České bitevníky L-159 ALCA konečně v Iráku

Foto: Irácká L-159 ALCA na základně Balád. / ara.shafaaq.com
Foto: Irácká L-159 ALCA na základně Balád. / ara.shafaaq.com

Ve čtvrtek ráno přistála na irácké základně Balád první dvě bitevní letadla L-159 ALCA iráckých vzdušných sil IQAF (Iraqi Air Force). Stroje ponesou v iráckém letectvu označení IQAF-5903 a IQAF-5904. Alcy na základně uvítal irácký ministr obrany Khaled al-Obeidi.

Dnes se symbolicky zakončilo 15 let snažení prodat cvičné a bitevní letadla L-159 ALCA do zahraničí. Přes řadu nadějných jednání se teprve dnes Irák stává prvním zahraničním uživatelem L-159 ALCA. Irák navíc proklamuje, že využije hlavní schopnost letadel Alca - provádět přesné útoky na pozemní cíle.



“Dnes byly Iráku předány první L159. Po letech neúspěchů se nám podařilo tento obchod zrealizovat,” uvedl před několika hodinami na svém Twitter účtu minsitr obrany Martin Stropnický.



"Můžeme potvrdit, že si irácká strana převzala první dodávku letadel L-159. Jakékoliv detaily kontraktu ani termíny dalších dodávek nebudeme komentovat," řekl Ivo Mravinac, mluvčí investiční skupiny Penta, vlastník Aero Vodochody.

 

Česká letadla získá nová 115. letka iráckého letectva se sídlem na letecké základně Balád. L-159 ALCA budou v IQAF ideově působit vedle letitých ruských bitevních letadel Su-25. Na rozdíl od ruských letadel však mohou L-159 ALCA používat moderní západní výzbroj.

 

Video: Irácký ministr obrany Khaled al-Obeidi vítá L-159 ALCA v Iráku. / YouTube

Pro boj s povstalci L-159 ALCA využije především dvojhlavňový 20mm kanón Plamen a laserem naváděnou munici GBU-12 Paveway II. Iráčané letadla nasadí v rámci blízké pozemní podpory CAS (Close Air Support) - tedy pro přímou podporu pozemních jednotek irácké armády.

Jednosedadlové letadla L-159 ALCA ponesou v iráckém letectvu označení IQAF-5903 až IQAF-5912. Pro dvojsedadlové verze je vyhrazeno označení IQAF-5901 a IQAF-5902. Dvojsedadlové Alcy však budou dodány poslední, neboť se na nich v současné době cvičí iráčtí piloti v České republice.

Vzhledem k náročnosti výcviku se dá očekávat, že iráčtí piloti a pozemní personál se školí v České republice minimálně od začátku roku.



V budoucnu se bude irácké letectvo opírat především o 36 víceúčelových stíhaček F-16IQ Block 52, 24 bitevních a cvičných letadel T-50IQ a 12 bitevních a cvičných L-159 ALCA. V současné době se zdá, že T-50IQ poslouží pro výcvik pilotů stíhaček F-16 a L-159 ALCA primárně pro úkoly CAS.



Zdroj: ara.shafaaq.com

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Známe detaily smlouvy: Iráčané zaplatí za L-159 ALCA 4 miliardy Kč

Na iráckých vojenských diskuzních fórech se před několika dny objevily detaily smlouvy dodávek L-159 ALCA do Iráku. Iráčané zaplatí za letadla, pozemní vybavení, výcvik nebo přelet letadel L-159 ALCA ...

Spojené státy zabily již 20 000 bojovníků Islámského státu?

Jak měřit úspěch leteckého bombardováni? Podle shozených bomb, podle počtu náletů? Jedním z mediálně nejvíce vděčných údajů jsou zabití nepřátelé. Americké nálety údajně zabily již 20 000 bojovníků ...

Čeští piloti L-159 na Trident Juncture 2015

Přípravná fáze letošního největšího cvičení NATO přinesla pilotům z 212. letky, která disponuje letouny L-159 ALCA, mnoho nových podnětů. Přelet z Čáslavi do Zaragozy, společné lety s F-18, první ...

L-159 ALCA se na cvičení Trident Juncture 2015 střetl s ptákem

28. říjen 2015 byl pro čáslavskou jednotku v Zaragoze dnem velkého štěstí. V odpoledních hodinách se jeden ze strojů L-159 ALCA při návratu ze střelnice Bardenas srazil za letu se supem, kterých se v ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 2
  • dusan
    21:36 10.04.2017

    Nejako mi v tým chýba logika.

