BVP pro Armádu České republiky: Sedm kandidátů

Jedním z uchazečů je německá Puma; větší obrázek. / KMW 

Sedm společností projevilo zájem dodat Armádě České republiky pásová bojová vozidla pěchoty (BVP). Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) na základě nabídek letos vypíše výběrové řízení na nákup minimálně 210 nových BVP.

Nová BVP pro Armádu ČR

O modernizaci BVP-2 nebo nákupu použitých/nových BVP se oficiálně mluví od roku 2013. Přes počáteční úvahy o modernizaci BVP-2 nakonec převládl názor nakoupit nová BVP.

V minulém roce MO ČR poslalo devíti firám žádost o informaci RFI (Request for Information).

Na žádost MO ČR odpovědělo sedm firem:
+ GDELS nabízí rakousko-španělský ASCOD;
+ BAE Systems Hägglunds švédské CV90;
+ PSM německou Pumu;
+ Rheinmetall německý Lynx 31/41;
+ FFG německý PMMC G5;
+ FNSS turecký Kaplan 20;
+ OTOKAT turecký Tulpar.

Nereagovali Italové s vozidlem Dardo a Izraelci s vozidlem Namer.

Podle Daniela Koštovala, náměstka ministra obrany, v půlce letošního roku proběhne představení vozidel. V rámci tzv. průmyslových dnů vozidla předvedou své schopnosti zástupcům MO ČR i armády.

Výběrové řízení odstartuje letos na podzim a vítěze se dozvíme v roce 2018. V roce 2019 dojde k podpisu smlouvy a v roce 2020 začnou dodávky nových BVP. Pro rok 2019 jsou již na nákup BVP vyčleněny peníze z rozpočtu MO ČR. Přitom ještě před několika měsíci se počítalo se zaváděním nových BVP až před rokem 2025.

MO ČR plánuje pořídit minimálně 210 pásových vozidel pro 7. mechanizovanou brigádu, zbraňové systémy (věž s 30mm kanónem), vnitřní vybavení vozidel, munici, provozní (logistika, údržba, opravy) a výcvikové zázemí, nakoupit náhradní díly a zajistit si dlouholetou servisní podporu výrobce. Na nákup BVP a vybudování komplexního zázemí je vyčleněno 50 miliard Kč.

“V tuto chvíli vypadají nejzajímavěji tři až čtyři vozidla. Musíme se dívat na stáří, zajímá nás i modernizační potenciál v dalších čtyřiceti letech. Nelze říct, že je to jednoznačný favorit (CV90 pozn. red.). Vozidla chceme vidět v akci. A to včetně rozdílů, pokud jde o použití osádkové a bezosádkové věže,” komentoval možnosti uchazečů Koštoval pro magazín Euro.

Puma

Dlužno dodat, že u takto strategických nákupů zbraní nelze výběr “smrsknout” pouze do prostého porovnání technických parametrů. Snad kromě “exotického” PMMC G5, které je spíše obrněný transportér než BVP, jsou si všichni kandidáti víceméně ve svém určení, technice a výkonech podobní.

Klíčové je proto zapojení českého průmyslu do výroby, možnost provádět maximální servis a údržbu na území ČR, transfer know-how a technologií do ČR, možnost modernizovat vozidla českým průmyslem, bojová nasaditelnost (perfektní a cenově dostupná údržba a servis), provozní náklady, možnost výcviku, dostupnost náhradních dílů a munice, modernizační potenciál do budoucna (podvozek snášející větší zatížení), atd. atd.

Samozřejmě při takto strategickém obchodu je nutno pečlivě zvážit i politické aspekty, lapidárně řečeno - pečlivě zvážit, “které zemi uděláme radost a které ne”.

Kromě obrněného transportéru PMMC G5 můžeme s velkou jistotou vyřadit oba turecké kandidáty. V současné politické/bezpečnostní atmosféře je navázání užší vojenské spolupráce s Tureckem silně nepravděpodobné.

