BVP pro Armádu České republiky: Sedm kandidátů

Jedním z uchazečů je německá Puma; větší obrázek. / KMW 

Sedm společností projevilo zájem dodat Armádě České republiky pásová bojová vozidla pěchoty (BVP). Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) na základě nabídek letos vypíše výběrové řízení na nákup minimálně 210 nových BVP.

Nová BVP pro Armádu ČR

O modernizaci BVP-2 nebo nákupu použitých/nových BVP se oficiálně mluví od roku 2013. Přes počáteční úvahy o modernizaci BVP-2 nakonec převládl názor nakoupit nová BVP.

V minulém roce MO ČR poslalo devíti firám žádost o informaci RFI (Request for Information).

Na žádost MO ČR odpovědělo sedm firem:
+ GDELS nabízí rakousko-španělský ASCOD;
+ BAE Systems Hägglunds švédské CV90;
+ PSM německou Pumu;
+ Rheinmetall německý Lynx 31/41;
+ FFG německý PMMC G5;
+ FNSS turecký Kaplan 20;
+ OTOKAT turecký Tulpar.

Nereagovali Italové s vozidlem Dardo a Izraelci s vozidlem Namer.

Podle Daniela Koštovala, náměstka ministra obrany, v půlce letošního roku proběhne představení vozidel. V rámci tzv. průmyslových dnů vozidla předvedou své schopnosti zástupcům MO ČR i armády.

Výběrové řízení odstartuje letos na podzim a vítěze se dozvíme v roce 2018. V roce 2019 dojde k podpisu smlouvy a v roce 2020 začnou dodávky nových BVP. Pro rok 2019 jsou již na nákup BVP vyčleněny peníze z rozpočtu MO ČR. Přitom ještě před několika měsíci se počítalo se zaváděním nových BVP až před rokem 2025.

MO ČR plánuje pořídit minimálně 210 pásových vozidel pro 7. mechanizovanou brigádu, zbraňové systémy (věž s 30mm kanónem), vnitřní vybavení vozidel, munici, provozní (logistika, údržba, opravy) a výcvikové zázemí, nakoupit náhradní díly a zajistit si dlouholetou servisní podporu výrobce. Na nákup BVP a vybudování komplexního zázemí je vyčleněno 50 miliard Kč.

“V tuto chvíli vypadají nejzajímavěji tři až čtyři vozidla. Musíme se dívat na stáří, zajímá nás i modernizační potenciál v dalších čtyřiceti letech. Nelze říct, že je to jednoznačný favorit (CV90 pozn. red.). Vozidla chceme vidět v akci. A to včetně rozdílů, pokud jde o použití osádkové a bezosádkové věže,” komentoval možnosti uchazečů Koštoval pro magazín Euro.

Puma

Dlužno dodat, že u takto strategických nákupů zbraní nelze výběr “smrsknout” pouze do prostého porovnání technických parametrů. Snad kromě “exotického” PMMC G5, které je spíše obrněný transportér než BVP, jsou si všichni kandidáti víceméně ve svém určení, technice a výkonech podobní.

Klíčové je proto zapojení českého průmyslu do výroby, možnost provádět maximální servis a údržbu na území ČR, transfer know-how a technologií do ČR, možnost modernizovat vozidla českým průmyslem, bojová nasaditelnost (perfektní a cenově dostupná údržba a servis), provozní náklady, možnost výcviku, dostupnost náhradních dílů a munice, modernizační potenciál do budoucna (podvozek snášející větší zatížení), atd. atd.

Samozřejmě při takto strategickém obchodu je nutno pečlivě zvážit i politické aspekty, lapidárně řečeno - pečlivě zvážit, “které zemi uděláme radost a které ne”.

Kromě obrněného transportéru PMMC G5 můžeme s velkou jistotou vyřadit oba turecké kandidáty. V současné politické/bezpečnostní atmosféře je navázání užší vojenské spolupráce s Tureckem silně nepravděpodobné.

Lynx

Hlavni kandidáti

Mezi hlavní kandidáty patří vozidla Puma, Lynx 31/41, CV90 a ASCOD.

Zřejmě nejvíce sofistikovaným BVP současnosti je německá Puma od PSM (joint venture německých firem KMW a Rheinmetall).

Cena za “holé” vozidlo Puma ale dosahuje 7 milionů euro. Německo plánuje za 350 vozidel Puma utratit 4,3 miliardy euro (116 miliard Kč) - tj. prostým dělením 12,3 milionu za vozidlo. Téměř polovina ceny nepůjde na nákup samotných vozidel, ale na vybudování komplexního provozního zázemí.

