Čekají ruský zbrojní průmysl těžké časy?

Su-35S patří mezi nejmodernější stíhací letouny vůbec; větší foto /  Dmitriy Pichugin, GFDL 1.2 

Spojené státy americké jsou sice každoročně největším exportérem zbraní na světě, ale Ruská federace tradičně obsazuje druhou příčku. Jde nejen o lukrativní zdroj příjmů, ale prodej zbraní představuje i způsob udržování a rozšiřování politického a ekonomického vlivu (nejen) Moskvy ve světě. Kdo patří mezi nejzajímavější ruské zákazníky a jaké lze v ruských obchodech se zbraněmi sledovat trendy?

Zákazníci v Asii a na Blízkém východě

Podle výzkumu Stockholmského mezinárodního ústavu pro výzkum míru (SIPRI) vyvezlo Rusko mezi lety 2012-2016 zbraně do 50 států a ovládalo 23 % celosvětového trhu se zbraněmi, v porovnání s americkými 33 %. Od roku 2013 se obrat stabilně pohybuje kolem 15 miliard dolarů ročně (přesně tolik činila hodnota kontraktů za rok 2016).

Ve zmíněném období patřily mezi největší ruské zákazníky Indie, Vietnam a Čína.

Zatímco v minulosti Čína představovala životně důležitého zákazníka bez dostatečného know how a zázemí k produkci vlastních systémů, dnes již “žák překonává svého učitele”. Čínské ozbrojené síly sice stále provozují řadu ruských produktů (např. Su-30MKK), ale Pekingu jde v současnosti primárně o technologický transfer, zpětné inženýrství a následnou domácí výrobu.

I s tímto vědomím Rusko Číně prodalo 24 letounů Su-35S za dvě miliardy dolarů, ze kterých jsou pro Peking zajímavé (kvůli zpětnému inženýrství) především motory Saturn 117S a výkonný radar Irbis-E. Ze stejného důvodu Čína koupí také až šest baterií systému protivzdušné obrany (PVO) S-400 Triumf .

Stálým zákazníkem je Indie, která v roce 2016 s Ruskem podepsala smlouvy v celkové hodnotě 4,5 miliardy dolarů na pět baterií systém PVO S-400 . Mezi další významné nákupy patří nákup 60 víceúčelových vrtulníků Ka-226T s dalšími 140 licenčně vyrobenými v Indii nebo dohoda o pronájmu již druhé jaderné ponorky Projektu 971 Ščuka (v kódu NATO třída Akula) za 1,5-2 miliardy dolarů na 10 let.

Perspektivním odběratelem v budoucnu bude i Egypt. Tento dříve častý americký zákazník v posledních několika letech objednal například 46 bojových vrtulníků Ka-52, ale také systém PVO S-300VM. Spekuluje se i o možném nákupu až 500 tanků T-90MS.

Obchodní důsledky politiky a politické důsledky obchodu

Zajímavou kapitolu představují státy, které v minulosti patřily mezi tradiční americké zákazníky, ale teď se obrací i na ruské zbrojaře.

Důvodem takovýchto změn bývá zpravidla ochlazení vztahů s Washingtonem. Do této kategorie patří například Filipíny, kde k odcizení došlo po zvolení nynějšího prezidenta Rodriga Duterteho nebo Egypt, kde nastala podobná situace poté, co k moci nastoupil prezident as-Sísí. Stejným případem je i Turecko, člen NATO, jehož zájem o ruské zbraňové systémy (jmenovitě S-400) “děsí” další členy Aliance.

S přihlédnutím k čilému americkému prodeji zbraní Saudské Arábii, která je obviňovaná z podpory terorismu, je zjevné, že kvůli svému morálnímu dvojímu metru Washington přichází o potenciální miliardy dolarů ve prospěch Moskvy.

Nejde navíc jen o ušlý zisk, ale také o politický kapitál, který se k prodejům zbraňových systémů váže. Ozbrojené složky si většinou nekupují jen samotný produkt, ale i další služby (výcvik, dodávky munice či náhradních dílů), které umožňují vytvoření vazeb a kontaktů na různých úrovních armádního-politického-průmyslového byrokratického aparátu.

Trendy: sofistikovanější technologie a agresivnější marketing

Ruské zbraně byly v minulosti oblíbené zejména díky své jednoduchosti a nižším cenám, v porovnání se západními protějšky. I když i dnes je cenovka produktů ruských zbrojařských společností zpravidla nižší než u těch ze Západu, lze sledovat přechod k více high-tech nákladnějším zbraňovým systémům. Zde však kromě růstu cen nastává i problém dostupnosti komponentů. Ta byla významně narušena západními sankcemi.

Oblíbené jsou zejména systémy PVO S-400, modernizované ponorky třídy Varšavjanka (známé spíše pod kódem NATO jako třída Kilo) a zákazníky si nachází i stíhací bombardér Su-34 (resp. exportní verze Su-32) a víceúčelový stíhací letoun Su-35S.

Vzhledem k tomu, že i největší ruský zákazník Indie nakonec získá dostatečné know how k výrobě většiny sofistikovanějších systémů, bude muset Rusko bojovat o více menších národních trhů.

Mimo soustředěné snahy získávat nové zákazníky v režimech, které se nepohodly s Washingtonem Rusku poslouží i ukázky v reálných podmínkách, konkrétně v Sýrii. Zde se osvědčily především bojové vrtulníky Ka-52 nebo střely s plochou dráhou letu 3M-54 Klub (Kalibr).

