Česká republika si ponechá stíhačky JAS-39 Gripen

JAS-39 Gripen
Foto: JAS-39 Gripen / MO ČR

Nad Českou republikou pravděpodobně i nadále uvidíme létat švédské stíhačky JAS-39 Gripen v barvách vzdušných sil AČR. Na včerejší tiskové konferenci Vlastimil Picek představil novinářům nejnovější švédskou nabídku na pronájem Gripenů. Nová nabídka je o třetinu finančně výhodnější než předešlá.

Česká republika má zájem pronajmout 14 stíhaček JAS-39 Gripen (12 JAS-39C, 2 JAS-39D) na dalších 12 let. Nedojde tedy k navýšení počtů strojů, jak se dříve spekulovalo.

„Nyní předkládám vládě výsledky jednání se švédskou stranou o prodloužení nájemní smlouvy a doporučuji, aby vláda souhlasila s přípravou návrhu k prodloužení nájemní smlouvy. Půjde o předposlední krok (nutný k prodloužení smlouvy – pozn. redakce).“ uvedl Picek pro vojenský magazín IHS Janes.

Nejprve musí současná vláda Jiřího Rusnoka vyhodnotit švédskou nabídku. Pokud vláda švédský návrh příjme, požádá Vlastimila Picka o vypracování finální nájemní smlouvy. Posledním krokem bude schválení finální podoby smlouvy vládou a následně dojde k podpisu smlouvy mezi českou a švédskou stranou.

Mezi předložení návrhu vládě a podepsáním smlouvy, však podle Picka uběhne několik měsíců. Současný úřednický kabinet Jiřího Rusnoka je v demisi, avšak jak dříve Švédové avizovali, jejich výhodnější nabídka je časově omezená.

Současná vláda proto s největší pravděpodobností začne se švédskou stranou jednat o finální podobě smlouvy. Nová vláda, která vzejde z říjnových voleb, pak novou smlouvu ratifikuje.

Za pronájem 14 stíhaček JAS-39 Gripen zaplatí Česká republika od roku 2005 do roku 2015 19,96 miliard korun. Dle Jiřího Rusnoka je připravovaná smlouva až o 35 % finančně výhodnější. Dvanáctiletý pronájem (2015 – 2027) stíhaček JAS-39 Gripen tak státní pokladnu přijde na zhruba 8,5 miliardy Kč.

Nová nájemní smlouva má řešit nejen pronájem samotných letounů, logistickou podporu nebo delší pronájem, ale i předpokládanou modernizaci českých stíhaček JAS-39 Gripen. Podle Picka bude nutné vše, kromě draku letounu, vylepšit. „Nové vybavení, včetně softwarových a hardwarových komponentů, bude začleněno do letounu. Půjde například o Link 16 (zařízení pro přenos dat – pozn. redakce), aby letoun mohl spolupracovat s jinými stroji NATO. Nemíníme nic vynechat, abychom mohli plnit celou řadu operací,“ říká Picek.

Vlastimil Picek zdůraznil, že půjde především o rozšíření kapacit českých Gripenů pro útoky na pozemní cíle. Absence zbraní schopných zasáhnout cíle na zemi se projevila při letecké kampaní nad Libyi. Z důvodu chybějícího potřebného vybavení (Link 16, zbraně, software) se české stíhačky JAS-39 Gripen nemohly zapojit do letecké kampaně.

„Nákup munice pro úkoly, jako je podpora pozemních sil, by se měl uskutečnit v budoucnu. Jedná se o klíčový typ misí, potřebný pro řešení jakékoliv krize nebo konfliktu,“ uzavírá Picek.

Zdroj: Army.cz, IHS Janes

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

JAS-39 Gripen a jeho konkurence: Resumé

JAS-39 Gripen samozřejmě není jediným stíhacím letounem na evropském nebi. Různé země využívají k ochraně svého vzdušného prostoru i k jiným účelům celou řadu konkurentů ať už evropské nebo mimoevropské výroby. V definitivně závěrečném díle si shrneme hlavní výhody a nevýhody v dřívějších článcích představených stíhacích letounů a podíváme se na zdánlivé maličkosti, které rozhodují o úspěchu, či neúspěchu.

Schválena modernizace stíhaček JAS-39 Gripen na standard E/F

Švédský úřad pro vojenský materiál FMV (Försvarets materielverk) uzavřel s firmou SAAB první dohodu na modernizaci stíhaček švédského vojenského letectva. Celkový kontrakt v hodnotě 7,5 miliard dolarů se bude týkat modernizace a rozvoje 60 stíhaček JAS-39 Gripen.

Švédské Gripeny hlídají naše nebe. Na zemi je střeží technika českého původu

Hlavním úkolem českých stíhačů je zabezpečit ochranu a suverenitu vzdušného prostoru České republiky. V rámci Integrovaného systému protivzdušné obrany NATO vytváří pomyslný deštník nad partnerskými zeměmi Aliance a spolupodílejí se na ochraně zemí, které nedisponují vlastním stíhacím letectvem. O tom, jak jsou chráněny letouny po přistání, se již tolik nemluví. Pokud hostitelská základna neposkytne dostatečnou ostrahu, pomáhá sofistikovaná mobilní technika tuzemské výroby. Armáda na ni nedá dopustit.

