Česká armáda modernizuje vrtulníky Mi-171š

Foto: Modernizovaný český Mi-171š s novým laminátovým nosem pod pilotní kabinou. / LOM Praha
Foto: Modernizovaný český Mi-171š s novým laminátovým nosem pod pilotní kabinou / LOM Praha

Armáda ČR získala před osmi lety z Ruska šestnáct zbrusu nových středních dopravních vrtulníků Mi-171š. V současné době prochází polovina strojů rozsáhlou modernizací, jež posouvá možnosti českých armádních vrtulníků na zcela novou úroveň.

Modernizační anabáze českých Mi-171š

Dnes se ve výzbroji Armády ČR nachází čtveřice vrtulníků Mi-8 a 24 strojů Mi-17/Mi-171š. V roce 2005 dostala Česká republika od Ruské federace 16 strojů Mi-171š v rámci vyrovnání ruského dluhu vůči ČR. Z nově dodaných mělo osm strojů dvojdílná zadní vrata a druhá polovina sklopnou nákladovou rampu.

 

Právě vrtulníky se sklopnou rampou se pro Armádu ČR jeví jako nejvíce perspektivní. Ostatně první tři modernizované stroje Mi-171š začaly plnit ostré mise v Afghánistánu již v roce 2009. Díky pozitivním zkušenostem s „afghánskou“ modernizací bylo rozhodnuto modernizovat všech osm vrtulníků Mi-171š se sklopnou rampou.

 

Celá letka osmi strojů Mi-171š je dnes již modernizována. První etapa modernizace v roce 2009 se týkala pěti strojů, z nichž tři působily v Afghánistánu. Zkušenosti z afghánské mise se poté promítly do druhé etapy modernizace, kterou podstoupily tři zbývající stroje.

 

Centrisep EAPS

Foto: "Krabicové" protiprachové zařízení Centrisep EAPS před vstupy do motorů bylo instalováno během druhé etapy modernizace. Bohužel ruská strana certifikovala používání tohoto zařízení pouze během letního provozu, proto nemohou Mi-171š Centrisep EAPS používat v zimním období. / LOM Praha

Vrtulníky Mi-171š Armády ČR však čeká ještě „finální“ vylepšení, díky kterému mohou vrtulníky kooperovat s jednotkami speciálních sil. Navíc jako v případě bezpilotních letadel ScanEagle, i nejnovější modernizaci vrtulníků (zatím sedmi) zaplatí americké ministerstvo obrany.

 

Americký zájem o modernizaci českých vrtulníků Mi-171š vychází ze skvělých zkušeností s prostějovskými specialisty ze 601. skupiny speciálních sil a s českými vrtulníky Mi-171š v Afghánistánu. Cílem třetí etapy modernizace je především umožnit vrtulníkům Mi-171š dopravovat a vysazovat členy speciálních jednotek na dlouhé vzdálenosti. Operace se mají provádět především v noci za pomocí brýlí pro noční vidění.

 

Česká vláda zamítla, oproti původním plánům, opětovné nasazení českých Mi-171š v Afghánistánu v příštím roce. Příští rok se naopak do Afghánistánu vrací 50 českých elitních vojáků z Prostějova. Pokud můžeme spekulovat, modernizované české Mi-171š by byly ideálním společníkem českých operátorů v Afghánistánu.

 

Modernizovaný Mi-171š

Foto: Modernizovaný Mi-171š s meteorologickým radarem a FLIR pouzdrem. Výstražná světla vrtulníku jsou kompatibilní s brýlemi pro noční vidění – svítí také v infračerveném spektru. / LOM Praha

České Mi-171š pro speciální jednotky

První dvě etapy modernizace se týkaly především elektronické výzbroje letounu. České Mi-171š dostaly zbrusu nové navigační systémy (pohyblivá digitální mapa) a nejmodernější komunikační techniku (včetně satelitního spojení).

