Česká armáda hledá nové transportní letouny

Airbus A319 a JAS-39 Gripen. / Milan Nykodym, CC BY-SA 2.0

České ministerstvo obrany plánuje významné posílení přepravních kapacit českého vojenského letectva. Kromě nákupu středních dopravních letadel kategorie C-130 Hercules se zvažuje nákup dalších letounů C-295 CASA nebo jednoho dopravního stroje Airbus A319.

Investice do dopravního letectva

Zástupce náčelníka generálního štábu František Malenínský před nedávnem oznámil potřebu investovat v dalších letech nejméně 100 miliard korun do modernizace vojenského vybavení Armády ČR. Se stanovenou sumou souhlasí i ministr Stropnický. "Když si to rozložíte do deseti let, je to sice pořád hodně, ale už to odpovídá tomu, co máme v rozpočtu na akvizice," říká Stropnický.

Velkou část investovaných prostředků připadne na dopravní letectvo. Vzdušné síly Armády ČR plánují nakoupit další dva menší dopravní letouny C-295 CASA, jeden nebo dva střední dopravní stroje kategorie C-130 Hercules a velký dopravní stroj Airbus A319.

O nákupu nových letounů se rozhodne v následujících měsících. Politická vůle nakoupit letouny existuje, otázkou je, zda se na nákup najdou peníze v napjatém armádním rozpočtu.

CASA C-295M

V současné době Vzdušné síly Armády ČR provozují čtyři letouny CASA C-295M. Stroje létají u 242. transportní a speciální letky z 24. základny dopravního letectva "T. G. Masaryka" (Praha – Kbely).

Letoun dokáže dopravit až 9250 kg nákladu na vzdálenost 1200 km nebo 3 tuny nákladu na 4600 km. Uvnitř stroje najde místo 66 vojáků nebo pět standardizovaných přepravních palet 2,24×2,74 m.

K původně čtyřem letadlům se v budoucnu možná připojí dvě další. Důvodem je velká vytíženost letadel C-295M v Armádě ČR. "Jedna je na Sinaji, jedna musí být v záloze, pak nám zbývají dvě. A to není moc. O tomhle všem se rozhodne definitivně do března," říká ministr Stropnický.

Stroje C-295M jsou menší kategorie a mají několik zásadních nevýhod. Kromě nízké přepravní kapacity je to například malý dolet.

Druhou nevýhodou je neschopnost přepravit standardní armádní kontejnery. Armádní kontejnery slouží k zajištění základních potřeb vojenských jednotek v polních podmínkách. Lze je snadno přepravovat, chrání obsah před okolními vlivy a zajišťují vysoký komfort a pohodlí pro jejich uživatele.

Vyrábí se v různých provedeních – např. sanitární buňka, varna a výdejna stravy, nádrž pitné vody, septik, chladírenský, skladový, mobilní velitelské stanoviště, zdroje elektrické energie, údržbový apod.

Embraer KC-390

Dopravu kontejnerů, ale i kolové techniky a většího počtu osob mají zajistit větší dopravní letouny. "Chceme armádu mobilní, rychle nasaditelnou ve světě. Jsme si tam schopni přepravit alespoň nějaké kontejnery? Nejsme," říká ministr obrany Martin Stropnický. Cena jednoho letounu se odhaduje na 1,5 miliardy Kč.

V úvahu připadá stroj kategorie C-130 Hercules, který v současné době ve výzbroji Vzdušných sil Armády ČR chybí. Podmínkou nákupu však bude jistě zapojení českého průmyslu do výroby letounů, jde o tzv. offsety. Největším favoritem je tak v současné době brazilský dopravní letoun Embraer KC-390, na jehož vývoji a výrobě se podílí české Aero Vodochody.

Nákladní prostor KC-390 má rozměry 17,75×3,45×2,9 metrů. Uvnitř lze tak bez problému přepravovat například dva armádní kontejnery o délce 6,1 m (20 stop), případně jeden o délce 12,2 m (40 stop).

KC-390 je schopen přepravit až 23,6 tun nákladu na vzdálenost 2600 km nebo 13,3 tun na 4815 km. Přeletová vzdálenost je 6000 km.

Foto: První slavnostní roll-out letounu KC-390. / Ministério da Defesa -
První slavnostní roll-out letounu KC-390. / Ministério da Defesa

Airbus A319

Ve vzdušných silách slouží dva dopravní letouny Airbus A319 (A319-115CJ). Letouny jsou určeny především pro přepravu osob (VIP osob, vojáků do misí, evakuaci českých občanů ze zahraničí) nebo pro přepravu zraněných českých občanů ze zahraničí.

Ve verzi VIP přepraví až 42 cestujících na vzdálenost 8500 km. V „ekonomy" verzi s 96 osobami na palubě doletí na vzdálenost 6100 km. Do airbusu lze instalovat také čtyři lůžka pro lehce zraněné a dvě speciální lůžka pro těžce zraněné či nemocné pacienty.

A319 létají u 241. dopravní letky z 24. základny dopravního letectva "T. G. Masaryka" . Letka provozuje také 2 dopravní stroje Jak-40 a dopravní letoun CL-601 Challenger.

Ruským letounům Jak-40 však končí životnost a armáda uvažuje o jejich náhradě. Jednou z možností je přikoupení třetího dopravního A319.

„Tento nákup je v kategorii seriózních úvah," uvádí ministr obrany Stropnický. „Pravdou je, že se současnými airbusy jsme spokojeni, nicméně pořád může jít ještě o jiný typ letadla. Definitivní rozhodnutí by mělo padnout do půlroku."

Zdroj: Army.cz

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Stát se leteckým návodčím Armády ČR

Ve čtvrtek 30. října bylo na 22. základna vrtulníkového letectva Sedlec, Vícenice u Náměště nad ...

L-39 Next Generation: Aero a Česká exportní banka společně

ČEB by ráda spolupracovala na financování vývoje a podpořila výrobu a export nové generace ...

Česky vojenský robot TAROS 6×6 V2

Na letošní výstavě Future Forces 2014 představila česká společnost VOP CZ projekt unikátního ...

