Byla podepsána česko-polská dohoda o spolupráci na obrněném vozidle pro polskou armádu

Byla podepsána česko-polská dohoda o spolupráci na obrněném vozidle pro polskou armádu
Podpis dohody / CSG (Zvětšit)

V úterý 8. září byla na Mezinárodní výstavě obranného průmyslu v polských Kielcích podepsána smlouva o spolupráci mezi polskou společností Huta Stalowa Wola a českou společností Tatra Export ze skupiny Czechoslovak Group. Jejím předmětem je dodávka obrněného vozidla na podvozku Tatra 4×4 a kompletní technické dokumentace, která by umožňovala výrobu vozidla v Polsku.

Dohoda, kterou za polskou stranu podepsal prezident společnosti Huta Stalowa Wola (HSW) Bartłomiej Zając a za českou stranu Vice President Sales holdingu Czechoslovak Group (CSG) Wojciech Grzonka spolu s Jaroslavem Strnadem ml. (nejmladším synem zakladatele holdingu CSG), se týká spolupráce na obrněném vozidle s podvozkem Tatra 4×4, kterému zatím nebyl udělen oficiální název. Vozidlo bude nabízeno polské armádě v rámci různých programů a projektů, na kterých pracuje Polska Grupa Zbrojena (PGZ) – holding firem působících v oblasti obranného průmyslu, jehož je Huta Stalowa Wola součástí. Vozidlo má rozšířit její nabídku podvozků pro velitelské a podpůrné varianty kolových obrněnců sloužících zejména pro potřeby dělostřelectva a raketových sil.

Po podpisu smlouvy Wojciech Grzonka uvedl: „Polský obranný průmysl je přirozeným partnerem průmyslu českého, a to i díky členství obou zemí ve V4. Dnešní dohoda představuje unikátní příležitost pro uplatnění tatrováckého podvozku v polských ozbrojených silách. Měla by být i novým impulsem ke spolupráci mezi společnostmi ze skupiny PGZ a společnostmi z holdingu CSG nejen na území Polska, ale i na dalších trzích.“

Bartłomiej Zając dodal: „Zaměřujeme se na výrobu dělostřeleckých systémů. Naší strategií je nabízet komplexní řešení včetně modulů pro velení a řízení palby, které vyvíjíme ve spolupráci s členskými společnostmi holdingu PGZ i se soukromými společnostmi. Získání licence na výrobu obrněnce 4×4 v Polsku významně rozšiřuje naše schopnosti zajistit pro polskou armádu řešení šité na míru jejím programům v oblasti rozvoje dělostřelectva. Velmi si vážíme toho, že naším partnerem je český průmysl a značka Tatra.“

Polské ozbrojené síly se snaží o zvýšení své taktické i strategické mobility. K tomu účelu se hodí podvozek Tatra 4×4 s vynikajícími výkony v terénu, který může sloužit jako univerzální základ pro různé specializované verze u všech druhů vojsk. Moderní design vozidla přináší velmi dobré jízdní vlastnosti, nízké náklady na provoz a vysoký komfort pro obsluhu. Výsledek spolupráce firem holdingu CSG a HSW by se měl prezentovat na výstavě MSPO v Kielcích už příští rok.

O holdingu Czechoslovak Group
Czechoslovak Group (CSG) je holding navazující na tradici československého průmyslu. Podporuje rozvoj tradičních i nových českých a slovenských společností, jež se věnují obranné i civilní průmyslové výrobě a obchodu. V podnicích začleněných do holdingu CSG, které vygenerovaly v roce 2019 tržby v hodnotě více než 28,5 mld. Kč, pracuje více než 8200 zaměstnanců. Hlavními obory CSG jsou strojírenství, automobilový, železniční, letecký průmysl a obranný průmysl. S produkty společností CSG se lze díky silné proexportní orientaci holdingu setkat na všech kontinentech a počet jeho zákazníků se stále rozrůstá.

O Polska Grupa Zbrojena
Polska Grupa Zbrojena (PGZ) je jednou z největších skupin obranného průmyslu v Evropě. Zahrnuje přes 50 společností, které jsou klíčovou součástí polského obranného průmyslu a které působí ve výrobě, službách i vývoji. PGZ je dodavatel inovativních systémů a řešení používaných polskými ozbrojenými silami.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích
Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Pro vizuální i informační zpřehlednění diskuze jsme od 4.9.2020 vytvořili sbalovací příspěvky. Viditelných bude vždy prvních 180 znaků. V případě zájmu si může čtenář zbytek textu v příspěvku rozbalit a poté zase sbalit.

