Carmel: Izrael ukázal nové technologie obrněných vozidel

Carmel: Izrael ukázal nové technologie obrněných vozidel
Demonstrátor Carmel od Elbit Systems (Zvětšit)

Izrael v rámci programu Carmel vyvíjí technologie využitelné v nové generaci obrněných vozidel, od obrněných transportérů (OT), přes bojová vozidla pěchoty (BVP) až po nové tanky. Firmy Rafael, IAI a Elbit Systems uvedené technologie vložily do třech konkurenčních technologických demonstrátorů.

Hlavním úkolem programu Carmel je vyvinout řešení, která umožní dvoučlenné posádce obrněných vozidel bojovat s uzavřenými poklopy.

Program Carmel proto klade důraz na technologie situačního povědomí posádky, rozšířenou realitu, autonomní funkce, strojové učení nebo umělou inteligenci ‒ lapidárně řečeno, třetí člen posádky má být nahrazen „robotem“.

Izraelské obranné síly (IDF) ale nechtějí jen dvoučlenná vozidla (plus třetí místo pro specialistu), ale také vozidla malá, s nízkou hmotností (do 35 tun), vysoce mobilní, agilní, lehce udržovatelná a nasaditelná.

Program Carmel umožní vznik nové platformy, z které budou odvozeny nové OT, BVP a tanky IDF. Použité technologie ale mohou být využity i v současných tancích Merkava (včetně nových Merkava Mk4 Barak), pásových OT Namer a kolových OT Eitan.

Programu Carmel se účastní firmy IAI (Israel Aerospace Industries), Elbit Systems a Rafael. Každá firma dostal za úkol vytvořit vlastní koncept a otestovat ho na demonstračních transportérech M113.


Prezentace řešení všech třech firem (postupně IAI, Rafael a Elbit).

Trojice demonstrátorů ukázala své schopnosti během právě skončeného měsíčního experimentálního testování pro IDF. Zkoušek byli přítomní i důstojníci z USA a také zástupci jiných zemí, kteří o program projevují zájem.

Aby vozidlo dokázala ovládat dvoučlenná posádka, nezbytnou nutností je fúze dat, jakou najdeme v letounech F-35 Lightning II. Fúze dat znamená, že chytrý software dokáže zpracovat obrovské množství dat z celé plejády senzorů, třídit je, vyhledávat v nich podstatné informace a vytříbená data zobrazovat posádce v graficky názorné a přívětivé podobě.

Příklad ‒ prozkoumání okolí vozidla člověkem, byť pomocí výkonných elektro-optických senzorů, vyžaduje několik desítek sekund. Další čas trvá přiblížení podezřelého objektu, jeho identifikace, rozpoznání, navedení palubních zbraní na objekt a zahájení palby. Chytrý palubní software ale dokáže většinu těchto kroků, včetně natočení a zamíření zbraně, provést během několika sekund zcela autonomně. Na člověku bude jen (zjednodušeně řečeno) zmáčknutí spouště.


Řešení od Elbit Systems

Autonomní funkce mohou také zamezit chybám řidiče a zcela mít pod kontrolou aktivní i pasivní systémy ochrany. Software dokáže také pomocí palubních senzorů a externích zdrojů vytvářet 3D mapy bojiště, včetně taktických informací o vlastních jednotkách a nepříteli.

„Množství informací, který dokáže člověk pochopit, je omezeno, takže platforma poskytne operátorovi jen to, co potřebuje,” říká Meir Shabtai, šéf divize pro autonomní a robotické systémy v IAI.

Z použitých technologií lze zmínit přilbu Iron Vision od Elbit Systems, která umožňuje pozorovat okolí vozidla doslova skrz pancíř (jak to dovoluje přilba pilota F-35). Rafael naopak sází na „skleněný kokpit“ s velkoplošnými monitory ‒ na displejích se ukazuje okolí vozidla s prvky rozšířené reality. Rafael také ukázal nový bojový modul se střelami Spike, komunikační systém BNET, elektro-optické systémy a aktivní systém ochrany Trophy.


Reportáž z demonstračního dne

V případě IAI se informace o vnější situaci zobrazují na panoramatických i osobních obrazovkách operátorů.

Mezi další zvažované technologie vozidel Carmel patří hybridní pohony (kombinace spalovacích a elektrických motorů), aktivní maskování, ochrana před kyberútoky, víceúčelové radilokátory nebo systém identifikace vlastní-cizí.

V příštích třech měsících společnosti budou předkládat zprávy o zkouškách a dokumentaci o svých demonstrátorech. Následně izraelské ministerstvo obrany zahájí proces analýzy a výběru jednoho nejlepšího nebo několika řešení. Možný a pravděpodobný je samozřejmě také vývoz technologií pro zahraniční projekty obrněných vozidel.

Zdroj: JPost

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Carmel a Eitan: Nový izraelský tank a obrněný transportér

Izrael pracuje na několika projektech nových obrněných vozidel. Počítá se vývojem obrněného vozidla ...

Transportéry Eitan a houfnice ATMOS pro izraelskou armádu

Izraelská vláda 11. března schválila dva zásadní modernizační programy izraelských obranných sil IDF ...

Eitan: Nový izraelský obrněný transportér v roce 2021

Izraelská brigáda Nahal dokončuje testování nového izraelského kolového obrněného transportéru (OT) ...

Carmel: Izraelský digitální kokpit pro tanky nové generace

Firma Rafael je jednou ze tří izraelských firem, která v rámci programu Carmel vyvíjí dvoumístný ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Rase
    19:41 08.08.2019

    BAE Systems odstoupilo z amerického programu NGCV, který má od roku 2026 nahradit až 1600 již stárnoucích bojových vozidel Bradley.
    Není jisté, co za tímto rozhodnutím stojí, ale bude velice zajímavé, jaké to bude mít dopad na obdobný tendr v Austrálii a ČR.

    https://www.armyweb.cz/clanek/...