Lynx

Hlavni kandidáti

Mezi hlavní kandidáty patří vozidla Puma, Lynx 31/41, CV90 a ASCOD.

Zřejmě nejvíce sofistikovaným BVP současnosti je německá Puma od PSM (joint venture německých firem KMW a Rheinmetall).

Cena za “holé” vozidlo Puma ale dosahuje 7 milionů euro. Německo plánuje za 350 vozidel Puma utratit 4,3 miliardy euro (116 miliard Kč) - tj. prostým dělením 12,3 milionu za vozidlo. Téměř polovina ceny nepůjde na nákup samotných vozidel, ale na vybudování komplexního provozního zázemí.

Puma je například vybavena “tunou” elektroniky a senzorů, které je samozřejmě nutno nejen umět ovládat (náročný výcvik), ale také udržovat (vyškolení technici, nástroje, přípravky) a mít dostatek (drahých) náhradních dílů.

Německý Lynx 31 (resp. větší Lynx 41) od Rheinmetallu je neoficiálně nabízen jako levnější alternativa k Pumě.

Cena není známa, protože Lynx nebyl prozatím dodán žádnému zákazníkovi. V současné době se Lynx uchází např. o přízeň australské armády. Pořizovací a provozní náklady vozidla Lynx ale mají být oproti Pumě výrazně menší.

Britský Ajax je postaven na základě vozidla ASCOD.

Firmy PSM ani Rheinmetall prozatím oficiálně žádné strategické partnerství s českou stranou nenavázaly. Nicméně v březnu se uskutečnilo historicky první oficiální jednání mezi asociacemi obranného a bezpečnostního průmyslu ČR (AOBP) a německou BDSV (Bundesverband der Deutschen Sicherheits und Verteidigungsindustrie). Setkání se účastnily firmy KMW, MBDA, Diehl, Rheinmetall nebo Dynamit Nobel Defence.

V současné době největší šanci na úspěch v programu mají zřejmě vozidla ASCOD a CV90, především díky navázání spolupráce s předními zástupci českého průmyslu. S vozidlem ASCOD je svázaná skupina Czechoslovak Group (CSG), s vozidlem CV90 podnik VOP CZ a Meopta.

Podle Jana Šafaříka, marketingového ředitele VOP CZ, jednání o spolupráci ale probíhají i s firmami Rheinmetall, PSM i GDELS.

„Aktuálně se snažíme spolupracovat s firmami Rheinmetall, General Dynamics European Land Systems (GDELS - pozn. red.) a BAE Systems, kde již existuje určitý smluvní vztah. Před uzavřením smlouvy jsme s dalším zájemcem, firmou PSM,“ popisuje aktuální stav Jan Šafařík, marketingový ředitel VOP CZ.

Nizozemské CV9035

Jak si ASCOD a CV90 vedou cenově? V roce 2004 Španělsko objednalo 212 vozidel ASCOD (170 ks BVP, 5 ks velitelských, 28 ks pro dělostřelecké návodčí, 8 ks odtahových a 1 ks inženýrského vozidla) za 845 milionů euro (22,8 mld) Kč - tj. 3,9 milionu za vozidlo. Nicméně španělská armáda již měla pro vozidla z dřívejška vybudované potřebné provozní zázemí, což vysvětluje “příznivou” cenu. 

V případě CV90 je možné porovnat několik nákupů. V roce 2005 Dánsko objednalo 45 vozidel CV9035 za 188 milionů euro (5 miliard Kč), tedy 4,18 milionu euro za vozidlo. Ve stejném období Nizozemsko objednalo 184 bojových CV9035 (+ 8 výcvikových) vozidel za 749 milionů euro (20,2 mld Kč) - 3,9 milionu za vozidlo.

Všechny ceny je však nutno brát se značnou rezervou - podle úrovně vybavení cena všech vozidel bez problémů poklesne nebo vzroste o stovky tisíc až jednotky milionů euro. Navíc další stovky milionů eur bude stát vybudování komplexního provozního zázemí a nákup munice.

