Český bitevník F/A-259 pro americký projekt OA/X

Vizualizace F/A-259 / Aero Vodochody

Česká firma Aero Vodochody představila na probíhající letecké výstavě Farnborough International Air Show projekt lehkého bojového letounu F/A-259 Striker. Stroj vychází z bitevního letadla L-159 ALCA a je nabízen především pro americký program OA-X (Observation/Attack-X). Zároveň Aero Vodochody uzavřelo zakázky na dodávky L-39NG do USA a Portugalska.

F/A-259 Striker

Americké letectvo plánuje nakoupit 350 lehkých bitevních a průzkumných letadel, a to i přes nedávnou nehodu turbovrtulového letounu A-29 Super Tucano, při které zemřel americký pilot. Po nehodě letectvo předčasně ukončilo demonstrační letecké testování turbovrtulových letounů A-29 a AT-6B Wolverine. Letecké testy měly pomoci letectvu určit přesné požadavky na budoucí stroje OA-X.

 

 

Hlavními požadavky na OA-X jsou především nízké pořizovací a provozní náklady. Cílem je nasazovat letadla OA-X v oblastech bez přítomnosti protivzdušné obrany (PVO) a umožnit pilotům výkonných proudových letadel (zejména F-35 Lightning II) soustředit se na výcvik boje proti vyspělému protivníkovi. Letouny OA-X mohou být například dobře využity v očekávaných rozsáhlých bojích v městské zástavbě.
 

Očekává se, že letectvo vyzve průmysl k předložení nabídek pro program OA-X do konce letošního roku.

 

Aero Vodochody a izraelská IAI (Israel Aerospace Industries) Američanům pro OA-X nabízejí podzvukový stroj F/A-259, což je hloubkově modernizovaná L-159 ALCA. Podle magazínu Flight Global F/A-259 poprvé vzlétne v roce 2020.
 

Výhodou českého letounu (z hlediska podpory ze strany amerického průmyslu) je skutečnost, že je poháněn americkým proudovým motorem Honeywell F124-GA-100. Giuseppe Giordo, italský šéf Aero Vodochody, uvedl, že bojově testovaná L-159 nabízí pro program OA-X „při nízkém riziku cenově nejvýhodnější řešení.“ Podle italského šéfa se navíc s americkou firmou Honeywell vedou rozhovory „na nejvyšší úrovni“ o vývoji vylepšeného motoru F124 pro F/A-259. Navíc pokud dojde k nákupu F/A-259, v USA vznikne výrobní linka.
 

„Je poněkud podivné a ne příliš bezpečné [pro americké piloty - pozn. red.] přesedat z proudového do turbovrtulového letadla, takže nabízíme řešení s proudovým letadlem, díky kterému budou moci piloti pracovat bezpečněji,“ vyjadřuje se Giordo skepticky k nákup turbovrtulových letadel. „Věříme, že piloti USA potřebují nejlepší prostředky pro blízkou leteckou podporu. Tohle není vývojové letadlo. Je operačně nasazeno v reálném bojovém prostředí a umí se zhostit mnoha rolí.“

 

Hlavním vnějším rozpoznávacím znakem F/A-259 je použití tzv. „mokrého“ křídla, tedy křídla se zabudovanými palivovými nádržemi. Použití mokrého křídla zvedlo dolet F/A-259 a umožnilo pod křídla přidat další závěsníky pro zbraně. Bližší údaje o letounu nejsou známy, ale avionika, senzory a zbraňové systémy jsou izraelské výroby (IAI, ELTA Systems). 

 

Podle IHS Janes je kokpit F/A-259 uzpůsoben pro použití brýlí pro noční vidění, pilot má k dispozici dva velké barevné displeje (s taktickou pohyblivou mapou), datalink nebo radiolokátor se syntetickou aperturou (SAR) s indikátorem pozemních pohyblivých cílů (GMTI). Na přání lze F/A-259 vybavit systémem pro pilotní helmy s průhledovým displejem, radiolokátorem s aktivním elektronickým snímáním (AESA), nástavcem pro tankování ve vzduchu a satelitní komunikací.
 

