České bitevníky L-159 ALCA konečně v Iráku

Foto: Irácká L-159 ALCA na základně Balád. / ara.shafaaq.com
Irácká L-159 ALCA na základně Balád. / ara.shafaaq.com

Ve čtvrtek ráno přistála na irácké základně Balád první dvě bitevní letadla L-159 ALCA iráckých vzdušných sil IQAF (Iraqi Air Force). Stroje ponesou v iráckém letectvu označení IQAF-5903 a IQAF-5904. Alcy na základně uvítal irácký ministr obrany Khaled al-Obeidi.

Dnes se symbolicky zakončilo 15 let snažení prodat cvičné a bitevní letadla L-159 ALCA do zahraničí. Přes řadu nadějných jednání se teprve dnes Irák stává prvním zahraničním uživatelem L-159 ALCA. Irák navíc proklamuje, že využije hlavní schopnost letadel Alca - provádět přesné útoky na pozemní cíle.

“Dnes byly Iráku předány první L159. Po letech neúspěchů se nám podařilo tento obchod zrealizovat,” uvedl před několika hodinami na svém Twitter účtu minsitr obrany Martin Stropnický.

"Můžeme potvrdit, že si irácká strana převzala první dodávku letadel L-159. Jakékoliv detaily kontraktu ani termíny dalších dodávek nebudeme komentovat," řekl Ivo Mravinac, mluvčí investiční skupiny Penta, vlastník Aero Vodochody.

Česká letadla získá nová 115. letka iráckého letectva se sídlem na letecké základně Balád. L-159 ALCA budou v IQAF ideově působit vedle letitých ruských bitevních letadel Su-25. Na rozdíl od ruských letadel však mohou L-159 ALCA používat moderní západní výzbroj.

Pro boj s povstalci L-159 ALCA využije především dvojhlavňový 20mm kanón Plamen a laserem naváděnou munici GBU-12 Paveway II. Iráčané letadla nasadí v rámci blízké pozemní podpory CAS (Close Air Support) - tedy pro přímou podporu pozemních jednotek irácké armády.

Jednosedadlové letadla L-159 ALCA ponesou v iráckém letectvu označení IQAF-5903 až IQAF-5912. Pro dvojsedadlové verze je vyhrazeno označení IQAF-5901 a IQAF-5902. Dvojsedadlové Alcy však budou dodány poslední, neboť se na nich v současné době cvičí iráčtí piloti v České republice.

Vzhledem k náročnosti výcviku se dá očekávat, že iráčtí piloti a pozemní personál se školí v České republice minimálně od začátku roku.

V budoucnu se bude irácké letectvo opírat především o 36 víceúčelových stíhaček F-16IQ Block 52, 24 bitevních a cvičných letadel T-50IQ a 12 bitevních a cvičných L-159 ALCA. V současné době se zdá, že T-50IQ poslouží pro výcvik pilotů stíhaček F-16 a L-159 ALCA primárně pro úkoly CAS.

Zdroj: ara.shafaaq.com

Nahlásit chybu v článku


Související články

Známe detaily smlouvy: Iráčané zaplatí za L-159 ALCA 4 miliardy Kč

Na iráckých vojenských diskuzních fórech se před několika dny objevily detaily smlouvy dodávek L-159 ...

Spojené státy zabily již 20 000 bojovníků Islámského státu?

Jak měřit úspěch leteckého bombardováni? Podle shozených bomb, podle počtu náletů? Jedním z mediálně ...

Čeští piloti L-159 na Trident Juncture 2015

Přípravná fáze letošního největšího cvičení NATO přinesla pilotům z 212. letky, která disponuje ...

L-159 ALCA se na cvičení Trident Juncture 2015 střetl s ptákem

28. říjen 2015 byl pro čáslavskou jednotku v Zaragoze dnem velkého štěstí. V odpoledních hodinách se ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • dusan
    21:36 10.04.2017

    Nejako mi v tým chýba logika. Ak by Argentína mala na väčší počet kusov nie najlacnejších nových strojov L-159 (inak by sa aspoň montáž nevyplatila), tak prečo by nekúpila skôr ...Zobrazit celý příspěvek

    Nejako mi v tým chýba logika.

