Česká republika kupuje víceúčelové stíhačky F-35A Lightning II a bojová vozidla CV90

Česká republika kupuje víceúčelové stíhačky F-35A Lightning II a bojová vozidla CV90
F-35A Lightning II / U.S. Air Force, Airman 1st Class Josey Blades (Zvětšit)

Česká vláda pověřila k jednání ministryni obrany Janu Černochovou ve věci nákupu amerických taktických nadzvukových víceúčelových stealth letounů páté generace F-35A Lightning II a švédských bojových vozidel pěchoty (BVP) CV90.

F-35

Rozhodnutí české Vlády vychází z doporučení letectva. Armádní odborníci mimo jiné využili analýzy aliančního střediska Joint Air Power Competence Centre.

„F-35 Lightning II bude i po roce 2040 technická špička, zatímco stroje tzv. 4,5. generace tou dobou budou zastaralé. F-35 navíc nepředstavuje jen stíhací letoun. Jde o létající velitelské středisko představující kombinaci stíhacího letounu, prvku protivzdušné obrany, špičkového výzvědného a komunikačního pracoviště a zároveň je součástí široké sítě internetu strojů včetně bezpilotních prostředků, a tudíž dokáže provádět i úkoly, které jsou zcela mimo možnosti současných strojů,“ načrtl přednosti F-35 náčelník Generálního štábu AČR generálmajor Karel Řehka.

Nyní česká ministerstva obrany, zahraničí a financí vytvoří vyjednávací tým. Ten povede jednání se zástupci americké vlády – prodej se totiž uskuteční přes systém zahraničního prodeje FMS (Foregin Military Sales). Mezi naše požadavky bude patřit i zapojení českého leteckého průmyslu do vývoje a výroby F-35.

Jednání o podobě smlouvy mají skončit do 1. října 2023. Poté nákup musí schválit český parlament. Času přitom není nazbyt. Firma Lockheed Martin od příštího roku dosáhne maximální roční produkce 156 F-35, ale na F-35 čeká velmi dlouhá řada zákazníků.


F-35 bude součásti internetu bojových strojů. Může ovládat a koordinovat činnost mnoha typů bezpilotních letadel. Tato schopnost je klíčem k vítězství ve válkách budoucnosti.

Pokud F-35 objednáme hned dneska, tak první letouny v ČR přistanou až v roce 2027. V tomto roce přitom končí pronájem Gripenů. Pokud se podepíše smlouva v příštím roce, první F-35 dorazí v roce 2028.

České F-35 sice texaskou továrnu ve Fort Worth opustí zhruba o dva dříve, ale zůstanou ve Spojených státech, kde na nich budou cvičit čeští piloti. Například roll-out první dánské stíhačky F-35A se uskutečnil v dubnu 2021, ale první F-35A do Dánska přiletí až na podzim roku 2023. Dánský parlament přitom nákup schválil v roce 2017.

Lze tedy očekávat využití opce a prodloužení pronájmu Gripenů do roku 2029. Pokud se nenajde jiné řešení.

Hlavní výhodou volby F-35A je rozšířenost tohoto letounu v zemích NATO. Výhledově má vzniknout 3500 F-35. Nyní je vyrobeno více než 860 letounů a do deseti let v Evropě má létat 500 až 600 F-35.


F-35 je bez přehánění nejdůležitější zbraňový systém NATO. F-35 není jen letadlo, ale multiplikátor – posiluje schopnosti dalších zbraňových systémů, ať už jsou ve vesmíru, na moři, ve vzduchu nebo na zemi.

Americké letectvo chce F-35 podporovat minimálně do roku 2070. České letectvo se tedy dalších 50 let nemusí bát o nedostatek náhradních dílů nebo technické podpory. Američané samozřejmě počítají s průběžnou modernizací F-35, novými motory a novou špičkovou municí tak, aby F-35 zůstal v průběhu dekád na technologickém vrcholu.

Velká rozšířenost znamená nižší akviziční a provozní náklady – nyní jeden F-35A (i s motorem F135) stojí 79 milionů dolarů (1,9 miliardy Kč). Jiné letouny, jakou jsou například dvoumotorové Eurofighter a Rafael, nebo stále vyvíjený JAS-39E/F Gripen, mají podobné akviziční a provozní náklady.

Přesto v případě 24 českých F-35 je nutné každý rok počítat s provozními náklady několik miliard korun, a to po dobu 30 let. Tyto náklady zahrnují vše, co se týká provozu F-35, výcviku pilotů ale i budoucí nutné modernizace (například výměny motorů).

Pokud jednání proběhnou úspěšně, Česká republika získá F-35 v nejnovější verzi Block 4. Oproti současné verzi Block 3 má mnoho technologických vylepšení. Může například ve vnitřních zbraňových šachtách nést norské střely s plochou dráhou letu JSM (Joint Strike Missile), evropské střely vzduch-vzduch Meteor, ASRAAM (Advanced Short Range Air-to-Air Missile) i evropské střely vzduch-země Spear.

