Český bitevník F/A-259 pro americký projekt OA/X

-
17. 7. 2018
-
248 komentářů
-
Jan Grohmann
Česká firma Aero Vodochody představila na probíhající letecké výstavě Farnborough International Air Show projekt lehkého bojového letounu F/A-259 Striker. Stroj vychází z bitevního letadla L-159 ALCA a je nabízen především pro americký program OA-X (Observation/Attack-X). Zároveň Aero Vodochody uzavřelo zakázky na dodávky L-39NG do USA a Portugalska.
F/A-259 Striker
Americké letectvo plánuje nakoupit 350 lehkých bitevních a průzkumných letadel, a to i přes nedávnou nehodu turbovrtulového letounu A-29 Super Tucano, při které zemřel americký pilot. Po nehodě letectvo předčasně ukončilo demonstrační letecké testování turbovrtulových letounů A-29 a AT-6B Wolverine. Letecké testy měly pomoci letectvu určit přesné požadavky na budoucí stroje OA-X.
Hlavními požadavky na OA-X jsou především nízké pořizovací a provozní náklady. Cílem je nasazovat letadla OA-X v oblastech bez přítomnosti protivzdušné obrany (PVO) a umožnit pilotům výkonných proudových letadel (zejména F-35 Lightning II) soustředit se na výcvik boje proti vyspělému protivníkovi. Letouny OA-X mohou být například dobře využity v očekávaných rozsáhlých bojích v městské zástavbě.
Očekává se, že letectvo vyzve průmysl k předložení nabídek pro program OA-X do konce letošního roku.
Aero Vodochody a izraelská IAI (Israel Aerospace Industries) Američanům pro OA-X nabízejí podzvukový stroj F/A-259, což je hloubkově modernizovaná L-159 ALCA. Podle magazínu Flight Global F/A-259 poprvé vzlétne v roce 2020.
Výhodou českého letounu (z hlediska podpory ze strany amerického průmyslu) je skutečnost, že je poháněn americkým proudovým motorem Honeywell F124-GA-100. Giuseppe Giordo, italský šéf Aero Vodochody, uvedl, že bojově testovaná L-159 nabízí pro program OA-X „při nízkém riziku cenově nejvýhodnější řešení.“ Podle italského šéfa se navíc s americkou firmou Honeywell vedou rozhovory „na nejvyšší úrovni“ o vývoji vylepšeného motoru F124 pro F/A-259. Navíc pokud dojde k nákupu F/A-259, v USA vznikne výrobní linka.
„Je poněkud podivné a ne příliš bezpečné [pro americké piloty - pozn. red.] přesedat z proudového do turbovrtulového letadla, takže nabízíme řešení s proudovým letadlem, díky kterému budou moci piloti pracovat bezpečněji,“ vyjadřuje se Giordo skepticky k nákup turbovrtulových letadel. „Věříme, že piloti USA potřebují nejlepší prostředky pro blízkou leteckou podporu. Tohle není vývojové letadlo. Je operačně nasazeno v reálném bojovém prostředí a umí se zhostit mnoha rolí.“
Hlavním vnějším rozpoznávacím znakem F/A-259 je použití tzv. „mokrého“ křídla, tedy křídla se zabudovanými palivovými nádržemi. Použití mokrého křídla zvedlo dolet F/A-259 a umožnilo pod křídla přidat další závěsníky pro zbraně. Bližší údaje o letounu nejsou známy, ale avionika, senzory a zbraňové systémy jsou izraelské výroby (IAI, ELTA Systems).
Podle IHS Janes je kokpit F/A-259 uzpůsoben pro použití brýlí pro noční vidění, pilot má k dispozici dva velké barevné displeje (s taktickou pohyblivou mapou), datalink nebo radiolokátor se syntetickou aperturou (SAR) s indikátorem pozemních pohyblivých cílů (GMTI). Na přání lze F/A-259 vybavit systémem pro pilotní helmy s průhledovým displejem, radiolokátorem s aktivním elektronickým snímáním (AESA), nástavcem pro tankování ve vzduchu a satelitní komunikací.
