Část letounů F-35 bude neschopná letu už v roce 2026

Část letounů F-35 bude neschopná letu už v roce 2026
F-35C amerického námořnictva s podvěšenou výzbrojí. / US Navy (Zvětšit)

Nejdražší zbrojní program všech dob, americký letoun F-35 Lightning II, provází vleklé problémy. Teď se objevil další, velice vážný. Podle výsledků mechanických testů budou starší stíhačky F-35B na konci své životnosti jen po 2100 letových hodinách.

Letouny F-35 si Americké ministerstvo obrany objednalo od firmy Lockheed Martin zároveň pro letectvo, námořnictvo a námořní pěchotu. Letoun má tři verze: F-35A s konvenčním vzletem a přistáním, F-35B s krátkým vzletem a svislým přistáním (STOVL) a F-35C pro provoz z letadlových lodí.

Problém se zatím týká verze B. Problém vešel ve známost po zveřejnění výroční zprávy Ředitelství pro operační testy a hodnocení DOT&E (Director, Operational Test and Evaluation) ministerstva obrany. Píše se v ní: „Na základě testování odolnosti je životnost prvních vyrobených F-35B silně pod očekávanými 8000 letových hodin a může být jen 2100.“

Osm tisíc letových hodin je u amerického ministerstva obrany standardní požadavek. Se stejnou životností se počítalo u letounů F-15. U F-16 byla předpokládaná životnost ještě o tisíc hodin delší. Výdrž draků se testuje na zemi v tovární laboratoři Lockheedu. Podle požadavků ministerstva měly draky všech verzí letounu F-35 projít zátěží odpovídající trojnásobku požadované životnosti. Během experimentu byla povolená stejná běžná údržba, jako kdyby stíhačky opravdu létaly. Celým cyklem testů zatím prošel jen drak verze A.

Šetření váhou

U verze C bylo testování zastaveno po necelých devatenácti tisících hodinách. Důvodem byly mikrotrhliny na draku letadla. Test draku verze B musel být ukončen po šestnácti tisících hodinách. Trup letadla totiž prošel během experimentu tolika opravami a modifikacemi, že přestal být reprezentativní.

Z testů podle DOT&E vyplývá, že nejstarší stíhačky F-35B by mohly dosáhnout konce své životnosti už v roce 2026. Server The Drive připomněl, že problém zřejmě souvisí s úmyslným odlehčením konstrukce letounu.

V roce 2004 totiž vyšlo najevo, že plánované letouny F-35 jsou příliš těžké. Největší potíže byly právě s verzí B. Lockheed proto pověřil zvláštní skupinu inženýrů úsporou hmotnosti. Na F-35B se povedlo ušetřit 1200 kilogramů, na F-35A a F-35C necelých 590 kilogramů. 

Nabízí se otázka, zda odlehčení nezašlo příliš daleko. Stíhačka F-35B je i tak pořád těžší než F-35A a F-35C. Unese méně výzbroje a snese nižší přetížení. Zprávy o prasklinách během zátěžových testů F-35B se vynořily už v roce 2013. Lockheed není z článků o nejnovějších problémech svého letounu nadšený. Rozeslal médiím vyjádření k problému.


Příprava F-35B ke vzletu na cvičení Valiant Shield 18

Firma se hájí

„Body identifikované ve výroční zprávě DOT&E jsou dobře známé a byly vyřešeny v partnerství se Společnou kanceláří programu F-35 JPO (F-35 Joint Program Office), nebo mají domluvené řešení,“ píše se v něm. O kus dál firma tvrdí: „F-35B dokončil testy odolnosti v plném rozsahu 16 000 hodin.“ Šestnáct tisíc hodin ovšem ke splnění požadavků ministerstva obrany nestačí.  Drak F-35 by měl projít ještě dalšími osmi tisíci hodinami testů. Úpravy starších letounů F-35 jim, podle Lockheedu, zajistí požadovanou životnost. Letadla stavěná v rámci současné výrobní dávky je nebudou potřebovat. Splní nároky Pentagonu bez modifikací.

Vyjádření Lockheedu také nespecifikuje, jak dlouho budou úpravy starších letadel trvat, ani kolik budou stát. Problém s životností letounů není zdaleka jediný, kterého si zpráva všímá.

DOT&E dále popisuje například obtíže s kanónem. Letouny F-35 používají kanón GAU-22/A ráže 25 milimetrů. Zatímco verze A má kanón zabudovaný přímo v trupu, verze B a C ho mají v externím závěsu. Bylo by praktické, kdyby se dal z kanón z F-35B namontovat na F-35C a naopak. Kupodivu to tak však nejde.

Zastaralý software

Přesnost střelby kanónu verze F-35A nevyhovuje požadavkům ministerstva. Pilotům některých F-35A se také během střelby zobrazuje nesmyslné chybové hlášení. Jeho příčina je zatím neznámá. Softwarových problémů má F-35 víc. Programové vybavení části letounů je totiž už dnes zastaralé.

Na první pohled vše vyřeší prosté nahrání nového softwaru. V případě F-35 to však, ke smůle amerických daňových poplatníků, tak snadné není. Americké ministerstvo obrany si totiž v posledních přibližně dvaceti letech oblíbilo nákup nové techniky současně s jejím vývojem.


F-35B nabízí unikátní bojové schopnosti, ale vše něco stojí (peníze, čas, zdroje, personál)

V případě F-35 to znamená, že nové exempláře jsou od starších natolik odlišné, že se upgrade možná ani nevyplatí (musel by se vyvíjet nové software). Letouny vybavené zastaralým softwarovým balíčkem označovaným jako Block 2B mají jen omezenou bojovou použitelnost. Námořní pěchota je proto používá jen k výcviku a podpůrným rolím. Celkově se jedná o 108 letounů.

Podle The Drive navíc odhadl zástupce velitele letecké složky námořní pěchoty Steven R. Rudder, že letouny F-35 jsou použitelné jen čtyřicet procent času. Pentagon si přitom vytkl poměrně skromný cíl: chtěl by, aby letouny F-35, nezávisle na verzi, byly dostupné pro operační použití šedesát procent času.

Utopené náklady

Až se to podaří, dalším cílem je dostupnost osmdesát procent. Šedesátiprocentní cíl je však zatím v nedohlednu. To všechno za astronomickou cenu. Cena za jeden letoun F-35A je 89,2 milionu dolarů (2,03 miliardy korun), F-35B stojí 115,5 milionu dolarů (2,62 miliardy korun), F-35C stojí 107,7 milionu dolarů (2,45 miliardy korun). Web aviationtoday.com nedávno odhadl celkové náklady na program během jeho předpokládaného pětapadesátiletého života na neuvěřitelných 1,5 bilionu dolarů (43,9 bilionu korun).

Celý program F-35 už se dnes udává jako klasický příklad tzv. utopených nákladů. Když lidé jednou do něčeho investují peníze, mají sklon příště investovat do té samé věci znovu. Pokud mě jedna oprava auta stála dvacet tisíc, mám sklon zaplatit i druhou za třicet. Připadá mi totiž, že kdybych nezaplatil druhou opravu, přijdu o peníze za tu první.

Logičtější je však zvážit každou novou investici nezávisle na předchozích. Jednou utracené peníze už člověk zpátky nedostane. Lidské myšlení se ale mnohdy logikou neřídí. Velké a drahé projekty přežívají, poněvadž už spolykaly moc peněz na to, aby, se je někdo odvážil ukončit.

Zdroje: Aviation Week, DOTE, The Drive, National Interest

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Velká Británie obdržela první sériový F-35B

Na konci července obdržela Velká Británie první ze tří objednaných víceúčelových letounů s krátkým ...

Operační nasazení F-35B Lightning II námořní pěchoty

Víceúčelová stíhačka 5. generace F-35 Lightning II přestává být papírové letadlo. Americká námořní ...

Stíhačky F-35B Lightning II pro japonské a jihokorejské námořnictvo

Japonské a jihokorejské námořnictvo se zajímá o víceúčelové stíhačky F-35B Lightning II s krátkým ...

Stíhačky F-35B a 20 letadlových lodí amerického námořnictva

Ve včerejším článku jsme popsali probíhající testy letounů F-35B Lightning II na britské letadlové ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Shania
    10:49 23.02.2019

    Jinak znovu se potvrzuje, ze nizka dostupnost se netyka nových serii a operacnich letek.

    Dostupnost F-35A na red flag 90%
    https://twitter.com/billieflyn... ... 3076028417

    419th Fighter Wing neztratili jedinou sortie kvůli udržbě a měli k dispozici i náhradní stroj pro každou misi.

  • Rase
    14:42 20.02.2019

    Lockheed nabízí Indii stíhačku F-21. Je založena na hodně překopané konstrukci F-16, ale vypadá docela dost zajímavě:

    https://www.youtube.com/watch?...

  • Czertik
    20:36 19.02.2019

    Tak amici udelaji upravy aby prodlouzili zivotnost, letoun jim ztezkne a proi vazeni prijdou na to, ze sou zpet na puvodni hmotnosti, nebo dokonce jeste tezsi :).

  • emca
    23:57 18.02.2019

    Zajímalo by mě, jak si vedly L-159 vs. F-35
    http://www.drakenintl.com/blog...

    • ArWe
      09:17 19.02.2019

      Zdravím. Prý si Alcy nevedou zle a občas se zadaří tato vysocevýkonná letadla typu F22 a F35 pěkně potrápit. Nutno podotknout že piloti od Drakenu jsou jedni z nejzkušenějších s mnoha tisíci nalétanými hodinami. Proti nim můžou stát i čerstvě přeškolení piloti, kteří jsou teprve na začátku svého bojového výcviku. Obecně je ALCA dobrá platforma pro podobné druhy výcviku a amíci s nima létají stylem a hlavně tolik hodin, že tady se o tom nikomu ani nezdá.. jen info zevnitř, nic ofiko ;-)

      • Pilot
        10:22 19.02.2019

        Tak určitě :D

    • Clanek
      11:22 19.02.2019

      Relativne maly trup, schopnost letet nizko a pouze podzvukovou rychlosti, schopnost v typicke AG konfiguraci dorucit na cil pomoci s 2x Mark82 500lb bomb cca 450kg uzitecneho nakladu... to jsou jen nektere z vlastnosti, ktere L-159 primo predurcuji sehrat na RF jednu z klicovych roli: simulovat proletajici tomahawk a poslouzit coby cvicny cil (pro scenare kdy v oblasti nepusobi zpratelena PVO). :))

      • Charlie
        14:35 19.02.2019

        A provoz "cheap as fuck" alespoň v rámci amerických měřítek... :)

        • Clanek
          16:13 19.02.2019

          Oooo to bych brzdil, vsadim se ze kdyby L-159 provozovalo USAF naprimo a ne skrze nasmlouvany Draken, tak jsou na 15tis USD za letovou hodinu jen tak fikne.

    • Shania
      18:53 19.02.2019

      Nijak, L-159 tam nesimulují L-159 ale jiné a daleko výkonnější stroje... .

