Český bitevník F/A-259 pro americký projekt OA/X

Vizualizace F/A-259 / Aero Vodochody

Česká firma Aero Vodochody představila na probíhající letecké výstavě Farnborough International Air Show projekt lehkého bojového letounu F/A-259 Striker. Stroj vychází z bitevního letadla L-159 ALCA a je nabízen především pro americký program OA-X (Observation/Attack-X). Zároveň Aero Vodochody uzavřelo zakázky na dodávky L-39NG do USA a Portugalska.

F/A-259 Striker

Americké letectvo plánuje nakoupit 350 lehkých bitevních a průzkumných letadel, a to i přes nedávnou nehodu turbovrtulového letounu A-29 Super Tucano, při které zemřel americký pilot. Po nehodě letectvo předčasně ukončilo demonstrační letecké testování turbovrtulových letounů A-29 a AT-6B Wolverine. Letecké testy měly pomoci letectvu určit přesné požadavky na budoucí stroje OA-X.

 

 

Hlavními požadavky na OA-X jsou především nízké pořizovací a provozní náklady. Cílem je nasazovat letadla OA-X v oblastech bez přítomnosti protivzdušné obrany (PVO) a umožnit pilotům výkonných proudových letadel (zejména F-35 Lightning II) soustředit se na výcvik boje proti vyspělému protivníkovi. Letouny OA-X mohou být například dobře využity v očekávaných rozsáhlých bojích v městské zástavbě.
 

Očekává se, že letectvo vyzve průmysl k předložení nabídek pro program OA-X do konce letošního roku.

 

Aero Vodochody a izraelská IAI (Israel Aerospace Industries) Američanům pro OA-X nabízejí podzvukový stroj F/A-259, což je hloubkově modernizovaná L-159 ALCA. Podle magazínu Flight Global F/A-259 poprvé vzlétne v roce 2020.
 

Výhodou českého letounu (z hlediska podpory ze strany amerického průmyslu) je skutečnost, že je poháněn americkým proudovým motorem Honeywell F124-GA-100. Giuseppe Giordo, italský šéf Aero Vodochody, uvedl, že bojově testovaná L-159 nabízí pro program OA-X „při nízkém riziku cenově nejvýhodnější řešení.“ Podle italského šéfa se navíc s americkou firmou Honeywell vedou rozhovory „na nejvyšší úrovni“ o vývoji vylepšeného motoru F124 pro F/A-259. Navíc pokud dojde k nákupu F/A-259, v USA vznikne výrobní linka.
 

„Je poněkud podivné a ne příliš bezpečné [pro americké piloty - pozn. red.] přesedat z proudového do turbovrtulového letadla, takže nabízíme řešení s proudovým letadlem, díky kterému budou moci piloti pracovat bezpečněji,“ vyjadřuje se Giordo skepticky k nákup turbovrtulových letadel. „Věříme, že piloti USA potřebují nejlepší prostředky pro blízkou leteckou podporu. Tohle není vývojové letadlo. Je operačně nasazeno v reálném bojovém prostředí a umí se zhostit mnoha rolí.“

 

Hlavním vnějším rozpoznávacím znakem F/A-259 je použití tzv. „mokrého“ křídla, tedy křídla se zabudovanými palivovými nádržemi. Použití mokrého křídla zvedlo dolet F/A-259 a umožnilo pod křídla přidat další závěsníky pro zbraně. Bližší údaje o letounu nejsou známy, ale avionika, senzory a zbraňové systémy jsou izraelské výroby (IAI, ELTA Systems). 

 

Podle IHS Janes je kokpit F/A-259 uzpůsoben pro použití brýlí pro noční vidění, pilot má k dispozici dva velké barevné displeje (s taktickou pohyblivou mapou), datalink nebo radiolokátor se syntetickou aperturou (SAR) s indikátorem pozemních pohyblivých cílů (GMTI). Na přání lze F/A-259 vybavit systémem pro pilotní helmy s průhledovým displejem, radiolokátorem s aktivním elektronickým snímáním (AESA), nástavcem pro tankování ve vzduchu a satelitní komunikací.
 

Letoun dokáže nést řízené i neřízené pumy, řízené a neřízené rakety vzduch-země a také střely vzduch-vzduch krátkého dosahu. Pod křídla lze podvěsit kontejner s dvojicí českých 20mm kanónů Plamen a také zaměřovací a průzkumná pouzdra. Maximální rychlost je  Mach 0,82, rychlost stoupání 3170 metrů za minutu a dostup 13 106 metrů.

