České bitevníky L-159 ALCA konečně v Iráku

Foto: Irácká L-159 ALCA na základně Balád. / ara.shafaaq.com
Irácká L-159 ALCA na základně Balád. / ara.shafaaq.com

Ve čtvrtek ráno přistála na irácké základně Balád první dvě bitevní letadla L-159 ALCA iráckých vzdušných sil IQAF (Iraqi Air Force). Stroje ponesou v iráckém letectvu označení IQAF-5903 a IQAF-5904. Alcy na základně uvítal irácký ministr obrany Khaled al-Obeidi.

Dnes se symbolicky zakončilo 15 let snažení prodat cvičné a bitevní letadla L-159 ALCA do zahraničí. Přes řadu nadějných jednání se teprve dnes Irák stává prvním zahraničním uživatelem L-159 ALCA. Irák navíc proklamuje, že využije hlavní schopnost letadel Alca - provádět přesné útoky na pozemní cíle.

“Dnes byly Iráku předány první L159. Po letech neúspěchů se nám podařilo tento obchod zrealizovat,” uvedl před několika hodinami na svém Twitter účtu minsitr obrany Martin Stropnický.

"Můžeme potvrdit, že si irácká strana převzala první dodávku letadel L-159. Jakékoliv detaily kontraktu ani termíny dalších dodávek nebudeme komentovat," řekl Ivo Mravinac, mluvčí investiční skupiny Penta, vlastník Aero Vodochody.

Česká letadla získá nová 115. letka iráckého letectva se sídlem na letecké základně Balád. L-159 ALCA budou v IQAF ideově působit vedle letitých ruských bitevních letadel Su-25. Na rozdíl od ruských letadel však mohou L-159 ALCA používat moderní západní výzbroj.

Pro boj s povstalci L-159 ALCA využije především dvojhlavňový 20mm kanón Plamen a laserem naváděnou munici GBU-12 Paveway II. Iráčané letadla nasadí v rámci blízké pozemní podpory CAS (Close Air Support) - tedy pro přímou podporu pozemních jednotek irácké armády.

Jednosedadlové letadla L-159 ALCA ponesou v iráckém letectvu označení IQAF-5903 až IQAF-5912. Pro dvojsedadlové verze je vyhrazeno označení IQAF-5901 a IQAF-5902. Dvojsedadlové Alcy však budou dodány poslední, neboť se na nich v současné době cvičí iráčtí piloti v České republice.

Vzhledem k náročnosti výcviku se dá očekávat, že iráčtí piloti a pozemní personál se školí v České republice minimálně od začátku roku.

V budoucnu se bude irácké letectvo opírat především o 36 víceúčelových stíhaček F-16IQ Block 52, 24 bitevních a cvičných letadel T-50IQ a 12 bitevních a cvičných L-159 ALCA. V současné době se zdá, že T-50IQ poslouží pro výcvik pilotů stíhaček F-16 a L-159 ALCA primárně pro úkoly CAS.

Zdroj: ara.shafaaq.com

Nahlásit chybu v článku


Související články

Známe detaily smlouvy: Iráčané zaplatí za L-159 ALCA 4 miliardy Kč

Na iráckých vojenských diskuzních fórech se před několika dny objevily detaily smlouvy dodávek L-159 ...

Spojené státy zabily již 20 000 bojovníků Islámského státu?

Jak měřit úspěch leteckého bombardováni? Podle shozených bomb, podle počtu náletů? Jedním z mediálně ...

Čeští piloti L-159 na Trident Juncture 2015

Přípravná fáze letošního největšího cvičení NATO přinesla pilotům z 212. letky, která disponuje ...

L-159 ALCA se na cvičení Trident Juncture 2015 střetl s ptákem

28. říjen 2015 byl pro čáslavskou jednotku v Zaragoze dnem velkého štěstí. V odpoledních hodinách se ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Pepa
    23:31 07.11.2015

    Poláci prodlužují životnost proto, aby vychladly vášně kolem úplatkářské aféry s izraelskými drony...on jim je momentálně nikdo prodat nechce, tak jim ani nic jiného nezbylo...

    Poláci prodlužují životnost proto, aby vychladly vášně kolem úplatkářské aféry s izraelskými drony...on jim je momentálně nikdo prodat nechce, tak jim ani nic jiného nezbylo...