Letoun dokáže nést řízené i neřízené pumy, řízené a neřízené rakety vzduch-země a také střely vzduch-vzduch krátkého dosahu. Pod křídla lze podvěsit kontejner s dvojicí českých 20mm kanónů Plamen a také zaměřovací a průzkumná pouzdra. Maximální rychlost je  Mach 0,82, rychlost stoupání 3170 metrů za minutu a dostup 13 106 metrů.

 

Je třeba připomenout, že letouny Alca již ve Spojených státech létají, a to u společnosti Draken International. V současné době Draken operuje s flotilou svých L-159 na základně Kingsley Field (Oregon), kde Alcy hrají letouny protivníka a pomáhají cvičit piloty stíhaček F-15 ze 173. stíhacího křídla (173rd Fighter Wing).

 

„Je rozhodně menší než F-15, které vidíte každý běžný den létat, ale přesto nám poskytne dobrou realistickou replikaci a kvalitní výcvik,“ říká o L-159 kapitán Chris DuBois, instruktor a pilot 173. stíhacího křídla. Letecký výcvik pilotů F-15 proti L-159 začne v roce 2019.
 

L-39NG

Zároveň se Aeru Vodochody podařilo prorazit s novým cvičným letounem L-39NG (L-39 Next Generation). Na letecké výstavě Farnborough byla podpisem stvrzena dodávka 12 L-39NG pro americkou firmu RSW Aviation (včetně modernizace šesti L-39 na verzi L-39CW) a pro portugalskou SkyTech deset L-39NG (včetně opce na šest dalších L-39NG).

 

Již dříve se Aeru podařilo prodat čtyři L-39NG (pro vedení boje vzduch-země) do Senegalu. Aero plánuje v roce 2020 dodat šest L-39NG a od roku 2023 vyrábět až 20 L-39NG ročně. Již dříve Giordo uvedl, že ambicí firmy je v příštích deseti letech prodat 150 letadel, což je podle něj přibližně asi deset procent světového trhu s cvičnými letadly bez USA a Ruska. Cena L-39NG má být do 10 milionů dolarů.

 

„Jsme hrdí na to, že v návaznosti na podpis kontraktu se Senegalem, jsme podepsali další závaznou dohodu, jež nám navyšuje počet objednávek na 38 letounů  [32 L-39NG a šest L-39CW - pozn. red.]  k dodání mezi lety 2020 až 2022 a přichází od mezinárodního zákazníka. Dohoda se SkyTechem pro nás představuje strategické partnerství a start nové éry proudového výcviku v době, kdy mají všechny vzdušné síly urgentní potřebu výcviku při nízkých nákladech, a současně zvýšených požadavcích na čas a kapacitu,“ uvedl Giordo.

 

Roll-out prvního L-39NG se očekává první říjnový týden letošního roku a s leteckými testy se začne v listopadu. Senegal jako první zákazník dostane L-39NG v roce 2020.
 

Je zajímavé, že Spojené státy jsou již nyní domovem více než 300 strojů L-39 s licencemi pro civilní účely, a to v celé řadě různých konfigurací.

 

Zdroj: Aviation Week

Nahlásit chybu v článku


Související články

Aero zahájilo výrobu prvních letounů L-39NG

V uplynulých týdnech se v Aeru Vodochody naplno rozjela výroba nových dílů na letoun L-39NG, novou ...

Aero Vodochody po 20 letech prodává nové letouny do zahraničí

Prezident republiky Senegal Macky Sall oznámil během oslav Dne nezávislosti, připadajícího na 4. ...

Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu

Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských ...

Klíčové modernizační projekty Armády ČR

Náčelník Generální štábu (GŠ) generálporučík Aleš Opata představil ambiciózní program modernizace ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Proxy
    21:46 23.07.2018

    Ohledně OA-X, vzhledem k vyřazení Textron AirLand Scorpion a M-346 v kontrastu s postoupením T-6A a A-29 bych dal L-39NG větší šance než L-159. Požadavky jsou spíš na výdrž a dolet ...Zobrazit celý příspěvek

    Ohledně OA-X, vzhledem k vyřazení Textron AirLand Scorpion a M-346 v kontrastu s postoupením T-6A a A-29 bych dal L-39NG větší šance než L-159. Požadavky jsou spíš na výdrž a dolet než větší nosnost a rychlost.

