Český bitevník F/A-259 pro americký projekt OA/X

-
17. 7. 2018
-
248 komentářů
-
Jan Grohmann
Česká firma Aero Vodochody představila na probíhající letecké výstavě Farnborough International Air Show projekt lehkého bojového letounu F/A-259 Striker. Stroj vychází z bitevního letadla L-159 ALCA a je nabízen především pro americký program OA-X (Observation/Attack-X). Zároveň Aero Vodochody uzavřelo zakázky na dodávky L-39NG do USA a Portugalska.
F/A-259 Striker
Americké letectvo plánuje nakoupit 350 lehkých bitevních a průzkumných letadel, a to i přes nedávnou nehodu turbovrtulového letounu A-29 Super Tucano, při které zemřel americký pilot. Po nehodě letectvo předčasně ukončilo demonstrační letecké testování turbovrtulových letounů A-29 a AT-6B Wolverine. Letecké testy měly pomoci letectvu určit přesné požadavky na budoucí stroje OA-X.
Hlavními požadavky na OA-X jsou především nízké pořizovací a provozní náklady. Cílem je nasazovat letadla OA-X v oblastech bez přítomnosti protivzdušné obrany (PVO) a umožnit pilotům výkonných proudových letadel (zejména F-35 Lightning II) soustředit se na výcvik boje proti vyspělému protivníkovi. Letouny OA-X mohou být například dobře využity v očekávaných rozsáhlých bojích v městské zástavbě.
Očekává se, že letectvo vyzve průmysl k předložení nabídek pro program OA-X do konce letošního roku.
Aero Vodochody a izraelská IAI (Israel Aerospace Industries) Američanům pro OA-X nabízejí podzvukový stroj F/A-259, což je hloubkově modernizovaná L-159 ALCA. Podle magazínu Flight Global F/A-259 poprvé vzlétne v roce 2020.
Výhodou českého letounu (z hlediska podpory ze strany amerického průmyslu) je skutečnost, že je poháněn americkým proudovým motorem Honeywell F124-GA-100. Giuseppe Giordo, italský šéf Aero Vodochody, uvedl, že bojově testovaná L-159 nabízí pro program OA-X „při nízkém riziku cenově nejvýhodnější řešení.“ Podle italského šéfa se navíc s americkou firmou Honeywell vedou rozhovory „na nejvyšší úrovni“ o vývoji vylepšeného motoru F124 pro F/A-259. Navíc pokud dojde k nákupu F/A-259, v USA vznikne výrobní linka.
„Je poněkud podivné a ne příliš bezpečné [pro americké piloty - pozn. red.] přesedat z proudového do turbovrtulového letadla, takže nabízíme řešení s proudovým letadlem, díky kterému budou moci piloti pracovat bezpečněji,“ vyjadřuje se Giordo skepticky k nákup turbovrtulových letadel. „Věříme, že piloti USA potřebují nejlepší prostředky pro blízkou leteckou podporu. Tohle není vývojové letadlo. Je operačně nasazeno v reálném bojovém prostředí a umí se zhostit mnoha rolí.“
Hlavním vnějším rozpoznávacím znakem F/A-259 je použití tzv. „mokrého“ křídla, tedy křídla se zabudovanými palivovými nádržemi. Použití mokrého křídla zvedlo dolet F/A-259 a umožnilo pod křídla přidat další závěsníky pro zbraně. Bližší údaje o letounu nejsou známy, ale avionika, senzory a zbraňové systémy jsou izraelské výroby (IAI, ELTA Systems).
Podle IHS Janes je kokpit F/A-259 uzpůsoben pro použití brýlí pro noční vidění, pilot má k dispozici dva velké barevné displeje (s taktickou pohyblivou mapou), datalink nebo radiolokátor se syntetickou aperturou (SAR) s indikátorem pozemních pohyblivých cílů (GMTI). Na přání lze F/A-259 vybavit systémem pro pilotní helmy s průhledovým displejem, radiolokátorem s aktivním elektronickým snímáním (AESA), nástavcem pro tankování ve vzduchu a satelitní komunikací.
Letoun dokáže nést řízené i neřízené pumy, řízené a neřízené rakety vzduch-země a také střely vzduch-vzduch krátkého dosahu. Pod křídla lze podvěsit kontejner s dvojicí českých 20mm kanónů Plamen a také zaměřovací a průzkumná pouzdra. Maximální rychlost je Mach 0,82, rychlost stoupání 3170 metrů za minutu a dostup 13 106 metrů.
Je třeba připomenout, že letouny Alca již ve Spojených státech létají, a to u společnosti Draken International. V současné době Draken operuje s flotilou svých L-159 na základně Kingsley Field (Oregon), kde Alcy hrají letouny protivníka a pomáhají cvičit piloty stíhaček F-15 ze 173. stíhacího křídla (173rd Fighter Wing).