      • emca
        21:54 19.02.2019

        To je jasný, ale nepojíždějí tam snad po zemi ale lítají, tak by mě zajímal obsah těch misí a co v nich musí plnit. Když tedy mají schopnosti na simulaci daleko výkonějších strojů.

  • Zvonik
    20:34 18.02.2019

    Ať je to jak je to, z takových zpráv mám velikou radost! Jen tak dál.

  • givicz
    20:24 18.02.2019

    O výše uvedených problémech F35 dávám odkazy již nějakou dobu ... tak ještě něco přidám .. :) .. odkaz o nedávno zřícené F35B v Jižní Karolíně..
    https://theaviationist.com/201...
    video:
    https://www.youtube.com/watch?...

    nějaký ulomený podvozek:
    https://twitter.com/EmirLouise...

    další nouzové přistání s F35 zřejmě problém s motorem..
    https://www.youtube.com/watch?...

    F-35 Lightning fighter jet makes emergency landing in Fresno
    https://kmph.com/news/local/f-...

    • Jirosi
      20:41 18.02.2019

      Jeden by čekal alespoň jediný odkaz z letošního roku a ne pul roku staré...

      • Charlie
        08:53 19.02.2019

        tak letošní rok má necelý dva měsíce, to nejni moc, ono se určitě něco ještě semele...

    • RiMr71
      14:10 19.02.2019

      No jo, jenže američani mají tolik peněz, že i tak poruchový a v podstatě neletuschopný stroj můžou vyrábět v tisícikusových sériích a ještě je nutit spojencům pod pohrůžkou, že... prostě pod nějakou pohrůžkou. Kdežto naprosto dokonalé a revoluční SU-57 se vyrábí jako pravé šperky - v kusových "sériích".

      • givicz
        16:33 19.02.2019

        američané mají tolik peněz co si natisknou ... žijí na dluh... nicméně zřejmě to nepůjde donekonečna, vzhledem k tomu, že poprvé v historii překonaly magickou hranici 22 trilionu dluhu, kdy je úplně omračující jak ta křivka nabírá na rychlosti.... ještě rok zpátky to bylo 21 trilionu

        https://www.zerohedge.com/news...

        • janusinko
          20:22 19.02.2019

          Ale zabudol si dodať, že ten celkový štátny dlh je z veľkej časti vnútorný (štát dlží tamojším US firmám) a nie medzinárodný.
          Už som si viackrát všimol, že udávaš len to, čo sa ti hodí a nie aká je objektívna skutočnosť.

        • Jirosi
          21:51 19.02.2019

          Givicz a příští rok to bude 23 a svět pojede dál... A zase to bude rekord!
          Tyhle novinky mně, vždy pobaví.

          • Jirosi
            21:52 19.02.2019

            Krom toho USA už peníze několik let na rozdíl od centrální banky Eurozony netiskne.

          • Luky
            17:08 20.02.2019

            To vůbec nevíš jestli tisknou nebo ne a případně kolik. A si piš, že tisknou dál.
            Objem napumpovaných peněz těsně po krizi byl dle neúplného auditu přes 16 bilionů a dle dalších zdrojů 23 bilionů. Pro představu - myslím, že mandatorní výdaje vlády bývají třeba kolem 2,5-2,8 bilionů dolarů ročně, celkový objem peněz, se kterými vláda hospodaří býval třeba 3,5 bilionu dolarů.
            Píšu to z hlavy, ale jde o poměry. Pokud je někdo schopen nacpat do bank šesti až sedminásobek peněz, než kolik představuje roční suma, se kterou vláda hospodaří, je to šílené.....co je pak pro ně "normální" emise, když ani s tamtím se neobtěžovali informovat nebýt šťouralů. Uváděli zcela jiné částky, jsou to podvodníci.

            Navíc svět se mění a čím dál víc to přestává chtít (i když ty to nevidíš).
            Že tisknou je ale jasné, otázka je kolik.

          • Tesil
            18:15 20.02.2019

            Jirosi
            Máš úplnou pravdu USA peníze netisknou tiskne je FED.

          • Jirosi
            23:07 20.02.2019

            Kvantitativní uvolňování skončilo na podzim 2014.

            FED sice peníze tiskne, ale na základě pokynu od ministerstva financi USA. Je zřízen zákonem, a ten zákon musí plnit jako každá centrální banka.
            Lidé se vždy bojí toho čemu nerozumí...

        • NeoXII
          12:22 20.02.2019

          Len pre upresnenie: americký "trilion" je v kultúrnej časti sveta "bilion". Ale aj tak šialená suma.

  • Shania
    19:23 18.02.2019

    Jako někdo kdo program intenzivně sleduje pár let, tak tady je co jsme napsal k reportu par dní zpět na palbě

    Report je velmi krátký a popsán je pouze jediný problém týkající se nepřesnosti kanonu u F-35A (jestli je to už opravené nemám potvrzené, ale záběrů střelby u F-35A z kanonu je už dost, takže min cvičí)
    A nízké životnosti ranných sérii F-35B, největší vliv na to měl SWAT (redukce váhy). Drak už modifikované F-35B byl otestován na 16000h, další testy ale zrušeny, protože už neodpovídá aktuální produkci.


    Report má 14 stran, loni to bylo 30 a rok předtím přes 60.
    2017 report uváděl přes 1000 nedostatků
    2018 uvádí 102 ke květnu 2018. tedy 90% redukce…

    Z

    Je tu krásně vidět, že se v programu něco děje a problémy se snaží řešit…
    --
    Co se týká omezené životnosti B:
    UK ministerstvo obrany na otázku snížené životnosti F-35B:
    https://www.parliament.uk/busi...

    A moje shrnutí: Proběhne nové testování životnosti draku F-35B s reprezentativním modelem sériových strojů (předchozí test proběhl na 16k hodin, odhalené nedostatky vedli k modifikacím strojů ve výrobě, ale to to taky znamená, že testovaný stroj už neodpovídá sériovým strojům, tak je třeba to provést znovu) a všechny stroje budou modifikovány tak aby měli životnost 8000h a možná i víc.
    Sériové a budoucí stroje začlení relevantní změny, které budou odhaleny při novém testování.

    ---
    Zastaralý software - není to jen prosté nahraní softwaru, možná tak pro stroje s 3i.
    3i je 2b upravený pro nový hardware. 2b je pro IOC USMC a 3i o rok později pro USAF.
    Modifikace jsou zafinancováné a míra a nákladnost se liší od LRIP.


    F-35A LRIP 2-5: 46 strojů (2-6 čtvrtletně)
    F-35A LRIP 6-8: 56 strojů (11-15 čtvrtletně vše v FY2020)
    F-35B 27 strojů (1-3 čtvrtletně)
    F-35C 12 strojů (1-2 čtvrtletně FY-2018-19)
    https://i.imgur.com/iyfbk35.pn...



    A jak tu často píšu, nízká dostupnost se týká právně nejstarších strojů a netýká se novějších sérii, ale i tu je prostor…

    F-35 je nejnákladnější program tak max jen díky tomu, že díky inflaci jsou ty čísla dnes někde jinde a je to program nahrazující hodně strojů….

    • Shania
      19:40 18.02.2019

      Nějaké novinky z Red Flag 19-1

      http://www.dvidshub.net/news/3...

      F-35A 3F z 419th FW a 388th FW (Fighter Wing)

      Mise: OCA, DCA (offensive a defensive counter air), SEAD a CAS.


      338 tam měla 12 strojů,
      Personál: +200
      - Hrozby: pokročilá integrovaná PVO a pokročilé stíhače, cyber a zpravodajské operace.
      - Mnoho misi probíhá v “contested or denied” prostředí s REB, rušením komunikace a GPS.
      - F-35 je schopná v tomto prostředí úspěšně operovat a předávat informace.
      - Jeden z hlavních úkolů pilotů F-35 je fungovat jako "quarterback*"
      *Quarterback (zkráceně QB) je vůdcem týmu a mozkem celého útoku, nachází se těsně za ofenzivní lajnou (za Centrem). Quarterback patří k nejlépe placeným hráčům, jelikož na jeho ramenou spočívá značná část odpovědnosti za úspěch či neúspěch celého týmu

      Během prvního týdne piloti F-35A sloužili jako counter-air v rozsáhlé misi, kde bylo více jak 60 Red Air, a mnoho Blue Air 4gen strojů bylo oslepeno silnou REB.

      Col. Joshua Wood, 388th Operations Group commander
      "nikdy jsem nic podobneho nevidel. Tohle není mise na kterou by jste poslali nezkuseneho pilota."
      Muj wingman byl novacek čerstvě po výcviku s 7-8 let. hodinami u operační letky. A on zavolal zkušenému pilotovi s 3000h ve velmi schopném 4gen stihači, a říká mu" Hej kamo, mušíš se otočit, jinak umřeš. Je tam hrozba na 12h". Pilot pak agresora sestřelil a pak další tři během hodinové mise.
      “I’ve never seen anything like it before.” Wood said. “This is not a mission you want a young pilot flying in. My wingman was a brand new F-35A pilot, seven or eight flights out of training. He gets on the radio and tells an experienced, 3,000-hour pilot in a very capable fourth-generation aircraft. ‘Hey bud, you need to turn around. You’re about to die. There’s a threat off your nose.’”

      Z

      Nekompletní seznam účastnicích se strojů a jednotek.
      http://www.dreamlandresort.com...

      BTW. red flag neni PR akce, ale cviceni, ktere ma za ukol pripravit piloty na skutecny boj a hrozby proti kterym se trenuje jsou nekolikanasobne složitější něž jak tomu bylo dřív zvykem a bude se to ještě zvyšovat.

      • Charlie
        09:05 19.02.2019

        hele chápu správně že oni tam jeli něco v tom smyslu že F-35 zastávaly roli takovýho AWACS kombinovanýho se SIGINT, zatímco 4. dělaly "grunty" - nosily municy, poutaly na sebe aktivitu nepřítele a prostě "vyžíraly tu debilní část"? Protože když si to vezmu - F35 se svojí nízkou RCS a ještě k tomu "vzadu" nemusela na radarech vůbec bejt vidět a nebo prostě tvořila oproti svítícím naloženejm čtyřkám fakt malej cíl, zvlášť jestli lítaj v čistým konfigu.

        Na druhou stranu, nevím jak funguje velení OPFOR, jestli maj datovej feed z centrálního velení, který ví o všem, a aktivně se snažej modrejm "házet vidle", nebo se jede podle scénářů, aby se žokejové od bojovejch letek co nejvíc naučili - protože pokud vím, není cílem OPFOR natrhnout cvičícím prdel, ale donutit je vydat ze sebe to nejlepší (a "prohrát"). Fakt by mě někdy zajímal nějakej "insight" jak tyhel velký cvičení fungujou -cíle, plánování, modrá i rudá část...

