Česká republika má první izraelský radar Multi-Mission Radar

-
5. 4. 2022
-
124 komentářů
-
Tisková zpráva
Společnost Israel Aerospace Industries (IAI) dodala České republice prostřednictvím svých českých partnerů RETIA a VTU první radar protivzdušné obrany Multi-Mission Radar (MMR), a to v rámci dohody, kterou v prosinci 2019 podepsala ministerstva obrany České republiky i Izraele.
- Smlouva, kterou Izrael a Česká republika podepsaly v roce 2019, zahrnovala radarové systémy v hodnotě 125 milionů dolarů;
- Radar poskytuje vysoce kvalitní obraz vzdušné situace, vypořádává se souběžně a účinně se širokou škálou cílů a zároveň podporuje prostředky protivzdušné obrany;
- V posledních dvou letech byly radarové systémy IAI prodány do několika evropských zemí.
Radar, který funguje a je bojově ověřený v Izraeli, poskytuje sledovací i obranné schopnosti zákazníkům po celém světě a je propojen se systémy NATO. Radar detekuje a klasifikuje hrozby a současně dodává zbraňovým systémům údaje potřebné k neutralizaci těchto hrozeb. Díky pokročilým sledovacím schopnostem poskytuje radar přesné a spolehlivé situační povědomí, včetně detekce a klasifikace cílů s nízkou signaturou.
Multi-Mission Radar; větší foto / IAI
MMR může řešit současně více úkolů – včetně protivzdušné obrany proti letadlům, bezpilotním prostředkům a dronům, dále navádět dělostřelectvo proti různým nepřátelským cílům, klasifikovat a lokalizovat místa odpalů raket, nepřátelského dělostřelectva a minometů, přičemž lokalizuje jak místo odpalu, tak předpokládané místo zásahu, a řídí střely země-vzduch odpálené proti těmto hrozbám.
Systém MMR je „mozkem“ izraelského systému protivzdušné a protiraketové obrany Barak MX, systému Iron Dome a systému David's Sling a k dnešnímu dni bylo prodáno více než 150 těchto systémů zákazníkům po celém světě.
Multi-Mission Radar; větší foto / IAI
Yoav Tourgeman, viceprezident IAI a generální ředitel společnosti ELTA, řekl: „IAI je hrdá na to, že ve spolupráci s našimi místními českými partnery dodala českému ministerstvu obrany tyto pokročilé radarové systémy včas a v souladu s harmonogramem projektu. Navzdory výzvám, které se vyskytly v posledních dvou letech během pandemie COVID-19, dokázaly projektové týmy, jak v Izraeli, tak v České republice, úspěšně spolupracovat, a přitom zůstat na cestě ke společné výrobě. Moderní radar, který byl nyní dodán do České republiky, je schopen současně identifikovat a klasifikovat stovky cílů, provádět identifikaci bezpilotních platforem, raket, střel a dalších nových hrozeb v operačním prostoru. Věříme, že schopnost systému integrovat se se systémy NATO přinese českému ministerstvu obrany novou éru operací.“
Související články
Českému výrobci radarů RETIA a.s. se daří
Pardubická společnost RETIA působící v oblasti radarů, vojenské elektroniky a záznamových systémů ...
-
28.05.2014
-
0 komentářů
-
Redakce AN
Izraelské radary hlídají vzdušné prostory států NATO
Před pár týdny izraelský výrobce radarů a speciální elektroniky ELTA předal italskému letectvu druhý ...
-
12.02.2018
-
80 komentářů
-
Redakce AN
Jak izraelský „hrobník“ radarů S-300/S-400 nadzvedl Rusko
„Incident“ se odehrál v rámci mezinárodní výstavy Aero India 2019 konané minulý týden ve městě ...
-
25.02.2019
-
110 komentářů
-
Karel Cimala
Maďarsko nakoupilo izraelské radiolokátory ELM-2084
Maďarské ozbrojené síly pro potřeby protivzdušné obrany (PVO) a dělostřelectva získají izraelské ...
-
14.12.2020
-
81 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Ještě by bylo pěkný koupit ten PL systém Barak. Byl by to pěkný doplněk Spyderu a nebude tak drahý jako Patriot, i když výkony má nižší, ale pořád to je hodně slušný.
Ještě by bylo pěkný koupit ten PL systém Barak. Byl by to pěkný doplněk Spyderu a nebude tak drahý jako Patriot, i když výkony má nižší, ale pořád to je hodně slušný.
Potom co předvádí Izrael je otázka jestli od něj něco ještě brát.
Potom co předvádí Izrael je otázka jestli od něj něco ještě brát.
To ale není nic šokujícího, protože to není nic novýho. Třeba Poláci od Izraelců v podstatě nic nekupujou, protože mají na to jejich kamarádíčkovaní s Rusákama taky svůj názor. ...Zobrazit celý příspěvek
To ale není nic šokujícího, protože to není nic novýho. Třeba Poláci od Izraelců v podstatě nic nekupujou, protože mají na to jejich kamarádíčkovaní s Rusákama taky svůj názor. Polská reakce na náš nákup SPYDER? Rusové už teď mají kódy...
Můžeme se jim divit? Asi ne. Taky bych teď většinově nakupoval techniku v Americe, to je prostě jistota a žádný zákulisní spekulace tam zkrátka nejsou. Je to jedinej spolehlivej spojenec, tak to prostě je.Skrýt celý příspěvekPoláci a Židé je poněkud dlouhý příběh a Ruko v něm moc velkou roli nehraje.... Izrael nemá problém dodávat zbraně Ázerbájdžánu který de-facto bojuje s Ruskem.
Poláci a Židé je poněkud dlouhý příběh a Ruko v něm moc velkou roli nehraje.... Izrael nemá problém dodávat zbraně Ázerbájdžánu který de-facto bojuje s Ruskem.
To nehraje, ale více než milion ruských Židů žijících v Izraeli ano. Likud se třiceti křesly v Knessetu taky. Izrael byl vždy proruskej, což se samozřejmě s pochopením v Polsku ...Zobrazit celý příspěvek
To nehraje, ale více než milion ruských Židů žijících v Izraeli ano. Likud se třiceti křesly v Knessetu taky. Izrael byl vždy proruskej, což se samozřejmě s pochopením v Polsku setkat nemůže.Skrýt celý příspěvek
Jak se projevuje proruskost Izraele? To snad ani nemusím psát ne? Stačí se kouknout, jak se zachovali nyní. Nevšiml jsem si dodávek zbraní na Ukrajinu. Pouze zoufalý pokusy ...Zobrazit celý příspěvek
Jak se projevuje proruskost Izraele? To snad ani nemusím psát ne? Stačí se kouknout, jak se zachovali nyní. Nevšiml jsem si dodávek zbraní na Ukrajinu. Pouze zoufalý pokusy premiéra ze sebe učinit prostředníka.Skrýt celý příspěvek
Ono mu nikdo nenařizuje nic posílat. To že blokuje i převoz zbraní je už trochu jiná zpráva. Ovšem je potřeba se podívat kde leží Maďarsko a kde Izrael. Pokud Orbán říká že ...Zobrazit celý příspěvek
Ono mu nikdo nenařizuje nic posílat. To že blokuje i převoz zbraní je už trochu jiná zpráva.
Ovšem je potřeba se podívat kde leží Maďarsko a kde Izrael. Pokud Orbán říká že jakékoli zapojení do války je proti zájmu Maďarů, potom jinými slovy říká že je v zájmu Maďarů mít společnou hranici s Ruskem.Skrýt celý příspěvekScotty Víte kolikrát, nám kontinetálním zemím jako jsme my nebo Maďarsko, Němci a ostatní demokratiké státy a kolegové z EU blokovali převoz vojenského materiálu, jenom protože šlo ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Víte kolikrát, nám kontinetálním zemím jako jsme my nebo Maďarsko, Němci a ostatní demokratiké státy a kolegové z EU blokovali převoz vojenského materiálu, jenom protože šlo o konkurenční výhodu jejich firem?
To že maďaři něco blokují je jejich právo, s tím budou muset žít. Naštěstí jinde se toho nebojíme a pomoc posíláme.Skrýt celý příspěvek
Zase bych z Izraele nedělal nějaké Putinovy kamarády. Moskva vesele zásobila a zásobuje jejich muslimské protivníky a neoficiálně proti nim bojovali i sovětští piloti. Izrael musí ...Zobrazit celý příspěvek
Zase bych z Izraele nedělal nějaké Putinovy kamarády. Moskva vesele zásobila a zásobuje jejich muslimské protivníky a neoficiálně proti nim bojovali i sovětští piloti.
Izrael musí být pragmatický a momentálně má za hranicemi v Sýrii silnou ruskou posádku od které potřebuje, aby její protivzdušná obrana měla zavřené oči, když Izrael bombarduje iránské jednotky.Skrýt celý příspěvekNo a aby to nebylo tak triviální, tak se taky mohutně paktují s amíkama... a babo raď. Ale jako dodavatelé zbraní jsou dost univerzální...
No a aby to nebylo tak triviální, tak se taky mohutně paktují s amíkama... a babo raď. Ale jako dodavatelé zbraní jsou dost univerzální...
