Český bitevník F/A-259 pro americký projekt OA/X

Vizualizace F/A-259 / Aero Vodochody

Česká firma Aero Vodochody představila na probíhající letecké výstavě Farnborough International Air Show projekt lehkého bojového letounu F/A-259 Striker. Stroj vychází z bitevního letadla L-159 ALCA a je nabízen především pro americký program OA-X (Observation/Attack-X). Zároveň Aero Vodochody uzavřelo zakázky na dodávky L-39NG do USA a Portugalska.

F/A-259 Striker

Americké letectvo plánuje nakoupit 350 lehkých bitevních a průzkumných letadel, a to i přes nedávnou nehodu turbovrtulového letounu A-29 Super Tucano, při které zemřel americký pilot. Po nehodě letectvo předčasně ukončilo demonstrační letecké testování turbovrtulových letounů A-29 a AT-6B Wolverine. Letecké testy měly pomoci letectvu určit přesné požadavky na budoucí stroje OA-X.

 

 

Hlavními požadavky na OA-X jsou především nízké pořizovací a provozní náklady. Cílem je nasazovat letadla OA-X v oblastech bez přítomnosti protivzdušné obrany (PVO) a umožnit pilotům výkonných proudových letadel (zejména F-35 Lightning II) soustředit se na výcvik boje proti vyspělému protivníkovi. Letouny OA-X mohou být například dobře využity v očekávaných rozsáhlých bojích v městské zástavbě.
 

Očekává se, že letectvo vyzve průmysl k předložení nabídek pro program OA-X do konce letošního roku.

 

Aero Vodochody a izraelská IAI (Israel Aerospace Industries) Američanům pro OA-X nabízejí podzvukový stroj F/A-259, což je hloubkově modernizovaná L-159 ALCA. Podle magazínu Flight Global F/A-259 poprvé vzlétne v roce 2020.
 

Výhodou českého letounu (z hlediska podpory ze strany amerického průmyslu) je skutečnost, že je poháněn americkým proudovým motorem Honeywell F124-GA-100. Giuseppe Giordo, italský šéf Aero Vodochody, uvedl, že bojově testovaná L-159 nabízí pro program OA-X „při nízkém riziku cenově nejvýhodnější řešení.“ Podle italského šéfa se navíc s americkou firmou Honeywell vedou rozhovory „na nejvyšší úrovni“ o vývoji vylepšeného motoru F124 pro F/A-259. Navíc pokud dojde k nákupu F/A-259, v USA vznikne výrobní linka.
 

„Je poněkud podivné a ne příliš bezpečné [pro americké piloty - pozn. red.] přesedat z proudového do turbovrtulového letadla, takže nabízíme řešení s proudovým letadlem, díky kterému budou moci piloti pracovat bezpečněji,“ vyjadřuje se Giordo skepticky k nákup turbovrtulových letadel. „Věříme, že piloti USA potřebují nejlepší prostředky pro blízkou leteckou podporu. Tohle není vývojové letadlo. Je operačně nasazeno v reálném bojovém prostředí a umí se zhostit mnoha rolí.“

 

Hlavním vnějším rozpoznávacím znakem F/A-259 je použití tzv. „mokrého“ křídla, tedy křídla se zabudovanými palivovými nádržemi. Použití mokrého křídla zvedlo dolet F/A-259 a umožnilo pod křídla přidat další závěsníky pro zbraně. Bližší údaje o letounu nejsou známy, ale avionika, senzory a zbraňové systémy jsou izraelské výroby (IAI, ELTA Systems). 

 

Podle IHS Janes je kokpit F/A-259 uzpůsoben pro použití brýlí pro noční vidění, pilot má k dispozici dva velké barevné displeje (s taktickou pohyblivou mapou), datalink nebo radiolokátor se syntetickou aperturou (SAR) s indikátorem pozemních pohyblivých cílů (GMTI). Na přání lze F/A-259 vybavit systémem pro pilotní helmy s průhledovým displejem, radiolokátorem s aktivním elektronickým snímáním (AESA), nástavcem pro tankování ve vzduchu a satelitní komunikací.
 