Obecně se dá ale říct, pořízení samotných vozidel představuje 50 % až 75 % z celkové ceny programu.

Zdroj: AOBPEuroČeská televize

Nahlásit chybu v článku


Související články

BMD-5: Nové bojové vozidlo pro ruské výsadkáře

Ruská výsadková vojska se při svých operacích spoléhají především na bojová vozidla rodiny BMD. Ta v ...

Recon Strike Group vs. ruské mechanizované brigády

Americký plukovník ve výslužbě Douglas Macgregor je vlivný americký vojenský myslitel, autor knih a ...

Izraelský tank Sabra pro Armádu České republiky?

Mezi roky 2020 až 2025 Armáda České republiky začne s výběrem nových tanků. Jedním z nabízených typů ...

Dánská armáda kupuje houfnice na podvozku české Tatry

Francouzská firma NEXTER Systems dodá dánské armádě 15 kolových samohybných houfnic CAESAR 8×8 na ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Katz
    17:47 06.04.2017

    to juhelak: "Slovensko určitě šakala nekoupilo..špíš to bude ta nová modernizace bvp2 jak psal Rase..to vypadá na levnou kvalitní variantu." BVP MEXA sa od BVP Šakal líši v ...Zobrazit celý příspěvek

    to juhelak:
    "Slovensko určitě šakala nekoupilo..špíš to bude ta nová modernizace bvp2 jak psal Rase..to vypadá na levnou kvalitní variantu."

    BVP MEXA sa od BVP Šakal líši v podstate použitou vežou namiesto EVPU, a.s. TURRA 30 s 1200 kg, použitím ZTS – ŠPECIÁL, a.s. (DMD Group.) Turret DVK-30 s 1150 kg pri BVP MEXA.

    link: http://www.army-guide.com/eng/...
    link: http://www.ztsspecial.sk/en/sp... Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    17:14 06.04.2017

    Maximus: Trosku zvláštní pohled. Protože základním požadavkem je přesun výroby sem. A je jedno jestli od Němců nebo od Turků dostaneme celou dokumentaci. Pokud tohle není cílem, ...Zobrazit celý příspěvek

    Maximus: Trosku zvláštní pohled. Protože základním požadavkem je přesun výroby sem. A je jedno jestli od Němců nebo od Turků dostaneme celou dokumentaci.
    Pokud tohle není cílem, tak je opět jedno jestli se koupí v Německe/Turecku, protože jestli je požadavek na 75% provedení prací u nás, jsem jsi skoro jist že to bodu většinou ty základní práce. Ty zlomové jako pancíř, zaměřovací systém, atd. Zůstanou v zemi původu. Takže pokud se ten stát rozhodne dát embargo, tak budete mít buď kopu šrotu nebo provedete nahrazení méně výkoným systémem od někoho kdo vám ho nemá problém dodat.Skrýt celý příspěvek

  • tomas.kotnour
    16:05 06.04.2017

    Můžu se zeptat, od kdy se vejde Boxer do C-130 a umí plavat? Spíše bych jsem se podíval, co dělají Američané s vozidly Stryker a Kanaďané s LAV III - nové dno ve tvaru W, nový ...Zobrazit celý příspěvek

    Můžu se zeptat, od kdy se vejde Boxer do C-130 a umí plavat?
    Spíše bych jsem se podíval, co dělají Američané s vozidly Stryker a Kanaďané s LAV III - nové dno ve tvaru W, nový motor - 330 kW, 30mm kanon. Co mi to jenom připomíná...Skrýt celý příspěvek

  • juhelak
    15:48 06.04.2017

    Nevim. Pro někoho je CV90 favorit.. mě příjde že to už je trochu letité vozidlo a nic moc se na nem poslední roky nemění. Když to porovnám s ASCOD který od verzi které jsou už ...Zobrazit celý příspěvek

    Nevim. Pro někoho je CV90 favorit.. mě příjde že to už je trochu letité vozidlo a nic moc se na nem poslední roky nemění.