Letoun dokáže nést řízené i neřízené pumy, řízené a neřízené rakety vzduch-země a také střely vzduch-vzduch krátkého dosahu. Pod křídla lze podvěsit kontejner s dvojicí českých 20mm kanónů Plamen a také zaměřovací a průzkumná pouzdra. Maximální rychlost je Mach 0,82, rychlost stoupání 3170 metrů za minutu a dostup 13 106 metrů.
Je třeba připomenout, že letouny Alca již ve Spojených státech létají, a to u společnosti Draken International. V současné době Draken operuje s flotilou svých L-159 na základně Kingsley Field (Oregon), kde Alcy hrají letouny protivníka a pomáhají cvičit piloty stíhaček F-15 ze 173. stíhacího křídla (173rd Fighter Wing).
„Je rozhodně menší než F-15, které vidíte každý běžný den létat, ale přesto nám poskytne dobrou realistickou replikaci a kvalitní výcvik,“ říká o L-159 kapitán Chris DuBois, instruktor a pilot 173. stíhacího křídla. Letecký výcvik pilotů F-15 proti L-159 začne v roce 2019.
L-39NG
Zároveň se Aeru Vodochody podařilo prorazit s novým cvičným letounem L-39NG (L-39 Next Generation). Na letecké výstavě Farnborough byla podpisem stvrzena dodávka 12 L-39NG pro americkou firmu RSW Aviation (včetně modernizace šesti L-39 na verzi L-39CW) a pro portugalskou SkyTech deset L-39NG (včetně opce na šest dalších L-39NG).
Již dříve se Aeru podařilo prodat čtyři L-39NG (pro vedení boje vzduch-země) do Senegalu. Aero plánuje v roce 2020 dodat šest L-39NG a od roku 2023 vyrábět až 20 L-39NG ročně. Již dříve Giordo uvedl, že ambicí firmy je v příštích deseti letech prodat 150 letadel, což je podle něj přibližně asi deset procent světového trhu s cvičnými letadly bez USA a Ruska. Cena L-39NG má být do 10 milionů dolarů.
„Jsme hrdí na to, že v návaznosti na podpis kontraktu se Senegalem, jsme podepsali další závaznou dohodu, jež nám navyšuje počet objednávek na 38 letounů [32 L-39NG a šest L-39CW - pozn. red.] k dodání mezi lety 2020 až 2022 a přichází od mezinárodního zákazníka. Dohoda se SkyTechem pro nás představuje strategické partnerství a start nové éry proudového výcviku v době, kdy mají všechny vzdušné síly urgentní potřebu výcviku při nízkých nákladech, a současně zvýšených požadavcích na čas a kapacitu,“ uvedl Giordo.
Roll-out prvního L-39NG se očekává první říjnový týden letošního roku a s leteckými testy se začne v listopadu. Senegal jako první zákazník dostane L-39NG v roce 2020.
Je zajímavé, že Spojené státy jsou již nyní domovem více než 300 strojů L-39 s licencemi pro civilní účely, a to v celé řadě různých konfigurací.
Zdroj: Aviation Week
Související články
Aero zahájilo výrobu prvních letounů L-39NG
V uplynulých týdnech se v Aeru Vodochody naplno rozjela výroba nových dílů na letoun L-39NG, novou ...
-
20.07.2017
-
29 komentářů
-
Tisková zpráva
Aero Vodochody po 20 letech prodává nové letouny do zahraničí
Prezident republiky Senegal Macky Sall oznámil během oslav Dne nezávislosti, připadajícího na 4. ...
-
07.04.2018
-
26 komentářů
-
Tisková zpráva
Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu
Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských ...
-
13.06.2018
-
64 komentářů
-
Tisková zpráva
Klíčové modernizační projekty Armády ČR
Náčelník Generální štábu (GŠ) generálporučík Aleš Opata představil ambiciózní program modernizace ...