„Je rozhodně menší než F-15, které vidíte každý běžný den létat, ale přesto nám poskytne dobrou realistickou replikaci a kvalitní výcvik,“ říká o L-159 kapitán Chris DuBois, instruktor a pilot 173. stíhacího křídla. Letecký výcvik pilotů F-15 proti L-159 začne v roce 2019.
L-39NG
Zároveň se Aeru Vodochody podařilo prorazit s novým cvičným letounem L-39NG (L-39 Next Generation). Na letecké výstavě Farnborough byla podpisem stvrzena dodávka 12 L-39NG pro americkou firmu RSW Aviation (včetně modernizace šesti L-39 na verzi L-39CW) a pro portugalskou SkyTech deset L-39NG (včetně opce na šest dalších L-39NG).
Již dříve se Aeru podařilo prodat čtyři L-39NG (pro vedení boje vzduch-země) do Senegalu. Aero plánuje v roce 2020 dodat šest L-39NG a od roku 2023 vyrábět až 20 L-39NG ročně. Již dříve Giordo uvedl, že ambicí firmy je v příštích deseti letech prodat 150 letadel, což je podle něj přibližně asi deset procent světového trhu s cvičnými letadly bez USA a Ruska. Cena L-39NG má být do 10 milionů dolarů.
„Jsme hrdí na to, že v návaznosti na podpis kontraktu se Senegalem, jsme podepsali další závaznou dohodu, jež nám navyšuje počet objednávek na 38 letounů [32 L-39NG a šest L-39CW - pozn. red.] k dodání mezi lety 2020 až 2022 a přichází od mezinárodního zákazníka. Dohoda se SkyTechem pro nás představuje strategické partnerství a start nové éry proudového výcviku v době, kdy mají všechny vzdušné síly urgentní potřebu výcviku při nízkých nákladech, a současně zvýšených požadavcích na čas a kapacitu,“ uvedl Giordo.
Roll-out prvního L-39NG se očekává první říjnový týden letošního roku a s leteckými testy se začne v listopadu. Senegal jako první zákazník dostane L-39NG v roce 2020.
Je zajímavé, že Spojené státy jsou již nyní domovem více než 300 strojů L-39 s licencemi pro civilní účely, a to v celé řadě různých konfigurací.
Zdroj: Aviation Week
Související články
Aero zahájilo výrobu prvních letounů L-39NG
V uplynulých týdnech se v Aeru Vodochody naplno rozjela výroba nových dílů na letoun L-39NG, novou ...
-
20.07.2017
-
29 komentářů
-
Tisková zpráva
Aero Vodochody po 20 letech prodává nové letouny do zahraničí
Prezident republiky Senegal Macky Sall oznámil během oslav Dne nezávislosti, připadajícího na 4. ...
-
07.04.2018
-
26 komentářů
-
Tisková zpráva
Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu
Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských ...
-
13.06.2018
-
64 komentářů
-
Tisková zpráva
Klíčové modernizační projekty Armády ČR
Náčelník Generální štábu (GŠ) generálporučík Aleš Opata představil ambiciózní program modernizace ...
-
19.06.2018
-
81 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Logic: "optimistický zisk je 10% tedy 22 milionů" V té větě se o žádném fixním zisku nepíše! Klidně si ji přečti ještě 10x. Optimistický =/= Fixní... nechápu, kde si tyhle ...Zobrazit celý příspěvek
Logic: "optimistický zisk je 10% tedy 22 milionů"
V té větě se o žádném fixním zisku nepíše! Klidně si ji přečti ještě 10x.
Optimistický =/= Fixní... nechápu, kde si tyhle slova viděla jako synomyma.
"ale každý zas ne tolik, aby z toho šla dělat nějaká alespoň trochu vypovídající statistika."
Takže, pokud 10 světových výrobců dosahuje 10% zisku, tak Aero pojede na 50%.... protože jsme v Čechách. Nebo to spíše bude, tak že elektroniku, motor, atd. mu dodá zahraničí. Tedy cena bude srovnatelná s konkurencí. Jedinou věcí kde mohou jít dolů je výroba draku. A jejich cílem je být pod konkurencí cenou. Tedy jedinou otázkou je o kolik % ceny dělá výroba draku, a o kolik ho dokáže Aero vyrobit levněji, aby mohlo konkurovat cenou.