    Když to porovnám s ASCOD který od verzi které jsou už zavedené pokročil až k Ajaxu kde ten vyvoj je sakra znatelný.

    A Lynx s Pumou jsou vlastně uplně nové typy. Pokud to má sloužit 40 let tak at je ta koncepce vozidla co nejnovější..vývoj jde dopředu..jako když se koupili a kupují pandury, které oproti novinkám které v době nakupu ještě nebyli už ztrácí..viz boxer.

    Slovnesko určitě šakala nekoupilo..špíš to bude ta nová modernizace bvp2 jak psal Rase..to vypadá na levnou kvalitní variantu.
    http://palba.cz/viewtopic.php?... Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    15:19 06.04.2017

    MALI: Ono beru to tak, že tady byla, alespoň opticky Turra s Bushmasterem 30 a ptřs SPIKE. Ani ta Turra ale není český výrobek, tak dokud slováci nepředstaví pořádnou verzi, s ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI:
    Ono beru to tak, že tady byla, alespoň opticky Turra s Bushmasterem 30 a ptřs SPIKE. Ani ta Turra ale není český výrobek, tak dokud slováci nepředstaví pořádnou verzi, s moderními senzory a systémy, tak bych ji nebral. V tomhle mají výhodu Izraelci. Celkově jsem ale radši pro dražší licenční výrobu věže, nebo zkonstruované nové pro naše potřeby. Cena bude vysoká v obou případech, to je jisté, tak ať je co nejlepší. Budeme ale mít know-how do budoucna.
    Alernativou pak je úsporná možnost, že koupíme hotové věže, a nebudeme to řešit (třeba od slováků, Izraelců nebo italů)Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    15:11 06.04.2017

    To RiMr71: Namer už je pro nás stejně moc těžký, to bychom museli řešit spoustu dalších návazných problémů - takže zase tak velká škoda to pro AČR není. Ale takový Iron Fist by ...Zobrazit celý příspěvek

    To RiMr71:
    Namer už je pro nás stejně moc těžký, to bychom museli řešit spoustu dalších návazných problémů - takže zase tak velká škoda to pro AČR není.
    Ale takový Iron Fist by se od nich hodil....Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    15:08 06.04.2017

    To Rase: S tím názorem na vývoj věže u Rheinmetallu souhlasím, je otázkou, kolik by to stálo... S tím názorem, že je jedno, jestli bude na novém BVP věž Turra, nebo Samson II ...Zobrazit celý příspěvek

    To Rase:
    S tím názorem na vývoj věže u Rheinmetallu souhlasím, je otázkou, kolik by to stálo...

    S tím názorem, že je jedno, jestli bude na novém BVP věž Turra, nebo Samson II však zcela zásadně nesouhlasím (je mezi nimi generační rozdíl), i když vznikaly ve stejné době. A i kdyby byla Turra na úrovni Samsona II, tak stále bude mít kanón ruské ráže s nic moc úsťovou energií a dávno zastaralý PTRK. Jedině, že by na ní vyměnili zaměřovač, přístroj velitele, SŘP, kanón s lafetou, muniční tok, PTRK a změnili umístění kulometu (pak už by to ale nebyla TURRA).Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    15:00 06.04.2017

    ...a pročpak se ani neozvali s Namerem? Moc drahé/těžké/exotické/kapacity?

    ...a pročpak se ani neozvali s Namerem? Moc drahé/těžké/exotické/kapacity?