Puma je například vybavena “tunou” elektroniky a senzorů, které je samozřejmě nutno nejen umět ovládat (náročný výcvik), ale také udržovat (vyškolení technici, nástroje, přípravky) a mít dostatek (drahých) náhradních dílů.

Německý Lynx 31 (resp. větší Lynx 41) od Rheinmetallu je neoficiálně nabízen jako levnější alternativa k Pumě.

Cena není známa, protože Lynx nebyl prozatím dodán žádnému zákazníkovi. V současné době se Lynx uchází např. o přízeň australské armády. Pořizovací a provozní náklady vozidla Lynx ale mají být oproti Pumě výrazně menší.

Britský Ajax je postaven na základě vozidla ASCOD.

Firmy PSM ani Rheinmetall prozatím oficiálně žádné strategické partnerství s českou stranou nenavázaly. Nicméně v březnu se uskutečnilo historicky první oficiální jednání mezi asociacemi obranného a bezpečnostního průmyslu ČR (AOBP) a německou BDSV (Bundesverband der Deutschen Sicherheits und Verteidigungsindustrie). Setkání se účastnily firmy KMW, MBDA, Diehl, Rheinmetall nebo Dynamit Nobel Defence.

V současné době největší šanci na úspěch v programu mají zřejmě vozidla ASCOD a CV90, především díky navázání spolupráce s předními zástupci českého průmyslu. S vozidlem ASCOD je svázaná skupina Czechoslovak Group (CSG), s vozidlem CV90 podnik VOP CZ a Meopta.

Podle Jana Šafaříka, marketingového ředitele VOP CZ, jednání o spolupráci ale probíhají i s firmami Rheinmetall, PSM i GDELS.

„Aktuálně se snažíme spolupracovat s firmami Rheinmetall, General Dynamics European Land Systems (GDELS - pozn. red.) a BAE Systems, kde již existuje určitý smluvní vztah. Před uzavřením smlouvy jsme s dalším zájemcem, firmou PSM,“ popisuje aktuální stav Jan Šafařík, marketingový ředitel VOP CZ.

Nizozemské CV9035

Jak si ASCOD a CV90 vedou cenově? V roce 2004 Španělsko objednalo 212 vozidel ASCOD (170 ks BVP, 5 ks velitelských, 28 ks pro dělostřelecké návodčí, 8 ks odtahových a 1 ks inženýrského vozidla) za 845 milionů euro (22,8 mld) Kč - tj. 3,9 milionu za vozidlo. Nicméně španělská armáda již měla pro vozidla z dřívejška vybudované potřebné provozní zázemí, což vysvětluje “příznivou” cenu. 

V případě CV90 je možné porovnat několik nákupů. V roce 2005 Dánsko objednalo 45 vozidel CV9035 za 188 milionů euro (5 miliard Kč), tedy 4,18 milionu euro za vozidlo. Ve stejném období Nizozemsko objednalo 184 bojových CV9035 (+ 8 výcvikových) vozidel za 749 milionů euro (20,2 mld Kč) - 3,9 milionu za vozidlo.

Všechny ceny je však nutno brát se značnou rezervou - podle úrovně vybavení cena všech vozidel bez problémů poklesne nebo vzroste o stovky tisíc až jednotky milionů euro. Navíc další stovky milionů eur bude stát vybudování komplexního provozního zázemí a nákup munice.

Obecně se dá ale říct, pořízení samotných vozidel představuje 50 % až 75 % z celkové ceny programu.

Zdroj: AOBPEuroČeská televize

Nahlásit chybu v článku


Související články

BMD-5: Nové bojové vozidlo pro ruské výsadkáře

Ruská výsadková vojska se při svých operacích spoléhají především na bojová vozidla rodiny BMD. Ta v ...

Recon Strike Group vs. ruské mechanizované brigády

Americký plukovník ve výslužbě Douglas Macgregor je vlivný americký vojenský myslitel, autor knih a ...

Izraelský tank Sabra pro Armádu České republiky?

Mezi roky 2020 až 2025 Armáda České republiky začne s výběrem nových tanků. Jedním z nabízených typů ...