Kromě miliard dolarů a politického vlivu je ve hře i zachování schopností ruského zbrojního průmyslu, který si díky exportu zachovává dostatečné výrobní kapacity, udržuje ceny pro ruské ozbrojené síly na přijatelné úrovni a dotuje své vývojové a výzkumné projekty.

Zdroj: Chatham House, SIPRI, Defense One

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruské MiGy-35 pro Egypt

Ruská firma MiG dodala do Egypta první várku nových víceúčelových nadzvukových stíhacích letadel ...

Ruské tanky T-14 Armata ve výzbroji po roce 2020

Podle ruského deníku Izvestija vyvíjený ruský hlavní bojový tank T-14 Armata vstoupí do výzbroje ...

Ruská stíhačka T-50: Další prototypy a start sériové výroby

V příštím roce začnou letecké testy desátého a jedenáctého prototypu stíhaček T-50 s novými motory ...

Spojené státy na válku s Ruskem potřebují 258 bombardérů

Podle americké studie US Bomber Force: Sized to Sustain an Asymmetric Advantage for America pro ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 3
  • raziel87
    21:33 12.07.2017

    ......co lidi třeba v Trutnově?

  • raziel87
    21:30 12.07.2017

    2 Slavoslav

    https://www.seznam.cz/zpravy/c...

    to k tomu tvému nedávnému rozporování, když sem psal, že prostě radší jezdim 40km do Zwiezelu než 20km do Sušice :(

  • Jirosi
    22:11 22.06.2017

    pjek:"Žít v RF bude již brzy "lepší a veselejší" než si kdo dnes dokáže představit. Ekonomická data nelze přejímat bez kontroly autenticity a metodologie sběru."

    To že nevěříte západním mediím, proč ne.. vaše volba. Ale to že nevěříte ani Ruským zdrojům je poněkud zvláštní. Tedy až tak zvláštní to není mezi jistou sortou lidí, co mají tendencí jsi jisté už trošku přibarvené informace ještě přibarvovat a dodávat jim tím hodnověrnosti.

  • KOLT
    21:32 22.06.2017

    Fáájn, čím víc se takových jako vy za tím lepším a veselejším životem do Ruska odstěhuje, tím lépe. Schopní a pracovití Rusové zatím nohama hlasují zcela opačně.

  • pjek
    21:27 22.06.2017

    A propos,, z Bulharska byly vyvezeny OT-64, hádejte kam? do Sýrie. Hádejte komu? Džihádistům. Nevěříci Tomášové si musí počkat na první rozmlácené syrským či ruským letectvem nebo nově íránskými MRM.

  • pjek
    20:50 22.06.2017

    Všem doporučuji sledovat či stahovat Svět podle Putina. Drtivá většina zdejšího obecenstva se bude nesmírně divit, že by v takovém světě docela ráda žila... K ekonomické situaci RF: Kdo nerozumí ekonomice a sedí na zadku u kompu, ten se zmůže pouze za pocity a dojmy nebo na papouškování toho, co do médií pustí cenzura, která je prý v EU nepřípustná. RF třetím rokem restrukturalizuje svou ekonomiku na maximálně soběstačnou a otevřenou k eurasijské obchodní výměně, což se kupodivu daří lépe než by si skeptici ani do představ nenacpali. To, že NATO nedodržuje washingtosckou smlouvu, je již veřejným tajemstvím, o němž si navzdory nelibosti včerejších cvrlikají vrabci na střechách, a že vrabců přibývá :). Vzhledem k tomu, že autor článku nemá přístup k chráněným informacím v RF, je jeho článek informačně chudý až zavádějící. Žít v RF bude již brzy "lepší a veselejší" než si kdo dnes dokáže představit. Ekonomická data nelze přejímat bez kontroly autenticity a metodologie sběru.

  • jerry1986
    07:47 22.06.2017
    Oblíbený příspěvek

    Rasto12
    armádní noviny sleduji poměrně dlouho, byť jsem nepsal žádné komentáře.¨
    Ale komentáře pana Rasto12 mě už nenechali chladným.

    To že to v Rusku moc ekonomicky nefunguje, je prostě fakt, který i třeba dalšími tisící podobnými komentáři nezměníte.

    Prostě v Rusku je jeden zásadní ekonomický problém. Obyčejní lidé nemají peníze na vlastní utrácení, tudíž nevzniká téměř žádná likvidita ve službách tudíž Rusko, jako stát nemá tak velký obrat ... koukněte třeba na Čínu, tam to pochopili.
    Nebo klidně posledních pět let na ČR.

    Těmi službami myslím: mobilní telefony, tarify, tablety, celodenní rodinný výlet do nákupního střediska :) atd ... prostě všechno přes co "vrátí" obyvatelstvo + soukromé sektory ve formě daní zpět do státní kasy.

    Prostě a jasně, státy musí točit prachy přes vlastní obyvatelstvo,
    jinak skomírají jako Rusko.

    Veřejný dluh ? Poprosím aký je USA, FR, ITA, EU..

    Úměrný jejich obratu ... :-)

  • Slavoslav
    06:36 22.06.2017
    Oblíbený příspěvek

    rasto

    prianie je u teba otcom myslienky. Ano vnutorna mena je rubel. Aky je momentalne kurz rubel/dolar? Alebo skus rublami argumentovat tym tisiscom rusov co nabrali dolarove hypoteky a splatka sa im predrazila na dvojnasobok (banky ich ponukali s vyrazne mensim urokom ako tie v rubloch a viac ich propagovali. Uz len z toho vidiet ako samotne ruske banky aj pred sankciami verili stabilite rubla)

    V Rusku minie priemerny obyvatel cca 50% platu na jedlo. U nas je to cca 16% to im toho na vnutornu spotrebu vela neostane. Ostatne ako sa tam napr prepadol trh? Lada mala obrovske existencne problemy a kompletne ju musel prebrat Renault po tom co im v Rusku ich hlavnom trhu spadol predaj.