  • Rase
    14:56 06.04.2017

    MALI: Je rozdíl, jestli si věž vyvíjíme sami z ničeho (tam by to trvalo roky), nebo jestli ji vyvíjí Rheinmetall, který je v tom profesionál a mají víc než dost hotových projektů, ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI:
    Je rozdíl, jestli si věž vyvíjíme sami z ničeho (tam by to trvalo roky), nebo jestli ji vyvíjí Rheinmetall, který je v tom profesionál a mají víc než dost hotových projektů, které můžou dle libosti upravit a předělat. Na Ajax ji měli docela rychle, přesně ale nevím. Němci navrhovali už i věž SP-30 pro Steyr (věž co mají rakušáci na Pandurech a Ulanovi). Proto tvrdím, že by to konstruktéři od Rheinmetallu zvládli hodně rychle. Vlastní vývoj by trval moc dlouho a tedy stál moc peněz. Celkem slušné koncepty mají i Slovinci (Vlahalla).
    Pokud chceme lehkou věž, tak už je jedno jestli to bude Turra nebo Samson II. oplácat MEXASem se dají oběSkrýt celý příspěvek

  • Maximus
    14:52 06.04.2017

    To Takeda: Však také nepíši od Němců nekupovat žádnou voj. techniku. Naopak si myslím, že ČR by se měla přidat k státům řešících "eurotank" alias Leo3, kdy Němci budou jistě lídry ...Zobrazit celý příspěvek

    To Takeda: Však také nepíši od Němců nekupovat žádnou voj. techniku. Naopak si myslím, že ČR by se měla přidat k státům řešících "eurotank" alias Leo3, kdy Němci budou jistě lídry projektu a není moc rozumných alternativ.

    Bohužel takováto aktivita nespadá do současného konceptu akvizic "prověřené a osvědčené" techniky, kdy zodpovědní moc nechápou, že důležitou součástí nákupů zahraniční vojenské techniky má být i transfér technologií a know-how, které umožní profitovat v budoucnosti i vlastnímu vojenskému i nevojenskému průmyslu, což se samozřejmě odrazí na HDP země a životní úrovni jeho obyvatel.

    Pak je tu otázka výběru EC-145M vyráběných v Německu a pak minimálně ještě zmíněné IVF Puma či Lynx 41 či PVO. Mít tanky, BVP, vrtulníky, PVO,... jen z Německa mi osobně přijde už trochu moc. Samozřejmě já o tom nerozhoduji :-).Skrýt celý příspěvek

  • Maximus
    14:34 06.04.2017

    To PavolR: Uvedené příklady dokumentovaly, že skrze zbrojní embarga se mohou prosazovat politické i ekonomické zájmy i úplně jiných zemí. Navíc jak jsem psal dříve, být závislý ...Zobrazit celý příspěvek

    To PavolR: Uvedené příklady dokumentovaly, že skrze zbrojní embarga se mohou prosazovat politické i ekonomické zájmy i úplně jiných zemí. Navíc jak jsem psal dříve, být závislý ekonomicky (díky velkému podílu německého kapitálu v ČR), politicky (Německo je lídrem EU) a navíc ještě vojensky (tanky, bvp, vrtulníky,...) je politicky pro naši zemi dosti "nemoudré".

    Za 10 let nemusíme být například v EU a třeba EU ani v současné podobě nebude existovat. Nejen země V4 si svoje experimenty s totalitním režimem a diktátem ze zahraničí už dostatečně zažily a pokud EU neprojde zásadní reformou v uvažování politických špiček v Bruselu a celkovém směřování Evropské unie, tak občané těchto států řeknou v dostatečném počtu časem dost a rozhodně nelze předpokládat, že odchod části postkomunistických států (Polska, Maďarska, ČR, ...) z EU by byl zcela v přátelském duchu.

    Že to není nemožné? Kolem mne bylo ještě před několika lety spousta zarytých "eurooptimistů" a z nich už nyní skoro nikdo nemá pro současnou podobu a zejména pak celkové směřování EU sebemenší pochopení. Samozřejmě samotná ČR odcházet z EU nebude, ale pokud by to bylo v rámci třeba V4, tak podpora pro odchod by byla mnohem vyšší.