Dánská armáda kupuje houfnice na podvozku české Tatry

Francouzská firma NEXTER Systems dodá dánské armádě 15 kolových samohybných houfnic CAESAR 8×8 na ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • MALI
    22:32 05.04.2017

    Oprava pro Maximus: Správně má být: Z hlediska úsťového výkonu máte zcela nepochybně pravdu v tom, že 40 mm CTA je lepší, než 30x173.... To Rase: souhlasím s tím Jaguarem, ale ...Zobrazit celý příspěvek

    Oprava pro Maximus:
    Správně má být: Z hlediska úsťového výkonu máte zcela nepochybně pravdu v tom, že 40 mm CTA je lepší, než 30x173....

    To Rase:
    souhlasím s tím Jaguarem, ale ten je ještě víc v budoucnosti, než AJAX. Otázkou také je, zda už mají funkční prototyp, nebo jen funkční vzor na výstavy.

    K přepravní kapacitě - teď je většinou standardní požadavek na 3+8 míst, takže proto si myslím, že Puma nevyhoví, ale hypoteticky by to bylo možné třeba po osazení nové bezosádkové věže LANCE. Nicméně, Puma je suverénně nejdražší ze všech nabízených vozidel.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    22:22 05.04.2017

    To Johnn2: také bych přál našim vojákům LYNX, ale ony nejsou špatné ani podvozky ASCOD a CV-90 Mk3 (je na nich hodně zmodernizováno a ASCOD je v podstatě zcela nový. Důležitý zde ...Zobrazit celý příspěvek

    To Johnn2:
    také bych přál našim vojákům LYNX, ale ony nejsou špatné ani podvozky ASCOD a CV-90 Mk3 (je na nich hodně zmodernizováno a ASCOD je v podstatě zcela nový. Důležitý zde bude věžový komplet a další vybavení vozidla (například aktivní pancéřování, celokruhový pozorovací systém okolí vozidla, spojovací prostředky systémy pro podporu osádky), kvalitní zaměřovače a SŘP věžového kompletu.
    Z hlediska státu pak bude rozhodující výsledná cena a podíl českého průmyslu.

    To Maximus:
    Já bych od nedávných událostí od Turka nechtěl nic, čím by mne mohl v budoucnu vydírat (jak je vidět, Erdogan to umí docela dobře) - Turek ale stejně nebude, protože OTOKAR má na Tulpary takřka jistou zakázku od turecké armády (tuším, že 400 ks) a ještě má k tomu dělat Altaye. FNSS je zase s Kaplanem zcela mimo zadání AČR.

    Na rozdíl od Vás si nemyslím, že ta 30x173mm je chyba. Z hlediska úsťového výkonu máte zcela nepochybně pravdu v tom, že je lepší, než 30x173, ale to je asi tak všechno. Ostatní hovoří vše pro ráži 30 mm, nebo když tak pro 35mm. Možná, že za 5 let už bude situace jiná (technicky ten kanón vypadá dobře, výkonově také), ale to už bude doba kdy (snad) budou v plném proudu dodávky do AČR. To bychom na ten kanón čekali dalších pět let? No ale pak by se třeba zase vyskytl ekvivalent ruského 57 mm kanónu (v BVP ATOM) a čekali bychom zase? Na pancéřované cíle bude mít BVP PTŘS SPIKE. A pokud bychom chtěli mít jistotu, to bychom měli otevřít otázku těch věží s vysokotlakými 120 mm, nebo alespoň 105 mm kanóny a řešit pak vozidla palebné podpory - kategorie bojové vozidlo s těžkou výzbrojí (na každé tři BVP jedno vozidlo s těžkou výzbrojí). Ale nejprve musíme pořídit těch 210 BVP.Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    22:16 05.04.2017

    Proč MO neoslovilo společnost Zetor, která informovala o vývoji vlastního BVP ?

    Proč MO neoslovilo společnost Zetor, která informovala o vývoji vlastního BVP ?