Bez pomoci USA by možná neexistovali. Hodně jim pomáhají finančně a technologicky. I systém Iron dome vznikl díky spolupráci s US firmami jako je Raytheon
Bez pomoci USA by možná neexistovali. Hodně jim pomáhají finančně a technologicky. I systém Iron dome vznikl díky spolupráci s US firmami jako je Raytheon
Celý ten izraelský systém je koncipovaný jako skládačka, do které lze přidávat všechny možné vrstvy a systémy PVO, PRO a CIWS. Asi proto ho AČR vybrala.
Celý ten izraelský systém je koncipovaný jako skládačka, do které lze přidávat všechny možné vrstvy a systémy PVO, PRO a CIWS. Asi proto ho AČR vybrala.
Zkuste se podívat na postupu výběru SHORAD pro AČR a zjistíte, že Spyder zůstal díky nejnižší nabídkové ceně. A světě div se, po té co Izraelci pochopili, že už s nikým jiným AČR ...Zobrazit celý příspěvek
Zkuste se podívat na postupu výběru SHORAD pro AČR a zjistíte, že Spyder zůstal díky nejnižší nabídkové ceně. A světě div se, po té co Izraelci pochopili, že už s nikým jiným AČR jednat nebude, začali cenu zvedat :-)
https://www.novinky.cz/domaci/... Skrýt celý příspěvekNo nevím. Těch hodnocených kritérii bylo víc. To že by nabídli nejnižší cenu nikdo neřekl.
No nevím. Těch hodnocených kritérii bylo víc. To že by nabídli nejnižší cenu nikdo neřekl.
Ano, kriterií je vždy více, ale skončilo to u ceny. Všichni ostatní sdělili, že se pro 4 baterie do 10 mld nevejdou, pouze izraelci ano, jak to pak dopadlo víme :-)
Ano, kriterií je vždy více, ale skončilo to u ceny. Všichni ostatní sdělili, že se pro 4 baterie do 10 mld nevejdou, pouze izraelci ano, jak to pak dopadlo víme :-)
to flanker.jirka Otázkou je, co by po tolika letech řekli ti ostatní účastníci. Navíc kdo ví, co ta původní cena 10 G vlastně reprezentovala a jak je stará. Občas stačí přesunout ...Zobrazit celý příspěvek
to flanker.jirka
Otázkou je, co by po tolika letech řekli ti ostatní účastníci. Navíc kdo ví, co ta původní cena 10 G vlastně reprezentovala a jak je stará. Občas stačí přesunout nějaké riziko na dodavatele a cena naskočí jak balonek o pouti.Skrýt celý příspěvekliberalshark Petovme navýšení ceny po vyřazení dalších kandidátů jim dalo za pravdu, že to za těch 10 nedokáže nikdo postavit. Tam byl problém na straně MO. Za Stropnickeho a ...Zobrazit celý příspěvek
liberalshark
Petovme navýšení ceny po vyřazení dalších kandidátů jim dalo za pravdu, že to za těch 10 nedokáže nikdo postavit. Tam byl problém na straně MO. Za Stropnickeho a Metnara se tam hodně účelově překrucovaly podmínky, ... stačí se podívat, že u některých akvizic techniky se pozadovalo předchozí nasazení v nějaké armádě NATO (houfnice) a jindy to nevadilo. To je hodně neseriozni přístup. Co si pak tom osazenstvu ministerstva myslet? Jde jim o interoperabilitu v NATO nebo nejde? :-) a co třeba ztracený dopis z Polska ohledně nabídky Black Hawku? :-) co pokus o "čistou" zakázku, to problém a vrtání psem. Další věc je odborná nevzdekanost MO, v případě pozafavku vojáků na SHORAD nikomu na MO nedošlo, že starší podané požadavky bude nutné ekonomicky zohlednit o inflaci v daného zboží.Skrýt celý příspěvekScotty
Nic ve zlém, ale co akvizice to problém. A že se nakonec nějak ze všeho vybruslí, bývá dost na hraně. Ta agrofertizace MO ČR byla docela hustá.Scotty
Nic ve zlém, ale co akvizice to problém. A že se nakonec nějak ze všeho vybruslí, bývá dost na hraně. Ta agrofertizace MO ČR byla docela hustá.to flanker.jirka Izraelci to ale byli schopni za 10G postavit! Ale v kombinaci 1MR + 3SR. Ale to se nelíbilo AČR. A na základě jednání MO, AČR, Metnar se na vládě prosadilo zvýšení ...Zobrazit celý příspěvek
to flanker.jirka
Izraelci to ale byli schopni za 10G postavit! Ale v kombinaci 1MR + 3SR. Ale to se nelíbilo AČR. A na základě jednání MO, AČR, Metnar se na vládě prosadilo zvýšení ceny a návrat k 1SR + 3MR. Budiš to Metnarovi ke cti!Skrýt celý příspěvekMarcus K čemu zvažovat nabídku ceny na konfiguraci, kterou nikdo nechtěl? Už to byla blbost nebo záměr. Jen se pořád přivíraly oči a odklánělo se to správným směrem. Houfnice jako ...Zobrazit celý příspěvek
Marcus
K čemu zvažovat nabídku ceny na konfiguraci, kterou nikdo nechtěl? Už to byla blbost nebo záměr. Jen se pořád přivíraly oči a odklánělo se to správným směrem. Houfnice jako by šli přes kopírák. Akceptovala se k posouzení konfigurace o které dobře věděli, že není úplná a ejhle, jen co se to přikleplo francouzům, tak se to vyšplhalo nahoru.Skrýt celý příspěvek
Tisková zpráva, ... mohli si na tom dát více záležet. Nikde není vidět místo kde by mohli sedět opertoři. Možná, zprava, ale to se můžeme pouze domnívat, je to foceno pouze ...Zobrazit celý příspěvek
Tisková zpráva, ... mohli si na tom dát více záležet.
Nikde není vidět místo kde by mohli sedět opertoři. Možná, zprava, ale to se můžeme pouze domnívat, je to foceno pouze zleva. Nebo budou sedět v kabině tatry?
Na druhé fotografii je vidět, že tam před třetím kolem doplnily nějaké bedny s materiálem. Máte někdo ponětí co to je? A proč to není uzavřené, s takovou to bude hned špinavé, nebo si to někdo "vypůjčí."
A ta třetí fotka, co to je za louži na zemi? To nevypadá na vodu ze sněhu.
A dva dotazy pro tomas.kotnour, kolik to celé váží? A nechtělo by to zadní řiditelné nápravy, jaké jste dělali pro Starkom? Vypadá to hodně velce a masivně.Skrýt celý příspěvek/Nikde není vidět místo kde by mohli sedět opertoři. / Taky tam žádní sedět nebudou. Informace se budou v reálném čase automaticky odesílat. /Na druhé fotografii je vidět, že tam ...Zobrazit celý příspěvek
/Nikde není vidět místo kde by mohli sedět opertoři. /
Taky tam žádní sedět nebudou. Informace se budou v reálném čase automaticky odesílat.
/Na druhé fotografii je vidět, že tam před třetím kolem doplnily nějaké bedny s materiálem. Máte někdo ponětí co to je? A proč to není uzavřené, s takovou to bude hned špinavé, nebo si to někdo "vypůjčí."/
To jsou jen vaky s maskovací sítí.Skrýt celý příspěvekPokud budete data automaticky odesílat, někdo to přece musí obsluhovat i někde poblíž radaru. Má to být mobilní radar do pole, to obsluhu bude vyžadovat. Vaky se sítěmi? To je ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud budete data automaticky odesílat, někdo to přece musí obsluhovat i někde poblíž radaru. Má to být mobilní radar do pole, to obsluhu bude vyžadovat.
Vaky se sítěmi? To je budou vozit takto otevřené, vpředu před nimi je vidět bedna s výstrojí originál od Tatry, proč to nedají také do něčeho takového uzavíratelného?Skrýt celý příspěvekTak budovat mobilní stanoviště jistě nebude jen posádka té Tatry.
Kdo ví.Tak budovat mobilní stanoviště jistě nebude jen posádka té Tatry.
Kdo ví.Určitě to bude více osob, Tatra má malou kabinu a celá souprava vypadá na obsluhu více osob. Možná napoví i fotografie od zprávy na webu VTÚ. ...Zobrazit celý příspěvek
Určitě to bude více osob, Tatra má malou kabinu a celá souprava vypadá na obsluhu více osob. Možná napoví i fotografie od zprávy na webu VTÚ.
https://www.vtusp.cz/aktuality...
