C Sword 90 : Nová francouzská stealth korveta

C SWORD 90
Korveta C Sword 90 / CMN

Tento týden proběhla v Paříži každoroční námořní výstava Euronaval 2014. Na výstavě si mohli návštěvníci prohlédnout nejnovější námořní vojenské systémy. Francouzská společnost CMN (Constructions Mecaniques de Normandie) výstavu využila k představení projektu nové stealth korvety C Sword 90.

Pro otevřené moře i pobřeží

Korveta je malá, rychlá a obratná válčená loď s relativně silnou výzbroji. Velikostně se pod korvetami nacházejí raketové čluny a nad korvetami fregaty. Korvety jsou schopné operovat jak na otevřeném moři, tak v mělkých pobřežních vodách.

Právě korveta C Sword 90 je odpovědí francouzské firmy CMN na potřeby námořních sil světa operovat jak v hlubokých mořích, tak blízko pobřeží. C Sword 90 je přímým následovníkem rodiny francouzských lodí Combattante. První loď rodiny Combattante veřejnost spatřila již v roce 1960.

Oproti svým předchůdcům je C Sword 90 výrazně pokročilejší. Zlepšily se výkony pohonného systému, nautické schopnosti a stabilita na rozbouřeném moři nebo při silném větru.

Trup korvety C Sword 90 je vyroben z oceli, nástavba pak z hliníku a oceli. Tvar trupu je navrhnut s ohledem na nízkou odrazivost radarových paprsků.

V zadní částí je přistávací paluba pro vrtulník o maximální hmotnosti 10 tun. Loď je také přizpůsobená pro provoz leteckých, povrchových a podpovrchových robotických prostředků.

Uvnitř lodě je místo pro dvojici rychlých člunů kategorie RHIB (Rigid-Hulled Inflatable Boat) o délce 11 metrů. Ty jsou vysazovány na moře pomocí jeřábů z bočních vrat. RHIB se využívají ke kontrole nebo obsazování dalších lodí, případně k vyloďovacím operacím.

Místo lodí RHIB lze do trupu umístit dvojici standardizovaných kontejnerů s nejrůznějším vybavením – proviant, ubytovací kapacity, lékařské vybavení, senzorické a elektronické vybavení, bezpilotní systémy, výzbroj, apod.

Senzorické vybavení a výzbroj

Podle CMN plavidlo disponuje pokročilými zbraňovými a průzkumnými prostředky typu ISR (Intelligence, Surveillance & Reconnaissance). Hlavní radarový systém je ukryt v radomu nad kapitánským můstkem a tvoří ho čtyři radary s plochou aktivní fázovánou anténou.

Aktivní fázovaná anténa je tvořená velkým počtem malých vysílacích a přijímacích modulů. Výkon a způsob vysílání každého modulu je možno elektronicky ovládat a tím vytvořit výsledný svazek mikrovln požadovaných vlastností. Směr vyzařování svazku lze elektronicky plynule měnit.

Bližší detaily elektronického a senzorického vybavení nejsou známe. Jako další bojové systémy, je C Sword 90 především platformou. Záleží pouze na zákazníkovi, jak bohaté elektronické, komunikační, senzorické a softwarové vybavení si s lodi pořídí.

Hlavní výzbroj tvoří automatický kanon ráže 76 nebo 57 mm. Sekundární pak dvojice dálkově ovládaných rychlopalných kanónů ráže 20 nebo 30 mm umístěných po stranách lodě.

Pro boj s hladinovými plavidly je vymezeno osm vertikálních šachet pro střely MM40 Exocet s doletem až 180 kilometrů. Pro boj s vzdušnými cíli je určeno 16 šachet pro protiletecké střely a dvojice ručně ovládaných stanic s protileteckými střelami velmi krátkého dosahu.

Korveta C Sword 90 je schopná bojovat i s ponorkami protivníka. Kromě senzorického vybavení (sonar, vlečný sonar) se na lodi nachází dvojice trojhlavňových torpédometů.