    Ak by Argentína mala na väčší počet kusov nie najlacnejších nových strojov L-159 (inak by sa aspoň montáž nevyplatila), tak prečo by nekúpila skôr menší počet olietaných nadzvukov ?

  • Luky
    14:35 16.01.2016

    moc prosím jakékoli info o těch dvou dodaných mašinách, případně jak se vyvíjí celý tendr

  • cejkis
    22:37 11.11.2015

    pepa

    V počítačích letadel 80-90. let jsou používané dvě metody zaměření.

    CCIP/ Spojitě vypočítávaný bod dopadu kdy radar měří šikmou vzdálenost, cíl je ve přímém letu a systém vypočte místo odhození. Odchylka 20m.

    CCRP/ Spojitě vypočátavný bod odhozu, neboli naslepo. Kde je cíl v jednu chvíli uzamčen a sledován radarem. Poté může být radar vypnut do režimu freeze, stroj může klesnout a letět k cíli nepřímo, následně je pomocí INS a GPS pilot veden k vypočítenému místu odhozu. Odchylka kolem 60m.

  • Pepa
    09:35 11.11.2015

    No pokud má být blízká podpora efektivní, tak by neměla být příliš drahá...zajímalo by mě, jak vlastně je nepřesná neřízená munice. Někde jsem kdysi narazil na hodnotu rozptylu raket CRV7 a tuším, že to bylo pod 1mil (kam se hrabe kanon nebo i odstřelovací puška). Záleží samozřejmě na tom jak je přesný svazek hlavní raketnice a jak se na přesnosti projeví proudění kolem letounu při odpálení.

    Nevíte někdo jaká je kruhová odchylka neřízených 70mm raket na vzdálenost 1-2km?
    A jak to bude s přesností neřízených bomb shozených z moderního letounu se střeleckým počítačem z výšky cca 1-2km?

  • skelet
    22:37 10.11.2015

    mimochodem není typický náklad Hornetu 4x GBU-12? :)

  • skelet
    22:35 10.11.2015

    Cejkis jak jsem již uvedl níže, tak to co nosí L-159 v současnosti je jen zlomek toho s čím se počítalo. Pokud by nedošlo k rozpočtovým škrtům, tak by nosila navigačně střelecký kontejner, Hellfire/brimstone, GBU-12/GBU-59, resp.SDB atd.

  • skelet
    22:31 10.11.2015

    Cejkis..
    AT-3, Hawk 200, AMX, MB-339K, AT-63, L-159, PZL-230, PZL M-99, Jak-131 a turbovrtulové AT-6, A-29 a AT-802. To vše jsou lehké bitevní letouny vyvinuté nebo projektované v osmdesátých a devadesátých letech.
    Mimochodem proč slavná Luftwaffe měla své bitevní letectvo založené na Alpha Jet?
    Za to vše může studie zaplacená Aerem? :)
    Já chápu, že je líbivé říkat jací jsme idioti, ale koncept lehkého bitevníku nevznikl u nás. Byl široce používán od šedesátých let a je používán do dnes.

    L-159 je, respektive měla být konkurentem Hawk100 a Hawk 200.

  • cejkis
    22:31 10.11.2015

    Pokud si představíte útok na pozemní cíle ze středních výšek, aby jste eliminovali plabu mechanických zbraní, budete pod křídly potřebovat:

    zaměřovací kontejner pro zacílení laserem naváděné munice

    pokud nechcete být pro protiletadlové systémy sedící kachnou, tak potřebujete rušící kontejner

    nádrž, aby jste tam doletěli, když už v L159 nenatakujete

    a samotnou munici, což v případě L159A bude stěží 2x GBU12

    výsledkem bude, že L159 již nebude mít stoupavost 60m/s ale méně než poloviční

    Riskujete pilota pro 2 zásahy 227kg bombou ze střední výšky.

    Pokud se rozhodnete pro CAS v malých výškách, již neriskujete, ale v podmínkách Sýrie a Iráku odepisujete pilota. Nehledě na fakt, že GBU nebudete mít čas zaměřit, jedině pomocí návodčího. A pokud budete chtít použít Maverick, tak představa jak zamykáte cíl upřeným pohledem na display a letíte skrze oblak olova je více než zřejmá.

