Česká puška CZ BREN 2 pro maďarskou armádu

CZ BREN 2; větší foto Jirka Wasserbauer 

Na konci minulého měsíce byla podepsána dohoda o licenční výrobě zbraní České zbrojovky, včetně útočné pušky CZ BREN 2, v maďarské firmě Arzenál. České zbraně vyráběné v Maďarsku poputují především do výzbroje maďarské armády a policie, ale i do výzbroje Armády České republiky.

Standardní útočnou puškou příslušníků maďarských ozbrojených sil je AK-63 v ráži 7,62×39 mm, což byla v Maďarsku licenčně vyráběná sovětská puška AKM. Verze AK-63F je s dřevěnou pažbou a AK-63D se sklopnou pažbou.

 

 

Také maďarská armáda řešila v minulých letech přechod na NATO ráži 5,56×45 mm NATO, ale nedostatek financí nedovolil nakoupit nové útočné pušky. V roce 2011 byla představena modernizovaná varianta AK-63MF. Původně Maďarsko chtělo modernizovat 7700 ks AK-63 na verzí AK-63MF, ale do výzbroje bylo nakonec zavedeno jen malé množství modernizovaných AK-63MF.
 

Verze AK-63MF má moderní dálkově nastavitelnou pažbu, nové předbažbí s picatinny lištami, novou pistolovou rukojeť, přední taktickou rukojeť, moderní optické zaměřovače, laserové značkovače nebo volitelně německý granátomet M320.

 

Nicméně přechod na NATO ráží je pro maďarskou armádu nutností. Podle posledních zpráv se zdá, že maďarská armáda nakonec adoptuje novou českou útočnou pušku CZ BREN 2.

 

Maďarské ministerstvo obrany zatím o nákupu nevydalo žádné stanovisko, ale na konci března v Budapešti, za přítomnosti ministra obrany Maďarska Istvána Simicskó a ministryně obrany České republiky Karly Šlechtové, podepsal výkonný ředitel společnosti CZ EXPORT Praha pan David Höfer a výkonný ředitel firmy Arzenál Roland Kránicz licenční smlouvu na výrobu a montáž zbraní z produkce České zbrojovky. Arzenál je přitom vlastněn pouze maďarským ministerstvem obrany.

 

Dle polského magazínu MilMag již v květnu 2017 Česká zbrojovka podepsala s maďarskou vládou předběžnou dohodu o licenční výrobě, ale samotná jednání se vedla několik let. Ostatně v minulém roce mohli zástupci maďarské armády a police zevrubně testovat samopaly Scorpion i BREN 2.

 

Maďarští příslušníci ozbrojených sil vyzkoušeli pušky BREN 2 v ráži 5,56 (CZ BREN 2) i v sovětské 7,62 mm (CZ 807). Není proto jasné, zda maďarská armáda získá i Breny v sovětské ráži, tedy stejný typ, jaký si pro své potřeby pořídila francouzská speciální jednotka GIGN.

 

 

Maďarský Arzenál předvádí produkty CZ maďarským vojákům.

 

Licenční smlouva v hodnotě 100 milionů euro předpokládá výrobu pistolí CZ P-07/09, samopalů CZ Scorpion a útočných pušek CZ BREN 2 především pro ozbrojené složky Maďarska. Kontrakt počítá se zahájením montáže zbraní z Česka dovezených dílů a od počátku roku 2019 s plnou výrobou dílů v Maďarsku. Licenční smlouva je podepsána na dobu 10 let a předpokládá maximální výrobu 200 tisíc kusů zbraní. Nová výroba umožní vytvoření 200 nových pracovních míst.

 

Roční výroba dosáhne 20 000 zbraní, což představuje necelých 10 % produkce v Uherském Brodě. Podle prezidenta a předsedy představenstva České zbrojovky Lubomíra Kovaříka zbrojovka v loňském roce vyrobily 250 000 zbraní a 90 % jich vyvezla.

 

Smlouva umožní obnovit výrobu ručních palných zbraní v Maďarsku. Hlavní maďarský výrobce zbraní FÉGARMY Fegyvergyártó vyhlásil úpadek v roce 2004, ale již od konce 90. let minulého století ve firmě nevznikla řádná nová útočná puška. Firma Arzenál přitom navrhla pouze výše uvedenou modernizovanou verzi AK-63MF.

