Carmel a Eitan: Nový izraelský tank a obrněný transportér

Foto: Tank Merkava Mk2 / Bukvoed, CC BY 2.5
Tank Merkava Mk2 / Bukvoed, CC BY 2.5

Izrael pracuje na několika projektech nových obrněných vozidel. Počítá se vývojem obrněného vozidla na základě tanků Merkava Mk2, těžkého kolového transportéru Eitan a nového tanku Carmel. V posledním případě je však nutno slovo “tank” dát do uvozovek.

Nový život pro tank Merkava Mk 2

Izraelské obranné síly IDF (Israel Defense Forces) disponují 400 kusy starších tanků Merkava   Mk 2. Část je aktivně nasazených, část se nalézá v rezervě. Tanky poprvé vstoupily do služby v roce 1983.

Izrael v následujících měsících plánuje tanky Merkava Mk 2 vyřadit z výzbroje. Část vyřazených tanků bude přestavěno na logistická, evakuační a velitelská vozidla. V současné době IDF vyrábí jeden testovací prototyp pro logistické role a druhý pro evakuaci zraněných.

S podobnými přestavbami má Izrael bohaté zkušenosti. Můžeme zmínit obrněný transportér Achzarit postavený na základě kořistních tanků T-54/55 nebo vozidla Nagmachon, Nakpadon a Nakpuma využívající podvozek původních britských tanků Centurion. Přestavby starých tanků umožňují IDF získat moderní vozidla při nízkých finančních nákladech.

Nejmodernějším pásovým obrněným transportérem v IDF je Namer postavený na podvozku tanku Merkava Mk 4. Do roku 2027 plánuje IDF získat 531 vozidel Namer.

Přestavba tanků Merkava Mk 2 je další iniciativou IDF s cílem nahradit část ze 6000 obrněných transportérů M113 za modernější a odolnější typy. Vývoj nových vozidel urychlil incident z minulého roku, kdy palestinský ozbrojenec pomocí RPG-29 zabil ve vozidle M113 sedm izraelských vojáků.

Foto: Namer / IDF Namer / IDF

Eitan

Kromě zavádění těžkých obrněných vozidel Namer a přestavby tanků Merkava Mk 2, Izrael vyvíjí i dvě nová obrněná vozidla - kolový obrněný transportér Eitan a pozemní bojové vozidlo Carmel.

Eitan je těžký kolový transportér s pohonem 8×8 o hmotnosti 35 tun. Bližší informace nejsou k dispozici, musíme se spokojit s prohlášením, že Eitan získá “nejmodernější pasivní a aktivní balistickou ochranu, pokročilou bojovou věž a vhodnou kombinaci munice a senzorů.”

Polní zkoušky prototypu začnou na konci příštího roku, spuštění sériové výroby se očekává v roce 2020.

“Bude mnohem lehčí než Namer, avšak při mnohem nižší ceně,” vysvětluje generálmajor Guy Zur, velitel pozemních sil IDF. “Může být o něco horší než Namer, ale bude cenově dostupný a umožní nám vybavit velkou část našich sil.”

Těžké pásové vozidlo Namer poskytuje mimořádnou balistickou ochranu převáženým vojákům, minimálně na úrovni nejmodernějších tanků. Daní je však hmotnost 60 tun a velmi vysoká nákupní cena a vysoké provozní náklady.

Jakékoliv bližší informace o vozidle Eitan nejsou k dispozici. Podle udávané hmotnosti však půjde o suverénně nejtěžší kolové obrněné vozidlo na světě.

Z důvody ochrany proti IED se dá očekávat, že prostor posádky bude umístěn velmi vysoko, což si vyžádá, vzhledem k dodržení adekvátních jízdních vlastností v terénu, kola s velkým průměrem. Např. nové ruské kolové obrněné vozidlo Bumerang má průměr kol 1,5 m.

Foto: Merkava Mk4 / IDF Merkava Mk4 / IDF

Carmel

Tajemnějším projektem je vývoj nového izraelského tanku, resp. bojového vozidla Carmel. Zatímco Eitan vstoupí do služby po roce 2020, u vozidel Carmel se očekává zavedení do výzbroje po roce 2025.

Carmel získá tankový kanón, ale nepůjde o tank v klasickém slova smyslu. Carmel nebude Merkava Mk5 a ani nenahradí 65 tun těžké tanky Merkava Mk4, jejichž výroba skončí v roce 2020.

Udávaná hmotnost pásového vozidla Carmel je kolem 32 tun. Cílem Izraele je vyvinout středně těžké vozidlo, s palebnou silou tanků, ale při mnohem nižší hmotnosti. Jak poznamenává magazín Defense News, Carmel je dlouhodobý projekt, jehož vývoj závisí na dostupnosti nových lehkých balistických materiálů a moderní elektroniky.

“Carmel je běh na dlouhou trať. Nesoutěží se stávajícím výrobním programem vozidla Eitan nebo s tanky Merkava Mk 4,” cituje svůj zdroj Defense News. Zatímco Eitan se dočká nasazení s těžkými vozidly Namer, vozidla Carmel se postaví po boku tanků Merkava Mk 4.

Brigádní generál Didi Ben Yoash, který vede vývoj nových bojových vozidel na izraelském ministerstvu obrany, zdůrazňoval význam automatizace. Pode Yoashe nový tank bude mnohem menší a získá pouze dvojčlennou posádku. První prototyp nového vozidla vznikne údajně do pěti let.