 

Stroje se těší i z nových systémů pasivní a aktivní ochrany. Piloty i výsadek nově chrání pancéřování kokpitu a kabiny. Mi-171š získala také nejmodernější ochranu proti infračerveným protiletadlovým střelám (Stinger, Strela), díky systému pro vymetání klamných cílů a také díky nové infračervené rušičce.

 

I jako v minulých dvou případech hraje ústřední roli LOM PRAHA s.p. Tento státní podnik, jehož zřizovatel je Ministerstvo obrany ČR, je jediný podnik mimo ruskou federaci, který má program modernizací schválený výrobcem vrtulníků MZV Mil. Díky funkční bilaterální spolupráci s ruským výrobcem, rozsáhlého know-how s platformami Mi, referencemi nasbíranými v ISAF a důrazem na vysokou kvalitu provedených prací jsou modernizace prováděné podnikem LOM PRAHA na světovém trhu jedinečné a na naprosto špičkové úrovni.

 

kokpit Mi-17

Foto: Na dvou hlavních displejích se promítají údaje z FLIR pouzdra nebo pohyblivá digitální mapa. Na dvou menších pak údaje z meteorologického radaru. Všechny přístroje jsou kompatibilní s brýlemi pro noční vidění. / LOM Praha

Středobodem třetí modernizace je instalace kulového pouzdra FLIR (Forward Looking Infra Red ) po příď vrtulníku. České stroje dostanou osvědčený systém Star Safire III od firmy FLIR Systems.

 

Star Safire III je pohyblivé kulové pouzdro, jenž je elektronicky ovládáno z kokpitu pomocí speciálního terminálu. Pouzdro je vybaveno infračervenou noční kamerou (71násobné zvětšení), denní CCD kamerou, pátrací kamerou CCD s velkým přiblížením, laserovým dálkoměrem a laserovým značkovačem.

 

Ovládaní terminálu může převzít každý z pilotů, nebo palubní technik. Obraz z kamery se pak promítá na dvojici velkých displejů na palubní desce kokpitu.

 

Kulové pouzdro FLIR je umístěno pod novým laminátovým krytem vrtulníku. Právě v novém „nose“ je rovněž instalován meteorologický dopplerovský radar Rockwell Collins TWR-850. Dlužno podotknout, že koupi radaru financuje již česká strana.

 

FLIR Mi-17

Foto: Infračervený obraz z FLIR pouzdra. Na obrázku je zachycena postava simulující odpalování protiletadlové střely s infračerveným naváděním. / LOM Praha.

V rámci třetí modernizace dostanou české stroje Mi-171š i zcela nové polyethylenové a keramické pancéřování, jenž nahrazuje původní ocelové. Americká strana také dodala sady dalšího pancéřování, jak pro kokpit, tak pro kabinu.

 

Díky nejnovější pancéřové ochraně zůstala hmotnost vrtulníku na stejné úrovni, jako u původně modernizovaných verzí – i přes instalaci FLIR pouzdra a meteorologického radaru. Navíc úroveň balistické ochrany (STANAG 4569 Level 2) zůstala na stejné úrovni.

 

Kromě výše uvedených, dostaly české Mi-171š pro „pro speciální jednotky“ tak rozšířené komunikační vybavení nákladové kabiny. Důvodem je samozřejmě lepší možnost komunikace s operátory speciálních sil.

 

Do konce letošního roku mají být v dílnách podniku LOM PRAHA s.p. kompletně modernizovány první tři vrtulníky Mi-171š. Následně se očekává uzavření smlouvy na modernizací dalších čtyř vrtulníků Mi-171š se sklopnou rampou. Podle informací z médií však je pravděpodobné, že na stejný standard bude modernizováno všech osm strojů se sklopnou rampou.

Fotogalerie

Mi-171Å¡ Mi-171Å¡ Mi-171Å¡
Mi-171Å¡ Mi-171Å¡ Mi-171Å¡

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nechtěné bojové vrtulníky Mi-24/35

V minulém roce vyšla tzv. Bílá kniha obrany, jejímž úkolem bylo odpovědět na celkovou koncepci naší ...