 

Cvičení maďarských vojáků s CZ BREN 2.

 

V současnosti v Maďarsku vznikají díly pro zbraně vyráběné v pobočce německé firmy RUAG Ammotec. V pobočce mají vzniknout údajně i nové konstrukce, hlavně pro myslivce a sportovce, ale posléze i pro armádu a polici. Jedinou novou (2015) maďarskou konstrukcí je tak těžká odstřelovací puška GM6 Lynx ráže 12,7 mm.

 

K samotnému přezbrojení nejsou další bližší informace, ale to se nepochybně v následujících týdnech změní. Podle Kovaříka země po celém světě čím dál více vyžadují licenční výrobu pro vlastní ozbrojené síly, resp.

 

transfer technologií. Ostatně licenční výroba pistolí CZ probíhá v Peru a zbrojovka nyní jedná i o licenční výrobě pistolí a útočných pušek rodiny Bren pro egyptskou a pákistánskou armádu. V prosinci minulého roku se dokonce objevily fotografie egyptských vojáků s puškou CZ 807. V Pákistánu má být CZ 807 jedním z hlavním kandidátů, ale výběrová řízení v zemích Středního východu bývají obvykle velmi zdlouhavá a nejistá.

 

Zdroj: MilMagCZUB

Nahlásit chybu v článku


Související články

Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 nových útočných pušek CZ BREN 2 od České zbrojovky. ...

CZ 807 BREN: Stovky tisíc českých útočných pušek pro Pákistán?

Česká útočná puška CZ 807 BREN je jedním z hlavních kandidátů na kompletní přezbrojení pákistánské ...

TEST: Útočná puška CZ BREN 2

Redakce Armádních novin a odborníci z DEFTACS a.s. během jednoho dne zevrubně otestovali útočnou ...

Polská armáda testuje českou útočnou pušku CZ BREN 2

Polské ozbrojené složky v současné době testují pistole, samopaly i útočné pušky České zbrojovky. ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • fenri
    10:08 13.04.2018

    Logik: nemůžu najít emotikony "shocked" a "shy". ;-)

    Logik: nemůžu najít emotikony "shocked" a "shy". ;-)

  • logik
    09:52 13.04.2018

    fenri, díky za info. Jakkoli s Tebou v některých otázkách nesouhlasím, tak Tebou podávané informace o ručních palných zbraních jsou pravidelně přínosné, zajímavé (a i podávané ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri, díky za info. Jakkoli s Tebou v některých otázkách nesouhlasím, tak Tebou podávané informace o ručních palných zbraních jsou pravidelně přínosné, zajímavé (a i podávané "kultivovaným jazykem" :-)).Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    09:15 13.04.2018

    Ano, hlaveň pracuje už když tam frčí kulka (ostatně není to jen odporem vzduchu, přenášejí se na dí vibrace z rámu, komory, případně pracujícího závěru (u samočinné či ...Zobrazit celý příspěvek

    Ano, hlaveň pracuje už když tam frčí kulka (ostatně není to jen odporem vzduchu, přenášejí se na dí vibrace z rámu, komory, případně pracujícího závěru (u samočinné či samonabíjecí). A pochopitelně silná hlaveň má větší tepelnou kapacitu a méně kmitá. O tom žádná (v podstatě ideální jsou krátké silnostěnné hlavně, ale ty zase nedokáží využít celou energii příslušné laborace-vždy je to o kompromisu a preferencích).
    Já jen chtěl opravit to, že pro použití free-float řešení je lepší silnější hlaveň, než při použití hlavně "s oporou". Ono je to (ve vztahu k té opoře) naopak. Tenká hlaveň s oporou bude na přesnosti bita více, než silná (ta si svoje kmitání jednak nenechá tolik narušit a za druhé nekmitá tolik). Jinak co se týče tepelné kapacity tak tam samozřejmě není náznak sporu.
    Tj. rostoucí pořadí bych viděl (VELMI zjednodušeně a bez zahrnutí DALŠÍCH faktorů):
    -tenká hlaveň s "podporou"
    -silná hlaveň s "podporou"
    -tenká hlaveň free-floating
    -silná hlaveň free-floating