  • Matesaax
    21:23 07.11.2015

    Luky:Zrovna nedávno jsem v nějakém starším ATM našel článek jak na Slovensku likvidují ve VVP Zahorie vyřazenou výzbroj po Su-22 a byla tam právě zmíněna i vyfocena likvidovaná ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky:Zrovna nedávno jsem v nějakém starším ATM našel článek jak na Slovensku likvidují ve VVP Zahorie vyřazenou výzbroj po Su-22 a byla tam právě zmíněna i vyfocena likvidovaná Ch-58 už bez stabilizátorů.Tipuju,že zrovna téhle střely u nás moc kusů nebylo.To samé záběrů s podvěšenými Ch-25 a Ch-29 na našich Su-22/25 moc není.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    20:11 07.11.2015

    Můžu poprosit o nějaký zdroj k těm ŘS? Kdyby tam byly třeba i počty, bylo by to super. Já tomu věřím, jen by mě to zajímalo trochu víc. Je fakt, že co jsem se bavil např. s ...Zobrazit celý příspěvek

    Můžu poprosit o nějaký zdroj k těm ŘS? Kdyby tam byly třeba i počty, bylo by to super.
    Já tomu věřím, jen by mě to zajímalo trochu víc.
    Je fakt, že co jsem se bavil např. s techniky od jednadvacítek, tak jsem se ptal, zda podvěšovali R-13. Jeden mi říkal, že pořád jen R-3S a na bednách od třináctek prý byla velká vrstva prachu...nevím co si myslet (asi šetřili). Jinde se zas uvádělo, že hotovostní stroje měly vždy R-13.
    Když pak byli v Astrachani, tak prý hrozně R-60 letělo úplně do boku a do řiti. Asi stříleli hlavně prošlé kusy, ale z toho co jsem slyšel vyplývalo, že neměli důvěru ve výzbroj strojů.Skrýt celý příspěvek

  • lemkin
    19:45 07.11.2015

    Irák naše L-159 koupil, protože je to letadlo, které nutně potřebuje, je okamžitě k mání a je skoro zadarmo. Až je opotřebí, někdo sestřelí nebo havarují - pochybuji že koupí nové. ...Zobrazit celý příspěvek

    Irák naše L-159 koupil, protože je to letadlo, které nutně potřebuje, je okamžitě k mání a je skoro zadarmo. Až je opotřebí, někdo sestřelí nebo havarují - pochybuji že koupí nové. Navíc za cenu nových strojů.

    Draken to je možná pohádka s lepším koncem.

    L-159 by chtělo modernizovat a certifikovat na ně současnou výzbroj, ovšem po typu letadla po kterém nyní není taková poptávka by to mohl být problém. Země co by ho uplatnily si nové nemohou dovolit, pro ty co peníze mají je už zase zastaralé.Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    19:32 07.11.2015

    Rakety CH-58 naše armáda vlastnila,stejně tak CH-25 a CH-29,průzkumné kontejnery KKR,kontejnery na REB SPS-141 a další množství neřízené výzbroje.V porovnání s tím co máme k ...Zobrazit celý příspěvek

    Rakety CH-58 naše armáda vlastnila,stejně tak CH-25 a CH-29,průzkumné kontejnery KKR,kontejnery na REB SPS-141 a další množství neřízené výzbroje.V porovnání s tím co máme k dispozici pro L-159 je to ohromující síla.Jistě Poláci řeší u Su-22 jen prodloužení životnosti,ale opravdu je vidět,že když se chce vše jde.Navíc jejich vztahy s Ruskem jsou daleko napjatější.U nás máme ruské jen nové Mi-171 a už nyní se řeší jak je co nejrychleji nahradit.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    19:19 07.11.2015

    Když se chce všechno jde.. no nejde, protože není kam dát.. jinak modernizace polských Su-22M4 je na úrovni našich Mig-21MFN. O nic hloubkového se nejedný. Kdyby se chtělo jakože ...Zobrazit celý příspěvek

    Když se chce všechno jde.. no nejde, protože není kam dát.. jinak modernizace polských Su-22M4 je na úrovni našich Mig-21MFN. O nic hloubkového se nejedný.
    Kdyby se chtělo jakože se nakonec nechtělo, bo nás nikdy nikdo nenapadne, tak máme L-159 vyzbrojenou Alarmy, Brimstone a Hellfire. Tož nic no..Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    19:04 07.11.2015

    mám rád tento web: http://ruslet.webnode.cz/techn... ...mezi uživateli i na wiki (zdroj jak noha:) nejsme ...Zobrazit celý příspěvek

    mám rád tento web:
    http://ruslet.webnode.cz/techn...

    ...mezi uživateli i na wiki (zdroj jak noha:) nejsme uvedeni...věřím, že jsme je jako prvosledové síly mohli mít. Nebyl by nějaký obrázek?
    Aby to nebylo jak s atomem, který jsme také měli dostat od Rusů až při konfliktu...Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    18:50 07.11.2015

    Kdaž se chce, tak jde vše, stačí se podívat jak jsou na tom Poláci, Migy 29 provozují dál, i ty naše, mají po modernizaci, ukrajina radar, izrael avioniku, taktické počítače. V ...Zobrazit celý příspěvek

    Kdaž se chce, tak jde vše, stačí se podívat jak jsou na tom Poláci, Migy 29 provozují dál, i ty naše, mají po modernizaci, ukrajina radar, izrael avioniku, taktické počítače.