Polská armáda plánuje ambiciózní modernizaci svého vrtulníkového letectva

Poláci měli vždy speciální vztah ke své armádě. Byla a je největším zdrojem polské národní hrdosti - ...

Ruské vrtulníky Mil Mi-17V5 pro Afghánistán

Ruská firma Rosoboronexport dodá do konce roku 2013 afghánskému letectvu 12 nových transportních ...

Vrtulníková stíhačka Sikorsky S-97 Raider

Americká armáda hledá v rámci programu AAS (Armed Aerial Scout Competition) nástupce lehkého ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:6h12h24h
  • Charfi
    17:43 10.11.2013

    Z článku v LaK mi jasně vychází jako nejlepší varianta kombinace 12 AW-109 (ozbrojené) 6 AW-139 (záchranářské) a 3 AW-139 (přeprava VIP). Nemluvě o tom, že jsou vlastně i dopravní. Taky tam bylo napsáno, že armáda by preferovala obě dvě tyto kategorie vrtulníků (jak ten lehký, tak ten střední) od stejného výrobce, s co nejvíce stejnýma dílama. Čímž se zase ušetří za servis a případně i za výcvik posádek. Neumím si tudíž moc představit kombinaci například AH-6 s AW-139. Natož jejich nákup v počtu nějakých 30 plus 12, který je naprosto mimo realitu a finanční možnosti AČR. Co jsem se koukal na jiný výrobce vrtulníků a jejich typy, tak mi prostě Augusta s těmahle dvouma vychází jasně nejlíp a přesto, že k Mi-24 jistou nostalgii cítím, tak si přeju, aby k té náhradě došlo co nejdříve. V LaK přesně píšou kolik by to v příštích 15 letech mělo ušetřit a jsou to miliardy.

  • Matesaax
    11:11 14.10.2013

    Kdysi byl někde článek o návštěvě belgických A-109 v Přerově,tak tam myslím Jaroslav Špašek,znýmý pilot našich Mi-24 psal,že s Agustou bylo tak úžasné polétání,že by ji za Hinda vyměnil hned.

  • Charlie
    08:11 14.10.2013

    Zajímal by mě názor nějakého pilota, jak by se k tomu stavěli, když by jim místo "plnotučných" bitevníků dali tohle. Jsem si vědom toho, že A-6 bude mít jinou pilotáž, přeci jen ten vrtulník váží pár kilo, ale Mi-24 i přes svojí velikost taky nejsou žádní lenoši, takže z tohohle hlediska to asi bude o vkusu, ovšem zásadně se změní práce druhého pilota a palubní technici úplně skončí.

    Já osobně bych si připadal že mi sebrali motorku a dali místo ní kolo ;)

  • Matesaax
    22:14 13.10.2013

    No já myslím,že právě ten AH-6 má nejvyšší šance.I když podle mě je to docela extrém přejít z Mi-24 na tenhle minivrtulník.Sice bude asi nejlevnější,ale raději bych to viděl např. na Bell-407 či Fennec,které nabízí díky prostornější kabině mnohem lepší uplatnění.

  • xawer
    15:56 13.10.2013

    Po přečtení diskuse se domnívám, že budeme všichni rádi, když to nakonec dopadne takto:

    12 ks

    http://en.wikipedia.org/wiki/F...

  • rainerum
    23:03 12.10.2013

    Promiňte mi přaklad míso AW139 jsem napsal AW136
    a k tomu asi miso W-3A Sokol by byl lepší AW149 a ne 139 kvůli výzbroji, nosnost vojáků (12 v plné polní+2 pumometčíky/18) i když je o 1,5 tuny těžší je to 8 tuna a mi-17 je 13 tuna a AH/MH-6 je 1.6 tuna takže by to bylo dobře rozložené

