České JAS-39 Gripen zlepšují své operační schopnosti díky softwarovému upgradu

JAS-39 Gripen Vzdušných sil ČR; větší foto / 211. taktická letka 

České letectvo úspěšně dokončilo upgrade své flotily stíhacích letounů Gripen na operační systém MS20. Tato aktualizace výrazně zlepšuje bojové a komunikační schopnosti letounu Gripen.

Operační systém MS20 přináší řadu změn a vylepšení. Díky integraci neřízených a laserem řízených bomb do výzbroje letounů tato aktualizace zvyšuje schopnosti letounů Gripen při útocích na pozemní cíle. Schopnosti vzduch–vzduch jsou vylepšeny zavedením nových radarových režimů a významným prodloužením dosahu radaru.

 

 

Dalším klíčovým prvkem bude integrace zaměřovacího elektrooptického podvěsu Litening III, který bude využíván nejen pro navádění leteckých střel a bomb, ale také pro letecký průzkum a zjišťování cílů. Aktualizace rovněž implementuje datovou komunikaci Aliance, Link 16, a zavádí kryptomoduly pro tajnou komunikaci.

 

Díky modernizaci českých letounů Gripen se výrazně zvýší operační schopnosti Vzdušných sil Armády České republiky. Naši zaměstnanci oceňují úzkou a úspěšnou spolupráci se švédskou stranou, a to jak v rámci tohoto konkrétního modernizačního projektu, tak i celkově v průběhu třináctiletého období, kdy provozujeme letouny Gripen, uvedl plukovník Petr Tománek, velitel základny taktického letectva Čáslav.
 

Aktualizace zahrnuje vylepšení hardwaru i softwaru. Dne 12. března 2018 byl nový software integrován do prvních českých letounů Gripen, a to jak do jednomístné, tak i dvoumístné verze. Tento den představuje symbolické datum, kdy si připomínáme 19. výročí vstupu České republiky do NATO. Po úspěšných letových zkouškách byl software MS20 integrován do zbývajících stíhaček. To umožnilo plynulý a okamžitý přechod na novou aktualizaci MS20.

 

„Z úspěšného provedení této aktualizace máme velkou radost. Je nám ctí mít v českých leteckých silách dlouhodobého partnera. A právě díky dlouhodobé vzájemné spolupráci mezi švédskou vládní agenturou FMV, českým letectvem a společností Saab proběhl upgrade hladce a podle plánu. Pilotům i celému letectvu přejeme úspěšné pokračování v plnění svých cílů jak v rámci vlastních operací ochrany vzdušného prostoru, tak i v rámci společných operací NATO,“  říká Jonas Hjelm, viceprezident a vedoucí divize Aeronautics společnosti SAAB AB.

 

Liteningje zaměřovací, průzkumný a navigační systém. Jeho úkolem je především navádět na stacionární i pohyblivé cíle laserem i satelitem naváděné přesné zbraně. Dokáže také poskytovat průzkumné, sledovací nebo zpravodajské (tzv. ISR) informace. Své uplatnění najde například při zhodnocování výsledků bombardování.

V případě českých JAS-39C/D Gripen (výhledově snad i L-159 ALCA) Litening zajistí navádění přesných pum GBU-12/16 Paveway II. Ministerstvo obrany ČR pro letouny Gripen objednalo celkově 200 těchto laserem naváděných pum. Pouzdro Litening je přitom schopno laserem ozářit jak stacionární cíl v podobě budovy nebo bunkru, tak pohybující se cíl, jako je například tank.

GBU-12 (hmotnost pumy 224 kg/500 liber) a GBU-16 (454 kg/1000 liber) Paveway II (Guided Bomb Units 12/16 Precision Avionics Vectoring Equipment) je členem velké rodiny chytrých“ pum Paveway.

Základ pumy Paveway tvoří klasická „hloupá“ puma Mk. 82/83 a přídavný naváděcí kit. Na hrot Mk. 82/83 je umístěná naváděcí a řídící jednotka a na dno pak směrové řídící plochy. Ač se jedná o jednu z nejlevnějších „chytrých“ pum, jednotková katalogová cena je cca 450 000 Kč. 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Vylepšené F/A-18E/F Super Hornet místo F-35C Lightning II

Rozpočet Pentagonu pro fiskální rok 2019 (FY2019) počítá s nákupem dalších 24 námořních stíhaček F/A-18E/F Super Hornet. Nákup je součástí široké snahy amerického námořnictva (US Navy) početně ...

Chorvatsko koupí stíhačky F-16 z Izraele

Chorvatsko nakoupí 12 olétaných izraelských stíhaček F-16C/D Barak za 500 milionů dolarů. V chorvatském letectvu F-16 nahradí sovětské stíhačky MiG-21bis-D a MiG-21UMD.

Stíhačky F-16 Block 70/72 pro Slovensko?

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency), ve středu odsouhlasila potenciální prodej 14 stíhaček F-16 Block ...

Evropská stíhačka šesté generace

Francie a Německo začnou společně vyvíjet nástupce stíhaček Eurofighter Typhoon a Dassault Rafale. Nová evropská stíhačka šesté generace vstoupí do služby kolem roku 2040.