  • Rase
    22:02 05.04.2017

    MALI: krom Ajaxů, budou mít CTA40 i Francouzi na nových vozidlech (Jaguar), taky je budou mít v nové věži Warriory, ale jinak souhlas. 30mm kanón je přímo v požadavcích na nová ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI: krom Ajaxů, budou mít CTA40 i Francouzi na nových vozidlech (Jaguar), taky je budou mít v nové věži Warriory, ale jinak souhlas. 30mm kanón je přímo v požadavcích na nová vozidla. Tedy čekám 30x173 s programovatelnou municí + Spike LR. Ce se týče nosnosti Pumy, tak výsadek sice má jen 3+6, ale sedí v ní čtyři vojáci vedle sebe, na druhé straně jsou dva a pak zavazí věž. Otázkou je, zda je vnitřní prostor menší než u konkurence, nebo jsou jen méně namačkaní (!) Co se týče vysoké ceny Pumy, tak známe jen cenu pro BW, nevíme, za kolik je nabízeli Izraeli, USA
    xardas:
    co se týče výrobních kapacit, tak sériová výroba SPz Puma začala 6.července 2009 a do roku 2020 má být dodáno všech 350 vozidel pro BW. Vývoj se hodně vlekl a i výroba se na nějaký čas zastavila, aby se opravily problémy.Skrýt celý příspěvek

  • Johnn2
    21:50 05.04.2017

    Rád bych taky přidal jeden názor do diskuze, kterého jsem si tady ještě nevšimnul. Ale pokud porovnáte všechna nabízená vozidla, tak kromě Lynxu a těch dvou tureckých, které si ale ...Zobrazit celý příspěvek

    Rád bych taky přidal jeden názor do diskuze, kterého jsem si tady ještě nevšimnul. Ale pokud porovnáte všechna nabízená vozidla, tak kromě Lynxu a těch dvou tureckých, které si ale myslím jsou dávno mimo hru, tak jen ten Lynx je nová konstrukce, od začátku udělaná podle posledních trendů a techniky. Tj.má značný potenciál do budoucnosti. Všechny ostatní vozidla jsou stará generace, modernizace nebo ze starých vycházejí (AJAX). Je pravda, že naše armáda je dost staromódní, konzervativní, ale třeba je něco osvítí. Přál bych LYNX našim vojákům. Myslím,že by u něho nebyl problém namontovat i věž se 120mm kanónem a elegantně nahradit T-72. Dvě mouchy jednou ranou na dalších 30-40 let.Skrýt celý příspěvek

  • Maximus
    21:46 05.04.2017

    To Takeda: Není úplně vhodné z geopolitickeho hlediska být závislý na někom ekonomicky, politicky a k tomu ještě i vojensky. I z tohoto hlediska je potřeba se dívat na německou ...Zobrazit celý příspěvek

    To Takeda: Není úplně vhodné z geopolitickeho hlediska být závislý na někom ekonomicky, politicky a k tomu ještě i vojensky. I z tohoto hlediska je potřeba se dívat na německou techniku, zejména na klíčové zbraňové systémy, které pořizujeme nejméně na 30 až 40 let.
    Z tohoto hlediska je preferovani vojenské techniky ze Švédska, Izraele, Slovenska či případně i Polska velmi pragmatické.

    Pokud se vrátím k meritu tématu, tak ani Turci nejsou mimo, pokud je ve hře kompletní licenční výroba u nás a možnost dále upravovat konstrukci dle našich požadavku - samozřejmě část elektroniky bude stejnak západní či izraelské provenience.

    Osobne mě mrzí, ze ACR trvá na unifikaci ráže novych BVP s Pandury a tak je 30mm kánon téměř jistý. Je to podle mne chyba, protože už nyní je "tricitka" výkonové minimum v daně kategorii a v příštích dekádach určitě zazni oprávněna kritika této volby. 40 mm CT by pro BVP v armádě "bez tanků" (tím míněny i minimální pocty MBT) a při změně doktríny při konstrukci ruských BVP směrem k podstatně lepší balistické odolnosti byla pro budoucnost mnohem lepší volba.Skrýt celý příspěvek

  • xardas
    21:32 05.04.2017

    Možná hloupý dotaz, ale tušíte někdo jak je to s výrobou Pumy? Co se kapacity a rychlosti dodávek týče. Vzhledem k tomu, že jí zavádí BW.

    Možná hloupý dotaz, ale tušíte někdo jak je to s výrobou Pumy? Co se kapacity a rychlosti dodávek týče. Vzhledem k tomu, že jí zavádí BW.