        • RiMr71
          14:26 19.02.2019

          "nosily municy"

          ...sorryjako, ale možná by to chtělo míň anglofonního světáctví a víc našeho (krásného jazyka), musím říct, že tvoje spojení jako "maj datovej feed" nebo "lítaj v čistým konfigu" jsou doslova jazyková dávidla...

          • Charlie
            15:53 19.02.2019

            munice je hrubka jakprase, to uznávám, čumím jak sem to tam vůbec dokázal nahňácat :O

            nevím, ale konfigurace je běžně v češtině užívaný slovo a místo datovýho feedu příště napíšu data feed, ať je to oukej :P

          • RiMr71
            11:14 20.02.2019

            V poho, já jsem asi na to trochu přecitlivělý, dělám v reklamce a jsem obklopen mgr. světáky co mají plnou ústa českoanglických komolenin a pak ti napíší v mailu "vybíráme býlou verzi". :)

        • Shania
          19:22 19.02.2019

          Quarterback imho myslí tu vůdcovskou ulohu a koordinaci teamu, ne ze jsou nutně v zadu. F-35 plní svoji primarni misi, v tohle případě vzdušný boj a ty další věci dělají při tom. čtyřčlenná formace může být roztáhlá 20-30 km od sebe a typnul bych si že jsou okolo formací 4gen strojů co podporují.

          ---

          Red Air má jí návodčího (GCI) co vidí v podstatě všechno a je jeho prace a práce agresoru, aby hrozby simulovali co nejvěrněji (k tomu samozřejmě mají i hardware a software co jim to dnes ulehčuje, dřív to bylo např). Piloti pak stravi tak 6h na debriefingu

          V blizke budoucnosti se bude vic a vic prolinat simulovaná cast s tou realnou pres virtual constructive simulation, coz umožní se zapojit jak pilotum v simulatorech, tak AI strojům proti tem ve vzduchu.

          Tady je pak jeden clanek k tematu

          http://www.airforcemag.com/Mag...

      • mattea
        13:14 19.02.2019

        Připojuju se k Charlimu, taky by mě zajímalo, jak tahle cvičení fungujou, jak se plánují, ...

        • Luky
          18:14 19.02.2019

          tenhle článek chlapi určitě znáte:
          https://www.armyweb.cz/clanek/...

          Složení pakáže (package for RiMr:) se samozřejmě liší, principy jsou podobné. Záleží hlavně na co se daná mise zaměřuje, co chtějí procvičit/ověřit.
          Kdysi jsem např. někde četl, že zkoušeli F-14 s Aim-54 proti agilním stíhačkám jako F-5. Ono nejde o to, že by Phonix mohl trefit jen bombardér a nemohl stíhačku (z čehož vzniklo to laické tohle umí tolik G, tamto tolik, tak nemůže trefit). Tam je spíš svízel s obálkou použití. Nízká počáteční akcelerace spolu s profilem letu ukazovala, že při vstřícném kurzu(vysoká přibližovací rychlost) přímo letící infra Aim-9L "post mortem" zasahovala F-14, která pálila trochu dříve svoji "pomalou" střelu (F-5ku v reálných podmínkách nezaměřovala z velké dálky)...z boku nebo zezadu by neměla problém.

          • RiMr71
            11:16 20.02.2019

            ...pakáž dobrá :)

  • siggi
    19:10 18.02.2019

    Tak to se mi moóóóc ulevilo, páč už jsem myslel, že program zastaví...hned zítra požádám o koncesi na provozování šrotiště, výkupnu barevných kovů a slitin, je zcela jasné, že budu mít s takovou neustále "plno".....klidně bych mohl zaměstnat i zdejší militantní úderku na separaci jednotlivých komponentů F-35, zdá se, že jsem kápl na "zlatou žílu", Bůh žehnej USSraeli a hlavně Pentagonu! :) :)

    • harambe
      19:44 18.02.2019

      ´Po ráne by som si aj myslel že som zablúdil na sputnik :D

      • RiMr71
        14:27 19.02.2019

        ...nechej ho, žížaly kypří hlínu :)

  • dusan
    16:16 18.02.2019

    Veľký program ... veľké problémy ...

    Čím viac budú mať stroje nalietané, tým budú prevádzkovatelia i výrobca "múdrejší" a budú upravovať novo vyrobené kusy. Treba si len spomenúť ako to mal na vážkach stroj F-14 .... a nakoniec z neho bol bezkonkurenčne najvýkonnejší stíhač a to nie len palubný, Iránci nedajú naˇn dopustiť i po 40 tich rokoch.

    Skrátka proces beží a na stroji sa vychytávajú "muchy" ... prípadne riadne "ovady" : )

    Nevidím dôvod nejako meniť tvrdenie, že je to vyspelý stroj, ktorý dnes nemá na svete vo svojej triede konkurenciu.

    • balm
      18:25 18.02.2019
      Oblíbený příspěvek

      Grumman F-14 Tomcat ovšem nikdy nebyl nejvýkonnější stíhač, nýbrž přepadový a záchytný stíhač schopný startovat z paluby letadlové lodi. Primárním úkolem bylo pokrytí rozsáhlého prostoru se schopností zaútočit na vzdálené cíle (160 - 180km) střelou AIM-54 Phoenix (nutno podotknout, že nebyl žádný další palubní letoun, schopný nést a navádět Phoenix na takové vzdálenosti). F-14 Tomcat musel být dostatečné velký, aby dokázal nést výkonnou palubní elektroniku a radarové vybavení společně s AIM-54 Phoenix (465Kg). Důvtip spočíval v tom, že ve vzdálenosti 500 - 1000km byl schopen zaútočit na tehdejší bombardéry a současně exceloval ve sledování prostoru, včetně cílů v nízké letové dráze, na které byl schopen zaútočit dalšími střelami např.: AIM-9 Sidewinder.

      Velký, těžký a složitý letoun s sebou přináší zásadní strukturální omezení. Ačkoliv Tomcat byl schopen i manévrového boje (samozřejmě s ohledem na palivo, munici apod.), nebyl by schopen se utkat v boji např.: s Mig-29 Fulcrum během nasazení CAP v operaci Desert Storm. Enormní ztráty energie a paliva při manévrech, větší poloměry zatáček, stoupavost, zatížení draku ... to všechno mluví proti F-14 Tomcat. Problém je, že vlastně nikdy neutkal s rovnocennými soupeři a jejich stíhacími letouny. Jednak je to dáno nasazením, ale především povahou soupeřů, kteří nedisponovali dostatečně konkurenceschopnými nasaditelnými stroji. Představa, že by šel do boje např.: s Mig-29 v zatáčkách působí přímo komicky. K tomu opravdu nebyl určen (Top Gun je prostě pohádka pro milovníky T. Cruise). Největší předností F-14 Tomcat byla výkonná palubní elektronika (velká, těžká a objemná), kterou byste do menšího letounu nedostal.

      • Jirosi
        18:39 18.02.2019

        Balm: Ale zapomněl si to podstatně, že byl o 10.let mladší(starší) a na rozdíl od Mig-29 dokázal plně naložený operovat z CV.
        Z druhé strany nahrazoval podobně velké F-4 co si to z Migi rozdávali...

        https://en.wikipedia.org/wiki/...

        • siggi
          19:16 18.02.2019

          ….migy rozdávaly...

        • KoJaKCZE
          21:41 18.02.2019

          S MiGy-21 ... s né přiliš dobře vycvičenými piloty. Proti těm sovětským nebo i Československým na stejných strojích takoví "hrdinové" nebyli ...
          Balm ale mluví o MiG-29 ... a to si opravdu nejsem jistý, jestli by přerostlá F-4 měla navrh! Myslím, že by si ji MiGina dala ke svačině ... ale nechci zde spekulovat.

          • Jara
            21:46 18.02.2019

            Základ je naučit se využít předností svého stroje, Amíci se s F4kou v soubojích s migy naučily využívat obrovského tahu jejich motorů a měli s nimi dost úspěchů při střetech s mnohem obratnějšími migy( tedy nebyli to devětadvacítky;) )

          • Charlie
            09:32 19.02.2019

            Pokud je mi známo, patřily i ořezané Jednadvacítky pilotované Severokorejci k tomu nejnebezpečnějšímu, co mohli Amíci nad Namem potkat (další podlost byla MiG-19 s málo palivem a tudíž poměrem tanu vůči mnotnosti větším než 1). Zejména velká manévrovatelnost při vysokých rychlostech činila z jednadvacítek obávaného protivníka (F-4 měl problémy jí uniknout - Někde sem četl vzpomínku žokeje, který chtěl uletět MiGu-21, zrychloval, zrychloval - a ten parchant se ho pořád držel - a jediné, co jej zachraňovalo, byla jistá nedokonalost motorů prvních verzí MiG-21). Naštěstí pro Američany byly infrarakety Rusů ještě větší šrot než jejich Sidewindery a Severokorejci nikdy neměli nějak moc opravdu dobrých pilotů. Mohla za to dílem sovětská škola a dílem fyzická nedostatečnost Asiatů, kteří prý nedokázali vydržet tolik G jako dobře živený Evropan/Amík. Na druhou stranu, Severokorejci se (za cizí peníze) drželi statečně, dost často se stávalo, že na cestě zpátky chránily stíhací bombardéry svůj stíhací doprovod s vystřílenými raketami (nedokonalost naváděcích soustav jak Sidewinderů, tak Sparrowů na druhou stranu zachránila spoustu Severokorejců) a na kobylku se výkonným jednadvacítkám američané dostávali jednak brutálním přečíslením, dále značným využíváním prostředků EB a signálového zpravodajství (operace zabezpečovaly létající rušičky, radarové letouny, lodě v zálivu, podpory bylo opravdu hodně) a ve finále, aby se jich zbavili, na ně udělali past, která dokonale sklapla (Severkorejské velení PVO tehdy amíkům opravdu ukázkově skočilo na špek a ze ztráty tolika jednadvacítek se lízali opravdu dlouho). Každopádně zatímco proti patnáctkám mohly F-4 uplatnit tkatiku boom and zoom a vůbec klasický přístup power fighteru, na jednadvacítky už to tolik neplatilo a chtělo to mnohem víc kreativity a potu.

          • mikojan29
            10:31 19.02.2019

            Charlie 9:32 19.02.2019

            ...asi ste mysleli Vietnamcov a nie Severných Kórejcov... :-)

          • Charlie
            12:29 19.02.2019

            ježíš jo, severovietnamci, né severokorejci :D

      • Luky
        18:53 18.02.2019

        námořnící Toma na sociálkách dost drbou (natáčení dvojky):
        https://heroichollywood.com/to...

        NAVY to ale popřelo a spolupráci označilo za profesionální.
        -------------
        F-14 nebyl nejobratnější, ale bez Fénixů manévroval slušně, velké vztlakové těleso spolu s plně roztaženými křídly dokázaly své. Na F-16/MiG-29 by to 1 vs1 samozřejmě nestačilo, byl to ale celkem vyvážený stroj. Na MiG-28 ale ještě stačil, MiG-28 totiž pod 300 notů ztrácel v zatáčkách rychle energii a měl také problém se palivovými nádržemi. Díky nim nezvládl obrat s negativními G. Podle analytiků zvládl jen s jedním negativním G, jestli mi rozumíš.