Dá se očekávat, že nový tank získá bezosádkovou věž s automatickým nabíjecím systémem. V izraelských médiích proběhly také informace o rozvoji hybridního diesel-elektrického pohonu. Bezosádková věž a pouze dvojčlenná posádka umožní soustředit balistickou obranu kolem menšího prostoru posádky. Carmel nebude celkově odolnější než současné tanky Merkava Mk4 ale poskytne stejnou nebo vyšší ochranu posádky.

Klíčovým se stane rozvoj senzorů a elektronického vybavení, které nový tank (a vůbec všechna nová izraelská obrněná vozidla) propojí do “všeobjímacího” armádního systému velení, řízení, spojení, výpočetní techniky, zpravodajství, sledování, zaměřování cílů a průzkum C4ISTAR (Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance, Target Acquisition and Reconnaissance).

Právě kvalitní C4ISTAR zajišťuje armádě nadvládu ve schopnosti rychle a přesně získávat informace, rozhodovat se a splnit zadaný úkol, co nejefektivněji, a s co nejmenšími prostředky.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Izraelsko-palestinská kybernetická válka

Konflikt mezi Palestinci a Izraelem trvá už od poloviny minulého století a jeho nejviditelnějším ...

Útok před obranou: Izrael zveřejnil novou vojenskou strategii

Izraelské obrané síly IDF (Israel Defense Forces) po více než 60 letech představily veřejnosti ...

Izraelský radar ze systému IRON DOME pro Armádu ČR

Izraelský státní podnik vyrábějící radary ELTA Systems, který je členem skupiny Israel Aerospace ...

V-22 Osprey a F-15SE Silent Eagle: Izrael kupuje špičkové zbraně

Izrael se Spojenými státy jedná o nákupu konvertoplánů V-22 Osprey a stíhaček F-15 Eagle. Podle ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Vestly
    14:56 15.11.2015

    Klasika, namiesto argumentov osobne utoky.
    Ocakavam, že sem das zdroj na C3ISTAR, respektive C4ISTAR v zapadnych armadach.

    Kedze tvrdis, že zapadni radovi vojaci uz davno maju C3ISTAR, preco makaju na Feline, Tytane, Gladius, Soldato Futuro, ... ? :)

    Zvysok komentu iba ukazuje, ze si klasicky amerikofil (TV nova ma ocividne na tebe nasledky :C ), ktory o danej veci nema ani paru.
    Taktiez ocakavam, že dokazes tie tvoje nezmysli o tom, že si to Rusi nemozu dovolit, aj napriek tomu, že to je uz zaplatene a dostavaju ich dokonca este viacej ako je v zmluve. :)

  • Torong
    10:01 15.11.2015

    Vestly Vestly, ty jsi fakt v té Ruské prdeli až po kotníky...

    "C3ISTAR a presne o tom je "vojak buducnosti". " Jenže tohle už západní armády mají a dále vylepšují. Nevím jestli je to v Rusku jinak (Nechci Rusy shazovat, zajímá mě to), ale zkratka je C4ISTAR - "Command, Control, Communications, Computers, Information/Intelligence, Surveillance, Targeting Acquisition and Reconnaissance" .

    "Dal som sem aj video termalnej optiky a helmoveho dispeja, ktore su sucastou systemu Ratnik. " Opět nic nového pod sluncem, ačkoliv přiznám, že o přenosu do displeje jsem nevěděl. Otázkou je jestli to umí obraz sdílet s jinými vojáky nebo s velitelstvím.

    "K tej balistickej ochrane, vesta ochrani vojaka pred svd s prieraznou municiou (7.62x5.4). Uniforma by mala byt neviditelna pre infracervene kamery, taktiez dokaze na niekolko sekund odolat otvorenemu ohnu a ochranit vojaka pred malym srapnelom. "

    Ano, vesta, ale jaká a v jaké konfiguraci. Jakoukoli nejen průraznou munici 7,62 mm zastaví jedině plát - vlákno to sice zvládne, ale voják bude vyřazen tak jako tak. Ohnivzdorné uniformy používá US army už několik let - např. mariňáci pod označením FROG a to včetně prádla flísek atd. Odolnost proti střepinám je hodně nadsazená - ne že by to bylo nemožné, ale cena by byla příliš vysoká a jen těžko by Rusové, kteří tají i recept na chleba takové maskáče prodávali - součásti Ratniku se dají bez problému koupit, nedávno jsem našel někoho ze Slovenska, kdo to vozí.

    Ty čísla ti sedí, ale tady se jedná o komplet výstroje - maskáče, ECWS, helmy, vesty, batohy, řemení ap. Aby se Ratnik "zasíťoval" (C4ISTAR) v takovém množství stálo by to řádově více peněz, než si Rusko může dovolit.

    Takž trvám na tom, že Ratnik "pouze" dohání náskok západu, ale v ničem není revoluční. Ačkoli pro Ruského vojáka to revoluce je.

    Voják budoucnosti: https://www.youtube.com/watch?...

  • Vestly
    03:51 15.11.2015

    Rase, po pozreti par videii z cviceni je evidetne, ze maju aj dorozumievacie prostriedky, balisticke helmy, vesty, prieskumne vybavenie, atd.



    Torong, bohuzial, tebe ani to trolenie nejde. Na vacsinu tvojich otazok som uz davno odpovedal. Dal som sem aj video termalnej optiky a helmoveho dispeja, ktore su sucastou systemu Ratnik.

    Najskor som ta chcel odignorovat, kedze diskusia s tebou je ako hrach na stenu hadzat, ale tak mozno sa konecne spamätas.

    "Napiš tady alespoň několik z věcí, které Ratnik zavádí a západní armády to nemají ve výzbroji (výstroji). "
    C3ISTAR a presne o tom je "vojak buducnosti".


