CAMEL: Demonstrátor budoucího obrněného vozidla

CAMEL
CAMEL (Concept for Advanced Military Explosion-mitigating Land Demonstrator) / army.mil

Americká armáda (U.S. Army) na výstavě Labs Day 2015 představila veřejnosti více než 100 technologických novinek z oblastí vojenské techniky, výzbroje a výstroje. Největší ohlas vzbudil technologický demonstrátor kolového obrněného vozidla CAMEL (Concept for Advanced Military Explosion-mitigating Land Demonstrator).

CAMEL je technologickým demonstrátorem kolového obrněného transportéru. Vozidlo vzniklo na základě nové kolové platformy OCP (Occupant Centric Platform) vyvinuté v Tankovém centru pro výzkum, vývoj a konstrukci TARDEC (Tank Automotive Research, Development and Engineering Center). Na vývoji vozidla spolupracovala také firma Pratt & Miller.

CAMEL je technologický demonstrátor, tudíž s největší pravděpodobností v této podobě nebude nikdy zaveden do výzbroje. Vozidlo slouží pouze k prozkoumání nových technologií a konceptů budoucích obrněných vozidel. Technologie programu CAMEL ale lze využít při konstrukci nebo dokonce modernizaci jiných vozidel.

„Neplánujeme nasadit CAMEL do akce. Je určen k definování požadavků pro budoucí platformy. Píšeme požadavky, standardy a poskytujeme rady pro budoucí platformy," řekl na výstavě Chantell Korson, vedoucí projektu CAMEL. Stejný postup jsme mohli například nedávno vidět při vývoji pokročilého lehkého terénního vozidla ULV (Ultra Light Vehicle).

Koncept vozidla CAMEL. Video ukazuje jen některé technologie a schopnosti vozidla CAMEL.

CAMEL 8x8 má hmotnost 30 tun. Posádka je dvojčlenná. V přepravním prostoru je místo pro devět vojáků. Cílem konstruktérů se stala maximální bezpečnost posádky, především proti minám a improvizovaným výbušným systémům (IED).

Vozidlo údajně dokáže snížit ztráty převáženého výsadku až o 50 %, oproti současným obrněným transportérům. Konečným požadavkem armády i námořní pěchoty je však 100% (!) snížení ztrát oproti současným vozidlům a současným hrozbám.

CAMEL v podstatě svými rozměry, hmotností i způsobem nasazení zapadá do rodiny vozidel MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected). Ochranu proti minám a IED zajišťuje především velká světlá výška a „jednolitý" podvozek tvarovaný do písmene „U".

CAMELCAMEL / army.mil

Zásadní inovací je plovoucí podlaha prostoru výsadku. Podlaha s vojáky je spojená s korbou pomocí hydraulických pružin a pružných prvků. Takové řešení nejen zpříjemňuje jízdu, ale především pohlcuje energii výbuchu při explozí miny nebo IED. Stejně tak plovoucí podlaha, se speciálně tvarovanými sedačkami i bezpečnostními pásy zajišťují násobně větší ochranu při nehodách nebo při převrácení vozidla.

Vozidlo CAMEL je navrženo „kolem vojáků." Jak píši oficiální stránky americké armády, současná vozidla jsou postavená především z hlediska funkčnosti. Ergonomie, pohodlí a mobilita uvnitř vozidla CAMEL je však podřízená potřebám vojáků, při zachování požadované funkčnosti vozidla.

„Jedná se o nový koncept, protože jsme vozidlo navrhovali kolem vojáků," říká Steve Knott, náměstek ředitele oddělení pro odolnost pozemních systémů na TARDEC. „Existuje mnoho vozidel, která jsou v zadní části stísněná. Jsou tam výstupky, které mohou poranit vojáky, volně uložené zařízení, které mohou dělat v určitých situacích problémy. OCP demonstrátor je navržen kolem sedících osob a poskytuje novou úroveň přežití naším bojovníkům."

CAMELProstor výsadku / army.mil

Zajímavou novinkou je kompletní odstranění oken – řidič a posádka sedí v uzavřené jednolité obrněně korbě. Takové řešení podstatně zvyšuje balistickou odolnost korby proti explozím a střelným zbraním. Detailem posilujícím ochranu je i odstranění nožních pedálů z podlahy. Plyn, brzda i řazení jsou ovládány ručně.

Řidič i velitel využívají rozměrné displeje zprostředkovávající obrazové (denní kamery, noční vidění, termovize) informace o okolí vozidla. V případě nouze lze využít také periskopy ve střeše vozidla. Rovněž výsadek pozoruje okolí na LCD displejích, které přenášejí obraz z celé řady kamer usazených kolem vozidla.