Celá sestava radarů PVO musí být maximálně mobilní. Stačí se podívat jak dopadly stacionární radary a jak se daří s mobilními prostředky bojovat takovým způsobem, že prakticky není dne, kdy by Ukrajinci něco nesestřili.Skrýt celý příspěvek
Smiřme se s tím že obsluha na místě u tohoto radaru nebude vyhodnocovat produkovaná data, ale "dolívat palivo do elektrocentrály" a možná tak v případě poruchy dokáže vyměnit ...Zobrazit celý příspěvek
Smiřme se s tím že obsluha na místě u tohoto radaru nebude vyhodnocovat produkovaná data, ale "dolívat palivo do elektrocentrály" a možná tak v případě poruchy dokáže vyměnit některé moduly za rezervní...Skrýt celý příspěvek
Je to složité zařízení, to bude vyžadovat odborníky na místě. Mimo to to bude jistě muset plnit přísně podmínky pro cyber defense. Nějaké mobilní zázemí to tedy chtít bude. ...Zobrazit celý příspěvek
Je to složité zařízení, to bude vyžadovat odborníky na místě. Mimo to to bude jistě muset plnit přísně podmínky pro cyber defense. Nějaké mobilní zázemí to tedy chtít bude. Ideálně nějaký kontejner jako to mají Věry.Skrýt celý příspěvek
Vezmu to od konce, nejsem zaměstnancem společnosti TATRA TRUCKS a. s., ani žádné ze společností CSG, takže jsem nic nevyráběl, kdybych byl, tak bych musel respektovat firemní ...Zobrazit celý příspěvek
Vezmu to od konce, nejsem zaměstnancem společnosti TATRA TRUCKS a. s., ani žádné ze společností CSG, takže jsem nic nevyráběl, kdybych byl, tak bych musel respektovat firemní politiku a nekomentovat dění ve společnosti.
MO tyto radary nakupovalo primárně kvůli tomu, aby nepřetržité monitorovaly vzdušný prostor ČR v oblastech mimo pokrytí sítí páteřních radarů z pěti lokalit, které poskytují zázemí radiolokačním rotám, jako je například ta u Poličky. https://mapy.cz/zakladni?x=16.... do které se i kvůli tomu investovalo https://www.idnes.cz/pardubice... Radiolokačních rot máme 7, dvě z nich se starají o páteřní RAT-31 DL. Můžeme se tedy bavit o tom, jaká je naplněnost 262. radiotechnického praporu, kolik vojáků je třeba na zajištění nepřetržitého provozu radaru EL/M-2084 a jestli by se tedy nechala zformovat dodatečná jednotka pro obsluhu některého z nadbytečných MADRů. Taky je třeba brát v úvahu, že tyto radary mohou mít poruchu nebo budou podstupovat údržbu, proto je nutné držet nějakou zálohu a to i pro radary baterií Spyderů. Výsledkem tedy může být stav, že volný bude jenom jeden kus, který budeme moci tahat po cvičeních. Většina přeprav se tedy bude odehrávat po silnicích na osách dislokace rot - Boleslav - Retia a když se na nich vytočí normální návěs, tak se tam vytočí i tento nosič. Co se týče pohybu v terénu, mnohem větší problém bude přejezdový úhel, takže se do oblasti, kde by mohly být postrádány řiditelné zadní nápravy ani nedostaneme. Ale není třeba věšet hlavu, radar je vybaven zámky na ISO 1C kontejnery, takže se nechá vozit na přepravním rámu 15 let starých univerzálních nosičů kontejnerů. Ty jsou ale postaveny na původních sedmičkách s rozvorem předních náprav 1 950 mm, takže úplně nemají rády, když něco přesahuje před zámky, třeba jako to u chlazení radaru. Ještě jsou tady ale šestikolové valníky, kterým stačí sundat sajtny a budeme jako IDF https://www.czdefence.cz/image... což je lepší než být jako kanadská armáda, která si nechala doma vyrobit pro radary přívěsy https://www.valka.cz/attachmen... A co se týče hmotnosti, pokud bude tatřičkám téct z předních nábojů olej, bude lepší vozit agregát bez paliva, což se asi bude dělat stejně, protože převrácená hasičská cisterna je za 7 mega, tohle by bylo kapánek dražší.Skrýt celý příspěvekJeden z nich jde do Strakonic k zabezpečení záložního místa velení. U dalšího se počítá že bude podstupovat servis nebo bude jako výcvikový/záložní a u třetího se předpokádá ...Zobrazit celý příspěvek
Jeden z nich jde do Strakonic k zabezpečení záložního místa velení. U dalšího se počítá že bude podstupovat servis nebo bude jako výcvikový/záložní a u třetího se předpokádá možnost vyslání do zahraničí jako podpora úkolových uskupení.Skrýt celý příspěvek
tomas.kotnour Díky za podrobný popis. O Tatrách toho zde víte nejvíce. Proto otázka na vás. Ředitelné zadní nápravy mají větší rozvor, tím se zmenší i rozvor mezi druhou a třetí ...Zobrazit celý příspěvek
tomas.kotnour
Díky za podrobný popis. O Tatrách toho zde víte nejvíce. Proto otázka na vás.
Ředitelné zadní nápravy mají větší rozvor, tím se zmenší i rozvor mezi druhou a třetí nápravou a zlepší se přejezdový úhel. Podle toho co píšete o hmotnosti to vypadá, že je to na hranici nosnosti podvozku. Jet s radarem a ještě muset vést palivo mimo nádrž je ... jak to napsat slušně, uzivazelsky nepříjemné. Zřejmě to chtělo nápravu navíc. Anténa na samostatné privesu s vlastními nohami nemusí být špatné řešení. Tahat to může v podstatě jakékoliv odpovídající nákladní vozidlo, stejnou koncepci mají starší ruské radary i ty které to má nahradit.Skrýt celý příspěvekZpůsobů, jak by se nechal zkrátit rozvor, je více. Existuje konstrukční řešení, ve kterém je za poslední nápravou připevněn ještě další segment nosné roury s příčníkem, na jehož ...Zobrazit celý příspěvek
Způsobů, jak by se nechal zkrátit rozvor, je více. Existuje konstrukční řešení, ve kterém je za poslední nápravou připevněn ještě další segment nosné roury s příčníkem, na jehož konci je ještě vzpěra uchycena na konec rámu. Takové řešení sice neumožňuje použití reterdéru Telma, ale získá se tím zadní převis 2,5 metru. Pro 9 metrů volného prostoru na rámu by pak stačil rozvor mezi druhou a třetí nápravou jenom 4 700 mm. Ale to nemá smysl řešit u 12metrového auta, zvlášť když převáží dva moduly. Obdobně třeba 14metrové nosiče Brahmosů pro Indy, proč nemůže být jedno auto s kontíkem pro obsluhu a druhé jenom nosič raket, ideálně taky maskovaný jako kontejner. Pro Tatru dobře, za 14 metrů dlouhou tatru si mohou naúčtovat ranec, ale z pohledu uživatele mi to moc smysl nedává.Skrýt celý příspěvek
Problém vidím v tom, že se to někdo snažil dostat na jedno auto. Klidně to mohlo být jako v Izraeli, Tatra 6x6 a za ním tandemový přívěs s tou elektrocentrálou. Nebo dvě auta, jak ...Zobrazit celý příspěvek
Problém vidím v tom, že se to někdo snažil dostat na jedno auto. Klidně to mohlo být jako v Izraeli, Tatra 6x6 a za ním tandemový přívěs s tou elektrocentrálou. Nebo dvě auta, jak to mají finové na SISu u radarů GM 400. Souprava obsahuje dvě vozidla, na každém ISO kontejner, jeden s anténou, druhý pro operátory a každý vůz pak táhne dvoukolák s elektrocentrálou.Skrýt celý příspěvek
To je heslo naší armády, a tak tu máme Multilifty, MAMUTY, cisterny, tyto nosiče radarů a jestli jsou skříně STARCOMů zodolněné, tak to taky budou pěkná těžítka.
To je heslo naší armády, a tak tu máme Multilifty, MAMUTY, cisterny, tyto nosiče radarů a jestli jsou skříně STARCOMů zodolněné, tak to taky budou pěkná těžítka.
Stává se z toho slušně "safari" místo větší míry kontejnerizace bebo alespoň rozměrů v rámci ISO standardů usnadňující logistické možnosti. Přitom Thales, Saab, Hensoldt, Leonardo ...Zobrazit celý příspěvek
Stává se z toho slušně "safari" místo větší míry kontejnerizace bebo alespoň rozměrů v rámci ISO standardů usnadňující logistické možnosti. Přitom Thales, Saab, Hensoldt, Leonardo nabízí radary v ISO 1C.Skrýt celý příspěvek
Scotty 1. Výhoda provedení v ISO je v tom, že můžete působit efektivně způsobem shoot and scoot. (na ukrajině přežily pouze mobilní systémy, proča asi) 2. Logistika jakékoliv ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
1. Výhoda provedení v ISO je v tom, že můžete působit efektivně způsobem shoot and scoot. (na ukrajině přežily pouze mobilní systémy, proča asi)
2. Logistika jakékoliv přepravy je pro ISO rozměry také mnohem snadnější. Nadměrná šířak může být překážkou pro železniční, lodní nebo leteckou přepravu.
3. Máte široký výběr vozidel a nemusíte být závislý na nějakém speciálu. Z toho plyne lepší spolupráce i se spojenci v misích.
Tady se můžete podívat, že když se chce, tak jde vše a i mnohem rozměrnější anténní systém lze vyrobit tak, aby při složení byl v ISO rozměrech.
https://www.idlw.de/rat-31-vor...
Zkuste mi napstav výhody tohoto jedinečného "originálního" řešení.Skrýt celý příspěvekScotty Zkuste si sám porovnat možnosti mobility jiných radarů v porovnání s tím českým, který má 8 nohou nutných k vysunutí a pohybu vozdila autem. I fotografie z VTU hodně napoví. ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Zkuste si sám porovnat možnosti mobility jiných radarů v porovnání s tím českým, který má 8 nohou nutných k vysunutí a pohybu vozdila autem. I fotografie z VTU hodně napoví. Kolik kde a jak se pohybuje osob.
https://www.youtube.com/watch?...
https://www.youtube.com/watch?...
https://www.youtube.com/watch?...