  • danny
    10:06 08.08.2019

    Moje dosavadní zkušenost se zaváděním robotizace procesů, implementací AI, strojového učení atd... je asi taková: motivací je obvykle úspora postavená na snížení počtu pracovníků. V průběhu implementace se ale zjistí, že v dosavadním procesu papír-tužka-excel-klika a krompáč se vlastně řada oblastí, které byly nutné, povinné atd.... vůbec neřešila a že o tom vlastně dosud nikdo ani nevěděl.
    Takže nakonec vede automatizace k pořešení těch rutinních záležitostí a dosavadního otroka na dané pozici je nutno lehce rekvalifikovat a nechat ho řešit ty specialitky s frekvencí výskytu a variabilitou postupů, což vylučuje smysluplnou automatizaci nebo natrénování nějakého modelu.
    Takže s tím snižováním počtu členů posádek bych byl opatrný.
    Určitou roli hraje i psychologie. Asi by to chtělo pořádnou studii, zda např. ve dvoučlenné posádce nehrozí vyšší riziko konfliktů nebo naopak pokles morálky, přece jen se líp velí dvěma podřízeným, než kolegovi na vedlejší sedačce.

    • Jirosi
      16:13 08.08.2019

      Ještě horši to je ve chvíli, kdy jednoho potřebuješ poslat mimo vozidlo. Pak tam zůstane sám, nebo tam zůstaneš ty sám, a když se nevrátí tak co?

      • danny
        12:38 09.08.2019

        To máš pravdu. Ona i taková výměna pneumatiky u osobáku někde v dešti na dálnici není žádný med. Natož v terénu, na vojenské technice. O spadlém pásu ani nemluvím.

  • fotr
    10:41 07.08.2019

    Přiznám se že já v souboji osádková/bez osádková věž jasno nemám, oboje má své výhody a nevýhody. Sleduji sice argumenty obou stran ale domnívám se že žádná z nich ještě nepředložila tak zásadní argument který by rozhodl. Za zásadní plus bez osádkového řešení považuji ušetření jednoho vojáka a zvětšení (obvykle) prostoru pro výsadek ale proti zase hovoří složitost řešení a jeho případná oprava v poli. Určitě hraje svoji i psychika, představit si že se najednou nebudu moci spolehnout na vlastní oči a budu odkázán na elektronické systémy zřejmě dost lidí odrazuje.
    Izraelci mě ale dlouhodobě fascinují, jejich odhodlání, technika, rozvoj a fakt že tak,, malý,, národ je na inovačním a technologickém čele ve světě je fascinující.

    • technik
      11:23 07.08.2019

      Zásadní argument je že v boji hrozí u bezosadkove věže poškození důležitých systému které znemožní pokračování v boji. U osadkove máš vše schovane a posádka v případě závady má daleko větší úspěšnost v jejím odstranění aniž by ohrozila svoje životy. Dále fakt světelna pohoda aspoň na mé měla obrovský vliv ale na každého působí jinak.

      • fotr
        12:48 07.08.2019

        ano, nahlížím na to stejně i když vím že mladí přijímají virtuální realitu lépe než naše ročníky, já osobně si neumím moc představit jak sedím v bedně bez možnosti rozhlédnutí i když budu mít k dispozici moderní systém 360 v přílbě, domnívám se že lidské oko je za určitých podmínek nenahraditelné, v Německu jsem si na dnech ,,otevřených, dveří vyzkoušel simulátor ale bude obrovský rozdíl v klidu kdy o nic nejde a pak ve stresu pod palbou

      • Jirosi
        15:10 07.08.2019

        " U osadkove máš vše schovane"

        Opět, viděl sem věž na "Panduru" trčí nad vozidlo. Všechny bezosádkové věže nemají ochranu komponent!

        "posádka v případě závady má daleko větší úspěšnost v jejím odstranění aniž by ohrozila svoje životy."

        Popravdě, můžeš opravit jen to co máš uvnitř, ale spousta věcí musí byt z venku. Proč protože potřebuješ informace z venku dostat dovnitř!

        "Dále fakt světelna pohoda aspoň na mé měla obrovský vliv ale na každého působí jinak."

        Ano, skvělá pohoda. Proč armády dnes řeší jako největší problém situační povědomí případně rozhled z vozidla. Asi to bude na základě, tech super výhledů ze starších vozidel.
        Posádky prostě nevěděli co se kolem děje, byli mrtvé úhly, atd. Nevím, ale ve chvíli kdy se začne střílet tohle na klidu nepřidá nikomu.

        • fotr
          20:57 07.08.2019

          máte velký kus pravdy ale tu mají i ostatní (většinou), pokud to ale dáme vše dohromady, zjistíme že ideální by byla nějaká hybridní věž která by mohla fungovat bezosádkově ale v případě nouze by umožnila stát se, byť třeba v omezené míře osádkovou.
          Zmíněné situační povědomí, to je fakt, tam není co řešit, to je obrovský skok dopředu, co viděl a věděl voják v akci dříve a dnes se nedá srovnat. stačí si pustit nějakou PC hru, tankový nebo letecký simulátor, ty kvalitní se velice blíží realitě a každý hned vidí jaké to situační povědomí dnes vypadá.
          Nic to ovšem nemění na tom že si vojenští ,,páni,, vyberou stejně podle svého a vojcl bude rád že už nesedí v 30 let staré mašině. D

          • Jirosi
            22:52 07.08.2019

            Co si volíme to máme :(

            Ale určitě myslet do předu a poučit se z předchozích nezdarů. Nebrat je jako dogma.

          • Migi
            09:12 08.08.2019

            "Nic to ovšem nemění na tom že si vojenští ,,páni,, vyberou stejně podle svého a vojcl bude rád že už nesedí v 30 let staré mašině. "
            Tak přesně tohle v současné době není pravda. Vlastně je to úplně naopak - mezi vojáky panuje poměrně všeobecná shoda co chtějí a tak to chce i armáda. To jenom někteří místní diskutéři se chovají jako ti Vámi zmiňovaní "páni" a snaží se to podat tak, že vojáci tomu nerozumí a rádi by jim, alespoň virtuálně, vybrali podle svého.

