Český bitevník F/A-259 pro americký projekt OA/X

Vizualizace F/A-259 / Aero Vodochody

Česká firma Aero Vodochody představila na probíhající letecké výstavě Farnborough International Air Show projekt lehkého bojového letounu F/A-259 Striker. Stroj vychází z bitevního letadla L-159 ALCA a je nabízen především pro americký program OA-X (Observation/Attack-X). Zároveň Aero Vodochody uzavřelo zakázky na dodávky L-39NG do USA a Portugalska.

F/A-259 Striker

Americké letectvo plánuje nakoupit 350 lehkých bitevních a průzkumných letadel, a to i přes nedávnou nehodu turbovrtulového letounu A-29 Super Tucano, při které zemřel americký pilot. Po nehodě letectvo předčasně ukončilo demonstrační letecké testování turbovrtulových letounů A-29 a AT-6B Wolverine. Letecké testy měly pomoci letectvu určit přesné požadavky na budoucí stroje OA-X.

 

 

Hlavními požadavky na OA-X jsou především nízké pořizovací a provozní náklady. Cílem je nasazovat letadla OA-X v oblastech bez přítomnosti protivzdušné obrany (PVO) a umožnit pilotům výkonných proudových letadel (zejména F-35 Lightning II) soustředit se na výcvik boje proti vyspělému protivníkovi. Letouny OA-X mohou být například dobře využity v očekávaných rozsáhlých bojích v městské zástavbě.
 

Očekává se, že letectvo vyzve průmysl k předložení nabídek pro program OA-X do konce letošního roku.

 

Aero Vodochody a izraelská IAI (Israel Aerospace Industries) Američanům pro OA-X nabízejí podzvukový stroj F/A-259, což je hloubkově modernizovaná L-159 ALCA. Podle magazínu Flight Global F/A-259 poprvé vzlétne v roce 2020.
 

Výhodou českého letounu (z hlediska podpory ze strany amerického průmyslu) je skutečnost, že je poháněn americkým proudovým motorem Honeywell F124-GA-100. Giuseppe Giordo, italský šéf Aero Vodochody, uvedl, že bojově testovaná L-159 nabízí pro program OA-X „při nízkém riziku cenově nejvýhodnější řešení.“ Podle italského šéfa se navíc s americkou firmou Honeywell vedou rozhovory „na nejvyšší úrovni“ o vývoji vylepšeného motoru F124 pro F/A-259. Navíc pokud dojde k nákupu F/A-259, v USA vznikne výrobní linka.
 

„Je poněkud podivné a ne příliš bezpečné [pro americké piloty - pozn. red.] přesedat z proudového do turbovrtulového letadla, takže nabízíme řešení s proudovým letadlem, díky kterému budou moci piloti pracovat bezpečněji,“ vyjadřuje se Giordo skepticky k nákup turbovrtulových letadel. „Věříme, že piloti USA potřebují nejlepší prostředky pro blízkou leteckou podporu. Tohle není vývojové letadlo. Je operačně nasazeno v reálném bojovém prostředí a umí se zhostit mnoha rolí.“

 

Hlavním vnějším rozpoznávacím znakem F/A-259 je použití tzv. „mokrého“ křídla, tedy křídla se zabudovanými palivovými nádržemi. Použití mokrého křídla zvedlo dolet F/A-259 a umožnilo pod křídla přidat další závěsníky pro zbraně. Bližší údaje o letounu nejsou známy, ale avionika, senzory a zbraňové systémy jsou izraelské výroby (IAI, ELTA Systems). 

 

Podle IHS Janes je kokpit F/A-259 uzpůsoben pro použití brýlí pro noční vidění, pilot má k dispozici dva velké barevné displeje (s taktickou pohyblivou mapou), datalink nebo radiolokátor se syntetickou aperturou (SAR) s indikátorem pozemních pohyblivých cílů (GMTI). Na přání lze F/A-259 vybavit systémem pro pilotní helmy s průhledovým displejem, radiolokátorem s aktivním elektronickým snímáním (AESA), nástavcem pro tankování ve vzduchu a satelitní komunikací.
 

Letoun dokáže nést řízené i neřízené pumy, řízené a neřízené rakety vzduch-země a také střely vzduch-vzduch krátkého dosahu. Pod křídla lze podvěsit kontejner s dvojicí českých 20mm kanónů Plamen a také zaměřovací a průzkumná pouzdra. Maximální rychlost je  Mach 0,82, rychlost stoupání 3170 metrů za minutu a dostup 13 106 metrů.

 

Je třeba připomenout, že letouny Alca již ve Spojených státech létají, a to u společnosti Draken International. V současné době Draken operuje s flotilou svých L-159 na základně Kingsley Field (Oregon), kde Alcy hrají letouny protivníka a pomáhají cvičit piloty stíhaček F-15 ze 173. stíhacího křídla (173rd Fighter Wing).

