Čáslavští piloti bitevníků L-159 ALCA proti vrtulníkům

L-159 ALCA na cvičení Helicopter Tactical Instuctor Course; větší foto / 21. zTL

Více jak dvoutýdenní mezinárodní cvičení HTIC (Helicopter Tactical Instuctor Course), které se konalo ve švédském Arvidsjaur, dnes skončilo. 

Toto cvičení se koná pravidelně každý rok a je zaměřené na výcvik pilotů instruktorů vrtulníků, kteří rozvíjí taktické dovednosti a znalosti při vedení bojových operací vrtulníkovými jednotkami. Úlohou čáslavských stíhačů je působit jako agresoři, letos k tomu měli k dispozici 3 lehké bitevníky L-159A.

Úkolové uskupení tvořené primárně příslušníky čáslavské 212. taktické letky (212.TL) s letouny L-159 ALCA se tohoto cvičení účastní již počtvrté.

Po úspěšné premiéře v roce 2014 se vyrýsovala možnost dlouhodobější spolupráce a čeští piloti lehkých bitevníků jsou na cvičení pravidelně vyžadováni.

„Máme unikátní příležitost výcviku ve specifickém severském prostředí s různými typy vrtulníků a letadel. Naše profesiona flexibilita je vysoce hodnocena aliančními a partnerskými státy NATO,” pronesl kapitán Pavel Linhart, velitel českého úkolového uskupení.

Působení proti pomalu letícím cílům je jednou z schopností, kterou musejí čáslavští piloti lehkých bitevníků disponovat. „V případě ohrožení nebo zvýšeného bezpečnostního rizika je aktivován Národní posilový systém protivzdušné obrany České republiky, jehož jsme s letouny L-159 součástí,“ doplňuje Linhart.

Národní posilový systém protivzdušné obrany ČR (NaPoSy PVO ČR) se aktivuje v případě možnosti zvýšeného bezpečnostního rizika, jako tomu bylo např. v letech 2009 - Sumit EU v ČR nebo návštěva prezidenta USA v ČR v roce 2010. V těchto případech je vyžádána aktivace NaPoSy PVO ČR.

Úkolem dvojice L-159 ALCA je působit ve spolupráci s Integrovaným systémem protivzdušné a protiraketové obrany NATO (NATINAMDS - NATO Integrated Air and Missile System) a zabezpečit dodržování bezletových zón např. nad objekty důležitými pro obranu státu (např. elektrárny, Pražský hrad, ...) nebo zasahovat proti civilním letounům, které se chovají nestandardně (neodpovídají na dané frekvenci nebo se nehlásí spádové řídící oblasti).

Letité poznatky a zkušenosti z provozu letounů pak čáslavští piloti spolu s technickým personálem od poloviny loňského roku také předávají iráckým vzdušným silám.

Letošního cvičení se kromě České republiky účastnila také Velká Británie s cvičnými letouny Hawk T1, Rakousko s vrtulníky Bell 212, OH-59 a UH-60 Blackhawk, dále Německo s vrtulníky Sikorsky CH-53 Sea Stallion a Švédsko s nadzvukovými stíhačkami JAS-39 Gripen.

Cvičení HTIC je rozděleno do více celků. Učastníci zahajují cvičení teoretickou částí a nácviky na simulátoru ve Velké Británii. Následuje pak praktická letová část, která trvá tři týdny - tento rok probíhala na letišti Arvidsjaur v blízkosti polárního kruhu ve Švédsku. Praktické části se účastnili příslušníci 212.TL se 3 letouny L-159 ALCA.

Většina letů byla určena pro cvičení ve formě vzdušných bojů s vrtulníky. Piloti tak létají v minimálních letových hladinách (100-300 feet = 30-100 metrů nad terénem). Piloti vrtulníků při těchto soubojích využívají ve svůj prospěch terénní nerovnosti a manévrovatelnost vrtulníků při malých rychlostech.

Naopak stíhači mají výhodu v palubním radaru, mohou rychle vystoupat a využít např. Slunce k oslnění pilotů vrtulníků. Jedná se o různé taktické činnosti, které je nutné vylepšovat a prohlubovat.

Fotogalerie

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích
Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • stirling
    13:26 11.07.2017

    To mokré křídlo by si Alca opravdu zasloužila, pokud léta s tolik nádržemi tak to musí být pro letové vlastnosti takového malého stroje přímo devastující. V rámci podpory českého průmyslu se už MO mohlo domluvit na vývoji nového křídla a doplnění výzbroje a vybavení pro aktuální potřebu.

  • Pavka
    16:14 09.07.2017

    Tak on také není dron jako dron. Střílet z kanónu něco velikosti predátoru, který se navíc pouze placatí ve vzduchu, by mohla být celkem slušná zábava. Ale něco menšího a nízko letícího už bude problém vůbec najít. A malé extrémně obratné kvadkoptéry jsou podle mne už úplně mimo realitu.

  • Luky
    13:53 09.07.2017

    na drony by měli vyvinout raketnici plnou Igel/Stingerů.....a nebo lasér na ty ještě menší..to asi stejně přijde

  • alea206
    12:56 09.07.2017

    Me by spis zajimalo jak moc trpi tolik proklamovana obratnost kdyz je letadlo takhle oveseny nadrzema.

    Jinak se priznam ze o programovatelny munici na letadlu sem jeste neslysel. Ono letadla si kanonovy munice nesou tak malo ze to mozna ani nema smysl.
    Pro takovehle loveni dronu a helikopter by mohli byt zajimave "programovatelne" nerizene rakety, ale o tom sem taky nikdy neslysel :-)

  • Pavka
    09:58 08.07.2017

    Když koukám na ty fotky, tak ALCA by opravdu to mokré křídlo potřebovala jako sůl. Netuší někdo jak dlouho se udrží ve vzduchu bez přídavných nádrží s nějakým standardním AG nákladem?

  • HonzaH
    21:58 07.07.2017

    ALCA jako lovec dronů? Zajímavé. Tak mne tak napadá, už někdo namontoval programovatelnou munici na kanon v letadle?

  • Flader
    16:38 07.07.2017

    Tak to by mohlo byť teda pomerne zaujímavé využitie pre L159, predsa je asi o dosť lacnejšia ako nadzvukový stroj a stále pomerne rýchla a obratná. Pokiaľ by dokázala efektívne likvidovať vrtuľníky, prípadne aj drony (tie sú ale asi príliš malé) tak by sa to na modernom bojisku dosť hodilo.

  • kazd
    14:32 07.07.2017

    tady máte popis z minulosti
    http://www.planes.cz/cs/articl...

    Chápu to tak, že pokud má bitevník volné pole působnosti a dobrý radar, nemá vrtule šanci.
    Pokud má vrtule PLŘS a bitevník by cítil nějaké omezení, může to být zajímavé.

    "Pokorně přiznávám, že ne vždy se mi podařilo vrtulník najít a někdy jsem si říkal, že se snad musel proměnit ve strom… prostě ho vidím, vidím, stále vidím a najednou není :-)."

  • Flader
    09:27 07.07.2017

    Ako si vlastne ALCA "v boji" s vrtulníkmi a dronmi stojí?