 

Je třeba připomenout, že letouny Alca již ve Spojených státech létají, a to u společnosti Draken International. V současné době Draken operuje s flotilou svých L-159 na základně Kingsley Field (Oregon), kde Alcy hrají letouny protivníka a pomáhají cvičit piloty stíhaček F-15 ze 173. stíhacího křídla (173rd Fighter Wing).

 

„Je rozhodně menší než F-15, které vidíte každý běžný den létat, ale přesto nám poskytne dobrou realistickou replikaci a kvalitní výcvik,“ říká o L-159 kapitán Chris DuBois, instruktor a pilot 173. stíhacího křídla. Letecký výcvik pilotů F-15 proti L-159 začne v roce 2019.
 

L-39NG

Zároveň se Aeru Vodochody podařilo prorazit s novým cvičným letounem L-39NG (L-39 Next Generation). Na letecké výstavě Farnborough byla podpisem stvrzena dodávka 12 L-39NG pro americkou firmu RSW Aviation (včetně modernizace šesti L-39 na verzi L-39CW) a pro portugalskou SkyTech deset L-39NG (včetně opce na šest dalších L-39NG).

 

Již dříve se Aeru podařilo prodat čtyři L-39NG (pro vedení boje vzduch-země) do Senegalu. Aero plánuje v roce 2020 dodat šest L-39NG a od roku 2023 vyrábět až 20 L-39NG ročně. Již dříve Giordo uvedl, že ambicí firmy je v příštích deseti letech prodat 150 letadel, což je podle něj přibližně asi deset procent světového trhu s cvičnými letadly bez USA a Ruska. Cena L-39NG má být do 10 milionů dolarů.

 

„Jsme hrdí na to, že v návaznosti na podpis kontraktu se Senegalem, jsme podepsali další závaznou dohodu, jež nám navyšuje počet objednávek na 38 letounů  [32 L-39NG a šest L-39CW - pozn. red.]  k dodání mezi lety 2020 až 2022 a přichází od mezinárodního zákazníka. Dohoda se SkyTechem pro nás představuje strategické partnerství a start nové éry proudového výcviku v době, kdy mají všechny vzdušné síly urgentní potřebu výcviku při nízkých nákladech, a současně zvýšených požadavcích na čas a kapacitu,“ uvedl Giordo.

 

Roll-out prvního L-39NG se očekává první říjnový týden letošního roku a s leteckými testy se začne v listopadu. Senegal jako první zákazník dostane L-39NG v roce 2020.
 

Je zajímavé, že Spojené státy jsou již nyní domovem více než 300 strojů L-39 s licencemi pro civilní účely, a to v celé řadě různých konfigurací.

 

Zdroj: Aviation Week

Nahlásit chybu v článku


Související články

Aero zahájilo výrobu prvních letounů L-39NG

V uplynulých týdnech se v Aeru Vodochody naplno rozjela výroba nových dílů na letoun L-39NG, novou ...

Aero Vodochody po 20 letech prodává nové letouny do zahraničí

Prezident republiky Senegal Macky Sall oznámil během oslav Dne nezávislosti, připadajícího na 4. ...

Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu

Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských ...

Klíčové modernizační projekty Armády ČR

Náčelník Generální štábu (GŠ) generálporučík Aleš Opata představil ambiciózní program modernizace ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • logik
    15:04 10.08.2018

    jirosi: To třeba i jo, ale to si stěžujte u AČR, že objednala, co objednala - a že plnotučný spárky chtěla až teď.... Aero mělo omezený možnosti, bez "spolupráce" AČR nemělo na ...Zobrazit celý příspěvek

    jirosi: To třeba i jo, ale to si stěžujte u AČR, že objednala, co objednala - a že plnotučný spárky chtěla až teď.... Aero mělo omezený možnosti, bez "spolupráce" AČR nemělo na vývoj dost peněz.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    14:52 10.08.2018

    Koncept T2, vypadá jako něco jak měla "Alca" vypadat od začátku. Aby měla na trhu alespoň šanci.
    Dvoumístná cvičná, s možností v mezi čase trénovat bojové operace.

    Koncept T2, vypadá jako něco jak měla "Alca" vypadat od začátku. Aby měla na trhu alespoň šanci.
    Dvoumístná cvičná, s možností v mezi čase trénovat bojové operace.