 

„Je rozhodně menší než F-15, které vidíte každý běžný den létat, ale přesto nám poskytne dobrou realistickou replikaci a kvalitní výcvik,“ říká o L-159 kapitán Chris DuBois, instruktor a pilot 173. stíhacího křídla. Letecký výcvik pilotů F-15 proti L-159 začne v roce 2019.
 

L-39NG

Zároveň se Aeru Vodochody podařilo prorazit s novým cvičným letounem L-39NG (L-39 Next Generation). Na letecké výstavě Farnborough byla podpisem stvrzena dodávka 12 L-39NG pro americkou firmu RSW Aviation (včetně modernizace šesti L-39 na verzi L-39CW) a pro portugalskou SkyTech deset L-39NG (včetně opce na šest dalších L-39NG).

 

Již dříve se Aeru podařilo prodat čtyři L-39NG (pro vedení boje vzduch-země) do Senegalu. Aero plánuje v roce 2020 dodat šest L-39NG a od roku 2023 vyrábět až 20 L-39NG ročně. Již dříve Giordo uvedl, že ambicí firmy je v příštích deseti letech prodat 150 letadel, což je podle něj přibližně asi deset procent světového trhu s cvičnými letadly bez USA a Ruska. Cena L-39NG má být do 10 milionů dolarů.

 

„Jsme hrdí na to, že v návaznosti na podpis kontraktu se Senegalem, jsme podepsali další závaznou dohodu, jež nám navyšuje počet objednávek na 38 letounů  [32 L-39NG a šest L-39CW - pozn. red.]  k dodání mezi lety 2020 až 2022 a přichází od mezinárodního zákazníka. Dohoda se SkyTechem pro nás představuje strategické partnerství a start nové éry proudového výcviku v době, kdy mají všechny vzdušné síly urgentní potřebu výcviku při nízkých nákladech, a současně zvýšených požadavcích na čas a kapacitu,“ uvedl Giordo.

 

Roll-out prvního L-39NG se očekává první říjnový týden letošního roku a s leteckými testy se začne v listopadu. Senegal jako první zákazník dostane L-39NG v roce 2020.
 

Je zajímavé, že Spojené státy jsou již nyní domovem více než 300 strojů L-39 s licencemi pro civilní účely, a to v celé řadě různých konfigurací.

 

Zdroj: Aviation Week

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Aero zahájilo výrobu prvních letounů L-39NG

V uplynulých týdnech se v Aeru Vodochody naplno rozjela výroba nových dílů na letoun L-39NG, novou ...

Aero Vodochody po 20 letech prodává nové letouny do zahraničí

Prezident republiky Senegal Macky Sall oznámil během oslav Dne nezávislosti, připadajícího na 4. ...

Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu

Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských ...

Klíčové modernizační projekty Armády ČR

Náčelník Generální štábu (GŠ) generálporučík Aleš Opata představil ambiciózní program modernizace ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 5
  • logik
    15:04 10.08.2018

    jirosi: To třeba i jo, ale to si stěžujte u AČR, že objednala, co objednala - a že plnotučný spárky chtěla až teď.... Aero mělo omezený možnosti, bez "spolupráce" AČR nemělo na vývoj dost peněz.

  • Jirosi
    14:52 10.08.2018

    Koncept T2, vypadá jako něco jak měla "Alca" vypadat od začátku. Aby měla na trhu alespoň šanci.
    Dvoumístná cvičná, s možností v mezi čase trénovat bojové operace.

  • Luky
    00:51 26.07.2018

    K té optice Mavericku - vzpomínám si, že jsmem někde dříve četl, jak si piloti A-10 rádi nechávali na podvěsu jeden IČ Maverick a ten pak používali jako střelecký kontejner pro palbu kanonem

  • logik
    19:50 25.07.2018

    Proxy: takovédle letadlo má pro radar dosti jiný zorný úhel, než klasické. Pro výcvik, kte kterému budou lehké bitevníky vždy mimo jiné sloužit, to IMHO příliš vhodné není. To mi přijde plnotučné řešení alá Alca lepší - i tam přeci jde případně někde radar neosadit (viz např. verze T1).

  • Proxy
    19:19 25.07.2018

    Co se týče radaru, celkem se mi líbil Textron AirLand Scorpion a jeho pumovnice, ale kazí to pak radar a senzory, které se tam dají napasovat:

    https://thaimilitaryandasianre...
    https://thaimilitaryandasianre...
    https://breakingdefense.com/wp...

    Takový zvláštní kompromis. Vzhledem k účelu, ceně a materiálům zhoršený radarový a aerodynamický profil asi stojí za možnost konfigurace, kde na jedno letadlo se senzory připadá několik s více munice?