RETIA a ELTA společně výrobí radar protivzdušné obrany

Dnes, v úterý 25. listopadu 2014, byla za přítomnosti předsedy vlády ČR Bohuslava Sobotky podepsána ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • kalamar
    11:41 30.09.2017

    pastorosasben,Murat123

    Skvělé, s takovou zanedlouho budeme na Armádních novinách kupovat i oriflame.Že vám není trapné cpát ty vaše reklamy až sem,neskutečný.

  • Murat123
    11:18 30.09.2017

    Dobrý den, pane / paní.

    Jsme soukromá úvěrová společnost a nabízíme půjčky s nízkými úrokovými sazbami ve výši 2% a nabízíme řadu úvěrů, jako jsou osobní půjčky, podnikatelské úvěry, konsolidační úvěr, zajištěné a nezajištěné úvěry apod.
    Děkujeme, že jste si přečetli tuto reklamu.
    Pro více informací a dotazů nám prosím zašlete e-mail zde, abyste získali úvěr od naší společnosti prostřednictvím následující e-mailové adresy:
    zekimurat01@gmail.com

  • pastorosasben
    10:30 14.09.2017

    Naléhavě potřebujete peníze? Můžeme vám pomoci!
    Jste v současné situaci v potížích nebo vás hrozí v potížích?
    Tímto způsobem vám dáváme možnost vyvíjet nový vývoj.
    Jako bohatá osoba cítím povinnost pomáhat lidem, kteří se snaží, aby jim poskytli šanci. Každý si zaslouží druhou šanci a od té doby, co vláda selže, bude muset pocházet od ostatních.
    Žádná částka není pro nás příliš šílená a splatnost, kterou určíme vzájemnou dohodou.
    Žádné překvapení, žádné další náklady, ale jen dohodnuté částky a nic jiného.
    Už nečekejte a komentujte tento příspěvek. Uveďte částku, kterou chcete požádat, a my vás budeme kontaktovat se všemi možnostmi. kontaktujte nás dnes na pastorosasben@outlook.com

    Naléhavě potřebujete peníze? Můžeme vám pomoci!

  • jirka.aero.rusky@gmail.com
    10:32 13.05.2015

    Jistěže by bylo potřeba investovat do velkých transportů s pokud možno co nejvetší varibialitou (Herkules - Embraer) Při vzájemném porovnání pak bude nutno srovnat spoustu technických parametrů, ale vše nakonec rozhodne parametr "cena",to jest za kolik nám dobročinící přátele z USA budou ochotni prodat repasované Herkulesy a za kolik nakoupíme nové, i když ještě málo v
    praxi odzkoušené Embraery s vynikajícími parametry a s naším vlastním podílem na výrobě, což je jako parametr také velmi výhodné. Ostatně kdysi se tradoval slogan, že letadlo, které pěkně vypadá taky pěkně lítá .

  • Karlos
    21:17 11.12.2014

    Protoze jsme v Cechach a porad mame pocit, ze vsechno vymyslime lepe a kdyz to udelame doma, tak to bude levnejsi.

  • 666trifid
    18:12 11.12.2014

    Proč zase hledáme něco jiného, než je běžné v jiných státech NATO? Všude jsou osvědčené a spolehlivé Herkuly, my ale zase komplikujeme...!

  • Karlos
    18:25 03.12.2014

    Mi-171
    - koupeny nove, ale absolutne stara avionika, zadne obranne systemy, vyzbroj
    - postupne za neuveritelne penize nekolik kusu modernizovano, nicmene ne tak jak by si armada prala - omezeni ze strany vyrobce a nase poslouchani
    - nyni hrozba nedostatku nahradnich dilu

    Proc nahradit
    - jsme v NATU, uz by to mohlo vsem dojit, NATO nam bude pomahat, ne Rusove, tj. musime mit kompatibilni vyzbroj (stejne jako za Varsavske smlouvy, nevim proc to porad nechapeme)
    - jak jsem tady jiz uvedl, potrebujeme vrtulniky, kde je vse vymyslene a jen definovat co chceme.
    - no a myslim ze vzhledem k tomu, ze ruska technika vzdy byla ziznivejsi nez zapadni, tak i naklady provozu, znecistovani provozu ci logisticka narocnost bude nekde jinde.

  • Hubňa
    21:13 01.12.2014

    TF_HU:

    Praxi u leteckého útvaru nemám, vše mám z druhé ruky. Samozřejmě se nepovažuji za experta na leteckou techniku ani na naše letectvo. To s těma Alkama uznávám, je to pádný argument, proč je absence tankování ve vzduchu velká nevýhoda.

    Co se ale týče Mi-171, můžete mi vysvětlit, jak to myslíte? Nedávno totiž prošly solidní modernizací, jejich stáří není nijak velké a svou funkci plní dobře. Jediný problém je samozřejmě v dodávkách náhradních dílů, ale to se snad taky nějak vyřeší. Podle mě jsou to stále výkonné stroje, které u nás můžou ještě nějakou dobu v pohodě lítat :) Ale rád se nechám vyvést z omylu...

  • Charlie
    14:40 01.12.2014

    Ohledně KC-390:
    Pokud to nakonec dobře dopadně, získá armáda špičkový stroj, za který bych byl mnohem radši než za Herkuly. Proč?
    1) Pouze 2 motory čili nižší náklady na údržbu
    2) Díky vyšší cestovní rychlosti a lepší aerodynamice (nižší spotřeba PHM) jsou pro nás vhodnější na zásobování vzdálených misí, stejně jako pro doplňování paliva ve vzduchu stíhačům (může se dít při vyšších rychlostech, což je pro stíhače lepší).
    3) Získáme vlastní vzdušný tanker, kterých není dostatek, takže krom jednoduššího obstarávání vlastních potřeb můžeme tuto schopnost poskytovat okolním státům.

    O zapojení (a zásadním) českého průmyslu do výroby se nemusím rozepisovat. Za sebe bych byl klidně pro nákup více těchto strojů místo Airbusu, protože je určitě užijeme víc.

  • Vrata
    21:23 29.11.2014

    strikehawk:
    ja mam informaci, ze L-159 staly 50 mld.
    Dale je to: cca 20mld Gripeny, cca 15mld Pandury, 4mld CASA, T-72 tusim do 5mld, Tatry snad 2mld, Bren 1mld, ...