    Ak by Argentína mala na väčší počet kusov nie najlacnejších nových strojov L-159 (inak by sa aspoň montáž nevyplatila), tak prečo by nekúpila skôr menší počet olietaných nadzvukov ?Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    14:35 16.01.2016

    moc prosím jakékoli info o těch dvou dodaných mašinách, případně jak se vyvíjí celý tendr

    moc prosím jakékoli info o těch dvou dodaných mašinách, případně jak se vyvíjí celý tendr

  • cejkis
    22:37 11.11.2015

    pepa V počítačích letadel 80-90. let jsou používané dvě metody zaměření. CCIP/ Spojitě vypočítávaný bod dopadu kdy radar měří šikmou vzdálenost, cíl je ve přímém letu a ...Zobrazit celý příspěvek

    pepa

    V počítačích letadel 80-90. let jsou používané dvě metody zaměření.

    CCIP/ Spojitě vypočítávaný bod dopadu kdy radar měří šikmou vzdálenost, cíl je ve přímém letu a systém vypočte místo odhození. Odchylka 20m.

    CCRP/ Spojitě vypočátavný bod odhozu, neboli naslepo. Kde je cíl v jednu chvíli uzamčen a sledován radarem. Poté může být radar vypnut do režimu freeze, stroj může klesnout a letět k cíli nepřímo, následně je pomocí INS a GPS pilot veden k vypočítenému místu odhozu. Odchylka kolem 60m.Skrýt celý příspěvek

  • Pepa
    09:35 11.11.2015

    No pokud má být blízká podpora efektivní, tak by neměla být příliš drahá...zajímalo by mě, jak vlastně je nepřesná neřízená munice. Někde jsem kdysi narazil na hodnotu rozptylu ...Zobrazit celý příspěvek

    No pokud má být blízká podpora efektivní, tak by neměla být příliš drahá...zajímalo by mě, jak vlastně je nepřesná neřízená munice. Někde jsem kdysi narazil na hodnotu rozptylu raket CRV7 a tuším, že to bylo pod 1mil (kam se hrabe kanon nebo i odstřelovací puška). Záleží samozřejmě na tom jak je přesný svazek hlavní raketnice a jak se na přesnosti projeví proudění kolem letounu při odpálení.

    Nevíte někdo jaká je kruhová odchylka neřízených 70mm raket na vzdálenost 1-2km?
    A jak to bude s přesností neřízených bomb shozených z moderního letounu se střeleckým počítačem z výšky cca 1-2km?Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    22:37 10.11.2015

    mimochodem není typický náklad Hornetu 4x GBU-12? :)

    mimochodem není typický náklad Hornetu 4x GBU-12? :)

  • skelet
    22:35 10.11.2015

    Cejkis jak jsem již uvedl níže, tak to co nosí L-159 v současnosti je jen zlomek toho s čím se počítalo. Pokud by nedošlo k rozpočtovým škrtům, tak by nosila navigačně střelecký ...Zobrazit celý příspěvek

    Cejkis jak jsem již uvedl níže, tak to co nosí L-159 v současnosti je jen zlomek toho s čím se počítalo. Pokud by nedošlo k rozpočtovým škrtům, tak by nosila navigačně střelecký kontejner, Hellfire/brimstone, GBU-12/GBU-59, resp.SDB atd.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    22:31 10.11.2015

    Cejkis.. AT-3, Hawk 200, AMX, MB-339K, AT-63, L-159, PZL-230, PZL M-99, Jak-131 a turbovrtulové AT-6, A-29 a AT-802. To vše jsou lehké bitevní letouny vyvinuté nebo projektované ...Zobrazit celý příspěvek

    Cejkis..
    AT-3, Hawk 200, AMX, MB-339K, AT-63, L-159, PZL-230, PZL M-99, Jak-131 a turbovrtulové AT-6, A-29 a AT-802. To vše jsou lehké bitevní letouny vyvinuté nebo projektované v osmdesátých a devadesátých letech.
    Mimochodem proč slavná Luftwaffe měla své bitevní letectvo založené na Alpha Jet?
    Za to vše může studie zaplacená Aerem? :)
    Já chápu, že je líbivé říkat jací jsme idioti, ale koncept lehkého bitevníku nevznikl u nás. Byl široce používán od šedesátých let a je používán do dnes.