A tady český:
https://www.vtusp.cz/aktuality... Skrýt celý příspěvekflanker.jirka 1. Co a jak na Ukrajině přežilo nevíme. MADR je mobilní i bez kontejneru. 2. MADR se zazdá že by přesahoval rozměry pro železniční přepravu. 3. Jak píše ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka
1. Co a jak na Ukrajině přežilo nevíme. MADR je mobilní i bez kontejneru.
2. MADR se zazdá že by přesahoval rozměry pro železniční přepravu.
3. Jak píše tomas.kotnour je možnost převážet tenhle radar i na nosiči kontejnerů.
Takhle přišel složený MADR leteckou přepravou z Izraele.
http://czechairforce.com/wp-co...
Tak u Giraffe 4A je vidět že jí zapatkovávají úplně stejně jako jako se bude pracovat s MADRem.
Thales se u svého radaru chlubí možností práce v jakékoli poloze, ale to je výjimka. Ostatní "velké" radary se musí nivelovat.Skrýt celý příspěvekScotty Je rozdíl přepravovat jeden radar zákazníkovi v IL76 než, když se snažíte dostat do mise do jednoho letadla co nejvíce materiálu, aby jste dopravu řádně vytížil a nemusel ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Je rozdíl přepravovat jeden radar zákazníkovi v IL76 než, když se snažíte dostat do mise do jednoho letadla co nejvíce materiálu, aby jste dopravu řádně vytížil a nemusel čekat na přílet zbytku radaru. Standardně se pracuje s průřezem pro C 130. Pokud máte radar v jednom ISO 1C kontejneru, tak stačí jedné éro a jakýkoliv nosič ISO kontejnerů. Tomas. kotnour také zmiňuje, že anténa ELM 2084 přesahuje na délku přes ISO trny více než kontejner, proto nelze zaručit přerpavu každým typem nosiče, například Klaus KM na T 815 takové břemene kvůli délce vozit nemůže přitom jde o ideální překladač například pro vagonování.
Thales MMR, Ground tactical radar a Giraffe 4A jsou všechno typy, které mají původ u námořních radarů, všechny tři mají elektronickou libelu tak, že se dají provozovat nenivelované, protože si náklon přepočítají. Dvě nohy u Giraffe 4A slouží pouze jako opora při silném větru, proto jso pouze dvě. Podstatný rozdíl je v tom, že mohou pracovat přímo na vozidle, nebo mimo něj jako stacionární kontejnery. Konfigurace Giraffe 4A pro švédksou armádu má jiný podvozek, který ty dvě opěry nevyžaduje. https://www.saab.com/products/... Skrýt celý příspěvekStejně jako ten RAT-31 by se dal "sbalit" i EL/M 2084. On ten radar v ISO kontejneru také jistě nevystačí jen s tím co je v onom jednom kontejneru. Tady je vidět že ani jiné ...Zobrazit celý příspěvek
Stejně jako ten RAT-31 by se dal "sbalit" i EL/M 2084. On ten radar v ISO kontejneru také jistě nevystačí jen s tím co je v onom jednom kontejneru.
Tady je vidět že ani jiné náklaďáky nemají s přepravou EL/M 2084 problém.
https://youtu.be/6wKOCD7RmCU?t...
Nevím neviděl jsem že by Giraffe 4A pracoval na jiném než rovném povrchu a to ještě zapatkovaný.Skrýt celý příspěvekScotty Rozdíl mezi sbaleným RAT 31 DLM a RLM 2084 jsou finální rozměry po složení. RAT 31 je v rozměrech ISO a netvoří překážku, finální podobu ELM 2084 můžete vidět na tatře, je o ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Rozdíl mezi sbaleným RAT 31 DLM a RLM 2084 jsou finální rozměry po složení. RAT 31 je v rozměrech ISO a netvoří překážku, finální podobu ELM 2084 můžete vidět na tatře, je o dost širší, to už půjde o nadrozměrnou přepravu, tedy další, i když hlavně byrokratický proces.
V 99,99% neuvidíte nikdy žádný radar tédo kategorie pracova ve svahu, když už, tak bude mít nivelizaci. vždy se hledá "rovinka." To co předvádí Thales na videu v pískovišti je pouze demonstrativní. Elektronické libely mají u AESA systému význam hlavně pro měření výšky, musí kompenzovat případné poryvy větru a mechanické nedokonalosti.
Pokud chcete radar v ISO kontejneru nebo na ISO paletě nivelizovat, tak není nic snadnějšího než si ty čtyři nohy dokoupit.
Když někdo uvažuje, tak lze řešit mechaniku pohybu opěr a nivelizaci jako u ukrajinského AESA radaru. Při přepravě pak nic nepřekáží. https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekScotty Radary Thales MMR, Tactical ground fire radar a Giraffe 4A mají v kontejneru vše potřebné pro práci radaru. Ty kontejnery obsahují i elektrocentrálu. Nejsou v nich místa pro ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Radary Thales MMR, Tactical ground fire radar a Giraffe 4A mají v kontejneru vše potřebné pro práci radaru. Ty kontejnery obsahují i elektrocentrálu. Nejsou v nich místa pro operátory, což je dané zákazníky, chtějí to mít odděleně od radaru v ISO 1C. Nepotřebují krom té antény žádnou další "kostku" s nohami a elektrocentrálou.
Starší radar Giraffe AMB má v jednom kontejneru u místa pro operátory.Skrýt celý příspěvekScotty Hledáte výhody radaru, který má osm noh oproti radarům, které se při taktickém nasazení bez toho dokáží obejít? Podívejte se na fotografie článku od VTU. Na fotografiích je ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Hledáte výhody radaru, který má osm noh oproti radarům, které se při taktickém nasazení bez toho dokáží obejít?
Podívejte se na fotografie článku od VTU. Na fotografiích je vidět přenášení břemen, tahání kabeláže z kontejneru s elektrocentrálou na zemi, ne na vozidle, kabely budou asi těžké když na tom spolupracuje tolik osob. Na další fotografii je vidět, že nohy od antény radaru po vysunutí musí ještě ručně aretovat rozpornými tyčemi. Jak to asi bude vypadat, když budou muset stále a autem odjíždět a couvat pod anténu, když nejdříve musí mít naloženou elektrocentrálu, která je na vozidle před ní? A pak si představtu tuto činnost v blátě, zimě, v noci.Skrýt celý příspěvekRadar má čtyři nohy. Žádné rozporné tyče nepotřebuje jak je vidět z fotek rozloženého ...Zobrazit celý příspěvek
Radar má čtyři nohy. Žádné rozporné tyče nepotřebuje jak je vidět z fotek rozloženého radaru.
https://www.google.com/search?...
Vůbec nevíme co na fotkách z VTU dělají. Takže bych byl opatrný.Skrýt celý příspěvekScotty Ano, samotná anténa má čtyři nohy, které musíte rozložit, ale ještě k tomu aretovat (zajistit) rozpěrnými tyčemi, tu manipulaci najdete na posledních dvou fotkách na ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Ano, samotná anténa má čtyři nohy, které musíte rozložit, ale ještě k tomu aretovat (zajistit) rozpěrnými tyčemi, tu manipulaci najdete na posledních dvou fotkách na odkazu.
https://www.vtusp.cz/aktuality...
A připočtěte další čtyři nohy kontejneru s elektrocentrálou, který můžete vidět na fotkách také, je tam vidět spousta uložené výstroje, vypadáto, že pro manipulaci s výstrojí je nutné kontejner z vozidla sundat také, je vidět že při posazení na vozidle jsou ovládací prvky a výstroj těžko přístupné pro manipulaci a použití. Když se podívate na fotografii v úvodu článku, který diskutujeme uvidíte ovládání elektrocentrály velmi vysoko, to by buď vyžadovalo lávku/plošinu v úrovni podlahy vozidla (z důvodu bezpečnosti práce) nebo, jak to vypadá, sundat kontejner s elektrocentrálou na zem tak jak je vidět na odkazu článku VTU.
... posouzení uživatelské příjemnosti takového řešení nechám na každém.Skrýt celý příspěvekScotty Ty rozporné tyče s madly jsou vidět na této fotografii. https://www.armadninoviny.cz/d... A je tam vlevo vidět kontejner s ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Ty rozporné tyče s madly jsou vidět na této fotografii.
https://www.armadninoviny.cz/d...
A je tam vlevo vidět kontejner s eletkrocentrálou z jiné strany. Zase je k vidění uložení materiálu na něm, například cívky s kabely nahoře, opět, budí to ve mně dojem, že bude nutné tento kontejner v poli nutné sundávat na zem.Skrýt celý příspěvekScotty Máte pravdu, neznáme jejich přesnou činnost. Ale stačí si fotografie ze stránek VTU uložit a pak si je přiblížit. Například na tomto odkazu jsou na jedné fotografie rozpěry ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Máte pravdu, neznáme jejich přesnou činnost. Ale stačí si fotografie ze stránek VTU uložit a pak si je přiblížit. Například na tomto odkazu jsou na jedné fotografie rozpěry do "vinglu" vidět.
https://www.idnes.cz/zpravy/do...