    Dle mého soudu nic z výše uvedeného vybavení Irák na L159 používat nebude. Bude to jen o odhozu běžné munice a střelba z kanonu. Výhoda v podobě sofistikovanosti a možnosti avioniky l159 nebude využívána.

  • cejkis
    22:02 10.11.2015

    skelet

    L+K v roce 93 čerpadlo ze studie, kterou zpracovala armáda s Aero Vodochody. Cílem studie bylo obhájit projekt a získat objednávku. Bylo to hezké PR. Ostatně i dnes se v těchto typech časopisů před každou akvizicí objeví řada správně načasovaných článků. I zde na tomto serveru :-)

  • cejkis
    21:57 10.11.2015

    OndrejK.

    Až budou stroje typu F16,18,35, L159 schopny letu s ustřeleným motorem, 1/3 vodorovných ploch a 1/2 svislých ocasních ploch, budou mít 30mm kanón s 1350náboji a podvešených 7 tun munice, tak pak to budou stroje vhodné pro přímou leteckou podporu.

    Do té doby to jsou jen nosiče drahé přesné munice a ještě v případě L159 jen dva kusy. Jestli si někdo myslí, že boj s malými jednotkami pěchoty vyhraje pomocí drahých GPS naváděných bomb za statisíce dolarů odhazovaných na cíle za pár stovek dolarů, je opravdu na omylu.

  • OndrejK
    20:31 10.11.2015

    Zastánci Su-22 a Su-25? Řekněte mi v čem tyhle dva typy jsou lepší než Alca.Su-25 je určitě odolnější, ale Su-22 ani moderní letadla(F-16,F-18 a jiné určitě nejsou odolnější než Alca tak nevím proč by se nemohla v boji úspěšně použít. Udržování v provozu Su-22 a Su-25 by bylo velmi nákladné a ještě je otázka zda létání na L-159 nedává pilotům mnohem více než na letitých sůčkách. Přechod z L-159 na Gripen je určitě mnohem pohodovější než by byl ze sůček.

  • skelet
    00:04 09.11.2015

    Opomněl jsem brazilsko-italský letoun AMX a neustale modernizovany A-4 Skyhawk.

  • skelet
    23:52 08.11.2015

    Doporučuji si vyhledat L/K ročník 1993, kde byl vývoj lehkých bojových letounů popsán. Vývoj lehkých bojových letounů vycházel z bojových zkušeností z let osmdesátých a začátku let devadesátých (Afghánistán, Kolumbie, Jugoslávie, Irák 1991, občanské války v SSSR).
    Tedy byl potřeba provozně nenáročný letoun, s velkou obratností a nízkou IČ stopou. Z těchto rozborů vyplynulo, že
    1) cvičně bojové letouny, respektive z nich odvozené lehké bitevníky dosahují lepších výsledků s neřízenou municí, než-li nadzvukové letouny s tímtež
    2) bojový náklad nepřesahuje 2tuny
    3) vývoj "inteligentních" zbraní umožňuje zvýšit bojový potenciál lehkých bojových letounů

    Samotný lehký bitevník ¨nebyl nic nového. Luftwaffe jich měla okolo stovky (Alpha Jet A), Italové nabízeli MB326K a MB339K, Tchajwanci mají zase AT-3, Britové v roli nouzového stíhače používali Hawk T.Mk.1, z něj odvodili Hawk 100 a Hawk 200, který je Alce nejpodobnější (radar, jeden člen posádky přesná výzbroj). Dokonce Izraelci s velkým úspěchem používali své Magistery. Krom Alcy se v té době vyvíjely i argentinská Pampa, počítal s tím i Jakovlev a MiG.
    Hawk 200 se exportoval a používá se dodnes. Problém Alcy byl, že byl dokončen v trochu změněné době.
    Idea Hawk200/L-159 počítala se sofistikovanějším protivníkem. Tedy s protivníkem, kde bude zapotřebí v dané oblasti působit s odstupem. Tedy osahat si terén radiolokátorem a následně na něj navést inteligentní výzbroj (v případě L-159 Brimstone)a následně rychle zmizet než se chlapci s MANPADS, respektive v šilce vzpamatují. V druhé půlce devadesátých let se ovšem podmínky změnily, a takto sofistikované lehké bitevníky byly prostě moc drahé. Největším nebezpečím pro bojové letouny se stal chlap s kalachem, maximálně s Dšk.. a na to stačily turbovrtulové lehké bitevníky. Jako Tucano, AT-802, AT-6 a další.