    L-159 je, respektive měla být konkurentem Hawk100 a Hawk 200.Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    22:31 10.11.2015

    Pokud si představíte útok na pozemní cíle ze středních výšek, aby jste eliminovali plabu mechanických zbraní, budete pod křídly potřebovat: zaměřovací kontejner pro zacílení ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud si představíte útok na pozemní cíle ze středních výšek, aby jste eliminovali plabu mechanických zbraní, budete pod křídly potřebovat:

    zaměřovací kontejner pro zacílení laserem naváděné munice

    pokud nechcete být pro protiletadlové systémy sedící kachnou, tak potřebujete rušící kontejner

    nádrž, aby jste tam doletěli, když už v L159 nenatakujete

    a samotnou munici, což v případě L159A bude stěží 2x GBU12

    výsledkem bude, že L159 již nebude mít stoupavost 60m/s ale méně než poloviční

    Riskujete pilota pro 2 zásahy 227kg bombou ze střední výšky.

    Pokud se rozhodnete pro CAS v malých výškách, již neriskujete, ale v podmínkách Sýrie a Iráku odepisujete pilota. Nehledě na fakt, že GBU nebudete mít čas zaměřit, jedině pomocí návodčího. A pokud budete chtít použít Maverick, tak představa jak zamykáte cíl upřeným pohledem na display a letíte skrze oblak olova je více než zřejmá.

    Dle mého soudu nic z výše uvedeného vybavení Irák na L159 používat nebude. Bude to jen o odhozu běžné munice a střelba z kanonu. Výhoda v podobě sofistikovanosti a možnosti avioniky l159 nebude využívána.Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    22:02 10.11.2015

    skelet L+K v roce 93 čerpadlo ze studie, kterou zpracovala armáda s Aero Vodochody. Cílem studie bylo obhájit projekt a získat objednávku. Bylo to hezké PR. Ostatně i dnes se v ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet

    L+K v roce 93 čerpadlo ze studie, kterou zpracovala armáda s Aero Vodochody. Cílem studie bylo obhájit projekt a získat objednávku. Bylo to hezké PR. Ostatně i dnes se v těchto typech časopisů před každou akvizicí objeví řada správně načasovaných článků. I zde na tomto serveru :-)Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    21:57 10.11.2015

    OndrejK. Až budou stroje typu F16,18,35, L159 schopny letu s ustřeleným motorem, 1/3 vodorovných ploch a 1/2 svislých ocasních ploch, budou mít 30mm kanón s 1350náboji a ...Zobrazit celý příspěvek

    OndrejK.

    Až budou stroje typu F16,18,35, L159 schopny letu s ustřeleným motorem, 1/3 vodorovných ploch a 1/2 svislých ocasních ploch, budou mít 30mm kanón s 1350náboji a podvešených 7 tun munice, tak pak to budou stroje vhodné pro přímou leteckou podporu.

    Do té doby to jsou jen nosiče drahé přesné munice a ještě v případě L159 jen dva kusy. Jestli si někdo myslí, že boj s malými jednotkami pěchoty vyhraje pomocí drahých GPS naváděných bomb za statisíce dolarů odhazovaných na cíle za pár stovek dolarů, je opravdu na omylu.Skrýt celý příspěvek

  • OndrejK
    20:31 10.11.2015

    Zastánci Su-22 a Su-25? Řekněte mi v čem tyhle dva typy jsou lepší než Alca.Su-25 je určitě odolnější, ale Su-22 ani moderní letadla(F-16,F-18 a jiné určitě nejsou odolnější než ...Zobrazit celý příspěvek

    Zastánci Su-22 a Su-25? Řekněte mi v čem tyhle dva typy jsou lepší než Alca.Su-25 je určitě odolnější, ale Su-22 ani moderní letadla(F-16,F-18 a jiné určitě nejsou odolnější než Alca tak nevím proč by se nemohla v boji úspěšně použít. Udržování v provozu Su-22 a Su-25 by bylo velmi nákladné a ještě je otázka zda létání na L-159 nedává pilotům mnohem více než na letitých sůčkách. Přechod z L-159 na Gripen je určitě mnohem pohodovější než by byl ze sůček.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    00:04 09.11.2015

    Opomněl jsem brazilsko-italský letoun AMX a neustale modernizovany A-4 Skyhawk.