        • technik
          06:22 08.08.2019

          Jirosi
          U osadkove věže máš schované všechny důležité systémy pro vedení palby jako kanon,podavače,gyra,servomotory, veškerá kabeláž k těmto systémům je také krytá, co se týká pozorovacích přístrojů tam jsou obě věže na tom stejně ale s tím rozdílem že při vyřazení pozorovali u osadkove dokážeš vést palbu na periskopy. Ono v případě poruchy pozorovali s tím nic neuděláš protože ta osádka nemá prostředky na opravu, ale u osadkove eliminuje a například poškození kabelu k pozorovaku. Další věci umístěny venku jako meteostanice, raketnice bez toho všeho se obejdes a pořád máš kanon který střílí.
          Světelnou pohodlí nemyslím situační povědomí. Zavři se do bedny 3x2 metry a tam si dej dva monitory, lampičku, pár displejů jako RDS, ppz, bvis, a další a zkus tam vydržet dva dny. Já si tímhle prošel, 14 dní v mašině ven jen na vychcani a vysrani. To že sem měl záda na sracku to je pochopitelný, vše děláš v předklonu, ale ta bolest oči byla hrozná, po 4 dnech jsem měl oči tak unavený, že jsem stěží dokázal sledovat obrazovku 10 minut v kuse. Další věc je pokud se neotevře rampa nebo dveře tak pomalu nevíš jestli je den nebo noc, denní světlo prostě člověk potřebuje. Viz studie pro ponorkare a jejich osvetleni nebo pro kosmické lodě. Na netu je dokument jak se vyvíjí kokpit pro boingy a jak se řeší světelná pohoda pro piloty, doporučuji si to vyhledat a najít. A to tam piloti sedí max 12 hodin a pak pauza.

          • Rase
            08:47 08.08.2019

            Jako vzorovou bezosádkovou věž popisujete tu co je na Panduru, ale dnes vypadají úplně jinak. Moderní věže jsou často konstruované tak, že mohou být jak osádkové, tak bezosádkové, tedy ve stejné unifikované krustičce. Tedy výzbroj a elektronika je ukrytá pod pancířem stejně u obou verzí. Pro představu, tak mluvím o věžích Lance nebo Cockerill

          • Jirosi
            09:38 08.08.2019

            Vezmu to dozadu:
            "další věc je pokud se neotevře rampa nebo dveře tak pomalu nevíš jestli je den nebo noc, denní světlo prostě člověk potřebuje."

            Vozidlo z bezosádkovou věží má normálně pozorovací periskopy jako každé jiné!
            Viz. obrázek Pumy a pozorovací periskopy velitel/řidič.
            Vy vs realita 0 : 1

            "U osadkove věže máš schované všechny důležité systémy pro vedení palby jako kanon,podavače,gyra,servomotory, veškerá kabeláž k těmto systémům je také krytá"

            Opět, kde vidíte ty kabely mimo pancíř? V horním obrázku je strana A, v dalším obrázku si přidáme stranu B
            https://en.wikipedia.org/wiki/...
            Nečouhá nic, co by nečouhalo jinde. Zbytek pod pancířem.
            https://en.wikipedia.org/wiki/...
            Vy vs realita 0 : 2

            "Ono v případě poruchy pozorovali s tím nic neuděláš"

            Posádka to nevyřeší, vaše tvrzení o tom, že osádková je na tom lepe neplatí.
            Pokud můžete střílet z osádkové bez dat z balistického počítače, jde to i
            z bezosádkové!
            1:3

            Jediná výhoda je v možnosti vyhodit zaseknutý náboj. Ale pokud budete v akci v terénu a řidič se vás v tu chvíli bude snažit dostat z rizikové oblasti. Tak si užijete slušnou zábavu, než to skutečně uděláte.
            2:3

          • Jirosi
            09:39 08.08.2019

            Omluva utekl mi jeden link a jeden tam je 2x ten sami.
            https://external-preview.redd....

          • Jirosi
            16:19 08.08.2019

            Potom tu máme ještě jednu nezanedbatelnou výhodu, bez osádková věž je menší = měnší cíl = menší šance na zásah.
            Stačí jediný penetrující zásah, a je hotovo.

          • technik
            19:48 08.08.2019

            Jestli se nepletu puma je jediná na trhu která nabízí u bezosadkove věže optický přístroj pro velitele. Takže výjimka a pouze velitel je málo.
            Bezosadkova věž není vždy s menším obrysem, takže tohle neakceptuji. Co se týká penetrace tam je to jasný, to je výhoda bezosadkove věže. Puma má možná dobrý pancíř věže u zbytků to ale neplatí, tam jsou spíše jako protistrepinovy pancíře takže ochrana je nedostatečná. Bezosadkova má slipering což je věc náchylná na poškození.
            Odstranění závad není jen o vzpříčené nábojnici je vidět že nemáte vůbec přehled co se při střelbě může stát za závadu.

          • technik
            19:58 08.08.2019

            To rase
            Nikdy bych rcws30 nepopsal jako vzorovou do té má daleko, spíš Samson 2 když už ale po technické stránce prostě v podnebí Izraele je dobrá, v našem podnebí na pikacu. Ale mechanika jako kanon, gyra, serva ty jsou dobrý, není s nimi žádný problém.

          • Jirosi
            23:30 09.08.2019

            Technik: Nikdy nelze vyřešit všechny závady. V boji vyřešíte závady v rámci minut!
            Cokoliv delšího je nemyslitelné. Prostě se stáhnete a uděláte si na to čas. Pak je jedno jestli to opravujete ve věži, nebo vylezete ven a otevřete poklop na bezosádkové věži.

            Všechny bezosádkové věže nejsou stejné. Ale tu se bavíme v rámci nechci žádnou vs chci věž podle sebe(prostě si ochranu napíšu jako požadavek).

          • Jirosi
            09:27 10.08.2019

            Př. U Kurska byli nasazeny tanky panther, jednalo se o předčasné nasazení.
            Hitler si přál, tak se udělalo. Během prvního dne byli všechny vyřazeny mechanickou závadou. To je klasická informace mezi lide.