    A znovu opakuji, že Alca není dotažena v podobě v jaké měla být! Již prvotní úvahy počítali s navigačně střeleckým kontejnerem TIALD, průzkumnými kontejnery Vinten, kontejnery REB, raketami Maverick, Brimstone a Alarm! Plamen měl být pouze pomocnou výzbrojí, která měla být nasazována jen při určitých misích, na které se hodí!
    Přesněji počítalo se, že L-159 ponese:
    2x AIM-9, 2x GBU-12, 6xBrimstone, 1x Tiald.
    2x AIM-9, 2-4x Alarm, rušící kontejner
    2x AIM-9, 2-4x PPN, průzkumný kontejner

    A co se podařilo díky rozpočtovým škrtům skutečně integrovat? AIM-9, Maverick, GBU-12 a GBU-16 + neřízená výzbroj. I to Super Tucano má větší výběr zbraní. O At-6 ani nemluvě..

    Mimochodem v současnosti si Irák přebírá jak L-159, tak TA-50.

  • flanker.jirka
    22:54 08.11.2015

    Přesně jak to píše cejkis, Alca nahradila ruské stroje především z politických důvodů. Oba typy jak Su 22 tak Su 25 u nás neprošly ani první generálkou, tak že měly minimálně polovinu životnosti před sebou. O tom co je tak zázračná zbraň by rozhodnul jedině konflikt, Su 22 a 25 u nás měly plné sklady munice, pod Alcu nemáme zhola nic!
    Pro úplnost, stačí se podívat jen na vývoj kontejneru Plamen, kolik ten dostal ocenění na výstavách IDET, než konečně začal fungovat. První prototypy se zkoušeli i na SU 25. Jestli je pro někoho Alca výhra, tak ať se sám sebe zeptá, proč je tak komerčně neúspěšná.
    pro D.I.P.: Irák si tyto letouny pořizuje jen z toho důvodu, že jsou rychleji k mání než Jaky 130 a T 50 Golden Eagly. U nás byly uloženy a naprosto nepochopitelně, jen pro ukojení Aera a politiků se prodaly za směšnou cenu ven, místo aby posloužily pro případné potřeby naší armády.
    Chcete-li posuzovat situační povědomí pilota o okolí v Suchojích a Alce, musíte brát na zřetel vývoj, Alca měla v prapůvodní verzi obdobný RWR jako je ruský SPO na sučkách až další modernizací získala jiný, protože vznikala v době, kdy jsme nebyli v NATO, tak jsme byli pro USA nespolehliví, stejný typ RWR se na nacházel v NATO jen na letounech se kterými se nepočítalo pro přímý kontakt. Mimo to, Sučka u nás používaly i kontejnery SPS 141 MVGE, které v irácko íránské válce obstály rušením proti systému Hawk, improved Hawk, Rolan a kanonum Vulcan. Pod Alcu není nic, ani ECM pod, ani průzkum.
    Zkuste se podívat na fotky Migu 21 Lancer na internetu, je to mašina, která dostala od izraelců prakticky shodný radar jako Alca z Itálie a nosil pod trupem na air policingu v Litvě i kontejner Litening, dodnes toto neumí ani naše Alca nebo Gripen. O úpravách se teprve jedná.
    Tady něco o modernizaci polských strojů:
    https://www.flightglobal.com/news/articles/poland-proceeds-with-120-million-su-22-upgrade-120151/
    pro úplnost, tady najdete současnou podobu bývalého českého Migu číslo 5616, v polsku červená 56
    http://defence-blog.com/news/poland-may-buy-ukrainian-radar-guided-r-27r1-missiles.html

    Pro nás je to sice pasé, ale schopnosti našeho letectva jsou dosti mizivé, vzhledem k zásobám a typu munice spíše alegorické.

  • cejkis
    21:29 08.11.2015

    D.i.P

    Modernizovalo je Rusko pod názvem Su39.
    Obdobně jako US modernizovalo A10.