    Opomněl jsem brazilsko-italský letoun AMX a neustale modernizovany A-4 Skyhawk.

  • skelet
    23:52 08.11.2015

    Doporučuji si vyhledat L/K ročník 1993, kde byl vývoj lehkých bojových letounů popsán. Vývoj lehkých bojových letounů vycházel z bojových zkušeností z let osmdesátých a začátku let ...Zobrazit celý příspěvek

    Doporučuji si vyhledat L/K ročník 1993, kde byl vývoj lehkých bojových letounů popsán. Vývoj lehkých bojových letounů vycházel z bojových zkušeností z let osmdesátých a začátku let devadesátých (Afghánistán, Kolumbie, Jugoslávie, Irák 1991, občanské války v SSSR).
    Tedy byl potřeba provozně nenáročný letoun, s velkou obratností a nízkou IČ stopou. Z těchto rozborů vyplynulo, že
    1) cvičně bojové letouny, respektive z nich odvozené lehké bitevníky dosahují lepších výsledků s neřízenou municí, než-li nadzvukové letouny s tímtež
    2) bojový náklad nepřesahuje 2tuny
    3) vývoj "inteligentních" zbraní umožňuje zvýšit bojový potenciál lehkých bojových letounů

    Samotný lehký bitevník ¨nebyl nic nového. Luftwaffe jich měla okolo stovky (Alpha Jet A), Italové nabízeli MB326K a MB339K, Tchajwanci mají zase AT-3, Britové v roli nouzového stíhače používali Hawk T.Mk.1, z něj odvodili Hawk 100 a Hawk 200, který je Alce nejpodobnější (radar, jeden člen posádky přesná výzbroj). Dokonce Izraelci s velkým úspěchem používali své Magistery. Krom Alcy se v té době vyvíjely i argentinská Pampa, počítal s tím i Jakovlev a MiG.
    Hawk 200 se exportoval a používá se dodnes. Problém Alcy byl, že byl dokončen v trochu změněné době.
    Idea Hawk200/L-159 počítala se sofistikovanějším protivníkem. Tedy s protivníkem, kde bude zapotřebí v dané oblasti působit s odstupem. Tedy osahat si terén radiolokátorem a následně na něj navést inteligentní výzbroj (v případě L-159 Brimstone)a následně rychle zmizet než se chlapci s MANPADS, respektive v šilce vzpamatují. V druhé půlce devadesátých let se ovšem podmínky změnily, a takto sofistikované lehké bitevníky byly prostě moc drahé. Největším nebezpečím pro bojové letouny se stal chlap s kalachem, maximálně s Dšk.. a na to stačily turbovrtulové lehké bitevníky. Jako Tucano, AT-802, AT-6 a další.

    A znovu opakuji, že Alca není dotažena v podobě v jaké měla být! Již prvotní úvahy počítali s navigačně střeleckým kontejnerem TIALD, průzkumnými kontejnery Vinten, kontejnery REB, raketami Maverick, Brimstone a Alarm! Plamen měl být pouze pomocnou výzbrojí, která měla být nasazována jen při určitých misích, na které se hodí!
    Přesněji počítalo se, že L-159 ponese:
    2x AIM-9, 2x GBU-12, 6xBrimstone, 1x Tiald.
    2x AIM-9, 2-4x Alarm, rušící kontejner
    2x AIM-9, 2-4x PPN, průzkumný kontejner

    A co se podařilo díky rozpočtovým škrtům skutečně integrovat? AIM-9, Maverick, GBU-12 a GBU-16 + neřízená výzbroj. I to Super Tucano má větší výběr zbraní. O At-6 ani nemluvě..

