C-5M Super Galaxy: Modernizace pokračuje

C-5M Super Galaxy
C-5M Super Galaxy na letecké základně Dover Air Force Base. Větší obrázek. / Dover Air Force Base

V americkém letectvu (U.S. Air Force) probíhá rozsáhlá a dlouhodobá modernizace obřích dopravních letadel C-5 Galaxy na standard C-5M Super Galaxy. Modernizaci zajišťuje firma Lockheed Martin. V současné době U.S. Air Force obdrželo již 20 letounů C-5M Super Galaxy. 

V americkém letectvu slouží 71 obřích strategických dopravních letadel C-5 Galaxy. Flotila se ale od roku 2017 zmenší na 52 letadel modernizovaných na standard C-5M Super Galaxy.

První let C-5 Galaxy se uskutečnil již v roce 1968. Podle studie provedené v 90. letech minulého století, drak letadel C-5 Galaxy po 25 letech provozu nevykazoval závažnější opotřebení.

Americké letectvo tak na konci minulého tisíciletí přistoupilo k rozsáhlé modernizaci avioniky v rámci programu AMP (Avionics Modernization Program). Modernizované stroje nesly označení C-5 AMP Galaxy.

Vylepšená letadla získala nejnovější avioniku, včetně technologie globálního řízení letového provozu GATM (Global Air-Traffic Management ), která sdružuje satelitní navigaci, komunikaci, dohled a řízení letového provozu.  Letoun získal skleněný kokpit, nový letový počítat a modernějšího autopilota. První let C-5 AMP Galaxy se uskutečnil v roce 2002.

V roce 2006 odstartoval komplexnější modernizační program RERP (Reliability Enhancement and Re-engining Program). Program si kladl za cíl vylepšit spolehlivost letadel a nahradit původní proudové motory za novější typ.

Letadla modernizovaná programy AMP a RERP se začala označovat jako C-5M Super Galaxy. Počátečních operačních schopností IOC (Initial Operating Capability) dosáhla první letka C-5M Super Galaxy v únoru letošního roku.

C-5M Super Galaxy C-5M Super Galaxy dokáže přepravit také bitevní letoun A-10 Thunderbolt II se složenými křídly. Větší obrázek. / Dover Air Force Base

Hlavní změnou je nahrazení původních motorů General Electric (GE) TF39-GE-1C za civilní proudové motory General Electric CF6-80C2 (vojenské označení F138-GE-100). Dále letadla získala novu pomocnou energetickou jednotku APU (Auxiliary Power Units) a byla posílena strukturální integrita trupu a podvozku. Letoun získal také modernější kokpit nebo nový přetlakový systém.

Především nové motory posunují schopnosti C-5M Super Galaxy na novou úroveň. Čtveřice motorů F138-GE-100 poskytuje tak 4×220 kN, o 20 % větší tah než u straších jednotek. Výsledkem je o 30 % kratší vzlet a o 58 % rychlejší stoupání. Nové motory vykazují také o 20 % menší spotřebu než původní jednotky.

Došlo také k výraznému nárůstu spolehlivosti motorů. Sejmutí motorů z křídla a údržba se u nových motorů provádí až po 20 000 letových hodinách, místo 2000 u původních motorů GE TF39-GE-1C.

Kokpit C-5M Super Galaxy Kokpit C-5M Super Galaxy. Větší obrázek. / Dover Air Force Base

Nezanedbatelný přínos programu RERP je také snížení finančních nákladů na provoz a údržbu letadel C-5M Super Galaxy. Během následujících 30 let, kdy se počítá s provozem letadel C-5, letectvo díky modernizaci ušetří 9 miliard dolarů. Podle Lockheed Martin mohou dokonce letadla zůstat v provozu, díky odolnosti své konstrukce, i dlouho po roce 2040.

Několik základních technických údajů. Prázdná hmotnost letadla C-5M Super Galaxy je 181 437 kg a maximální vzletová 381 018 kg. Maximální hmotnost nákladu je 129 274 kg, v nádržích je pak místo pro 150 819 kg paliva. Jak lze jednoduše spočítat, letoun není schopen startovat s plnou zásobou paliva a s maximálním nákladem.

S nákladem o hmotnosti 50 tun dokáže C-5M Galaxy uletět vzdálenost větší než 9000 km. Není tak problém z jakéhokoliv místa Spojených států doletět až do Afghánistánu. Přeletová vzdálenost je 13 000 km.

Zdroj: Lockheed Martin, IHS Janes, Aiforce Technology

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

VIDEO: An-124 Ruslan na Dnech NATO 2013

Na Dnech NATO 2013 mohli návštěvníci spatřit obrovský dopravní letoun An-124 Ruslan. Jeho přítomnost ...

Rozbíhá se výroba dopravního letadla KC-390. Dočká se české letectvo?

Brazilská firma Embraer připravuje zahájení sériové výroby dopravních a tankovacích letounů KC-390. ...

Program stíhačky F-35 Lightning II pokračuje

Americké ministerstvo obrany u amerického výrobce Lockheed Martin objednalo další várku stíhaček ...

Boj o bitevní letoun A-10 Thunderbolt II pokračuje

Americké letectvo (U.S. Air Force) plánuje do roku 2019 vyřadit celou flotilu bitevních letadel A-10 ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Ledna
    11:05 07.11.2014

    Dobře, namontovali tam motor z roku 1971 :-D