České "bojové" letadlo - Evektor EV-55M Outback

Evektor EV-55M
Foto: Představa militarizované verze stroje Evektor EV-55M / Evektor

Český letecký průmysl zažil v roce 2010 významnou událost. Kunovická firma Evektor představila dvojmotorový dopravní letoun EV-55 Outback, největší letadlo vyvinuté v středoevropském regionu za posledních 20 let. Málokomu asi představení letounu uniklo, ale už méně lidí ví, že firma Evektor připravuje také militarizovanou verzi svého letadla, označovanou jako EV-55M Outback. Rozhodli jsme se kunovickou firmu Evektor kontaktovat a zjistit podrobnější informace o tomto unikátním českém "bojovém" letadle.

Robustní konstrukce pro bojové podmínky

Evektor EV-55M je dvoumotorové vrtulové letadlo, ideově inspirující se u legendárního českého letounu Aero L-410. Stroj EV-55M je hornoplošník robustní konstrukce s velmi prostornou kabinou a rozměrným nákladovým prostorem - mimochodem bezkonkurenčně největším ve své třídě.



O pohon stroje se stará dvojice osvědčených vrtulových motorů společnosti Pratt & Whitney Canda PT6A-21, každý o maximálním výkonu 536 koní (400 kW).  Motory umožňují 2,5 tuny těžkému stroji létat maximální rychlostí 408 km/h až na vzdálenost 2620 km. Stroj unese až 14 cestujících nebo náklad o hmotnosti až 1800 kg. Při plném zatížení dolet klesá za hranici 700 km.



Podle některých kritických názorů je dvoumotorové uspořádaní v této kategorii letounu poněkud nadbytečné, ale pro vojenské účely se jedná v každém případě o přínos. Díky přebytku výkonu a robustní konstrukci lze EV-55M provozovat na nezpevněných nebo dočasně zřízených vzletových a přistávacích drahách (VPD).

Evektor EV-55M

Foto: Představa militarizované verze stroje Evektor EV-55M / Evektor

Výkonné motory také umožňují letounu startovat z velmi krátkých VPD a to i ve velkých nadmořských výškách. Nezpevněné letištní dráhy, vysoká nadmořská výška jsou samozřejmě typické pro vojenský letecký provoz v Afghánistánu.



EV-55M Outback má také skvělé hodnoty stoupavosti (9,2 m/s). Jde o důležitý parametr pro operace v bojových zónách. Letadla často působí z předsunutých základen, jejichž okolí je v rukou protivníka. Startující letadlo, pokud nechce být ohroženou nepřátelskou střelbou, musí co nejrychleji po startu vystoupat do bezpečné výšky.

Možné verze EV-55M

Jak bylo zmíněno v úvodu, EV-55M má nejen velmi prostornou kabinu, ale unese také vysoké užitečné zatížení. Stroj lze tak bez problému využít k přepravě osob nebo přepravě nákladů do vzdálených a vysoko položených míst, či pro pozorovací a záchranné mise.



Výrobce poskytuje ve svém letadle skvělou platformu. Pro jaké účely bude letoun EV-55M nakonec vybaven, záleží především na zákazníkovi. Uvažuje se i o MEDEVAC verzi (přesun zraněných) nebo i o verzi pro vedení elektronického boje.

Evektor EV-55M

Foto: Evektor EV-55 v konfiguraci pro přepravu nákladů / Evektor

Oslovili jsme firmu Evektor s dotazem, zda neuvažují do budoucna i o bitevní verzi. Pan Grebeníček, marketingový manažer, myšlenku zcela neodvrhl, ale odpověděl, že v současné době se o taková verze neplánuje: "Co se týká "bitevní verze" letadla, tak tuto zatím neplánujeme. Vše by záviselo na případném zákazníkovi."



Letoun po vzoru všech moderních letadel má moderní "skleněný" prostor pilotní kabiny. EV-55M je vybaven moderní avionikou od kanadské společnosti Esterline CMC Electronics. Mimochodem táto kanadská firma má bohaté zkušeností s dodávkami avioniky a elektronických komponentů do vojenských letadel.



Letoun EV-55M v současné době prochází certifikačním procesem u Odboru vojenského letectví ministerstva obrany. Bohužel, Armáda České republiky nemá o letoun zájem - resp. nemá dostatek finančních prostředků na nákup podobných strojů. Hlavní odbyt pro letoun EV-55M, proto firma Evektor vidí především v zahraničí.

Zdroj: Evektor

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Český transportér Vega - nové fotky, novinky, technické detaily

Český transportér Vega byl veřejnosti představen již před několika měsíci a okamžitě vzbudil u ...

