Český bitevník F/A-259 pro americký projekt OA/X

Vizualizace F/A-259 / Aero Vodochody

Česká firma Aero Vodochody představila na probíhající letecké výstavě Farnborough International Air Show projekt lehkého bojového letounu F/A-259 Striker. Stroj vychází z bitevního letadla L-159 ALCA a je nabízen především pro americký program OA-X (Observation/Attack-X). Zároveň Aero Vodochody uzavřelo zakázky na dodávky L-39NG do USA a Portugalska.

F/A-259 Striker

Americké letectvo plánuje nakoupit 350 lehkých bitevních a průzkumných letadel, a to i přes nedávnou nehodu turbovrtulového letounu A-29 Super Tucano, při které zemřel americký pilot. Po nehodě letectvo předčasně ukončilo demonstrační letecké testování turbovrtulových letounů A-29 a AT-6B Wolverine. Letecké testy měly pomoci letectvu určit přesné požadavky na budoucí stroje OA-X.

 

 

Hlavními požadavky na OA-X jsou především nízké pořizovací a provozní náklady. Cílem je nasazovat letadla OA-X v oblastech bez přítomnosti protivzdušné obrany (PVO) a umožnit pilotům výkonných proudových letadel (zejména F-35 Lightning II) soustředit se na výcvik boje proti vyspělému protivníkovi. Letouny OA-X mohou být například dobře využity v očekávaných rozsáhlých bojích v městské zástavbě.
 

Očekává se, že letectvo vyzve průmysl k předložení nabídek pro program OA-X do konce letošního roku.

 

Aero Vodochody a izraelská IAI (Israel Aerospace Industries) Američanům pro OA-X nabízejí podzvukový stroj F/A-259, což je hloubkově modernizovaná L-159 ALCA. Podle magazínu Flight Global F/A-259 poprvé vzlétne v roce 2020.
 

Výhodou českého letounu (z hlediska podpory ze strany amerického průmyslu) je skutečnost, že je poháněn americkým proudovým motorem Honeywell F124-GA-100. Giuseppe Giordo, italský šéf Aero Vodochody, uvedl, že bojově testovaná L-159 nabízí pro program OA-X „při nízkém riziku cenově nejvýhodnější řešení.“ Podle italského šéfa se navíc s americkou firmou Honeywell vedou rozhovory „na nejvyšší úrovni“ o vývoji vylepšeného motoru F124 pro F/A-259. Navíc pokud dojde k nákupu F/A-259, v USA vznikne výrobní linka.
 

„Je poněkud podivné a ne příliš bezpečné [pro americké piloty - pozn. red.] přesedat z proudového do turbovrtulového letadla, takže nabízíme řešení s proudovým letadlem, díky kterému budou moci piloti pracovat bezpečněji,“ vyjadřuje se Giordo skepticky k nákup turbovrtulových letadel. „Věříme, že piloti USA potřebují nejlepší prostředky pro blízkou leteckou podporu. Tohle není vývojové letadlo. Je operačně nasazeno v reálném bojovém prostředí a umí se zhostit mnoha rolí.“

 

Hlavním vnějším rozpoznávacím znakem F/A-259 je použití tzv. „mokrého“ křídla, tedy křídla se zabudovanými palivovými nádržemi. Použití mokrého křídla zvedlo dolet F/A-259 a umožnilo pod křídla přidat další závěsníky pro zbraně. Bližší údaje o letounu nejsou známy, ale avionika, senzory a zbraňové systémy jsou izraelské výroby (IAI, ELTA Systems). 

 

Podle IHS Janes je kokpit F/A-259 uzpůsoben pro použití brýlí pro noční vidění, pilot má k dispozici dva velké barevné displeje (s taktickou pohyblivou mapou), datalink nebo radiolokátor se syntetickou aperturou (SAR) s indikátorem pozemních pohyblivých cílů (GMTI). Na přání lze F/A-259 vybavit systémem pro pilotní helmy s průhledovým displejem, radiolokátorem s aktivním elektronickým snímáním (AESA), nástavcem pro tankování ve vzduchu a satelitní komunikací.
 

Letoun dokáže nést řízené i neřízené pumy, řízené a neřízené rakety vzduch-země a také střely vzduch-vzduch krátkého dosahu. Pod křídla lze podvěsit kontejner s dvojicí českých 20mm kanónů Plamen a také zaměřovací a průzkumná pouzdra. Maximální rychlost je  Mach 0,82, rychlost stoupání 3170 metrů za minutu a dostup 13 106 metrů.

 

Je třeba připomenout, že letouny Alca již ve Spojených státech létají, a to u společnosti Draken International. V současné době Draken operuje s flotilou svých L-159 na základně Kingsley Field (Oregon), kde Alcy hrají letouny protivníka a pomáhají cvičit piloty stíhaček F-15 ze 173. stíhacího křídla (173rd Fighter Wing).

 

„Je rozhodně menší než F-15, které vidíte každý běžný den létat, ale přesto nám poskytne dobrou realistickou replikaci a kvalitní výcvik,“ říká o L-159 kapitán Chris DuBois, instruktor a pilot 173. stíhacího křídla. Letecký výcvik pilotů F-15 proti L-159 začne v roce 2019.
 

L-39NG

Zároveň se Aeru Vodochody podařilo prorazit s novým cvičným letounem L-39NG (L-39 Next Generation). Na letecké výstavě Farnborough byla podpisem stvrzena dodávka 12 L-39NG pro americkou firmu RSW Aviation (včetně modernizace šesti L-39 na verzi L-39CW) a pro portugalskou SkyTech deset L-39NG (včetně opce na šest dalších L-39NG).

