Česká TATRA se snaží prosadit v polské armádě

Tatra T 815-7 4x4
Foto: Tatra T 815-7 4x4 / Tatra

Český výrobce nákladních automobilů TATRA se ve spolupráci s polskou finanční skupinou MAW Telecom intenzivně propaguje své vozy na polském vojenském trhu. Před několika dny představitelům polské armády a tisku na polygonu Vojenského institutu automobilové a obrněné techniky (WITPiS) představil své nejmodernější vojenské nákladní automobily řady T-815-7.

Pozvaným hostům byly představeny dvě verze automobilu T 815-7, a to s pohonem 4×4 a 8×8. Oba typy jsou vyráběny od roku 2005 a využívají klasickou tatrováckou, již téměř 100 let starou, koncepci – uvnitř centrální nosné roury je usazeno hnací ústrojí, které pohání kola umístěné na nezávisle zavěšených výkyvných polonápravách.



Vozidlo 4×4, prezentované v Polsku, bylo vybaveno jednoduchou korbou využitelnou pro přepravu nákladů nebo až 16 vojáků. Pohon T 815-7 4×4  zajišťuje kapalinou chlazený motor Cummins o objemu 8,85 litrů. Výkon motoru se přenáší na kola přes převodovku Allison MD 3200 SPR.

Maximální hmotnost vozidla je 19 tun, z toho 8,5 tuny připadá na užitečný náklad. V případě potřeby může T 815-7 4x4 tahat přívěs o hmotnosti až 18 tun.

Tatra T 815-7 8x8 Foto: Tatra T 815-7 8x8 / Tatra

 

Naproti tomu T 815-7 8x8 je určená především pro přepravu standardizovaných kontejnerů. Vozidlo pohaní tatrovácký vzduchem chlazený motor o objemu 12,7 litrů přes poloautomatickou spojku Tatra 14 TS 210L.

Největší přípustná hmotnost T 815-7 8x8 je 38 tun, z toho je 24 tun užitečného nákladu. Korba a nosnost automobilu je uzpůsobena pro přepravu šestimetrových kontejnerů ISO 1C o nosnosti až 21 tun, jenž jsou široce využívány jak v civilní tak vojenské přepravě.

Obě vozidla jsou přepravitelná vzduchem (C-130 Hercules) i po železnici. Kabina může být volitelně pancéřována na úroveň 1 nebo 2 podle STANAG 4569 a poskytuje místo pro tři nebo čtyři vojáky. Na přání lze kabinu upravit pro převoz až šesti vojáků.

Tatra s MAW Telecom mají zájem jak o dodávky malého počtu specializovaných vozidel, tak i o kompletní přezbrojení polské armády novou rodinou nákladních automobilů.

Tatra T 815-7 Mamut Foto: Těžké vyprošťovací vozidlo Tatra T 815-7 Mamut / Tatra

 

V prvém případě by se mohlo jednat například o dodávky vyprošťovacího vozidla T 815-7 Mamut, jenž vzniklo ve spolupráci s polskou formou Szczesniak. V druhém případě má Tatra zájem zúčastnit se tendru na obměnu tisíců kusů letitých polských nákladních vozidel Star 266.

Polská armáda neváhá do modernizace své armády investovat miliardy dolarů, zároveň však své dodavatele vybírá velmi pečlivě a diktuje si tvrdé podmínky. Tatra spolu se společností MAW Telecom proto nabízí montáž vozidel T 815-7 v Polsku za použití dílů od polských dodavatelů. Navíc nabízí i technickou podporu polským výrobcům nákladních automobilů, aby mohli v budoucnu vyrábět vlastní nákladní automobily srovnatelné s výkony a parametry vozidel Tatra.

Zdroj: Altair , Wikipedia , Tatra

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Vojenská vozidla TATRA na veletrhu EUROSATORY 2012

Nová modelová řada těžkých nákladních vozidel se od letošního roku stává rozšířením nabídky ...

Bojový kontejner LOOK

Kontejner nemusí sloužit jen k přepravování materiálu, nebo jako ubytovací buňka pro vojáky, ale ...

TerraMax™ UGV - nákladní automobily již nepotřebují řidiče

Nástražné výbušné systémy IED mají na svědomí mnoho lidských životů. Lákavým terčem pro pokládače ...

MSBS-5,56 - Polská útočná puška odhalena

Polský vojenský průmysl jede na plné obrátky. Díky chuti (a vojenskému rozpočtu) polské armády ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Martin
    14:58 13.01.2013

    "Závidím Polákům jejich politiky" No já ani moc ne. Moc velký rozdíl v provádění zakázek u nich není.

  • petr
    10:44 03.12.2012

    Polská armáda neváhá do modernizace své armády investovat miliardy dolarů, zároveň však své dodavatele vybírá velmi pečlivě a diktuje si tvrdé podmínky. Závidím Polákům jejich politiky

  • Ultramarinus
    09:35 03.12.2012

    Dokud zaměstnává nadpoloviční procento čechů, beru ji stále jako (relativně) českou. Je mnohem lepší, když dostane zakázku "cizí" tatra, než aby ji dostal mnohem cizejší (a jinde vyrábějící) Renault (nebo něco, ve značkách se trochu strácím).

  • Dip
    20:26 02.12.2012

    Jakub Mareš: Márty soudí asi podle akcionářů. Mám ale dojem, že mezi akcionáři jeden čech je. I kdyby ovšem nebyl, tak je toto hudrování stejně irelavantní, protože důležité je to, kde ta firma je oficiálně zapsána a komu platí daně.

  • Jakub Mareš
    15:11 02.12.2012

    Márty: podle čeho soudíš že tatra neni naše?

  • Georg
    12:39 01.12.2012

    Polská armáda neváhá do modernizace své armády investovat miliardy dolarů, zároveň však své dodavatele vybírá velmi pečlivě a diktuje si tvrdé podmínky.

    Doufám, že jednou tohle budem moci říci o naší armádě. :-/

  • Márty
    08:45 30.11.2012

    škoda že tatra není naše...

  • Ultramarinus
    12:58 29.11.2012

    Bylo by příjemné, kdyby se Tatrovákům obchod povedl.

  • pete-11
    15:41 28.11.2012

    Stimhle bych klidně jezdil i do práce =) .

  • Jirka
    15:24 28.11.2012

    To pak těm polákům moc dlouho náklaďáky nevydrží, když to budou montovat v Polsku.