... fotografie jiných radarů mohou být zavádějící, oproti konkrétnímu provedení pro AČR.Skrýt celý příspěvekTady je ta tyč vidět, ale evidentně je jen na jedné straně. Tudíž to žádná vzpěra nebude. Ovšem k čemu to slouží těžko ...Zobrazit celý příspěvek
Tady je ta tyč vidět, ale evidentně je jen na jedné straně. Tudíž to žádná vzpěra nebude. Ovšem k čemu to slouží těžko říct.
https://mocr.army.cz/assets/in...
Jinak mě ta základna přijde naprosto stejná jako u jiných EL/M 2084.Skrýt celý příspěvekScotty Proč by dvě takové rozpěrné tyče dávali pouze na jedné straně, když všechny čtyři nohy koukám stejné? Když se podíváte na to jak jsou vpravo vidět respektive odkud kam ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Proč by dvě takové rozpěrné tyče dávali pouze na jedné straně, když všechny čtyři nohy koukám stejné? Když se podíváte na to jak jsou vpravo vidět respektive odkud kam vedou, tak se klidně vsadím, že nalevo jsou schované za nohami a nejsou vidět díky úhlu, ze kterého je fotografie pořízena. Účel takových tyčí bude zajištění mechanické pevnosti při silných poryvech větru a rotaci antény. Je to AESA, to nebude nic lehkého, bude to plné železa.Skrýt celý příspěvekScotty Podívejte se na fotografii na odkazu z idnes.cz který jsem tam dal výše. Je tam anténa v mírném svahu z boku a tam jsou vidět všechny čtyři tyče. Ten radar se vyrábí více ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Podívejte se na fotografii na odkazu z idnes.cz který jsem tam dal výše. Je tam anténa v mírném svahu z boku a tam jsou vidět všechny čtyři tyče. Ten radar se vyrábí více než 10 let, je možné, že rozpěrky jsou až u novějších sérií z důvodu získaných zkušeností.Skrýt celý příspěvekScotty
Na stránce válka.cz je zase na druhé fotografií samotné antény vidět jiné provedení nohou.
https://www.valka.cz/ISR-EL-M-...Scotty
Na stránce válka.cz je zase na druhé fotografií samotné antény vidět jiné provedení nohou.
https://www.valka.cz/ISR-EL-M-...Na fotce co jsem dával na jedné straně 100% nejsou. Možná slouží k posílení ve složitějším terénu nebo při dlouhodobém umístění na stejném stanovišti.
Na fotce co jsem dával na jedné straně 100% nejsou. Možná slouží k posílení ve složitějším terénu nebo při dlouhodobém umístění na stejném stanovišti.
Scotty Na fotce se zasněženou anténou, která je tady u článku jsou vidět i na levé straně. Mají je připevněné k nohám. Bezdůvodně to tam výrobce dávat nebude. Více uvidíme až se ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Na fotce se zasněženou anténou, která je tady u článku jsou vidět i na levé straně. Mají je připevněné k nohám. Bezdůvodně to tam výrobce dávat nebude.
Více uvidíme až se s tím armáda ukáže na veřejnosti.
Čekal bych od multimission radaru větší flexibilitu a menší složitost pro takové přípravy k činnosti nebo přípravu na přesun. Pro stálé dislokace to může splnit očekávání armády, ale víme jak to dopadlo se stálými dislokacemi radarů na Ukrajině. https://www.youtube.com/watch?...
Pro použití u GBAD nebo C-RAM systémů se mobilnější radary hodí více, podobně pro využití ve prospěch dělostřelectva. Právě mobilitu a možnost práce z vozidla je hodně ceněnou výhodou radarů Arthur.Skrýt celý příspěvek
Proč by měli operátoři sedět přímo u stroje? Ti co budou vyhodnocovat informace z radaru mohou klidně sedět jinde, v nějakém velícím a řídícím středisku, kde budou procovat i s ...Zobrazit celý příspěvek
Proč by měli operátoři sedět přímo u stroje? Ti co budou vyhodnocovat informace z radaru mohou klidně sedět jinde, v nějakém velícím a řídícím středisku, kde budou procovat i s daty od jiných průzkumných prostředků. Třeba. Vše záleží na organizační struktuře.
Hledáte problém tam kde není.
Další ta bedna. Na první úvodní fotce vidět nejde, na druhé ano. Může to být bedna na odložení zaplachotvání stroje. Technika se dost často převáží zaplachtovaná. No a jak sundáte plachtu tak jí můžete umístit do přihrádky.
Zase problém se hledá tam kde není.
A co se týče té vody. Že by kondenzát? Počítám, že součástí jsou nějaké klimatizační zařízení na elektroniku nebo ohřívací bazmeky, které produkují kondenzát.
Takže znovu problém se hledá tam kde není.Skrýt celý příspěvekKlimesov Jedna věc je, to co zmiňuje Scotty, nějaké automatické odesílání dat, které se někde fuzují a vyhodnocují v místech velení. Druhou věcí je kvalita těchto odesílaných ...Zobrazit celý příspěvek
Klimesov
Jedna věc je, to co zmiňuje Scotty, nějaké automatické odesílání dat, které se někde fuzují a vyhodnocují v místech velení. Druhou věcí je kvalita těchto odesílaných informací, aby jste to zachoval, musíte mít v místě nějaký monitor, výstupní zařízení na kterém máte možnost radar ovládat a uvidíte co vše se zpracovává. To znamená informace z každého jednoho radaru, který taková data někam bude odesílat. Musíte umět po příjezdu na nové místo tomu místu přizpůsobit, zprovoznit, nastavit, protože na každém místě panují jiné podmínky, které mohou činnost radaru ovlivnit, v jednoduchosti, například pozemní objekty vytvářející nežádoucí cíle, měnící se počasí, nutnost provádět kalibrace fázového pole (je to AESA, tu musíte umět sladit). A když pokročíme do vojenské oblasti, tak obsluha radaru musí umět reagovat na změnu taktické situace, například jakékoliv projevy úmyslného rušení a reakce na něj. Radary mají mít vojesnký systém identifikace vlastní/cizí, to jsou utajované informace. A proto bývá všude jinde v Evropě a USA zvykem, že obsluha radarů této kategorie má k dispozici kontejner, který splňuje nějaké bezpečnostní standardy pro práci s utajovanými skutečnostmi.
Počítejte s tím, že zátěž obsluh je potřeba rozložit, v centrech velení nebudou mít čas a prostor zabývat se technickým a taktickým stavem jednoho konkrétního radaru.
Nepsal jsem o bedně na výstroj, která je vidět na obou fotografiích hned za druhým kolem, ale o těch otevřených vanách za nimi, které jsou vidět před třetím kolem. Materiál je tam volně ložený, podle mně by bylo by lepší, kdyby ten volně ložený materiál, Scotty je popsal jako maskovací sítě, byl raději v podobných uzavíratelných bednách, jako je ta v barvách tatry před nimi. Proč se má něco zbytečně špinit při přepravě, když člověk vymyslel bednu a dveře na zámek.
Kondenzát vody to být může, jen problém je v tom, že radar evidentně nebyl v provozu, ani kabely napájení tam nejsou nikde vidět, nebo stopy po kabelech ve sněhu. Vlevo nahoře na výměníku chlazení je vidět bílá linka ze sněhu, ten by měl díky činnnosti roztát a udělat ten "kondenzát" to samé anténa se skříněmi pod ní, to mají být chlazené části radaru, jsou studené, když na nich sníh neroztál a nestekl co by kondenzát. ...ten radar je studený a teče něco jinéhoSkrýt celý příspěvekBerte prosím v úvahu že přenos dat přijímaných radarem je dnes na takové úrovni (rychlost, spolehlivost) že se už vcelku běžně používá i track-via-missile, čili střela ZA LETU ...Zobrazit celý příspěvek
Berte prosím v úvahu že přenos dat přijímaných radarem je dnes na takové úrovni (rychlost, spolehlivost) že se už vcelku běžně používá i track-via-missile, čili střela ZA LETU posílá přijímaná data z vlastního čidla "na zem" do řídícího střediska které může střele zpětně posílat aktualizaci "kurzu" na základě kombinace všech dostupných dat z různých zdrojů...
Takže přenos (obousměrný samozřejmě) mezi pouhými pozemními stanicemi je v porovnání s tím celkem malina. Řídící středisko baterie už dávno nebývá v tom stejném "podvozku" který nese radar, takže jediný rozdíl je jestli vzdálenost činí desítky metrů nebo jednotky kilometrů...Skrýt celý příspěvekSrovnáváte jablka s hruškami. TVM už je překonaná, ale stále se používá u střeleckých radarů systémů S 300 a Patriot. Musíte mít k tomu přizpůsobený systém a přímou radiovou ...Zobrazit celý příspěvek
Srovnáváte jablka s hruškami.
TVM už je překonaná, ale stále se používá u střeleckých radarů systémů S 300 a Patriot. Musíte mít k tomu přizpůsobený systém a přímou radiovou viditelnost mezi radarem, raketou a cílem, ale přenosové prostředí od radaru do center velení není problém radaru, ale komunikačních linek.