            Nikdo už ale neříká tu druhou část, že všechny byli opraveny a opětovně nasazeny! Nechci teď psát druhý den, protože si nejsem jist. Ale bylo to velice rychlé polní znovu uvedení do služby.

    • Migi
      13:07 07.08.2019

      Bezosádková věž má v drtivé většině případů stejný počet lidí jako osádková, takže nikoho neušetříš...

      • fotr
        14:01 07.08.2019

        myslím na nové směry kdy díky technologiím bude stačit řidič a velitel který také zastane roli střelce a podobně, tak se to přeci dnes prezentuje, ne?
        USA také chtějí zrušit v posádce (tuším) Tomcatu zbraňového specialistu s tím že si už právě díky technologiím vystačí pilot sám
        navíc osádková věž zabere ve voze rozhodně více místa

        • fotr
          14:12 07.08.2019

          sakra, nevím proč jsem napsal,, Kočka Tom,, když se jedná o Hornet

        • Jirosi
          15:04 07.08.2019

          Oni je zrušily i v F-14, ale bohužel i z piloty :)

          Nechtějí to v USA, ale jen u Mariny. Nebudou je rušit, ale spíše jen nechají do sloužit z letadly. Nové už 2. místo nemají.

          • fotr
            21:02 07.08.2019

            tak já to napsal spíše jako nadsázku ale máte pravdu, je to ale proto že se šetří lidma nebo použití nových technologií prostě umožňuje zvládnout jednomu co dříve dělali dva? já mám pocit že pilot dnes dostává tolik různých dat že nechápu jak se v tom vyzná
            pilot je ale velice drahá položka a tak bych chápal že je snaha ušetřit, D

          • Jirosi
            22:55 07.08.2019

            V případě F-18, budou prostě dolétávat ty co mají(dostali). Ty jsou jedno místné.
            V případě F-35, se počítá s tím, že to zvládne pilot + Ai.

            Jak to dopadne uvidíme.
            Bral jsem to z humorem :)

        • Migi
          20:48 07.08.2019

          To jo, nové směry v tomhle jsou (ostatně viz článek), ale furt je to ještě daleko pro nasazení a hodně daleko aby jsme to zvažovali pro nás....

    • danny
      12:51 09.08.2019

      fotr: u mě pro bezosádkovou věž jsou klíčové argumenty a) nižší konstrukční náročnost - konstrukční prvky nemusí brát ohled na přítomnost posádky b) jednodušší ochrana klíčových prvků pancířem - při vhodné konstrukci není až tak nutné řešit např. protistřepinovou ochranu atd... c) absence prvků podpory života. Žádná filtrace kvůli ZHN, klimatizace, odvod spalin, odhlučnění atd... Prostor posádky v korbě se prostě chrání snáz už proto, že je níže položen.
      Nevýhody už tady byly vyjmenovány celkem kompletně.
      Osobně nevidím důvod, proč by bezosádková varianta nutně znamenala absenci optického kanálu, periskop se dá protáhnout i skrz bezosádkovou věž. Teoreticky neexistuje důvod, proč by v bezosádkové věži nemohla být montážní šachta s přístupem z vnitřku pro případ např. zaseklého náboje. V případě poruchy pohonu ale odpadá možnost manuálního ovládání věže, což už stejně v západních strojích neni snad nikde.

  • KOLT
    10:46 06.08.2019

    Mně se to také líbí, zkrácení OODA to pravděpodobně umožní naprosto zásadní. Ale řešit to v tuhle chvíli pro naše BVP nemám moc smysl. Samotní Izraelci jsou ve fázi, kdy teprve zjišťují a testují, jaká cesta je nejvýhodnější (panely/brýle, radar/lidar/whatever). Než něco z toho zavedou do praxe a než to začnou nabízet na mezinárodním trhu, uplyne 5+ let, než to bude použitelné a cenově přijatelné pro AČR, uplyne 15+ let. A tou dobou budeme v polovině životnosti nových BVP (pokud vůbec naše vláda něco koupí... vizte nové vykrucování se s vrtulníky). Pokud bude technologie v dostatečně vyvinuté a otestované fázi a ukáže se, že je to skutečný game changer (tipl bych, že bude), tak v rámci modernizace v polovině životnosti prostě vyměníme věže, protože by se stejně muselo vyměnit kde co.

    • Rase
      11:50 06.08.2019

      tyhle věci sice vypadají futuristicky, ale to neznamená, že s podobnými vychytávkami nemůžeme alespoň počítat. Tedy otevřená architektura, aby šlo komponenty co nejsnáze přidávat. Počítat s UI (již nám na CV90 nabízí BAE Systems), ideálně pak bezosádková věž - případně aby velitel seděl vedle řidiče. Není to nezbytné, ale do věže se těch obrazovek prostě nacpat moc nedá. Bezosádková věž má i výhodu v tom, že se dá snadno upravovat bez nutnosti brát ohled na lidi v ní. Snadno se tak vleze dron, kanón větší ráže a podobně. Rovněž v korbě místo na APU, aby šlo všechnu tu elektroniku co nejsnáze dobíjet i v klidu. Něco mi říká, že takhle se na celou věc naši plánovači moc nekoukali.

      • skelet
        11:56 06.08.2019

        Všechny tyhle vylepšováky znamanejí, že původní věž hodíš do šrotu, a to můžeš i s tou osádkovou

        • Jirosi
          23:41 06.08.2019

          Pro osádkovou věž, se dělá dost velká díra v krabici zvané BVP.
          Věž můžete sundat to nelze rozporovat, ale zavařit tu díru nebude zase tak jednoduché.

          • skelet
            11:21 07.08.2019

            to je fakt. na to potřebuješ minimálně certifikovaného svářeče

          • Jirosi
            14:56 07.08.2019

            Tak pokud ti vadí, že do toho prší. Pak ti stačí kus igelitu, levnější jak svářeč.
            Pokud to ale chceš používat jako bojové vozidlo, bude to krapet složitější.