    Ohledně Aera a nadzvuku, z L-159 by se asi dala vytáhnout větší rychlost přechodem na novější F125, ale úspora oproti M-346 by byla s přídavným spalováním hned pryč. Bez něj si moc air policing na jednom takovém motoru nedokáži představit, možná tak u rozlehlých zemí?Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    21:35 23.07.2018

    Taky se tu nikdo nezamyslel nad IAI, nemyslím si, že by Izraelci šli do partnerství jen kvůli tomu, aby našemu letectvu ušetřili náklady na vývoj modernizačního balíčku. IAI je ...Zobrazit celý příspěvek

    Taky se tu nikdo nezamyslel nad IAI, nemyslím si, že by Izraelci šli do partnerství jen kvůli tomu, aby našemu letectvu ušetřili náklady na vývoj modernizačního balíčku.
    IAI je silný partner a Izraelci si dokážou v US prosadit hodně, je to silný partner, který by podle mého nešel do předem prohrané bitvy.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    21:25 23.07.2018

    Jirosi
    No pravděpodobně předobjednávky těžko říci ....

    Jirosi
    No pravděpodobně předobjednávky těžko říci ....

  • semtam
    21:20 23.07.2018

    L-39NG je vhodnější na prvotní výcvik na proudových strojích. M-346 je souputník JAK-130. V ruském letectvu také zaregistrovali, že JAK-130 je pro prvotní výcvik až moc ...Zobrazit celý příspěvek

    L-39NG je vhodnější na prvotní výcvik na proudových strojích. M-346 je souputník JAK-130. V ruském letectvu také zaregistrovali, že JAK-130 je pro prvotní výcvik až moc výkonný/drahý. M346/JAK-130 se hodí spíše pro pokročilý výcvik. Proto v Rusku vzniká stroj SR-10 jež by měl zalepit tuto mezeru.

    Náhodou od Aera, je to dobrý počin, je dobré se chlubit nabídkou pro USAF, než spoléhat jen a pouze na Irák a x nezdařených kontraktů.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    21:12 23.07.2018

    Jara: "Aero docela úspěšně podepisuje smlouvy na L39 NG"

    Smlouvy, nebo před objednávky?

    Jara: "Aero docela úspěšně podepisuje smlouvy na L39 NG"

    Smlouvy, nebo před objednávky?

  • Jirosi
    21:09 23.07.2018

    D.i.p:"Jeden program může dělat 1% zisk, druhej třeba 50%. Víte kulový." Ano, vím kulový.. proto sem se opřel o informace lidi z Aera... Doufám, že máte příklad firmy co ...Zobrazit celý příspěvek

    D.i.p:"Jeden program může dělat 1% zisk, druhej třeba 50%. Víte kulový."

    Ano, vím kulový.. proto sem se opřel o informace lidi z Aera...

    Doufám, že máte příklad firmy co prodávala produkty z 1% ziskem, a na dalším produktu udělal 50%. Pokud ne, tak víte o byznysu velké kulové vy..Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    21:05 23.07.2018

    ad1 ) však jich taky letectvo chtělo 72 + 36 nadzvuků. Přičemž palebná síla požadované L-159 měla být vyšší, jak letounů, které měla nahrazovat (i díky radaru). Že tomu tak není je ...Zobrazit celý příspěvek

    ad1 ) však jich taky letectvo chtělo 72 + 36 nadzvuků. Přičemž palebná síla požadované L-159 měla být vyšší, jak letounů, které měla nahrazovat (i díky radaru). Že tomu tak není je na politicích.
    ad2) ano, jeden kontrakt nedostal americké povolení, druhý ztroskotal na neexistenci české státní podpory (nezbytné u vojenských kontraktů). Pak už Aero nemělo prachy
    ad4) M346 bude mít také vyšší náklady na provoz, než M346. Protože ta má zkrátka dva motory. A to si také nemůže každý dovolit. Proto se světe div se exportují i Hawky.