-
19.06.2018
-
81 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Logick: Buď to dolož čísly nebo stále jen vaříš z vody. Opět bych chtěl poprosit, kde sem napsal co mi tu vkládáš do úst. Třeba o 10% fixní marži. "Které, světe div se, dělají ...Zobrazit celý příspěvek
Logick: Buď to dolož čísly nebo stále jen vaříš z vody.
Opět bych chtěl poprosit, kde sem napsal co mi tu vkládáš do úst. Třeba o 10% fixní marži.
"Které, světe div se, dělají všichni výrobci vojenských letadel, takže ani jejich zahrnutím nic nevyřešíš. "
Tak si vyber:
-Buď je Aero jedinečným výrobcem co dělá něco co nikdo na světě nedělá...
-Buď to dělají všichni výrobci, a pak ale můžeš dělat statistiku a odhadovat.
Rase: Ano, vypadá to. Že se snaží. Jenže, když tvoje přímá konkurence propouští lidi protože se výrobek málo prodává. Tvoje prodeje jsou na "0". Tak mi to zrovna jako ekonomická super budoucnost nepříjde.Skrýt celý příspěvekFlanker.jirka: nesmysl. Modernizace L-159 na F/A-259, případně i jen certifikace výzbroje na L-159 bude pro AČR levnější, než cokoliv jiného, přičemž možnostmi avioniky a výzbroje ...Zobrazit celý příspěvek
Flanker.jirka: nesmysl. Modernizace L-159 na F/A-259, případně i jen certifikace výzbroje na L-159 bude pro AČR levnější, než cokoliv jiného, přičemž možnostmi avioniky a výzbroje by se vyrovnala čemukoliv jinému.
Tebou milovaná F/A-50 je podstatně dražší na nákup i na provoz a na nějaký air-policing máme stíhačky. Bylo by to tedy vyhazováním peněz.
L-159 je ve své sekundární roli určena k lovu pomalu letících cílů, což dle všech cvičení zvládá více než dobře.Skrýt celý příspěvekJirosi: ať se budeš třeba stavět na hlavu, z žádnejch veřejně dostupnejch dat nemáš šanci zjistit, jaká bude marže. A to hned z X důvodů 1) Už Tvůj základní předpoklad existence ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi: ať se budeš třeba stavět na hlavu, z žádnejch veřejně dostupnejch dat nemáš šanci zjistit, jaká bude marže. A to hned z X důvodů
1) Už Tvůj základní předpoklad existence nějaké "fixní marže 10%" je s odpuštěním naprostá pitomost. Nemalá část nákladů je fixních a tedy marže se liší dle počtu vyrobených letadel. Linku platíš, ať už na ní vyrobíš jedno nebo deset letadel.
2) Z jednoho souhrnného čísla zisk firmy nemáš ani náhodou šanci zjistit, kolik z nákladů dělají kontrakty na výrobu nových letadel, a kolik hromada dalších nesouvisejících kontraktů (výcvik, servis, ......). Které, světe div se, dělají všichni výrobci vojenských letadel, takže ani jejich zahrnutím nic nevyřešíš.
3) Další věc je, že na světě je dnes pár výrobců vojenských bitevníků. Těch, které uveřejňují data není na světě ani tolik, aby pořádně platila centrální limitní věta a tedy to Tvoje ohánění se více výrobci je jen další z argumentů totálně mimo - metodologicky je to prostě špatně a vylézt Ti z toho mohou jen nesmysly.
4) Ze stejného důvodu je naprostá pitomost počítat s průměrnou marží, i kdybys ji nakrásně mohl zjistit. protože rozptyl marže bude tak velký, že Ti to číslo bude naprosto k ničemu. Stejně z něj nebudeš schopen s rozumnou pravděpodobností říct cokoli o jednom konkrétním projektu.