 

Již dříve se Aeru podařilo prodat čtyři L-39NG (pro vedení boje vzduch-země) do Senegalu. Aero plánuje v roce 2020 dodat šest L-39NG a od roku 2023 vyrábět až 20 L-39NG ročně. Již dříve Giordo uvedl, že ambicí firmy je v příštích deseti letech prodat 150 letadel, což je podle něj přibližně asi deset procent světového trhu s cvičnými letadly bez USA a Ruska. Cena L-39NG má být do 10 milionů dolarů.

 

„Jsme hrdí na to, že v návaznosti na podpis kontraktu se Senegalem, jsme podepsali další závaznou dohodu, jež nám navyšuje počet objednávek na 38 letounů  [32 L-39NG a šest L-39CW - pozn. red.]  k dodání mezi lety 2020 až 2022 a přichází od mezinárodního zákazníka. Dohoda se SkyTechem pro nás představuje strategické partnerství a start nové éry proudového výcviku v době, kdy mají všechny vzdušné síly urgentní potřebu výcviku při nízkých nákladech, a současně zvýšených požadavcích na čas a kapacitu,“ uvedl Giordo.

 

Roll-out prvního L-39NG se očekává první říjnový týden letošního roku a s leteckými testy se začne v listopadu. Senegal jako první zákazník dostane L-39NG v roce 2020.
 

Je zajímavé, že Spojené státy jsou již nyní domovem více než 300 strojů L-39 s licencemi pro civilní účely, a to v celé řadě různých konfigurací.

 

Zdroj: Aviation Week

Nahlásit chybu v článku


Související články

Aero zahájilo výrobu prvních letounů L-39NG

V uplynulých týdnech se v Aeru Vodochody naplno rozjela výroba nových dílů na letoun L-39NG, novou ...

Aero Vodochody po 20 letech prodává nové letouny do zahraničí

Prezident republiky Senegal Macky Sall oznámil během oslav Dne nezávislosti, připadajícího na 4. ...

Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu

Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských ...

Klíčové modernizační projekty Armády ČR

Náčelník Generální štábu (GŠ) generálporučík Aleš Opata představil ambiciózní program modernizace ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Jara
    11:13 18.07.2018

    Astor Aero maká na vývoji dvou letounů, podepisuje kontrakty a hodlá vstoupit asi do nejpreztižnější soutěže v jeho historii, tak jaké PR kecy? Já vidím činy a hmatatelné ...Zobrazit celý příspěvek

    Astor
    Aero maká na vývoji dvou letounů, podepisuje kontrakty a hodlá vstoupit asi do nejpreztižnější soutěže v jeho historii, tak jaké PR kecy? Já vidím činy a hmatatelné výsledky.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    11:10 18.07.2018

    I kdyby Aero neuspělo v OA-X (jako že bych se osobně taky divil), je to dobrá reklama. Hlavně to umožňuje posunout platformu i díky Izraelcům dál, což není od věci. Těžit z toho ...Zobrazit celý příspěvek

    I kdyby Aero neuspělo v OA-X (jako že bych se osobně taky divil), je to dobrá reklama. Hlavně to umožňuje posunout platformu i díky Izraelcům dál, což není od věci. Těžit z toho můžeme i my modernizací L-159 (včetně integrace dalších zbraní).Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    11:10 18.07.2018

    Kolt
    Proč blízkou ;)

    Kolt
    Proč blízkou ;)

  • KOLT
    11:08 18.07.2018

    Výborná zpráva. AČR by následně mohla svoje L-159 modernizovat na versi blízkou F/A-259.

    Výborná zpráva. AČR by následně mohla svoje L-159 modernizovat na versi blízkou F/A-259.

  • astor
    11:04 18.07.2018

    Celé to chápu jako marketingové manévry stávajícího vedení Aera, možná zápas o případné státní dotace do poněkud upadajícího podniku s bývalou dobrou pověstí. Jedna vlaštovka jaro ...Zobrazit celý příspěvek

    Celé to chápu jako marketingové manévry stávajícího vedení Aera, možná zápas o případné státní dotace do poněkud upadajícího podniku s bývalou dobrou pověstí. Jedna vlaštovka jaro nedělá, trhy, které dříve Aero opustilo, už nikdy zpátky nezíská a v to, že by si Američani objednali u nich oblíbené sportovní letadélko může doufat jen nezdravý optimista. Takže pouhé PR, nic víc.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    11:01 18.07.2018

    Přidávám se ke gratulaci Aeru !
    “ vzduch je naše moře “

    Přidávám se ke gratulaci Aeru !
    “ vzduch je naše moře “

  • Clanek
    10:54 18.07.2018

    Obrovska gratulace Aeru k podpisu 12+10. Tohle uz jsou velice solidni cisla, konecne.

    Je nejake info o tom co planuje se svou flotilou 39 udelat SR?

    Obrovska gratulace Aeru k podpisu 12+10. Tohle uz jsou velice solidni cisla, konecne.

    Je nejake info o tom co planuje se svou flotilou 39 udelat SR?

  • Luky
    10:53 18.07.2018

    Držím Aeru palce, snad se blýská na dobré časy.

    Držím Aeru palce, snad se blýská na dobré časy.

Načítám diskuzi...

Stránka 13 z 13