          • skelet
            15:26 07.08.2019

            fakt tam nemůžou přinýtovat 0,8 plech? škoda

          • Jirosi
            22:58 07.08.2019

            Nýtovaní je super, do té doby než vám začnou ty "nýty" poletovat po vnitřním prostoru. Viz zkušenosti osádek M3 z WW2 :) Chybička se vloudila.

            Svařování je tepelné namáhání, a u takto velkých celku a dosažení výsledné jakosti. Případně jen, nezničení původního kusu. Není zase tak snadné.

          • skelet
            07:39 08.08.2019

            tak předpokládal jsem, že když napíšu "0,8 plech" u BVP, tak tě to trkne.. ale očividně ne. :)

      • satai
        12:13 06.08.2019

        Stejně by se to asi řešilo v rámci nějakého "mid-life upgrade", kde nahradíš věž jinou (bez osádky, plnou senzorů i vychytávek, s vyšší ráží, až bude jasné jakou...)

        • Rase
          10:57 07.08.2019

          vozidlo s osádkovou věží ale pořádně nepředěláš. Když budeš chtít přesunout osádku do korby, tak musíš překopat celý vnitřek a to už je snad rychlejší vyrobit vozidlo nové.
          ps. podobný problém je překopat vozidlo s bezosádkovou věží na osádkovou (jsem fakt zvědavý, jak to PSM udělá).

          • skelet
            15:48 07.08.2019

            jelikož krom Pumy se všechny BVP nabízejí s osádkovými i bezosádkovými věžemi, tak to nebude tak horké ;)

  • Řidič BVP-49. motostřelecký pluk
    20:55 05.08.2019

    Tento web i jeho diskuze sleduji mnoho let. Toto je můj 1. příspěvek. Z mého nicku poznáte, jakou jsem měl funkci a kde jsem sloužil.... :-) Proto se nejvíce zajímám o "nová pásová BVP". A musím konstatovat , že většinou / z cca 85%/, co se týká nových BVP pro AČR souhlasim z diskutujícím RASE. Také sleduji "jeho diskuzy " na palba.cz na stejné téma. Čímž neříkám, že nesouhlasím s jinými názory ostatních...!

    • Rase
      21:32 05.08.2019

      Zdravím :-)
      Nemůžete nám sdělit nějaké konkrétnější informace o tom, jak vidí nákup nových BVP vaši kolegové? Konkrétně myslím ony nepřekročitelné požadavky co jsou v zadání. Přeci jen názorů samotných vojáků je k vidění jen velmi pomálu a většinou se omezují jen na to, že chtějí cokoliv, jen když to bude nové (bude mít topení a podobně :-)).

      • Scotty
        21:53 05.08.2019
        Oblíbený příspěvek

        Řidič BVP-49. motostřelecký pluk už nejspíš není aktivní voják, jeho pluk zanikl v roce 1991.

      • fotr
        12:59 07.08.2019

        pokud vím tak samotní vojáci se modlí aby vůbec něco nového dostali (D) a jinak souhlasím s kolegou, tvé příspěvky také patří mým oblíbeným

    • Kichot
      10:01 06.08.2019

      No mě by spíš u diskutujícího zajímalo jestli je jeho názor relevantní než jestli souhlasí s mým názorem. Tedy jestli má nějakou praxi u armády či dobré kontakty, popř aspoň odpovídající vzdělání. Nebo je to jen fanda, teoretik od počítače... Ale to je věc každého soudruha že ;-)

      • Rase
        11:55 06.08.2019

        znamená že vojáci a podobně, mají větší přehled o moderní vojenské technice? Určitě mají skvělý přehled o technice na které slouží, ale jinak jsou odkázaní na internet, nebo co vidí na akcích, veletrzích atd. Tedy to samé co oni fandové. Vojáci co se účastní mezinárodních cvičení mají přehled lepší, ale stejně bych to bral s rezervou.

        • Kichot
          12:41 06.08.2019

          Tak samozřejmě , že vojáci mají největší přehled. Hlavně ti které to zajímá. Mají všechny poznatky z první ruky. Ať už z vlastní zkušenosti nebo díky mezinárodním cvičením či misím s cizími armádami. A věřím , že takový pokec večer u piva s kolegy z Bundeswehru vám třeba o Pumě dá víc informací než všechny internetové stránky světa.

          • Rase
            12:56 06.08.2019

            tak zrovna na cvičení budou ještě dlouho jezdit akorát Mardery. Jinak s vojáky BW se o Pumě dá dobře pokecat třeba i na Dnech NATO :-D

          • skelet
            13:40 06.08.2019

            v rámci prezentace výrobku se o tom výrobku budou bavit jinak, než když jsou zpocení, utahaní a po pěti pivech ..

          • Jirosi
            15:23 06.08.2019

            Kde se pořádají cvičení z "pivem", ta, by určitě armáda problémy z náborem neměla :))

            Skelet: Nikdy ti neřeknou o mnoho víc, protože to nevědí. Viz. nedávný příspěvek co tu byl s "rozumným Němcem", bývalým vojákem BW.

          • skelet
            20:10 06.08.2019

            Jirosi: jakože budeš zpochybňovat i reálné zkušenosti dennodenního uživatele, když se ti nebudou hodit do krámu? :D

          • Jirosi
            23:42 06.08.2019

            Skelet: Nebudu, ale statistika z jednoho vzorku je výš k čemu...
            Pokud nevíš, tak si to dostuduj!

          • skelet
            11:22 07.08.2019

            takže budeš :)))

          • technik
            11:28 07.08.2019

            Skelet trefa :)

          • Jirosi
            15:01 07.08.2019

            Pokud vaše zkušenosti pocházení vždy od jediného zdroje. Pak máte úžasný smysl pro objektivitu.

          • skelet
            15:31 07.08.2019

            bavíme se o uživatelském náhledu. Pochopitelně vícero vojáků, kteří na daném typu slouží. Ale to jsou ony uživatelské zkušenosti, které se do tabulek nedostanou, nicméně jsou důležité pro onu praxi.
            Již v minulosti se stávalo, že na základě nich byly konstrukce modifikovány nebo velmi rychle staženy ze služby.
            Ostatně informace o problému Pumy s výškou přepravovaných vojáků byly jako první od "piva", zatímco jinde jela masírka jak je Puma hypersuper.
            Tabulkově je Fabia 3 1.4TDI super stroj, ale v reálu je to neuvěřitelný šrot.