    Když by v 90. letech nacpali v Aeru do Su25 avioniku, kterou posléze použili v L159. Vyměnili motory stejně jako v projektu L159 z ruských za západní, nebyl by problém s dodávkami dílů a tehdy státní Aero mohlo mít zajímavý výrobní program. Aero mohlo i začít spolupráci s ruským výrobcem. Jenže v té době, vše co bylo ruské, bylo špatné.

    L159 vznikl nikoliv jako potřeba armády, ale jako "záchrana" leteckého oboru. Vždyť si zelené mozky neobjednaly, ani cvičné verze ačkoliv je na to v Aeru upozorňovali.

    L159 je koncepčně paskvil, cvičné jednomístné letadlo vyprodukované v nepotřebných počtech pro ČR. Nebo to můžete nazývat tak, že si vytvoříte vlastní třídu letadel, třeba lehký pokročilý bitevník s trochou kevlaru.

    Každopádně o nadcházejícím použití v Iráku mám své pochybnosti zejména nad odolností L159 proti palbě mechanických zbraní. Možným důvodem pro nákup L159 je rozdíl v ceně F16 a L159. Stejně odolnou a mnohem dražší F16 na misích CAS určitě neuvidíme.

  • skelet
    21:17 08.11.2015

    Matesaax porovnáváš nesmysly.. Nikdo nevyřadil MiG-21 a nenahradil je L-159. L-159 nahradilo dva letouny - Su-25 a Su-22. Oba dva převyšuje přehledem pilota o bojišti a i integrovanou výzbrojí (zde především Su-25).
    Pokud by integrovaná výzbroj a výstroj byla dotažena do předpokládaného konce, tak oba dva letouny svou výzbrojí strčí do kapsy a bude se dloubat v nose.

  • D.i.p
    19:46 08.11.2015

    Ukažte mi kdo ty Su 25 modernizoval? Pokud ano, tak šlo jen o nejzbytnější věci, aby mohly lítat dál a armáda tak úplně neztratila dané schopnosti. Tak to je koneckonců i s Polskýma Su 22. Ze Su 25 by bylo velký kulový. A už vůbec ji nelze porovnávat s L-159. ALCA nebyla jen náhrada, ale i koncepční změna.

  • Matesaax
    18:33 08.11.2015

    Spousty Su-25 Irák nemá,jde tak o 10 letadel.Navíc jsou to staré olétané stroje,tady mají za pakatel nové letouny schopné bojového nasazení a současně i vhodné pro výcvik pilotů F-16.
    Tady nejde o nějaké kříšení ruské techniky,dnes už to je nesmysl.Spíš jde o to,že za poměrně nízké náklady mohli naši piloti dodnes létat na výkonných strojích úplně jiné kategorie,než je L-159.
    Neumím si představit např. v Belgii,Portugalsku,Španělsku atd..že by místo modernizace F-16/Mirage/F-18 je vyřadili a nahradili je modernizovaným Alpha jetem,C-101..

  • D.i.p
    17:54 08.11.2015

    Kdyby Su 22 a 25 byli tak skvělí, tak by se vyráběli nový a armády by se jich nezbavovali. Iráčané mají Su 25 spousty, ale potřebují L-159, proč asi?

    To kříšení ruský techniky mě přijde humorný.

  • flanker.jirka
    09:48 08.11.2015

    ostrá munice se nikdy moc nepodvěšuje, krom střeleb nebo hotovostí, pro které je určena. Každá řízená střela má nějakou životnost, ta se s každým výletem nahoru, díky působení vnějšího prostředí a pak i přetížení snižuje. Pak už nelze střely podvěsit, proto je jednou z cest SHORAD PVO upravit AAM střely jako SAM, dobrým příkladem je Izrael.
    A například pro nacvičení si působení proti PVO radarům stačilo mít pod SU 22 pouze kontejner Vjuga bez samotných střel.
    Jiné to bylo v případě laserem naváděných střel nebo střel s televizním naváděním. Rusové měli v časech používání Su 17 M4 speciálně vycvičené roje pilotů, právě pro turo výzbroj. Věnovat se řízení letounu a současně se pokusit zaměřit televizní hlavici chtělo hodně zručnosti, protože se pro toto používaly solo letouny, spárky ani u nás neměli TV výstup.

  • Pepa
    23:31 07.11.2015

    Poláci prodlužují životnost proto, aby vychladly vášně kolem úplatkářské aféry s izraelskými drony...on jim je momentálně nikdo prodat nechce, tak jim ani nic jiného nezbylo...