Letoun dokáže nést řízené i neřízené pumy, řízené a neřízené rakety vzduch-země a také střely vzduch-vzduch krátkého dosahu. Pod křídla lze podvěsit kontejner s dvojicí českých 20mm kanónů Plamen a také zaměřovací a průzkumná pouzdra. Maximální rychlost je  Mach 0,82, rychlost stoupání 3170 metrů za minutu a dostup 13 106 metrů.

 

Je třeba připomenout, že letouny Alca již ve Spojených státech létají, a to u společnosti Draken International. V současné době Draken operuje s flotilou svých L-159 na základně Kingsley Field (Oregon), kde Alcy hrají letouny protivníka a pomáhají cvičit piloty stíhaček F-15 ze 173. stíhacího křídla (173rd Fighter Wing).

 

„Je rozhodně menší než F-15, které vidíte každý běžný den létat, ale přesto nám poskytne dobrou realistickou replikaci a kvalitní výcvik,“ říká o L-159 kapitán Chris DuBois, instruktor a pilot 173. stíhacího křídla. Letecký výcvik pilotů F-15 proti L-159 začne v roce 2019.
 

L-39NG

Zároveň se Aeru Vodochody podařilo prorazit s novým cvičným letounem L-39NG (L-39 Next Generation). Na letecké výstavě Farnborough byla podpisem stvrzena dodávka 12 L-39NG pro americkou firmu RSW Aviation (včetně modernizace šesti L-39 na verzi L-39CW) a pro portugalskou SkyTech deset L-39NG (včetně opce na šest dalších L-39NG).

 

Již dříve se Aeru podařilo prodat čtyři L-39NG (pro vedení boje vzduch-země) do Senegalu. Aero plánuje v roce 2020 dodat šest L-39NG a od roku 2023 vyrábět až 20 L-39NG ročně. Již dříve Giordo uvedl, že ambicí firmy je v příštích deseti letech prodat 150 letadel, což je podle něj přibližně asi deset procent světového trhu s cvičnými letadly bez USA a Ruska. Cena L-39NG má být do 10 milionů dolarů.

 

„Jsme hrdí na to, že v návaznosti na podpis kontraktu se Senegalem, jsme podepsali další závaznou dohodu, jež nám navyšuje počet objednávek na 38 letounů  [32 L-39NG a šest L-39CW - pozn. red.]  k dodání mezi lety 2020 až 2022 a přichází od mezinárodního zákazníka. Dohoda se SkyTechem pro nás představuje strategické partnerství a start nové éry proudového výcviku v době, kdy mají všechny vzdušné síly urgentní potřebu výcviku při nízkých nákladech, a současně zvýšených požadavcích na čas a kapacitu,“ uvedl Giordo.

 

Roll-out prvního L-39NG se očekává první říjnový týden letošního roku a s leteckými testy se začne v listopadu. Senegal jako první zákazník dostane L-39NG v roce 2020.
 

Je zajímavé, že Spojené státy jsou již nyní domovem více než 300 strojů L-39 s licencemi pro civilní účely, a to v celé řadě různých konfigurací.

 

Zdroj: Aviation Week

Nahlásit chybu v článku


Související články

Aero zahájilo výrobu prvních letounů L-39NG

V uplynulých týdnech se v Aeru Vodochody naplno rozjela výroba nových dílů na letoun L-39NG, novou ...

Aero Vodochody po 20 letech prodává nové letouny do zahraničí

Prezident republiky Senegal Macky Sall oznámil během oslav Dne nezávislosti, připadajícího na 4. ...

Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu

Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských ...

Klíčové modernizační projekty Armády ČR

Náčelník Generální štábu (GŠ) generálporučík Aleš Opata představil ambiciózní program modernizace ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Jirosi
    20:27 24.07.2018

    Logic: "optimistický zisk je 10% tedy 22 milionů" V té větě se o žádném fixním zisku nepíše! Klidně si ji přečti ještě 10x. Optimistický =/= Fixní... nechápu, kde si tyhle ...Zobrazit celý příspěvek

    Logic: "optimistický zisk je 10% tedy 22 milionů"

    V té větě se o žádném fixním zisku nepíše! Klidně si ji přečti ještě 10x.
    Optimistický =/= Fixní... nechápu, kde si tyhle slova viděla jako synomyma.