  • Luky
    00:51 26.07.2018

    K té optice Mavericku - vzpomínám si, že jsmem někde dříve četl, jak si piloti A-10 rádi nechávali na podvěsu jeden IČ Maverick a ten pak používali jako střelecký kontejner pro ...Zobrazit celý příspěvek

    K té optice Mavericku - vzpomínám si, že jsmem někde dříve četl, jak si piloti A-10 rádi nechávali na podvěsu jeden IČ Maverick a ten pak používali jako střelecký kontejner pro palbu kanonemSkrýt celý příspěvek

  • logik
    19:50 25.07.2018

    Proxy: takovédle letadlo má pro radar dosti jiný zorný úhel, než klasické. Pro výcvik, kte kterému budou lehké bitevníky vždy mimo jiné sloužit, to IMHO příliš vhodné není. To mi ...Zobrazit celý příspěvek

    Proxy: takovédle letadlo má pro radar dosti jiný zorný úhel, než klasické. Pro výcvik, kte kterému budou lehké bitevníky vždy mimo jiné sloužit, to IMHO příliš vhodné není. To mi přijde plnotučné řešení alá Alca lepší - i tam přeci jde případně někde radar neosadit (viz např. verze T1).Skrýt celý příspěvek

  • Proxy
    19:19 25.07.2018

    Co se týče radaru, celkem se mi líbil Textron AirLand Scorpion a jeho pumovnice, ale kazí to pak radar a senzory, které se tam dají ...Zobrazit celý příspěvek

    Co se týče radaru, celkem se mi líbil Textron AirLand Scorpion a jeho pumovnice, ale kazí to pak radar a senzory, které se tam dají napasovat:

    https://thaimilitaryandasianre...
    https://thaimilitaryandasianre...
    https://breakingdefense.com/wp...

    Takový zvláštní kompromis. Vzhledem k účelu, ceně a materiálům zhoršený radarový a aerodynamický profil asi stojí za možnost konfigurace, kde na jedno letadlo se senzory připadá několik s více munice?Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    18:48 25.07.2018

    Přelétnul jsem v rychlosti dvě poslední stránky a k té "nedostatečnosti" Alcy bych poznamenal, že radar je její zásadní senzor. Má integrované AGM-65 a ty mají vlastní optiku - ...Zobrazit celý příspěvek

    Přelétnul jsem v rychlosti dvě poslední stránky a k té "nedostatečnosti" Alcy bych poznamenal, že radar je její zásadní senzor. Má integrované AGM-65 a ty mají vlastní optiku - čili on si širokopásmově na radaru vyhledá cíl nebo skupinu cílů, hlavice Mavericku se tam koukne a pilot provede jemné dohledání/výběr cíle.

    @Flader
    Tak ona Alča má kromě radaru a více závěsníků taky motor 28kN vs 16,9kN Albíka. To je celkem slušný rozdíl v tahu.Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    18:02 25.07.2018

    Aby to nakoniec nedopadlo tak, že než sa dostane skutočná F/A 259 do vzduchu, tak budú mať svoj ľahký bitevník hototový aj ...Zobrazit celý příspěvek

    Aby to nakoniec nedopadlo tak, že než sa dostane skutočná F/A 259 do vzduchu, tak budú mať svoj ľahký bitevník hototový aj Turci:

    https://defence-blog.com/aviat... Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    12:16 25.07.2018

    logik: asi jsem to napsal nešikovně. Su-39 nepřekročil stádium prototypu, takže i ten podvěšovaný radar zůstal v "úvahách". By´t byl testován. Tryskac: málem bych zapomněl, že v ...Zobrazit celý příspěvek

    logik: asi jsem to napsal nešikovně. Su-39 nepřekročil stádium prototypu, takže i ten podvěšovaný radar zůstal v "úvahách". By´t byl testován.
    Tryskac: málem bych zapomněl, že v rámci modernizace ruských Su-25 se zvyžovala verze "SM", která měla obdržet radiolokátor Kopyo 25. Ale v rámci snižování ceny jen nakonec modernizace neobdržela.
    Z dalších podzvuků má radar Hawk 200 (AN/APG-66) a AMX (EL/M 2001)Skrýt celý příspěvek

  • logik
    12:05 25.07.2018

    skelet: Su-25TM měla radar v kontejneru i realizovanej, takže předpokládám, že s ním umí i Su-39, Z deklarovaný výzbroje je to v podstatě jistý (do čumáku mu ho co vím nedali).

    skelet: Su-25TM měla radar v kontejneru i realizovanej, takže předpokládám, že s ním umí i Su-39, Z deklarovaný výzbroje je to v podstatě jistý (do čumáku mu ho co vím nedali).

