Centroplán F-35 Lightning II je mistrovské strojírenské dílo

Centroplán F-35 Lightning II je mistrovské strojírenské dílo
Center Wing / Lockheed Martin (Zvětšit)

Továrna Lockheed Martin ve městě Marietta vyrobila 500. centroplán F-35 Lightning II. Lockheed Martin centroplán F-35 označuje jako centrální křídlo CW (Center Wing). Jedná se o ústřední konstrukční prvek F-35.

Výrobní systém

Široká veřejnost, včetně te vojenské, je většinou fascinována výhradně takticko-technickými parametry zbraňových systémů, ať se jedná o tank nebo letadlo. Navrhnout a vytvořit „nejlepší“ tank nebo letadlo ale není ve skutečnosti problém.

Skutečné potíže nastávají až při hromadné výrobě těchto zbraňových systémů. Jinak řečeno, vyrobit nejlepší letadlo není problém, vyrobit stovky nejlepších letadel je neuvěřitelně těžké. Již nemluvě o tom, že pro tyto zbraně musíte všechny potřebné součástky a díly vyrábět aspoň 30 let.

Skvělým popularizátorem problematiky výroby je americký vizionář Elon Musk. Jihoafrický rodák Musk není výjimečný tím, že vyvinul a postavil znovupoužitelné rakety. Muskova genialita spočívá ve vytvoření technologické a organizační základny pro masovou a levnou výrobu znovupoužitelných raket a raketových motorů (Merlin, Raptor).

Ostatně v jednom z twittů Musk napsal:„Jak tomu je u většiny věcí, vytvoření výrobního systém pro [motor] Raptor je > 1000% těžší, než ho navrhnout.“


Výroba CW v závodě Marietta (2013)

„Navrhování výrobního systému nového produktu je přinejmenším o řád nebo dva těžší než navrhnutí počátečního prototypu. V Americe se na výrobu neklade takový důraz [kvůli globalizaci] a myslím si, že je to chyba. Poslal jsem e-mail SpaceX s tím, že navrhovat rakety je triviální. Existují tuny knih. Četli jste je. Rozumíte rovnicím. Navrhnete raketu ... dalším krokem je, abyste jste udělali jednu z těchto věcí. Postavit [raketu] a dostat ji na oběžnou dráhu je těžké. Navrhování není těžké. Výroba je těžká. Výroba výrobní linky, která hromadně vyrábí a dodává [rakety], je extrémně těžké. A další vyšší úrovní je vytvořit plně znovupoužitelný systém a hromadně ho vyrábět a dodávat. To je super, super těžké. Tedy vytvořit stroje, které vytváří stroje, jednoduše výrobní systém,” řekl Musk na sympoziu 2020 Air Warfare Symposium.

Proč tak obsáhlý úvod? Pro vojenské fanoušky jsou zdrojem údivu takticko-technické parametry zbraní, neméně pozornosti si ale také zaslouží výrobní systémy těchto zbraní:

Centroplán CW

Továrna Lockheed Martin ve městě Marietta patřila do roku 1995 společnosti Martin Marietta. V roce 1995 ale došlo ke sloučení firem Lockheed a Martin Marietta do jediné společnosti Lockheed Martin. Závod tak přešel pod nově vzniknuvší koncern.


CW; větší foto / Lockheed Martin

Závod Marietta vyrobil a poslal do montážního závodu Fort Worth (Texas) již 500 centrálních částí CW. První sériovou CW továrna dodala v srpnu 2011. Tato konkrétní 500. část poslouží ke stavbě F-35C pro americké námořnictvo.

CW představuje jednu třetinu draku F-35 a jde o hlavní konstrukční součást letadla. Ukrývá téměř celý motor F135. Při závěrečné montáži F-35 jsou k CW připojena obě křídla. Závod Marietta vyrábí CW pro všechny tři verze F-35, tedy F-35A, F-35B a F-35C.

„To, čeho tento tým dosáhl od začátku montáže před deseti lety k 500 dodaným centrálním křídlům, je fenomenální,“  řekl Caleb Hendrick, programový ředitel F-35 v závodě Marietta. „Charakteristickými rysy tohoto týmu jsou inovace, flexibilita, společný duch a výsledky ‒ všechno sjednoceno kolem očekávání našich zákazníků. Tento tým by měl být hrdý na vzájemnou spolupráci v podpoře našich bojovníků. Chci poděkovat všem za práci, kterou odvedli a odvádějí.“

V roce 2011 se podařilo závodu Marietta dodat pět CW, o rok později již 21 středových částí. Výroba postupně narůstala až k 112 CW v roce 2019. Závod Marietta navíc dále zvyšuje rychlost výroby – v roce 2021 plánuje dodat 120 CW.