    Ale to je furt dokolečka. F/A-259 je především PR projekt, který chce ukázat světu možnosti Aera. Jejím hlavním produktem je v současnosti L-39NG a dlouho bude.
    Pokud se podaří dotáhnout do konce projekt L-259, tak bude logicky zaměřen jako modernizační balíček pro stávající zákazníky. AČR navíc nemá prachy (má jiné priority), pro Irák to bude levnější, než nakupovat cokoliv jiného, a o Drakenu to platí rovněž.

    Projektů jako je F/A-259 se po roce 2014 objevily spousty, jen čeští odborníci z toho mají zase osypky.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    20:58 23.07.2018

    TFHU
    Mohl by jste to více rozvést? Aero docela úspěšně podepisuje smlouvy na L39 NG, tak co se tady vlastně furt nelíbí ?

    TFHU
    Mohl by jste to více rozvést? Aero docela úspěšně podepisuje smlouvy na L39 NG, tak co se tady vlastně furt nelíbí ?

  • TF_HU
    20:54 23.07.2018

    ...vlhký sen investora...

    ...vlhký sen investora...

  • flanker.jirka
    20:51 23.07.2018

    logik: ad1) neříkejte, že něco nejde, nebo nemáme na to, určitě nemáme na hvězdu smrti, ale v 90. letech jsme provozovali mnohem větší počet nadzvukových letadel Mig 21, Mig 23, ...Zobrazit celý příspěvek

    logik:

    ad1) neříkejte, že něco nejde, nebo nemáme na to, určitě nemáme na hvězdu smrti, ale v 90. letech jsme provozovali mnohem větší počet nadzvukových letadel Mig 21, Mig 23, SU 22 M4, k tomu SU 25, L 39 více verzí. Všechno jde, když se chce.
    Ambice Aera nejsou ambicemi letectva, letectvo by mělo mít větší ambice a ne se omezovat tím, že domácí průmysl to není schopen vyvinout. AČR je tu od toho, aby se snažila bránit vlast a ne pouze živit domácí průmysl.

    Tenhle váš bod mně hodně pobavil:
    2) Situace na zbrojním trhu se podstatně změnila, že před deseti lety nebyl zájem o letadlo nějakého typu neznamená, že ten zájem nebude v následujících

    ad 2) zájem o letadla tu byl celou dobu, i před deseti lety, jak jinak si vysvětlit to, že každou chvilku jsme si mohli přečíst o slibných jednáních jednou s určitým zákazníkem a jindy s neupřesněným zákazníkem, který má velmi vážný zájem o L 159? ...toho tu bylo více než dost, zájem byl, ale podívejte s kam ubírají ostatní, právě letadla typu M 346 nebo JAK 130 mají větší úspěch i počet vyrobených kusů než L 159. Což trochu vyvrací váš bod 4.
    tady váš bod 4:
    4) L259 má potenciál být srovnatelná či i lepší než M346 (jeden motor bývá na provoz ekonomičtější než dva slabší) při nižší ceně. Pokud je zájem o M346, pak je šance prodat i 259.

    ad bod 4: prostě nikdy nebude fungovat ekonomičnost jako přímá úměra k tomu, že bude zájem o levnější letadlo, také si nepůjdu koupit Hyundai, protože je levnější ;-) Tak že pokud měla L 159 nějaké šance, tak je propila cestou vlakem do Budějic, protože L 259 není žádný hightech výkřik do tmy, jen přesunou nádrže do křídla a době odpovídajcí avioniku.
    K motorům, podívejte se jaký motor pohání M 346, nemá totiž dva slabší motory, ale dva stejné motory, jaký má Alca jeden
    https://en.wikipedia.org/wiki/...
    https://en.wikipedia.org/wiki/...
    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    Váš bod třetí:
    3) Ano, integrovat elektroniku šlo i do 159. Jen to chtělo peníze na vývoj, které Aero nemělo. Teď když ten vývoj z nemalé části zaplatily kupci NGčka, tak je naprosto logické, že se upgradovala i 159. Jestli tomu dají název block 2 nebo zvednou typové označení je detail.