  • Argonaut.CZ
    18:34 29.11.2014

    Asi budu za kacíře, ale mě by dávalo smysl stanovit, co je pro armádu absolutní minimum, které po ní požaduje ochrana a podpora této země.

    V podstatě udělat set požadavků, např.:
    - postavit do 48h stanové městečko pro 5 tis. lidí a zásobovat ho 3 týdny
    - vždy mít plnou kontrolu nad vzdušným prostorem s možností zásahu
    - atd....

    ať si vymyslím cokoli, co by této republice k něčemu bylo, nevidím tam další CASA a už vůbec ne Airbus. pořád mi přijde, že tu máme cestovní kancelář.

  • TF_HU
    01:45 29.11.2014

    Pro Hubňa...máte nějakou praxi u leteckého útvaru AČR?

    Schopnost tankování letounu ve vzduchu není jen o doletu, ale též například o výdrži někde nad prostorem operace, tak aby mohl udělat CAS. Proč asi ALCA nepůsobí tam kde ji chtěli, že :-)

    K vrtulníkům...pokud se nepletu..16 ks. Deset let nás vrtulníky nepálí? Troufám si tvrdit, že tomu tak není. :-)

    Chci jen říci, že to není tak snadné jak to může vypadat.

  • Matesaax
    16:42 28.11.2014

    Armáda nad Alcou nemá důvod lámat hůl,protože s jejím provozem je naprostá spokojenost,takže není důvod se zbavovat L-159 a hlavně to navýšení JAS-39 je spíše zbožné přání,ale reálně je malá šance,že se pořídí další stroje.

  • petres
    16:23 28.11.2014

    K L-159 - mám dojem podle vyjádření kolem možného budoucího navýšení počtu Gripenů o 6, že naše letectvo nad ALCOU již zlomilo hůl a rádo by se zbavilo všech L-159, a proto to navýšení počtu Gripenů se schopností CAS jako náhrada za zbylé L-159.

  • Nesher
    16:18 28.11.2014

    To Matesaax
    Ohledně EV-55 si Vás dovolím opravit, Evektor sehnal investora a tedy je reálná šance, že se vyrábět bude - http://byznys.ihned.cz/c1-6241...
    Tedy žádný prodej do Ruska se nekoná.
    Jinak souhlasím, že nákup EV-55 pro AČR nedává smysl, rozhodně jsou důležitější věci.
    A pokud by se někdy v budoucnu měla kupovat lehká dopravní-transportní letadla, tak rozhodně dává větší smysl L 410NG. Znamenalo by to např. menší náklady na přeškolení pilotů a mechaniků, větší dostupnust ND (napž. motor je domácího původu) atd.

  • strikehawk
    15:45 28.11.2014

    Vrata : myslím, že skutečná čísla jsou jiná. Pokud si pamatuji tak jenom program L-159 spolykal ze státního rozpočtu 70 miliard a navíc vůbec nešel z rozpočtu MO. Stejně tak Gripeny jsou položkou ve státním rozpočtu nikoliv čerpány z MO. Navíc tvrdím, že primárním problémem naší armády není nedostatek peněz ( těch samozřejmě není nikdy dost ) ale účelnost vynakládání, smysluplná dlouhodobá koncepce a korupce.

  • Matesaax
    15:43 28.11.2014

    By mě zajímalo jaký smysl má nákup EV-55.Jednak se to letadlo vyrábět nebude,možná Rusko koupí celý projekt a hlavně je nákup tohohle letadla opravdu to nejposlednější co naše armáda potřebuje.Jako doplněk C-295 už nedává vůbec žádný smysl.
    Daleko větší smysl má nákup např. již níže zminované výzbroje pro letouny Jas-39 a L-159.Letoun L-159 je ve výzbroji někdy od roku 2000 a dodnes k němu není žádná řízená vyýzbroj o kontejnerech pro zaměřování a průzkum ani nemluvím...

  • Vrata
    14:57 28.11.2014

    Jen drobna poznamka k tematu: tech 100mld Kc, ktere ma armada dostat na novou techniku je zhruba totez, co dostala ze poslednich 25 let (na L-159, modernizovany T-72, Gripeny, Pandury, CASA, Tatra, Bren a asi par dalsich mensich zakazek).

  • Muž, co zírá na kozy
    14:03 28.11.2014

    Karlos: LZS není SAR! Provozování SAR je závazné pro všechny členské státy ICAO a jejím zrušením bychom se zařadili mezi země třetího světa. Navíc mám pocit, že zkušenosti z povodní za posledních dvacet let dostatečně ospravedlňují tento druh letectva.

  • fulcrum
    13:45 28.11.2014

    Alternativou k v komentářích zmiňovanému Evektor EV-55 by mohl být vyvíjený modernizovaný L-410NG.

  • Hubňa
    13:00 28.11.2014

    Jak už tu u pár článků padlo, nejdůležitější je stanovit si cíle, které má armáda plnit, a až potom ji vybavit odpovídajícími prostředky.

    Poslední měsíce nám jasně ukazují, že hlavním cílem by dál měla být obrana našeho území, respektive území zemí NATO. Podle mého k tomu v současnosti naše armáda dostatečně vybavena není - tím by se tedy mělo začít.

    Kontrola vzdušného prostoru je základ, proto je myšlenka pořízení dalších šesti (výhledově určitě 12ti až 14) na místě. Nejakutnější je ale pořízení výzbroje pro stroje stávající (jak psal někdo dole), současný stav je prostě fail, který asi nikdy nepochopím. Alky jsou taky super, ani by mi tolik nevadila absence schopnosti doplňování paliva při letu, jsou přece určeny převážně k CAS, takže by působily z předsunutých letišť na kratší vzdálenosti. Nakonec vyřešit PVO, na všech úrovních. V současnosti totiž prakticky není.