    Znovu říkám, že abstrahuji na další vlivy, jako je kvalita hlavně, její bedding (či jeho absence) atd. atd. A samozřejmě, pokud z té pušky bude fest kropit, nebo bude samočinná, poroste výhoda silné hlavně bez ohledu na její uložení.
    Myslím, že nemáme zásadní spor. Ne úplně srozumitelně jsem opravil vaši nepřesnou (a možná i jinak míněnou) formulaci.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    09:01 13.04.2018

    Fenri Nepatrně hlaveň pracuje už když kulka letí skrz ni překonává protitlak (atmosférický ) samozřejmě prudce se “rozkmitá” až po opuštění kulky z hlavně... skoková změna poměru ...Zobrazit celý příspěvek

    Fenri
    Nepatrně hlaveň pracuje už když kulka letí skrz ni překonává protitlak (atmosférický ) samozřejmě prudce se “rozkmitá” až po opuštění kulky z hlavně... skoková změna poměru tlaků ale jaký má vliv na přesnost tu hlaveň vyztužovat nebo nechat rezonovat a jak moc to opravdu nedávám když se někdo zabývá střelbou “důkladně” tak nepochybuji o tom že to dokáže posoudit, ale já to nejsemSkrýt celý příspěvek

  • Jara
    08:48 13.04.2018

    Fenri Já to pochopil... chtěl jsem jen říci že to nedokážu dále posoudit, takže bych se z diskuze o freefloating pazbě rezonancim hlavně a vlivu na přesnost stáhl. Neříkám že ...Zobrazit celý příspěvek

    Fenri
    Já to pochopil... chtěl jsem jen říci že to nedokážu dále posoudit, takže bych se z diskuze o freefloating pazbě rezonancim hlavně a vlivu na přesnost stáhl.
    Neříkám že nemáte pravdu předpokládám že na rozdíl ode mne máte “nastříleno” a máte tedy nějský náhled na problematiku....Skrýt celý příspěvek

  • Tecka
    07:52 13.04.2018

    Lukas Chciałem przypomnieć ,ze MSBS ma już nazwę własna (MON) czyli jest sukcesywnie wdrażany do jednostek i WOT, wcześniejsze zamówienia na beryl zostały anulowane , o czym Ty ...Zobrazit celý příspěvek

    Lukas
    Chciałem przypomnieć ,ze MSBS ma już nazwę własna (MON) czyli jest sukcesywnie wdrażany do jednostek i WOT, wcześniejsze zamówienia na beryl zostały anulowane , o czym Ty piszesz? Jakie problemy ma FB ...? Jedynie wdrażanie nowych ludzi do pracy. Co do MON-owskich przetargów to trzeba wziąć udział chociaż w jednym żeby zobaczyć procedury ,stad efekt paragraf 22, Dla wojskowych urzędników wygodniej jest zerwać przetarg i rozpisać nowy niż bawić się w wyjaśnienia. Co do innego kalibru to owszem ale nie wszyscy i nie naraz... strasznie tu namieszałeś . Co do ceny dla armii to nikt tobie nie powie i nie ma to nic wspólnego z „wolnym” rynkiem. Wersja cywilna to koszt 8 tysięcy złotychSkrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    07:46 13.04.2018

    Čo sa týka presnosti je dôležitá len jedna vec. Aby sa nemenili podmienky medzi jednotlivými výstrelmi. Ako free floating tak aj ťažká hlaveň má na to pozitívny vplyv. Pri free ...Zobrazit celý příspěvek

    Čo sa týka presnosti je dôležitá len jedna vec. Aby sa nemenili podmienky medzi jednotlivými výstrelmi. Ako free floating tak aj ťažká hlaveň má na to pozitívny vplyv. Pri free floating hlavni nedochádza k zmene bočných síl vplyvom tepelnej rozťažnosťi a tým pádom k ovplyvneniu kmitania. Ťažká hlaveň pomáha najmä vyššou tepelnou kapacitou a tým pádom menšiemu ovplyvneniu i v prípade, že nie je free floating.