    ad bod 3: těžko budete něco upgradovat, když s bídou vývoj samotné první verze musel zaplatit pouze jeden uživatel a stát v jedné osobě. Zákazníci pro NG musí nejdříve zaplatit vývoj L 39 NG, jste vážně jistý, že vývoj NG je již zaplacen zcela? Mně to připadá jako porcování medvěda v lese, stále nejsou žádné prodané. Máte pravdu, na názvu verze nebo nového označení nesejde, když jde o prakticky stejné letadlo, ale bude to stejné letadlo úspěšné?Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    20:47 23.07.2018

    Jirosi: Ale vy nevíte, co tam a za kolik ze všech těch programů generuje zisk. Dovedu si představit, že Aero po převzetí Pentou vzalo zakázky, jen aby měli zaměstnanci práci, ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: Ale vy nevíte, co tam a za kolik ze všech těch programů generuje zisk. Dovedu si představit, že Aero po převzetí Pentou vzalo zakázky, jen aby měli zaměstnanci práci, zaplatili náklady a zůstali na nule. Navíc se bavíme o výrobě letadel, který Aero nevyrábělo patnáct let. Jeden program může dělat 1% zisk, druhej třeba 50%. Víte kulový.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    20:29 23.07.2018

    D.i.p: Děkuji za přečtení diskuze(sarkasmus). Když budeš číst jen "logikovy" interperace, co se nezakládají na tom co jsem psal, ale na tom co psal "logic" a pak to to sám vyvrací ...Zobrazit celý příspěvek

    D.i.p: Děkuji za přečtení diskuze(sarkasmus). Když budeš číst jen "logikovy" interperace, co se nezakládají na tom co jsem psal, ale na tom co psal "logic" a pak to to sám vyvrací jako kraviny.... je to vaše věc.

    "Navíc to zahrnuje investice do techniky, technologií, vývoje,
    ale taky prodeje nemovitostí apod. "

    Což je úplně normální a platí to každá firma co chce zůstat na trhu. Překvapivě bez těchto investic to daleko nedotáhne. Takže očisťovat zisk na jeden produkt je super... když ti to pak, ale nezaplatí vývoj, technologie, zaměstnance, prostory.... tak je ti celkem jedno, že z výrobní linky ti to sjíždí se ziskem. Když zapomínáš počítat přidružené náklady.
    Možná by ses mohl zeptat "Muska"... ten taky vyrábí a prodává Tesly z obrovskou marží, ale zisk....

    Buď můžete věřit tomu z čeho vycházím já, tedy uzávěrky firem(ne firmy, že logiku!) a informacím co uvádí samo Aero. Což sou na internetu dohledatelnné články.
    Nebo "logic", protože on řekl....Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    20:17 23.07.2018

    Jirosi: Píšete nesmysly. Aero celé letadlo nevyrobilo patnáct let, tak nevím z jaký výroční zprávy by jste vůbec chtěl vycházet. Navíc Aero vyrábí spoustu dalších ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi:
    Píšete nesmysly. Aero celé letadlo nevyrobilo patnáct let, tak nevím z jaký výroční zprávy by jste vůbec chtěl vycházet.
    Navíc Aero vyrábí spoustu dalších subdodavatelských zakázek a mnohý z nich ještě donedávna byly udržovací. Nenapadlo vás, že právě tam mohla být ta malá marže? Při strategii, kdy se hledali zakázky, aby Aero alespoň zaplatilo a udrželo kvalifikovaný zaměstnance? Navíc to zahrnuje investice do techniky, technologií, vývoje,
    ale taky prodeje nemovitostí apod.
    Z výroční zprávy nelze identifikovat, co má jakou marži. Úplná blbost.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    20:04 23.07.2018

    Jirosi: proč je blbina to celý co tvrdíš jsem již napsal. To, co píšeš to nijak nevyvrací, ani Tvoje nová vymyšlenost o statistikách (který jednak jsou nesmysl, protože garbage in, ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: proč je blbina to celý co tvrdíš jsem již napsal. To, co píšeš to nijak nevyvrací, ani Tvoje nová vymyšlenost o statistikách (který jednak jsou nesmysl, protože garbage in, garbage out, prostě ze souhrných údajů za rok ani náhodou nemáš šanci odhalit něco o konkrétním projektu, který se táhne přes x let, jednak i kdyby ne, tak Ti něco řeknou o průměrné firmě, ale nemůžeš z nich korektně vyvozovat něco o konkrétní firmě).Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    16:48 23.07.2018

    Logic: "Ty fakt z "účetního čísla" zisk v jednom roce" Tvoje tvrzení... Jirosi ale napsal: "Jistě můžeš si udělat statistiku z jedné firmy(aero). Ale to ti bude překvapivě ...Zobrazit celý příspěvek

    Logic: "Ty fakt z "účetního čísla" zisk v jednom roce"

    Tvoje tvrzení...