    K vrtulníkům - co jsem četl a slyšel, tak má MO v plánu za Sokoly a Mi24ky pořídit jen jeden typ. Ono by to nebyl asi zas takový problém, provozování čistě bitevního vrtulníku je pro nás zbytečně drahé, důležité je ale nakoupit nové stroje v odpovídajících počtech. Z dřívějších zkušeností s nákupy MO je možné, že už teď plánovaný (podle mě) nízký počet 12ks ještě sníží. Mi-171 bych nezatracoval, klidně může ještě 10 roků lítat, tam nás bota tolik netlačí a náhrada se může řešit později.

    Dopravní letadla - souhlasím s tím, co už tu padlo. Nákup dalšího A-319 zavání. Ideální by bylo pořídit tak tři-čtyři stroje kategorie C-130. Stejně to nebude hned, takže bych si počkal, jak se ukáže KC-390...Místo dalších C-295 by fakt dával smysl nákup pár malých Evektorů.

    Těch 100 miliard by mohlo ze začátku stačit, důležité je s nimi neplýtvat za zbytečnosti a řešit opravdové problémy, kterých má naše armáda spoustu.

  • RiMr71
    11:24 28.11.2014

    K tomu Evektoru EV-55 - měl jsem možnost vidět ho létat "na střídačku" s L-410 a přece jen to působí jako trochu jiná generace (ještě aby ne). Snad i ten komfort a tedy využitelnost by byla u EV-55 větší. Například hluk motorů (resp celé pohonné jednotky) je neporovnatelný, EV-55 mi skoro "uletěl", protože ve srovnání s L-410 je to prostě tichošlápek. S dovolením video. kde jsou obě éra:
    https://www.youtube.com/watch?...

  • D.i.p
    11:20 28.11.2014

    Strikehawk: Asi souhlas. Dopravní letectvo by mělo počkat až po vyřešení zmíněného. Ono vlastně s KC-390 není kam spěchat, než to bude perfektně fungovat a osvědčí se v Brazilii, tak to bude chvíli trvat.
    To s výbrojí pro letectvo už jsem psal několikrát. Je to tristní. K čemu jsou letadla v jakémkoli počtu, když nemají pořádnou výzbroj v dostatečný zásobě. Ale co mě zaráží je, že to vojáci nejsou schopný prezentovat jako základní potřebu. To samé s výstrojí vojáka.

  • strikehawk
    10:17 28.11.2014

    Na tomto případu je zajímavé pouze to, že šíbrům, kteří po posledních skandálech s nákupy byli na suchu ( viz Omnipol apod ), stačilo pouze cca 1/2 roku aby totálně zmátli i člověka z venčí, který se jevil alespoň zpočátku, že nepodlehne lobistickým tlakům a bude se řídit elementárním selským rozumem. Teď už papouškuje naprosté nesmysly generované odborem nákupu a podporované zhovadilým GŠ plným dementních dědků s lampasy, kteří se nemůžou dočkat dalších teplákovek pod stromeček ( viz aféra s dárečky na GŠ ) resp Omnipolem s Hávou o potřebě dalších CASA, Hercules atd. Bylo by třeba si uvědomit, že naše armáda je ve zcela tristním stavu a dopravní letectvo je to poslední kde je nutnost investovat. V současné době eviduji pokud je mi známo 12+2 JAS 39C/D Gripen bez možnosti útoku na pozemní cíle, se základním množstvím 24 ks AAM AMRAAM, bez integrace střeleckého nebo průzkumného kontejneru. Dále 24 ks ALCA s integrovanou výzbrojí PLAMEN a "železnými" pumami a neřízenými raketami + Sidewinder. Nic víc, za 15 let nejsou schopni integrovat střelecký kontejner a nakoupit elementární množství inteligentní munice. PVO snad nemá cenu ani zmiňovat, zde je prezentován přenosný RBS-70 jako nosný prvek což je zcela k smíchu nejen vzhledem k charakteristikám ( max dolet/výška ) ale i k množství ( 16 ks? ). Pozemní armáda je na tom snad ještě hůře - přes nedávné nákupy OT PANDUR II zde opět není dotažena do konce akvizice PTŘS Rafael SPIKE LR na straně externí lafetace kanonu. Transportér prostě žádné nemá, má pouze prázdnou schránku !!! A takto bychom mohli pokračovat........ Je tady snad ještě někdo kdo nepochybuje u "nutnosti" nákupu techniky pro dopravní letectvo

  • petres
    08:51 28.11.2014

    Karlos - souhlasím s vámi v tom, že armáda je určena pro boj a měla by své finanční prostředky přednostně směřovat tímto směrem (např. priorita větších transportních letounů před dopravními A319). V případě vrtulníků určených jako náhrada Sokolů souhlasím s Jura99, LZS/MEDEVAC je výjimka potvrzující pravidlo - je proto dobře, že piloti nalétají své hodiny a lékaři a další personál získají praxi smysluplně při ostrém nasazení i době míru. Dovolil bych si nesouhlasit, že EC nebo AW nemají víceúčelové typy s možností výzbroje kulomety a raketami. Např. EC645 T2 (15 ks kupují Němci pro SF), ale i AW139M ( snad i AW109 LUH) tuto možnost mají. Samozřejmě s AH-60 BattleHawk to srovnání nesnese, ten je kategorie sama pro sebe, množství nesených raket, 20 mm kanon v otočné věžičce pod trupem, odolnost i možnost nesení malého výsadku mu dávají vlastnosti blízké klasickým AH a myslím, že ho to staví i nad Mi24/35. Řada UH/MH/AH-60 nabízí skutečně asi maximum možného, je otázka jestli na to máme finanční prostředky.

  • Jura99
    08:09 28.11.2014

    Karlos
    tu leteckou záchranku by naopak měla provozovat armáda v co největší míře i v ostatních krajích. Podobně jak je pro vojáka k nezaplacení zkušenost z ostrého nasazení v misích, tak pro piloty vrtulníků a vojenské lékaře je k nezaplacení zkušenost z ostrého nasazení při záchraně životů civilistů. Erár by navíc měl teoreticky ušetřit, protože vrtulníkáři by museli cvičit tak jako tak a stát nebo kraj nemusí objednávat soukromou LZS. Soukromá LZS si pochopitelně do ceny svých služeb účtuje pořízení letecké techniky.