    "ale každý zas ne tolik, aby z toho šla dělat nějaká alespoň trochu vypovídající statistika."

    Takže, pokud 10 světových výrobců dosahuje 10% zisku, tak Aero pojede na 50%.... protože jsme v Čechách. Nebo to spíše bude, tak že elektroniku, motor, atd. mu dodá zahraničí. Tedy cena bude srovnatelná s konkurencí. Jedinou věcí kde mohou jít dolů je výroba draku. A jejich cílem je být pod konkurencí cenou. Tedy jedinou otázkou je o kolik % ceny dělá výroba draku, a o kolik ho dokáže Aero vyrobit levněji, aby mohlo konkurovat cenou.

    Kdyby si se obtěžoval přečíst ten článek s vyjádření Aera. Tak se tam píše o částce kolem 850-900 mil. Při obratu 5 000 mil. Což je asi 22-23 kus/rok. Ale dají se dohledat i čísla jen 15-16 kus/rok. A i z těchto čísle se dostaneš překvapivě je na hodnotu 18% zisku.Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    20:16 24.07.2018

    Ten radar je asi jediná zásadná výhoda terajšej L-159 oproti L-39NG.

    Ten radar je asi jediná zásadná výhoda terajšej L-159 oproti L-39NG.

  • skelet
    20:14 24.07.2018

    tryskac: Grifo-L má pět režimů vzduch země. Ten radar je výhoda, nikoliv naopak.

    tryskac: Grifo-L má pět režimů vzduch země. Ten radar je výhoda, nikoliv naopak.

  • Jara
    20:10 24.07.2018

    Tryskáč
    Neříkám, že nemáte pravdu naopak, ale ALČA holt potřebuje na některou munici návodčího nebo kontejner

    Tryskáč
    Neříkám, že nemáte pravdu naopak, ale ALČA holt potřebuje na některou munici návodčího nebo kontejner

  • tryskac
    20:06 24.07.2018

    Iste mate pravdu. Mne len napadla ista reminiscencia napriklad na MIG27, ten mal takuto opto-elektronicku stanicu v cumaku. Preco sa to potom prestalo pouzivat netusim, asi tie ...Zobrazit celý příspěvek

    Iste mate pravdu. Mne len napadla ista reminiscencia napriklad na MIG27, ten mal takuto opto-elektronicku stanicu v cumaku. Preco sa to potom prestalo pouzivat netusim, asi tie lietadla 4. generacie su viacucelove stihacky - tryskace, kedy nebolo treba stavat jednoucelove stroje. Preto je v mojom ponimani logicke, ze ked idem stavat stroj primarne A2G tak ho na to primarne prisposobim. Mne je sympaticky aj takyto pasivny system IRST
    http://www.leonardocompany.com...

    a mali by ste s VERA-NG rodinu ceskych pasivnych zbrani.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    19:57 24.07.2018

    Tryskáč L159 je lehký bitevnik, nebudem ho srovnavat s F35 ;) pro útoky na pozemní cíle využívají značkovací kontejnery všechny letouny čtvrté generace, asi Váš názor nebude ...Zobrazit celý příspěvek

    Tryskáč
    L159 je lehký bitevnik, nebudem ho srovnavat s F35 ;) pro útoky na pozemní cíle využívají značkovací kontejnery všechny letouny čtvrté generace, asi Váš názor nebude špatný, ale nebude až takový problém.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    19:55 24.07.2018

    avatar logik Datum: 24.07.2018 Čas: 18:52 jirosi: "Opět bych chtěl poprosit, kde sem napsal co mi tu vkládáš do úst. Třeba o 10% fixní marži." Ok, necháme toho, už ses do ...Zobrazit celý příspěvek

    avatar
    logik Datum: 24.07.2018 Čas: 18:52

    jirosi:
    "Opět bych chtěl poprosit, kde sem napsal co mi tu vkládáš do úst. Třeba o 10% fixní marži."
    Ok, necháme toho, už ses do svejch nesmyslů zaplet tak, žes i zapomněl, co jsi původně tvrdil a co jsem Ti celou dobu vyvracel.