Výrobu navazujícího centrálního trupu (Center Fuselage) F-35 zajišťuje Northrop Grumman

Délka výroby jednoho CW poklesla z původních 11 dnů na 1,8 výrobního dne v roce 2020. Klíčovým ukazatelem náročnosti a rychlosti vyroby je však množství člověkohodin nutných k výrobě CW. Rychlost výroby centrální části F-35A poklesla z 17 000 na přibližně 5000 hodin. V případě F-35B poklesla délka výroby z 14 000 na 5300 hodin a u F-35C došlo ke snížení z 16 000 na 6000 hodin.

K programu F-35 je v závodě Marietta přičleněno 450 pracovníků. Kromě výroby CW závod nanáší také RAM povlak na zadní svislé a vodorovné ocasní plochy (ale také různé dveře, panely a kryty F-35).

Ve Forth Worth se CW připojuje k další klíčové konstrukční součástí F-35, centrálnímu trupu (Center Fuselage). Výrobu centrálního trupu zajišťuje firma Northrop Grumman v kalifornském závodě ve městě Palmdale. Stojí za pozornost, že Northrop Grumman vyrobil 500 centrální trup již v únoru 2019. Závod v Palmdale vyrobí centrální trup každých 36 hodin.

Zdroj: Acquisition Talk, F-35

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Pouze 27 % bojových letounů F-35 je plně bojeschopných

Podle nejnovější zprávy Kontrolní komise amerického Kongresu GAO (Government Accountability Office) ...

Američané nabízejí ČR letouny F-35A Lightning II. Kolik to bude stát?

V roce 2027, resp. v roce 2029 (v případě využití opce), končí pronájem 14 švédských stíhaček ...

Rekordní výroba letadel F-35 Lightning II v roce 2019

Americká společnost Lockheed Martin v minulém roce dodala zákazníkům 134 letadel F-35 Lightning II. ...

Polské F-35. Podpis smlouvy příští týden a žádné offsety

První víceúčelová taktická nadzvuková stealth letadla páté generace F-35A Lightning II polské ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Bystroushaak
    20:30 19.05.2020

    Pěkný článek, škoda že vůbec nejde do detailů. Já měl na střední automatizaci a tak bych si rád početl pořádně do detailů nad jistě fascinujícími prvky výroby a čím a jak se jí podařilo vylepšit.

  • Bender
    08:56 15.05.2020

    Mě trochu zaráží že podstatnou část F35 vyrábí Northtrop Grumman. Tato firma přeci byla kdysi hlavním konkurentem Lockheedu v soutěži F22 vs F23. Je to běžné, že si v náročných projektech zbrojovky vypomáhají, i když jsou vlastně konkurenti? Děkuji za info

    • major
      09:36 15.05.2020

      Tak je to asi pre každý projekt iné. Do finále JFC šli porti sebe Boeing vs Lockheed, pričom Northrop Grumman a BAe sa pripojili k Lockheedu (toľko wiki).

      Inak v našich končinách sú pri niektorých projektoch bežné nezákonné dohody medzi konkurenčnými firmami, keď konkurenčné ponuky dajú len naoko a pri samotnej realizácii "víťazná" firma prenechá časť prác konkurencii. Pri ďalšom projekte si to zas otočia.

      • Bender
        09:42 15.05.2020

        Děkuji. Toho infa na Wiki jsem si nevšiml.

    • palo satko
      10:55 15.05.2020

      Pri statnych zakazkach je bezne a nakoniec aj spravodlive, ze sa vyroba rozdeli do viacerych statov a zada sa vyrobcom, ktory su schopni kvalitnej vyroby. Velni na to tlacia nielen guverneri, ale aj poslanci z jednotlivych statov. Kolac je velky, treba ho spravodlivo rozdelit

    • balm
      12:41 17.05.2020

      Na tom není nic zarážejícího, protože ani jeden z velké trojky si nemůže dovolit zaplatit vývoj sám a odepsat např.: $35 000 000 000 v případě, že vyhraje konkurence. Ozbrojené složky získají svou zbraň a ani jeden výrobce nepřijde o investované prostředky, protože si mezi sebou rozdělí podíl na výrobě a zisku. Vítěz se stává hlavní dodavatelem a poražený subdodavatelem. Plus je tam ten bonus, že se na výrobě podílí i více států a zachovají se (rozrostou se) pracovní místa. Navíc není důvod, aby vítěz LM stavěl výrobní závody, ladil technologie, ... když to zvládnou subdodavatelé. NG postaví centroplán a Boeing křídla.