        • Jirosi
          19:10 18.02.2019

          Luky: +2!

        • siggi
          19:19 18.02.2019

          ...MIG-28 Sklápěč :):), anebo že by MIG-27(30, 31)?

          • Luky
            21:04 18.02.2019

            Osobně bych MiG-28 Foxblack nepodceňoval. Kromě toho, že mohl nosit Exocety, tak někteří piloti, kteří se s ním střetli, uváděli, že navzdory podceňujícím reportům zpravodajců, je tento lehký dvoumotorový stíhač schopen v klesání obratu s přetížením -4G.

        • KoJaKCZE
          21:49 18.02.2019

          O jakém "MiG-28" je řeč? O těch F-5 z filmu? Jo tak ty by fakt mohly v těch rychlostech ztrácet dech :D ... ale MiG-27/23 měl pod zadelí mnoho výkonu, tam bych byl velmi, velmi opatrný, pač ten byl sice na maximálce o 60% těžší, ale měl/má skoro 3x takový tah :) ...

          • Luky
            17:50 19.02.2019

            MiG-23 je brutální studenoválečný stíhač, možná můj nejoblíbenější.
            Řeč je o MiGu-28 Foxblack, který byl v druhé polovině osumdesátých let horkým vývozním artiklem. Více o něm ví Charlie.

          • Czertik
            20:58 19.02.2019

            Tak o takovem migu 28 sem neslysel :).
            O firefoxu sem slysel, ale to byl mig 32 :).

      • janusinko
        19:40 18.02.2019

        Sú nejaké nové informácie o programe F-15X? Bola by škoda neopýtať sa, keď tu máme toho najpovolanejšieho ;-)

        • balm
          17:56 19.02.2019

          Protože chodím 2x denně okolo modelů prototypů Eagle? Musím Váz zklamat, pracuji "jen" na vztlakové mechanizaci křídel cvičného letounu T-X . Jistě, k některým "méně klíčovým informacím" se v rámci vývoje dostanu, ale přímo na křídlech Eagle nebo křídlech Lightning II nepracuji. Některé konstrukční prvky se sdílejí, jiné se drží pod pokličkou. Navíc náběžné hrany , klapky a sloty pro F-15X Eagle podléhají striktnímu utajení a vyrábí je výhradně Lockhead Martin, protože mají největší zkušenosti s RAM materiály pro zalétaný prototyp ASF15X/C AMAD Eagle (Air Superiority Fighter) se částečně financuje z cizích rozpočtů - JK a Izrael. Existuje ve fázi zalétaného prototypu, ovšem bez vyvíjených nových motorů P&W F119-PW-101-EPE (mají být dokončené v roce 2020) a nové AESA X/L radary pro křídla, 360° IR/UV tracking řeší Raytheon/Rafael.

          Projekt F-15X MBL2040C se dále nerozvíjí a ani F-15X ASFPS2040C nedozrál do stádia letu schopného prototypu. Oba projekty vykrystalizovaly do podoby F-15X Eagle 2040C, která prochází závěrečným testováním a také je nabízena USAF.

          Nepíšu nic, co už by v útržcích neprosáklo ven, ale nelze býti veřejnou informační kanceláří.

          • Jirosi
            21:47 19.02.2019

            Děkujeme alespoň za tuto malou exkurzi.

      • dusan
        20:19 18.02.2019

        Samozrejme, že Tomcat nebol žiadna "baletka" ... ale to ani moderný stíhač byť nemusí. Má zničiť protivníka čo najrýchlejšie a na čo najväčšiu vzdialenosť. A to iránske Tomcaty v irácko-iránskej vojne dokázali i keď samozrejme sa vyskytli s jeho "nadváhou" problémy a Iránci preto obmedzili počet striel AIM-54 Phenix, lebo tie boli veľmi ťažké a ak sa dostal F-14 do priameho manévrovacieho boja tak mal problém i s menej výkonnými strojmi.

        Čo sa týka MiG-u 29 ..... tak ten je druhá liga ... pre Iráncov určite. MiG-29 napriek svojim svojim fantastickým letovým vlastnostiam bol pri strete s modernými konkurentmi (F-15, Su-27, F-16) vždy len terč a jeho supermanévrovateľnosť mu vôbec v reálnom boji nepomohla ... vždy vyhral stroj s lepším "rozumom".

        F-14 bol pre iráckych pilotov postrachom a už len signalizácia jeho radaru pôsobilo často panický útek Iráčanov. Pokiaľ si spomínam tak vo vzdušnom boji stratili Iránci len dva stroje a úspech si pripísali o 10 rokov mladšie stroje Mirage F-1 vybavené najmodernejšou francúzkou elektronikou. Sovietske stroje si "neškrtli" mimo ojedinelého úspechu, keˇď MiG-23BN pokropil kanónovou dávkou F-14 (dokázal sa vrátiť), ktorý bol plne naložený raketami AIM-54 .... a nestíhal "točiť".

        Nejako sa zabúda, ale historicky stále manévrovateľnosť hrala druhé husle ... už za prvej svetovej vojny sa nestávali zväčša nestávali esá tí čo sa vedeli "točiť", ale dobrí taktici, čo vedeli kedy a ako zaútočiť a nenechať sa vovliecť do manévrovacieho vzdušného boja.

        Samozrejme, že je pre stíhačku stále výhodou mať vynikajúce letové vlastnosti, ale v realite boja sú tak využité ako schopnosti vojakov na boj z blízka .... vojaci ich využijú len výnimočne.

  • danny
    16:15 18.02.2019

    Ty nákupy techniky před dokončením vývoje jsou fakt průser. Kdyby se nákup a zavedení odložil o dva-tři roky, jsem si jistý, že to byla dnes mnohem vyzrálejší konstrukce a neproinvestovaly by se zbytečně peníze do slepých uliček. Vývoj několika verzí software atd... brutálně prodražuje vývoj a odčerpává zdroje. Škoda. Na druhou stranu to Američany zase tolik bolet nemusí. Pořád jsou o míle před konkurencí a i peněz mají dost. Tolik, že tento projekt dotáhnou a ještě bez větších potíží zainvestují cokoli jiného.

    • dusan
      16:21 18.02.2019

      Ono to je dosť problematické ... niektoré veci sa jednoducho zistia len počas prevádzky a čím viac strojov je v prevádzke, tým rýchlejšie sa to zistí. Samozrejme vždy sa dá urobiť všetko lepšie, ale donekonečna "pilovať" prototypy ako napr. Su-57 sú v konečnom dôsledku len vyhodené peniaze.

      Skrátka ako v každom biznise musia i "manažéri" vojny jednoducho prijať rozhodnutie i napriek tomu, že je riziko, že nebude úplne ideálne. Ale o tom je ich chlebíček, lebo "meditovať" a nerozhodnúť dokáže každý z nás ....

      • danny
        17:31 18.02.2019

        Dusan: Su-57 má úplně jiný problém. Tam je vývoj brutálně podfinancovaný. U F-35 se cpou peníze do několika souběžných vývojů současně, protože byly zavedeny do výzbroje předčasně, což vše nakonec zbytečně protahuje a komplikuje. Kdyby o tom rozhodovali "manažeři" vojny, tak by to bylo ok. Ale myslím, že ty rozhodnutí přijímají spíš píáristi a politici.

      • KoJaKCZE
        18:42 18.02.2019

        Američné jsou velmi chytří obchodníci! A jen čekám, kdy je konečně někdo prokoukne. Osobně si myslím, že Evropané ( minimálně FRA a GER ) je ji prokoukli, a proto se raději dohodli na vývoji vlastního letounu 6. generace.
        Záruka výroby F-35 díky lobbingu a předobjednávkám umožnila pokulhávajícímu projektu jej přefinancovat, a to bez obav o ztrátu trhu vysokou cenou, nebo nedodržením požadovaných parametrů a současně vyšachovala jiné dodavatele ( ostatně, ono ani není jiné náhry - ale z mého pohledu dokáží ukoly F-35 nahradit letouny 4+, či 4++ generace ). F-35 ještě není ani zaveden u všech vojsk, kde se s ním počítá, a už se spekuluje o datu, kdy bude vyřazen, nahrazen, neschopen operativného nasazení?! Co to jako je?
        Podle mě tento "podvod" na uživatele byl posledním hřebíčkem do rakve společné vojenské spolupráve USA a západní Evropy ( tím myslím, FRA, GER, SPA, ITA ... ) tedy tvrdé jádro EU. Ostatně, čas ukáže a možná že se i konečně otevřou oči evropským politikům!

        • Jirosi
          18:54 18.02.2019

          "F-35 ještě není ani zaveden u všech vojsk, kde se s ním počítá, a už se spekuluje o datu, kdy bude vyřazen, nahrazen, neschopen operativného nasazení?! Co to jako je?"

          To je totiž jediný způsob jak udělat z normálního vojenského programu "průser", aby vycházeli ty ostatní konspirace co jsi napsal.

          "a to bez obav o ztrátu trhu vysokou cenou,"

          "RiMr71: Kolik že stojí Rafale nebo poslední verze EF2000? Kvílí tam někdo o astronomické ceně?"

          Na to asi nejde vymyslet lepší odpověď.

          "ale z mého pohledu dokáží ukoly F-35 nahradit letouny 4+, či 4++ generace "

          Jistě, jen se ještě nenašlo letectvo co by dokázalo provozovat dostatečný počet těch letounů 4.gen.