Kvalitou posílaných dat bylo myšleno to, že v případě nepřítomnosti odborné obsluhy (operátor, technik) v místě radaru nezaručíte to, že bude radar správně nastaven, naladěn, kalibrován, to pak můžete mít komunikační linky jaké chcete, ale informace bude k ničemu.Skrýt celý příspěvekA vzdálená diagnostika nic? Odsluha na místě by měla stačit na to aby v případě výpadku obnovila spojení, navíc nemusíte v poli riskovat ty největší odborníky...
A vzdálená diagnostika nic? Odsluha na místě by měla stačit na to aby v případě výpadku obnovila spojení, navíc nemusíte v poli riskovat ty největší odborníky...
flanker.jirka Znovu nechápu kde je problém. V dnešní době dokáži drony fungovat na velkou dálku, kdy na dronu máte radar, kamera a další čidla a v řídícím středisku vyhodnocujete ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka
Znovu nechápu kde je problém. V dnešní době dokáži drony fungovat na velkou dálku, kdy na dronu máte radar, kamera a další čidla a v řídícím středisku vyhodnocujete informace z nich získané. Tady podobný způsob. Znovu opakuji, že vše je dané organizačním způsobem jednotky, kde je nějaká technika (radar, kabely, prvky řízení a velení atd. atd.). Ty ovšem tady nejsou prezentovány, protože je zde prezentován pouze radar.
Není zde prezentovaná schopnost jednotky, ale pouze jeden jediný kus techniky. až bude stroj předán konkrétní jednotce dozvíte se víc. Nebojte.
Však o tom píšu. Na první fotce ta otevřená bedna není, na druhé už ano. Znovu opakuji, technika se dost často převáží zaplachtovaná. To znamená, že když jí převážíte na velké vzdálenosti ať už na podvalníku, vagónu nebo po svých, tak jí zaplachtujete. No a pak plachtu můžete sundat a dát jí do otevřené bedny, kde je úplně jedno jestli na ní prší nebo ne. Nebo to může být to co popisoval Scotty, prostě řešíte nesmysl, protože evidentně ta bedna se dá sundat jako celek viz. porovnání první a druhé fotky. A ano mluvím o té otevřené bedně hned u třetí nápravy.
Jako fakt hledáte problémy tam kde nejsou.Skrýt celý příspěvekKlimesov Vzdálený přístup se dá ošetřit. Ale stále jsme u toho že to bude pracovat na zemi s utajovaných skutečnostmi, to nějaké pravidla vyžaduje. Sedět na pařezu s tím sedět ...Zobrazit celý příspěvek
Klimesov
Vzdálený přístup se dá ošetřit. Ale stále jsme u toho že to bude pracovat na zemi s utajovaných skutečnostmi, to nějaké pravidla vyžaduje. Sedět na pařezu s tím sedět nebudete chtít. U UAV platformy se to tolik neřeší, je to daně polohou ve vzduchu.
Přeprava volně loženeho materialu není uživatelsky příjemná. Taky raději povezete lyže a výbavu v krytém boxu než volně položené na střeše. Pro vás to problém nebude, ale pokud se o takové monstrum a materiál volně ložený budete muset starat, tak se Vám rychle rozsvítí. Pak poznáte rozdíl mezi tím když je vše špinavé od marastu, ještě dříve než to použijete a nebo si pohodlně ten materiál vyndáte čistý z uzavřeného boxu, bedny nebo jak kolik to nazvete.Skrýt celý příspěvek
Já bych tedy neposadil cenné operátory vedle radaru, který přitahuje palbu.
Já bych tedy neposadil cenné operátory vedle radaru, který přitahuje palbu.
Já bych zase neposadil operátory do žádného tanku, který máme ve výzbroji a raději bych to vše řečil jako UGV a stejně tam ti chudáci musí sedět i při vědomí toho, že tomu lítaj ...Zobrazit celý příspěvek
Já bych zase neposadil operátory do žádného tanku, který máme ve výzbroji a raději bych to vše řečil jako UGV a stejně tam ti chudáci musí sedět i při vědomí toho, že tomu lítaj věže několik desítek metrů mimo.
Operátoři nemusí sedět na pařezu vedle antény. Kontenjer s počítači můžete mít dnes připojený přes kabely (například optické) v pohodě pár set metrů vedle.Skrýt celý příspěvekTak 200 metrů už není vedle, že ano ?
Tak 200 metrů už není vedle, že ano ?
optiku si můžete natáhnout klidně na kilometr :-) Jde o to mít někde poblíž někoho, kdo rozumí elektrotechnice jako takové. SYN_ zde psal o dálkové diagnostice, ale to je pouze ...Zobrazit celý příspěvek
optiku si můžete natáhnout klidně na kilometr :-) Jde o to mít někde poblíž někoho, kdo rozumí elektrotechnice jako takové. SYN_ zde psal o dálkové diagnostice, ale to je pouze diagnostika, pořád musí být někdo v místě schopný na základě diagnostiky problém fyzicky vyřešit.Skrýt celý příspěvek
Tak o tom žádná, ale servisní technik taky nemusí sedět hned vedle radaru. Stačí když přijde na zavolání. Navíc není moc zdravé motat se kolem zapnutého radaru.
Tak o tom žádná, ale servisní technik taky nemusí sedět hned vedle radaru. Stačí když přijde na zavolání. Navíc není moc zdravé motat se kolem zapnutého radaru.
Super:) Ale ty barvy mohli taky sjednotit:)
Super:) Ale ty barvy mohli taky sjednotit:)
Ten náklaďák je jenom doveze na pozici a odjede se schovat někam pryč.
Ten náklaďák je jenom doveze na pozici a odjede se schovat někam pryč.
PVO by měla být maximálně mobilní, čím dál se schová, tím pomaleji bude radar schopný opustit místo.
PVO by měla být maximálně mobilní, čím dál se schová, tím pomaleji bude radar schopný opustit místo.
Systém této třídy, kvality a dosahu by se asi raději než jet schovat měl být schopen (spolu s jím řízenými jednotkami PRO) ubránit útoku. Jinak je to systém spíš na "otravování ...Zobrazit celý příspěvek
Systém této třídy, kvality a dosahu by se asi raději než jet schovat měl být schopen (spolu s jím řízenými jednotkami PRO) ubránit útoku.
Jinak je to systém spíš na "otravování nepřítele" než na obranu před nepřítelem...
K bateriím Spyderu/případně dalším by měly být menší (s menším počtem aktivních prvků v anténě) verze tohoto, nebo úplně jiné? Ty pak jistě budou plně mobilní, patrně stabilně umístěné na podvozku?Skrýt celý příspěvekKe Spyderu by měl být naopak "větší" radar s delším dosahem. Ovšem stejného typu.
https://www.iai.co.il/p/elm-20...Ke Spyderu by měl být naopak "větší" radar s delším dosahem. Ovšem stejného typu.
https://www.iai.co.il/p/elm-20...A není to co odkazujete "jen" Multi-sensor verze toho co už máme? Tedy dodatečná čidla různých dalších "frekvencí" (EO, IR, passive elmg.)? Já jsem měl na mysli spíš ...Zobrazit celý příspěvek
A není to co odkazujete "jen" Multi-sensor verze toho co už máme? Tedy dodatečná čidla různých dalších "frekvencí" (EO, IR, passive elmg.)?
Já jsem měl na mysli spíš "EL/M-2084S-MMR: zmenšená verze MMR pro detekci cílů na kratších vzdálenostech"
Případně i (ostatně, všechny tři modely mají v objednávce Slováci)
https://www.iai.co.il/drupal/s... Skrýt celý příspěvekNe, MADR je ona zmenšená verze. Respektive velikost antény souvisí s dálkovým dosahem. Ten náš má čtvercovou anténu a "dálkodosahová" verze je obdélník. Slováci mají objednané dvě ...Zobrazit celý příspěvek
Ne, MADR je ona zmenšená verze. Respektive velikost antény souvisí s dálkovým dosahem. Ten náš má čtvercovou anténu a "dálkodosahová" verze je obdélník.
Slováci mají objednané dvě verze EL/M-2084. Stejnou jako máme my a onu dálkodosahovou.
EL/M-2138M je už jiný radar, který bude na Slovensku určený pro potřeby SHORAD.Skrýt celý příspěvekNení to stejná verze. Je Medium Range MMR verze (zhruba čtvercová anténa), což je podle mne tato, jinak použití např. pro Iron Dome a Long Rande verze (zřetelně obdelníková ...Zobrazit celý příspěvek
Není to stejná verze. Je Medium Range MMR verze (zhruba čtvercová anténa), což je podle mne tato, jinak použití např. pro Iron Dome a Long Rande verze (zřetelně obdelníková anténa). Verze se liší dosahem.
např. zde:
https://www.youtube.com/watch?...
(Scotty mne o pár minut předběhl :-)Skrýt celý příspěvekScotty Nemělo by to být koncepčně naopak, tedy, že radary pro základní průzkum mají mít delší dosah a pro GBAD pak dosah odpovídající PVO systému? Jinde v NATO pro základní ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Nemělo by to být koncepčně naopak, tedy, že radary pro základní průzkum mají mít delší dosah a pro GBAD pak dosah odpovídající PVO systému?