První ostrý odpal střely Meteor ze stíhačky JAS-39 Gripen

Evropská střela Meteor je nejmodernější současnou leteckou střelou vzduch-vzduch dalekého dosahu. V současné době Meteor používají evropské stíhačky Rafale a Eurofighter. V brzké době se pak k evropským kolegům přidá i švédský JAS-39 Gripen.

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

  • D.i.p
    23:01 12.09.2013

    flash666: Údržba už byla tuším zahrnuta i v tom předchozím nájmu. Přečti si to celý.

  • flash666
    22:53 12.09.2013

    dip: ty mi chces rict ze servis plati svedove ? :D

  • D.i.p
    22:51 12.09.2013

    Ani nevím kolik stojí jeden Gripen. Záleží taky na výbavě. Holej může stát třeba miliardu. S maximální výbavou třeba tři.

    V tom pronájmu je ovšem i nějakej servis, který by jsme si museli sami zabezpečit, popřípadě koupit i nějakou potřebnou techniku s letadly. To není jenom o těch letadlech samotných.

  • flash666
    21:03 12.09.2013

    nic proti gripenum ale muze mi tu nekdo rozumne vysvetlit proc davame stejne ne li vic za puceni nez kolik je cena stroje ?

  • Jura99
    21:01 12.09.2013

    Všude se píše, i v tomto článku, jak je ten nabízený pronájem výhodnější o 35% než dosavadní pronájem. Nevím jestli jsem sám hloupý, ale domnívám se, že by se mělo srovnávat srovnatelné. Před 10lety jsme dostali do pronájmu nová letadla, kdežto nyní si nadále pronajmeme už 10 let létaná letadla (nikde jsem nečetl že nám dají s novým pronájmem nová letadla). Logika věci říká, že olétaná budou levnější, proto nechápu ten humbuk okolo "úžasné" slevy 35%, navíc když tehdejší cena byla pravděpodobně ovlivněna korupcí a navíc když tento pronájem je o téměř polovinu delší.

  • Lopoz
    16:25 12.09.2013

    Nevite někdo co všechno zahrnuje ta smlouva o používání? Bylo by třeba gripeny možno nasadit v nějaké válečné operaci nebo co by se dělo kdyby se nějaký z nich zřítil? Platilo by se to nebo je s tím počítáno?

  • Matesaax
    15:22 12.09.2013

    Např. Kalousek už se zviditelnil svým řešením zbavit se stíhaček a požádat o střežení Německo....tímto krokem by jsme společně s Albánií byly jediní v Evropě kdo měl zavedené stíhací letectvo a zrušil ho.
    Škoda ,že v tom plánovaném rozvoji není také plán o navýšení počtu letadel.Jistě,že původně plánovaný počet 24 kusů už je dnes spíše sci fi,ale alespon 18-20 letadel už by mělo nějaký smysl.Přitom,ještě před takovými 4 lety to už vypadalo pomalu jako hotová věc,že se navýší počet letadel na 18 kusů.Švédům by to nedělalo problém,neb mají uloženo kolem 60 Gripenů.

  • David
    14:13 12.09.2013

    Jsem rád, že bylo zvoleno toto v podstatě jediné a především jediné rozumné řešení. Ale vzhledem k blížícím se volbám se obávám, že na Gripeny, potažmo na stíhací letectvo jako takové bude útočit celá řada populistických chytráků, kteří budou mít potřebu se nějak zviditelnit

  • snip69
    09:49 12.09.2013

    Souhlasím s liberal sharkem, zřejmě o tom něco ví. Ty ostatní doplňky o kterých se zmiňuje jsou relevantní a bez velkých nároků kompatibilní. Lze jen doufat, že do návrhu už nebude zasahováno, bude schválen a Gripenům a chlapům a děvčatům okolo nich popřat další ,,hafo,, náletových hodin bez fatálních MÚ jako doposud.

  • liberal shark
    09:15 12.09.2013

    Dobrá práce !
    Doufám, že nad tou smlouvou nezačne vláda meditovat a prostě ji podepíše.
    Líbí se mi ten koncept postupného budování schopností - tankování za letu, datové spojení, NVG, zaměřovací/naváděcí podvěsy, řízená A2G výzbroj.
    Schází mi tam ještě přilbové zaměřovače, moderní A2A střely na úrovni AIM-9X/Meteor, podvěsy a zbraně pro SEAD a rušení.
    Většina tohoto vybavení není vázána na konkrétní platformu a je přenositelná. Je to tedy "bezpečná investice". Na druhé straně jich není potřeba kupovat příliš mnoho, vzhledem k jejich morálnímu zastarávání/ omezené fyzické životnosti.
    Za 10 let můžeme vypsat výběrové řízení a nahradit L-159A třeba JAS-39E/F :-).
    Hypotetický cílový stav 28 Gripenů a 12 cvičných proudových strojů by měl být plně dostačující pro výcvik personálu, udržení plného spektra schopností VzS AČR a adekvátní odstrašení.