  • semtam
    05:38 28.11.2014

    Karlos

    Vesměs máte pravdu. K MI-171, armáda je dostala de facto grátis. Dílčí modernizace je jen nepatrná část z toho, co bychom zaplatili za úplně nový stroj a nějaké zásadní výhody by nám to opravdu nepřineslo, spíš finanční ztrátu. Mít k nim lehčí univerzální vrtulník není na škodu, nemusí být určen jen k LZS. Pokud zrovna není na něj dovyvinuta verze pro palebnou podporu, tak to není nic tragického. Pokud už nebudem používat bitevní vrtulníky, tak pro aspoň nějakou podporu AH-6i, ten je na to primárně určen a bude určitě šikovnější než kdejaký ozbrojený uni vrtulník. Armádu určitě nasytit PLŘS. RBS-70 je skvělá zbraň, ale moc přenosná v pravém smyslu není. Pro naši armádu asi nejvhodnější by byl GROM. Ale to už by záleželo na nabídkách. Určitě mít něco pro střední výšky. Tam by byl hezkej SPYDER. Užitečnej by byl Pancir S1, ale ten je neprůchodnej.

  • Karlos
    02:26 28.11.2014

    Jen bych chtel jeste upozornit na jeden vyznamny fakt. Armada je urcena na boj - ochranu CR v pripade napadeni nebo jako podpora pri mimoradnych situacich. Proto se bavit o nahrade SOKOLU kvuli LZS je to same jako podpora armady sportu. Proste tohle je treba si uvedomit a nevyhazovat za to armadni penize. Pro verejnost to mozna vypada dobre, ale ACR z toho nic nema. Tj. LZS opustit = neni treba resit vrtulnik pro ni. Hned jsme zase na zacatku jak efektivne zmodernizovat vrtulnikove letectvo - 1 typ univerzalni a 1 pro pruzkum, ¨palebnou podporu¨. Mi171 urcite neni spatny, ale je spatny pro nas, kde se vse ridi predpisy. To pak Mi171 nic neumi a nenabizi, krome letani z mista na misto ve dne. Nyni sice maly upgrade, ale jak do nej rychle nasednout a vysednout kdyz podlaha je tak vysoko nad zemi, jak z neho rychle slanovat nebo fastropovat kdyz ve dveri jsou kulomety, jak vyuzit zadni rampu kdyz nic neunese. BLACKHAWK ja preferuju jen proto, ze na nej je vse vymyslene, staci je rici co chci. Na Mi171 neni nic a vse se vymysli (samozrejme to ACR plati, i LOMu) a jeste si do toho nechavame kecat od Rusu a LOMu kvuli papiru co jo a co ne. To same plati o AH-6i nebo Bellu - proste je to vymyslene. EC nema nic, to same Augusta, tj. chci rakety, kulomety - ok, ale budu platit vyvoj. Jsme mala armada, ktera by mela mit dost penez na to koupit to nej vymyslene a ne to vymyslet. A do PVO bych taky investoval, ale zase jednoduse, neni nic lepsiho nez STINGER pro normalniho vojaka. Neni k tomu potreba zadna PVO jednotka, ale jak "rekl vojak od SAS kdyz behem valky o Falklandy sestrelil argentinske letadlo, precetl jsem si vytisteny navod". No a tech stovky sestrelenych Mi Afganci ukazuje, ze asi nekecal, kdyz to zvladli taky. Vice GRIPENU (jo mam je rad), ale jsou mimo, valci se na zemi a to oni neumi a mam obavu, ze nikdy umet nebudou. Udelal bych poradne bitevniky z L 159 (nastavce pro tankovani za letu, navadene rakety, chytre bomby, zamerovaci kontejnery). A pak bych dal asi prednost vice tankum a modernim samohybnym houfnicim, ktere se trefi na flek a umi se rychle premistit.

  • D.i.p
    21:55 27.11.2014

    Škoda těch Mi-171 a LOMu. Není jim přáno. Někomu v Bruselu bylo trnem oku zvyšující se partnerství a obchod s Ruskem ve střední Evropě, tak se rozhodli vyprovokovat válku na Ukrajině.
    Zajímalo by mě, co by obnášelo ugradovat Mi-171 na západní výzbroj. To by byl pak stroj.

    Pokud jde o ty transportní letadla, tak rozhodně dvě KC-390 jsou asi potřeba. Ale nejsem si jist, další potřebou vybavovat armádu pro transport do zahraničních misí. Naše armáda má být zejména pro obranu ČR. Jak už někdo psal lepší by bylo zvýšit počet Gripenů. Jenže naši politici mají potřebu lézt pořád někomu do...

  • semtam
    20:25 27.11.2014

    Ohledně využití EV-55M pro VIP, bych byl přísnější v ekonomice cesty. Lety na které postačí EV-55M by se měli, až na vyjímky létat s ním, navíc jako reprezentace českého průmyslu a potažmo země. V armádě využití určitě najde a L-410 už má také dost odlétáno. Náhradu za Sokoly, bych viděl jako nejvhodnější typ EC635. AW149 patří již do střední kategorie, ale tam nám lítá dostatečné množství MI-171. EC635 je jak již tu bylo zmíněno univerzální stroj. AH-6i je spíš doplněk vzdušné palebné podpory. Ale myslím, že by nebyl na škodu.

  • Matesaax
    17:33 27.11.2014

    EV-55 je zcela jistě zajímavý letoun,ale Evektor ho vyvinul pro někoho kdo ho bude vyrábět,protože sám na to nemá kapacitu.Navíc armáda vlastní podobné letouny L-410 a jejich využití není příliš velké.Jako VIP nejsou moc oblíbené a cestující preferují A-319.Takže slouží hlavně pro výcvik a fotogrametrické úlohy.Také A-330 či A-310MRTT nejsou příliš vhodné stroje pro vysoké provozní náklady a i jejich provoz ze Kbel by byl problematický,u A-330 dokonce vyloučený.U vrtulníků bych např. z AH-6 moc nadšený nebyl,jeho rozměry jsou opravdu dost malé a jeho využití jako víceúčelového stroje tím padá.Lepší by byl asi univerzální dvoumotorový stroj např. AW-109 případně Aw-139 či EC-635/645,které jsou využitelné jako bojový,transportní a díky dvěma motorům i jako náhrada W-3A u SAR a LZS.