      U projektu PCA (minimálně 10x dražší, než celý vývoj F-35) se od počátku počítá s tím, že do toho půjdou všichni společně, protože ani jeden z velké trojky nemá tolik prostředků, aby celý vývoj utáhl sám.

  • JP--
    07:56 15.05.2020

    V 0,30 mu tam někdo ukrad kolo to je skoro jak u nás na ulici. :)

  • Charlie
    21:08 14.05.2020

    Tenhle článek je jen taková vata kolem toho skvělýho timelapsu od Lockheeda, ale nenechme se mýlit, tohle není skutečná sériovka, ta vypadá v US podmínkách úplně jinak, tohle je malosériová produkce zaměřená na možnost rychlého zavádění upgradů do vyráběného celku (takže na lince je malá rozpracovanost, těch robotických nosičů celku tam je docela málo) a řekl bych že hlavním cílem bylo vyoptimalizovat to na minimální prostor a minimální počet pracovníků.

    Rozložení toho všeho není uplně ideální, je tam spousta transportů z místa na místo, skutečná sériovka by vypadala jako řetěz se spoustou bočních subřetězců vstupujících ze stran (tak jak nám to předváděly fabriky za války, kdy dokázali chrlit desítky a stovky kusů čehokoliv měsíčně). Jenže - vybudovat takovou linku by bylo nesmírně nákladné (náročný vývoj a zapracování spousty pracovníků, roboty) a hlavně by nebyla pružná - na lince by se nachátzela řada kusů v různém stupni rozpracovanosti a zavedení změny by znamenalo nejdřív dokončit ve starém standardu řadu kusů, než by na ní došlo. A hlavně - kdo by ty kusy odebíral a kdo by tu linku zaplatil? Museli bychom se pohybovat v jednotkách tisíců celkově vyrobených kusů, aby to mělo smysl.

    Takže palec hore, Lockheede, ale tvoje možnosti jsou někde úplně jinde ;)

    K tomu hatovanýmu videu ze Sajuzu - však pozorujeme prototypovou dílnu, to co Lockheed vyrobí za měsíc oni dělaj celej rok. A ten týpek je očividně celej odvařenej z potentátů a kamer, který ho točej...

    • SofF
      02:49 15.05.2020

      a co čekat taky v mírové době, že? Sice se vedou silácké až hospodské řeči kdo komu může "natřít", ale reálně se na větší válku nepřipravuje nikdo. Kupodivu jediná Čína má dostatečně zkušenou a komplexní výrobní základnu ale i tam se to zadrhává ze stejného důvodu - není proč sekat nové letouny, lodě po tisíci kusech. Nic nenasvědčuje tomu že by se někdo stejně organizovaně a odhodlaně připravoval na válku jako tehdejší Německo a SSSR - naštěstí. Bez JZ by se uskutečnilo několik větších raketových výměn hlavních bojových svazů a pak by nastala přestávka kvůli všeobecnému nedostatku moderní munice... Ostatně kdo by ty rakety z určitou expirací vyráběl po desetitisících že, hlavně zastarávání je větší než za Studené války, takže co by se vyrobilo dnes za velké peníze by za pět let mělo tak pětinovou hodnotu. A bez skutečné hrozby se takové náklady velice těžce obhajují...

      • flanker.jirka
        22:52 15.05.2020

        mírová doba??? ...kdy naposledy USA s někým nevedly válku?

    • Shania
      15:28 15.05.2020

      Seriova linka by ani nedavala smysl, kdyz tu sestavuji komponent a ne finalni vyrobek. Centroplan vyrobi nasobne rychleji, nez zabere finalni montaz F-35 a stale to je max 200ks na serii. Takze jim to co ted maji na tohle bohate staci. "Seriova montazni linka" je az pri finalni kompletaci ve Fort Worth

      https://www.youtube.com/watch?...

      Je to spis reklama na mnozstvi automatizace.