  • Matesaax
    21:23 07.11.2015

    Luky:Zrovna nedávno jsem v nějakém starším ATM našel článek jak na Slovensku likvidují ve VVP Zahorie vyřazenou výzbroj po Su-22 a byla tam právě zmíněna i vyfocena likvidovaná Ch-58 už bez stabilizátorů.Tipuju,že zrovna téhle střely u nás moc kusů nebylo.To samé záběrů s podvěšenými Ch-25 a Ch-29 na našich Su-22/25 moc není.

  • Luky
    20:11 07.11.2015

    Můžu poprosit o nějaký zdroj k těm ŘS? Kdyby tam byly třeba i počty, bylo by to super.
    Já tomu věřím, jen by mě to zajímalo trochu víc.
    Je fakt, že co jsem se bavil např. s techniky od jednadvacítek, tak jsem se ptal, zda podvěšovali R-13. Jeden mi říkal, že pořád jen R-3S a na bednách od třináctek prý byla velká vrstva prachu...nevím co si myslet (asi šetřili). Jinde se zas uvádělo, že hotovostní stroje měly vždy R-13.
    Když pak byli v Astrachani, tak prý hrozně R-60 letělo úplně do boku a do řiti. Asi stříleli hlavně prošlé kusy, ale z toho co jsem slyšel vyplývalo, že neměli důvěru ve výzbroj strojů.

  • lemkin
    19:45 07.11.2015

    Irák naše L-159 koupil, protože je to letadlo, které nutně potřebuje, je okamžitě k mání a je skoro zadarmo. Až je opotřebí, někdo sestřelí nebo havarují - pochybuji že koupí nové. Navíc za cenu nových strojů.

    Draken to je možná pohádka s lepším koncem.

    L-159 by chtělo modernizovat a certifikovat na ně současnou výzbroj, ovšem po typu letadla po kterém nyní není taková poptávka by to mohl být problém. Země co by ho uplatnily si nové nemohou dovolit, pro ty co peníze mají je už zase zastaralé.

  • Matesaax
    19:32 07.11.2015

    Rakety CH-58 naše armáda vlastnila,stejně tak CH-25 a CH-29,průzkumné kontejnery KKR,kontejnery na REB SPS-141 a další množství neřízené výzbroje.V porovnání s tím co máme k dispozici pro L-159 je to ohromující síla.Jistě Poláci řeší u Su-22 jen prodloužení životnosti,ale opravdu je vidět,že když se chce vše jde.Navíc jejich vztahy s Ruskem jsou daleko napjatější.U nás máme ruské jen nové Mi-171 a už nyní se řeší jak je co nejrychleji nahradit.

  • skelet
    19:19 07.11.2015

    Když se chce všechno jde.. no nejde, protože není kam dát.. jinak modernizace polských Su-22M4 je na úrovni našich Mig-21MFN. O nic hloubkového se nejedný.
    Kdyby se chtělo jakože se nakonec nechtělo, bo nás nikdy nikdo nenapadne, tak máme L-159 vyzbrojenou Alarmy, Brimstone a Hellfire. Tož nic no..

  • Luky
    19:04 07.11.2015

    mám rád tento web:
    http://ruslet.webnode.cz/technika/ruska-technika/letecka-vyzbroj/protizemni-rs/ch-58-as-11-kilter-/

    ...mezi uživateli i na wiki (zdroj jak noha:) nejsme uvedeni...věřím, že jsme je jako prvosledové síly mohli mít. Nebyl by nějaký obrázek?
    Aby to nebylo jak s atomem, který jsme také měli dostat od Rusů až při konfliktu...

  • flanker.jirka
    18:50 07.11.2015

    Kdaž se chce, tak jde vše, stačí se podívat jak jsou na tom Poláci, Migy 29 provozují dál, i ty naše, mají po modernizaci, ukrajina radar, izrael avioniku, taktické počítače.

    V létě převzali první předělanou SU 22
    http://theaviationist.com/2015/07/15/su-22-gets-new-color-scheme/
    ...jen tak mimochodem, jak polské tak i naše letectvo mělo pod SU 22 rakety CH 58 s kontejnery Vjuga sloužící pro vyhledávání radarů, pod F 16 nemají poláci HARMy.
    Krom toho Su 22 měly ve výbavě i průzkumné kontejnery KKR.