    Mimochodem v současnosti si Irák přebírá jak L-159, tak TA-50.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    22:54 08.11.2015

    Přesně jak to píše cejkis, Alca nahradila ruské stroje především z politických důvodů. Oba typy jak Su 22 tak Su 25 u nás neprošly ani první generálkou, tak že měly minimálně ...Zobrazit celý příspěvek

    Přesně jak to píše cejkis, Alca nahradila ruské stroje především z politických důvodů. Oba typy jak Su 22 tak Su 25 u nás neprošly ani první generálkou, tak že měly minimálně polovinu životnosti před sebou. O tom co je tak zázračná zbraň by rozhodnul jedině konflikt, Su 22 a 25 u nás měly plné sklady munice, pod Alcu nemáme zhola nic!
    Pro úplnost, stačí se podívat jen na vývoj kontejneru Plamen, kolik ten dostal ocenění na výstavách IDET, než konečně začal fungovat. První prototypy se zkoušeli i na SU 25. Jestli je pro někoho Alca výhra, tak ať se sám sebe zeptá, proč je tak komerčně neúspěšná.
    pro D.I.P.: Irák si tyto letouny pořizuje jen z toho důvodu, že jsou rychleji k mání než Jaky 130 a T 50 Golden Eagly. U nás byly uloženy a naprosto nepochopitelně, jen pro ukojení Aera a politiků se prodaly za směšnou cenu ven, místo aby posloužily pro případné potřeby naší armády.
    Chcete-li posuzovat situační povědomí pilota o okolí v Suchojích a Alce, musíte brát na zřetel vývoj, Alca měla v prapůvodní verzi obdobný RWR jako je ruský SPO na sučkách až další modernizací získala jiný, protože vznikala v době, kdy jsme nebyli v NATO, tak jsme byli pro USA nespolehliví, stejný typ RWR se na nacházel v NATO jen na letounech se kterými se nepočítalo pro přímý kontakt. Mimo to, Sučka u nás používaly i kontejnery SPS 141 MVGE, které v irácko íránské válce obstály rušením proti systému Hawk, improved Hawk, Rolan a kanonum Vulcan. Pod Alcu není nic, ani ECM pod, ani průzkum.
    Zkuste se podívat na fotky Migu 21 Lancer na internetu, je to mašina, která dostala od izraelců prakticky shodný radar jako Alca z Itálie a nosil pod trupem na air policingu v Litvě i kontejner Litening, dodnes toto neumí ani naše Alca nebo Gripen. O úpravách se teprve jedná.
    Tady něco o modernizaci polských strojů:
    https://www.flightglobal.com/n...
    pro úplnost, tady najdete současnou podobu bývalého českého Migu číslo 5616, v polsku červená 56
    http://defence-blog.com/news/p...

    Pro nás je to sice pasé, ale schopnosti našeho letectva jsou dosti mizivé, vzhledem k zásobám a typu munice spíše alegorické.Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    21:29 08.11.2015

    D.i.P Modernizovalo je Rusko pod názvem Su39. Obdobně jako US modernizovalo A10. Když by v 90. letech nacpali v Aeru do Su25 avioniku, kterou posléze použili v L159. ...Zobrazit celý příspěvek

    D.i.P

    Modernizovalo je Rusko pod názvem Su39.
    Obdobně jako US modernizovalo A10.

    Když by v 90. letech nacpali v Aeru do Su25 avioniku, kterou posléze použili v L159. Vyměnili motory stejně jako v projektu L159 z ruských za západní, nebyl by problém s dodávkami dílů a tehdy státní Aero mohlo mít zajímavý výrobní program. Aero mohlo i začít spolupráci s ruským výrobcem. Jenže v té době, vše co bylo ruské, bylo špatné.

    L159 vznikl nikoliv jako potřeba armády, ale jako "záchrana" leteckého oboru. Vždyť si zelené mozky neobjednaly, ani cvičné verze ačkoliv je na to v Aeru upozorňovali.

    L159 je koncepčně paskvil, cvičné jednomístné letadlo vyprodukované v nepotřebných počtech pro ČR. Nebo to můžete nazývat tak, že si vytvoříte vlastní třídu letadel, třeba lehký pokročilý bitevník s trochou kevlaru.

    Každopádně o nadcházejícím použití v Iráku mám své pochybnosti zejména nad odolností L159 proti palbě mechanických zbraní. Možným důvodem pro nákup L159 je rozdíl v ceně F16 a L159. Stejně odolnou a mnohem dražší F16 na misích CAS určitě neuvidíme.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 4