  • Luky
    18:48 25.07.2018

    Přelétnul jsem v rychlosti dvě poslední stránky a k té "nedostatečnosti" Alcy bych poznamenal, že radar je její zásadní senzor. Má integrované AGM-65 a ty mají vlastní optiku - čili on si širokopásmově na radaru vyhledá cíl nebo skupinu cílů, hlavice Mavericku se tam koukne a pilot provede jemné dohledání/výběr cíle.

    @Flader
    Tak ona Alča má kromě radaru a více závěsníků taky motor 28kN vs 16,9kN Albíka. To je celkem slušný rozdíl v tahu.

  • Flader
    18:02 25.07.2018

    Aby to nakoniec nedopadlo tak, že než sa dostane skutočná F/A 259 do vzduchu, tak budú mať svoj ľahký bitevník hototový aj Turci:

    https://defence-blog.com/aviat...

  • skelet
    12:16 25.07.2018

    logik: asi jsem to napsal nešikovně. Su-39 nepřekročil stádium prototypu, takže i ten podvěšovaný radar zůstal v "úvahách". By´t byl testován.
    Tryskac: málem bych zapomněl, že v rámci modernizace ruských Su-25 se zvyžovala verze "SM", která měla obdržet radiolokátor Kopyo 25. Ale v rámci snižování ceny jen nakonec modernizace neobdržela.
    Z dalších podzvuků má radar Hawk 200 (AN/APG-66) a AMX (EL/M 2001)

  • logik
    12:05 25.07.2018

    skelet: Su-25TM měla radar v kontejneru i realizovanej, takže předpokládám, že s ním umí i Su-39, Z deklarovaný výzbroje je to v podstatě jistý (do čumáku mu ho co vím nedali).

  • RiMr71
    11:56 25.07.2018

    Tryskac: "Holt, realne bojove skusenosti z nasadenia voci Albancom a koalicii NATO."

    ...mankote, no to mě zajímá JAKÉ bojové zkušenosti proti NATO může Orao zúročit?

  • skelet
    11:15 25.07.2018

    logik: o radiolokátoru v kontejneru uvažovali svého času Poláci v souvislosti s modernizací svých Su-22 (myslím, že spekulovali o Elta EL/M 2032), a také Rusové u Su-39 (kinžál)

  • asdf
    07:15 25.07.2018

    Jirosi > Tak potom podla tvojej logiky su aj na vrtulnikoch zbytocne AA strely.
    Vies o vyuziti AA striel na vrtulnikoch v boji ?

  • Jirosi
    05:36 25.07.2018

    asdf: Držet hotovost a efektivně být nasazen v boji v dané činnosti jsou dvě různé věci.

    Ta druhá se ještě nestala. Ne, protože by to ty letadla dělat nemohli. Ale protože nikdo nemá dost "pomalu letících cílů" na to, aby je tahle vyhazoval.

  • logik
    23:18 24.07.2018

    jirosi: Šlo by Ti opět vyvrátit každou druhou větu, cos napsal, ale je to zbytečné - kdybys byl schopen uznat omyl, udělal bys to dávno. Když místo toho dál trváš na svejch lžích a omylech, žes udělal analýzu burzovních dat a z nich zjistil zisk na jednom vyrobeném bitevníku, tak se omlouvám, ale už nebudu reagovat. Nemá to smysl.

    Omlouvám se ostatním, že jsem se zas nechal chytit do nesmyslné diskuse.

    tryskac: For je právě v tom, že integrace střeleckého kontejneru není 1/0: dobrá nebo špatná. Externí a interní pod maj své výhody a nevýhody (včetně ceny za integraci, která letadlo zdraží.... a která je u interního podstatně dražší a musíš ji udělat u každé verze). A prostě se ukazuje, že integrace zaměřovacích podů nemá dost výhod, co by přebila nevýhody.

    Když to srovnáváš s radarem, tak tam je jedena podstatnej rozdíl: radar v externích podech se nevyrábí. Takže u radaru stojí stejně integrace jako výroba externího podu.
    A co se týče ušetření hmotnosti - integrovaný pod a jeho čidla také něco váží, externí pod vůbec nemusí bejt těžší - interní zástavba v stísněném prostoru letounu může mít paradoxně klidně i větší váhu, protože sice odpadne aerodynamickej kryt, ale musíš ty "senzory" a jejich elektroniku zabudovat tak, aby byla servisovatelná....

    On to pravděpodobně není blbej nápad. Jen bude zbytečně drahej. Koupit hotovej pod a zavěsit ho pod drak vyjde podstatně levněji a tebou vyjmenované nevýhody to prostě nevyváží. Obzvlášť u zbrojních programů se pravidelně ukazuje, že nejlepší výrobek není hypersuperduper to nejlepší co se dá vyrobit. Dokonce i americké ozbrojené síly hledají zpravidla sweetspot cena/výkon. Natož očekávatelní zájemci o 259.