  • skelet
    18:38 07.11.2015

    Su-25 je hezký stroj, kterého je škoda. To je fakt, ale nesmíte zapomínat na to jak měl program L-159 vypadat, ne jak byl osekaný..
    Mimochodem do Su-22M4 by se radiolokátor nevešel, musel by být řešen jedině podvěsem.

  • Pepa
    18:14 07.11.2015

    Luky:

    Na to, že se před vyřazením Su-22 nespotřebovala munice ze skladů a neproměnila se ve vycvičenost pilotů a raději se zničila nebo pod cenou prodala či darovala, si stěžoval tuším i velitel letectva. Jednalo se i o řízené střely, které si do té doby nikdo na ostro neodpálil a nebylo toho málo...

    Muž, co zírá na kozy:

    Něco jiného je zprovoznit letadla pro komerčního zákazníka, kdy se ručí za funkčnost všech systémů a něco jiného je dostat letadlo do vzduchu, když vám hoří koudel u ... . Takhle stačí jeden překvapivý útok na naše letiště a piloti vycvičení za miliony můžou tak akorát nafasovat plnou polní a jít do zákopů. Abysme nedopadli jako Němci, kteří teď zpátky vykupují tanky, které rozprodali.

  • Luky
    17:50 07.11.2015

    ..ale asi ty neřízené střely vyvezli do světa nebo darovali Afgáncům. Je mi jasný, že v devadesátých toho muselo být spousta.

  • Luky
    17:38 07.11.2015

    I když byste odbourali problémy s avionikou a kompatibilitou (nákladnou modernizací), tak vám stále zůstanou věčné problémy s motory a náhradními díly, prodlužováním životnosti draku atd...

    Nechápu, že nedávno psali, že museli nakupovat neřízené rakety pro Mi-24...jako by ve skladech ty přebytky neměli...osobně bych jimi vyzbrojil Mi-171, ale už se opakuju..

    Co se týče řízené východní protizemní munice pro Su-25 a 22, tak té asi nikdy moc nebylo (pokud nějaká, i když alespoň v AS-7 jsem věřil). Nějak si nevzpomínám, že bych ji viděl někdy navěšenou.

  • Matesaax
    17:24 07.11.2015

    Flanker.Jirka:S tou ruskou výzbrojí mě to napadlo již mnohokrát,proč se nevyužili narvané sklady výzbroje pro ruské letouny,zejména raketové bloky UB-16/32 či B-8M by nebyl až takový problém upravit pro L-159 a pro výcvik by to bohatě stačilo.
    Co se týká modernizace letounů Su,tak plně souhlasím s Cejkisem,že i dnes by modernizovaná Su-25 byl stroj o dost lepší než L-159.S odstupem času bych dokonce řekl,že ještě lepší by byla modernizace Su-22,který není tak jednoúčelový a navíc jde o výkonný nadzvukový letoun,i když má vyšší provozní náklady.Bohužel v 90 letech byla u nás velká euforie,že si postavíme vlastní bojový stroj na základě L-39.

  • flanker.jirka
    15:28 07.11.2015

    to cejkis: naprostý souhlas, ty mašiny měly dobrý potenciál, jen samotní rusové zkoušeli všemožné, i v podvěsu pod trupem radar Kopjo. Izrael upravil pár SU 25 Gruzii.
    Od věci by možná nebylo ani překopat Su 22 M4 a vybavit je alespoň radarem Grifo, Alca má radar pěkný, ale může jen koukat jak před ní vše ulítne, včetně linkových letadel.

  • Padousek
    12:04 07.11.2015

    Třeba budou iráčané s Alcami spokojené a v budoucnu si objednají zbrusu nové stroje - buď modernizované L-159 s mokrým křídlem (L-169?) a nebo L-39NG.

    Nebylo by na škodu, vyslat do Iráku české piloty a letecké intruktory. Učili by iráčany létat a semtam by podnikli nějaký nálet na ISIS.

  • Muž, co zírá na kozy
    11:09 07.11.2015

    Pepa: Musela by to být ale hodně pomalá krize, protože jenom reaktivace uloženek pro Draken int. trvá už přes rok. A levné by to asi taky moc nebylo, protože neberete v potaz potřebu pro takový případ udržovat několikanásobně početnější personál.