          • Jara
            21:09 18.02.2019

            Víš Jirosi v něčem má Kojak pravdu, ikdyž se vším co napsal nesouhlasím.
            Rimrovy výkřiky o predraženosti Rafale a Typhoonu jsou hloupé, on nepatří zrovna k nejostřejším pastelkám v diskuzích AN a jeho příspěvky imponují asi jen Vám, mě nestojí ani za reakci.
            F35 a jeho dětské nemoci nejsou to co je na celém programu JSF k zamyšlení, spíše by bylo naivní očekávat všechno v termínu a bez potíží u něčeho tak komplikovaného a komplexního. Hlavní problém zavedení F35 je ten že se jedná o komplexního zbranový systém schopný sbírat informace což není nebezpečné pro USA, ale pro ostatní suveréní spojence to může být citlivé(Norsko už oficiálně tento problém proklamovalo) další problém v případě velkého evropského nákupu F35 je ztráta vědeckotechnických schopností v Evropě a možný zánik celého Evropského letectví To je problém znamená to závislost na USA a ztrátu suverenity

          • KoJaKCZE
            21:12 18.02.2019

            No já jen, že letouny 4. generece sloužily/slouží cca 30-40let ... s nějakými upgrajdy hlavně zbraňovcýh systémů a avioniky, a F-35 není ve výzbroji ani 5let ale již se objevují zprávy, že za cca 10let může být problém ( neříkám, že bude ) to je 15let služby ... to ti přijde asi OK. Tak OK ...
            Jooo cena F-35 ... tak na toto téma se jen směju! Ceny zbraní se dělají "podle ksichtu" vztahů, vlivu apod ... VIZ cena čeksých Gripenů vs. plánovaný nákup SWI těchto strojů! Nabídka pro SWI??!! Nesrovnatelná ... jak je to možné??!! Nj, Češi jsou nýmandi z východu, tak plaťte ... ve Švajcu donedávna měla všechna světová smetánka svoje krejcary, tak ve smyslu podlézavého Žida velmi příznivá cena ... nicméně smetena i tak v referendu.
            Tak nenašel se stát, který by dokázal provozovat dostatek strojů 4+, 4++ generace, ale najsou se státy, které koupí 5. gen letadel, o které se již teď ví, že od 4+ či 4++ se v podstatě liší jen stealth technologií, která je v mnoho zónách konfliktu diskutabilní? :D Tohle mě já jako uspokojit, taková odpověď? Vždy je to to hloupost co jsi napsal ... letouny 4+/++ budou schopny služby min. do roku 2030 ... tak proč by je nahrazovaly stroji, 5. které by mohly být již 4 roky neprovozuschopné bez velkých investic?? Nechápu ... ale chápu, proč FRA a GER stroje 5. generace nechce, spolehne se na své 4++ a společně si vyvinou 6.generaci, na které se shodli všichni ( včetně USA a Ruska ) že bude teprve rozdílovým strojem ...
            USA musí průšvih jménem F-35 co nejvíce minimalizovat ... a zdá se, že se jim to daří, protože síla jejich zbrojího lobby a ekonomického vlivu je obrovská po celém Světě. Oni umí v případě odmítnutí být velmi nepříjemní aý nepřátelští ... VIZ Turecko .... ale k tomu je potřeba sundat US trenky růžové brýle!
            Nákup F-35 mnoha státy mi přijde jako český nákup letounů L-159 ... pak jich 1/2 "hnila" v hangáru zakonzervována v igelitu....

          • Jirosi
            23:02 18.02.2019

            Jara: "další problém v případě velkého evropského nákupu F35 je ztráta vědeckotechnických schopností v Evropě a možný zánik celého Evropského letectví To je problém znamená to závislost na USA a ztrátu suverenity"

            Výměna USA F-16 za USA F-35 Evropské letectví nepoloží...
            Evropské letectví ztratilo suverenitu po WW2, a až v 60.letech se opětovně snažilo ji získat. To, že se neumíme domluvit na jednom, dvou strojích a ty pak nakoupit i za cenu mírně vyšších nákladu pořídit. Je náš problém desítek malých co oslavují, když mohou být ještě menší. Přitom tvoříme největší ekonomický blok na planetě.

            Sice si můžete myslet o uživatelích co chcete. Ale fakt že v tom výroku měl pravdu nezměníte. Pokud je USA výroba nejnovějších letadel drahá, v Evropě je ještě o řád dražší. A o volných kapacitách tu byl zrovna před nedávnem článek o plném vytížení linky na "Rafaly", tedy na maloseriovost se vymlouvat nelze.

            KoJaKCZE: Tohle nemá cenu komentovat....

          • Jirosi
            09:09 19.02.2019

            Jara: "ale pro ostatní suveréní spojence to může být citlivé(Norsko už oficiálně tento problém proklamovalo)"

            Schromažďovat informace dokázala i pevná linka v 50. letech, v dnešní době, kdy má každý u sebe chytrý mobil opravdu ke špionáži nepotřebuješ F-35 letící vysoko v oblacích. Všechny podstatná rozhodnutí se dělají někde v kanceláři, kde má každý v kapse "smartphone". Takže máš přímé informace, dávno před tím něž ta "F-35" vůbec naroluje na start.

          • Jirosi
            09:10 19.02.2019

            Pokud se nedokážeš nabourat, nebo napsat brouka do "smartphone". Těžko budeš mít technologie napíchnout vojenskou techniku.

          • Slavoslav
            10:43 19.02.2019

            Kojak

            tie lietadla sa najmä bez problemov 30-40 rokov vyrabaju. Ale kde su stroje prvých serii dnes?

            pleties si hrusky s jablkami

      • KoJaKCZE
        21:33 18.02.2019

        To je pěkná blbost co jsi napsal! Letoun VŽDY chodil do výzbroje ( bavme se o mírovém stavu který aktuálně máme ) armádou schválený! Tedy musí projít testy. Pokud má armády výhrady, musí být nedostatky odstraněny a pak se zase testuje ... tak to desetiletí funguje OK! Ono nechat draze vycvičené piloty létat na rakvích fakt nikdo nechce!
        SU-57 prostě nenaplnil očekávání ( zřejmě ) z velké části proto, že se snad 6 let čekalo na motor, který tam měl být už právě těch 5-6let! Ten se podařilo namontovat snad až loni. Líbí se mi kecy UStrenkařů, kteří kritizují jeho stealth ... možná jim nedošlo, že rusko ( stejěn tak Čína ) nestaví letoun kolem stealth ( jako USA ) ale stealth technologie okolo letounu! Tedy je to přidaná hodnota letounu, nikoliv jeho klíčová vlastnost, protože v reálném boji zase tolk výhod nepřinese.
        Myslím že nebudu daleko od pravdy když prohlásím, že F-35 má být jistým ekonomickým zahojením se US zbroního průmyslu na vrub Evropy/NATO. Na to, že F-35 měl vycházet z již "plně schopného" F-22 je ten projetk USA poněkud sprasený ... ale to je můj subjektivní pohled.

        • vojta
          13:53 19.02.2019

          Pokud vím, tak USA vyrábí F35 v první řadě pro sebe. Proto mají prioritní zájem na úspěšnosti projektu. To právě situace kolem SuperSUčka je daleko komplikovanější.
          A neser se do Židů.

    • Shania
      19:04 18.02.2019

      Alternativa je spokojit se s míň ambiciozním projektem, vyrobit první serie, tvařit se že je to je co chtěl a incrementalne zvyšovat schopnosti. S tím, že stejně čekám na další serie. A ty první buď skončí ve výcviku, modifikují se a nebo sešrotují...

      No a nemusim se vracet moc daleko jak dopadl Tranche 1 typhoon...

      Tady jsou náklady na modifikace na standard 3F
      https://i.imgur.com/iyfbk35.pn...

      V celkovém měřítku toho programu to není vůbec nic.

      mít par prototypu a cekat az se vývoj dokončí nejde, už tak je to pro US 5 let pozdě a nutně potřebují nahrazovat stroje, trenovat personal, rozšiřovat výrobní kapacity atd.

      Většina těch závažných problémů by se navic nikdy na prototypech neprojevila.

      • Jara
        22:29 18.02.2019

        Shania co tím typhonem tranche 1 myslíš, přeci se nesnížíš k tomu aby jsi porovnával dva naprosto rozdílné projekty s naprosto rozdílným zadáním, nehodnoť Typhoon z pohledu F 35, vznikal za jiných podmínek za jiné situace a pro jiné podmínky/hrozby/úkoly, nepodezírám tě z toho že by jsi nevěděl za jakých a pro co.

        • Shania
          23:41 18.02.2019

          Puvodne to mela být reakce na danyho..
          Jara: Mluvime tu o postupech při vývoji. Tranche 1 - 148, Tranche 2 -229, tranche 3 -112
          Nekompatibilni verze a subverze s rozdilnymi schopnostmi. Tranche 1 mela byt puvodne vyrazovana atd.

          A ted ktera verze je ta "finalni", ta "odladena"...

          Je uplne jedno jake letadlo si vyberes, prochazi neustalym vyvojem a modifikacemi, tam kde se to deje min, tak to neznamean, ze letadlo je hotove, ale ze nemaji penize na modernizace...

          A nebo to vsichni muzou delat jako svedi.
          Gripen E prototyp ma ted 20 ve vzduchu a prvni nazvukovy let a uz rozjizdi seriovou vyrobu.

        • logik
          23:42 18.02.2019

          A mění to něco na tom, že Tranche 1 byl nedodělek, kterej narozdíl od prvních F35 byl vydávanej za hotový letadlo a tak prodáván? A kterej přestavět na plnohodnotnej EFT stojí skoro srovnatelně, jako koupit nový letadlo.

    • KoJaKCZE
      21:24 18.02.2019

      No jo ... ale to by se mohl najít někdo, kdo by stejně ( možná lepší, možná horší ) stroj dokončil dříve a nabízel jej v bojeschopném stavu ... no a pak by se mohlo stát, že než se "vychytají mouchy" na mém stroji, nebude jej komu prodat! Nebo se nevychytají vůbec a projekt půjde max v minisérii do výroby ale hromada peněz ( soukromých firem!! ) jde do hader!! No to jako nikdo nepřipustí! Takže je potřeba již na počátku obstarat trh, který musí odebrat, tím se pojistí případné ztráty/krach výrobce ...

  • jj284b
    15:08 18.02.2019

    verzia s kolmym startom je namahana az az.. staci sa pozriet aku zivotnost mali Harriery.. bolo to lietadlo s najvyssim poctom havarii vobec...

    • Pauli
      15:31 18.02.2019

      A co F104? To byl tuším rekordman v haváriích

      • jj284b
        15:33 18.02.2019

        co sa Americkeho letectva (US Navy, Air Force a Marines) tyka, tak tam dominuju Harriery.. F104 mal vela havarii v ramci NATO (hlavne Nemecko)

  • CerVus
    14:28 18.02.2019

    Najednou dává Izraelská snaha o pořízení F-15 a jejich odpor k nakupování F-35 mnohem větší smysl.
    I když opravdu věřím tomu, že oni jsou ti, kteří přijdou na optimální operační nasazení F-35 a v konečném důsledku se jim ta letadla hodí.

    • Iceman8241
      15:10 18.02.2019

      Odpor? Doobjednali další stroje a zvažují i nákup F-35B.

    • Marw
      15:16 18.02.2019

      Az na to ze Izraelska F-35I je modifikovana F-35A ktora ako jedina (aspon podla tohto clanku) zatial problem s zivotnostou draku nema...

    • jj284b
      15:34 18.02.2019
      Oblíbený příspěvek

      Izrael ide kupovat F15, lebo maju vela starsich F15 ktorym konci zivotnost.. s F35 to nema nic spolocne

  • cernakus
    14:24 18.02.2019
    • (10)

    Již delší dobu mám takové podezření, že inženýrům prostě ujíždí tzv. hype-train.

    Kdejakej dementní právník, politolog a jiné hovado, co nic neumí a proto je ve vysoké politice nebo ouřadu (generály nevyjímaje) se večer podívá na nějaký scífko od netflixu co mu ratolest doporučí a ráno už maluje nějaký večerní filmečkem inspirovaný technický nonsense.