    A najlepsi clanok je ten co si dal ty sam o inflacii kde si vybral jeden mesiac. Co na tom, ze v samotnom clanku sa pise o tom, ze dalsi vyvoj nieje vobec dobry a predbezne sa vracia na hodnoty z predchadzajucich mesiacov. Ostatne keby inflacia pokracovala v dvojcifernom raste kazdy mesiac tak by si za chvilu bezny rus z vyplaty nic nekupil a ze im realne prijmy poklesli za posledne roky viac ako dost.

  • rasto12
    02:45 22.06.2017

    "Pánové, protože v diskuzi je mnoho pomýlených názorů, dovolím si pár doplnit pár skutečností:

    HDP Ruska byl 2,2 biliónů dolarů v roce 2013 a cca 1,3 biliónů USD v roce 2015. Propad se podařilo zastavit na přelomu 2017. Ve 2017 zatím odhad růstu 1,5 %. Lze vygooglit.
    Průměrná mzda je zhruba poloviční s ČR, ovšem s mnohem většími rozdíly. V Moskvě jsou mzdy vyšší (cca 3x než zbytek země), ale také je velmi drahá, proto i zde je životní úroveň většiny obyvatel nízká. Na venkově je bída. Suma sumárum pokles životní úrovně v posledních letech vede k nárůstu protestů (i když zatím stále jen sporadických, protestující jsou houfně zatýkáni).
    Míra inflace byla v roce 2015 kolem 16 %, v roce 2016 o cca 5 %.
    Veřejný dluh je zatím 15 %, ale v poslední době rychle roste.
    Zahraniční obchod klesl mezi lety 2014 a 2016 o třetinu.
    Z toho si myslím je zřejmé, že růžové to v Rusku není.
    I když i v Rusku jsou bohatí lidé a lze zde najít oblasti, které jsou na tom lépe i hůře.

    Co se týká budoucí konkurenceschopnosti zbrojního průmyslu, záleží i na (ne)pokračování sankcí."

    To nie sú skutočnosti, ale len propaganda. Rusko má vnútornú menu Rubeľ, tak ako ČR korunu. V roku 2013 HDP Ruska bolo 94,2 bil Rubľov a v decembri roku 2015 bolo cca 100 bil. Rubľov. Máte tam také chyby, že až . Ako a v čom klesol záhraničný obchod ? A čo domáca spotreba, ako sa tá zvýšila ? Ak je to so záhraničným obchodom, investíciami ? inflácia nie o 5%, ale http://finweb.hnonline.sk/ekon... a teraz ešte nižšia. Rezervné fondy sa opäť napĺňajú.

    Verejný dlh ? Poprosím aký je USA, FR, ITA, EU..

    Minule som zachytil článok o jednej dedine na Sibíri s jednou obyvateľkou . Pravidelne tam ide vrtuľník s potravinami.


    Mňa vždy udivuje "starostlivosť" o Rusov, ale nikoho netrápia Európania a to aj tí v Rumunsku, Bulharsku, Slovensku...

  • JirkaM
    19:42 21.06.2017

    To že byla v roce 2013 drahá ropa z něj dělá ideální rok se kterým srovnávat současný HDP aby to vyšlo ideologicky správně.

    O to zatýkání Navalnému jde, protože jinak by nikoho nezajímal a to hlavně na ambasádě USA. Kvůli tomu vždy nakonec uspořádá demonstraci jinde než kde to má povolené.

    A o ten trh pro Ruské zbraně bych se nebál. Válek bude v budoucnu spíš víc než míň a západu ty nové zbraně jdou jen za cenu obrovského překračování rozpočtů a děsivé korupce. Kavan o tom vyprávěl na skrytou kameru ;-)

  • Econ
    23:40 20.06.2017

    Pánové, protože v diskuzi je mnoho pomýlených názorů, dovolím si pár doplnit pár skutečností:

    HDP Ruska byl 2,2 biliónů dolarů v roce 2013 a cca 1,3 biliónů USD v roce 2015. Propad se podařilo zastavit na přelomu 2017. Ve 2017 zatím odhad růstu 1,5 %. Lze vygooglit.
    Průměrná mzda je zhruba poloviční s ČR, ovšem s mnohem většími rozdíly. V Moskvě jsou mzdy vyšší (cca 3x než zbytek země), ale také je velmi drahá, proto i zde je životní úroveň většiny obyvatel nízká. Na venkově je bída. Suma sumárum pokles životní úrovně v posledních letech vede k nárůstu protestů (i když zatím stále jen sporadických, protestující jsou houfně zatýkáni).
    Míra inflace byla v roce 2015 kolem 16 %, v roce 2016 o cca 5 %.
    Veřejný dluh je zatím 15 %, ale v poslední době rychle roste.
    Zahraniční obchod klesl mezi lety 2014 a 2016 o třetinu.
    Z toho si myslím je zřejmé, že růžové to v Rusku není.
    I když i v Rusku jsou bohatí lidé a lze zde najít oblasti, které jsou na tom lépe i hůře.

    Co se týká budoucí konkurenceschopnosti zbrojního průmyslu, záleží i na (ne)pokračování sankcí.