CAMEL také vyniká skvělou agilitou a stabilitou. Díky přední a zadní natáčecí nápravě je poloměr zatáčky pouze 6,5 m. Skvělé jízdní vlastnosti zajišťuje i „militarizovaný" dieselový motor DD15 o výkonu 533 kW (725 koní).

Pohonná jednotka je vybavená výkonným 100 kW startérem-generátorem a technologií start-stop. Při zastavení se motor automaticky vypíná a šetří palivo. Při vypnutém motoru vozidlo čerpá elektrickou energii z li-ion baterií. Díky výkonným bateriím lze po určitý čas provádět dlouhodobé pozorování nebo ovládat zbraňovou stanici bez zapnutého motoru. Po "sešlápnutí pedálu" motor automaticky naskočí.

Zdroj: army.milArmyTimes

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Obrněný transportér Piranha V pro Dánsko

Dánská armáda získá několik stovek kolových obrněných transportérů Piranha V od švýcarské firmy ...

Robotičtí zabijáci jinak

Vize zbraněmi vybavenými bezpilotními prostředky všeho druhu se stává realitou bojiště. Možnost ...

Armata pod drobnohledem

Rusové na moskevské přehlídce představili svou nejnovější obrněnou techniku. Odborníci z celého ...

IDET 2015: TITUS na podvozku TATRA 6x6

Blíží se jeden z nejvýznamnějších veletrhů obranných technologií – IDET 2015, který se bude konat ve ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • shal
    23:18 17.05.2015

    Pěkně daly kola úplně mimo podvozek, aby v případě exploze miny tlaková vlna postupující směrem vzhůru co možná nejméně zasáhla kabinu s posádkou. Odletí sice kolo, ale většina síly exploze mine vůz.

    Jenom by mě zajímalo, jakto že ještě neexistují nějaké senzory, které by dokázaly odhalit výbušninu před vozidlem. Například podle hustoty povrchu, jestli tam někdo kopal, případně chemická detekce výbušnin v ovzduší. Chápu, že se to snadněji řekne než udělá. Dnešní chemické detektory jsou tak citlivé, že jim stačí k odhalení výbušniny jenom několik molekul v ovzduší, ale i to může být obtížné ve venkovním prostředí, kde fouká vítr. Navíc jakákoliv detekce má omezený dosah a rozjeté 30 tunové vozidlo se nezastaví na půl metru. Obzvlášť na nezpevněném povrchu.

    K tomu by byly ideální nějaké malé drony jedoucí před kolonou, zkoumající terén. Malé, levné a postradatelné. A přestože miny reagují na hmotnost a pod malm vozidlem vážícím řekněme do 250kg by se nemusely aktivovat, tak aspoň by mohly vést detektory a analyzovat cestu. Ale tak předpokládám, že to už někoho napadlo a provedení asi nebude jednoduché, ikdyž myslím, že na něčem takovém se pracuje.

  • stirling
    20:50 16.05.2015

    MARP a transportér si jdou stále více naproti a brzo se to sloučí. Viz neustále zvyšující se váha KOT např. BOXER snad také už váží 30t. Myslím, že usa má teď největší bojové zkušenosti a to se promítne určitě do vývoje.

  • skelet
    20:12 16.05.2015

    Teď je tento demonstrátor navržen tak, aby se nemuselo uskrovnit žádné křídlo. Tedy má to vysokou obratnost, vysokou odolnost, maximální komfort. S postupujícími zkouškami a simulacemi se začnou jednotlivé uskromňovat, až se dojde ke kompromisním podmínkám pro zcela nový americký obrněnec.

  • GAVL
    18:47 16.05.2015

    Pokud toto vozidlo ořežou , tak to bude prostě jen další MRAP.

    Porovnávat MRAP vozidla s jinými kategoriemi je nesmyslné.
    Pokud se bavím o Bumerangu tak musím porovnávat např. s Pandurem , Piranhou Patriou atd.

    Čekal bych spíše debatu na téma CAMEL , nebo TITUS?

  • skelet
    11:51 16.05.2015

    Jana Grohmanna chápu. Jelikož moderuji jiné vojenské forum, tak ten pocit frustrace, že každá debata se zvrhne v poměřování pindíků je řekněme .. frustrující. Debata o technice nulová, debata o tom, kdo má lepší pennis 100%..

    k věci. Tohle je krásná ukázka vývojového demonstrátoru. Vytvoří stroj, který je zhotoven takřka bez kompromisů. A teď se to bude zkoušet a ořezávat, až se dostanou k požadavkům na nový obrněnec.