    Jirosi Datum: 21.07.2018 Čas: 00:09
    Logic: Pokud vývoj L-39 stál miliardu a prodává se za 220milionů, optimistický zisk je 10% tedy 22 milionů. Tak se bude splácet 45 letadel.

    Tedy že celou dobu vyvracím to, že sis vycucal z prstu zisk z jednoho letadla a ten pak násobíš počtem prodaných letadel - tedy jsi předpokládal fixní 10% fixní marži.

    PS: A k té statistice - jaksi zapomínáš na možnost, že těch výrobců je více, ale každý zas ne tolik, aby z toho šla dělat nějaká alespoň trochu vypovídající statistika. Což mj. ukazuje, že ani o té statistice, kterou se tu oháníš a pomocí které se snažíš dělat z ostatních blby, neznáš naprosto základní fakta.Skrýt celý příspěvek

  • tryskac
    19:52 24.07.2018

    samozrejme, ze to teoreticky nie je ziaden problem podvesit - ide len o filozofiu, co najmenej "vesat" a co najviac mat "skryte" v "lietadle". Ani pod F22 ani pod JSF nie je ...Zobrazit celý příspěvek

    samozrejme, ze to teoreticky nie je ziaden problem podvesit - ide len o filozofiu, co najmenej "vesat" a co najviac mat "skryte" v "lietadle". Ani pod F22 ani pod JSF nie je problem podvesit v podstate cokolvek... Ked uz nie kvoli stealth vlastnostiam, tak urcite to lietadlo lepsie "leti" ked nema plne podvesy.... Ale to je len moj laicky nazor...Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    19:51 24.07.2018

    Jirosi
    Nemá náhodou ALCA tři závěsy na každém křídle a jeden pod trupem?

    Jirosi
    Nemá náhodou ALCA tři závěsy na každém křídle a jeden pod trupem?

  • Jirosi
    19:49 24.07.2018

    Jara: "Jednoduše se podvěsí, střelecký kontejner..... kde hledáte problém?" V Iráku létají v kombinaci: bomba, nádrž, 0, nádrž, bomba. Tedy změna na: bomba, nádrž, 0, nádrž, ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara: "Jednoduše se podvěsí, střelecký kontejner..... kde hledáte problém?"

    V Iráku létají v kombinaci: bomba, nádrž, 0, nádrž, bomba.
    Tedy změna na: bomba, nádrž, 0, nádrž, kontajner, .. by někdo nazval celkem dost problém?Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    19:44 24.07.2018

    Teda zatím není žádný integrován, ale to je chyba letectva ne letounu

    Teda zatím není žádný integrován, ale to je chyba letectva ne letounu

  • Jara
    19:43 24.07.2018

    Tryskáč
    Jednoduše se podvěsí, střelecký kontejner..... kde hledáte problém?

    Tryskáč
    Jednoduše se podvěsí, střelecký kontejner..... kde hledáte problém?

  • skelet
    19:38 24.07.2018

    Jirosi: jde o sekundární úlohu. A nejde o to, že by to vypadalo kůůůl. Prostě ten letoun má PLŘS, aby mohl ničit vrtulníky, An-26, Casy, Herky a v případě potřeby se i bránit ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: jde o sekundární úlohu. A nejde o to, že by to vypadalo kůůůl. Prostě ten letoun má PLŘS, aby mohl ničit vrtulníky, An-26, Casy, Herky a v případě potřeby se i bránit dospělým stíhačkám.
    A že by Hawky a M346 dostaly závěsníky spešl pro AIM-9 jen kvůli tomu, že to vypadá cool? hmm.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    19:35 24.07.2018

    tryskac: radar dává lepší možnosti ve vyhledávání pozemních cílů a i v navigaci v přízemním letě. Takže výhoda oproti je jasná, navíc když se počítalo s PTŘS Brimstone. Navíc, když ...Zobrazit celý příspěvek

    tryskac: radar dává lepší možnosti ve vyhledávání pozemních cílů a i v navigaci v přízemním letě. Takže výhoda oproti je jasná, navíc když se počítalo s PTŘS Brimstone. Navíc, když optiku/značkovač měl nést v podobě podvěšeného kontejneru TIALD.
    Optiku/značkovač měly mít v nose místo radiolokátoru v případě přání zákazníka ve verzi "B".
    O tom, že by irácké L-159A neměly radar nic nevím, zdroj?
    Dokonce na fotkách vidím 7 závěsníků, takže se nic nezměnilo.Skrýt celý příspěvek