  • Olivav
    09:28 20.06.2017

    Luky KOLTe,

    k tomu syndromu jsem nakonec vyhrabal ten článek na Britských listech:

    https://legacy.blisty.cz/art/4...

    cituji:
    SQUALEN v očkování jako adjuvans

    Nic proti tomu, ale tato sloučenina se použila ve vakcínách proti antraxu u veteránů první války v Perském zálivu v 90. letech a nejspíše měla za následek syndrom války v zálivu (Gulf War Syndrome). U 95% veteránů s těmito potížemi totiž kolovala v krvi protilátka proti squalénu. Tady je výčet příznaků GWS, kterým dominují vesměs velice nepříjemné, autoimunitní onemocnění, výrazně snižující kvalitu a v konečném důsledku i délku života --

    Nechci se hádat. Hliník je taky nic moc, ale mně připadá tohle více přesvědčivě. Ten hliník je z těch látek ve vakcínách docela ok. Fakt by toho museli vypít velmi hodně a ty podmínky by musely být dosti extrémní, aby se otrávili. Kovy jsou obecně toxické - neurotoxické (jed je nakonec vše je to jen o dávce).

    Odkaz jsem tu dal jen pokud byste měli zájem na to kouknout.

  • raziel87
    07:17 20.06.2017

    2 KOLT

    díky za doplnění :-) a omlouvám se za demagogii, nevím proč mi v paměti uvízla asociace s Fordem.......pokračování OT - včera mi v hospědě říkali, že prý budou možná nabízet Škodu Kodiaq s motorem o objemu 1 000cm³ ? :-O to jako fakt?
    už ta 1.4 je pro skoro 2 tunovou káru jak "Lada Niva Sport Deluxe edition" ;) konec OT provokací :-)

  • KOLT
    00:00 20.06.2017

    raziel, jsme tedy úúúúplně OT, ale v téhle diskusi už se to ztratí ;-) *Pravověrní* volvisté považují jakékoliv Volvo s předním náhonem za póvl ;-) Výjimku má možná tak 480 jakožto jakási kuriozitka. S rostoucím počtem majitelů předokolek mezi nadšenci do značky se pochopitelně tento názor posouvá směrem k výrazně menšinovému, ale stále ještě nepatří mezi ultraortodoxní (kam patří kupříkladu názor, že jediné správné volvo je "dvojka", tedy řada 200) :-)
    Každopádně označit pověstný benzinový řadový pětiválec "Made in Sweden" za Forda by vám na srazu Volvoklubu zajistilo nepříliš pěknou formu lynčování – osobně bych se přimlouval za vláčení, ale možná by došlo ke čtvrcení :-D Jen pro vaši informaci, ten motor vznikl počátkem devadesátých let (tedy dávno před prodejem automobilové divize Fordu) ve spolupráci automobilek Volvo a Renault (v drobet rozdílné konfiguraci jezdí tuším v Lagunách a Safrane z té doby). A všechna první velká předonáhonová volva (tuším i S/V70 II) mají benzinové motory odvozené právě od tohohle motoru, ať jsou to verse 2.0, 2.4 či 2.5.

    Konec OT, můžete se zase dál hádat o hovadinách.

  • KOLT
    23:46 19.06.2017

    Faktta, když jsem byl v Rusku (je to tedy přes deset let), potraviny tam stály o poznání méně než u nás. Od té doby se u nás poměrně dost zdražily. Pokud tedy v Rusku nyní stojí podobně a víc než u nás, jsou na tom běžní Rusové sakra špatně.


    Luky, nemám moc ponětí, jestli je to pravda. Ale máte recht, že sloučeniny hliníku se do očkování přidávají a nic zdraví prospěšného to tedy není... (neřeším teď ne/prospěšnost očkování jako takového). Hliník je bez debaty neurotoxin, některé příznaky GWS docela odpovídají příznakům z otravou hliníkem. Čili čistě selským rozumem mi to jako úplná kravina nepřijde (rozhodně ne na úrovni chemtrails). Docela dobře by se to dalo vyloučit studií, která by srovnávala postižení ve dvou skupinách, tj. ne/pili z hliníku. Ale toho se asi nedočkáme, protože než tohle téma přestane být velké politikum, bude polovina veteránů pod drnem :-( Ona to klidně mohla být jedna z přísad koktejlu, který ve výsledku GWS způsobuje. Každý jeden faktor by sám o sobě nic způsobit nemusel, v kombinaci už ano.

  • Jirosi
    22:23 19.06.2017

    Faktta:"Představ si, že já jsem byl v RUsku v minulém roce dvakrát a věř mi, že v obchodě s potravinami by jsi vůbec nepoznal, ež tam je nějaké embargo. Potravin je tam více než dost a potraviny jsou kvalitnější než sortiment u nás. Ceny cca jako u nás, možná mírně dražší. To jenom aby jsi byl v obraze."

    A o tom to je ! Ceny jako u nás a platy jako v Rusku.
    http://echo24.cz/a/ibYPV/reali...

  • Slavoslav
    21:40 19.06.2017

    Fakkta

    zeby, (ale je to len konspiracia tak neviem ci to bude fungovat) si skusil skopirovat ten link co som sem daval. Stlacil ctrl+t, ctrl+v, enter?

    I ked pripustam, ze tu je ista nepatrna moznost, ze isty diskuter na AN ma lepsie informacie ako napr rusky statisticky urad, obchodna a hospodarska komora RF ci eperti pracujuci pre prezidentsky urad RF.

    A tu mas bonus z Kremla

    https://www.etrend.sk/ekonomik...

  • Luky
    21:29 19.06.2017

    @Olivav
    no já právě slyšel o tom, že primární příčinou byl ten hliník z plechovek, co se tam za vysokých teplot uvolňoval/reagoval?....do očkování se právě taky dává hliník, aby se vyvolala imunitní reakce...