  • skelet
    22:42 24.07.2018

    Asdf: a RAF pouzivala Hawk T.Mk.1A. Luftwaffe Alpha jet B etc.
    Tryskac: o tom se nikdo nepre. U L-159 a Hawk 200 byl jako hlavni zdroj informaci zvolen radar. Ze by je to nejak omezovalo? Spise naopak.

  • asdf
    22:25 24.07.2018

    jirosi > nejeke info o nasadeni L-39ZA v ostrych hotovostiach. Okrem Mig-21, 23 tam boli nasadene aj L-39ZA. Prave koli pomalym cielom. Takze tie protiletecte rakety nemali len na ukazku.

    https://www.modelforum.cz/view...

    spomienky letovoda. Tam spomina aj ake typy kde drzali hotovosti
    http://www.vrtulnik.cz/mil/men...

  • Jirosi
    22:23 24.07.2018

    D.i.p:"Pletete si marži se ziskem. Nemáte fundamentální znalosti ekonomiky."

    Jednou mi vyčteš, že počítám všechno. Podruhé mi vyčteš, že počítám něco.... Jako vážně? Celou dobu používám slovo zisk, stejně. Jen vám se to nehodí do krámu.

    Logic: "těch pár výrobců lehkých bitevníků co existuje mají všichni zisk deset procent"

    Už si někdy viděla statistiku, kde výsledkem sebraných dat bylo 10%, a data bylo 10%,10%, 10%, 10%, atd. Važně buď čti a věnuj se diskuzi, nebo nepiš.

    "Že je zisk ze všech letadel stejnej. Stejnej, tedy cizím slovem fixní"
    Fixní =/= se průměrný. Opět, máš problém se synomymi.
    Psal sem o optimistickém zisku z letadla při naplnění linky. Tedy nepsal sem o Fixním. Tento zisky se může měnit na základě naplnění linky. Stejně tak může být vyšší. Nikde sem netvrdil, že nemůže. Jen sem naznačoval o jak velkou investici se s pohledu Aera jedná... Ale to pochopit si žádá zapojení logického uvažovaní....

    Už si si konečně sehnal fakta, nebo si přečetl vyjádření Aera? Nebo se to stále nehodí do krámu tvých vyjádření?

  • tryskac
    22:07 24.07.2018

    tieto polemiky, ale nic to nestoji, tak preco nie. Podvesov ma ALCA dost tak to nie je problem. Suhlas - ale aj opacny pohlad. Mam integrovany strelecky system - nemusim niest podves, usetrim hmotnost, udrzim aerodynamicku cistotu, znizim RCS (aj ked to nie je lietadlo kategorie stealth). Strelecky kontajner je drahy - nemusia ho niest vsetky lietadla. Drahsi ako radar? A inak s tym radarom - ked sa leti v rezime radioveho kludu (ved VERA a jej podobne systemy) dokazu detekovat uz radio-vyskomer, nieto svietiaci radar...
    Svet nie je digitalny, ze plati 0 alebo 1, ale ked si mozem vybrat, treba optimalizovat vsetky oblasti, kde su este nejake rezervy. To je moj sukromny nazor, ktory sice temer nikto nezdiela, ale zivot je potom jednoduchsi. A to je potom rozdiel v danej konstrukcii, ked na jednej vidno, ze niekto uvazoval dlho - kym nieco vymyslel napr. vami spominany GRIPEN a jeho sada naradia (ktoru tu niekto spominal), alebo potom riesenie - robime to tak uz 50 let a je to tak dobre, netreba sa viac snazit, netreba nic menit. Verte ale, ze potom clovek, ktory sa do konstrukcii trochu vyzna, odhali rozdiel ked nie na prvy pohlad, tak na druhy uz urcite :)

  • logik
    21:48 24.07.2018

    Jirosi:
    Kromě toho, co Ti vysvětlil D.i.p, tak:

    1) pokud tvrdíš, že zisk z jednoho letadla je X a při prodeji Y letadel dosahuje zisk X*Y, tvrdíš kupodivu co? Že je zisk ze všech letadel stejnej. Stejnej, tedy cizím slovem fixní.
    2) Na světě je deset výrobců lehkých proudových bitevníků? Můžeš je prosím vyjmenovat?
    3) A těch pár výrobců lehkých bitevníků co existuje mají všichni zisk deset procent? Což jsi vyčetl z jejich burzovních zpráv? Aha....

    Omlouvám se ostatním, že jsem ještě vůbec reagoval, už nebudu.

    Flader: Pokud bude L259 stejná jako 159, tak tam byly oproti 39 ještě "self-defence" systémy, integrace zbraní, podstatně silnější motor a výrazně lepší avionika. 39NG se s avionikou dost dotáhla (ale tuším např. inerciální navigaci nemá, takže vlastně i tady je co vylepšovat), integrace zbraní na ní jde udělat také. takže zbejvaj radar, self-defence systémy a lepší motor.