  • MALI
    21:30 05.04.2017

    Můj názor k vozidlům: Podle mého názoru vypadnou: 1. G5 není BVP, ale OT s možností instalace modulu s věží BVP, je vysoký jak stodola, s tím pracovištěm řidiče nemá šanci splnit ...Zobrazit celý příspěvek

    Můj názor k vozidlům:
    Podle mého názoru vypadnou:
    1. G5 není BVP, ale OT s možností instalace modulu s věží BVP, je vysoký jak stodola, s tím pracovištěm řidiče nemá šanci splnit požadovanou pancéřovou odolnost (Level 4 a více);
    2. Kaplan nesplňuje požadovanou pancéřovou odolnost, má malou kapacitu pro převoz osob a nemá integrované PTŘS;
    3. PUMA je sice výborné (ale také hodně drahé) BVP, s dobrou (nejlepší) pancéřovou odolností, nesplní však požadavky na přepravní kapacitu osob;
    4. Tulpar je sice technicky výborná bojová mašina, ale od Turka by si ji dnes (v podstatě po "převratu") v Turecku koupil jen blázen.

    Ve hře zůstávají: ASCOD, CV-90 (ale musela by to být verze Mk3), LYNX - z hlediska technických parametrů velmi blízké stroje, záležet bude na ceně a nabídnutých podmínkách spolupráce, případně (možná v první řadě) na politickém pozadí. Ostatní zájemci (např. Zetor, ale ten se vlastně ani nepřihlásil) už nemají šanci.

    Pak je zde otázka věžového kompletu: tam je opět několik možností: věž LANCE (s AK ráže 35, nebo 30 mm), Samson II, 30 mm Kongsberg, k tomu E30 na CV-90.
    Z hlediska výzbroje bude snaha mít munici a optimálně i kanón kompatibilní s KBVP Pandur (takže 30x173 mm), ušla by ještě ráže 35x228mm, ale ta už není standard NATO pro BVP. 40 Bofors je už za zenitem (pro BVP moc dlouhé náboje - z toho plynoucí omezení při zásobování kanónu municí, výhodou je ale možnost třech druhů munice ve věži). Lepší by byl 40 mm CTA, ale ten zatím není nikde reálně zaveden (jen se o něm vážně uvažuje), nejsou známé ceny (kanónu a ni munice), ani životnost kanónu, takže by nebylo možné stanovit cenu životního cyklu. Zatím je pouze ve věži pro AJAX (a to ještě jen v budoucí věži), která je pro AČR nedosažitelná.
    Diskuze o možnosti osazení vozidla věží s "tankovým" kanónem ráže 120 mm je nyní předčasná. Žádné takové vozidlo se pro AČR nyní nepožaduje a po roce 2025 už bude situace s těmito věžemi úplně jiná, než teď. Důležitá je však dostatečná nosnost a tuhost podvozku - tento předpoklad splňují všechny tři zbylá vozidla.
    Protitanková schopnost nových BVP bude požadována splnit pomocí vhodných PTŘS (opět zde bude asi snaha po unifikaci s KBVP Pandur - SPIKE-LR vůbec není špatná volba).
    No, uvidíme, s čím přijdou výrobci na letošní IDET.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    21:27 05.04.2017

    Ten 105/120mm kanon byl zkoušený jak na CV90, tak i na ASCODu ale prakticky i Lynxu. Na Pumě sice ještě ne, ale v pohodě ji zvládne. Dle mého jde hlavně o to, aby se některé ...Zobrazit celý příspěvek

    Ten 105/120mm kanon byl zkoušený jak na CV90, tak i na ASCODu ale prakticky i Lynxu. Na Pumě sice ještě ne, ale v pohodě ji zvládne. Dle mého jde hlavně o to, aby se některé vozidlo při zkouškách neporouchalo, nebo jinak neztrapnilo - pak by nemělo smysl ho kupovat. Pak bude důležité, jaké technologie nám nabídnou. Tedy prakticky jen BAE, Rheinmetall (+KMW) a částečně GDELS. Další aspekt bude cena za kompletní balíček, ještě mě napadá i jak silně se podaří zajistit výroba v ČR, nebo objem subdodávek (tedy ne jen samotná montáž). Zkrátka je důležíté i to, aby sme měli vše potřebné k tomu, abychom si mohli konstruovat různé varianty a v budoucnu být schopni vytvořit třeba i nové vozidlo.
    Tedy cena za kterou se koupí samotné vozidlo, nemusí být až tak důležitá. Vyloženě šmejd není žádné z vozidel.Skrýt celý příspěvek

  • Capone
    21:17 05.04.2017

    CV90 a Ascod jsou asi ok, ale Lynx je obrovska obluda. Podle wiki je i Puma vysoka 3,6 m. To muze byt velkou nevyhodou. Ma nekdo presnejsi srovnani?