  • Centaur
    20:04 19.06.2017

    Schopnost ruska vyvíjet, vyrábět a prodávat použitelné zbraně plně závisí na ceně ropy. A ta po listopadovém růstu o asi 10 dolarů, způsobeném zavedením omezení těžby, nedávno opět spadla na výchozí úroveň. Moudré hlavy ekonomů se předhání ve vysvětlení proč tomu tak je, shodují se však na jednom, v nejbližší době nelze očekávat růst ceny ropy nad 60 dolarů. A pokud současná cena vydrží alespoň několik měsíců, začne mít rusko šerednej problém se základními funkcemi státu, natož s vývojem a výrobou pokročilých zbraní.
    Samostatnou kapitolou jsou sankce. Celou 1/4 století považovali ruští konstruktéři a výrobci zbraní za samozřejmé, že mají k dispozici v podstatě jakékoliv výrobky ze západu. Především elektronické součástky, výpočetní techniku, software, měřící techniku, zde již dříve zmíněné obráběcí stroje a ještě by se toho našlo..... Každé embargo se dá nějak obejít, v podstatě vše se dá pořídit přes překupníky, avšak za cenu komplikací, vyšší ceny, nižší kvality a nespolehlivosti pravidelných dodávek, nutných pro sériovou výrobu. Sankce určitě nepošlou rusko do kolen (to snad nikdo soudný nejenže neočekává ale i nechce) a stejně tak ho neposílí tak, jak tvrdí ruská propaganda. Pouze a jen dojde ke zpomalení a snížení schopnosti ruska generovat nové pokročilé zbrojní systémy a udržet v bojové připravenosti ty současné. A to je pro rusko sakra průšvih.

  • stronger.p
    17:02 19.06.2017

    logik: "Sportovní vůz vyvinutý dceřinou společností AvtoVAZ - LADA Sport, na základě dlouholetých zkušeností závodních vozů Lada. Snížená silueta, úhledné spoilery, nárazníky a získané nové aerodynamické kryty prahů tvoří bojovný vzhled Granta Sport sedan"

    No jo, ale oni nelžou a dokonce pár závodů vyhráli :)

    http://www.autosport.com/news/...

    Také u vozu Škoda Fabia 1.0 MPi ve verzi Monte Carlo, očekáváte vůz divize S2000? :D

  • Olivav
    16:25 19.06.2017

    logiku,

    proboha neberte už to. Potraviny se testují a co jako. Pomalu v každém d-Testu je x potravin, které obsahem neodpovídají etiketě. Slámu nemlátím vy tu jen zase rozjíždíte kupu postů o prdu.

    Slyšel jsem dost od expertů z oblasti potravinářské chemie a SZÚ abych už dávno přišel o iluze, takže klídek nohy do tepla a nenervovat se. Třezalka pomáhá na zklidnění. Teď bych se rád vrátil k těm zbraním.

    Luky,

    no aspartamu se přisuzuje kupa věcí, ale tohle by možná bylo spíše pro Blesk. Nevím moc se mi tomu nechce věřit. To je jako s tou malinovkou a dětmi. Na etiketě píší že by to děti neměly, že jim to nemusí zrovna prospět. Ono jde ale o jedince s dispozicí, takže ne každý kdo si dá malinovku skončí s neuropsychickými problémy. Já bych to spíše viděl na hromadno uhnačku :) pokud to pili po paletách :) Naopak jsem někde zaregistroval, že ze syndromem je prý očkování, které obsahovalo dosti agresivní adjuvans, které je v EU zakázané, ale nijak jsem si to neověřoval z dalších zdrojů. Jindy se říkalo, že tam naši chemici změřili nízké koncentrace nervových plynů a ty jsou za tím syndromem. Těžko říci.

    Slavoslav,

    souhlasím, že to není až tak jednoznačné a asi by to bylo na delší průzkum, ale obávám se, že ne zde na AN ;-)

  • dusan
    16:19 19.06.2017

    https://spravy.pravda.sk/ekono...

    Jeden významný zákazník ruských zbrojárskych firiem .....

  • logik
    16:03 19.06.2017

    olivav: Pokud verzi auta pojmenují "sport" a montují mu z výroby spoiler, tak to asi není proto, že to považují za rodinné auto. Viz i jeho anotace:

    "Vůz pro ty, kdo chtějí být ve městě první a kdo si chtějí užít samotnou cestu"
    ...
    "Sportovní vůz vyvinutý dceřinou společností AvtoVAZ - LADA Sport, na základě dlouholetých zkušeností závodních vozů Lada. Snížená silueta, úhledné spoilery, nárazníky a získané nové aerodynamické kryty prahů tvoří bojovný vzhled Granta Sport sedan"
    http://www.lada.ru/cars/granta...


    A ohledně toho, že etiketa snese vše: chceš tedy tvrdit, že v ČR se potraviny netestují? Nebo že jsou testy zfalšované? Jinak Tvoje poznámka je jen mlácení prázdné slámy.

  • Luky
    15:24 19.06.2017

    ...hele slyšeli jste, že přej syndrom války v zálivu byl z Coly v hliníkových plechovkách? Někdo povídal, že jak se do toho opíralo slunce, navíc je tam Aspartam a ty kluci americký co se váleli v poušti to prý pili i z nudy a naváželi jim toho po paletách neomezeně. Ti co to tak nechlastali problémy prý neměli. Jo a nejsem Strunecká.

  • Slavoslav
    15:07 19.06.2017

    Ono s tými rozdielnymi potravinami v eú je to zložitejšie. U nás z toho vláda chcela nejaký politický kapitál tak sa oficiálne testovalo. A áno rozdiely existujú. Lenže neboli extrémne a nik neporovnal cenu a poprosím nech sem nikto neťahá akciové ceny.