    Len pre info, ta "velká krabička" je len pre velitelov. Vacsina vojakov sa bude aj nadalej spoliehat na svoje kolimatory.

    K tej balistickej ochrane, vesta ochrani vojaka pred svd s prieraznou municiou (7.62x5.4). Uniforma by mala byt neviditelna pre infracervene kamery, taktiez dokaze na niekolko sekund odolat otvorenemu ohnu a ochranit vojaka pred malym srapnelom.

    Inak, k tym poctom, udava sa, že tento rok ich dostala armada 70000-80000. Prvy kontrakt bol podpisany na dobu 3 rokov, s tym, že kazdy rok sa vyrobi minimalne 50000 kompletov.

    Staci si spocitat 2 a 2 a kazdemu je jasne, že na vdv, spetsnaz a marinakov neminu ani polovicu objednanych kompletov.

  • Rase
    01:21 15.11.2015

    Torong:
    Ratnik je budoucnost (!)
    Máme maskáčové kukly, potahy na helmy a digitálně maskáčové uniformy (50 bambilónů za rok) . Jestli s tím máte problém tak nám předložte důkazy (!)
    Má Felin lepší ponožky než Ratnik ? Předložte důkazy !

  • Torong
    23:29 14.11.2015

    Vestly: Takže asi nejsem takový troll, když totéž co já ti říkají i ostatní. ;)

    "Nikto to ani o Ratniku netvrdil, skor to, že vdaka nemu sa dostanu na taku istu uroven ako zapad. "

    Prosím nelži. Stačí si přečíst diskuzi zpětně.

    "V porovnani s Francuzskym Felinom ma o moc lepsiu balisticku ochranu a popritom je o 7kg lahsi. "

    Prosím specifikuj co je to "o moc lepší" V jakých jednotkách se to měří...

    Pokud už srovnáváš s FELINem, podívej se prosím znovu a lépe na to, co má ten voják namontováno na FAMASu. Taková ta velká krabička. To je nejen denní a noční zaměřovač s termovizí, ale zároveň dálkoměr a kamera, celé je to propojené s "palubním počítačem" FELINu a umožňuje to např. střílet "za roh" nebo přenos zaměřeného cíle k vyhodnocení velitelem.
    Znovu tě vyzývám: Napiš tady alespoň několik z věcí, které Ratnik zavádí a západní armády to nemají ve výzbroji (výstroji).
    A znovu opakuji, že proti Ratniku jako takovému naprosto nic nemám, naopak se mi líbí.

    Sgt Murphy: přesně tak VDV se v Gruzii dorozumívala pomocí vlastních mobilů. Kompletní systém Ratnik nedostanou ani všichni vojáci VDV natož běžná pěchota.

    Když už je tady off topic diskuze o Ratniku, nevíte náhodou někdo jestli Rusové používají Goretex a Softshell (nebo jiný membránový a sftshelový materiál) v licenci nebo mají svoje materiály?

  • shal
    18:55 14.11.2015

    Uvidíme jak dopadne projekt Talos od Americké armády. Už o něm nebylo dlouho nic napsané. V roce 2018 by měla být hotová první ostrá verze.

  • davidecek
    10:09 14.11.2015

    Rusové vždycky museli mít vše co chcou.

  • Rase
    09:39 14.11.2015

    Felin vs Ratnik:
    To že má ruský voják uniformu v digitálním vzoru, potah na přilbu a kuklu, ještě neznamená že má i kolimátor, kamery, noční vidění a další důležité části Ratnika. Ono je potřeba rozlišovat mezi moderní uniformou a tím co je známé pod pojmem "voják 21.století". Přeci jen je je to rozdíl i v ceně, právě tyhle elektronické hračky jsou velice drahé a pokud je rusové stíhají dodávat vojákům tak to klobouk dolů.

  • Vestly
    01:58 14.11.2015

    Tak to hej, kedze do armady do roku 2005 moc neinvestovali, tak v urcitych oboroch boli pozadu a teraz to dobiehaju. Vacsina "vojakov buducnosti" je maximalne v prototypovej fazi, takze asi tazko prinasaju nieco, co ostatny davno maju.
    Je rozdiel kupovat 50000 kompletov ROCNE a 32000 JEDNORAZOVO.

  • Sgt Murphy
    23:15 13.11.2015

    Vestly, práve o tom som písal, rusi sa snažia dohnať západné armády za posledných 20 rokov a prinášajú to čo už ostatný dávno majú ale nie nič nové. P

    Pri veľkosti francúzskej armády oproti ruskej je to značne menší počet.

  • Vestly
    23:09 13.11.2015

    Nikto to ani o Ratniku netvrdil, skor to, že vdaka nemu sa dostanu na taku istu uroven ako zapad. Ratniky sa najskor dostanu k prvo sledovanym utvarom, co nieje nic nezvycajne, ale uz ho mozme vidiet aj u radovych jednotkach. Staci sa pozriet na videa ich cviceni.
    Kazdy rok by malo RA pribudnut 50 000 kompletov Ratnik, napr. Francuzi objednali 32000 Felinov co je znacne mensie cislo.

  • Sgt Murphy
    22:39 13.11.2015

    Projekt Ratnik mi príde zaujímavý a na podmienky ruskej armády vcelku revolučný.

    Výzbroj a výstroj ruského vojaka bola ešte počas vojny v Gruzínsku v 2008 taká istá ako počas invázie do Afganistanu a už vtedy za západnými jednotkami rapídne zaostávali. AK-74 bez akejkoľvek optiky, žiadna balistická ochrana trupu (alebo minimálna), žiadne ochranné prostriedky (okuliare, chrániče kolien atď.), hlava max chránená plechovou helmou, komunikačné prostriedky minimálne, žiaden nosný systém, uniforma zo 70. rokov (žiaden polartec, softshell, gore tex, duté vlákna, nomex atď.) Takú výbavu sme mohli vidieť len u alfa teamu fsb.