    Radar bude mít pravděpodobně každá 259, zatímco do 39 dát nejde. Jak to bude se zbylejma systémama je otázka - jak silnější motor, tak self-defence systémy by šlo integrovat do NGčka, stejně jako udělat 259 bez nich.

    Litening kontejner se pravděpodobně počítá do podvěsu proto, že se tyto systémy jednak upgradují častěji, jednak jsou drahé a tak se nejspíše počítá, že bude ve flotile více letadel, co si je budou půjčovat. Když letadlo není stealth, tak ho mít v podvěsu zas tak nevadí (hardpointů má Alca dost).

  • D.i.p
    21:12 24.07.2018

    Jirosi:
    Pletete si marži se ziskem. Nemáte fundamentální znalosti ekonomiky.

    Sám jste psal, že je potřeba vyrobit nějakých cca 45 ks letadel, než se zaplatí vývoj. Takže z těch prvních 45 nebude mít zisk dokonce žádnej (méně dokonce znamená ztrátu). Zisk se začne vytvářet až 46 (přičemž bude ještě záležet na mnoho dalších proměnných). A bude záležet na tom kolik jich bude. Ale vy tu melete rovnou od začátku o 10 procentech zisku na každém letadle. Prostě takhle se to počítat nedá.

    Zisk můžete spočítat na celej program až halu opustí poslední letadlo.
    Na jeden letoun můžete napočítat marži, která bude určitě víc jak 10 %. Tu si musíte stanovit tak, aby jste dokázal zaplatit i vodu spláchnutou na hajzlu, administrativu, rekonstrukce nemovitostí, (tzv. režii, náklady, které nelze přiřadit k jednotlivýmu výrobku) a zbylo ještě něco navíc - tedy zisk.

    Jste úplně mimo.

  • Jirosi
    20:27 24.07.2018

    Logic: "optimistický zisk je 10% tedy 22 milionů"

    V té větě se o žádném fixním zisku nepíše! Klidně si ji přečti ještě 10x.
    Optimistický =/= Fixní... nechápu, kde si tyhle slova viděla jako synomyma.

    "ale každý zas ne tolik, aby z toho šla dělat nějaká alespoň trochu vypovídající statistika."

    Takže, pokud 10 světových výrobců dosahuje 10% zisku, tak Aero pojede na 50%.... protože jsme v Čechách. Nebo to spíše bude, tak že elektroniku, motor, atd. mu dodá zahraničí. Tedy cena bude srovnatelná s konkurencí. Jedinou věcí kde mohou jít dolů je výroba draku. A jejich cílem je být pod konkurencí cenou. Tedy jedinou otázkou je o kolik % ceny dělá výroba draku, a o kolik ho dokáže Aero vyrobit levněji, aby mohlo konkurovat cenou.

    Kdyby si se obtěžoval přečíst ten článek s vyjádření Aera. Tak se tam píše o částce kolem 850-900 mil. Při obratu 5 000 mil. Což je asi 22-23 kus/rok. Ale dají se dohledat i čísla jen 15-16 kus/rok. A i z těchto čísle se dostaneš překvapivě je na hodnotu 18% zisku.

  • Flader
    20:16 24.07.2018

    Ten radar je asi jediná zásadná výhoda terajšej L-159 oproti L-39NG.

  • skelet
    20:14 24.07.2018

    tryskac: Grifo-L má pět režimů vzduch země. Ten radar je výhoda, nikoliv naopak.

  • Jara
    20:10 24.07.2018

    Tryskáč
    Neříkám, že nemáte pravdu naopak, ale ALČA holt potřebuje na některou munici návodčího nebo kontejner

  • tryskac
    20:06 24.07.2018

    Iste mate pravdu. Mne len napadla ista reminiscencia napriklad na MIG27, ten mal takuto opto-elektronicku stanicu v cumaku. Preco sa to potom prestalo pouzivat netusim, asi tie lietadla 4. generacie su viacucelove stihacky - tryskace, kedy nebolo treba stavat jednoucelove stroje. Preto je v mojom ponimani logicke, ze ked idem stavat stroj primarne A2G tak ho na to primarne prisposobim. Mne je sympaticky aj takyto pasivny system IRST
    http://www.leonardocompany.com...

    a mali by ste s VERA-NG rodinu ceskych pasivnych zbrani.

  • Jara
    19:57 24.07.2018

    Tryskáč
    L159 je lehký bitevnik, nebudem ho srovnavat s F35 ;) pro útoky na pozemní cíle využívají značkovací kontejnery všechny letouny čtvrté generace, asi Váš názor nebude špatný, ale nebude až takový problém.

  • logik
    19:55 24.07.2018

    avatar
    logik Datum: 24.07.2018 Čas: 18:52

    jirosi:
    "Opět bych chtěl poprosit, kde sem napsal co mi tu vkládáš do úst. Třeba o 10% fixní marži."
    Ok, necháme toho, už ses do svejch nesmyslů zaplet tak, žes i zapomněl, co jsi původně tvrdil a co jsem Ti celou dobu vyvracel.