          • Jirosi
            23:05 07.08.2019

            Každý výtvor potřebuje projít praxí, aby se ukázalo co je ok a co není.
            U Pumy se ukázalo, že není dokonalá. Přitom už další verze se snaží ty věci opravit, a překvapivě máme kupovat tu :). Jen tak mimochodem.
            Ale co si pak myslíte o Lynx, který žádné podobné zkušenosti nemá vůbec!

          • Jirosi
            12:19 08.08.2019

            Ale ono se to netýká jen těch dvou z Německa!
            CV90 je sice roky prověřená mašina. Ale překvapení, nám nabízejí nejnovější verzi co nikde nejezdí. Změny nejsou jen kosmetické, ale změna se týká podvozku. Co budeme dělat, až po dvou letech začnou podovzky odcházet?

  • Jirosi
    18:04 05.08.2019

    Uvidíme, testování zrovna skončilo, třeba něco zavedou skutečně do praxe.

    Ale když čtu ten seznam technologii, tak ta cena bude asi hezký průvan pro jakýkoliv rozpočet.

  • Rase
    16:00 05.08.2019

    tak nějak nevidím, že by Izraelská armáda chtěla osádkovou věž, to samé americká armáda s jejich projektem nového BVP. Ostatně i kvůli tomu se zajímají o Carmel (technologie). Naši vojáci (MO/AČR) ale vědí nejlépe, že s bezosádkovou věží budou jen problémy...
    tak nějak sme ale nepochopili, že bezosádkové věže jsou jasný trend a spíš jde o to, zda je bezosádková věž kvalitní, než předem zahodit celou kategorii. Podobně je to s počtem členů osádky - myšleno řidič, střelec a velitel, kdy je zde trend snížit počet operátorů na dva (rozdělit funkce mezi dva lidi) + doplnit o pokročilou UI.

    Nejpokročilejší armády na světě pracují na / zavádějí, vozidlech s bezosádkovou věží a dvoučlennou osádku, přičemž vozidlo může být ovládáno dálkově. Tento trend je jasně vidět v Izraeli (Carmel), USA (NGCV-OMFV) a Singapuru (NGAFV Hunter). Je tedy docela škoda, že u nás tyto trendy cíleně přehlížíme a ignorujeme.

    Když to převedu na náš tendr, tak zadání mohlo v pohodě být, aby výrobci představili vozidlo s pokročilou bezosádkovou věží, osádku v podobě 2-3 lidí s tím, aby v případě potřeby dokázali vozidlo obsluhovat dva lidé. Klidně i UI, jelikož i teď nám jej nabízí BAE Systems. Výsadek klidně 8 lidí jak chceme, to neřeším. Stejně neřeším výzbroj, pohon atd. Hybridní systém pohonu by byl ale taky zajímavý (na něj je ale asi brzo, byť v USA a Izraeli s ním počítají). Myslím, že ta cena, kterou hodláme utratit není malá a měli sme mít větší ambice.

    • Scotty
      16:21 05.08.2019
      Oblíbený příspěvek

      No a co tedy Austrálie? Ta požaduje od nového BVP přesně to co AČR. Je potřeba si uvědomit že BVP s dvoučlennou osádkou je zatím jen koncept a spíš otázka budoucnosti. Naše armáda ale nakupuje dnes.

      • Rase
        19:09 05.08.2019

        netvrdím, že musíme koupit jen bezosádkovou věž, ale ať se kvality vozidel (jako celku) prokážou při vojskových zkouškách prototypů ve stejné konfiguraci. Tedy to co nás teprve čeká. Pokud by byla bezosádková věž tolerovaná, tak bysme měli k hodnocení zajímavější vozidla.

        • Migi
          21:22 05.08.2019

          Takže pokud by jsme se při váběru nakonec opravdu přiklonili k osádkové věži, tak by to znamenalo třeba automatickou stopku pro Pumu, kterou by výrobce určitě nabízel s bezosádkovou věží. V tendru, jak byl postaven teď ale Puma stále je a má šanci.... Už jsme to tu řešili - stejně tak by někdo mohl argumentovat, proč je v tendru napsáno, že to má pásy, vždyť ať se ukáže ne?
          A BTW ve vojskových zkouškách by se nic nevybralo - vojskové zkoušky jsou už s vítězem... České výběrové řízení po hříchu neprobíhá tak, že by se dané možnosti nějak moc zkoušeli mezi sebou...

          • Rase
            21:44 05.08.2019

            Náčelník generálního štábu Aleš Opata, přestože je sám příznivcem konvenčního řešení, v rozhovoru pro Český rozhlas zmínil:
            "Dnes je těžké definovat, zda je lepší věž dálkově ovládaná, nebo osádková, v současné době je to padesát na padesát. Technologie jsou však vyvážené a dají se použít obě dvě."
            https://ct24.ceskatelevize.cz/...

          • Jirosi
            23:42 05.08.2019

            Ten rozhovor pro rozhlas je naprostá katastrofa. Několikrát si jasně protiřečí.

          • Rase
            11:57 06.08.2019

            Jirosi:
            pro podobné rozhovory je to dost typické :-D
            asi se tak sichrují, aby pak neměli problém

    • technik
      16:41 05.08.2019

      Izraelci jsou ve vývoji špička ale tahle technika je spíše pro jejich lokální bitky s primitivním soupeřem. V konfliktu velkých rozměrů by mě zajímalo jak by si taková posádka v případě zarušení GPS a datalinku poradila a jak by vedla bojovou činnost. Vcelku mi začíná vadit jak si zdejší mistři přes všechno myslí jaky blbci jsou na MO. Ale kdo neokusí chleba o dvou kurkach tak nevi, nemá smysl se na vás vlastně zlobit já měl taky takový názor ale do doby dokud jsem se neúčastnil několika projektu a mohl jsem to vidět i z druhé strany. Tyto systémy jsou neskutečně finančně náročné v době míru natož v době války, armáda pořizuje kbvp na 30 let, pokud byste byli rozpočtové odpovedni takhle drahou věc proste neporidite protože nebudete mít na provoz. Jinak bych rád viděl osádku o dvou členech jak nasazují například shozený pas nebo sundávají hlaveň.