    Důsledkem je, že požadavky na technologii a vědu se radikálně zvyšují. Problém je, že to už prostě nejde ukočírovat. Doby, kdy jeden člověk byl schopen pobrat celý pokročilý projekt a udržet ho v mantinelech fyzikální reality, jako byli v 60tých letech například Von Braun nebo Koroljov jsou prostě pryč.

    Dnes je i zdánlivě triviální věc, jako je stíhač 5. generace neuvěřitelně složitý moloch a to hlavně proto, že ho nenavrhovali inženýři (kteří z principu zjednodušují, nemají rádi revoluce a vyhýbají se nejistým výzvám), ale politici a lobbisté.

    Jsme přesvědčen, že co se počtu a závažnosti, F-22 má stejně nebo ještě více problémů, ale protože je zakázaná k exportu, tak se o nich nedozvíme. U F-35 se to tajit bohužel pro Američany nedá. Proto IMHO tu F-22 tak rychle zařízli. Ukázalo, že se ukrojili moc velký krajíc a nedávné střípky o postupně snižující se boje a letu schopnosti tuhle hypotézu víceméně potvrzují.

    Na jiném fóru zaznělo, že důvod "zázračně" se snižující ceny F-35 není ani tak čirý altruismus managementu firmy LM, jako spíše fakt, že F-35 zákazníci za původní ceny nechtěli z důvodu finančně náročných problémů tohoto letounu a tak se holt musí uplatnit tržní mechanizmy. V takovém případě by aktuální diplomatická ofenziva SSA na podporu prodeje F-35 dávala taky smysl.

    Osobně jsem přesvědčen, že se stejným problémem se potýká i ruský vojensko-průmyslový komplex. Su-57, T-14, Jasan ... to vše byly v původních politických zadáních příliš velká sousta a Rusové na rozdíl od Amerických kolegů nemají k dispozici takřka nevyčerpatelný finanční polštář aby tento fakt dokázali umnou kombinací částečných úspěchů a marketingu zakrýt.

    Naskýtá se tedy otázka - jestli člověk, jako živočich již nedosáhl limit svého potenciálu a jsme schopni vůbec pokračovat dále a nebo bude dobré zastavit se, stabilizovat alespoň aktuální stav poznání a nechat čas praktickému použití dozrát. Protože řešení výše uvedeného důvodu, tedy absence génia schopného ukočírovat megaprojekty, je relativně snadná. Umělá inteligence. Nicméně z možných důsledků docela mrazí.

    • Jirosi
      14:47 18.02.2019

      "Doby, kdy jeden člověk byl schopen pobrat celý pokročilý projekt a udržet ho v mantinelech fyzikální reality, jako byli v 60tých letech například Von Braun nebo Koroljov jsou prostě pryč. "

      Tady asi nikdo neviděl raketu N-1 a její první stupeň z 30x motory. Jestli si myslíš, že to bylo racionální technologické řešení...

      • Jirosi
        15:03 18.02.2019

        A v případě Von Brauna, by ses měl zajít zeptat "vůdce" jak byl spokojený z vývojovými náklady na raketu V2.

        • cernakus
          15:52 18.02.2019

          Ty aby jsi nebyl v opozici, viď ;-)

          K té N1. CO si v tom případě myslíš o raketách firmy SpaceX?

          • Jirosi
            16:04 18.02.2019

            Myslíš, že Rusko mělo kapacity v 60.letech na to vyvinou stejnou raketu jako SpaceX o 40-60.let později... A to se bavíme o 9x vs 30x.

            Jinak, ten koncept spojení raket jim létal už v R-7, jenže tam létaly jen se 5x4. Vývojový skok z 4-30x jim nevyšel.

          • RiMr71
            16:08 18.02.2019

            ,,,myslíš Falcon9? Oproti N1 naprosto technologicky primitivní zařízení, s výbornými motory a mohutně využívající moderních technologií v elektronice - senzory a přenosy dat a jejich využití s minimální latencí, výpočetní výkon...

      • Cpt. Morgan
        19:30 18.02.2019

        N1 mala 30 motorov preto, lebo Rusko vyvinulo ako prve na svete motory s uzavretym spalovacim cyklom - najucinnejsie a najvykonnejsie motory novej generacie. Ostatni mali iba motory s otvorenym cyklom, ktore su cca 100 + rokov stary dizajn. USA prehlasovali, ze motory s takymi tlakmi a teplotami sa zostrojit nedaju.
        https://youtu.be/TMbl_ofF3AM...

        U Kuznecova to vsak dokazali a USA sa to s prekvapenim dozvedeli az po pade S. zvazu, ked im predali plany aj funkcne kusy, ktore potom americania nadalej kupovali a montovali do svojich rakiet. To sa dialo aj s nastupcami motorov NK-33 - motormi RD180.

        Americke rakety lietaju so starymi, materialovo a konstrukcne jednoduchymi a neucinnymi motormi s otvorenym cyklom a aj ked im po pade zeleznej opony predali celu dokumentaciu a v USA bezal program na zacatie vyroby u nich, nikdy sa im nepodarilo vyrobu zvladnut a kupovali motory od Rusov.

        Bajky o vyhodnych cenach su propagandisticka naplast, lebo amikom by ovela viac pasovalo, ak by mohli v ramci natlakovych sankcii stopnut rusom prijmy do statu a urcite by tam par usetrenych sestakov nemalo pri americkych fianciach taky vyznam, aby im stalo za to podporovat svojho nepriatela.

        Ale neurobili to, lebo take motory nemaju. Space X len teraz vyvija motor s uzavretym cyklom Merlin a blue Origin tiez svoj ekvivalent, ale tie zatial vela neukazali. Doterajsie Space X parady boli s pomocou primitivnych motorov s otvorenym cyklom a dokonca s tryskami bez chladenia, ktore funguju dokial sa karbon neprepali. To, ze s tym vedia urobit velku show je ale hodne uznania.

        Na naozaj narocne veci , kde ide o velmi vyhrotene prevadzkove parametre, kde sa hra o kazdy gram a ide o maximalnu moznu hmotnost vynesenu na co najvyssie drahy a rychlosti ako medziplanetarne sondy pouzivaju americania ruske motory s uzavretym cyklom RD, lebo maju neporovnatelne vyssie parametre oproti motorom s otvorenym cyklom.

        Braun nedokazal vyvinut motory s uzavretym cyklom a preto ak chcel dostat americanov na mesiac, urobil to pomocou starych, ale odskusanych motorov, ktore boli sice neefektivne, ale pouzili metodu, ze ked to nejde pomocou sofstikacie, pouziju princip kvantity a preto tie stare motory jednoducho zvacsili.

        Motory s uzavretym cyklom s takou urovnou integracie a do fazy human grade vyvijaju iba teraz. Ci sa im to podari tento rok sa uvidi, lebo Space X planuje prvy let s Merlinom s ludskou posadkou - 50 rokov po zaostalych rusoch, aj ked ich plany a funkcne jednotky maju od 90 rokov a o financnych moznostiach Ruska a USA ani nehovoriac.

        • Jirosi
          20:30 18.02.2019

          Ano, to že dokázali vyvinout motory z uzavřeným cyklem byl jistě úspěch. O tom žádná.

          Ale pleteš si příčinu a následek.
          Když zjistily jak musí být velká raketa k letu na měsíc, uvědomily si, že nedokáží vyrobit dostatečně výkoné motory jako "F-1 v USA". Přišel návrh rakety z 34 motory, poté zjistily, že ani tak nepoletí. Proto se pokoušely vylepšit motory...

          Za co nemohli motory, ale chybným řešením konstrukce rakety pro danou dobu. Tedy to co označoval "cernakus", že tehdejší šéf konstruktéři zvládali.

        • Starlight
          01:38 19.02.2019
          Oblíbený příspěvek

          @ Cpt. Morgan

          Píšeš o motorech s uzavřeným pracovním cyklem a dále to nerozvádíš. Nevím, co měli v tomto případě v Rusku skutečně jako první, ale silně pochybuji, že SSSR byl první v raketových motorech s uzavřeným pracovním cyklem.

          Americký motor Rocketdyne RL10 s uzavřeným cyklem poprvé letěl už v roce 1962 a jeho verze se používají dodnes. https://www.youtube.com/watch?...

          Vzhledem k tomu, že pomáhal vynášet nejznámější meziplanetární sondy v historii lidstva, nevypadá to dobře, když jsi na něj zapomněl. https://www.youtube.com/watch?...

          Stejně jako na zřejmě nejvýkonnější raketový motor s uzavřeným cyklem (s jednou spalovací komorou určitě) jako je Rocketdyne F-1A (než bude někdo reagovat, tak zpozornit u toho písmene A v označení) z přelomu 60 a 70. let, který měl pohánět Saturn MLV.

          A pak pochopitelně nejslavnější americký motor s uzavřeným cyklem, neboli motor Rocketdyne RS-25 (neboli SSME). Měl první zážeh v roce 1975, tedy jen několik let po NK-33, který poprvé zažehli v roce 1970. Ovšem s tím rozdílem, že RS-25 byl opakovaně použitelný. 30 let poháněl STS a v budoucnu bude pohánět SLS na cesty do hlubokého vesmíru. První mise Exploration Mission 1 okolo Měsíce je plánovaná na rok 2020. Tedy žádné přízemní cíle. A tady je jeden z loňských testů: https://www.youtube.com/watch?...

          • Cpt. Morgan
            21:38 19.02.2019

            SIlne pochybujes, pretoze nevies. Prvy koncept motoru s uzavretym cyklom vypracoval rus Isajev v 50 rokoch 20 st. Prvy funkcny prototyp na svete zostrojili v ZSSR - S1.5400 u Koroljova.

            RL10 vyuziva expander fuel cycle, nie je to skutocny staged combustion s closed cycle, ma ovela nizsie tlaky, teploty a aj vykony. Celkovy vykon je kvoli sposobu nahrievania paliva tryskou obmedzeny len na menej ako 300 kN. Takze si mimo.

            F1A uz vobec nie je closed cycle staged combustion motor. Je to gas generator cycle, ktory palivo na pohon turbocerpadiel nevracia spat do spalovacej komory, ale ho vypusta mimo motora, cim prichadza az o 25% ucinnosti oproti closed cycle motorom. Ale ma nizke tlaky a teploty, je jednoduchy na metalurgiu a vyrobne procesy. Space X dokonca pouziva najprimitivnejsi palivovy cyklus tlakovy, kde nadrze su jednoducho natlakovane a palivo pod tym tlakom prechadza do trysiek. Vyhoda - technologicky najjednoduchsie, nevyhoda - najhorsi vykon. Ale ked sa take motory a ich stupne nastavia na automaticky navrat a pristatie, laicky divak ma dojem, ze vidi sci-fi ako z holyvudu...