  • liberal shark
    12:48 27.11.2014

    Ten Evektor EV-55M se mi také zamlouvá - jako spojovací letoun, nosič průzkumných/zaměřovacích kontejnerů a REB. Na kratší vzdálenost nahradí i VIP biz-jet.
    Pokud máme CASA-295M, je nesmysl kupovat Spartany C-27J. Malé letouny je nutno doplnit kategorií KC-130J nebo KC-390. Ale ty Herculesy jsou opravdu drahé.
    Z vrtulníků jsou na tom nejhůře Sokoly, které je třeba velmi brzy nahradit stroji kategorie LUH hlavně pro úkoly SAR.
    Hned další na řadě jsou Mi-24/35, jejichž dnešní použitelnost je celkem sporná a perspektiva nulová. Nejlíp je prodat do jižní Ameriky na boj s narkobarony. Nejvhodnější náhrada bitevních vrtulníků v našich podmínkách by byla stroji kategorie AH-6.
    Dopravní Mi-171 jsou zánovní, ty ještě nějaký čas vydrží. Bohužel nenesou žádnou rozumnou výzbroj (kromě kulometů ve dveřích).

  • petres
    10:02 27.11.2014

    Nákup 2 - 3 ks KC-390 či Herculesu C-130J je dle mého nejsmysluplnějším řešením, ale pozor na to, že KC-390 zatím existuje v prototypu a první vzlet má plánovaný na prosinec letošního roku a je otázka, zda se Embraeru povede splnit uváděné parametry a jak dlouho potrvá než bude schopný bezproblémového nasazení do běžného provozu. Přece jenom s podobným typem letounu nemá zkušenosti. Tím neříkám, že Kc-390 nebude dobrý letoun, jenom bych zatím byl v hodnocení jeho kvalit opatrný.
    Co se týká vrtulníků, je otázka kolik typů si naše armáda může z finančních důvodů dovolit provozovat. Zmodernizovaný Mi-171 není špatný, ale v případě zvyšujícího se napětí s Ruskem může být naše armáda za čas bez letuschopných strojů z důvodu nedostatku náhradních dílů a tudíž bez podstatné části dopravní kapacity. Jako náhradu PZL W-3 Sokol bych viděl stroj stejné kategorie 6,5t víceúčelový AW-139M, který ten výpadek je alespoň velmi částečné na čas schopný nahradit, doplněný o menší třetí typ pouze pro útok a průzkum - menší AH6 nebo ARH-70 anebo větší A-129. Na provozování AH-64 asi nikdy mít nebudeme.
    Reaguji na cejkis, víceúčelový (dopravní + tankovací) letoun typu A330 MRTT by byla jistě lepší alternativa než další A319 pokud by bylo skutečně nezbytné? doplnit stávající A319, ale úspornější varianta je A310 MRTT (používá ho např. Německo).

  • Jura99
    08:12 27.11.2014

    CASA bych další taky nekupoval, pro kratší tratě budou stačit 4ks, zejména když se jejich stávající nasazování na dlouhé tratě, na které se nehodí, nahradí kategorií KC-390. Úkoly, které se hodlají svěřit nově nakoupeným CASA a A319 by se měly svěřit nově nakoupeným KC-390 a tyto nakoupit raději ve větším počtu. Vozit vojáky do misí A319 je sice efektivní, ale nikoliv efektní, to už můžou rovnou lítat Travel Servisem.
    Jinak Spartanu bych nelitoval, pro kratší tratě je výhodnější CASA, má o 1/3 nižší provozní náklady a to je sakra hodně. Spartan se hodí pro letectva, kde neuvažují nad nákupem většího transportního letadla pro delší tratě, protože nemají peníze, viz. případ Slovenska, ale pro nás jsou CASA dobrou volbou na lety po Evropě, jen se s nimi nesmí lítat do Afghánistánu, tam se výhoda úsporného provozu ztrácí (nutností mezipřistání a nižší rychlostí). Do Afghánistánu se bude hodit KC-390.

  • semtam
    04:00 27.11.2014

    Karlos

    S univerzálností EV-55M bych se nebál, ba naopak bych se nebál říct, že je na tom líp než PC-12 už i jen díky většímu přepravnímu prostoru. Náklady na provoz dvou motorů budou určitě vyšší než jen na jeden, ale musí se počítat, že v provozních nákladech nejsou jen motory, ale celé letadlo. Viz i poláci, kteří z překvapením zjistili, že F-16 jsou provozně ekonomicky srovnatelné s MIG-29. Tak výsledná cena za provoz, pokud si z toho někdo zas neudělá tunel může být i nižší ve prospěch EV-55M. Co se týče MI-171 potažmo rodiny MI-8, tak je po světě známo jejich odolnost a nízké náklady na servis. Jinak by je nemohli provozovat nejchudší letectva světa a dokonce Američani zaplatili Rusům za dodání MIček do Afghánu... Použití munice záleží na vybavenosti vrtulníku. Životnost MI-171 není zdaleka u konce, tak jejich vyřazení by bylo unáhlené, navíc i LOM dělá servis pro MI ve střední Evropě. A hlavně není to jediný typ vrtulníku v AČR, hledá se náhrada za Sokoly, tak případná a stále nepravděpodobná konfrontace s Ruskem by naše vrtulníkové dopravní letectvo neuzemnila. MI-24 ty jsou již u konce. Náhrada za ně nebude a popravdě bych radši kdyby se peníze přelily k PVO. Souhlasím s Vámi, ohledně pořízení AH-6i ty se určitě u naší armády uplatní víc, než klasický bojový vrtulník, ale úplně jejich činnost nahradit nemůže.