    Oproti zahraničným projektom Ratnik ale revolučný nieje ani zďaleka a všetky tie nové drahé hračky dostane len elita a uvidíme ako sa ostatná výzbroj a výstroj rozšíri medzi radové jednotky.

  • Vestly
    18:20 13.11.2015

    V porovnani s Francuzskym Felinom ma o moc lepsiu balisticku ochranu a popritom je o 7kg lahsi.

    http://www.armadninoviny.cz/ru...
    "Elektroniku v kompletu Ratnik sdružuje systém Střelec, který zahrnuje prostředky pro komunikaci, vyznačení cíle, informování a pro rozpoznávání vlastních vojáků. Střelec zajišťuje spojení nejenom mezi jednotlivými vojáky během plnění operace, ale i s velitelským centrem. V anglosaské terminologii můžeme systém Střelec označit jako C3ISTAR (command, control, communications, intelligence, surveillance, target acquisition, reconnaissance)."

    A ked ti tak chybaju tie displeje :))
    https://www.youtube.com/watch?...

  • Torong
    17:30 13.11.2015

    Vestly: Tak jmenujte některé z té zposty revolučních věcí. Poučte mě. Systémy jako FELIN a další mají uniformy, chránící proti ZHN a mají i určitou balitickou ochranu. Integrální přilbu s průhledovými displeji a jiné vychytávky. Rusko s velkou slávou zavádí to co západní armády už nějakou dobu mají.

  • Vestly
    10:26 13.11.2015

    Patri tam mnoho dalsich veci, o ktorych ty ocividne nemas ani tusenia. Aj tu na AN najdes o ratniku niekolko clankov, kde mas vsetko napisane.

    V com je Ratnik horsi oproti Felinu alebo Tytanu?

  • Torong
    09:48 13.11.2015

    Vestly: Jo máš pravdu... Ještě tam patří přijímače glonass (nemapové), osobní vysílačky s headsetem, kolimátory a rail lišty na zbraně. Vskutku revoluční věc...

  • Torong
    09:48 13.11.2015

    Vestly: Jo máš pravdu... Ještě tam patří přijímače glonass (nemapové), osobní vysílačky s headsetem, kolimátory a rail lišty na zbraně. Vskutku revoluční věc...

  • Vestly
    09:36 13.11.2015

    torong, netroll a nieco si o ratniku zisti, inak budes aj nadalej nasmiech.

  • jarpe
    09:24 13.11.2015

    Je vždycky zábavné sledovat ty vaše žabomyší války.

  • Torong
    07:45 13.11.2015

    Vestly: Píše ten co věří pouze informacím ukazujícím Rusko v dobrém světle...
    Ratnik srovnávat s projekty vojáka budoucnosti? :D :D :D skutečně bavíš líp než Ander z Košic... A s Piťom by sis asi rozuměl... Ratnik je pouze podařená kopie Amerických systémů ECWS a MOLLE. První verzi ECWS (Exteded Cold Weather System) USA zavedly v roce 1986 a dnes mají třetí generaci. V době kdy voják US army fasoval goretexové oblečení a boty, termoprádlo a dvojitý spacák z dutých vláken v goretexovém žďaráku, Ruský voják neměl tušení o existenci ponožek... Ratnik je systém vojáka současnosti. Ale uznávám, že vypadá dobře.

  • Vestly
    00:23 13.11.2015

    Takeda,
    podrobnejsie to je popisane v "Indicators of International Migration"
    V ramci CIS krajin su na tom v minuse iba s Uzbekistanom. Z ostatnych krajin maju viac imigrantov.

    Ak sa nerataju krajiny CIS, tak najviac obcanov RF emigrovalo do : 1. Ciny(2600), 2. Nemecka(840), 3. Gruzinska (800).

    Zato z Nemecka do Ruska imigrovalo 600 ludi a z Gruzinska az 1700.
    Cize rozdiel 3k ludi v emigracii oproti roku 2014 tvori najma Cina.

  • Takeda
    23:54 12.11.2015

    Vestly: Nejde ani tak o to jak s těmi daty pracuje podle Vás nevěrohodná neziskovka, ale jde o to, že zvyšující emigraci publikoval samotný Rosstat.

    Nebo ten taky lže?

    Emigrovalo: 2014 8,5 (tis.) 2015 11,6. do zemí mimo bývalý SSSR. Imigrovalo sice 11,3. ale statistika neuvádí kdo to přesně je, jestli vracející se rusové nebo někdo jiný, ale utíkají rusové a je jich víc než těch co přišli a utíká jich víc než dřív.

    Tolik poslední oficiální ruská statistika, která vyvrací to, co jste říkal.

  • Vestly
    23:37 12.11.2015

    Takeda, nebral by som moc vazne clanok, ktory opisuje emigraciu roku 2015 a je napisany v aprily.
    Stoji za zmienku, že IMR je "neziskovka" zalozena Khodorkovskym, ktory je opozicnym kritikom Putina zijucim v Spojenych statoch a v Rusku je v podstate nasmiech.

    Inak, neukazuje ten graf presny opak?

  • Takeda
    23:14 12.11.2015

    Vestly: V porovnání s rokem 2014 emigrace z Ruska stoupá a ne že se snižuje. Píše to přímo Rosstat.

    http://www.gks.ru/wps/wcm/conn...