    Inak ak to mám expresívne povedať si môže hlaveň kmitať ako chce ak to bude pri každom výstrele rovnako. Mieridlá to vykompenzujú v pohode.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    07:17 13.04.2018

    Jara - já se nebavím o výhodách freefloatingu ve vztahu k tepelnému pnutí, ale o tom, že pokud je hlaveň freefloating, tak nemusí být silnější, ba naopak, díky tomu, že není ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara - já se nebavím o výhodách freefloatingu ve vztahu k tepelnému pnutí, ale o tom, že pokud je hlaveň freefloating, tak nemusí být silnější, ba naopak, díky tomu, že není narušeno její kmitání, může kmitat víc a je-li dobře spočítaná, bude přesnější, než silnější "podepřená" hlaveň.
    Viz vaše: "naopak bych ale řekl že ta hlaveň musí být “těžší” (je-li freefloating) aby se střelbou nerozkmitala protože nemá “oporu”".Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    18:23 12.04.2018

    OT k téme Bren, ale v súvislosti s Maďarskom: Na univerzite v Päťkostolí (Pécsi Tudományegyetem | University of Pécs) vznikla prvá z plánovaných záložných univerzitných stotín o ...Zobrazit celý příspěvek

    OT k téme Bren, ale v súvislosti s Maďarskom:

    Na univerzite v Päťkostolí (Pécsi Tudományegyetem | University of Pécs) vznikla prvá z plánovaných záložných univerzitných stotín o počte 100 členov, ktoré majú postupne vzniknúť na 13 maďarských univerzitách.
    http://www.atv.hu/videok/video... Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    14:40 12.04.2018

    Fenri No řeknu to na rovinu o výhodách freefloating hlavně ve smyslu odstranění tepelného pnutí se tady budu klidně být v prsa, protože si to klidně spočítám a přesně vím o co ...Zobrazit celý příspěvek

    Fenri
    No řeknu to na rovinu o výhodách freefloating hlavně ve smyslu odstranění tepelného pnutí se tady budu klidně být v prsa, protože si to klidně spočítám a přesně vím o co jde:) s rezonanci hlavně je to těžší jsem si jist že v CZUB na to mají spousty simulací s kterých jim padají výsledky kterým nikdo nerozumí protože nikdo neví podle jakých algoritmů to ty simulace vyhodnocují tím jsem si jist. No takže to stejně vždy skončí zkouškami v tomto případě střelnici a protože mám s ostrelovacich pušek hovno nastrileno tak se mnou v tomto smyslu diskuzi bohužel nerozjedete:)Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    14:37 12.04.2018

    Wiesz relacje wojsko - przemysł - ministerstwo obrony nie są proste I logiczne Przykład Tarnów opracował granatnik rewolwerowy RGP-40. Wszystko jest O.K. bron działa, jest ...Zobrazit celý příspěvek

    Wiesz relacje wojsko - przemysł - ministerstwo obrony nie są proste
    I logiczne

    Przykład
    Tarnów opracował granatnik rewolwerowy RGP-40. Wszystko jest O.K. bron działa, jest lekka (lżejsza od konkurencji)

    Ministerstwo zamawia 200 sztuk RGP-40 i....
    Wojsko nie chce odebrać broni
    Powód - broń nie jest badana na polską amunicje 40 mm x 51SR

    Jest jeden problem - polski przemysł nie produkuje granatów 40 mm x 51SR

    Podobne "problemy" ma MSBS...Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    14:30 12.04.2018

    Akorát to množství pro GIGN by mělo být zhruba dvojnásobné, než psal Horny, tedy nikoliv 36ks, ale 68ks pro zhruba 400 členné mužstvo GIGN. K té výměně hlavně CZ805 vs. G36. ...Zobrazit celý příspěvek

    Akorát to množství pro GIGN by mělo být zhruba dvojnásobné, než psal Horny, tedy nikoliv 36ks, ale 68ks pro zhruba 400 členné mužstvo GIGN.