    V létě převzali první předělanou SU 22
    http://theaviationist.com/2015...
    ...jen tak mimochodem, jak polské tak i naše letectvo mělo pod SU 22 rakety CH 58 s kontejnery Vjuga sloužící pro vyhledávání radarů, pod F 16 nemají poláci HARMy.
    Krom toho Su 22 měly ve výbavě i průzkumné kontejnery KKR.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    18:38 07.11.2015

    Su-25 je hezký stroj, kterého je škoda. To je fakt, ale nesmíte zapomínat na to jak měl program L-159 vypadat, ne jak byl osekaný.. Mimochodem do Su-22M4 by se radiolokátor ...Zobrazit celý příspěvek

    Su-25 je hezký stroj, kterého je škoda. To je fakt, ale nesmíte zapomínat na to jak měl program L-159 vypadat, ne jak byl osekaný..
    Mimochodem do Su-22M4 by se radiolokátor nevešel, musel by být řešen jedině podvěsem.Skrýt celý příspěvek

  • Pepa
    18:14 07.11.2015

    Luky: Na to, že se před vyřazením Su-22 nespotřebovala munice ze skladů a neproměnila se ve vycvičenost pilotů a raději se zničila nebo pod cenou prodala či darovala, si ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky:

    Na to, že se před vyřazením Su-22 nespotřebovala munice ze skladů a neproměnila se ve vycvičenost pilotů a raději se zničila nebo pod cenou prodala či darovala, si stěžoval tuším i velitel letectva. Jednalo se i o řízené střely, které si do té doby nikdo na ostro neodpálil a nebylo toho málo...

    Muž, co zírá na kozy:

    Něco jiného je zprovoznit letadla pro komerčního zákazníka, kdy se ručí za funkčnost všech systémů a něco jiného je dostat letadlo do vzduchu, když vám hoří koudel u ... . Takhle stačí jeden překvapivý útok na naše letiště a piloti vycvičení za miliony můžou tak akorát nafasovat plnou polní a jít do zákopů. Abysme nedopadli jako Němci, kteří teď zpátky vykupují tanky, které rozprodali.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    17:50 07.11.2015

    ..ale asi ty neřízené střely vyvezli do světa nebo darovali Afgáncům. Je mi jasný, že v devadesátých toho muselo být spousta.

    ..ale asi ty neřízené střely vyvezli do světa nebo darovali Afgáncům. Je mi jasný, že v devadesátých toho muselo být spousta.

  • Luky
    17:38 07.11.2015

    I když byste odbourali problémy s avionikou a kompatibilitou (nákladnou modernizací), tak vám stále zůstanou věčné problémy s motory a náhradními díly, prodlužováním životnosti ...Zobrazit celý příspěvek

    I když byste odbourali problémy s avionikou a kompatibilitou (nákladnou modernizací), tak vám stále zůstanou věčné problémy s motory a náhradními díly, prodlužováním životnosti draku atd...

    Nechápu, že nedávno psali, že museli nakupovat neřízené rakety pro Mi-24...jako by ve skladech ty přebytky neměli...osobně bych jimi vyzbrojil Mi-171, ale už se opakuju..

    Co se týče řízené východní protizemní munice pro Su-25 a 22, tak té asi nikdy moc nebylo (pokud nějaká, i když alespoň v AS-7 jsem věřil). Nějak si nevzpomínám, že bych ji viděl někdy navěšenou.Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    17:24 07.11.2015

    Flanker.Jirka:S tou ruskou výzbrojí mě to napadlo již mnohokrát,proč se nevyužili narvané sklady výzbroje pro ruské letouny,zejména raketové bloky UB-16/32 či B-8M by nebyl až ...Zobrazit celý příspěvek

    Flanker.Jirka:S tou ruskou výzbrojí mě to napadlo již mnohokrát,proč se nevyužili narvané sklady výzbroje pro ruské letouny,zejména raketové bloky UB-16/32 či B-8M by nebyl až takový problém upravit pro L-159 a pro výcvik by to bohatě stačilo.
    Co se týká modernizace letounů Su,tak plně souhlasím s Cejkisem,že i dnes by modernizovaná Su-25 byl stroj o dost lepší než L-159.S odstupem času bych dokonce řekl,že ještě lepší by byla modernizace Su-22,který není tak jednoúčelový a navíc jde o výkonný nadzvukový letoun,i když má vyšší provozní náklady.Bohužel v 90 letech byla u nás velká euforie,že si postavíme vlastní bojový stroj na základě L-39.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    15:28 07.11.2015