Čeští zbrojaři zaostřují na Indii a Vietnam

České zbrojařské firmy začínají zaostřovat na dva velké asijské importéry zbraní - Indii a Vietnam. ...

Nová šance pro L-159 ALCA v Polsku?

Před pár lety projevilo Polsko zájem o cvičné a bojové lehké letouny. Původního tendru se účastnila ...

Ochrana vzdušného prostoru Pobaltí

Trojice pobaltských zemí Estonsko, Lotyšsko a Litva nemá vlastní nadzvukové letectvo. Z tohoto ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Peter
    19:12 11.11.2012

    Domnievam sa, že vývoj tohoto lietadla nebola dobrá investícia, dokonca aj s cudzími motormi, keď stačí modernizovať L410. Chybou bol aj vývoj v jednomotorového turbortulového dopravného lietadla v Aero 270 Ibis, s tiež cudzím motorom, keď sa obdobných vyrába v Prahe. Kardinálna nehospodárnosť a nezodpovednosť bol nákup motora do L159 z Taiwanu, keď nebol ešte splatený vyvoj obdobného motora DV2, ktorého možno polovica súčiastok sa vyrábala v Čechách.

    Neviem pochopiť ako sa títo ľudia, čo tak rozhodujú mohli dostať k moci ! Čo rozhodnutie to chyba ! Majú vôbec ukončené základné školské vzdelanie ?

  • Left
    23:55 15.06.2012

    Ihned 13.9. 2010: "Aero Vodochody se bude podílet na výrobě nového brazilského dopravního letadla KC-390, které by po roce 2018 mělo nahradit americké letouny Hercules. Český výrobce zhotoví zadní část trupu, dveře, náběžné hrany a pevné části křídel."
    "Projekt nového letadla je vyvíjen ve spolupráci čtyř zemí a prototyp bude hotov v roce 2014. Hotový dopravní letoun uvedeme na trh v roce 2018. Stane se tak přesně v okamžiku, kdy bude končit životnost amerických dopravních letounů Hercules," řekl brazilský ministr obrany Nelson Jobim.

    Tak uvidíme, jak to vše ještě bude :)

  • Ondřej Lacina
    22:58 15.06.2012

    O tom KC390 jsem kdysi něco četl. Prej by se měl montovat i u nás, nebo aspoň nějaká část.

  • HU
    00:42 15.06.2012

    ..bude trpět nemocemi jako CASA, je to novej letoun, nevyzkoušený a ideový předchůdce L410 na tom nic nemění. Osobně bych jej viděl jako kurýrní a nebo právě verzi pro SIGINT nebo EB, ale jak bylo řečeno, prachy nejsou na nic...

    S letounem CASA se to srovnávat nedá...jsou to rozdílné třídy, už jen podle doletu a nosnosti...

    Článek je dobrá reklama, TTD je tu minimálně a o vývoji též... najdeěte si něco o KC390 od Embraieru, kde AČR projevila zájem o dva kusy...

  • Ondřej Lacina
    21:28 13.06.2012

    EV-55M se vážně s CASAma nedá strovnávat. Je to jiná kategorie pro jiný účel.

  • Manix
    21:13 13.06.2012

    Martin M: ač jsem odpůrcem letadel CASA a příznivcem C-27J, tak Vám musím napsat, že se v připadě letadel řady EV-55 jedná o zcela jinou třídu letadel. Rozhodně si tato letadla ale dokážu představit jako náhradu L-410.

  • Martin M.
    20:53 13.06.2012

    Nechápu proč máme místo tohoto ČESKÉHO letadla nějaké CASY které se pořád porouchávají. Nejen že by nákupem EV-55 AČR dostala do rukou zřejmě kvalitní stroj, ale navíc by podpořila firmu která podle mě má potenciál vyrábět další dobrá letadla (a doufám že Evektor nezůstane jen u přepravních letounů :-) ).

  • Márty
    17:19 13.06.2012

    Už bylo na čase aby se ukázalo jak jsou češí šikovní a dokážou vymýšlet kvalitní stroje, jen škoda že nákupům v AČR rozumí jenom pár lidí a ty ještě nesedí na těch pravích místech. Jsem rád že se můžeme trochu pochlubyt i v zahraničí.

  • kriqxxxx
    11:58 13.06.2012

    O pohon stroje se stará dvojice osvědčených vrtulových motorů společnosti "Patt & Whitney"
    buď je to firma Patt a Matt, alebo Pratt & Whitney :)