    K té výměně hlavně CZ805 vs. G36. Nechci polemizovat, ale myslím, že nejde o čas, ale vůbec o možnost CZ805 "přerážovat" výměnou hlavně a dalších dílů a to bez ohledu na rychlost.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    14:28 12.04.2018

    Lukas: děkuju za info k MSBS. Já si říkal, proč se nakupují další Beryly když je k mání fungl nová puška. Takhle to dává smysl - byť jsou to tak nějak vyhozené peníze (přínos ...Zobrazit celý příspěvek

    Lukas:
    děkuju za info k MSBS. Já si říkal, proč se nakupují další Beryly když je k mání fungl nová puška. Takhle to dává smysl - byť jsou to tak nějak vyhozené peníze (přínos akorát tak jako technické cvičení).Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    14:10 12.04.2018

    Jara - hlaveň nepotřebuje být těžší, aby se při volném uložení "nerozkmitala". Hlaveň "je spokojená", když si kmitá jak chce a nic jí v tom nebrání (nějaká opora). V tom je kouzlo ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara - hlaveň nepotřebuje být těžší, aby se při volném uložení "nerozkmitala". Hlaveň "je spokojená", když si kmitá jak chce a nic jí v tom nebrání (nějaká opora). V tom je kouzlo freefloating.
    Ničemu nevadí, že hlaveň kmitá. Jde jen o to, aby v momentě kdy střela opouští ústí "byla rovně". Předtím a potom si může kmitat jak chce. proto je přesná puškařina kumšt, protože se musí spočítat, aby ta hlaveň byla rovně (zjednodušuji, brutálně) v okamžiku výstřelu. Proto když na ní hodíte nějakou opěrku-nožky, jakože pro přesnější střelbu, tak to celkem spolehlivě zkazíte. Freefloating je o tom, že se tam hlaveň může mrskat jak chce a nic jí ty kmity nenarušuje. naopak pokud máte ne-freefloating řešení, hodí se silnější hlaveň, protože kmitá méně a narušení kmitání nějakou oporou vede k menší nepřesnosti.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    14:03 12.04.2018

    Zbrojiř Tak uložení hlavně do rámu u BREN2 mi také nepřijde moc “elegantní”kotveni na třech od sebe různě vzdálených místech po obou stranách a celé délce hlavně v rámu musí při ...Zobrazit celý příspěvek

    Zbrojiř
    Tak uložení hlavně do rámu u BREN2 mi také nepřijde moc “elegantní”kotveni na třech od sebe různě vzdálených místech po obou stranách a celé délce hlavně v rámu musí při zahřátí/střelbě vyvolat pnutí jak rámu tak hlavni, tady má uložení na centrální matici a freefloating pažba výhodu (i ve volnosti její délky) naopak bych ale řekl že ta hlaveň musí být “těžší” aby se střelbou nerozkmitala protože nemá “oporu” .... je to alchymie a vždy je nutné najít vyvážený kompromisSkrýt celý příspěvek

  • Jara
    13:48 12.04.2018

    Lukas Ty vaše popotahovačky kolem MSBS jsou šilenost, a je to škoda ptotože ta puška vypadá hodně propracovaně a měla by podle mého na trhu šanci, kdyby jste si ji ovšem cíleně ...Zobrazit celý příspěvek

    Lukas
    Ty vaše popotahovačky kolem MSBS jsou šilenost, a je to škoda ptotože ta puška vypadá hodně propracovaně a měla by podle mého na trhu šanci, kdyby jste si ji ovšem cíleně nepohřbívali:) aby jste si ze slybného produktu vašeho průmyslu neudělali fiasko jako my s L159Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    13:32 12.04.2018

    Nie technicznych nie ma... Ale są formalne - wojsko nie chce dziś kupować - bo ma dużo Beryli (i bardziej potrzebuje karabinu 7,62 niż karabinka 5,56) - a Fabryka Broni ...Zobrazit celý příspěvek

    Nie technicznych nie ma...

    Ale są formalne
    - wojsko nie chce dziś kupować - bo ma dużo Beryli (i bardziej potrzebuje karabinu 7,62 niż karabinka 5,56)
    - a Fabryka Broni lobbuje - w mediach i u polityków bo zbudowała nową fabrykę i ma duży kredyt (do spłaty)


    I tak trwa przeciąganie liny... (Wojsko szuka pretekstu by "odłożyć" zakup)

    Inny temat to cena - nie wiem ile kosztuje MSBS, ale obawiam się że jest drogi.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    13:12 12.04.2018

    https://m.youtube.com/watch?v=...