    Nič nebolo závadné a zrovna pri tej často spomínanej Cole. Áno Rakúsko tam má cukor, dôvod je, že ho tam nakupovali lacnejšie ako umelé sladidlá a paradoxne original recept aký sa používa aj v USA je s umelým sladidlom. Ale dosť bolo odbočiek na túto tému.

  • Olivav
    14:34 19.06.2017

    Pro ty co by se chtěli kouknout na hezké video a neviděli jej. Je to fakt zajímavá jízda :)

    https://fightersweep.com/8066/...

    Jen jim to nějak nehulí jako Kuznětzov :-) takže to nebude asi sporťák :-)

  • Olivav
    14:33 19.06.2017

    logiku,

    ty jsi to vůbec nepochopil. To se bude zase rozebírat na 300 příspěvcích.

    Naposled - kde jsem tvrdil, že nemají problémy. Dokonce to sami přiznávají. No nemylím si, že 84kW Ladu považují za sporťák to jsi si asi domyslel.

    No jinak jsem se ti snažil říci, že etiketa snese vše, ale to jsi asi taky nepobral.

    Končím to nemá cenu.

  • logik
    14:26 19.06.2017

    raziel: Ok, pak ale nechápu, proč v článku o Ruském zbrojním průmyslu a dopadu snakcí rozebíráš kvalitu českých potravin. Jediný smysl, který mi to dávalo, že ukazuješ, že na Rusko nedopadli sankce tak hrozně, protože v ČR stojí jídlo také za houby.


    olivav: Mícháš hrušky a jabka. V ČR se třeba prodává víc věcí se sladidlama - ale až na výjimky to máš na tom výrobku napsaný a můžeš si ho nekoupit - holt kola s cukrem stojí víc.
    To je trochu jinej případ než Rusko, kde to sladilo napsaný nemáš, ale je tam stejně. V Evropě samozřejmě také byly případy falšování jídla - ale ukaž mi kontrolu, kde by 60% vzorků bylo falšovaných. A ne, není to tím, že by v Rusku byly normy a testy přísnější, fakt ne.

    A Rusko na tom ekonomicky blbě je. Ekonomicky blbě neznamená, že musí zbankrotovat. Ale znamená to třeba to, že se lidem snižují reálné příjmy. Nebo to znamená, že lidé za sporťák považují auto s 84kW motorem, hlavně když má spojler, protože pro normální lidi prostě lepší auta dostupná nejsou.
    (to, že pro nejvyšší třídu oligarchů se limuzíny prodávají více než v ČR pak není důkaz vyspělosti Ruska, ale naopak důkaz jeho průšvihu: rozevřenosti nůžek).

  • Olivav
    13:29 19.06.2017

    Náhodou já kdysi slyšel, že nejmenovaná země zaútočila přes hranice na sovětský traktor, který oral. traktor palbu opětoval a nakonec po úspěsné likvidaci imperialisty odletěl domů.

    Jo a to co je v SSSR či RF nej se označuje Car - Carbomba, Carpuška atd...

    Jinak ty dva poslední odstavce v článku bych řekl to jak na tom RF je vystihují docela přesně. Bohužel si to jen myslím, což přeloženo myslet znamená houby vědět.

    ;-)

  • Slavoslav
    13:21 19.06.2017

    Olivav

    No ja aspoň chápem písaný text na ktorý reagujem na rozdiel od teba. Alebo si stále presvedčený, že ten argument o tom ako je embargo vlastne fasa pre zdravie rusov lebo nemajú na potraviny z dovozu je fakt koser ako obhajoba embarga?

    Btw aj mám pokračovať v nezmyselnej argumentácii tak môžem možno pochopíš.

    "Irony on" (pre istotu takto) : nemel o tom čomu nerozumieš. Fakt je dokázané, že štíhly ľudia sú zdravší ako obézny. "Irony off"

    Ty inteligent :-D

  • Olivav
    13:20 19.06.2017

    logiku,

    napsled o jídle. možná byste se divil co jíme my. Takový Olivový olej je jeden ze super příkladů, dále to koňské maso místo hovězího. Je super, když se v EU vyplatí koně z Irska zavézt do Rumunska či kde to přesně bylo tam ho zmasit a véz nazpět ke konzumaci přes Evropu. To je fakt terno a podvody odhalí až sofistikované testy. No tekže závěr je že v EU umí super podvádět. Ty nmrtvé krávy do klobás atd tu dám znovu jen jako třešničku.

    A teď se ptám jestli si fakt myslíte, že když sankce donutí RF dovivinout chybějící technologie a oprostit se od dodavatelů ze zahraičí tak je to neposílí? Jste tak přesvědčeni, že RF je na tom tak ekonomicky blbě, když se na jejich labutí píseň čeká jak na Godota? No a nakonec je snad něco nesmyslného na tom, že pouze ceny ropy jsou pro RF problém?

  • Olivav
    13:12 19.06.2017

    logik,

    máš pravdu je to naopak neexistuje ochrana tak nám tu vozí šmejd https://byznys.ihned.cz/c1-657...


    Jinak zpět ke zbraním. RF zpomaluje přezbrojování, ale nemyslím, že jej čekají těžké časy. Své zákazníky má a mít bude. Sankce je možná dotlačí k tomu že to co budou produkovat bude full made in RF a to je jen posílí. Navíc pro ně byl spíše problém Ukrajina nebo subdodavatelé oni do svých zbraní pokud mohli nebo museli tak montovali své komponenty. I ty SU-30MKI jsou se zahraničními komponenty, protože ad A tam nedají své klíčové technologie a někdy hod zákazník chce něco od jinud. Ony ty exportní stroje jsou čas od času šité na míru cílovému zákazníkovi.