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • KOUMES123
    14:33 11.09.2020

    Poláci jdou správnou cestou - všechno co jde si pokud možno vyrobit sami, třeba i v licenci. Nejde jenom o to zaměstnat vlastní lidi, ale také o to, že pokud by skutečně začala ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Poláci jdou správnou cestou - všechno co jde si pokud možno vyrobit sami, třeba i v licenci. Nejde jenom o to zaměstnat vlastní lidi, ale také o to, že pokud by skutečně začala válka bude potřeba zničenou techniku buď opravit nebo nahradit. Nejde jen o obrněnou techniku, ale co se stane když vám dojdou zásoby raket, nebo bomb??? Pamatujete si na válku s Kadáfím? Francouzům a Anglánům došli za 14 dní zásoby raket a bomb.
    Určitě raději nakupovat v okolních spřátelených zemích než někde jinde. Jinak moc velká spolupráce ve rámci V4 nebude.
    Skrýt celý příspěvek

    • Nesher
      14:55 11.09.2020

      Já myslím, že jsi to úplně nepochopil. To co jim Tatra dodá je výrobní dokumentace, ve smyslu montážní dokumentace k vozidlu, nikoliv výrobní dokumentace k jednotlivým komponentům. ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Já myslím, že jsi to úplně nepochopil. To co jim Tatra dodá je výrobní dokumentace, ve smyslu montážní dokumentace k vozidlu, nikoliv výrobní dokumentace k jednotlivým komponentům. Ty si samozřejmě musí nakoupit na volném trhu, některé komponenty určitě půjde nahradit za polské (otázka je cena a kvalita), ale ty nejdůležitější, tj. podvozek, motor, převodovka budou muset dovézt tak jako tak. V tomhle konkrétním případe bude podvozek sestaven z českých dílů, motor bude buď také český (Tatra), nebo americký (Cummins).
      Skrýt celý příspěvek

      • krllo
        21:20 13.09.2020

        Čtu to horem dolem a vypadá to, že Tatra jim prodala licenci ( dokumentaci ) na výrobu svého páteřového podvozku. To moc velký kšeft není.

        Čtu to horem dolem a vypadá to, že Tatra jim prodala licenci ( dokumentaci ) na výrobu svého páteřového podvozku. To moc velký kšeft není.

        • Nesher
          21:49 13.09.2020

          Ne prodala jim licenci na celé auto, nicméně v tom autě je "Made in Tatra" jen podvozek a možná motor. Zbytek jsou komerčně dostupné komponenty od různých výrobců z půlky světa. A ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Ne prodala jim licenci na celé auto, nicméně v tom autě je "Made in Tatra" jen podvozek a možná motor. Zbytek jsou komerčně dostupné komponenty od různých výrobců z půlky světa. A podle mě jim neprodali ani licenci na ten podvozek. Ten si Poláci max. smontují, jako zbytek toho auta, právě z těch komerčně dostupných komponentů. A to ještě jen tehdy, pokud bude mít WP o takové velitelské vozidlo k Langustám a Krylům vůbec zájem. Což není vůbec, jisté. Podobné dohody (montáž s částečnou polonifikací) mají se zahraničními partnery i jiné polské firmy.
          Např. toto: https://www.defence24.pl/mspo-...
          Skrýt celý příspěvek

          • mudry.udrzbar
            14:01 16.09.2020

            No ak sa nepletiem, tak motory dnes Tatra nevyraba vobec.

            No ak sa nepletiem, tak motory dnes Tatra nevyraba vobec.

          • Nesher
            18:23 16.09.2020

            mudry.udrzbar
            Bohužel mýlíš, Tatra svoje klasické vzduchem chlazené motory nadále vyrábí, sice ne pro civilní použití v rámci EU, nesplňují emisní limity, ale pro armádu a hasiče ...
            Zobrazit celý příspěvek

            mudry.udrzbar
            Bohužel mýlíš, Tatra svoje klasické vzduchem chlazené motory nadále vyrábí, sice ne pro civilní použití v rámci EU, nesplňují emisní limity, ale pro armádu a hasiče (ti mají výjimku) a pak pro zákazníky mimo EU, např. Indové mají EU emisní limity na háku.
            Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            07:58 17.09.2020

            kromě toho se asi i nadále snaží vyvinout vzduchem chlazený euro 6, i když je o něm nějaké ticho.

            kromě toho se asi i nadále snaží vyvinout vzduchem chlazený euro 6, i když je o něm nějaké ticho.

  • zdeno
    16:26 10.09.2020

    pokud nebudeme chtít koupit něco na klíč (BVP,OT) ale jít vlastní cestou jiná volba než kooperace s poláky asi není - máme v tom tradici z minulosti

    pokud nebudeme chtít koupit něco na klíč (BVP,OT) ale jít vlastní cestou jiná volba než kooperace s poláky asi není - máme v tom tradici z minulosti

    • Horny
      13:02 11.09.2020

      Čistě pro tu srandu - jmenuj jiný příklad této tradice než OT-64. A čím víc, tím líp! :D

      Čistě pro tu srandu - jmenuj jiný příklad této tradice než OT-64. A čím víc, tím líp! :D

      • skelet
        16:41 11.09.2020

        OT-62 alias Topas

        OT-62 alias Topas

        • Horny
          19:09 11.09.2020

          Vida, na TOPAS jsem zapomněl, mám ho tak nějak stále zafixovaný jako "pouhou" modernizaci BTR-50. Každopádně tradice už je to dosti fousatá... :)

          Vida, na TOPAS jsem zapomněl, mám ho tak nějak stále zafixovaný jako "pouhou" modernizaci BTR-50. Každopádně tradice už je to dosti fousatá... :)

      • Sergej7490
        12:27 14.09.2020

        Zetor Crystal :-)

        Zetor Crystal :-)