      • satai
        16:49 05.08.2019

        Jo, zarušení GPS, to ti hned vypne celý torpédoborec, s tím se nedá nic dělat ;-)

        Ano, ta dvoučlená posdka si nenasadí pás, když bude v okolí jediná.

        • technik
          17:12 05.08.2019

          Torpédoborec ne ale vrtačku jo, to pak jsou rajčata prezrala.

          Tak vidíš nenasadi, taky to říkám.

          • satai
            17:18 05.08.2019

            Hele, pokud máš pocit, že zrovna tohle je problém, co už není podchycený...

            Ano, pokud je nasazení techniky hovadské, tak to má mizerné důsledky. V praxi naopak může tenhle šelmostroj při té výměně dost pomoci, když se zvýší povědomí o okolí.

      • Jirosi
        18:06 05.08.2019

        Cena sice problém je, ale pokud se prokáže efektivita v boji. Nebude jiná cesta!
        Z druhé strany, první venkovní porovnávací testy, a zavedení vozidla dnes dělí i několik desítek let.

      • Rase
        18:20 05.08.2019

        bohužel nás na MO doposud nepřesvědčili o svých kvalitách...
        dobré jméno armádě dělají akorát obyčejní vojáci - ne úředníci.

    • skelet
      17:11 05.08.2019

      Rase mohl by sis všimnout, že naše armáda už bezosádkové věže ve výbavě má. Takže to porovnání má z první ruky.

      • Jirosi
        17:59 05.08.2019

        On jí je snad někdo nutil.
        Tuhle variantu si sami vybrali, protože přesně věděli co chtějí(plavající KVBP)...
        Dnes si opět vybírají jak chtějí, jak to asi dopadne.

      • Rase
        18:04 05.08.2019

        pak by měli izraelcům, američanům, němcům a singapurců atd. říct, že dělají hroznou chybu. RWCS-30 není zrovna povedený příklad bezosádkové věže. Byla vybrána kvůli co nejnižší váze, aby se vlezla na plavoucí Pandur. Tehdy nebylo z čeho vybírat, tak se vzal co se vzalo. Dnes je výběr úplně jiný a i samotné bezosádkové věže na úplně jiné úrovni.

        • skelet
          18:18 05.08.2019

          Mají zkušenosti z bezosádkovými věžemi a prostě je u BVP nechtějí. Jo, není to kůl, ale funkční řešení

        • tomas.kotnour
          18:27 05.08.2019

          Nebo by mohl někdo říci Španělům, Francouzům, Britům, Belgičanům a Australanům, že oni dělají chybu. Nevím proč se zapomíná, že tyto nové bezosádkové věže jezdily před 2 roky po Libavé a od té doby armáda požaduje osádkovou.

          • Rase
            19:04 05.08.2019

            tak tehdy to byl PROTECTOR MCT-30 na CV90CZ(r), Lance na Pumě a Samson II na Ascodu. Dnes je výběr zase o něco větší. Lance II, ta nová izraelská a tu co zavedou Singapurci na Hunteru (asi taky z izraele). Netvrdím že je ten nebo onen typ lepší, ale zbytečně MO svázalo výrobcům ruce. Nejlepší vozidlo by mělo vzejít z vojskových zkoušek vozidel ve stejné konfiguraci. A´t se sám výrobce rozhodne, zda použije věž osádkovou, nebo zariskuje a bude víc věřit bezosádkové.

          • Rase
            19:14 05.08.2019

            zapomněl jsem na Poláky, kteří chtějí na Borsuk bezosádkovou věž ZSSW-30. krajina v Německu a Polsku je dost stejná jako v ČR. Oba státy přitom vsadily na bezosádkovou věž.

          • Scotty
            19:37 05.08.2019

            Věž Lance 2 přece v tendru máme, akorát v její osádkové variantě.

          • Rase
            20:10 05.08.2019

            Scotty:
            jo, jen ta vylepšená verze Lynxu (s novou věží) se na Libavé ukázala až dodatečně a ne spolu s ostatními vozidly.

        • technik
          18:36 05.08.2019

          Rase
          Věž na pandura není vůbec špatná ikdyž mi to jde hodně špatně přes zuby a to proto že perfektně fungovala v afganistanu a to proto že tamní klimatické podmínky jsou velmi podobné těm kde ta věž vznikla. ČR je ale úplně někde jinde. Všimni si těch videí, co je na nich markantního? Prostředí, prostředí kde nejvyšší stromy mají cca 5 metrů, viditelnost řádově několik km, stromy s malou intenzitou seskupení, vždyť je to uplně něco jinýho než čr, tam může být předpoklad boje na samotné hranici pozorovacích a zbraňových prostředků ale tady v čr? Už jen naše největší střelnice mají na délku max 4 km a jsou neustále vysekávány. Stromy, lesy, keře to vše se využívá pro boj, nedokážu si představit tyto vozidla ukrýt na lesní cestu, polovina těch fičurin se bude válet po zemi. A´ť kluci izraelský přivezou tyhle mašiny na měsíční cvičení v listopadu, párkrát povoz promoklou osádku a až ti začnou kapat kapky ze strupu uvidíme kolik těch systémů bude spolehlivě fungovat. Pochop že tohle jsou podmínky které v izraeli neznají. V roce 2007 se instruktoři z izraele podíleli na školení SO a poprvé v ČR jeli v mlze a nechápali jak je možné nevidět na 50 metrů, kdo zná doupov tak ví.