    Mrkněte na to je to Polský test karabin něco jsem probral polsky neumím , ale vypadá že nějaké problémi má i MSBS

    https://m.youtube.com/watch?v=...

    Mrkněte na to je to Polský test karabin něco jsem probral polsky neumím , ale vypadá že nějaké problémi má i MSBS

  • Zbrojir
    12:51 12.04.2018

    fenri Tak GIGN je určitě používá ke specifickému druhu „práce“, kde tento koncept vyhoví. Mj. i vysvětlení nákupu v počtu několika desítek Brenů v ráži 7,62x39 GIGN, které zde ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri

    Tak GIGN je určitě používá ke specifickému druhu „práce“, kde tento koncept vyhoví. Mj. i vysvětlení nákupu v počtu několika desítek Brenů v ráži 7,62x39 GIGN, které zde přidal tuším Horny, to jen podporuje.

    Navěsit tam příslušenství samozřejmě jde, ale optimálně nikoli…., vždyť již ta hlavní fotografie se střelcem, jeho úchopem a aplikovaným Aimpointem Copm4 dává jasnou představu, na Aimpoint dáte obvyklé krytky, které pro otevření potřebují nějaký prostor, za něj zvětšovací modul, a jste téměř na limitu…

    Samozřejmě, můžete to mít např. uchycené tak, že pro otevření zadní krytky Aimpointu potřebujete nejprve odklopit, popř. sejmout zvětšovací modul, ale to přece není řešení na úrovni…. Vy jistě chápete, co tím chci říci….

    Vůbec nechci, aby byla tak širokospektrální, tedy i pro branecké armády, vždyť Bren 2 je evidentně sofistikovaná a drahá puška určená výhradně pro profesionály.


    Jara

    Podrobněji jsem to nezkoumal, ale je jasné, že pouzdro by muselo nést uložení hlavně a až za touto hranicí by bylo možné řešit ukotvení modulu předpažbí. Varianta může být např. taková, krátká verze, postačuje délka základního rámu, delší verze, prodlužovací integrovatelné moduly předpažbí. Ono to tak nějak nakonec třeba skončí...

    Mj. zde je právě vidět, že tento způsob kotvení s sebou nese určité limity. Zatím mě nikdo nepřesvědčil, v čem jsou uložení s jednou centrální maticí horší. A jen taková perlička, jednou se neoficiálně soutěžilo, kde se vymění rychleji hlaveň (uvolnit, vyjmou a zpětně vložit, včetně konečné montáže všeho), zda u "slavné modulární" CZ 805, nebo na G 36, a hádejte, kdo jasně vyhrál…Skrýt celý příspěvek

  • Maximus
    12:18 12.04.2018

    Rád bych přidal komentář k diskutované délce hlavně 16" pro ráži 7,62x51, tj. 7,62 mm NATO/.308Win, přičemž jako majitel kulovnice v této ráži s varmintovou hlavní 16" to není jen ...Zobrazit celý příspěvek

    Rád bych přidal komentář k diskutované délce hlavně 16" pro ráži 7,62x51, tj. 7,62 mm NATO/.308Win, přičemž jako majitel kulovnice v této ráži s varmintovou hlavní 16" to není jen pohled čistě "teoretický".
    K volbě této délky mě vedly zkušenosti amerických SWAT jednotek, které začaly právě preferovat pro 308W tuto délku hlavně. Testováním se zjistilo, že na 400 yardů (cca 366 m) není rozdíl v přesnosti mezi takto krátkou hlavní a "dlouhým bidlem". Upozorňuji, že se bavíme o "policejní odstřelovačce", u které jsou výrazně vyšší nároky na přesnost než u "vojenské odstřelovačky", kde není cílem vypnout doslova vypnout pachatele/teroristu, ale postačuje nepřítele vyřadit z boje (zranit je ve své podstatě lepší než zabít). Proto osobně nevidím problém v 16" hlavni pro DRM pušku, která bude přinášet výhody v kompaktnosti, lepším vyvážení a hmotnosti.

    Moje zkušenost je taková, že i s kvalitnější tovární municí je přesnost subMOA a i při střelbě na větší vzdálenosti hraje větší roli kvalita střelce, munice a hlavně, než celková délka hlavně.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 9