    Proto jde o to, aby ČR/SR byly schopné maximum voj. techniky servisovat v co největší míře doma a mít případně zdroj moderních technologií, které když si řádně zaplatíme, tak dostaneme bez ohledu na názor německého kancléře nebo evropského "prezidenta". Shalom :-))).Skrýt celý příspěvek

  • Takeda
    14:25 06.04.2017

    Ad Německo jako nestálý nebo nespolehlivý partner. Jako chápu obavy z případné jiné vlády v Německu, ale... Mě přijde, že takový případný nákup vytvoří vztah k průmyslu dané ...Zobrazit celý příspěvek

    Ad Německo jako nestálý nebo nespolehlivý partner.

    Jako chápu obavy z případné jiné vlády v Německu, ale...

    Mě přijde, že takový případný nákup vytvoří vztah k průmyslu dané země. Ta firma, co to bude vyrábět, bude chtít mít s námi dobré vztahy. V případě komplikovaných vztahů s novou německou vládou by nám pak firma mohla pomoct... Jistě, záleží na velikosti zakázky a síle té firmy, ale ztráty pracovních míst nerada řeší kterákoli vláda.

    V podobné pozici jsou myslím i US firmy, které vyrábí pro Saudy a podobnou verbež. Takové firmy pak nutí americkou vládu mít s nimi dobré vztahy. Je to prostě další závaží na misce vah v tom rozhodování.

    Takže z těchto důvodů bych se těch německých uchazečů úplně nebál.Skrýt celý příspěvek

  • Maximus
    13:13 06.04.2017

    To MALI? Projekt STYX znám a je škoda, že to nebylo realizováno. Po upgrade na C-RAM schopnosti by to byl i dnes perspektivní systém na příštích několik dekád. Samozřejmě, že ...Zobrazit celý příspěvek

    To MALI? Projekt STYX znám a je škoda, že to nebylo realizováno. Po upgrade na C-RAM schopnosti by to byl i dnes perspektivní systém na příštích několik dekád.

    Samozřejmě, že gatling má bezesporu své výhody, ale pozemní jedno či dvouhlavňové systémy, které mají dostatečnou schopnost působit spolehlivě proti munici z raketometů větších ráží, 152/155 dělostřelecké munici, protizemní naváděné letecké munici, dronům i klasickým letadlům či vrtulníkům, pokud se dostanou na dostřel na skutečně mobilní platformě mají rozhodně perspektivu i v dalších dekádách.

    Jde o to si stanovit prioritní hrozby a možnosti nasazení naší voj. techniky. Pokud mám řešit především stacionární obranu základny před každým minometným nebo raketovým přepadem od nějakých "drbanů", jejichž dědové pamatují středověk, nebo regulérní ochranu našich základen, vel. stanovišť, radarů,... i vojenských jednotek v poli proti hrozbám od regulérní moderní armády. V prvém případě opravdu stačí kamionový tahač a na podvalníku nějaký "mastodontí" CIWS systém optimalizovaný pro C-RAM.
    Pokud řešíme spíše to druhé, tak výběr by měl jít právě k systémům podobných již zmíněnému STYXU.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    12:40 06.04.2017

    To Maximus 11:45: no a v tom bude asi ten problém, totiž že nebyl osloven NEXTER, ale výrobci pásových vozidel a ti si na své vozidlo dají, co mají k dispozici, nebo co se jim ...Zobrazit celý příspěvek

    To Maximus 11:45:
    no a v tom bude asi ten problém, totiž že nebyl osloven NEXTER, ale výrobci pásových vozidel a ti si na své vozidlo dají, co mají k dispozici, nebo co se jim zrovna "hodí do krámu". Nicméně, spolehlivých údajů o tomto kanónu (nemyslím technických parametrů) je zatím poskrovnu,, uvidíme, třeba některý výrobce přijde s francouzskou věží s kanónem CTA (ale to je pouze teoretická možnost);