C SWORD 90Zadní paluba pojme vrtulník o max. hmotnosti 10 tun, např. americký námořní Sikorsky SH-60 Seahawk. / CMN

Technické parametry

Loď měří na délku 95 m a na šířku 15,7 m. S maximálním ponorem pouze 4 metry dokáže C Sword 90 operovat i v mělkých pobřežních vodách nebo kotvit v nejrůznějších přístavech. Posádku ovládá 65 námořníků, jsou však zde i kajuty pro dalších 20 osob, například pro členy speciálních jednotek.

O pohon lodi se stará dvojice dieselových motorů a o výrobu elektrické energie dvojice elektrických generátorů. Výkon pohonné soustavy nebyl přiblížen. Maximální rychlost lodě je 28 uzlů (52 km/h).

Zásoba 170 m3 paliva vystačí na plavbu dlouhou 7000 námořních mil (13 000 km) rychlostí 12 uzlů (22 km/h). Výdrž na moři není omezená jen množstvím paliva, ale i zásobou potravin a především vodou. Vnitřní nádrže s vodou pojmout 30 m3 vody.

Zdroj: CMN

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Americká námořní pěchota nasazuje lasery proti dronům

Americká námořní pěchota US Marine Corps vyvíjí mobilní laserový systém GBAD (Ground-Based Air ...

MUTT – tažné robotické vozidlo pro námořní pěchotu

Americká námořní pěchota (U.S. Marine Corps) testuje nové zásobovací robotické vozidlo MUTT ...

ACV 1.1: Obojživelný transportér pro námořní pěchotu

Sympozium Modern Day Marine představilo veřejnosti aktuální modernizační projekty americké námořní ...

Budoucnost námořního válčení: Roje robotických lodí

Americká Kancelář pro námořní výzkum ORF (Office of Naval Research) testuje technologii umožňující ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Vrata
    09:10 05.11.2014

    martin: pokud zmensite vec na polovinu, zmensite 3 jeji rozmery a jeji objem (i vaha) se zmensi 8x, nikoliv 2x. Pouzitim teto logiky by mela mit diskutovana korveta hmotnost 15000/8 = cca 1850 tun, nikoliv 7500 tun.

  • David
    13:37 04.11.2014

    Pro Martina - obávám se, že Váš odhad je nadhodnocený. Když vezmu v potaz rozměry lodě, její výzbroj, pak je vidět, že zhruba odpovídá německé třídě K-130. A ta má plný výtlak tuším okolo 1800 tun.
    Zajímavá je ovšem ta příď a celkové projetí trupu

  • martin
    12:32 04.11.2014

    příbuznost s Zumwaltem je nápadná. loď má poloviční rozměry oproti němu, takže k 7-8000 tun bude celkem reálný odhad. invertovaná příď údajně lépe jde proti vlnám, ale na druhou stranu je taková loď labilnější při zatáčení

  • David
    17:27 01.11.2014

    Tak jsem zkusil trochu zapátrat a přesný údaj jsem taky nenašel. Ale když vezmu v potaz velikost lodě, její výzbroj a vybavení, tak výtlak odhaduji na 1500-2000 t. Je to jen zběžný odhad.
    Zajímavé je ovšem řešení trupu a především přídě, kladu si ale otázku, jak to bude vypadat při větších vlnách

  • Vrata
    12:05 01.11.2014

    Plavidla nazyvana "korveta" mivaji vytlak 1000-2000 tun.

  • liberal shark
    09:09 01.11.2014

    To : David
    Údaj o výtlaku jsem nikde nenašel. Uvádí se, že je to největší plavidlo zkonstruované firmou CMN a postavené v loděnicích Cherbourg. Podle množství výzbroje a vybavení bych tipoval výtlak několik tisíc tun. Francouzi opět předvedli, že umí navrhovat inovativní a elegantní lodě :-).

  • David
    20:37 31.10.2014

    Tak trochu škoda, že zde není uveden výtlak, což je hodnota u válečné lodě poněrně důležitá.
    A jinak - myslím si, že plavidlo této velikosti by potřebovala i sama Francie, která velkých a drahých fregat FREMM bude mít jen poměrně málo a bude potřebovat nahradit starší jednotky. Ale zde - stejně jako u exportu - budou tyto lodě soupeřit s loděmi rodiny Gowind. Takže jsem zvědav