    Stačí si stáhnout dokument Russia – Foreign Countries Migration of Population.

    Schopní rusové hlasují nohama ( http://imrussia.org/en/analysi... ) a utíkají. To určitě ruským vojenským projektům nepomáhá, takže pak musí nakupovat u Izraelců.

  • Vestly
    23:12 12.11.2015

    Keby tvoj jediny zdroj informacii z okoliteho sveta nebola tv nova, tak by si vedel, že aj ostatne staty maju take iste modernizacne plany ako Rusi. Francuzi maju Felin, Poliaci Tytan, Briti FIST , Rusi Ratnik, atd. Podobne to je u vozidiel. Po 2020 na tom budu vsetci rovnako, co znamena, ze ich Rusi dobehnu, kedze doteraz boli pozadu.

  • Torong
    22:47 12.11.2015

    Vestly: Jistě a oni Izraelci, Američani, Němci a další určitě počkají, aby Rusové mohli srovnat krok, že? Ne, Rusové budou mít to co západ má dnes a západ bude zase dál. Takhle je to už dlouho - F 15 operační 1975 / SU 27 operační 1983 zkušebně 1989 plně. F 22 operační 2005 T 50 v roce 2015 stále prototyp. Totéž bylo už s Mig 23/ F4

  • Vestly
    22:37 12.11.2015

    Ocividne nevies ani citat, zato domyslat si vies celkom pekne. V urcitych oboroch ich dobiehaju, ako spominane fcs. T-72B3 ma od Bielorusov Sosnu-U (cize Francuzska Catharine), z ktorej vyvinuli Kalinu. Ta sa nachadza na novsich T-90SM/AM. Za tych par rokov celkom velky skok vpred, nie? V mnohych veciach Rusi pozadu niesu, napriklad EW. Aj napriek ekonomickej situacii v 90-tych rokov do toho vrazali prachy, to iste plati pre radary. Treba si uvedomit, ze reforma RA zacala nedavno a prejavi sa az po 2020 - Ratnik, Armata a jej derivaty, atd.

  • Torong
    21:55 12.11.2015

    Vestly: Sorry, ale ty jsi do toho Putina tak zamilovaný, že nevidíš a neslyšíš. Rusko dodnes montuje do tanků Francouzské termovize a ty tvrdíš, že nejsou daleko za Izraelem? Tvrzení, že židé Ruského původu v Izraeli lobují za Ruské zájmy, to už chce řádně vymytý mozek. Takový Jasánkovský... Ti lidé z Ruska utekli, proč by proboha měli chtít přátelství s Ruskem? Že má Izrael s Ruskem dobré vztahy? Izrael má s Ruskem pragmatické vztahy. Jo a je to Rusko, kdo nakupuje nové technologie, ne Izraelci. Tipnul bych si, že to je v ekonomické rovině stejné jako kdysi s Německem - Rusko nakupuje moderní technologie, které zoufale potřebuje a platí surovinami, protože nic zajímavého s přidanou hodnotou nemá.

  • Vestly
    21:01 12.11.2015

    Rase, mne je uplne jedno co si myslis ty alebo tebe podobne individua.
    Len mi prisiel ten vas circle jerk trapny, tot vsjo.

    Mimochodom, nemam rad, ked mi niekto vklada do ust slova ktore som nepovedal. Vravel som, že maju dobre vztahy. Chces snad povedat, že to nieje pravda?

  • Rase
    20:40 12.11.2015

    Vestly:
    Mno nevim jestli se pokoušíš přesvědčit nás, nebo sám sebe, že Izraelci jsou vlastně takoví přátelé Ruska (Putina) - něco jako Čína, když 20 % izraelců přišlo z Ruska. Navíc to že někdo přijde z Ruska ještě neznamená že je Rus, zvlášť když ho v Rusku nebrali a neberou jako Rusa. Jo ale statisticky to vypadá pěkně 20 % Rusů v Izraeli, X % Rusů v Pobaltí, X % Rusů na Ukrajině, X % Rusů v Karlových Varech atd.
    V Izraeli jsou taky necelá 2% Etiopských židů.
    To že po válce byla velká část Izraelců z Německa z nic ještě Němce nedělá

  • Vestly
    18:54 12.11.2015

    V tom pripade ti odporucam precitat si celu diskusiu.

  • RiMr71
    18:05 12.11.2015

    Vestly: "Tak treba si uvedomit, že okolo 20% Izraelskej populacie rozprava po Rusky. Maju tam lokalne ruske televizne stanice, noviny a podobne."

    Já: "...je třeba si to uvědomit proč?
    Jak souvisí výkon RUsů v Izraeli s výkonem Ruska? "

    Vestly: "pretože ak si politik a mas politicku stranu, tak chces aby ta tych 20% ludi volilo. Uz chapes?"


    ...já to nechápu... vy jo? :)

  • Vestly
    17:48 12.11.2015

    rim, pretože ak si politik a mas politicku stranu, tak chces aby ta tych 20% ludi volilo. Uz chapes?

    jj284b, ty co koment, to perla.. pozri si aspon statistiky. Momentalne sa pocet emigrujucich Rusov znizuje, zatial co sa zvisuje pocet Rusov vracajucich sa zo Spojenych statov.

  • jj284b
    16:44 12.11.2015

    Vestly: uz davno koluje taky vtip - "Vies kde zije inteligentny Rus? v New Yorku! " stale je aktualny... momentalne z Ruska uteka viac ludi ako predtym...

  • RiMr71
    16:11 12.11.2015

    ...je třeba si to uvědomit proč?
    Jak souvisí výkon RUsů v Izraeli s výkonem Ruska?