Kdyby si se obtěžoval přečíst ten článek s vyjádření Aera. Tak se tam píše o částce kolem 850-900 mil. Při obratu 5 000 mil. Což je asi 22-23 kus/rok. Ale dají se dohledat i čísla jen 15-16 kus/rok. A i z těchto čísle se dostaneš překvapivě je na hodnotu 18% zisku.Skrýt celý příspěvekIste mate pravdu. Mne len napadla ista reminiscencia napriklad na MIG27, ten mal takuto opto-elektronicku stanicu v cumaku. Preco sa to potom prestalo pouzivat netusim, asi tie ...Zobrazit celý příspěvek
Iste mate pravdu. Mne len napadla ista reminiscencia napriklad na MIG27, ten mal takuto opto-elektronicku stanicu v cumaku. Preco sa to potom prestalo pouzivat netusim, asi tie lietadla 4. generacie su viacucelove stihacky - tryskace, kedy nebolo treba stavat jednoucelove stroje. Preto je v mojom ponimani logicke, ze ked idem stavat stroj primarne A2G tak ho na to primarne prisposobim. Mne je sympaticky aj takyto pasivny system IRST
http://www.leonardocompany.com...
a mali by ste s VERA-NG rodinu ceskych pasivnych zbrani.Skrýt celý příspěvekTryskáč L159 je lehký bitevnik, nebudem ho srovnavat s F35 ;) pro útoky na pozemní cíle využívají značkovací kontejnery všechny letouny čtvrté generace, asi Váš názor nebude ...Zobrazit celý příspěvek
Tryskáč
L159 je lehký bitevnik, nebudem ho srovnavat s F35 ;) pro útoky na pozemní cíle využívají značkovací kontejnery všechny letouny čtvrté generace, asi Váš názor nebude špatný, ale nebude až takový problém.Skrýt celý příspěvekavatar logik Datum: 24.07.2018 Čas: 18:52 jirosi: "Opět bych chtěl poprosit, kde sem napsal co mi tu vkládáš do úst. Třeba o 10% fixní marži." Ok, necháme toho, už ses do ...Zobrazit celý příspěvek
avatar
logik Datum: 24.07.2018 Čas: 18:52
jirosi:
"Opět bych chtěl poprosit, kde sem napsal co mi tu vkládáš do úst. Třeba o 10% fixní marži."
Ok, necháme toho, už ses do svejch nesmyslů zaplet tak, žes i zapomněl, co jsi původně tvrdil a co jsem Ti celou dobu vyvracel.
Jirosi Datum: 21.07.2018 Čas: 00:09
Logic: Pokud vývoj L-39 stál miliardu a prodává se za 220milionů, optimistický zisk je 10% tedy 22 milionů. Tak se bude splácet 45 letadel.
Tedy že celou dobu vyvracím to, že sis vycucal z prstu zisk z jednoho letadla a ten pak násobíš počtem prodaných letadel - tedy jsi předpokládal fixní 10% fixní marži.
PS: A k té statistice - jaksi zapomínáš na možnost, že těch výrobců je více, ale každý zas ne tolik, aby z toho šla dělat nějaká alespoň trochu vypovídající statistika. Což mj. ukazuje, že ani o té statistice, kterou se tu oháníš a pomocí které se snažíš dělat z ostatních blby, neznáš naprosto základní fakta.Skrýt celý příspěveksamozrejme, ze to teoreticky nie je ziaden problem podvesit - ide len o filozofiu, co najmenej "vesat" a co najviac mat "skryte" v "lietadle". Ani pod F22 ani pod JSF nie je ...Zobrazit celý příspěvek
samozrejme, ze to teoreticky nie je ziaden problem podvesit - ide len o filozofiu, co najmenej "vesat" a co najviac mat "skryte" v "lietadle". Ani pod F22 ani pod JSF nie je problem podvesit v podstate cokolvek... Ked uz nie kvoli stealth vlastnostiam, tak urcite to lietadlo lepsie "leti" ked nema plne podvesy.... Ale to je len moj laicky nazor...Skrýt celý příspěvek
Jara: "Jednoduše se podvěsí, střelecký kontejner..... kde hledáte problém?" V Iráku létají v kombinaci: bomba, nádrž, 0, nádrž, bomba. Tedy změna na: bomba, nádrž, 0, nádrž, ...Zobrazit celý příspěvek
Jara: "Jednoduše se podvěsí, střelecký kontejner..... kde hledáte problém?"
V Iráku létají v kombinaci: bomba, nádrž, 0, nádrž, bomba.
Tedy změna na: bomba, nádrž, 0, nádrž, kontajner, .. by někdo nazval celkem dost problém?Skrýt celý příspěvekJirosi: jde o sekundární úlohu. A nejde o to, že by to vypadalo kůůůl. Prostě ten letoun má PLŘS, aby mohl ničit vrtulníky, An-26, Casy, Herky a v případě potřeby se i bránit ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi: jde o sekundární úlohu. A nejde o to, že by to vypadalo kůůůl. Prostě ten letoun má PLŘS, aby mohl ničit vrtulníky, An-26, Casy, Herky a v případě potřeby se i bránit dospělým stíhačkám.