  • Olivav
    13:04 19.06.2017

    Slavoslav,

    to čemu nerozumíš o tom nemel. Např. Afričan pokud nemá parazita azd.. tak má mnohem zdravější mikroflóru střev než ten super Evropan. Dožití je otázka jak moc nám spravují těla atd... Nic to nemění na faktu, že 1. Jíme jako kokoti a mnozí za to nemůžou protože pro ně kvalita není dostupná 2. Imunitní systém je nastaven na to co je v tvém okolí a cokoliv od jinud pro něj není košér, takže nemel hovadiny a ad absurdum příklad jen dosvědčuje jaký jsi inteligent.

  • StandaBlabol
    12:55 19.06.2017

    To tu seriózně řešíte, jestli je kvalita ruských aut a potravin vyšší nebo nižší než v Evropě? A co třeba diskuze, jestli je na Sibiři teplej než na Sahaře? Nebo jestli mají vyšší hory než v Himalájích?

    Už chápu ty vtipy, že Rusové mají největšího trpaslíka a nejrychlejší hodinky. Oni prostě musejí mít nej všechno.

  • raziel87
    12:47 19.06.2017

    PavoIR

    máte pravdu :-)

  • raziel87
    12:47 19.06.2017

    2 Logik

    ježkovy voči.....Logiku prosím Vás, vždyť já nikde nesrovnávám kvalitu ruských potravin s těmi evropskými, natož Českými. Psal jsem o kvalitě potravin napříč zeměmi EU - jak jste z toho vydedukoval, že vlastně mluvím o Rusku mi nejde do hlavy. Ke zbytku tvého rozboru - Logiku, píšeš o zemi, kde včera znamenalo zítra, copak nevíš, že rusové rozdojí i kozla? za Masarykovym nádražim končí Praha a začíná džungle, to psal už Jirásek ne? :-) koukáš na Rusko špatným pohledem, nemůžeš to hodnotit jako racionálně uvažující Evropan.

    Mizím pryč, tohle smrdí dalšíma 300 příspěvkama, kdy si budeme navzájem dokazovat,. kdo co řekl

  • PavolR
    12:40 19.06.2017

    raziel87:
    Z každej debaty nie, každopádne, čím viac offtopic, tým viac kliknutí ;-p ... a čím viac kliknutí, tým viac AN. :-D Takže čo bude asi nasledovať?

  • logik
    12:28 19.06.2017

    raziel87: Ano, některé jídlo je v západní evropě lepší než v ČR. A? To si fakt přesvědčenej, že Rusko je na tom líp? Nebo alespoň stejně jako ČR?

    https://themoscowtimes.com/art...
    cituji:
    “Sixty percent of the products tested by Roscontrol are poor quality, unsafe or falsified,”

    Thirty-six of 46 brands of cheese and butter tested last year by Roscontrol were falsified — that is, they violated sanitary norms, overused additives and preservatives, or were dishonest about their ingredients. “This product cannot be called cheese,”

    atd....

    To srovnáváš s ČR?

  • logik
    12:16 19.06.2017

    raziel, cernakus: Ano, je to tak. V ČR má škodovka vývoj. Samozřejmě nevyvíjí veškeré komponenty, ale zas některé komponenty vyvíjí i pro jiné značky koncernu. Znám (ne přímo osobně) lidi, co tam vývoj dělaj, tak nekecejte. A nejde jen o kastle - převodovky, motory....

    cernakus:
    https://www.dacia.cz/vozy/mode...
    Logan je v ČR za 169 tisíc.... V ČR, kde jsou ceny výše. A to je to větší auto (+10cm, +100kg užitečnější zatížení). Takže Lada není ani žádnej cenovej trhák. A to ji porovnávám s českou cenou, tedy kde Logan musí navíc právě platit ty drahý homologace a plnit normy, které ta Ruská nemusí.
    Takže např. základní ruská verze Granty nemá ani airbagy.... Spotřeba ve městě 9L je také na velikosti auta dobrý vtip, 14kola atd.
    (Sport verze je teda na tom s výbavou o něco líp, ale pořád to je srovnatelný s podobně drahou dacií

    To, na co jsem ale poukazoval, že tomu jsou schopni dát název Sport autu, co má zrychlení skoro 10s a 84kW. To je prostě absurdní, nezávisle na tom, kolik to auto stojí. Dokážeš si představit, že by někdo dělal z Logana sporťáka a montoval na něj spojler z výroby? A že by to v ČR zákazníci kupovali?

    To totiž právě ukazuje skoro nejlépe, o kolik je jinde Evropa a Rusko. V Evropě měl sporťák 84kw tak před kolika? Patnácti lety? Spíše třiceti, RS Ford Sieara v roce 86 mělo koní dvojnásobek.... Jo, stála více - ale to, že v Rusku je topmodel automobilky todle, prostě mluví za vše. Jo, v ČR jsou značky, které parametrově (technikou ano) nesahají o příliš více, třeba ta Dacia. Ale nehrajou si na top sport modely - protože v ČR by to bylo směšný. V rusku to projde.

    jirosi: Jenže jaksi ten zisk majiteli se daní v ČR. Nebo řešíš, jaké národnosti je člověk, který ve výsledku drží akcie Škoda Auto?

    olivav:
    " směrnice EU o tom, že my máme jiné potřeby chtě"
    Co kdyby sis přestal vymýšlet? Jakou konkrétní směrnici máš na mysli?