    To že měl Cernan české předky, že TOmáš ROusek spolupracuje s NASA, že v současnosti jeden Čech dělá ve SpaceX znamená, že ČR na tom "není tak pozadu" za USA v dobývání vesmíru?

  • Vestly
    15:41 12.11.2015

    Tak treba si uvedomit, že okolo 20% Izraelskej populacie rozprava po Rusky. Maju tam lokalne ruske televizne stanice, noviny a podobne.

  • KOLT
    15:28 12.11.2015

    pro Vestly: Trochu se omlouvám, že jsem ten příspěvek směřoval vám, měl být hlavně pro Superme. Na vás mělo směřovat především vysvětlení, proč je Rusko skutečně hodně daleko za Izraelem (on je za ním ve vojenské elektronice daleko skoro každý!). A jsem přesvědčen, že je za ním mnohem dál, než si myslíte vy. V devadesátých letech Rusku ujel vlak tak neskutečně, že posledních deset let to ještě ani náhodou nedohnalo.

    Ohledně ruských Židů v Izraeli – problém je, že mnoho z nich Rusko zrovna moc nemiluje. Často utíkali ne jen kvůli ekonomické situaci v postsovětském Rusku, ale především kvůli pronásledování ze strany většinové populace, antisemitismus je v Rusku velmi hluboko zakořeněný (a dnes naneštěstí ještě sílí). Izrael má s Ruskem relativně dobré vztahy ani ne tak z důvodu, že by Rusko kdovíjak miloval, ale prostě z pragmatických důvodů.

  • Rase
    15:20 12.11.2015

    Vestly:
    jo a ti lidi co emigrovali z Ruska (židé) do Izraele odešli pro to, aby prohlubovali vzájemné vztahy mezi oběma zeměmi... nebude to spíš kvůli pogromům, historické zkušenosti atd. (tak jako z jiných krajin). Nebude to tím že chtěli z ruska vypadnout a bylo jim to umožněno až s rozpadem SSSR ?!? Odpověz si sám
    To že Izrael dnes spolupracuje s kde kým kdo zaplatí (nejsou zrovna levní), ještě nepoukazuje na nějaké vřelé přátelství.

  • Vestly
    15:08 12.11.2015

    Kolt, k tej objektivite len tolko : "Zlodej kričí, chyťte zlodeja"
    Precitaj si na co som reagoval. Netvrdim, že je na tom Rusko lepsie ako Izrael, ale urcite niesu daleko za nimi. Na vela veciach makali aj pocas 90-tych rokov, zvysok dobiehaju teraz. Taktiez nemaju s Izraelom dobre vztahy pre nic za nic. Rusi ,co emigrovali, tam maju svoje slovo.

  • David
    14:05 12.11.2015

    Pro Kozlus - v Izraeli byl v minulosti vyvinut výkonný 60 mm kanon. byl použit např. při modernizaci španělských tanků M-41 Walker Buldog. Ale pokud vím, sama izraelská armáda jej nezavedla. Takže jej asi vnímá jako zbytečný. A již vývoj Carmelu ukazuje, že Izraelci chtějí větší kanon, odpovídající tankovým konstrukcím

  • misanex
    12:35 12.11.2015

    Kolt: neschopnost objektivity projevil Superme, který tvrdil, ze RF nemá horší elektroniku, což je blbost. Na to mu reagovali.

  • KOLT
    23:05 11.11.2015

    Vhodnost toho či onoho kanónu nedokážu moc posoudit, jen se obávám, že ve městech je už i 50 mm docela velká ráže. Nicméně osazení automatického granátometu či malorážového minometu by mě nepřekvapilo, mají je i na jiných vozidlech, včetně tanků. K tomu bych předpokládal něco na způsob programovatelného granátometu, protože ten se právě při bojích v zástavbě může docela dobře hodit.

  • KOLT
    23:00 11.11.2015

    pro Vestly: Je to sice mimo téma, ale když už vážně nejste schopni ani přiměřené objektivity... Židovští inženýři a konstruktéři skutečně odešli z bývalého SSSR do Izraele, většina to zvládla před cca 20 lety, tzn. jednou generací. K tomu připočtěte, že těch dvacet let Izrael do technologií masivně investoval, zatímco Rusko až v posledních letech. Navíc krom židovských ztratilo i mnohé další odborníky (ze satelitů i vlastní, díky emigraci). Co je tedy divného na tom, že za Izraelem v elektronice zaostává? Tím přece nikdo neříká, že v Rusku nemůže vzniknout zajímavý nápad či výrobek. Jen pravděpodobnost, že vojenská elektronika, zvlášť na "malých" pěchotních systémech, bude v Rusku na vyšší úrovni než v Izraeli, je prostě malá.

    Zcela ale souhlasím s tím, že nemá smysl srovnávat elektronickou výbavu technologického demonstrátoru, který se do sériové výroby dostane nejdřív za deset let, a tanku, který už je z velké části dokončen. Navíc vcelku věřím tomu, že Rusové mají Armatu vymyšlenou tak, aby její případné přístrojové a senzorické upgrady byly snadné.

  • mattea
    21:18 11.11.2015

    shal: děkuju za komentář, Vašich příspěvků si vážím. Znovu jsem si přečetl článek a musím uznat, že jsem zmotal info o Eitanu (lehčí a levnější platforma) s Carmelem, který se jeví skutečně jako technologický demonstrátor, na jehož základě se postaví nová generace obrněné platformy...