    Jirosi Datum: 21.07.2018 Čas: 00:09
    Logic: Pokud vývoj L-39 stál miliardu a prodává se za 220milionů, optimistický zisk je 10% tedy 22 milionů. Tak se bude splácet 45 letadel.

    Tedy že celou dobu vyvracím to, že sis vycucal z prstu zisk z jednoho letadla a ten pak násobíš počtem prodaných letadel - tedy jsi předpokládal fixní 10% fixní marži.

    PS: A k té statistice - jaksi zapomínáš na možnost, že těch výrobců je více, ale každý zas ne tolik, aby z toho šla dělat nějaká alespoň trochu vypovídající statistika. Což mj. ukazuje, že ani o té statistice, kterou se tu oháníš a pomocí které se snažíš dělat z ostatních blby, neznáš naprosto základní fakta.

  • tryskac
    19:52 24.07.2018

    samozrejme, ze to teoreticky nie je ziaden problem podvesit - ide len o filozofiu, co najmenej "vesat" a co najviac mat "skryte" v "lietadle". Ani pod F22 ani pod JSF nie je problem podvesit v podstate cokolvek... Ked uz nie kvoli stealth vlastnostiam, tak urcite to lietadlo lepsie "leti" ked nema plne podvesy.... Ale to je len moj laicky nazor...

  • Jara
    19:51 24.07.2018

    Jirosi
    Nemá náhodou ALCA tři závěsy na každém křídle a jeden pod trupem?

  • Jirosi
    19:49 24.07.2018

    Jara: "Jednoduše se podvěsí, střelecký kontejner..... kde hledáte problém?"

    V Iráku létají v kombinaci: bomba, nádrž, 0, nádrž, bomba.
    Tedy změna na: bomba, nádrž, 0, nádrž, kontajner, .. by někdo nazval celkem dost problém?

  • Jara
    19:44 24.07.2018

    Teda zatím není žádný integrován, ale to je chyba letectva ne letounu

  • Jara
    19:43 24.07.2018

    Tryskáč
    Jednoduše se podvěsí, střelecký kontejner..... kde hledáte problém?

  • skelet
    19:38 24.07.2018

    Jirosi: jde o sekundární úlohu. A nejde o to, že by to vypadalo kůůůl. Prostě ten letoun má PLŘS, aby mohl ničit vrtulníky, An-26, Casy, Herky a v případě potřeby se i bránit dospělým stíhačkám.
    A že by Hawky a M346 dostaly závěsníky spešl pro AIM-9 jen kvůli tomu, že to vypadá cool? hmm.

  • skelet
    19:35 24.07.2018

    tryskac: radar dává lepší možnosti ve vyhledávání pozemních cílů a i v navigaci v přízemním letě. Takže výhoda oproti je jasná, navíc když se počítalo s PTŘS Brimstone. Navíc, když optiku/značkovač měl nést v podobě podvěšeného kontejneru TIALD.
    Optiku/značkovač měly mít v nose místo radiolokátoru v případě přání zákazníka ve verzi "B".
    O tom, že by irácké L-159A neměly radar nic nevím, zdroj?
    Dokonce na fotkách vidím 7 závěsníků, takže se nic nezměnilo.

  • tryskac
    19:32 24.07.2018
  • Jirosi
    19:30 24.07.2018

    Skelet: "Proto má A-10 pár zářezů"

    Ano, má dva zářezy na celkový počet odlétaných misí v boji...

    Tedy nejedná se ani o sekundární roli, ale spíše o marketing. Prostě letadlo vyzbrojené PLŘS vypadá více "cool".

    I A-1 Skyrider, dokázal sestřelit Mig... jenže statistika je neúprosná.

  • tryskac
    19:28 24.07.2018

    a je tam zobrazena prave funkcia integrovanej kamery, asi aj laseroveho zameriavaca, ktora je integrovana - je tam zobrazene aj cidlo kamery. Holt, realne bojove skusenosti z nasadenia voci Albancom a koalicii NATO.

  • tryskac
    19:25 24.07.2018

    skelet: som zameranim lietadla mate nepochybne pravdu. Potom ale nastava otazka, preco nema L159 integrovany laserovy znackovac, resp. TV kameru. Namiesto toho ma radar, ktory je sam o sebe velmi drahy. Iracke L159 radar nainstalovany nemaju, dokonca maju len 2x2 +1 zavesniky, kedze na poslednom zavesniku od osi lietadla sa daju niest len AIM9.
    Na tomto videu je predstavena modernizacia J22 Orao, ziadne tajnosti, dokonca od cca 16min su zabery z kokpitu s predstavenim roznych funkcii.