    Skyshield, ten byl původně koncipován proti leteckým prostředkům pro útok z odstupu, teprve sekundárně se jeho funkčnost rozšířila na cíle RAM (to vím celkem určitě - říká vám něco projekt STYX ? ČR totiž mohla být prvním uživatelem Skyshieldu), Ale je pravdou, že původně to byl pozemní, "základnový" PL prostředek, pak se dal na lodě a nakonec i na podvozky. S tím jeho využitím na drony plně souhlasím, ale na "tvrdé cíle" například 120 mm minometná mina už to tak super ve srovnání s nějakým gatlingem není.
    Proti dronům kategorie LSS bude v budoucnu účinný (a asi i nejvhodnější) laser, na cíle typu RAM (nebo spíš AM) bych ale věřil poctivému železu.

    To CerVus:
    řekl bych, že ty mašiny zcela určitě na IDETu reálně budou (a ne jedna, nebo dvě).Skrýt celý příspěvek

  • Katz
    12:33 06.04.2017

    To PavolR: Tak ja vychádzam len z verejne dostupného prospektu (stránok) kde ho ponúkajú => že IFV Šakal je možné kúpiť. link: ...Zobrazit celý příspěvek

    To PavolR:

    Tak ja vychádzam len z verejne dostupného prospektu (stránok) kde ho ponúkajú => že IFV Šakal je možné kúpiť.
    link: https://www.msm.sk/msm-group/p...
    link: https://www.msm.sk/downloads/1...
    link: http://www.excaliburarmy.com/m...

    Pokiaľ po odskúšaní a odovzdaní prvého prototypu vozidla Šakal pre MO SR a od 9/2014 beží proces zavádzania do OS SR tak zrejme odstránili údajné neduhy do sériovej výroby.

    Podporné zdroje IFV Šakalu v OS SR:
    • 09/2015 - cvičenie Dragoon Crossing (od 2:02...)
    link: https://www.youtube.com/watch?...

    • 10/2016 - Dni slovenského obranného priemyslu (viď video napr. od 1:05...)
    link: https://www.aktuality.sk/clano... Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    12:30 06.04.2017

    Maximus: Plánuje snáď Česko anektovať Kamčatku??? Lebo tie Mistraly boli za Krym, teda zasa za niečo iné, než nejaké neprijímanie utečencov. Ony tie sankcie proste majú určitú ...Zobrazit celý příspěvek

    Maximus:
    Plánuje snáď Česko anektovať Kamčatku??? Lebo tie Mistraly boli za Krym, teda zasa za niečo iné, než nejaké neprijímanie utečencov.
    Ony tie sankcie proste majú určitú vnútornú logiku a závisia od dôvodu ich uvalenia. Čiže prečo by ktokoľvek uvaľoval na Česko zbrojné sankcie pre niečo, čo nemá s vojenstvom alebo ozbrojenou agresiou nič spoločné? Obzvlášť pri neprebernom množstve iných možností s väčšou váhou.

    Áno, svet sa vyvíja, ale keby sme to zobrali takto, bolo by nebezpečné nakupovať prakticky čokoľvek kdekoľvek v zahraničí. A to nielen z pohľadu štátov, ale povedzme vlastníckych vzťahoch vo firmách - kľudne si nakúpite bvp v zbrojovke v neutrálnej krajine a na druhý deň v nej získajú väčšinový podieľ Nemci, Rusi, alebo Turci. ;-) :-pSkrýt celý příspěvek

  • Maximus
    12:10 06.04.2017

    To PavolR: Rusko také nechtělo francouzské Mistraly požívat proti vlastnímu obyvatelstvu nebo jaké problémy byly s prodejem L-159 do zahraničí kvůli americkým a britským ...Zobrazit celý příspěvek