  • Karlos
    02:30 27.11.2014

    EV-55M je moznost, ale myslim si, ze z hlediska nakladu a univerzalnosti bych dal prednost PC-12 (jeden motor). Ohledne vrtulniku, to je prave to, ze porad rikame jak jsou dobre a nikdo nerika co to stoji a k cemu nam jsou a jak je vyuzivame (myslim, ze to co bylo dano do modernizace Mi171 a provozu Mi-24, tak uz by stacilo na polovinu novych vrtulniku). Nyni ma ACR vsechny vrtulniky ruske provenience a kdo doda nahradni dily, kolik stoji provoz, jake maji zbrane. Je nejvyssi cas, jednoznacne prezbrojit na moderni stroje a presne navadene rakety (hellfire, brimstorm, hydra). Vyhoda vsech je, ze muzou byt pouzite jak na vrtulnicich, tak letadlech. Zabijejme dve mouchy jednou ranou. A hlavne, patrime do NATO, tj. kdyz dojdou, neni problem koupit ci si pujcit jinde. Mi-171 ani Mi-24 nam v dnesni dobe zadnou palebnou podporu nezabezpeci, protoze vzhledem k vedlejsim skodam, nikdo nepovoli strilet nerizene rakety nebo pouzivat hloupe bomby . Z hlediska penez jedine univerzalni vrtulniky na prepravu a male (AH'6i, ARH-70A) na boj, pruzkum. Dnesni boj je o rychlosti jak behem nej, tak rychlosti nasazeni, viditelnosti, ukryti se, vyzbrojeni. Pokud budeme studovat historii vsech valecnych konfliktu, tak se male ozbrojene vrtulniky vzdy osvedcili. Moderni bitevni vrtulniky jsou nekde jinde, ale na ne proste nikdy mit nebudeme, tak uz by se s tim ACR mela srovnat a ne porad preslapovat na miste a vyhazovat penize. Musim jen poblahoprat PCR, ze oni jsou nekde jinde s jejich spickove vybavenymi Eurocoptery a Belly. To same plati o letadlech, L159 ideal - chybi vyzbroj, zamerovaci kontajnery a moznost tankovat za letu a pak taktika nasazeni. Ale to je proste slabost ACR posunout se nekam dal a asi se s tim neda nic delat. A myslim,ze to ani nemuzeme po ni chtit, kdyz neni schopna nakoupit zakladni vybaveni vojaka uniformu, neprustrelnou vestu ci helmu, ktere by za neco stalo a vojaci byli spokojeni.

  • semtam
    23:33 26.11.2014

    Karlos

    Souhlas ohledně A319, možná bych pro úsporu financí zkusil pronájem 3-ho stroje (to už by záviselo na nabídce). CASA je v 4 kusech dostatečná (dva kusy navíc by ale také nebyli na škodu). Škoda, že jsme nepořídili C-27J, ale co brečet na rozlitým mlíkem. Svůj účel až na některé nedostatky dokáže zastoupit. Rád bych se dočkal zařazení KC-390 než Herculesů. Už i z důvodů ceny a výhodnosti pro ČR a neposlední řadě i deklarovanými výkony. Dále by měl dostat zelenou Evektor EV-55M Outback z Kunovic (to je ten typ blízký PC-12). Navíc by se tím zvýšila jeho šance na export. Ohledně vrtulníkového letectva, bych se neunáhlil vyřazením Mi-171 a jejich náhradou Blackhawky. Palebnou podporu tyto stroje taky dokáží a zásadní výhodu nepřináší a hlavně obnova letectva s pevným křídlem si vyžádá na naše poměry dost financí. Co se týče MI-24, tak náhrada univerzálním nebo lehkým vrtulníčkem, není náhrada. Bohužel s tímto typem zbraní se budem muset nejspíš rozloučit.

  • D.i.p
    22:57 26.11.2014

    Ten Airbus je jasnej, ale já moc nechápu ani tu CASu. Je sice pravda, že už je zavedená, ale pokud opravdu potřebujeme další letoun v téhle třídě zvážil bych třeba Spartan. Jak dlouho CASA byla v nepoužitelném stavu než ji dali pořádně do kupy?

    KC-390 je podle mě dobrá volba, přeci jen by měla být trochu dál než Hercules. Navíc na tom má velký podíl Aero, což znamená, že se nezanedbatelná část peněz vrátí do ČR.

  • Karlos
    22:44 26.11.2014

    Rad bych prispel taky do teto diskuse svym nazorem.
    A 319 - dva v soucastnosti pouzivane kusy jsou nedostatecny pocet, protoze musi prepravovat jak politickou reprezentaci, tak vojaky do misi, na cviceni v zahranici apod. . Kazdy kdo o tomto neco vi, tak minimalni pocet jsou vzdy 3 letadla ( 1 x udrzba, 1 x zaloha, 1 x nasazeni). Takze problem se stal pred lety, tak jako vzdy. Ano objednat 1 x novy nebo 2 x pokud nebudou objednany viceucelove stredni transportni letouny KC-130J nebo KC-390. Tyto jednoznacne objednat minimalne 3 x nebo lepe 4 x. Absolutne je mimo realitu nekdo, kdo chce objednat dalsi letadla CASA. 4 x CASA je pro nasi armadu az az, nevyhazujme dalsi penize. Spise by bylo vhodne objednat min 4 x nebo 6 x kusu leadel typu PC-12 s vybavenim pro ISR a podporu specialnich operaci. Nebudeme se bavit o vybaveni vsech letadel, vcetne A 319, obrannymi systemy pred PLRS. Co se tyka bojoveho letectva (pokud tak muzeme nase nazyvat), tak je na case zacit cvicit na valku a ne cvicit letani. Tj. nakoupit protizemni vyzbroj pro L159 a JAS-39, zamerovaci kontajnery, okamzite prodat Mi-24, neutracet zbytecne penize za letani na nich, objednat bud male vrtulniky vyzbrojene presne navadenymi strelami a kulomety nebo na toto rezignovat a nakoupit vrtulniky BLACKHAWK ve vice verzich jako nahradu jak Mi24 tak Mi171. V neposledni rade je treba cvicit letectvo v rychle podpore pozemnich jednotek, ochrane objektu a ziskavani informaci (ISR).

  • Matesaax
    21:15 26.11.2014

    Gorn:Hercules je osvědčená volba,ale je to hodně drahý letoun,ta KC-390 by měla být levnější.I původně plánované použité americké C-130 nám byly nabízeny za vysokou cenu.