A že by Hawky a M346 dostaly závěsníky spešl pro AIM-9 jen kvůli tomu, že to vypadá cool? hmm.Skrýt celý příspěvektryskac: radar dává lepší možnosti ve vyhledávání pozemních cílů a i v navigaci v přízemním letě. Takže výhoda oproti je jasná, navíc když se počítalo s PTŘS Brimstone. Navíc, když ...Zobrazit celý příspěvek
tryskac: radar dává lepší možnosti ve vyhledávání pozemních cílů a i v navigaci v přízemním letě. Takže výhoda oproti je jasná, navíc když se počítalo s PTŘS Brimstone. Navíc, když optiku/značkovač měl nést v podobě podvěšeného kontejneru TIALD.
Optiku/značkovač měly mít v nose místo radiolokátoru v případě přání zákazníka ve verzi "B".
O tom, že by irácké L-159A neměly radar nic nevím, zdroj?
Dokonce na fotkách vidím 7 závěsníků, takže se nic nezměnilo.Skrýt celý příspěvekspominane VIDEO:
https://www.youtube.com/watch?...spominane VIDEO:
https://www.youtube.com/watch?...Skelet: "Proto má A-10 pár zářezů" Ano, má dva zářezy na celkový počet odlétaných misí v boji... Tedy nejedná se ani o sekundární roli, ale spíše o marketing. Prostě letadlo ...Zobrazit celý příspěvek
Skelet: "Proto má A-10 pár zářezů"
Ano, má dva zářezy na celkový počet odlétaných misí v boji...
Tedy nejedná se ani o sekundární roli, ale spíše o marketing. Prostě letadlo vyzbrojené PLŘS vypadá více "cool".
I A-1 Skyrider, dokázal sestřelit Mig... jenže statistika je neúprosná.Skrýt celý příspěveka je tam zobrazena prave funkcia integrovanej kamery, asi aj laseroveho zameriavaca, ktora je integrovana - je tam zobrazene aj cidlo kamery. Holt, realne bojove skusenosti z ...Zobrazit celý příspěvek
a je tam zobrazena prave funkcia integrovanej kamery, asi aj laseroveho zameriavaca, ktora je integrovana - je tam zobrazene aj cidlo kamery. Holt, realne bojove skusenosti z nasadenia voci Albancom a koalicii NATO.Skrýt celý příspěvek
skelet: som zameranim lietadla mate nepochybne pravdu. Potom ale nastava otazka, preco nema L159 integrovany laserovy znackovac, resp. TV kameru. Namiesto toho ma radar, ktory je ...Zobrazit celý příspěvek
skelet: som zameranim lietadla mate nepochybne pravdu. Potom ale nastava otazka, preco nema L159 integrovany laserovy znackovac, resp. TV kameru. Namiesto toho ma radar, ktory je sam o sebe velmi drahy. Iracke L159 radar nainstalovany nemaju, dokonca maju len 2x2 +1 zavesniky, kedze na poslednom zavesniku od osi lietadla sa daju niest len AIM9.
Na tomto videu je predstavena modernizacia J22 Orao, ziadne tajnosti, dokonca od cca 16min su zabery z kokpitu s predstavenim roznych funkcii.Skrýt celý příspěvekJirosi: ona je L-159 v kategorii "vybojování vzdušné nadvlády"? :)) a kdy byly nasazeny? No nikdy,a víš proč? Protože to po nic nikdo nikdy nechtěl. A víš proč? Protože je nikdo ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi: ona je L-159 v kategorii "vybojování vzdušné nadvlády"? :))
a kdy byly nasazeny? No nikdy,a víš proč? Protože to po nic nikdo nikdy nechtěl. A víš proč? Protože je nikdo nechce nasazovat do role "vybojování vzdušné nadvlády".
A přesto tyto podzvukové letouny plní ve své SEKUNDÁRNÍ roli úkoly k ničení pomalu letících cílů. Neb tyto podzvukové letouny pro to mají lepší vlastnosti a "dospělé" stíhačky se mohou zaobírat jinými hrozbami. Proto má A-10 pár zářezů, proto má pár zářezů i Su-25, proto má Hawk tolik závěsníků na PLŘS apod. Ale je to o sekundární úloze, nikoliv primární.Skrýt celý příspěvekskelet:"L-159 je ve své sekundární roli určena k lovu pomalu letících cílů, což dle všech cvičení zvládá více než dobře." Které jiné letadlo pro vybojování vzdušné nadvlády je v ...Zobrazit celý příspěvek
skelet:"L-159 je ve své sekundární roli určena k lovu pomalu letících cílů, což dle všech cvičení zvládá více než dobře."
Které jiné letadlo pro vybojování vzdušné nadvlády je v "kategorii" pomalu letících cílů?
Kdy naposledy byli tyto pomalu letící letadla v boji nasazeny, bez krytí plnohodnotných stíhačů?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...