  • Deadog
    10:24 16.05.2015

    Ono samozdrejme mate pravdu pane Grohmanne, jenomze kdyz je svetova situace takova jaka je a bavime se o vojenske technice, ktera v tomto vsem hraje primarni ulohu, nikdy v zadnem clanku, ktery tady postnete se nevyhnete "precuravani".
    Nehraje roli jestli bude clanek o zapadni nebo vychodni technice, takove nebo makove technologii. Proste svet je polarizovany a lidi chcou komentovat to co si mysli. Je to vyhoda demokracie, cenzura je spatna. Myslim, ze lepsi si tu virtualne zanadavat, at jsou nazory z jakekoli strany sebeblbejsi, nez abychom se do sebe pustili v realnem zivote. Treba ja osobne se uz velice snazim nereagovat na kazdou blbost, ale nekdy mam uz te korektnosti opravdu dost. Bohuzel nejde prehlizet, ze svet stoji na prahu nové velmi nebezpecne faze studene valky prave s onemi dvema svetovými hraci Ruskem a USA. Pokud Vam v redakci vadi, ze se prakticky kazda debata pod clankem svede do hadek o delsiho, sirsiho, silnejsiho, mozna byste se meli sami zamyslet co s tim udelate a neapelovat na lidi, kteri Vas stejne neposlechnou. Mate dve moznosti. Nechat debaty pod clanky bez cenzury, nebo je zrusit uplne. Jinak z kazdym dalsim clankem nebudete zas delat nic jineho nez opakovane vyzyvat, mazat, upravovat.
    S pranim silnych nervu a chuti do dalsi prace Vam i cele redakci AN preji pekny vikend

  • Jan Grohmann
    08:26 16.05.2015

    Pánové, u některých vidím opakovaně, že jakékoliv téma stočí na Rusko vs. USA. Pro takové diskutující není na AN místo. Pokud se máte potřebu nesmyslně hádat a přečurávat (kdy Vám dojde, že to nikam nevede), silně doporučuji změnit web.

  • KOLT
    23:09 15.05.2015

    Deadog: Tím "nesedí proti sobě" jste mě na chvilku zmátl, než mi došlo, že myslíte ten střídavý design. To vůbec není špatný nápad, máte pravdu. Mně se líbí natáčení zadní nápravy. Poloměr otáčení 6.5 metrů, o tom si může nechat zdát prakticky jakékoliv auto...

  • Deadog
    22:50 15.05.2015

    Ale abych nebyl jen za trola, strasne se mi libi jak udelali sedacky, ze nesedi naproti sobe ,pokud jste si vsimli je ten obrnak strasne uzky ,coz umoznuje udelat opravdu masivni ochranu např.

  • Sorge-227
    19:41 15.05.2015

    Predrazeny autobus, ktory nema v boji velke uplatnenie. Mozna na rychle presuny mezi zakladnami v iraku. Nic tam nevidim revolucne. Ale vhodne pre americke vojaky aby sa citili luxusne. Ja viem co som napisal je b....t, tak preco si aj vy nepriznate ze pisete b.....t. (Todomatch).

  • Superme
    19:30 15.05.2015

    Todomatch - A Rusko s Čínou snad nemá podobné projekty - kde zkouší něco převratného?

    Také mi třeba přijde divné porovnávat tento projekt (který se mě osobně mimochodem celkem líbí) s Bumerangem, který má v dohledné době nahradit BTR-80 a BTR-82. Toto je přeci jen koncept, zatímco Bumerang bude zanedlouho zaveden do služby. Mě třeba Bumerang revoluční nepříjde, ale je to moderní APC, které splňuje vše, co si ruská armáda od nástupce BTR-80 a 82 přála.

  • Ngarem
    19:18 15.05.2015

    Bývalý SSSR byl specialistou na kopírování zahraničních objevů. Popsané to bylo v knize Akvárium, doporučuji přečíst.
    Nepředpokládám nějaký velký posun zahraničních zastupitelství od rozjeté špionáže i v souvislosti s uniklými aférami s odposlechy NSA a sídlem všech IT společností, jako Google, Yahoo, na území USA...
    LRČ (Čína) to ovšem přivedla k dokonalosti státní podporou a elektronickou špionáží prostřednictvím hackerů.

  • Todomatch
    15:30 15.05.2015
    • (6)

    Tohle je čistá ukázka západního přístupu - stálé zkoušení něčeho nového a posouvání hranic. Před pár dny jsme koukali na ruský Bumerang a mnozí měli pocit, že se koná nějaká revoluce. Už tu byly příspěvky ohledně platformy Armata, jak se může vše západní schovat. To je ten pocit, že západ snad čeká s vývojem na Krugaňce, Armaty a Bumerangy, ale on nečeká, on vyvíjí zcela nové typy a technologie.

    Mimochodem, znáte ruské sci-fi autory bratry Strugacké? Možná alespoň Piknik u cesty jste od nich četli. Více o nich zde http://1url.cz/SXfy.... Tak koukejte co napsal před deseti lety jeden z nich o Rusku a o fašismu, snad tu ruštinu přelouskáte: http://1url.cz/XXfx...