  • skelet
    18:36 24.07.2018

    Jirosi: ona je L-159 v kategorii "vybojování vzdušné nadvlády"? :))
    a kdy byly nasazeny? No nikdy,a víš proč? Protože to po nic nikdo nikdy nechtěl. A víš proč? Protože je nikdo nechce nasazovat do role "vybojování vzdušné nadvlády".
    A přesto tyto podzvukové letouny plní ve své SEKUNDÁRNÍ roli úkoly k ničení pomalu letících cílů. Neb tyto podzvukové letouny pro to mají lepší vlastnosti a "dospělé" stíhačky se mohou zaobírat jinými hrozbami. Proto má A-10 pár zářezů, proto má pár zářezů i Su-25, proto má Hawk tolik závěsníků na PLŘS apod. Ale je to o sekundární úloze, nikoliv primární.

  • Jirosi
    17:52 24.07.2018

    skelet:"L-159 je ve své sekundární roli určena k lovu pomalu letících cílů, což dle všech cvičení zvládá více než dobře."

    Které jiné letadlo pro vybojování vzdušné nadvlády je v "kategorii" pomalu letících cílů?
    Kdy naposledy byli tyto pomalu letící letadla v boji nasazeny, bez krytí plnohodnotných stíhačů?

  • Jirosi
    17:49 24.07.2018

    Logick: Buď to dolož čísly nebo stále jen vaříš z vody.
    Opět bych chtěl poprosit, kde sem napsal co mi tu vkládáš do úst. Třeba o 10% fixní marži.

    "Které, světe div se, dělají všichni výrobci vojenských letadel, takže ani jejich zahrnutím nic nevyřešíš. "

    Tak si vyber:
    -Buď je Aero jedinečným výrobcem co dělá něco co nikdo na světě nedělá...
    -Buď to dělají všichni výrobci, a pak ale můžeš dělat statistiku a odhadovat.

    Rase: Ano, vypadá to. Že se snaží. Jenže, když tvoje přímá konkurence propouští lidi protože se výrobek málo prodává. Tvoje prodeje jsou na "0". Tak mi to zrovna jako ekonomická super budoucnost nepříjde.

  • skelet
    17:46 24.07.2018

    Flanker.jirka: nesmysl. Modernizace L-159 na F/A-259, případně i jen certifikace výzbroje na L-159 bude pro AČR levnější, než cokoliv jiného, přičemž možnostmi avioniky a výzbroje by se vyrovnala čemukoliv jinému.
    Tebou milovaná F/A-50 je podstatně dražší na nákup i na provoz a na nějaký air-policing máme stíhačky. Bylo by to tedy vyhazováním peněz.
    L-159 je ve své sekundární roli určena k lovu pomalu letících cílů, což dle všech cvičení zvládá více než dobře.

  • logik
    16:57 24.07.2018

    Jirosi: ať se budeš třeba stavět na hlavu, z žádnejch veřejně dostupnejch dat nemáš šanci zjistit, jaká bude marže. A to hned z X důvodů

    1) Už Tvůj základní předpoklad existence nějaké "fixní marže 10%" je s odpuštěním naprostá pitomost. Nemalá část nákladů je fixních a tedy marže se liší dle počtu vyrobených letadel. Linku platíš, ať už na ní vyrobíš jedno nebo deset letadel.

    2) Z jednoho souhrnného čísla zisk firmy nemáš ani náhodou šanci zjistit, kolik z nákladů dělají kontrakty na výrobu nových letadel, a kolik hromada dalších nesouvisejících kontraktů (výcvik, servis, ......). Které, světe div se, dělají všichni výrobci vojenských letadel, takže ani jejich zahrnutím nic nevyřešíš.

    3) Další věc je, že na světě je dnes pár výrobců vojenských bitevníků. Těch, které uveřejňují data není na světě ani tolik, aby pořádně platila centrální limitní věta a tedy to Tvoje ohánění se více výrobci je jen další z argumentů totálně mimo - metodologicky je to prostě špatně a vylézt Ti z toho mohou jen nesmysly.

    4) Ze stejného důvodu je naprostá pitomost počítat s průměrnou marží, i kdybys ji nakrásně mohl zjistit. protože rozptyl marže bude tak velký, že Ti to číslo bude naprosto k ničemu. Stejně z něj nebudeš schopen s rozumnou pravděpodobností říct cokoli o jednom konkrétním projektu.

    Btw., jinak tvoje krásné teorie jsou jednak pitomost, jednak nám tady lžeš. Protože Ty jsi žádnou takovouto analýzu neudělal. Ty jsi střelil nesmyslné hausnumero od boku, a když jsme Ti ho napadli, že vaříš z vody, tak sis kolem toho začal vymejšlet hromady (navíc nesmyslné) omáčky a předstíráš, že jsi udělal nějakou analýzu z burzovních dat....