  • rainerum
    18:55 12.10.2013

    Podle mě nejlepší by bylo mýt 10 nebo 12 strojů typu AW136 u tohoto stroje je možnost nést až 10 vojáků s plnou polní nebo 15 cestujících může být použit i jako MEDEVAC/CASEVAC a k tomu 6 AH/MH-6M situovaných u speciální jednotky nejlépe přímo podřízené Ředitelství řízení speciálních sil a místo dneska používaných 24 mi-24/35 tak mýt 24 AH-6M nebo zvýšit počet něčeho jako AW136 o 12 nebo aspoň 6 kusů a k tomu koupit 12 AH-6M s tím že tihle poslední vrtulníky by byli u jedné jednotky úspora by tak byla nižší ale pořád by byla a přitom bychom zvýšili bojový potenciál 601. skss

  • Matesaax
    17:17 12.10.2013

    V novém L+K je zajímavý článek o budoucnosti našeho vtulníkového a dopravního letectva.Zajímavé je zejména něco více o náhradě Mi-24.Podle nové koncepce má jít o 12 lehkých vrtulníků,které mají být z důvodů nízkých provozních nákladů jednomotorové.Tím je jasné,že kandidáti jsou pouze čtyři a to As-550 Fennec,Agusta AW-119Kx,Bell-407GT a AH-6 Little Bird.Osobně tipuju na vítěze jeden z dvojice amerických vrtulníků.
    Co se týká náhrady W-3A tak jedna z variant je pořízení 6 dvoumotorových vrtulníků,které by se používaly jako záchranářské a současně i jako dopravní pro přepravu cestujících a VIP.
    Další alternativa vrtulníku pro VIP je stroj na základě Mi-171Š.

  • Laci
    16:55 12.10.2013

    Já myslim, že FN MAG jako kulometná obrana vrtulníku bohatě stačí. Kadence kulometu i síla náboje 7,62 x 51 mm NATO je pro typ misí, který Mi-171Š vykonává, optimální. Kulomet M2 s ráží 12,7 mm má nedostatečnou kadenci, aby se s ní dalo v letu něco trefit a rotační kulomet M134 se zase hodí spíš pro speciální operace, kde je třeba v mžiku poskytnout zdrcující palebnou podporu.

  • KOLT
    20:21 11.10.2013

    McKubec, JG: Obojí navrhované by bylo moc pěkné, jenže přiznejme si, že minuta nepřetržité střelby z M240 či Minimi stojí zhruba desetinu co minutová střelba z Minigunu či padesátky. Nehledě na cenu zbraně. Při momentálním rozpočtu armády moc nevěřím, že by se na to našly peníze. Ale škoda to bezesporu je.

  • KOLT
    19:58 11.10.2013

    Charlie: Nic proti Milům, ale a) potřebujeme i jiné typy vrtulníků; b) jde taky o strategické záležitosti; c) pokud by nám je Amíci koupili (což byla jedna z možných variant), tak by musely být emerické. Prostě všechno je složitější, než to na první pohled vypadá. Prosím nepřekládat můj příspěvek jako nesouhlas s modernizací Mi171! Proti tomu nic nemám.

  • Jan Grohmann
    11:18 11.10.2013
  • McKubec
    11:08 11.10.2013

    když už jsou v tom modernizování, mohli přesedlat z kulometů 7,62 na něco silnějšího, .50 BMG by bylo optimální (alespoň dle mého skromného názoru)

  • Charlie
    08:53 11.10.2013

    "Díky funkční bilaterální spolupráci s ruským výrobcem, rozsáhlého know-how s platformami Mi, referencemi nasbíranými v ISAF a důrazem na vysokou kvalitu provedených prací jsou modernizace prováděné podnikem LOM PRAHA na světovém trhu jedinečné a na naprosto špičkové úrovni."

    Tohle je přesně ten důvod, proč bychom se měli "vy****" na nákup nějakých "západních je*ek" a držet se osvědčené techniky od MiLů. Jak dlouho asi bude trvat, než se LOM dostane na stejnou úroveň prací u nových vrtulníků, a dá mu vůbec jejich výrobce stejné certifikace jako mají teď od MiLů?

    Modernizační potenciál platformy Mi-8 ještě zdaleka není vyčerpán, plně postačuje na to co se po něm chce a přitom je cenově relativně dostupný. A až stačit přestane, MiLové jistě přijdou s něčím novým.