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

  • dusan
    21:02 22.05.2018

    Clanek

    Pepierové ceny je úplne zbytočné porovnávať, nevieme čo všetko je za tým a to nie len okolo zbraní, ale okolo ekonomiky, financovania, politických vplyvov atď.

    Stíhačka nie je auto, kde sa handrkuje len o cene a výbave .... je to "ťažká" politika o ktorej mi tu sotva čosi tušíme, takže je to zbytočné hodnotiť.

  • Jara
    15:25 16.04.2018

    Tak píše se že ALCY prochází malými modernizacemi, ale s toho co jsem četl se na nich maká hodně což je dobře a takovéhle modernizace které se provádí na 159 a gripenech drží naše letectvo úrovni výcviku na vysoké úrovni to teď teprve poznají Slováci až nakoupí Vipery co musí všechno dohonit

  • ArWe
    20:00 13.04.2018

    Pěkný článek o modernizaci L-159 je zde:

    http://czechairforce.com/news/modernizace-letounu-l-159a-pokracuje/

    Výzbroj kterou používá na letounech L-159 české letectvo je popsána na těchto stránkách:

    http://www.212sqn.cz/index.php?action=technika#vyzbroj

    Kdysi vyšel velice obsáhlý článek o zkouškách výzbroje pro CzAF i v L+K. Moc toho není, ale pro výcvik to asi stačí. Výrobce bude mít ozkoušeno zajisté více typů výzbroje. Ty stránky czechairforce.com jsou pěkný :)

  • Flader
    16:03 13.04.2018

    Je vlastne niekde reálny (aktuálny) zoznam výzbroje ktorá je na L-159 certifikovaná?

  • Flader
    15:52 13.04.2018

    L-159 by veru moderná navádzaná vyzbroj veru veľmi pristala.

  • lemkin
    15:44 13.04.2018

    Raději bych četl, že se dovyzbrojila L-159 něčím moderním........ Přeci jen tohle jsou letadla na operativní leasing.

  • niko
    10:06 12.04.2018

    Gripen C ms20 nemoze niest AIM 120 C7. Zato moze niest raketu meteor, co je v podstate rovnaka kategoria.

  • KOLT
    09:00 12.04.2018

    Clanek, já jsem právě ani u M20 nikde zmínku o AIM-120-C7 nenašel :-( Ale nějak zásadně jsem se po tom nepídil.

  • KOLT
    08:59 12.04.2018

    V tom případě se omlouvám. Nicméně v L-159 by měl takový radar smysl jedině pro mapování terénu, kvůli BVR raketám skutečně nemá cenu montovat do letadla tak drahý radar. Upřímně řečeno, beru L-159 trochu jako "spotřebku", v reálném konfliktu by holt padaly, takže bych u nich nezvedal zbytečně cenu. To radši ať se ty peníze vezmou a integrují se za ně další typy protizemních střel ap. Případně ať jsou vybaveny izraelskými laserovými rušičkami proti IR střelám.

  • Molle
    08:33 12.04.2018

    Cejkis
    Proc troskarit?Rovnou bych to zaokrouhlil na 10 stroju.
    Aspon si v budoucnu uz nebudou muset skemrat o dalsi,nez prijde neco z vlhkych snu (F-35,Airbus xxx, )

    A ty nemocnice se stejne nestavi.Skoly se premeni na jizdne zadarmo,atd.. :)

  • Clanek
    08:29 12.04.2018

    A zpet ke gripenum: neintegruje tenhle posledni upgrade i AIM-120 AMRAAM ve verzi C-7? To by stalo za to v clanku zminit, uz kvuli te debate "vedle" kde vyslo najevo, ze se schopnostma nosit jen C-5 by mohla byt CR brzo bez MRAAM schopnosti, kdyby neco nahodou vypuklo...
    Muze nekdo C-7 potvrdit / vyvratit?

  • tryskac
    08:03 12.04.2018

    pisal som o radare pre L159

  • KOLT
    05:24 12.04.2018

    AESA radar bude mít až Gripen E/F. Nehledě na to, že tyhle střely podporuje už současný radar...

  • tryskac
    23:40 11.04.2018

    co sa radaru Grifo tyka, nie som si 100% isty, ale posledna verzia by mala byt AESA.

    http://www.leonardocompany.com/en/-/grifo-s

    Z jeho vlastnosti vyberiem nasledovne:
    Compatibility with modern semi-active and active
    missiles
    – Short Range IR missiles (e.g. AIM-9L-M-X, Python 4)
    – BVR (e.g. AIM-120 AMRAAM, MICA, Derby)

    S integraciou BVR striel by sa to lietadlo dostalo na novu uroven. Rozhodne by to bola zaujimava moznost napr. pre Pobaltske staty. Pri defenzivnych ulohach, kedy leti proti "utocnikovi", ale sa ho nesnazi dohnat, by ten handicap nebol az taky neprekonatelny.
    Dalsie, mozno podstatnejsie vlastnosti by boli, keby mal ten radar moznost kopirovat teren, vtedy by slovo "advanced" v nazve lietadla dostalo novu kvalitu.