            Nic s vyssimi specifickymi vykonmi a efektivitou prace ako motory s uzavretym cyklom v kozmonautike neexistuje a ich vynalez v 50 rokoch a vyvoj doteraz je ruska zalezitost.
            Ostatni s velkym oneskorenim dekad vytvorili zopar exemplarov motorov s uzavretym cyklom, pricom v kozmonautike v absolutnej vacsine vyuzivaju raketove motory starych a jednoduchych typov s nizkou urovnou sofistikacie.

        • Marw
          14:01 19.02.2019

          Morgan neviem kde na tie svoje mudra chodis, ale aspon nahmatkovo:
          1) RD-180 nie je nastupcom NK-33 (maju tak akurat rovnaky pracovny cyklus), btw. NK-33 su take male mile nepredvidatelne casovane bomby, ako si to odskusal aj Orbital na svojom Antarese.

          2) Space X nevyvija motory s uzavretym cyklom Merlin ale Raptor. Merlin 1D je normalny otvoreny cyklus.

          3) Ablativne chladenu trisku mal naposledy Merlin 1B. Nechce sa mi to dohladavat, ale myslim ze vsetky lety Falconu 9 prebiehali na Merlinoch C a D ktore uz su regenerativne chladene = na ablativne chladenych motoroch SpaceX nelieta uz najmenej poslednych 8-9 rokov.

          4) "Na naozaj narocne veci , kde ide o velmi vyhrotene prevadzkove parametre, kde sa hra o kazdy gram a ide o maximalnu moznu hmotnost vynesenu na co najvyssie drahy a rychlosti ako medziplanetarne sondy pouzivaju americania ruske motory s uzavretym cyklom RD, lebo maju neporovnatelne vyssie parametre oproti motorom s otvorenym cyklom" - na tie najnarocnejsie misie pouzivali v USA Deltu IV Heavy, ktora o Ruske motory ani nezakopla, pohanaju ju stare dobre hydroloxy RS-68A. Len tak mimochodom, do prichodu F9 Heavy to bola najvykonnejsia aktivne pouzivana raketa sucasnosti.

          • Charlie
            14:33 19.02.2019

            On ten jeho příspěvekje víceméně jeden velkej nesmysl, argumentovat otevřeností cyklu jako jedinýho parametru motoru je celkem brutální zjednodušení problematiky (protože další veci jako konstrukční složitost, hmotnost a jiný parametry jsou neméně důležitý a celkem dost spolehlivejch nosičů lítalo s otevřeným nebo polootevřeným cyklem)... A N1 měla tolik motorů, protože prostě neuměli vyvinout v dostatečně krátký době mnohem výkonnější motor, tak museli použít co bylo a dát toho hodně...

          • Czertik
            21:30 19.02.2019

            Charlie, se divim ze ste uz davno neprisly na to ze ctp. potemkin jde zcela v tradici sssr, kdy
            1. vyzdvihne zcela nepodstatnou vec a upozadi relevatni veci
            2. bude vydavat neuspech za uspech (n1 nikdy nemela jediny zcela uspesny start)
            3. prohlasi ze cile bylo dosazeno, presto ze to nebylo nikdy planovano a skutecny cil prohlasi za propagandu nepritele (tohle sice nenapsal, ale nejde nezpomenout to, ze soveti rikali ze vesmirne zavody nidky nebyly, a nikdy nebylo jejich cilem dostat kosmonauta na mesic, ale jen tam poslat prditko - lunochod).

          • Cpt. Morgan
            17:31 20.02.2019

            RD 180 vyuziva rovnaku technologiu, ktoru vymysleli a vyvinuli rusi, z ktorej prvy siroko vyrabany model bol prave NK-33. Je teda nastupcom tych motorov, aj ked doslovnym predchodcom boli RD 170. Hrat sa na slovickarenie je tusim tvoja zaluba, ked ti tema prekaza.

            Merlin/Raptor to iste slovickarenie. Ako sa vola ten motor nie je az tak podstatne, lebo ide o to, ze pouziva technologiu, ktoru rusi vymysleli a vyvinuli ako prvi a dekady pred americanmi. Ked ja uvediem nespravny nazov US motora, je to preto lebo sa mi to nechcelo hladat a ten detail nie je merito veci a kazdy si dokaze hned najst o aky motor sa presne jedna. POdstata veci je technologia uzavreteho cyklu a tu maju americania prebratu od rusov, pretoze ju nevymyslel ani Goddard, ani von Braun, ale Isajev, Koroljov a Kuznecov. Americania tvrdili, ze motory s takymi prevadzkovymi tlakmi a teplotami sa zostrojit nedaju.
            Doteraz nedokazu vyrobit motor s uzavretym cyklom s vysoko integrovanym turbocerpadlom. Turbocerpadlo SSME vyzera ako pomsta sialeneho instalatera https://i.stack.imgur.com/Ykit...

            Vysoko integrovany a sofistikovany dizajn mnohostupnoveho jednooseho turbocerpadla vyzera celkom inak nez americky "vyvoj" http://www.russianspaceweb.com...
            RD 170 je dokonca na tejto technologii postaveny najvykonnejsi stvorkomorovy
            motor na svete (vykonnejsi ako americky F1) s jedinym mnohostupnovym turbocerpadlom. Modifikacia RD 175 mala vykon este o 1/3 vyssi..

            Amici take cerpadla proste nedokazu a potom vsetky tie trubky a drotiky na SSME su zdroj problemov a servisna nocna mora (a financna cierna diera), lebo cim viac spojov, tym viac moznosti zlyhania.
            Apropos, ze sukromna US firma nedokaze spravne servisovat a udrzat v prevadzkyschopnom stave 50 rokov stare cerpadla na NK 33 pred startom rakety nie je problem rusov. NK-33, ktore sa zabudovavali do Rocketdyne AJ26
            (a americani potom pysne volaju common core booster) pod dohladom rusov fungovali bez problemov.

            Delta Heavy sice bola isty cas najvykonnejsia (vdaka upadku ruskych raketovych projektov pocas rozpadu ZSSR), ale vyuzivala neefektivne motory s otvorenym cyklom, ktore vyzaduju velke mnozstvo paliva, narast rozmerov nosica, a to znamena aj velmi vysoku cenu za start. Delta Heavy je zufalo neefektivny nosic so zlym pomerom celkova hmotnost/uzitocny naklad a preto ju aj stopli. Stare dobre hydroloxy RS-68A su zruti paliva z nizkym pomerom hmotnost/tah.

          • Jirosi
            23:13 20.02.2019

            "Merlin/Raptor to iste slovickarenie. Ako sa vola ten motor nie je az tak podstatne, lebo ide o to, ze pouziva technologiu, ktoru rusi vymysleli a vyvinuli ako prvi a dekady pred americanmi. Ked ja uvediem nespravny nazov US motora, je to preto lebo sa mi to nechcelo hladat a ten detail nie je merito veci a kazdy si dokaze hned najst o aky motor sa presne jedna."

            Píšeš o USA, ale myslíš soukromou společnost...
            Co měli USA ti napsal už "Starlight", ale na to si raději neodpověděl.

        • RiMr71
          14:52 19.02.2019

          "Space X len teraz vyvija motor s uzavretym cyklom Merlin a blue Origin tiez svoj ekvivalent"

          ...matláš ta svoje "moudra" páté přes deváté, hodinky nebo holínky... prostě, jako obvykle! :)

    • Pilot
      15:44 18.02.2019

      zastavit se, ponechat aktuální stav, nechat čas.... A to nařídíte zákonem? Nebo si teď polovina špičkových technologů, fyziků, matematiků... prostě založí ruce a bude koukat, jak ta druhá polovina je placena za to ponéchání času? Myslím, že se shodnem na tom, že většina špičkových i "jen" nadprůměrných vývojářů vyvíjí, poněvadž je to baví. Mají se tedy rekvalifikovat na pletí záhonů? Ale dobře, dejme tomu nařídíme to zákonem. Dojde k tomu, že velké procento výše zmíněných odejde do garáží a své pokročilé technologie bude dodávat na černém trhu, tedy to je jeden z mnoha možných scénářů.

      • cernakus
        15:51 18.02.2019

        Nechápeš co jsem řekl.

        A řeči o garážích a černém trhu podtrhuje, že nemáš o aktuálním inženýrství a vědě ani šajna.

        • Pilot
          10:37 19.02.2019

          Balm cermakus.

          Hoši hoši, myslím, že jste to vy, kdo nepochopil. Já zcela jistě rozumím tomu, že náročnost a kompexnost projektů typu F35 je pro laika téměř nepředstavitelná. Teď jsem byl v kině na nějaké komiksárně a jen na tomto "mini" projektu se podílelo 15000 lidí, O CERNu, nebo ITERu nemluvě. Takže se mi nesnažte vkládat do úst, co jsem neřekl.
          S tou garáží to bylo nevhodně zvoleno, samozřejmě jsem nemyslel garáž se svěrákem a CNCéčkem.
          Na tom vývoji a pokroku si trvám. Nejen, že se zastavit nedá, ale dokonce by to přineslo nedozírné negativní následky.
          Cermakus při tvé inteligenci se divím, že ti to s pokrokem není jasný.

          • Czertik
            21:32 19.02.2019

            Nevzpomenes si o jakou komixarnu slo ? Probudil si muj zajem.

      • balm
        19:04 18.02.2019

        Myslím, že nerozumíte podstatě problému a vlastně se nedivím, protože jste nikdy nepracoval v leteckém průmyslu. Nota bene .... v takovém, ve kterém se politici fotí a mluví o spolupráci a partnerství. Zjednoduším to, pro názornost.

        Víte, pokud byste byl např.: inženýr specializující se na vztlakovou mechanizaci po 17 letech praxe (AA M-346 Master, modernizace křídel Eurofighter Typhoon - Tranche2), potom byste utíkal ze společností, které chtějí přes noc Falcon Milénium, ale nedovolí vám ani postavit model a vyzkoušet střet s hejnem špačků. Konstruktéři dokáží mnohé, ale nestačí se dívat na fotku usmívajících se politiků při počítačovém modelování. Doba pokročila, ale modelování je jedna věc, ale zřídka kdy se zakládá na realitě. Před nehodou prototypu M-346 se strávilo tisíce hodin simulováním a návrhů klapek, ovšem velmi neochotně svolili k sestrojení modelů a jeho "zničení". Místo toho se navrhovalo "vírou", protože i přes znalosti materiálů, simulací, modelování, ... nikdo nepočítal s tím, že při 800km/h se křídlo, resp. náběžná hrana křídla a mechanizace potká s hejnem špačků, které prostřílejí titanové kompozity a rozdrtí nosníky. Simulovala srážka s labutí, střílelo se na křídlo ptačím dělem, ale nikdo nedokázal předpovědět, co s křídlem udělají špačci. Zajímavé že, taková labuť v podstatně nenapáchá tolik škody, jako desítky drobných špačků.