  • cejkis
    22:59 06.11.2015

    V 90. letech jsem tvrdil, že nejlepší řešení je vyvinout modernizační westernizovaný set pro Su25. Dodnes si zatím stojím. Byly by to nejlepší bitevníky v NATO.

  • Pepa
    22:57 06.11.2015

    Škoda, zakonzarvované l-159 byly dobrá záloha pro případ skutečné krize a cena za udržování takového žolíka v kapse nebyla až tak vysoká. Která jiná armáda mohla tvrdit, že může, bez cizí pomoci, velmi rychle zdvojnásobit sílu svého letectva. Takhle stačí pár koaličních cvičení a naše letectvo, i vrtulníkové, přestane existovat...

  • flanker.jirka
    13:09 06.11.2015

    Je vůbec se čím chlubit? :-D Po 15 letech snahy všude po světě prosadit letoun se zkratkou ALCA v tendrech na cvičné letouny, se to konečně podařilo v agónii se zmítajícím zbytku Iráku. Prodáno se slevami, totálně pod cenou a na věčné časy.
    Více jak polovina úspěchu tohoto kontraktu stojí na tom, že Alcy byly u nás bezprizorní a jsou rychle k mání.
    Věčná škoda, že tu nikdo nebral v potaz plné sklady ruské letecké výzbroje a alespoň pro neřízené rakety a pumy menších ráží pod Alcou nevyzkoušeli. Takhle jim to tam bude stát a čekat na drahou výzbroj. Ostatně, v ČR to se sklady munice pro Alcu asi nebude o nic lepší.

  • Luky
    07:22 06.11.2015

    byl i obrázek zepředu a tam měly opravdu jen dva pod každým křídlem - a na nich celkem čtyři nádrže. Asi je sundali kvůli odporu...byl to dlouhý přelet...

  • D.i.p
    00:06 06.11.2015

    meec: myslím, že jen není vidět, protože na něm není nic zavěšeno. Ono těch orázků zatím moc není. Ale asi to fakt dělá jen to, že jsou dvě velké nádrže (4) a vedle nic.

  • meec
    23:10 05.11.2015

    Zdá se mi to nebo mají L-159 na fotkách z Iráku jen dva závěsné pylony pod každým křídlem místo tří, které jsou vidět u L-159 v našem letectvu? Jsou předpokládám odpojitelné/připojitelné, ale stejně, napadá někoho, proč mají teď jen dva (celkem 5 místo 7)?

  • RiMr71
    19:01 05.11.2015

    ...myslím, že kdyby si Iráčani najali jako kontraktory ty vylítané piloty z Drakenu, že (při vší úctě k iráckým pilotům) by to byla trochu jiná písnička...

  • Kozlus
    18:51 05.11.2015

    Taky doufam, ze tady piloti a mechanici dostavaji poradne zabrat.

  • D.i.p
    18:50 05.11.2015

    Jed doufám, že ty Irácký piloty pořádně tloukly.

  • Luky
    17:28 05.11.2015

    No já měl za to, že Draken už si v září nějaké L-159 převzal - v té sexy černobílé kamufláži, co tu byla pro ilustraci k článku. Chtějí je dát na Nellis AFB, tam budou v dobrý společnosti.
    Irák to ude ještě něco jiného - ať už finančně, ale pro mě hlavně tím, že je bude užívat regulérní armáda.

  • Shania
    17:13 05.11.2015

    Tady je PDF se clankem o Draken international

    http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=22055

    Ještě jsme to celé nečet a dávám to sem protože tato společnost disponuje:
    14 A-4 Skyhawk, Aermacchi MB339CB, 27 MiG-21

    a brzy budou mít 21 L-159!

    Takže vás to třeba bude zajímat.

    ALCA je tam zmíněna hned několikrát.

  • alexa123
    16:41 05.11.2015

    ... Škoda, že Alkám nedali nějakou šikovnou pouštní kamufláž.

    V podstate proti IS nie je potrebná. Keďže IS nemá letectvo, pre ALCU je dôležité, aby bola ťažko identifikovateľná pri pohľade zo zeme a nie zo vzduchu.

  • karloscz
    16:27 05.11.2015

    jo, třeba ji mohli převlíknout za velblouda:-D

  • Arccos
    16:16 05.11.2015

    Škoda, že Alkám nedali nějakou šikovnou pouštní kamufláž. :)

Stránka 1 z 2