  • Rase
    16:18 24.07.2018

    Jirosi:
    za Giorda je alespoň vidět dost výrazný progres. Aero teď má hodně dobré reference, nezanedbatelné prodeje a vlavně i docela zajímavý vývoj (byť s malým rozpočtem). Osobně se mi jeho kroky dost líbí a jeho zvolení do čela společnosti byl dobrý krok. Za těch pár let (od 2016) toho zvládl docela dost

  • Jirosi
    16:02 24.07.2018

    D.i.p: Možná to nevíš, ale Aero není jediným výrobcem letadel ani vojenské techniky na světe. A jsou dokonce i společnosti co vyrábějí letadla. Proto se dělají statistiky z více jak jednoho měření (aero). Ale to je asi nad vaše chápání.

    "Giordo není osel a pokud si myslí, že má L-259 šanci uspět na trhu, tak tomu věřím"

    Možná, ale proč by ho pak tedy vyhazovali(vyhodili hodně lidí) z podobné firmy. Když tyhle letadla čekají tak světlé zítřky?
    Spíše to bude, tak že si někdo spočítal, že tyhle investice se nezaplatí... proto vyhazovali lidi. Ale proč si nenajít dalšího pitomce co vám za stejnou fušeřinu zaplatí...

  • D.i.p
    10:33 24.07.2018

    Aero s IAI zřejmě spoléhájí na to, že program OA/X, jak je teď rozběhnutej, se přehodnotí. Možná k tomu mají nějaké indicie. Sám si myslím, že mnoho lidí z USAF není z představy vrtuláků nějak odvařená. Mohou klidně dojít k závěru, že potřebují něco efektivnějšího a vypíše se nový program.
    Tady předpokládáte, že nynější OA/X je hotová věc, ale kolikrát už byly podobný programy zrušeny a místo nich ohlášeny nové?

    Giordo není osel a pokud si myslí, že má L-259 šanci uspět na trhu, tak tomu věřím. Určitě by nešel do něčeho s malou šancí na úspěch. Leda, že by si chtěl udělat z PENTy prdel. :-)

  • D.i.p
    10:02 24.07.2018

    Jirosi: Vaše příspěvky jsem četl. Mícháte do toho ještě burzovní uzávěrky a nějaká další porovnání.. Ale to nic nemění na tom, že Aero nevyrobilo letadlo patnáct let, takže z toho nic nemůže vypovídat o ziskovosti výroby celých letadel, ani kdyby to bylo možný.

    Nehledě na to, že Aero bylo v těch posledních letech v hluboké modernizaci a restrukturalizaci a výdaje asi byly značně vyšší než u zavedený firmy, která kontinuálně inovuje.

  • lemkin
    09:04 24.07.2018

    Opravdu moc se mi líbí, co nový ředitel Giordo v Aeru provádí.

    Myslím, že současný rozmach je jeho zásluhou.

    Přeci jen ony produkty L-39 (nejslavnější cvičný stroj), L-159 (patrně nejlepší lehký v boji prověřený bitevník) už v Aeru dávno měly - jen se majiteli nechtělo vydávat peníze na jejich modernizaci (přeci jen 20let je opravdu hodně).

    Právě uvědomění si síly produktů přičítám na vrub Giordovi. Právě díky F/A-259 se nejspíše L-159 dožije reinkarnace - mokré křídlo leželo v garáži, protože Aero nemělo peníze na avioniku atd, jenže když avioniku dodá někdo, kdo jí má a ještě k tomu zadarmo v kooperaci....... :D

  • Jirosi
    05:20 24.07.2018

    D.i.p: "Za předpokladu, že jste tak informovaný génius, pořád jste neodpověděl, jak z výročních zpráv, kdy Aero nevyrobilo ani jedno letadlo, můžete vyvodit jaký zisk bude na letadle, který ještě ani nemá vyrobený prototyp? "

    Dokud tu budete stále omílat logikovo tvrzení, že na udělaní statistiky stačí výroční zprávy Aera, je to vaše věc. Ale pak směřujte dotazy na něj, ne na mně.


    Jara: Snad ti to "Cenzor" osvětlil, díky.

  • Starlight
    00:51 24.07.2018

    @KOLT

    To spíše jen PR, marketing ani moc ne :-).

    Pokud shrneme data v článku, tak USAF možná letos (2018) otevře soutěž a požádá o předložení nabídek (2019?). Aero podle Flightu chce s F/A-259 vzlétnout „až“ v roce 2020. A pak bude teprve probíhat fáze pozemních a letových zkoušek prototypu. Pokud USAF bude držet požadavek na MRL-8 nebo MRL-9, tak je podle mne nemožné, aby Aero postoupilo (pokud podá nabídku) do jakéhokoliv dalšího kola.

    Vzhledem k tomu, že se to dá spočítat už nyní (pravda na základě čísel z různých sebraných novinářských článků), tak aby to PR nebylo nakonec spíše kontraproduktivní.

Stránka 1 z 5