Btw., jinak tvoje krásné teorie jsou jednak pitomost, jednak nám tady lžeš. Protože Ty jsi žádnou takovouto analýzu neudělal. Ty jsi střelil nesmyslné hausnumero od boku, a když jsme Ti ho napadli, že vaříš z vody, tak sis kolem toho začal vymejšlet hromady (navíc nesmyslné) omáčky a předstíráš, že jsi udělal nějakou analýzu z burzovních dat....Skrýt celý příspěvekJirosi: za Giorda je alespoň vidět dost výrazný progres. Aero teď má hodně dobré reference, nezanedbatelné prodeje a vlavně i docela zajímavý vývoj (byť s malým rozpočtem). Osobně ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi:
za Giorda je alespoň vidět dost výrazný progres. Aero teď má hodně dobré reference, nezanedbatelné prodeje a vlavně i docela zajímavý vývoj (byť s malým rozpočtem). Osobně se mi jeho kroky dost líbí a jeho zvolení do čela společnosti byl dobrý krok. Za těch pár let (od 2016) toho zvládl docela dostSkrýt celý příspěvekD.i.p: Možná to nevíš, ale Aero není jediným výrobcem letadel ani vojenské techniky na světe. A jsou dokonce i společnosti co vyrábějí letadla. Proto se dělají statistiky z více ...Zobrazit celý příspěvek
D.i.p: Možná to nevíš, ale Aero není jediným výrobcem letadel ani vojenské techniky na světe. A jsou dokonce i společnosti co vyrábějí letadla. Proto se dělají statistiky z více jak jednoho měření (aero). Ale to je asi nad vaše chápání.
"Giordo není osel a pokud si myslí, že má L-259 šanci uspět na trhu, tak tomu věřím"
Možná, ale proč by ho pak tedy vyhazovali(vyhodili hodně lidí) z podobné firmy. Když tyhle letadla čekají tak světlé zítřky?
Spíše to bude, tak že si někdo spočítal, že tyhle investice se nezaplatí... proto vyhazovali lidi. Ale proč si nenajít dalšího pitomce co vám za stejnou fušeřinu zaplatí...Skrýt celý příspěvekAero s IAI zřejmě spoléhájí na to, že program OA/X, jak je teď rozběhnutej, se přehodnotí. Možná k tomu mají nějaké indicie. Sám si myslím, že mnoho lidí z USAF není z představy ...Zobrazit celý příspěvek
Aero s IAI zřejmě spoléhájí na to, že program OA/X, jak je teď rozběhnutej, se přehodnotí. Možná k tomu mají nějaké indicie. Sám si myslím, že mnoho lidí z USAF není z představy vrtuláků nějak odvařená. Mohou klidně dojít k závěru, že potřebují něco efektivnějšího a vypíše se nový program.
Tady předpokládáte, že nynější OA/X je hotová věc, ale kolikrát už byly podobný programy zrušeny a místo nich ohlášeny nové?
Giordo není osel a pokud si myslí, že má L-259 šanci uspět na trhu, tak tomu věřím. Určitě by nešel do něčeho s malou šancí na úspěch. Leda, že by si chtěl udělat z PENTy prdel. :-)Skrýt celý příspěvekJirosi: Vaše příspěvky jsem četl. Mícháte do toho ještě burzovní uzávěrky a nějaká další porovnání.. Ale to nic nemění na tom, že Aero nevyrobilo letadlo patnáct let, takže z toho ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi: Vaše příspěvky jsem četl. Mícháte do toho ještě burzovní uzávěrky a nějaká další porovnání.. Ale to nic nemění na tom, že Aero nevyrobilo letadlo patnáct let, takže z toho nic nemůže vypovídat o ziskovosti výroby celých letadel, ani kdyby to bylo možný.
Nehledě na to, že Aero bylo v těch posledních letech v hluboké modernizaci a restrukturalizaci a výdaje asi byly značně vyšší než u zavedený firmy, která kontinuálně inovuje.Skrýt celý příspěvekOpravdu moc se mi líbí, co nový ředitel Giordo v Aeru provádí. Myslím, že současný rozmach je jeho zásluhou. Přeci jen ony produkty L-39 (nejslavnější cvičný stroj), L-159 ...Zobrazit celý příspěvek
Opravdu moc se mi líbí, co nový ředitel Giordo v Aeru provádí.
Myslím, že současný rozmach je jeho zásluhou.