  • Rase
    21:08 11.11.2015

    Nezapomeňte že nepřítelem Izraele není jenom hizbaláh, různí palaestinští ručníkáři, ale i státy jako je Irán, případně pokud změní politickou orientaci i někdo v okolí, tak má Izrael problém. Tyhle státy mají moderní tanky proti kterým je vhodné mít adekvátní konvenční sílu - ne jen technika specializovaná jen na městský boj. Navíc musí být na lepší úrovni než může nasadit nepřítel. Proto ten ambiciózní plán na Camel.
    Pokud se platforma osvědčí a vojáci budou chtít i variantu s jinou výzbrojí, tak s velkou pravděpodobností vznikne. Zatím jsem si ale nevšiml, že by jejich armáda chtěla stroj s rychlopalným, velkorážním kanónem - na žádné vozidlo podobný kanon neosadili (!) - a to jsou v situaci že co chtějí to dostanou

  • Kozlus
    20:51 11.11.2015

    CerVus:
    Souhlasim. Merkava ma dostatecne silne delo a tomuhle tanku by spise slusela role palebne podpory. Neco 50-60mm rychlopalneho, automaticky granatomet a/nebo minomet by bylo citelne posileni na bojistich, kde bude IDF v dohledne dobe bojovat. Myslim, ze to bude vhodnejsi, nez dlouhy tankovy kanon, ktery je dost casto az prilis silny. Masivni tankovy utok je ted asi tezko ceka, takze spis boj s pechotou v zastavbe.

    Chtelo by to clanek, jak upravujou soucinnost obrnene techniky s pechotou s ohledem na rozsirovani aktivnich obrannych systemu na obrnencich. Prece jen, kdyz tohle spusti, tak bych nechtel byt pesakem, kterej to vozidlo zajistuje.

  • CerVus
    20:22 11.11.2015

    Si říká, jestli by pro Izrael nebyl spíše lepší pro podporu Merkav nějaký střední tank s rychlopalným dělem menší ráže. Něco na způsob Ruského BMPT, ale s použitelnější zbraní teda. Tady Rusové šáhli krapet vedle.

  • Vestly
    20:15 11.11.2015

    Carmel ma byt zavedeny najskor v r.2025 , takze je logicke, ze bude elektronicky na inej urovni ako vozitko z roku 2015. Technologia ide rychlo dopredu, pocas nasledujucich 10 rokov sa pravdepodobne posunieme dalej ako za poslednych 30 ..

    Ale tvrdit, ze im nesahaju ani po clenky je stupidita na n-tu. Zabudas, že aj kvoli Ruskim zidom su na tom technologicky tak dobre. Zo Sovietskeho zvezu do Izraelu emigroval velke mnozstvo technikov, inzinierov atd.

    Taktiez prvy aps vyrobili Rusi...

  • KOLT
    19:49 11.11.2015

    Někdo holt svou obranu bere vážně... Je jasné, že Izrael musí do své obrany investovat víc než většina evropských států. Přesto je jejich přístup tak diametrálně odlišný, že z toho až mrazí.

    Supreme: Právě jste svou objektivitu dostal na novou úroveň ;-)

  • Torong
    19:15 11.11.2015

    Superme: Pravda je kyselá, že? A pravda je taková, že Rusové Izraelcům v elektronice nesahají ani po kotníky.

  • jj284b
    19:13 11.11.2015

    shal: Trophy sa kludne moze starat aj o ochranu proti APFSDS.. tym padom potrebujes zakladny pancier proti systemom, proti ktorym sa ti Trophy neoplati aktivovat (a samozrejme zaroven zabezpecit ochranu systemu Trophy) do tejto oblasti by mohli spadat autocannony do raze 30mm z 360 stupnov, co by zasa pri tej pozadovanej hmotnosti, pouziti modernych materialov a zmensenemu priestoru na osadku nemalo byt az tak neuskutocnitelne..

    no a co sa tyka "Carmel nesoutěží s programem Merkava IV" tu si skor predstavujem to, ze Merkava Mk4 je aktivny stroj, ktory skratka planuju dalej modernizovat. vyvoj Carmel pojde separatne bez toho aby modernizacie ci vyrobu Mk4 nejako ohrozil, predsa len oznamili ze prototyp bude najskor za 5 rokov..

  • Safi
    19:11 11.11.2015

    Na to je myslím, ještě moc brzo....

  • janone5
    19:05 11.11.2015

    Myslíte, že by Carmel mohl mít elektromagnetické dělo?

  • Safi
    19:00 11.11.2015

    jj284b - nepřekvapilo by mě, kdyby naopak tenhle koncept obranu proti APFSDS moc neřešil. Kdy naposledy nějaké izraelské vozidlo potkalo podobný projektil ? Spíše bych čekal, že to bude "tank/podpůrné vozidlo pro asymetrické bojiště", kde se boj s tanky nečeká.
    Ale dva lidi v osádce - na to jsem zvědavý, nedokážu si to moc představit....

  • jj284b
    18:53 11.11.2015

    shal: Carmel ma byt hlavne koncept buducnosti.. odolnost moze mat kludne na urovni Merkavy Mk4, no bude ju dosahovat inac ako Mk4.. aktivne ochranne systemy uz dnes dokazu uspesne potlacit protitankove riadene strely a RPG, dalsim zdokonalovanim technologie pojde uspesnost este viac hore. dobre navrhnuty stroj s 360 stupnovym pokrytim APS sa tym padom bude moct zamerat na primarnu hrozbu a to APFSDS strely, na co pri 2clennej osadke nebude treba mat pod tazkym pancierom taky objem ako pri 4clennej osadke..

    ak je niecim Izrael znamy, tak je to maximalnym dorazom na ochranu a prezitie posadky... takze u Izraelcov sotva pojde o nejaky koncept lahkeho expedicneho tanku..cosi take Izrael nepotrebuje.