O schopnostech F-35 jsme podrobně psali v článcích: Ideální řešení pro české letectvo: Dvě letky F-35A Lightning II, F-35 a Patriot: Štít proti střelám s plochou dráhou letu nebo Ruský systém S-400 Triumf vs. americké stealth letadlo F-35 Lightning II


CV90 s 30mm kanonem; větší foto / BAE Systems

CV90

Již před několika měsíci Armáda ČR označila švédské BVP CV90 z technického hlediska za nejvýhodnějšího kandidáta. Ještě větším favoritem se CV90 stal poté, co Slovensko oznámilo záměr nakoupit verzi CV9035 s 35mm kanonem.

V dalších letech totiž slovenské a české ozbrojené síly naváží užší spolupráci, mimo jiné ve smyslu koordinovaného nákupu a provozu bojové techniky. Důvody jsou prosté – finančně výhodnější je koordinovat nákup a provoz 400 BVP než 200 BVP.

„CV90 je zavedená a bojem prověřená platforma. Tato vozidla používá řada evropských armád a rozhodla se pro ně i Slovenská republika, s kterou budeme naše jednání koordinovat,“ uvedla ministryně Černochová s tím, že od spolupráce se slovenskou stranou si vláda slibuje další úspory.


Rodina vozidel CV90

CV90 je ověřené vozidlo a je k dispozici ve velkém počtu odvozených variant. Existuje také samohybný minomet na podvozku CV90.

Technickou „pikantností“ je typ kanonu pro české CV90. Armáda ČR preferuje ráži 30 mm, slovenská armáda ale zvolila ráži 35 mm. Avšak ráže není dogma. Pokud se ukáže, že společný česko-slovenský nákup CV90 s 35mm kanonem je finančně, provozně a logisticky výhodnější, lze i v případě českých CV90 zvolit 35 mm.

Jako v případě F-35 se u CV90 očekává silné zapojení českého průmyslu. Firma BAE Systems se chlubí tím, že již spolupracuje se 40 českými firmami, mimo jiné s VOP CZ, Meopta, Ray Service, VR Group nebo s Vojenským technickým ústavem.

Zdroj: Army.cz, 2

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bojová vozidla pro Armádu ČR: ASCOD vs. CV90

Armáda České republiky projevuje zájem o nákup nových pásových bojových vozidel pěchoty. V současné ...

Pátá generace bojového vozidla pěchoty CV90 MkIV

Londýn, Velká Británie - Rychlejší, silnější, výkonnější. To jsou hlavní vlastnosti nové generace ...

Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila konference Future Armoured Vehicles Situational ...

Bojová vozidla CV90 MkIV pro slovenskou armádu

Slovensko nakoupí švédská bojová vozidla pěchoty (BVP) CV9035 MkIV s 35mm kanónem od firmy BAE ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Matesaax
    10:22 21.07.2022

    Mě tak napadlo, když je americká továrna na F-35 tak vytizena, proč je nelze vyrobit v italském Cameri, kde je též továrna na tyhle letadla.

    Mě tak napadlo, když je americká továrna na F-35 tak vytizena, proč je nelze vyrobit v italském Cameri, kde je též továrna na tyhle letadla.

    • Clanek
      11:07 21.07.2022

      F-35 vyrobite jen tolik kolik soucastek vyrobi vas nejpomalejsi z dodavatelu. Je jedno ze Italove dokazi smontovat vic kusu, kdyz nebudete mit k dispozici vic kusu radaru, motoru ...Zobrazit celý příspěvek

      F-35 vyrobite jen tolik kolik soucastek vyrobi vas nejpomalejsi z dodavatelu. Je jedno ze Italove dokazi smontovat vic kusu, kdyz nebudete mit k dispozici vic kusu radaru, motoru nebo ja co ja vim treba hydrauliky pro podvozek.Skrýt celý příspěvek

    • SYN_
      11:18 21.07.2022

      "Leonardo Aircraft Division operates the Final Assembly and Check-Out (FACO) line in a dedicated plant in Cameri, near Novara where Italian and Dutch F-35s are assembled. The ...Zobrazit celý příspěvek

      "Leonardo Aircraft Division operates the Final Assembly and Check-Out (FACO) line in a dedicated plant in Cameri, near Novara where Italian and Dutch F-35s are assembled. The Division also produces full wings for aircraft assembled in the United States using composite and metal structures manufactured at plants in Foggia, Nola and Venegono."
      Takže pokud se pokusí je v Itálii vyrobit výhradně svými vlastními silami, bude jím nějakého třičtvrtě letadle chybět, což bych považoval za citelnou nevýhodu... křídla nejsou všechno. Muselo by se vědět které díly/operace v celkovém řetězci jsou "úzkým hrdlem"... finální montáž to zřejmě nebude.Skrýt celý příspěvek

    • Mortles
      11:52 21.07.2022

      Ono to všechno je pokud se nemýlím součástí jednoho dodavatelského řetězce a je otázka, jestli tam nejsou na dlouhou dobu vytížení výrobou a servisem těch italských kusů.

      Ono to všechno je pokud se nemýlím součástí jednoho dodavatelského řetězce a je otázka, jestli tam nejsou na dlouhou dobu vytížení výrobou a servisem těch italských kusů.

Načítám diskuzi...

Stránka 6 z 6