  • Matesaax
    21:11 26.11.2014

    Nákup třetího A-319 je opravdu nesmysl,je prostě vidět,že na určité věci,zejména jedná li se o pohodlí funkcionářů se peníze vždy najdou.Když porovnám obrovské polské letectvo,které si po vyřazení Tu-154 vystačí s dvěma pronajatými Embraery od Lotu či nedávno madarský prezident přiletěl do Prahy v An-26!!!pro naše politiky nepředstavitelná věc.Jako náhradu Jak-40 bych si uměl představit pořídit ještě jeden starší Challenger,kterých je na trhu dost..jediný opravdu rozumný nápad je zminovaná koupě dvou strojů KC-390,které v pohodě zastanou řadou úkolů A-319 a oproti C-295 mají vyšší dolet i nosnost.Nicméně tuhle v tisku proběhla zpráva,že armáda od nákupu KC-390 couvá,protože na ně nebudou peníze.Osobně bych ted investoval spíše do bojové části letectva,např.nedávný nápad na pořízení dalších 6 Gripenů je dobrá investice.Divím se,že při dobrých vztazích jaké ze Švédy máme nikdo nezkusil se poptat na uložené stroje verze A.kterých mají uloženo přes 60 kusů a stejně už nikdy nepoletí...

  • Gorn
    21:01 26.11.2014

    add JAK40- asi každému je jasné že malé "bussines" letouny jsou mnohem vhodnější pro zahraniční cesty politiků. A-319 má sice relativně nízké provozní náklady, ale většina delegací jeho kapacitu nevyužije. Nicméně objednat si letadla čistě pro politiky (v této kategorii se o víceúčelovém letounu nedá mluvit) v době hledání rozpočtových úspor je pro vládu vedenou levicí celkem dobrý recept jak naštvat vlastní voliče (byť v dlouhodobém horizontu by to bylo daleko úspornější než se plácat s JAK40 a CL-601)

    add KC-390 a C-295M - KC-390 je zas zajíc v pytli, existují snad dva prototypy, zbytek je na papíře. Neříkám že to dopadne špatně, ale že nikdo vlastně neví jak moc výhodné-dobré to letadlo je. Ne nadarmo se říká "Fly before you buy" C-295M je letoun který nikdo nějak zvlášť nepotřebuje, omezené možnosti přepravy materiálu a techniky z toho letounu nedělají zrovna univerzální transportní letoun. Vysvětlete mi někdo proč nenakoupit KC-130, víceméně stejná kapacita jako KC-390, stejně tak dolet, navíc schopnost tankeru a jen tak na okraj má s provozem rodiny Herkulesu zkušenosti většina NATO.

  • cejkis
    18:47 26.11.2014

    A ještě jedna poznámka. Nerozumím skutečnosti, proč ještě nebyly vyřazeny stroje JAK40.

    Jestli zase od někoho z armády uslyším argument, že to umí jezdit po poli, tak už budu opravdu sprostý.

  • zachyd
    18:41 26.11.2014

    Poslal bych Miloše k bratrům Rusům aby vyjednal příznivou cenu za Antonov an-225,........no a mohla by v něm lítat celá naše armáda i s C-295 CASA :-)

  • liberal shark
    18:36 26.11.2014

    to JD : čelní skla praskala biz-jetu C-601, který byl nedávno nákladně opraven.
    Požadavek na dalších 6 Gripenů je správný a logický, vzhledem k rozšíření spektra úkolů o Air-to-Ground. Současných 14 nestačí na výcvik, hotovost NATINADS a výcvik v A2G.

    to cejkis : soudruh prezident nám mentálně uvízl v éře zahraničních misí. Nějak si nevšiml, že na Ukrajině probíhá klasická válka ve stylu WW2 s tanky a děly. Navíc i v Afghánistánu nakonec došlo na těžké zbraně a velmi se tam osvědčily. Takže záměr přezbrojit jednotky AČR novými tanky, BVP a děly je zcela na místě. O PVO nemluvě.

  • J.D.
    17:58 26.11.2014

    a na Sinaji taky nebudou věčně

  • J.D.
    17:57 26.11.2014

    nechápu na co chtějí Airbus, když v něm nikdo nechce lítat, prezident si radši letí v soukromém letadle a pokud vím věčně jím praskají čelní skla, a pokud se taky dobře slyšel tak žádali nejdřív o další Gripeny ( asi 6 kusů) a to se tvrdilo že na to není........ a to že chce být armáda nasaditelná všude ve světě, to snad nemyslí vážně vždyť neubrání ani své území a na mise můžou lítat se spojenci nebo v nějakých z těch 4 C-295M, k čemu by jinak byli??
    jediný co dává smysl je nákup těch dvou Embraer KC-390

  • GAVL
    17:36 26.11.2014

    Souhlasím se všemi , kteří upozorňují na potřebu mít univerzální letecký park pro přepravu.
    Nechci bejt ras a hnidopich, ale je i trošku úsměvné dívat se jak naše armáda jezdí do misí jak na dovču k moři.

    Jenže Airbus asi dobře maže takže jede.

  • cejkis
    16:49 26.11.2014

    Skutečným posílením obrany ČR by byla akvizice nových bitevních vrtulníků a tanků.
    Za to Vás ovšem Miloš Zeman z ruského velvyslanectví na Zátorce se soudruhem Zbytkem určitě nepochválí.

  • cejkis
    16:44 26.11.2014

    AČR před časem uvedla požadavek na nákup třetího dopravního Airbusu A319CJ. Logika myšlení - zhoršila se bezpečnostní situace o čemž jsme v bíle knize mluvili, že budeme predikovat 10 let dopředu, a proto si koupíme další civilní letadlo.

    Tento dech beroucí nesmysl vyzní v kontrastu s doporučovanou akvizicí pro střední Evropu - 4ks multifunkčních trasportních/tankovacích strojů, které vyřeší nejen transportní schopnosti s odpovídajícím doletem, ale tolik v Evropě chybějící tankery.

    A tady máte skutečného kandidáta na posílení schopností střední Evropy.
    https://www.youtube.com/watch?...

Stránka 1 z 2