  • Matesaax
    20:15 14.05.2020

    Aspon jednou týdně něco o F-35 případně Su-57,nebo ruské tanky a hned se je v diskuzi o čem dohadovat:-)

  • technik
    19:09 14.05.2020

    To je zase článek, těšil jsem se na popis toho strojírenského zázraku a místo toho jen nic neříkající kecy a přitom ty technologie můžou být velmi zajímavé čtení.

  • Robo
    18:03 14.05.2020

    To je houby technologie .
    Takhle se vyrábí letoun 5.gen :
    https://warsonline.slobodnyvys...
    Nejlepší je ta 22sec. a ten zoufalec s klíčem 13*17

    • satai
      18:11 14.05.2020

      No když to zabere 20000 člověkohodin místo 5000 člověkohodin, tak ta pečlivost musí nutně být znát a výsledek je zákonitě čtyřikrát lepší.

      • Jirosi
        18:27 14.05.2020

        20 000h = 500 lidí / týden
        5 000h = 125 lidí / týden
        Tyhle poklesy jsou spíše dané tím, že na začátku budujete linku pro výrobu "100" ks. Ale ve skutečnosti dodáte jen "5 ks". Pak prostě naskáčou ty hodiny.
        Faktorů proč jich je tak málo je mnoho, ale jeden z nich jsou také objednávky, Případně kusy na testovaní nových výrobních postupu.

    • Sidon
      18:24 14.05.2020
      Oblíbený příspěvek

      Nenech se zmast, ten zoufalec je urcite android s rukou, co presne meri vsechny momenty pri utahovani. Cele je to jen maskirovka, skutecna seriova vyroba probiha v tajne tovarne 100km pod zemi, kterou nenajdou zadne americke satelity. Je to tak velky prostor, ze tam maji i letiste na zaletani vsech letadel, co vyrobi.

      • Roland
        10:11 15.05.2020

        Jak nenajde? Vždyť už od WWII všichni vědí, že země je dutá. Ve skutečnosti tu základnu mají na Venuši - měsíc mají Němci, Mars USA, Čína zabrala tu dutinu co máme pod nohama a nám zbyly Brdy...

    • palo satko
      19:02 14.05.2020
      • (15)

      Radšej by som rozmyšlal ktora strana kluču pasuje, než trčal v kilometrovych radach na jedlo pre decka https://www.youtube.com/watch?...

      • satai
        19:03 14.05.2020

        Neblábol.

      • Sidon
        19:13 14.05.2020
        • (3)
        Oblíbený příspěvek

        A jak je to s tema cernochama, bijou je?

        • palo satko
          19:34 14.05.2020
          • (13)
          • Sidon
            20:15 14.05.2020

            Ja jsem si to myslel!

        • Danieeel
          05:01 15.05.2020
          Oblíbený příspěvek

          Aj bijou - furt je bijou... :)

          • palo satko
            11:26 15.05.2020

            Precitaj si dnesny NYT, v clanku Amercky sposob zivota sa meni na bojisko pisu, ze 92% zatknutych za nenosenie rusok su cierni a hispanci. A pritom ruska nenosia aj bieli.

          • Danieeel
            05:01 16.05.2020

            Ale ved ja nevravim, ze tam nie su problemy. Rasizmus aj segregacia su vsade a neskoncia nikdy (Iba ak vo vecnom miery a nebeskom pokoji vecneho komunizmu - tam su v prdeli - az na par vyvolenych vynimiek - vsetci skoro rovnako, tak nejaka farba pleti, ci narodnost uz nehra rolu... ) Staci sa pozriet ako je to so spoluzitim odlisnych farieb pleti u nas.

            No proste od Luthera Kinga sa to v USA trocha zmenilo.

            "...uznávaný vestník americkej Národnej akadémie vied publikoval štúdiu, z ktorej vyplýva, že bieli policajti strieľajú na farebných občanov menej ako ich čierni či ázijskí kolegovia.
            Napríklad vo Filadelfii bola pravdepodobnosť, že budú strieľať čierni policajti na černošského podozrivého, o 67 percent vyššia ako u ich bielych kolegov. A u hispánskych policajtov to bolo dokonca o 145 percent pravdepodobnejšie.
            A tým, čo k streľbe policajta vedie, nie je podľa štúdie farba pleti podozrivého, ale skúsenosť daného policajtmi s kriminalitou príslušnej menšiny.
            Štúdia uvádza, že mylný dojem vzniká selektívnym spravodajstvom: správa je len vtedy, keď belošský policajt strieľa na černocha."

      • dusan
        20:59 14.05.2020
        Oblíbený příspěvek

        Váľal som sa od smiechu tak 5 minút : )

        Americkí "žobráci" na autách .....je to fakt symbol zaostalosti USA ....