  • RiMr71
    11:56 25.07.2018

    Tryskac: "Holt, realne bojove skusenosti z nasadenia voci Albancom a koalicii NATO."

    ...mankote, no to mě zajímá JAKÉ bojové zkušenosti proti NATO může Orao zúročit?

    Tryskac: "Holt, realne bojove skusenosti z nasadenia voci Albancom a koalicii NATO."

    ...mankote, no to mě zajímá JAKÉ bojové zkušenosti proti NATO může Orao zúročit?

  • skelet
    11:15 25.07.2018

    logik: o radiolokátoru v kontejneru uvažovali svého času Poláci v souvislosti s modernizací svých Su-22 (myslím, že spekulovali o Elta EL/M 2032), a také Rusové u Su-39 (kinžál)

    logik: o radiolokátoru v kontejneru uvažovali svého času Poláci v souvislosti s modernizací svých Su-22 (myslím, že spekulovali o Elta EL/M 2032), a také Rusové u Su-39 (kinžál)

  • asdf
    07:15 25.07.2018

    Jirosi > Tak potom podla tvojej logiky su aj na vrtulnikoch zbytocne AA strely.
    Vies o vyuziti AA striel na vrtulnikoch v boji ?

    Jirosi > Tak potom podla tvojej logiky su aj na vrtulnikoch zbytocne AA strely.
    Vies o vyuziti AA striel na vrtulnikoch v boji ?

  • Jirosi
    05:36 25.07.2018

    asdf: Držet hotovost a efektivně být nasazen v boji v dané činnosti jsou dvě různé věci. Ta druhá se ještě nestala. Ne, protože by to ty letadla dělat nemohli. Ale protože nikdo ...Zobrazit celý příspěvek

    asdf: Držet hotovost a efektivně být nasazen v boji v dané činnosti jsou dvě různé věci.

    Ta druhá se ještě nestala. Ne, protože by to ty letadla dělat nemohli. Ale protože nikdo nemá dost "pomalu letících cílů" na to, aby je tahle vyhazoval.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    23:18 24.07.2018

    jirosi: Šlo by Ti opět vyvrátit každou druhou větu, cos napsal, ale je to zbytečné - kdybys byl schopen uznat omyl, udělal bys to dávno. Když místo toho dál trváš na svejch lžích a ...Zobrazit celý příspěvek

    jirosi: Šlo by Ti opět vyvrátit každou druhou větu, cos napsal, ale je to zbytečné - kdybys byl schopen uznat omyl, udělal bys to dávno. Když místo toho dál trváš na svejch lžích a omylech, žes udělal analýzu burzovních dat a z nich zjistil zisk na jednom vyrobeném bitevníku, tak se omlouvám, ale už nebudu reagovat. Nemá to smysl.

    Omlouvám se ostatním, že jsem se zas nechal chytit do nesmyslné diskuse.

    tryskac: For je právě v tom, že integrace střeleckého kontejneru není 1/0: dobrá nebo špatná. Externí a interní pod maj své výhody a nevýhody (včetně ceny za integraci, která letadlo zdraží.... a která je u interního podstatně dražší a musíš ji udělat u každé verze). A prostě se ukazuje, že integrace zaměřovacích podů nemá dost výhod, co by přebila nevýhody.

    Když to srovnáváš s radarem, tak tam je jedena podstatnej rozdíl: radar v externích podech se nevyrábí. Takže u radaru stojí stejně integrace jako výroba externího podu.
    A co se týče ušetření hmotnosti - integrovaný pod a jeho čidla také něco váží, externí pod vůbec nemusí bejt těžší - interní zástavba v stísněném prostoru letounu může mít paradoxně klidně i větší váhu, protože sice odpadne aerodynamickej kryt, ale musíš ty "senzory" a jejich elektroniku zabudovat tak, aby byla servisovatelná....