          • Rase
            19:20 05.08.2019

            Chápu, ale krajina a podnebí v sousedním Polsku a Německu je stejná jako v ČR. Oba státy přitom vsadily u svých nových BVP na věž bezosádkovou. Poláci totiž osadí na Borsuk vlastní věž ZSSW-30. Obě věže musely projít náročným testováním i v podmínkách které popisuješ. I moderní osádkové věže jsou osázené elektronikou a kamerami - tak mnoho potenciálních závad, které zmiňuješ, platí úplně stejně pro oba typy věží. Je sice fajn, že věž na BVP-2 tohle ustojí (není co by mohlo upadnout) ale počítej s tím, že moderní osádkové věže jsou mnohem náchylnější (stejně jako ty bezosádkové).

          • technik
            21:22 05.08.2019

            co se týká závad máš pravdu, ale bojové a mechanické poškození u osádkové věže zabezpečí aspoň nouzové zprovoznění kanonu nebo vedení palby ručním pohonem a hlavně při výpadku pozorovacích přístrojů jsi schopen částečné orientace pomocí periskopů a tohle je prostě obrovský benefit. Nemá smysl se tady rozepisovat o některých krocích ačr ale v tomhle stojím za nimi. A když se podívám do minulosti, krásný příklad je přechod ačr ma mikrorážovou munici, co bylo napsáno článků o výhodách 5.56, váha, balistika, logistika a když ačr přešla, amerika přemýšlí o přezbrojení na ráži větší.
            Stejně tak i poláci mohou zjistit že jejich typ věže byl krok vedle, nevím kolik mají zkušeností s bezosádkovou věží, my je máme přece jenom od roku 2007 a o jejich výhodách a nevýhodách nerozhodují jen úředníci na MO, ale také SO s bojovými zkušenostmi, dílenský specialisté všech stupňů, výzkumný ústav a bylo by nefér všechny tyto lidi označit jako nekompetentní jen proto že nejdou cestou, kterou jdou jiné armády.

          • tomas.kotnour
            22:10 05.08.2019

            Němce trápí hmotnost Pumy stejně, jako Poláky trápí rostoucí hmotnost Rosomáka. Jejich Borsuk by měl být dokonce o tuhu lehčí než verze Rosomáka pro nasazení v Afghánistánu, co má 26 tun. Borsuk by měl prakticky odpovídat prvním verzím vozidla Bradley a Poláci asi nebudou chtít zvedat pogumovanou zástěnu pro překonání řeky, takže výtlak budou nahánět korbou.

          • Jirosi
            22:11 05.08.2019

            Možná to bude tím, že vojenské prostory jsou v Cr v poměrně složitém terénu. Na rozdíl od krajiny kudy by případný nepřítel rychle postupoval.

            Prostě očekávat, že se budete z nepřítelem v tanku honit po Krkonoších, Šumavě, Beskydech, atd. je poněkud mimo. I tam po suchu a kůrovci vznikají obrovské volné plochy.

        • technik
          23:26 05.08.2019

          Důvod proč rcws není povedená?

          • technik
            23:33 05.08.2019

            To jirosi
            Prázdniny jsem strávil na horách a obrovských ploch jsem si nevšiml. Jinak lesy nejsou jen na horách, je jiný pokryto 60% ČR. Tyto překážky se využívají běžné, mají strategický význam pro krytí techniky v postavení mimo boj před leteckými pozorovacími prostředky, údery raket, skrytí počtu techniky a další a další vyhody nebo myslíš že když cvičíme tak cvičíme na polích? 100 % východiště začíná v lesích nebo na okrajich.

          • Jirosi
            23:40 05.08.2019

            http://www.vitejtenazemi.cz/ce...

            On les je super pro krytí stojících vojsk, ale pro manévr budete muset z toho lesa vyjet. Jen doufám, že necvičíte jen v těch lesích. Aby pak nebyla armáda zalezlá v lese, zatím co nepřítel obsadí vše důležité.

          • Migi
            09:47 06.08.2019

            RCWS na pandurech má 2 hlavní chyby, co se funkčnosti týče - podavač munice a miniPOPy. Podavač munice je značně nespolehlivý a stojí za většinou závad, který na kanonu jsou. MiniPopy pak zase nejsou absolutně uzpůsobený pro naše klimatické podmínky - déšť a mlha, případně mráz způsobují problémy z pozorováním a změny teplot zase způsobují zamlžení....

          • Jirosi
            18:53 06.08.2019

            Což je, ale něco co se mělo zjistit při testech...

          • Migi
            00:21 07.08.2019

            Částečně ano - ty minipopy by v testech určitě zjistit šli. Ten podavač dost těžko, tam se to projevuje časem, až to vedení dostane pár ran, pak se to začne kazit....
            Ale hlavně všichni tak nějak víme jak to s těma pandurama bylo, že jo. Ještě že ta doba už je snad na dobro pryč...

    • juhelak
      17:15 05.08.2019

      To je hrozne složité..ja se snazim vcítit do lidi z ACR kterí to nastavovali...ja to beru tak ze pokud izraelci vidi nepritele v malych rpg tymech a odstřelovačích tak je asi bezosadkova vez s kupou elektroniky lepsi.. pokud ACR počíta se střetem z vyspelejsim protivníkem kdy muze narazit na ruzne ruseni nebo formu elektronického boje..a nepředpokládá se uplne kontaktni boj s pěchotou na dotykovou vzdálenost...tak muze zas méně sofistikovana osádkova vez vydrzet vice. pro a proti tu bude. se asi nikdy neshodneme. dost subjektivni je i urcit která je modernejsi nebo jestli je bezosádkova slepa ulička nebo evoluce.

      • Rase
        18:09 05.08.2019

        proto měli zadat, třeba že "chceme osádkovou věž ale tolerovaná je i bezosádková", původně to bylo napsané stejně, jen naopak. Výrobce ať ukáže co dovede a co je dle nich nejlepší za danou cenu. Nejvhodnější vozidlo pak mělo vzejít z vojskových testů. Samozřejmě věci jako počet mužů výsadku, radiostanice, APS, hmotnost, výzbroj atd. by bylo dle zadání naší strany. Výsledek by pak byl porovnatelný.

  • satai
    15:51 05.08.2019

    Cokoli, co zkrátí OODA loop, může mít obrovské důsledky...