    CV90 a Ascod jsou asi ok, ale Lynx je obrovska obluda. Podle wiki je i Puma vysoka 3,6 m. To muze byt velkou nevyhodou. Ma nekdo presnejsi srovnani?

  • Takeda
    20:59 05.04.2017

    Já jsem zvědav jakou zvolí věž. Jestli budou chtít mít nějakou kompatibilitu s pandurama, jestli je tam možný něco ušetřit a jestli se to vyplatí... Copak by na to asi řekl ...Zobrazit celý příspěvek

    Já jsem zvědav jakou zvolí věž. Jestli budou chtít mít nějakou kompatibilitu s pandurama, jestli je tam možný něco ušetřit a jestli se to vyplatí...

    Copak by na to asi řekl Starlight? Mrk, mrk, smutný prosebný pohled :-D

    GAVL: Vstávat, je 21. století, ne rok 1937. Jsme s němci v NATO, jsou to spojenci. Jak říkají Oprázki sčeskí hystorje: Se stim smiř!Skrýt celý příspěvek

  • GAVL
    20:28 05.04.2017

    Rozhodně nekupovat nic německého. Němci nikdy nebyli a nikdy nebudou komukoli spojencem.
    Rozhodně CV90.
    Už proto, že mají verzi se 120mm kanonem s možností nepřímé palby.

    Rozhodně nekupovat nic německého. Němci nikdy nebyli a nikdy nebudou komukoli spojencem.
    Rozhodně CV90.
    Už proto, že mají verzi se 120mm kanonem s možností nepřímé palby.

  • semtam
    19:59 05.04.2017

    karllos Co ty víš, možná se na ministerstvu staví generál Šedivý a nakonec koupíme K21 :) Když už proloboval Pandury, nyní jestli to klapne tak Venomy. Ale asi máš pravdu, ...Zobrazit celý příspěvek

    karllos

    Co ty víš, možná se na ministerstvu staví generál Šedivý a nakonec koupíme K21 :)

    Když už proloboval Pandury, nyní jestli to klapne tak Venomy. Ale asi máš pravdu, ten ASCOD má ve vyšších kruzích asi nejlepší lobby. I když BAE se taky umí plácnout přes kapsu.Skrýt celý příspěvek

  • karllos
    19:53 05.04.2017

    Jak znám rozhodovací procesy na ministerstvu, tak o vítězi je už dávno rozhodnuto. Alespoň, že ASCOD není zase taková tragedie.

    Jak znám rozhodovací procesy na ministerstvu, tak o vítězi je už dávno rozhodnuto. Alespoň, že ASCOD není zase taková tragedie.

  • semtam
    19:51 05.04.2017

    royal Díky, jsem slepej :D Level 4 není žádná hitparáda je to odolnost proti těžkým kulometům 14,5 mm. CV90 má level 4 na věži v základu a Švédi přidávaj pancíř na level 5, ...Zobrazit celý příspěvek

    royal

    Díky, jsem slepej :D

    Level 4 není žádná hitparáda je to odolnost proti těžkým kulometům 14,5 mm. CV90 má level 4 na věži v základu a Švédi přidávaj pancíř na level 5, což je už solidní.Skrýt celý příspěvek

  • SeaWolf
    19:44 05.04.2017

    U mě je na prvním místě Puma, ale díky ceně hádám vítěze ASCOD nebo CV90.

    U mě je na prvním místě Puma, ale díky ceně hádám vítěze ASCOD nebo CV90.

  • royal
    19:43 05.04.2017

    v kolonce Links and Downloads

    v kolonce Links and Downloads

  • royal
    19:42 05.04.2017

    je to na té stránce v to PDF souborou s názvem Samson MKII Brochure

    je to na té stránce v to PDF souborou s názvem Samson MKII Brochure

  • semtam
    19:13 05.04.2017

    royal

    Můžu požádat o zdroj.

    Rafael toho udává docela poskrovnu:

    http://www.rafael.co.il/5696-7...

    royal

    Můžu požádat o zdroj.

    Rafael toho udává docela poskrovnu:

    http://www.rafael.co.il/5696-7...

  • royal
    19:07 05.04.2017

    nevíte někdo v jakých verzích a počtech (vím že 210, ale myslím počet jednotlivé verze, např.: zdravotnická -10 ks atak)??

    nevíte někdo v jakých verzích a počtech (vím že 210, ale myslím počet jednotlivé verze, např.: zdravotnická -10 ks atak)??

Načítám diskuzi...

Stránka 9 z 10