    On to pravděpodobně není blbej nápad. Jen bude zbytečně drahej. Koupit hotovej pod a zavěsit ho pod drak vyjde podstatně levněji a tebou vyjmenované nevýhody to prostě nevyváží. Obzvlášť u zbrojních programů se pravidelně ukazuje, že nejlepší výrobek není hypersuperduper to nejlepší co se dá vyrobit. Dokonce i americké ozbrojené síly hledají zpravidla sweetspot cena/výkon. Natož očekávatelní zájemci o 259.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    22:42 24.07.2018

    Asdf: a RAF pouzivala Hawk T.Mk.1A. Luftwaffe Alpha jet B etc. Tryskac: o tom se nikdo nepre. U L-159 a Hawk 200 byl jako hlavni zdroj informaci zvolen radar. Ze by je to nejak ...Zobrazit celý příspěvek

    Asdf: a RAF pouzivala Hawk T.Mk.1A. Luftwaffe Alpha jet B etc.
    Tryskac: o tom se nikdo nepre. U L-159 a Hawk 200 byl jako hlavni zdroj informaci zvolen radar. Ze by je to nejak omezovalo? Spise naopak.Skrýt celý příspěvek

  • asdf
    22:25 24.07.2018

    jirosi > nejeke info o nasadeni L-39ZA v ostrych hotovostiach. Okrem Mig-21, 23 tam boli nasadene aj L-39ZA. Prave koli pomalym cielom. Takze tie protiletecte rakety nemali len na ...Zobrazit celý příspěvek

    jirosi > nejeke info o nasadeni L-39ZA v ostrych hotovostiach. Okrem Mig-21, 23 tam boli nasadene aj L-39ZA. Prave koli pomalym cielom. Takze tie protiletecte rakety nemali len na ukazku.

    https://www.modelforum.cz/view...

    spomienky letovoda. Tam spomina aj ake typy kde drzali hotovosti
    http://www.vrtulnik.cz/mil/men... Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    22:23 24.07.2018

    D.i.p:"Pletete si marži se ziskem. Nemáte fundamentální znalosti ekonomiky." Jednou mi vyčteš, že počítám všechno. Podruhé mi vyčteš, že počítám něco.... Jako vážně? Celou dobu ...Zobrazit celý příspěvek

    D.i.p:"Pletete si marži se ziskem. Nemáte fundamentální znalosti ekonomiky."

    Jednou mi vyčteš, že počítám všechno. Podruhé mi vyčteš, že počítám něco.... Jako vážně? Celou dobu používám slovo zisk, stejně. Jen vám se to nehodí do krámu.

    Logic: "těch pár výrobců lehkých bitevníků co existuje mají všichni zisk deset procent"

    Už si někdy viděla statistiku, kde výsledkem sebraných dat bylo 10%, a data bylo 10%,10%, 10%, 10%, atd. Važně buď čti a věnuj se diskuzi, nebo nepiš.

    "Že je zisk ze všech letadel stejnej. Stejnej, tedy cizím slovem fixní"
    Fixní =/= se průměrný. Opět, máš problém se synomymi.
    Psal sem o optimistickém zisku z letadla při naplnění linky. Tedy nepsal sem o Fixním. Tento zisky se může měnit na základě naplnění linky. Stejně tak může být vyšší. Nikde sem netvrdil, že nemůže. Jen sem naznačoval o jak velkou investici se s pohledu Aera jedná... Ale to pochopit si žádá zapojení logického uvažovaní....

    Už si si konečně sehnal fakta, nebo si přečetl vyjádření Aera? Nebo se to stále nehodí do krámu tvých vyjádření?Skrýt celý příspěvek

  • tryskac
    22:07 24.07.2018

    tieto polemiky, ale nic to nestoji, tak preco nie. Podvesov ma ALCA dost tak to nie je problem. Suhlas - ale aj opacny pohlad. Mam integrovany strelecky system - nemusim niest ...Zobrazit celý příspěvek