    to cejkis: naprostý souhlas, ty mašiny měly dobrý potenciál, jen samotní rusové zkoušeli všemožné, i v podvěsu pod trupem radar Kopjo. Izrael upravil pár SU 25 Gruzii. Od věci by ...Zobrazit celý příspěvek

    to cejkis: naprostý souhlas, ty mašiny měly dobrý potenciál, jen samotní rusové zkoušeli všemožné, i v podvěsu pod trupem radar Kopjo. Izrael upravil pár SU 25 Gruzii.
    Od věci by možná nebylo ani překopat Su 22 M4 a vybavit je alespoň radarem Grifo, Alca má radar pěkný, ale může jen koukat jak před ní vše ulítne, včetně linkových letadel.Skrýt celý příspěvek

  • Padousek
    12:04 07.11.2015

    Třeba budou iráčané s Alcami spokojené a v budoucnu si objednají zbrusu nové stroje - buď modernizované L-159 s mokrým křídlem (L-169?) a nebo L-39NG. Nebylo by na škodu, vyslat ...Zobrazit celý příspěvek

    Třeba budou iráčané s Alcami spokojené a v budoucnu si objednají zbrusu nové stroje - buď modernizované L-159 s mokrým křídlem (L-169?) a nebo L-39NG.

    Nebylo by na škodu, vyslat do Iráku české piloty a letecké intruktory. Učili by iráčany létat a semtam by podnikli nějaký nálet na ISIS.Skrýt celý příspěvek

  • Muž, co zírá na kozy
    11:09 07.11.2015

    Pepa: Musela by to být ale hodně pomalá krize, protože jenom reaktivace uloženek pro Draken int. trvá už přes rok. A levné by to asi taky moc nebylo, protože neberete v potaz ...Zobrazit celý příspěvek

    Pepa: Musela by to být ale hodně pomalá krize, protože jenom reaktivace uloženek pro Draken int. trvá už přes rok. A levné by to asi taky moc nebylo, protože neberete v potaz potřebu pro takový případ udržovat několikanásobně početnější personál.Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    22:59 06.11.2015

    V 90. letech jsem tvrdil, že nejlepší řešení je vyvinout modernizační westernizovaný set pro Su25. Dodnes si zatím stojím. Byly by to nejlepší bitevníky v NATO.

    V 90. letech jsem tvrdil, že nejlepší řešení je vyvinout modernizační westernizovaný set pro Su25. Dodnes si zatím stojím. Byly by to nejlepší bitevníky v NATO.

  • Pepa
    22:57 06.11.2015

    Škoda, zakonzarvované l-159 byly dobrá záloha pro případ skutečné krize a cena za udržování takového žolíka v kapse nebyla až tak vysoká. Která jiná armáda mohla tvrdit, že může, ...Zobrazit celý příspěvek

    Škoda, zakonzarvované l-159 byly dobrá záloha pro případ skutečné krize a cena za udržování takového žolíka v kapse nebyla až tak vysoká. Která jiná armáda mohla tvrdit, že může, bez cizí pomoci, velmi rychle zdvojnásobit sílu svého letectva. Takhle stačí pár koaličních cvičení a naše letectvo, i vrtulníkové, přestane existovat...Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    13:09 06.11.2015

    Je vůbec se čím chlubit? :-D Po 15 letech snahy všude po světě prosadit letoun se zkratkou ALCA v tendrech na cvičné letouny, se to konečně podařilo v agónii se zmítajícím zbytku ...Zobrazit celý příspěvek

    Je vůbec se čím chlubit? :-D Po 15 letech snahy všude po světě prosadit letoun se zkratkou ALCA v tendrech na cvičné letouny, se to konečně podařilo v agónii se zmítajícím zbytku Iráku. Prodáno se slevami, totálně pod cenou a na věčné časy.
    Více jak polovina úspěchu tohoto kontraktu stojí na tom, že Alcy byly u nás bezprizorní a jsou rychle k mání.
    Věčná škoda, že tu nikdo nebral v potaz plné sklady ruské letecké výzbroje a alespoň pro neřízené rakety a pumy menších ráží pod Alcou nevyzkoušeli. Takhle jim to tam bude stát a čekat na drahou výzbroj. Ostatně, v ČR to se sklady munice pro Alcu asi nebude o nic lepší.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    07:22 06.11.2015

    byl i obrázek zepředu a tam měly opravdu jen dva pod každým křídlem - a na nich celkem čtyři nádrže. Asi je sundali kvůli odporu...byl to dlouhý přelet...

    byl i obrázek zepředu a tam měly opravdu jen dva pod každým křídlem - a na nich celkem čtyři nádrže. Asi je sundali kvůli odporu...byl to dlouhý přelet...

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 3