Přeci jen ony produkty L-39 (nejslavnější cvičný stroj), L-159 (patrně nejlepší lehký v boji prověřený bitevník) už v Aeru dávno měly - jen se majiteli nechtělo vydávat peníze na jejich modernizaci (přeci jen 20let je opravdu hodně).
Právě uvědomění si síly produktů přičítám na vrub Giordovi. Právě díky F/A-259 se nejspíše L-159 dožije reinkarnace - mokré křídlo leželo v garáži, protože Aero nemělo peníze na avioniku atd, jenže když avioniku dodá někdo, kdo jí má a ještě k tomu zadarmo v kooperaci....... :DSkrýt celý příspěvekD.i.p: "Za předpokladu, že jste tak informovaný génius, pořád jste neodpověděl, jak z výročních zpráv, kdy Aero nevyrobilo ani jedno letadlo, můžete vyvodit jaký zisk bude na ...Zobrazit celý příspěvek
D.i.p: "Za předpokladu, že jste tak informovaný génius, pořád jste neodpověděl, jak z výročních zpráv, kdy Aero nevyrobilo ani jedno letadlo, můžete vyvodit jaký zisk bude na letadle, který ještě ani nemá vyrobený prototyp? "
Dokud tu budete stále omílat logikovo tvrzení, že na udělaní statistiky stačí výroční zprávy Aera, je to vaše věc. Ale pak směřujte dotazy na něj, ne na mně.
Jara: Snad ti to "Cenzor" osvětlil, díky.Skrýt celý příspěvek@KOLT To spíše jen PR, marketing ani moc ne :-). Pokud shrneme data v článku, tak USAF možná letos (2018) otevře soutěž a požádá o předložení nabídek (2019?). Aero podle ...Zobrazit celý příspěvek
@KOLT
To spíše jen PR, marketing ani moc ne :-).
Pokud shrneme data v článku, tak USAF možná letos (2018) otevře soutěž a požádá o předložení nabídek (2019?). Aero podle Flightu chce s F/A-259 vzlétnout „až“ v roce 2020. A pak bude teprve probíhat fáze pozemních a letových zkoušek prototypu. Pokud USAF bude držet požadavek na MRL-8 nebo MRL-9, tak je podle mne nemožné, aby Aero postoupilo (pokud podá nabídku) do jakéhokoliv dalšího kola.
Vzhledem k tomu, že se to dá spočítat už nyní (pravda na základě čísel z různých sebraných novinářských článků), tak aby to PR nebylo nakonec spíše kontraproduktivní.Skrýt celý příspěvekTF_HU má krutou pravdu. USAF v rámci loňského dema programu OA-X požadovalo letadlo tzv. „Manufacturing readiness level (MRL)“ MRL-8 nebo MRL-9. Tedy minimálně ukončený vývoj a ...Zobrazit celý příspěvek
TF_HU má krutou pravdu. USAF v rámci loňského dema programu OA-X požadovalo letadlo tzv. „Manufacturing readiness level (MRL)“ MRL-8 nebo MRL-9. Tedy minimálně ukončený vývoj a připravená linka pro počáteční výrobu nebo dokonce už běžící sériová linka. Více o MRL zde: https://en.wikipedia.org/wiki/...
To samozřejmě v souladu s americkými zákon, které požadují výrobu (tedy alespoň montážní linku) v USA.
Co Aero projektem F/A-259 Striker, který očividně existuje jen v jednoduchých počítačových vizualizacích, míní dosáhnout v dosud nevyhlášeném plném akvizičním programu OA-X, je mi také záhadou. Ostatní kandidáti v rámci loňského dema OA-X prokazovaly důkladně svoji MRL.Skrýt celý příspěvek...nikde jsem eviděl oficiální žádost, informaci o vstupu do projektu OAX, který již běží a finišuje s dvěma turbovrtulemi. Jak do toho projektu chtějí vstoupit s nehotovým ...Zobrazit celý příspěvek
...nikde jsem eviděl oficiální žádost, informaci o vstupu do projektu OAX, který již běží a finišuje s dvěma turbovrtulemi. Jak do toho projektu chtějí vstoupit s nehotovým letadlem?