Jinde v NATO pro základní průzkum používají radary s dosahem nějakých i přes 450 km a jsou i mobilnejší než to co je na fotografiích. Například poslední verze GM 400 aplha Jena jednom ISO kontejneru z kterého nikde nic nepřesahuje a má dosah až 515 km. Zrovna GM 400 je k vidění ve více zemích, Francie, Německo, Estonsko, Finsko a Slovinsko.Skrýt celý příspěvekMy máme objednané tieto typy: • 6ks 3DRL ELM-2084M-MMR stredného dosahu: - pre potreby brigády riadenia vzdušných operácií (ďalej len brvo) Zvolen na zabezpečenie RL prieskumu a ...Zobrazit celý příspěvek
My máme objednané tieto typy:
• 6ks 3DRL ELM-2084M-MMR stredného dosahu:
- pre potreby brigády riadenia vzdušných operácií (ďalej len brvo) Zvolen na zabezpečenie RL prieskumu a pre navádzanie vlastného letectva;
• 5 ks 3DRL ELM-2084S-MMR malého dosahu:
- 2ks 3DRL ELM-2084S-MMR pre potreby brvo Zvolen pre zabezpečenie rádiolokačného prieskumu vzdušného priestor, pre navedenie lietadiel a vykrytie vzdušného priestoru (GAP FILLER) na posilnenie RL poľa východnej štátnej hranice SR,
- 3ks RL ELM-2084S-MMR a vo verzii GBAD pre potreby plrb Nitra na zabezpečenie prieskumu pre protilietadlové raketové systémy a doplnenie chýbajúcej techniky);
• 6 ks 3DRL ELM-2138M blízkeho dosahu:
- pre zabezpečenie rádiolokačného prieskumu vzdušného priestoru a potrieb PVO (GBAD) protilietadlových čiat prenosných PLRK 9K38 IGLA plrb Nitra so zámerom doplnenia chýbajúcej hlavnej techniky
aj s spôsobilosťami C- RAM.Skrýt celý příspěvekflanker.jirka Vychází to z požadavků armády na dálkový dosah MADR. Ta čtvercová anténa ho splňuje. Patrně to vychází s potřeb dodatečného pokrytí vzdušného prostoru k RAT-31 DL s ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka
Vychází to z požadavků armády na dálkový dosah MADR. Ta čtvercová anténa ho splňuje. Patrně to vychází s potřeb dodatečného pokrytí vzdušného prostoru k RAT-31 DL s teoretickým dosahem až 500 km. Pro MADR byl požadován teoretický dosah 250 km což by tahle anténa měla s přehledem splnit. EL/M-2084 s obdélníkovou anténou také nabízí dosah kolem 500 km.
Pokud vím tak GM400 má oproti EL/M-2084 nevýhodu v tom že je to pouze přehledový radar. EL/M-2084 je Multi-Mission Radar.Skrýt celý příspěvekmikojan29 Pěkně navržené. Jen se divím, že nic z toho nemáte přímo u dělostřelců, když máte Zuzany. Slabinou je pouze závislost průzkumu vzdušného prostoru na jedné zemi a jednom ...Zobrazit celý příspěvek
mikojan29
Pěkně navržené. Jen se divím, že nic z toho nemáte přímo u dělostřelců, když máte Zuzany.
Slabinou je pouze závislost průzkumu vzdušného prostoru na jedné zemi a jednom výrobci a pokud je ELM 2138 také Sband, tak pouze v jednom frekvenčním pásmu.Skrýt celý příspěvekScotty: ano ano podle fotek skutečně má být "menší" varianta (s kratším dosahem=menší plochou antény) 2084ky ta která má anténu přibližně čtvercového tvaru, kdežto "větší" (s ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty: ano ano podle fotek skutečně má být "menší" varianta (s kratším dosahem=menší plochou antény) 2084ky ta která má anténu přibližně čtvercového tvaru, kdežto "větší" (s delším dosahem) má anténu víc "nastojato" tj. obdélníková s větší výškou než šířkou. To jsem z hledání pochopil, chyba je že jsem hodně předpokládal a málo si (v tomto ohledu) prohlížel fotky u tohoto článku. Předpokládal jsem že (kvazi)stabilní verze radaru (ostatně už teď pro ně máme plánovaná umístění historicky vybraná a vytvořená) která má vytvořit dostatečně hustou několikanásobně se překrývající síť pokrývající celou republiku by asi měla být ta s delším dosahem, a mobilní verze (pro "pouhý" MRAD) která asi nemá být zbytečně velká a těžká (aby byla dobře mobilní, případně i práce za chodu) měla pro mně logicky být "ta menší"... ale zřejmě jsou jiné důvody důležitější...Skrýt celý příspěvek
flanker.jirka
ELM-2138M má možnosť aj C-RAM, je to tam napísané, takže je ho možné použiť aj pre Zuzany.
Keď to skladali, asi vedeli čo potrebujú.flanker.jirka
ELM-2138M má možnosť aj C-RAM, je to tam napísané, takže je ho možné použiť aj pre Zuzany.
Keď to skladali, asi vedeli čo potrebujú.mikojan29 takové možnosti má i ELM 2084. Pro tento účel je pořídila Kanada a proto je tam zkratka multi mission radar. 2084 se osvědčili i u C-RAM systému Iron dome. U 2138 bude ...Zobrazit celý příspěvek
mikojan29
takové možnosti má i ELM 2084. Pro tento účel je pořídila Kanada a proto je tam zkratka multi mission radar. 2084 se osvědčili i u C-RAM systému Iron dome.
U 2138 bude také záležet jak velkou anténu si pořídíte.
https://www.iai.co.il/drupal/s... Skrýt celý příspěvek
Myslím, že v praxi je moc stěhovat nebudou. Třebotovice mám prakticky za humny :-). A ve válce může být Tatřička zakopaná někde 200 m daleko, takže se případný přesun moc nezdrží. ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím, že v praxi je moc stěhovat nebudou. Třebotovice mám prakticky za humny :-). A ve válce může být Tatřička zakopaná někde 200 m daleko, takže se případný přesun moc nezdrží. Toto není mobilní, ale převozný systém. Na mobilní jsme ještě nenašetřili :-(.Skrýt celý příspěvek
Stačí se podívat na Ukrajinu, takové stále místa s radary byly zničeny hned první noc. Mobilní systém nemusí být dražší. Ne každý, kdo staví radar z toho udělá takové monstrum. ...Zobrazit celý příspěvek
Stačí se podívat na Ukrajinu, takové stále místa s radary byly zničeny hned první noc. Mobilní systém nemusí být dražší. Ne každý, kdo staví radar z toho udělá takové monstrum. https://m.youtube.com/watch?v=...
https://m.youtube.com/watch?v=... Skrýt celý příspěvekto flanker jirka Tak ve válce to bude jiné, tam budou radary musel aplikovat stejnou taktiku jako dělostřelectvo - shoot and scoot. Většinou budou pěkně potichu a po zapnutí změní ...Zobrazit celý příspěvek
to flanker jirka
Tak ve válce to bude jiné, tam budou radary musel aplikovat stejnou taktiku jako dělostřelectvo - shoot and scoot. Většinou budou pěkně potichu a po zapnutí změní pozici. Otázkou je, jak dlouho si je můžeme nechat zapnuté na jednom místě. Dotaz - existují nějaké klamné emitory, které by lacino simulovaly činnost podobných radarů a lákaly na sebe protiradarové kapacity protivníka ?Skrýt celý příspěvekflanker.jirka: Ukrajina je ovšem válka poměrně silně nerovnocenných soupeřů (především tedy početně) a jeden z nich má navíc atomky. Takže obránce se hooodně musí držet aby ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka: Ukrajina je ovšem válka poměrně silně nerovnocenných soupeřů (především tedy početně) a jeden z nich má navíc atomky. Takže obránce se hooodně musí držet aby nebombardoval území útočníka a tak... Radar této velikosti obtížně schováte, ještě hůř v chodu, a když ho musíte udržovat vypnutý tak vám prakticky k ničemu není... takže jestli skoro není lepší se jeho pozici pokusit ubránit? Kupodivu ani Rusko nemá neomezené zásoby přesné munice dalekého dosahu...Skrýt celý příspěvek
liberal shark Klamné emitory jsou fajn záležitost, ale nevyřeší vše. Dnes se na radary nepůsobí pouze protiradiolokačními střelami, možnosti je mnohem více a na to už emitory ...Zobrazit celý příspěvek
liberal shark
Klamné emitory jsou fajn záležitost, ale nevyřeší vše. Dnes se na radary nepůsobí pouze protiradiolokačními střelami, možnosti je mnohem více a na to už emitory nestačí.
Nejlepší by bylo mít u každého radaru Iron dome, mohl by tak chránit blízké okolí a sebe.Skrýt celý příspěvekSYN_ Počty jsou díky tomu kdo se brání a kdo útočí vyrovnanější než se zdá. Tím, že si ukrajinská armáda zachovala a udržovala spoustu mobilních kompletů PVO stále může v ...Zobrazit celý příspěvek
SYN_
Počty jsou díky tomu kdo se brání a kdo útočí vyrovnanější než se zdá. Tím, že si ukrajinská armáda zachovala a udržovala spoustu mobilních kompletů PVO stále může v důležitých místech působit i proti řízeným střelám a balistickým střelám. A evidentě dokázali i to, že ruské letectvo si jim vlastní PVO efektivně neporadí.Skrýt celý příspěvekliberal shark Zkuste si sám porovnat možnosti shoot and scoot u těchto ...Zobrazit celý příspěvek
liberal shark
Zkuste si sám porovnat možnosti shoot and scoot u těchto radarů:
https://www.youtube.com/watch?...
https://www.youtube.com/watch?...