  • tryskac
    19:32 24.07.2018
  • Jirosi
    19:30 24.07.2018

    Skelet: "Proto má A-10 pár zářezů" Ano, má dva zářezy na celkový počet odlétaných misí v boji... Tedy nejedná se ani o sekundární roli, ale spíše o marketing. Prostě letadlo ...Zobrazit celý příspěvek

    Skelet: "Proto má A-10 pár zářezů"

    Ano, má dva zářezy na celkový počet odlétaných misí v boji...

    Tedy nejedná se ani o sekundární roli, ale spíše o marketing. Prostě letadlo vyzbrojené PLŘS vypadá více "cool".

    I A-1 Skyrider, dokázal sestřelit Mig... jenže statistika je neúprosná.Skrýt celý příspěvek

  • tryskac
    19:28 24.07.2018

    a je tam zobrazena prave funkcia integrovanej kamery, asi aj laseroveho zameriavaca, ktora je integrovana - je tam zobrazene aj cidlo kamery. Holt, realne bojove skusenosti z ...Zobrazit celý příspěvek

    a je tam zobrazena prave funkcia integrovanej kamery, asi aj laseroveho zameriavaca, ktora je integrovana - je tam zobrazene aj cidlo kamery. Holt, realne bojove skusenosti z nasadenia voci Albancom a koalicii NATO.Skrýt celý příspěvek

  • tryskac
    19:25 24.07.2018

    skelet: som zameranim lietadla mate nepochybne pravdu. Potom ale nastava otazka, preco nema L159 integrovany laserovy znackovac, resp. TV kameru. Namiesto toho ma radar, ktory je ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet: som zameranim lietadla mate nepochybne pravdu. Potom ale nastava otazka, preco nema L159 integrovany laserovy znackovac, resp. TV kameru. Namiesto toho ma radar, ktory je sam o sebe velmi drahy. Iracke L159 radar nainstalovany nemaju, dokonca maju len 2x2 +1 zavesniky, kedze na poslednom zavesniku od osi lietadla sa daju niest len AIM9.
    Na tomto videu je predstavena modernizacia J22 Orao, ziadne tajnosti, dokonca od cca 16min su zabery z kokpitu s predstavenim roznych funkcii.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    18:36 24.07.2018

    Jirosi: ona je L-159 v kategorii "vybojování vzdušné nadvlády"? :)) a kdy byly nasazeny? No nikdy,a víš proč? Protože to po nic nikdo nikdy nechtěl. A víš proč? Protože je nikdo ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: ona je L-159 v kategorii "vybojování vzdušné nadvlády"? :))
    a kdy byly nasazeny? No nikdy,a víš proč? Protože to po nic nikdo nikdy nechtěl. A víš proč? Protože je nikdo nechce nasazovat do role "vybojování vzdušné nadvlády".
    A přesto tyto podzvukové letouny plní ve své SEKUNDÁRNÍ roli úkoly k ničení pomalu letících cílů. Neb tyto podzvukové letouny pro to mají lepší vlastnosti a "dospělé" stíhačky se mohou zaobírat jinými hrozbami. Proto má A-10 pár zářezů, proto má pár zářezů i Su-25, proto má Hawk tolik závěsníků na PLŘS apod. Ale je to o sekundární úloze, nikoliv primární.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    17:52 24.07.2018

    skelet:"L-159 je ve své sekundární roli určena k lovu pomalu letících cílů, což dle všech cvičení zvládá více než dobře." Které jiné letadlo pro vybojování vzdušné nadvlády je v ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet:"L-159 je ve své sekundární roli určena k lovu pomalu letících cílů, což dle všech cvičení zvládá více než dobře."

    Které jiné letadlo pro vybojování vzdušné nadvlády je v "kategorii" pomalu letících cílů?
    Kdy naposledy byli tyto pomalu letící letadla v boji nasazeny, bez krytí plnohodnotných stíhačů?Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 13