Zvláště když USAF chystá změny v akvizičním procesu, tedy hledající hotový stroj...ne papírového draka?Skrýt celý příspěvekskelet: v případě 259 jsem skeptický, dopadne to tak, že se z toho někdo namaže a pořídí je zase pouze AČR, i když doufám, že dostanou rozum a nestane se to.
skelet: v případě 259 jsem skeptický, dopadne to tak, že se z toho někdo namaže a pořídí je zase pouze AČR, i když doufám, že dostanou rozum a nestane se to.
Pánové, IAI nabízí obdobné modernizace de facto pro jakýkoli typ, odkudkoli. Výhodou pro Aero je, že jim je IAI schopno jako jeden dodavatel poskládat na klíč avioniku od ekonomy ...Zobrazit celý příspěvek
Pánové, IAI nabízí obdobné modernizace de facto pro jakýkoli typ, odkudkoli. Výhodou pro Aero je, že jim je IAI schopno jako jeden dodavatel poskládat na klíč avioniku od ekonomy verze po de luxe.Skrýt celý příspěvek
Jirosi Integrovat novou avioniku, zbraňové systémy atd. ... není jako koupit si například LEDky do auta. Vyžaduje to velké úsilí, finance, testování, nálety a podobně a já se ptám ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi
Integrovat novou avioniku, zbraňové systémy atd. ... není jako koupit si například LEDky do auta. Vyžaduje to velké úsilí, finance, testování, nálety a podobně a já se ptám co víte o partnerství Aera a IAI na tomto projektu? Že automaticky vylučujete nějaký významnější podíl na vývoji a financování ze strany Izraelců?
Nemyslím si, že by Aero finančně zvládlo vývoj dvou letadel, na L39NG se z padesáti procent podílí omnipol například.Skrýt celý příspěvekJirosi: Ty procenta byly příklad. Ale 20% rozdíl být klidně může. Třeba 8 % výrobek A, 28% výrobek B, pak záleží na jejich množství. Z toho se vám upeče vašich deset procent a ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi:
Ty procenta byly příklad. Ale 20% rozdíl být klidně může. Třeba 8 % výrobek A, 28% výrobek B, pak záleží na jejich množství. Z toho se vám upeče vašich deset procent a víte kulový.
Na finálních produktech jsou zpravidla vyšší marže. Hotové letadlo se dá určitě prodat s vyšším ziskem, než součástka podle dokumentace zadavatele.
Za předpokladu, že jste tak informovaný génius, pořád jste neodpověděl, jak z výročních zpráv, kdy Aero nevyrobilo ani jedno letadlo, můžete vyvodit jaký zisk bude na letadle, který ještě ani nemá vyrobený prototyp?
Navíc, výrobky mají marži, ZISK vytváří firma. Kdyby jste měl cihelnu a pálil jeden typ cihel, tak by asi vaše úvaha byla správná. Ale u Aera je to hovadina. Nehledě na to, že investice a vývoj na ty letadla jsou rozprostřeny napříč několika lety. Až Aero vyrobí za rok 20ks L-39NG za rok, tak třeba ve výroční zprávě bude ziskovost 25 %. Jsem zvědavej, co si vymyslíte pak.Skrýt celý příspěveksemtam:"Proto v Rusku vzniká stroj SR-10 jež by měl zalepit tuto mezeru." Tedy další rána prodejům L-39NG. Jara:"Taky se tu nikdo nezamyslel nad IAI, nemyslím si, že by ...Zobrazit celý příspěvek
semtam:"Proto v Rusku vzniká stroj SR-10 jež by měl zalepit tuto mezeru."
Tedy další rána prodejům L-39NG.
Jara:"Taky se tu nikdo nezamyslel nad IAI, nemyslím si, že by Izraelci šli do partnerství jen kvůli tomu, aby našemu letectvu ušetřili náklady na vývoj modernizačního balíčku."
Tohle není partnerství z rozumu, ale Aero platí, Aero má. Tedy sice je v zájmu IAI, aby letadlo vyhrálo. Ale ono bude stále jen dodavatelem komponent pro Aero.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...