    To PavolR: Rusko také nechtělo francouzské Mistraly požívat proti vlastnímu obyvatelstvu nebo jaké problémy byly s prodejem L-159 do zahraničí kvůli americkým a britským komponentům. Nákup a prodej vojenské techniky, zejména klíčových prvků, je kromě vojenského pohledu i vysoká politika a spoléhat na to, že dodávky náhradních dílů voj. techniky se v budoucnosti nemohou stát politickou hrou v rámci současných států EU bych se opravu osobně nespoléhal, ale samozřejmě bych se rád v tomto mýlil. Nicméně obrana státu by neměla být založena na pocitech a předpokladech, že svět bude za 15 či 20 let fungovat stejně jako nyní. Svět se stále dynamicky vyvíjí a vezměte si za příklad bezpečnostní situaci ČSR v roce 1928 a 1938 nebo NATO vs. RUSKO 2004 a 2014.

    To MALI: Moje skepse se týkala spíše transferu pokročilých technologií z Pumy (např. pancéřování). Lynx by asi nebyl tak problematický. Je velký rozdíl techniku nejen smontovat, ale vyrobit u nás nejméně ze 3/4, nebo vše pouze přivést a realizovat jen montáž, s tím, že u nás vyrobíme s velkou slávou pojezdová kola, sedačky a možná světlomety.Skrýt celý příspěvek

  • Mossback
    11:52 06.04.2017

    To Kozlus: Je dost dobře možné, že Pandury běžně vozí jen prázdné kontejnery, ale podle databáze SIPRI bylo pro 72 KBVP Pandur II v rámci německého výrobního programu EuroSpike v ...Zobrazit celý příspěvek

    To Kozlus:
    Je dost dobře možné, že Pandury běžně vozí jen prázdné kontejnery, ale podle databáze SIPRI bylo pro 72 KBVP Pandur II v rámci německého výrobního programu EuroSpike v letech 2012 a 2013 pořízeno cca 500 střel Spike-LR. V jiných zdrojích jsem však takovou informaci nenašel, takže si to "Peace Researchechs" ze Stockholmu asi vymysleli nebo mají lepší informace...Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    11:52 06.04.2017

    Sakra teď si říkám, že by ty BVP mohly být i na IDETu. Že by letos stálo za uvážení se tam podívat. Minule to byla spíše tragédie a zachraňovali to hasiči.

    Sakra teď si říkám, že by ty BVP mohly být i na IDETu. Že by letos stálo za uvážení se tam podívat. Minule to byla spíše tragédie a zachraňovali to hasiči.

  • Maximus
    11:45 06.04.2017

    To MALI: Jde mi především o to, zda někdo kompetentní z MO oslovil CTA International s tím, že "TEĎ" vybíráme nové BVP a jestli je možné dodávat cca za dva roky sérii 100 ks ...Zobrazit celý příspěvek

    To MALI: Jde mi především o to, zda někdo kompetentní z MO oslovil CTA International s tím, že "TEĎ" vybíráme nové BVP a jestli je možné dodávat cca za dva roky sérii 100 ks věžových kompletů s 40mm kanónem na tleskopickou munici, koaxiálním kulometem ráže 7,62mm a jedním až dvěma odpalovacími zařízeními PTŘS SPIKE. Pokud ano, tak jaká je cenová nabídka a možné termíny plnění zakázky. Samozřejmě tento dotaz měl být položen už minimálně před rokem.
    Bohužel mám obavu, že zodpovědné osoby si to jako obvykle zjednodušili formulkou o nutnosti kompatibility s "třicítkou" KBVP a progresivní alternativy kanónové výzbroje pro nové BVP se neřešily.

    Pokud vím, tak systém Oerlikon Skyshield MOOTW/C-RAM se nabízí už i ČR přes STV Group a to evidentně není systém odvozený z námořní verze :-).

    Navíc tato kategorie zbraní a zejména jejich samohybné verze budou do nástupu použitelných a cenově přijatelných laserových systémů prioritní volbou na likvidaci levných a početných dronů používaných na taktické úrovni.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 6 z 10