      • Danieeel
        04:44 15.05.2020
        Oblíbený příspěvek

        Pani, no este horsie ako dostat sa u nas o 15:00 do Tesca...

        Aj ja by som ovela radsej zil v krajine, kde v sucasnosti doktori akosi napadne casto vypadavaju z okien.
        https://www.aktuality.sk/clano...

        Tiez nechapem tych americanov, preco tam trcia - tupci - a neemigruju hufne do Ruskeho zvazu hladat "to jedlo pre decka" v sirej tajge.
        Divne je len, kolko "blbcov" z toho Ruska doteraz prchlo do celeho sveta. A najnovsie ma tendenciu odtial odist asi tak kazde druhe "decko"... (cez 40% mladych okolo hranice dospelosti)

        • rabo123
          00:40 19.05.2020

          Menej čítať našu tlač a troška sa pozrieť čo je tom Rusku naozaj. Je smutné, že takéto infantilné príspevky sa nemažú. Ovládaš iný jazyk ako slovenčinu a češtinu ?

    • gangut
      19:21 14.05.2020

      A vo vašom svete zúfalci doťahujú prehoznú maticu 17 čím?

      • Roland
        10:15 15.05.2020
        Oblíbený příspěvek

        Momentovým klíčem, pneumatickým dotahovákem, nebo to za nás dost často dosahuje robot. Mimochodem momentvým klíčem jsem dosahoval šrouby hlavy na motoru do T55 už před 20 lety - tzn minimálně kdysi dávno tyhle vymoženosti už k dispozici měli

        • stronger.p
          12:55 15.05.2020

          Převlečnou matici na trubičce nebo hadici? Tak to bych Vás s tím momentovým klíčem nebo pneumatickým dotahovákem chtěl vidět. Na spoustě aplikací se bez obyčejného plochého klíče ani neuprdnete...

          • Sergej7490
            15:08 15.05.2020
          • stronger.p
            16:30 15.05.2020

            Viděl jste vůbec tu rukověť k tomu? jak s tím chcete fungovat ve stísněném prostoru? Fakt bych Vás chtěl vidět při práci.....

          • gangut
            18:36 15.05.2020

            Vidno ze sú to tu samí skúsený mechanici. Momentovým kľúčom sa doťahuje až na koniec. Jednak je momentový kľúč dosť neohrabaný a jednak je to kalibrovaný nástroj. Podľa predpisu by sa mal pred každým použitím prekontrolovať na stende. Verte alebo nie aj mechanici od Lockheeda používajú vidličáky... :-D

          • Sergej7490
            18:36 15.05.2020

            Videl. A su aj malicke momentaky, jednoucelove, nastavene na jeden moment. Daju sa prestavit, ale nie uzivatelom na linke. A tie nie su ovela vacsie ako ako ten plochy kluc. Samozrejme na patricne male momenty v jednotkach Nm, max nizke 10ky Nm.
            To ale nie je tento pripad, tu mal fachman evidentne miesta dost.

          • Sergej7490
            18:42 15.05.2020

            To Gangut: Samozrejme, ale povodna vytka bola, ze momentak na prevlecnu maticu neexistuje, alebo to s nim nejde. Ked sa chce ide, ale samozrejme suhlas ze obycajne ploche stranove kluce, hlavne v roznych S, U, patvaroch su stale nenahraditelne.

          • stronger.p
            21:47 15.05.2020

            OK, současný plochý momentový klíč na převlečnou matici použít můžete, ale jen pokud máte kolem "kilometr " místa. Na palivovém čerpadle Audi V6 TDi, na trubkách ke vstřikům,byste s tím momentovým klíčem moc neuspěl :D. Jen ze zvědavosti, čím si podržíte proti převlečné matici na hydraulické trubce holendr na hydraulické hadici, když je musíte smontovat k sobě?
            Ručním momentovým klíčem nemáte "šroubovat" po celé délce závitu, ale jen finálně dotáhnout, jak správně napsal gangut.
            A to video z montáže jsme již řešili téměř přesně před rokem, ano je to namarkýrovaný, pár lidí se tu neustále opakuje...

      • stronger.p
        13:01 15.05.2020

        Ty mínusy jste zřejmě získal od lidí, co mají obě ruce levé a o práci mechanika možná četli na wiki...

        • gangut
          07:26 16.05.2020

          Asi tak.