    tieto polemiky, ale nic to nestoji, tak preco nie. Podvesov ma ALCA dost tak to nie je problem. Suhlas - ale aj opacny pohlad. Mam integrovany strelecky system - nemusim niest podves, usetrim hmotnost, udrzim aerodynamicku cistotu, znizim RCS (aj ked to nie je lietadlo kategorie stealth). Strelecky kontajner je drahy - nemusia ho niest vsetky lietadla. Drahsi ako radar? A inak s tym radarom - ked sa leti v rezime radioveho kludu (ved VERA a jej podobne systemy) dokazu detekovat uz radio-vyskomer, nieto svietiaci radar...
    Svet nie je digitalny, ze plati 0 alebo 1, ale ked si mozem vybrat, treba optimalizovat vsetky oblasti, kde su este nejake rezervy. To je moj sukromny nazor, ktory sice temer nikto nezdiela, ale zivot je potom jednoduchsi. A to je potom rozdiel v danej konstrukcii, ked na jednej vidno, ze niekto uvazoval dlho - kym nieco vymyslel napr. vami spominany GRIPEN a jeho sada naradia (ktoru tu niekto spominal), alebo potom riesenie - robime to tak uz 50 let a je to tak dobre, netreba sa viac snazit, netreba nic menit. Verte ale, ze potom clovek, ktory sa do konstrukcii trochu vyzna, odhali rozdiel ked nie na prvy pohlad, tak na druhy uz urcite :)Skrýt celý příspěvek

  • logik
    21:48 24.07.2018

    Jirosi: Kromě toho, co Ti vysvětlil D.i.p, tak: 1) pokud tvrdíš, že zisk z jednoho letadla je X a při prodeji Y letadel dosahuje zisk X*Y, tvrdíš kupodivu co? Že je zisk ze ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi:
    Kromě toho, co Ti vysvětlil D.i.p, tak:

    1) pokud tvrdíš, že zisk z jednoho letadla je X a při prodeji Y letadel dosahuje zisk X*Y, tvrdíš kupodivu co? Že je zisk ze všech letadel stejnej. Stejnej, tedy cizím slovem fixní.
    2) Na světě je deset výrobců lehkých proudových bitevníků? Můžeš je prosím vyjmenovat?
    3) A těch pár výrobců lehkých bitevníků co existuje mají všichni zisk deset procent? Což jsi vyčetl z jejich burzovních zpráv? Aha....

    Omlouvám se ostatním, že jsem ještě vůbec reagoval, už nebudu.

    Flader: Pokud bude L259 stejná jako 159, tak tam byly oproti 39 ještě "self-defence" systémy, integrace zbraní, podstatně silnější motor a výrazně lepší avionika. 39NG se s avionikou dost dotáhla (ale tuším např. inerciální navigaci nemá, takže vlastně i tady je co vylepšovat), integrace zbraní na ní jde udělat také. takže zbejvaj radar, self-defence systémy a lepší motor.

    Radar bude mít pravděpodobně každá 259, zatímco do 39 dát nejde. Jak to bude se zbylejma systémama je otázka - jak silnější motor, tak self-defence systémy by šlo integrovat do NGčka, stejně jako udělat 259 bez nich.

    Litening kontejner se pravděpodobně počítá do podvěsu proto, že se tyto systémy jednak upgradují častěji, jednak jsou drahé a tak se nejspíše počítá, že bude ve flotile více letadel, co si je budou půjčovat. Když letadlo není stealth, tak ho mít v podvěsu zas tak nevadí (hardpointů má Alca dost).Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    21:12 24.07.2018

    Jirosi: Pletete si marži se ziskem. Nemáte fundamentální znalosti ekonomiky. Sám jste psal, že je potřeba vyrobit nějakých cca 45 ks letadel, než se zaplatí vývoj. Takže z ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi:
    Pletete si marži se ziskem. Nemáte fundamentální znalosti ekonomiky.

    Sám jste psal, že je potřeba vyrobit nějakých cca 45 ks letadel, než se zaplatí vývoj. Takže z těch prvních 45 nebude mít zisk dokonce žádnej (méně dokonce znamená ztrátu). Zisk se začne vytvářet až 46 (přičemž bude ještě záležet na mnoho dalších proměnných). A bude záležet na tom kolik jich bude. Ale vy tu melete rovnou od začátku o 10 procentech zisku na každém letadle. Prostě takhle se to počítat nedá.

    Zisk můžete spočítat na celej program až halu opustí poslední letadlo.
    Na jeden letoun můžete napočítat marži, která bude určitě víc jak 10 %. Tu si musíte stanovit tak, aby jste dokázal zaplatit i vodu spláchnutou na hajzlu, administrativu, rekonstrukce nemovitostí, (tzv. režii, náklady, které nelze přiřadit k jednotlivýmu výrobku) a zbylo ještě něco navíc - tedy zisk.

    Jste úplně mimo.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 13