  • Slavoslav
    11:43 19.06.2017

    No zrovna Lidl vyšiel v laboratórnych testoch ako reťazec kde sú potraviny identické. Len pri tovaroch kde majú lokálnych dodávateľov boli rozdiely. Takže skôr placebo efekt.

    Posypovu soľ nemá zmysel riešiť. To je porušenie zákona nie štandard.

  • raziel87
    11:34 19.06.2017

    jen ty Olomoučáky moc neumí.... německé syrečky jsou mdlé chuti. Že se vždycky stane z každý debaty offtopic. Posledně se 300 stran řešila koncepce nasazení 60 let starého letadla, dnes budeme objevovat nesmrtelnost brouka u kvality potravin napříč zeměmi EU ;)

  • raziel87
    11:27 19.06.2017

    2 Slavo

    já se nechci bavit v diskuzi o ruském zbrojním průmyslu o žrádle, ale už jste stejně zabředli do polskejch klobás, posypový soli atd.
    .
    20 let mám možnost nakupovat jídlo ve Zwiezelu, pač máme na Šumavě penzion.
    Po 20 letech se z toho stal standard....jestli mám jet 20 km do Sušice, nebo 35 do Zwiezelu je jedno. Kvalita potravin diametrálně odlišná - mnohdy ještě levnější než v ČR. Slováci jezdí raději pro žrádlo do Rakouska, tak si to přeber "máme možnost nakupovat KVALITNÍ potraviny" ! .... ?. Ano máme, bohužel v omezené míře. Kvalita potravin pro německý Lidl je jiná než pro Český - denně mám možnost srovnávat......a to je Lidl jeden z těch lepších v ČR. Bavím se o supermarketech - ne o francouzský sýrárně ve Vodičkový ulici

  • Slavoslav
    11:14 19.06.2017

    Bežný občan prístup ku kvalitným potravinám v Európe má. Keď uprednostní nový telefón či krabičku cigariet je to jeho problém.

    A realita je, že bežným rusom to embargo uškodilo keď zas poklesla kvalita ich života.

    Inak to s tou exotikou je pekný argument. Keby som to chcel hnať ad absurdum tak poviem, že koncentrák bol zdraviu prospešný lebo tam nebola obezita. Takže bežný rus má byť vlastne podľa teba rád, že preňho nie sú dosiahnuteľné dovozove potraviny. Keby to nebolo na plač, tak sa smejem čo dokážeš obhajovať.

  • Olivav
    11:08 19.06.2017

    Slavoslav,

    infekce rusofobii je zákeřná infekční nemoc. Jinak o dostupnosti kvalitních potravin běžnému občanu EU ze střední Evropy jsi odpověděl sám.

    Nevím co oslavuji, takže si laskavě vyndej hlavu z ....

    Takže nevím v čem bych měl opěvovat EU? A Rusko neopěvuji jen konstatuji, že jim paradoxně mohou snakce v jistém ohledu pomoci k větší samostatnosti.

    Ještě jinak to že se k nám dováží potravinu, které jsme tu nikdy neměli není výhra. Ono mít lokální potraviny je pro lidský organismus lepší než exotiku, která není až tak prospěšná.

    Vše má dvě strany - např nůž nakrájí a namaže chleba, ale za jiných okolností může být vražednou zbraní a přeber si to jak chceš.

  • Slavoslav
    10:08 19.06.2017

    Olivav

    No ja si ilúzie o kvalite potravín v eú nerobím. Keď idú ľudia po cene dostanú adekvátnu kvalitu a tam sa niet čo čudovať.

    Ale čo to má spoločné s tým linkom? Ospevuješ tu ako sankcie dvíhajú Rusko a pritom je realita taká, že vďaka ruskom zavedeným sankciám má bežný rus menej a menej kvalitných potravín za ktoré platí viac ako predtým.

  • Olivav
    09:46 19.06.2017

    Slavoslav,

    no za to u nás potraviny šly raketově vzhůru. Pár profláklých případů - směrnice EU o tom, že my máme jiné potřeby chtě a tak nám lze dovážet "stajné značky s jiným obsahem" https://zpravy.aktualne.cz/fin...

    Poláci solili technickou solí rohlíky a dělali klobásy z krav dobrých leda do kafilerky. jeden náš vědec v USA vyvíjel párky ze soji a pod mikroskopem zkoumal potraviny - hezý článek - https://blisty.cz/art/62906.ht... bonus

    Kostelecké uzeniny by mohly mluvit, že kvalita jde hore.

    No a o dostupnosti jídla by mohly mluvit děti co nemohou na obědy, protože na to rodiče (často matky samoživitelky( nemají. Takže o nějakých moralizování a kecech jak jsme top bych pomlčel asi se málo zajímáte o to co se děje kolem vás. Už nemohu najít článek o potravinách dnes a dříve byl to jeden z mála kde to alespoň vypadalo vyváženě. Něco lepší dříve něco lepší dne - dnes spíše ty technologie a výběr a dříve "selský rozum". Asi byste se divil na co všechno můžete dnes u nás narazit a čím se dobarvují výrobky a zvašuje jejich atraktivita. Opravdu bych nebyl tak 100% přesvědčen o tom co tvrdíte a slyšel jsem to od lidí co o tom ví více než obyčejný občan.

    Dále to rozvíjet nehodlám. Když budete chtít tak si jen namátkově najděte barvivo sudan a rajčata a pak se vám možná otevřou dlaší obzory on ten internet řetězí odkazy někdy docela slušně.

Stránka 1 z 3