  • flanker.jirka
    22:08 11.04.2018

    cejkis: jasně, že se očekává to, že na výcvik AG bude zapotřebí navýšení letových hodin a nejlépe i více letadel :-D

  • flanker.jirka
    22:07 11.04.2018

    skelet: no a právě proto tvrdím, že nějaký AESA radar je pro ní zbytečnost

  • skelet
    21:47 11.04.2018

    cejkis: možná asi proto ministerstvo obrany chce navýšit počet Gripenů

  • cejkis
    21:35 11.04.2018

    Těším se na grotesku až se omylem, náhodně či posléze zjistí, že stávající počt gripenů již nestačí pro výcvik air-air, hotovost ČR, zahranční mise a nově i výcvik air-ground.

    Těším se na okamžik až si nový ministr vytáhne černého petra a oznámí národu smutnou zprávu, že potřebuje další 4 kousky. Pak se bude každý stroj přepočítávat na nemocnice, školky, důchody a preference budou padat jako kámen :D

  • skelet
    21:17 11.04.2018

    flanker.jirka: jsem si nevšiml, že by L-159 měla kdy za úkol stíhat letadla.

  • flanker.jirka
    21:09 11.04.2018

    logik: pokud se budeme bavit o vnitropulzní modulaci, tak je jedno zda jsou generátory a směšovače v jednotlivých prvcích a nebo cetnrálně pro celou anténu jako v případě klasických antén. SW se generování změnit lze a s tím i daný kompresní poměr, odstup signálu od šumu.
    Spolu s možnou instalací přijímačů s větším dynamickým rozsahem a citlivostí se dostávají stále dál.
    U MPRF radarů není problém s prodloužením dosahu, asi to dříve nedávalo smysl z důvodu detekčních vlastností.

  • flanker.jirka
    20:58 11.04.2018

    JP.. AESA pro L 159 by měla smysl, pokud by jste z ní udělal UAV na průzkum země. Pro současné použití je to k ničemu, radar by byl dražší než zbytek letadla a stejně by stále koukal na to jak se mu vzdalují i dopravní letadla ;-)

  • Arccos
    20:09 11.04.2018

    ondrasik, JP: Kvůli rázové vlně to není, jde o oddělení tzv. mezní vrstvy, což je proud vzduchu těsně obtékající trup letadla. V této vrstvě je rychlost proudění kvůli vazkosti vzduchu a různým vírům nižší než v okolí, dokonce může být i nulová. To je pochopitelně pro chod motorů značne nevýhodné. Ostatně je to pěkně popsané i v odkazu od JP (zajímavý, díky za něj).

  • niko
    19:36 11.04.2018

    Gratulujem k dokonceniu upgradu. Chlapi ma ACR nakupene uz aj rakety Meteor ? Alebo pouziva stále AMRAAM C5 ?

  • logik
    19:15 11.04.2018

    clanek: u AESA radarů jde pravděpdoobně softwarem upravit i samotnou modulaci jednotlivých prvků radaru, jestli to jde u Dopplerovského radaru nevím (teoreticky ano, ale je otázka, jestli to konkrétní HW umí).

    Co jde udělat SW určitě je zlepšení algoritmu na analýzu signálů a oddělení signálu od šumu.

  • Jara
    19:12 11.04.2018

    Nevím schopnosti vzduch-vzduch by významně posunula integrace střel Meteor a jejich nákup v hojném počtu podle mého....změna softwaru dovolí integraci střeleckého/značkovacího kontejneru tomu rozumým ale prodloužit dosah? Nevím ale tak na druhou stranu mám jen základy elektrotechniky....

  • Clanek
    19:00 11.04.2018

    "Schopnosti vzduch–vzduch jsou vylepšeny zavedením nových radarových režimů a významným prodloužením dosahu radaru."

    Jak se da pomoci softwareove zmeny vyznamne prodlouzit dosah radaru?

  • JP--
    18:10 11.04.2018

    Ondrasik kůli rázové vlně. F -35 je má vevnitř když se dobře podiváš jsou vidět jinak kuk sem
    http://www.leteckemotory.cz/teorie/teorie-konstr-01.php

    Jinak věčná škoda, že neni AESA a nějaký smysluplný MLU update na L-159ky pak by třeba naše letectvo konečně mělo zas větší smysl.

  • ondrasik
    17:55 11.04.2018

    Kluci vysvětlete mi jednu technickou záležitost ohledně konstrukce letounu. Nejsem technik nebo strojař, tak to berte v potaz...
    Proč má každý letoun oddělený nasávací otvor do motoru od trupu takovou silnou kovovou přepážkou? Proč není ten otvor jednoduše z poloviny součástí trupu? Letadlo, které to tak má, je podle fotek F-35, a AV-8B.
    Je to takový technický problém?
    Díky

  • Flader
    17:22 11.04.2018

    Tak chlapci z marketingu u SAAB-u ešte nehádžu flintu do žita :)