      • stronger.p
        21:53 15.05.2020

        gangut, jen upřesním svůj včerejší příspěvek, ty mínusy jsme získali od lidí, kteří mají obě ruce levé a když si utírají na záchodě prdel, tak si nahrábnou hovno za nehty.

    • Englbert
      20:16 14.05.2020

      :-))) To jsou neskutecni zoufalci. A dobre jim tak. Skoro 40 let sve okupovane satelity okradali a drancovali. Ted se jim to vraci.

      • palo satko
        10:59 15.05.2020

        Teraz zadlzeny makas na Nemca. Tiez to nie je Bohvie co.

        • satai
          12:02 15.05.2020

          Mluv za sebe.

        • Jirosi
          15:50 15.05.2020

          Jak se ta práce na "Němce!" projevuje¨?

          • Sergej7490
            18:48 15.05.2020

            Je to velmi dehonestujuce a funguje to nasledovne: Ty vyrobis, Nemec zaplati, a to dokonca (!) nacas a tolko, ze mozes z toho investovat do rozvoja firmy, zamestnancov, pripadne tvorit rezervy...
            Ale problemom je, ze Nemec ten tvoj vytvor niekam integruje a dalej preda, a to uz je vykoristovanie a zneuzivanie lacnej pracovnej sily na vychode...

          • Jirosi
            18:58 15.05.2020

            Takže by bylo lepší, kdyby si to vyrobil celé v Německu na automatické lince, a zaměstnance na východě propustil, aby se opět mohli věnovat agrární činnosti a těžbě surovin?

            Firmy v CR/SR dělá jí to samé z Ukrajinci..

          • Sergej7490
            22:11 15.05.2020

            NJ, zabudol som na smailikov...

    • Scotty
      21:25 14.05.2020

      Výroba prvního sériového SU-57. To je nejspíš ten který spadl při prvním zkušebním letu. Ti bioroboti které vidíte na videu jsou dnes už pravděpodobně na Sibiři.

      • rabo123
        00:35 19.05.2020

        Teraz padol skutočne sériový stroj dlhodobo odskúšaného F-22. Budete rovnako vtipný, alebo ste len zaujatý a robíte tu z tohto veselú stránku ?

        • Jirosi
          12:48 19.05.2020

          Co jeden, oni za 16.let služby ztratily už 4 ze 195! (2004, 2009, 2010, 2020)

    • rabo123
      00:44 19.05.2020

      No toto asi nebude sériový stroj, keď ten ešte stále čaká na nové motory. Aj ruské médiá fungujú na klikoch a aj na bombastických titulkoch.

  • diwalt
    17:32 14.05.2020

    Musk stojí za zmínku ohledně výroby i jinde. Přiznám se, že mne vyloženě fascinuje, jakým způsobem optimalizuje výrobu i v případě, že už je výroba rozjetá a zavedená.

    Několik let v Tesle vyrábějí Model 3. Aby vyhověli bezpečnostním předpisům (a nejen kvůli tomu) je podvozek dost komplikovaný a musí se sestavovat z mnoha dílů. Když připravovali návrh pro Model Y, celý návrh optimalizovali a nechali si postavil speciální odlévací linku, kde je možné odlít celý podvozek jako jediný kus. Jde o vysokotlaké plnění formy hliníkem, kdy do celé formy je vstříknut hliník za nízké stovky milisekund (mám pocit, že jde o 120 ms), ale celý blok tuhnul jako monolit a neměl rozdílné vlastnosti na různých místech. Nikdo jiný tak velký kus neodlévá, žádná tak velká linka do té doby nevznikla.

    Musk má v tomto ohledu opravdu jedinečný přístup k výrobě. Nebojí se zkoušet a nebojí se dělat chyby (a je v jistém ohledu mistrem slepých uliček), ale v konečném výsledku postupuje velmi rychle a je úspěšný v mnoha oborech, do kterých se pustil.

  • satai
    15:56 14.05.2020

    Competence porn je můj oblíbený žánr ;-)

    • Roland
      16:44 15.05.2020

      Já jsem spíš na space porn - https://youtu.be/sX1Y2JMK6g8...

      A nemůžu se dočkat na ten gangbang co plánují na 27 :)

      • Qakin
        08:23 16.05.2020

        Mazec. Vždycky je paráda, když se povede něco velkýho a když ještě navíc z toho nějakej střihačskej šikula udělá takovejhle doják.... Prima béčko k sobotní snídani, díky chlape