A pak zde z toho co vidíte na fotografiích:
https://www.vtusp.cz/aktuality... Skrýt celý příspěvekto flanker.jirka No jo no. Je to holt jiná kategorie z hlediska mobility. Pokud se pamatuji, tak náš MADR se kupoval kvůli radiolokačnímu pokrytí pod 3 km jako doplněk k páteřním ...Zobrazit celý příspěvek
to flanker.jirka
No jo no. Je to holt jiná kategorie z hlediska mobility. Pokud se pamatuji, tak náš MADR se kupoval kvůli radiolokačnímu pokrytí pod 3 km jako doplněk k páteřním radarům NATO v Nepolisích a Sokolnici pro potřeby PVOS. Asi se předpokládalo spíše působení z dnešních 5 stálých stanovišť, než nějaké hemžení po palbou. To bych čekal spíše u radarů, které patří k bateriím systému Spyder.Skrýt celý příspěvekliberal shark Není to jiná kategorie všechno jsou to multimission radary s podobnými parametry a Giraffe 4A byla také nabízena. AČR chtela mobilní radary, proto zkratka MADR. ...Zobrazit celý příspěvek
liberal shark
Není to jiná kategorie všechno jsou to multimission radary s podobnými parametry a Giraffe 4A byla také nabízena.
AČR chtela mobilní radary, proto zkratka MADR.
To že v době míru budou stát na místě je jedna věc. Jde o multifunkční radar, který můžete dát přímo k GBAD nebo dělostřelcům a pak mobilita hraje jinou roli, to samé se týká případného nasazení v zahraničí.Skrýt celý příspěvekto flanker.jirka Vypadá to, že Girafe je takový zlatý standard, ale teta Wiki říká, že i ta se vyrábí pro různé účely jako mobilní, převozná, stacionární nebo lodní. Holt až bude ...Zobrazit celý příspěvek
to flanker.jirka
Vypadá to, že Girafe je takový zlatý standard, ale teta Wiki říká, že i ta se vyrábí pro různé účely jako mobilní, převozná, stacionární nebo lodní. Holt až bude AČR shánět opravdu mobilní víceúčelový radar, tak si třeba tu plně mobilní verzi 4A nebo 1X koupí.Skrýt celý příspěvekliberal shark I izraelský ELM 2084 má své varianty antén na lodích, používá to Indie. Giraffe 4A byl nejdříve jako námořní radar, mají jej například v Thajsku na fregatách a pár ...Zobrazit celý příspěvek
liberal shark
I izraelský ELM 2084 má své varianty antén na lodích, používá to Indie. Giraffe 4A byl nejdříve jako námořní radar, mají jej například v Thajsku na fregatách a pár lodí US coastguard.
Na fotografii v zadní části lodi je Sea Giraffe 4A.
https://navalpost.com/royal-th... Skrýt celý příspěvekliberal shark Zlatý standard? To záleží na preferencích zákazníků. ELM 2084 byl první multi mission radar, vzniknul pro potřeby Izraele a systému Iron dome a je také hodně dobrý, ...Zobrazit celý příspěvek
liberal shark
Zlatý standard? To záleží na preferencích zákazníků. ELM 2084 byl první multi mission radar, vzniknul pro potřeby Izraele a systému Iron dome a je také hodně dobrý, oproti novějším radarům má tu výhodu, že je léty v provozu vyzkoušený. Pak už záleží na každém co si vybere.Skrýt celý příspěvek
Armáda kupuje od Izraelců za 45 milionů licenci k multisenzorovému systému protivzdušné obrany ...Zobrazit celý příspěvek
Armáda kupuje od Izraelců za 45 milionů licenci k multisenzorovému systému protivzdušné obrany státu.
https://ekonomickydenik.cz/arm... Skrýt celý příspěvekPatrně se jedná o tenhle systém nebo alespoň jeho část.
https://www.tsgitsystems.com/l...Patrně se jedná o tenhle systém nebo alespoň jeho část.
https://www.tsgitsystems.com/l...Snad to bude dávat není nic horšího, než pořídit pouze část něčeho funkčního a pustit na to VTÚ plné odborníků, kteří si v privátní sféře neškrtli. Ale znáte to, jak to nemá ...Zobrazit celý příspěvek
Snad to bude dávat není nic horšího, než pořídit pouze část něčeho funkčního a pustit na to VTÚ plné odborníků, kteří si v privátní sféře neškrtli.
Ale znáte to, jak to nemá zkratku IBCS a nebude to schopné propojit všechny složky, tak to není ono.Skrýt celý příspěvek
Idealni doba ho na to Slovensko vzit taky. Nemusi mít simulator a muzou se tam krasne ucit detekovat jak letadla tak ty strely. Nevím čím Rusove stříli na oblast kolem Lvova ale ...Zobrazit celý příspěvek
Idealni doba ho na to Slovensko vzit taky. Nemusi mít simulator a muzou se tam krasne ucit detekovat jak letadla tak ty strely. Nevím čím Rusove stříli na oblast kolem Lvova ale asi to bude neco vetsim doletem.Ten radar by mel viet hodne daleko do Ukr vzdusného prostoru..ne toik jako vyzvedná latadla..ale v ramci žaskolovani se ti vojaci naucili hodneSkrýt celý příspěvek
S nevycvičenou obsluhou? Zatím by tam moc platný nebyl.
S nevycvičenou obsluhou? Zatím by tam moc platný nebyl.
Tak počítám že základní školení už mají za sebou. Na Slovensku by to nebylo o tom že by tam byli platni ale o tom co vše se tam dá detekovat ve vzduchu.. Letadla s vypnutymi ...Zobrazit celý příspěvek
Tak počítám že základní školení už mají za sebou. Na Slovensku by to nebylo o tom že by tam byli platni ale o tom co vše se tam dá detekovat ve vzduchu.. Letadla s vypnutymi odpovidaci, uav, rakety atd...to v ČR asi těžko zažijí.
Pokud tam posílají starkom tak ta obsluha na tom nebude o nic lépe.. Ale věřím že nějaké rušení tam rozjedou.Skrýt celý příspěvekPochybuji že vojáci radiotechnických rot dosáhli už alespoň IOC. Spíš je pravděpodobnější že v současné chvíli prohýbají vojskové zkoušky.
Pochybuji že vojáci radiotechnických rot dosáhli už alespoň IOC. Spíš je pravděpodobnější že v současné chvíli prohýbají vojskové zkoušky.
Scotty
O nějakém výcviku se zmiňue VTÚ:
https://www.vtusp.cz/aktuality...Scotty
O nějakém výcviku se zmiňue VTÚ:
https://www.vtusp.cz/aktuality...
Nebudou si přitom v elmg spektru překážet se všemi těmi Patrioty atd ?
Nebudou si přitom v elmg spektru překážet se všemi těmi Patrioty atd ?
Patriot je v jiném frekvenčním pásmu. ELM2084 má být S band https://www.iai.co.il/p/elm-20... A radar Patriotu C ...Zobrazit celý příspěvek
Patriot je v jiném frekvenčním pásmu.
ELM2084 má být S band
https://www.iai.co.il/p/elm-20...
A radar Patriotu C band
https://missiledefenseadvocacy... Skrýt celý příspěvek
Tak doufám, že se na nás Izrael nevyprdne až nás Rusko a Bělorusko nebo Čína napadne.
Tak doufám, že se na nás Izrael nevyprdne až nás Rusko a Bělorusko nebo Čína napadne.
Ale houby prosim Vas. A jak by to jako udelali. Beloruska armada je uplne mimo. Armada z toho vychodniho nacistanu neni schopna jeste vic a Cina je na druhe strane zemekoule. Ako ...Zobrazit celý příspěvek
Ale houby prosim Vas. A jak by to jako udelali. Beloruska armada je uplne mimo. Armada z toho vychodniho nacistanu neni schopna jeste vic a Cina je na druhe strane zemekoule. Ako ze by pislali armadu Aliexpresem?Skrýt celý příspěvek
Čínu neradno úplně podceňovat. Učí se rychle a vzdálenost nemusí být problém pokud máte ty "správné" spojence.
Čínu neradno úplně podceňovat. Učí se rychle a vzdálenost nemusí být problém pokud máte ty "správné" spojence.
Jedine co by Cina poslat jsou balisticke strely s jadrem a v tom pripade me to moc nevzrusuje protoze to je vec kterou neovlivnim tak proc se z toho stresovat. A ikdyby meli ...Zobrazit celý příspěvek
Jedine co by Cina poslat jsou balisticke strely s jadrem a v tom pripade me to moc nevzrusuje protoze to je vec kterou neovlivnim tak proc se z toho stresovat. A ikdyby meli nejakeho spojence blizko CR tak jak nam ukazala radoby armada z vychodniho nacistanu musela by to bejt hodne velka kumpanie aby vubec neco zmohla.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...