  • jj284b
    18:46 11.11.2015

    Superme: nie je to tak davno ked som tu popisoval kade sa pravdepodobne poberie vyvoj tankovej techniky, a popis Carmelu ide presne tym smerom -2 osadkovy tank s vysokym stupnom automatizacie, ktory vdaka mensiemu priestoru bude moct poskytnut dostatocnu ochranu posadke aj pri lahsom tanku. k tomu si pridaj Izraelsku elektroniku - napr autotracker mal Izrael v tankoch uz v Merkave Mk3Baz, v senzoroch Izrael rovnako patri k priekupnikom, staci sa pozriet na ich APS Trophy ci technologiu ktoru davaju do UAV... takze ak sa vezme do uvahy ich technologicky potencial, tak Carmel bude dost podstatny skok v pred... vobec by ma neprekvapilo, ak by US vysledny projekt neprevzali...

  • shal
    18:18 11.11.2015

    mattea: Já to spíše pochopil tak, ž Carmel nemá soutěžit s Merkavou mk4 hlavně účelem a ne odolností. Merkava je osvědčený koncept a páteř izraelské armády, které se určitě zbavovat nechcou. Carmel spíše bude studie a testovací projekt k ověření, zda je možné dosáhnout takového stupně automatizace že bude stačit efektivně dvoučlenná posádka a té malé posádce zajistit velkou ochranu. Ale je to neověřená konstrukce a nebude tvořit páteř armády.

  • Rase
    17:34 11.11.2015

    VojtaM:
    Jop, mají bezosádkovou věž Falcon (už několikátá verze), která je určená pro různé druhý starších tanků které mají ve výzbroji (patrně kvůli financím je ještě nezavedli). Jordánci zajimavě kouzlí z Centurionů pozoruhodné věci. Od obdoby Nameru (APC Temsah), po zmíněné tanky s bezosádkovou věží Falcon.

    Superme:
    Chceš snad říct že mají Rusové lepší elektroniku než Izraelci ? Zvlášť když kupují některou elektroniku (pro Armatu) právě od Izraelců :D

    Popis Carmelu zní hodně dobře. Bude to něco ve stylu CV90120-T nebo 120mm obdoba od ASCODu (jen hypermoderní a osazené přídavným pancéřováním a elektronikou). Tohle by bylo první zavedení takovéhoto vozidla do vojska (pokud vím). Hlavně je sympatické že na konstruktéry nespěchají - za to velké plus.
    Jednou třeba Izraelce ukecáme o pár strojů

  • mattea
    17:08 11.11.2015

    VojtaM: Izrael je údajně silně dotován židy ze zahraničí, krom toho je značná část jeho zbrojního rozpočtu závislá na FMS (Foreign Military Sales) od Američanů.

    "Carmel nesoutěží s programem Merkava IV" - z toho mi jasně vyplývá, že nemá mít stejnou odolnost a palebnou sílu při téměř poloviční hmotnosti, ale má to být nová pokročilá středně těžká platforma s palebnou silou Merkavy a nižšími provozními a výrobními náklady... a o něco nižší odolností.

  • VojtaM
    16:55 11.11.2015

    Proste je nezbytna kombinace pancire a aktivni ochrany.

  • VojtaM
    16:49 11.11.2015

    Nejde o váhu, jde o strukturu tanku. ne ze by byli prvni. Jestli se nepletu, tak jordanci meli studii bez osadky. A co se tyce parametru, tak mi to pripada jako FCS od Americanu, ale podle me je to co se tyce hmotnosti nerealne. I Americani, a ty jsou podle me na spici co se tyce vyzbroje (40% celosvetovych vydaju na zbrojeni se proste musi nejak projevit :-)) hodili rucnik do ringu a nevidi takovy posun v materialech a technologiich, jenz by jim dovolil tak lehke vozidlo s odolnosti Abramse.

  • Superme
    16:40 11.11.2015

    jj284b - Radši nic nepiš, dík.

  • jj284b
    16:12 11.11.2015
    Oblíbený příspěvek

    pks_: Armata ma cez 50ton.. Carmel ma mat 32ton... to je obrovsky rozdiel.. navyse, elektronickymi systemami Rusi za Izraelom zaostavaju, takze schopnosti ktore Izraelci Carmelu daju, Armata mat nebude ani nahodou...

  • VojtaM
    15:48 11.11.2015

    Jak je vidět, ta Armata je začátkem nové generace tanků. Přijde mi skvělý i ten pohon. Stejná rychlost dopředu i dozadu. To že mohou použít podvozek s motorem vpředu i vzadu. Takové platformová logika VW. Jsem zvědavý, jak dalece se to v praxi ukáže jako skvělý nápad.
    No a co se týče Izraelců, tak jejich schopnost recyklování obrněných vozidel je neuvěřitelná a ještě více je neskutečný, že Izrael má cca stejně obyvatel jako ČR, ale počty jejich tanků a obrněných vozidel jsou o řád jinde. :-(((. Pro nás bohužel. Chápu, že oni jsou ve válce dá se řící od vzniku, ale jak se říká, válka se vyhrává v dobách míru.

  • pks_
    14:55 11.11.2015

    Carmel vypadá (podle parametrů) jako izraelská Armata T-14 :-)
    Naše ministerstvo obrany už by mohlo začít vyplňovat objednávku, abychom byly v pořadníku ostatních spících armád někde nahoře.

  • jj284b
    14:36 11.11.2015

    Carmel vyzera celkom zaujimavo...