        Pointa tkví v tom, že nové materiály, technologie, počítačové simulace, ... nedokáži nahradit poctivou práci a enormně nákladný vývoj, včetně procesu řízeného ničení. Materiály chtějí svůj čas, jen příprava nových typů pryskyřic pro lepení podélných a příčných nosníků na Typhoon zabrala 7 let a muselo se investovat mnoho prostředků do technologií a pečlivých kontrol, protože sebemenší nedokonalosti v kovových kompozitech (skládají se např.: z oxidů titanu a 5D uhlíkových tkanin včetně methyl-methakrylátových pryskyřic) dochází k fatálním destrukcím. Opravdu nestačí ohnout křídlo, zavibrovat, simulovat ... někdo to musím vyrobit a důkladně vyzkoušet. To všechno stojí čas, enormní prostředky a jakýkoliv odklon od postupného vývoje znamená katastrofu. Přesně o tom mluví, nemůžete vynalézt revoluční materiál a druhý rok s ním začít létat, protože nevíte, jak se bude materiál, respektive celý letoun chovat po 50, 100, 1000 letových hodinách. Nelze postupovat mílovými kroky kupředu na úkor pragmatického přístupu. Tlak, který vytváří manažeři a politici se neustále zvyšuje a stává se neúnosným.

    • alexa123
      15:45 18.02.2019

      Podla mna rozumny nazor. Neviem ci priklad s N1 je najlepsi. Ako tu ktosi napisal, ak si niekto chce kopnut tak si kopne

      • Jirosi
        15:58 18.02.2019

        N-1 je dokonalý příklad, překombinování. A přesně dle článku byl projekt ukončen, aby se nemrhalo financemi a místo toho se nalily do nového "úspěšnějšího" vývoje rakety "Eněrgija".

    • KoJaKCZE
      19:02 18.02.2019

      Velice výstižná reakce! Děkuji. Jsem rád, že se našel někdo, kdo dokázal projekt F-35 pěkně shrnout.
      Jen dodám, že Rusové, snad až na SU-57, resp. PAK FA, své zbraně vyvíjí primárně pro svůji potřebu a až finální produkt, nějakým způsobem "okleštěný" od "plnokrevníka" je nabídnut za různý peníz pro export. T-14 nikdy nebyla pr oexport určena. SU-57 je sice od začátku avizován i jako exportní záležitost, ale zřejmě jen proto, že v počátku se v tomto projektu angažovali i Indové. Proč SU-57 dopadlo, jak dopadlo? Někdy se říká, že šptaná reklama, taky reklama. Ale v případě SU-57 to bylo trochu jinak a osudem budiž mu nespolehliví partneři, mezo které se dají Indové počítat! Tento národ se pěkně vyprofiloval nákupem franzouzských Rafale! Přeci jen v Indii operuje spousta západních firem/korporací, a tak tlak lobby na indickou vládu se může stupňovat! To je politika! Nejinak tomu bylo i v případě odstoupení od projektu SU-57, kdy po prvních testech Indové v podstatě jen čekali na cokoliv, aby mohli cuknout, když se celosvětově tak nějak všichni shodli, že letouny 5. generace jsou v podstatě drahý omyl.
      Rusové však nejsou ani zdaleka takoví obchodníci jako USA, neslibují HORY DOLY jako Amíci, když ví že něco skřípe a to jim v tomto případě zlomilo vaz. Indie v podstatě SU-57 nahradila francouzskými Rafale, podobně přistupuje i Německo a Francie. Myslím, že nakonec podobně přistoupí i další země. Ostatně i Turci ( snad ) po zablokování dodávky F-35 ze strany USA. Rusové by potřebovali hlavně spolehlivé partnery, pro financování náročných projektů, což Indie zrovna není ...

    • Jara
      20:39 18.02.2019

      Cernakusy, ale no tak věda a technika jde stále dopředu, jednotlivé obory se prohlubují nikdo už není schopný “pojmout” všechno i o mnohem jednodušších systémů.

  • Kichot
    13:30 18.02.2019

    S tou kritikou bychom měli šetřit. Jsme sice národ brouků pytlíků. Ale třeba obyčejnou útočnou pušku jsme dělali na dvakrát ;-)

  • vojta
    12:14 18.02.2019

    To je jako pohádka o černokněžnické mašince. Když chce někdo něco, co nikdo jiný nemá, tak to nebude zadarmo. Kdysi to byl raketoplán, dnes je to F35. Amerika to zažila už tolikrát, že s tím počítá. Něco jako u nás, když se staví dálnice.

  • RiMr71
    11:57 18.02.2019

    Jéééé, tady to je hrozně americkofobní web stranící rusákům!!!!
    Dělám si srandu, já jen že se tady podobný (opačný) příspěvek objeví pokaždé když tu vyjde článek jak rusákům Turci sestřelují éra nebo když dělají z plovoucích doků doky pro ponorky.

    No a postoprvé "To všechno za astronomickou cenu. Cena za jeden letoun F-35A je 89,2 milionu dolarů (2,03 miliardy korun), F-35B stojí 115,5 milionu dolarů (2,62 miliardy korun), F-35C stojí 107,7 milionu dolarů (2,45 miliardy korun)."

    Kolik že stojí Rafale nebo poslední verze EF2000? Kvílí tam někdo o astronomické ceně?

    • vojta
      12:02 18.02.2019

      Nebo naopak. Ty co vždycky brečej, jak je to tu rusofobní, tak teď nadávaj na americký éro až se z nich kouří :-).

    • KoJaKCZE
      20:57 18.02.2019

      Jaká byla cena 3-4 roky zpět? Cena "padá" s kupícími se problémy a odebranými kusy ... stačí jich ovšem pár odřeknout a cena je hned úplně někde jinde. A já bych se ani nedivil, kdyby ještě někdo objednáky zrušil ...

  • damik
    11:03 18.02.2019

    Pristi mesic maji v US RedFlag 2019 - tak se snad dozvime jestli ten srot sestreluje nepritele jen 1:10, nebo to zase zvedli ...

    • Luky
      11:07 18.02.2019

      O tom nepochybuj, že ta inscenace dopadne dle představ, možná je i předčí. :D

      • Pilot
        15:33 18.02.2019

        Přesně tak. Amíci jsou debilní a pořádaji TESTOVACÍ událost RedFlag stojící nemalé peníze, aby stroje NEOTESTOVALI. To fakt dáva smysl. Luky je geniální. Bravo.

        • RiMr71
          16:11 18.02.2019

          ...prosím tě, Luky věří konsp. teoriím ohledně útoku 11.9. na WTC, takže zmanipulovaný RedFlag je oproti tomu hodně slabý čaj! :)

          • Luky
            17:09 18.02.2019

            To jsi nenapsal přesně. Já pouze nevěřím oficiální konspirační teorii a to je rozdíl.

            Neboj se, já si pamatuju na tvůj názor, když jsme o události diskutovali. Napsal jsi, že pokud to byla bouda, stejně s tím nemáš problém. Až tak daleko sahá tvá loajalita.

            RedFlag je náhodou super věc. Nečekejte ale, že z něj vyleze něco blbýho na F-35. Je to příliš důležitý projekt.

    • Iceman8241
      12:56 18.02.2019

      Red Flag 19-1 právě skončil. První komentáře se už objevují: https://theaviationist.com/201...

  • Pauli
    10:44 18.02.2019

    Já se furt nedopátral kolik Béček to +- je

  • Jirosi
    10:42 18.02.2019

    "Bylo by praktické, kdyby se dal z kanón z F-35B namontovat na F-35C a naopak. Kupodivu to tak však nejde."

    Vzhledem k tomu, jak jsou to letouny rozdílné. Se diví jen úplný lajk.

    "Web aviationtoday.com nedávno odhadl celkové náklady na program během jeho předpokládaného pětapadesátiletého života na neuvěřitelných 1,5 bilionu dolarů"

    V porovnání z programy z minulosti nikde, jedná se o odhad. Číslo vycucané z prstu.... prostě jdeme si kopnout.

    • Luky
      11:01 18.02.2019

      Vzhledem k tomu, že se jedná o pod, tak by i nelajk očekával kompatibilitu, zejména na letounu stejného značení a vývoje, když se ve světě kanonové pody běžně kombinují i mezi bitevními letouny, stíhacími bombardéry a bitevními vrtulníky....

      • Jirosi
        11:17 18.02.2019

        Jistě, ale tu se bavíš o variantě z "dmychadlem a otočnou tryskou" vs "z hákem".
        Nikoliv o kompatilitě, bitevní a stíhací verze "A" vs "A".

        • Luky
          11:29 18.02.2019

          Řeč je o nekompatibilitě kanonového podvěsu mezi těmito verzemi.

          Jeden by doufal, že za to taky může nějaká softwarová záležitost, protože by to jinak byl facepalm jak prase. Ale já už bych se nedivil ničemu, poté co jsem četl o více než sedumdesáti subverzí MV-22, které mají kromě elektroniky i nekompatibilní panely a další kusy "letadla". Prý se to budou snažit nějak sjednocovat.

          • Jirosi
            12:03 18.02.2019

            "Řeč je o nekompatibilitě kanonového podvěsu mezi těmito verzemi."

            Kolik že letadel z kolmým startem a přistáním se podařilo dotáhnout a vyrábět....
            Kolik jich bylo se schopností létat rychleji než zvuk...

            Jestli je jediný problém F-35B / C, že nedokázali navrhnout stejný kryt podu... Nechápu proč i ostatní letadla nemají schopnost startovat a přistávat kolmo...

          • danny
            16:05 18.02.2019

            Luky: vidíš, taky patřím mezi lidi, kteří tak nějak očekávají, že je jeden kontejner možno integrovat na více verzemi jednoho letadla. Ale jsou zde tací, které by patrně nepřekvapovala ani nutnost vývoje nových druhů munice pro jednotlivé verze:-)

          • Jirosi
            17:24 18.02.2019

            Danny. Ono záleží jak je pro tebe důležité zachování schopnosti kolmých startů a přistání.
            Zatím sem tu nečetl moc ukázek úspěšných letadel z touto schopností a bez problémovou integraci "kontajnerů" pod jejich trup.

    • Shania
      18:24 19.02.2019

      nevím o ničem, co by bránilo v integraci podu na A (shodná konfigurace s C), snad jen to, že není jediný důvod proč by to měli dělat, když má A interní kanon.

  • faraonamumu
    10:18 18.02.2019
    • (10)

    Je to šrot, bude asi stejně užitečný jako Rakousku jejich Eurofightery :-)

    • Miroslav
      10:36 18.02.2019

      Bojím sa spýtať ale spýtam sa... Čo podľa teba nie je šrot ale moderné a špičkové lietadlo?

    • Pepin Nešpor
      13:29 18.02.2019

      No ty jsi inteligent! Vývoj něco stojí!! Jeto nové letadlo nové generace!
      Víš například jaké problémy měl vývoj a zavádění F-16?! Tam umíraly i piloti a podívej se dnes! F-16 zažívá další bum i víc jak po 35 letech. A přitom jeho "protivníci" dávno končí a přitom jsou mladší i o mnoho let.