    Jirosi ale napsal:

    "Jistě můžeš si udělat statistiku z jedné firmy(aero). Ale to ti bude překvapivě výš k čemu. "

    Většina firem co se chtějí udržet na špici provádí konstantní vývoj. Tedy až na CR kde "špičkové" firmy stále vyrábějí konstrukce z 70. let...

    Proto sem se odvolával na burzu a více uzávěrek. Různých firem s oboru, coz už ti udělá rozumnou statitstiku. Ty si poslal jediný odkaz a tvrdil si, že data tam nejsou. Tak se se ti snažil jen dokázat, že neumíš číst data.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    16:32 23.07.2018

    D.i.p.: Jistě, ale tak defakto alca slouží v AČR také primárně jako výcvikové (byť koncepce mluví jinak, tak plány do budoucna i jediné akvizice v tomto směru mluví za vše). Alka ...Zobrazit celý příspěvek

    D.i.p.:
    Jistě, ale tak defakto alca slouží v AČR také primárně jako výcvikové (byť koncepce mluví jinak, tak plány do budoucna i jediné akvizice v tomto směru mluví za vše). Alka ve verzi T2 právě nabízí skvělý výcvikový stroj (kde se dá čekat ) se schopnostmi bitevníku.
    M346 je také používán k výcviku, ale také už má volitelně integrován radar a vyspělou avioniku atd.... A právě tento skok z čistě výcvikového éra na bitevník udělala Aermacci nedávno, protože nově je pro taková letadla na trhu prostor.
    IMHO stejně má smysl aby Aero udělalo výkonnější verzi 39 s tím, že ji bude nabízet jako bitevník či hibrid cvičný stroj/bitevník.

    Jirosi: ????? Ty fakt z "účetního čísla" zisk v jednom roce (který zahrnuje nové vývojové projekty s čistou ztrátou, hromadu různých virtuálních finančních operací atd. atd.) z výroční zprávy vyvozuješ, kolik má Aero čistý zisk na jednom konkrétním projektu včetně zahrnutých vývojových nákladů z minulých let?
    Aha. Nenapadlo Tě třeba to, že ten Tvůj "zisk" zahrnuje veškeré vývojové náklady té 259?
    Radši to dále nebudu komentovat, musel bych být hodně sarkastický....

    A už vůbec nejde tento zisk vztahovat na zisk z jednoho letadla, protože nemalá část nákladů Aera je fixní (jak náklady na vývoj, tak samotný provoz firmy).Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    15:15 23.07.2018

    Logik: Možná by bylo dobrý kdyby si věci citoval, pak by si zjistil, ne všichni píšou co ty si myslíš. Psal jsme, že z Burzovních dat(uzávěrek) se dá zjistit ziskovost firmy. ...Zobrazit celý příspěvek

    Logik: Možná by bylo dobrý kdyby si věci citoval, pak by si zjistil, ne všichni píšou co ty si myslíš.

    Psal jsme, že z Burzovních dat(uzávěrek) se dá zjistit ziskovost firmy. Jistě můžeš si udělat statistiku z jedné firmy(aero). Ale to ti bude překvapivě výš k čemu.

    Chtěl si, abych ti dodal údaje ze kterých jsme čerpal. Nikde sem nepsal, že je to 100%. Klidně to může být i jinak, ale tohle byli čísla pro představu.

    Kdy si četl uzávěrku co si poslal, tak tam máš jasně uvedeno:
    Obrat 5 300 mil.
    Zisk 306 mil. před zdaněním... Překvapivě tedy cca 5,7% ziskovost.

    Kdyby si přečetl, ten článek celý. Tak by si zjistil, že se tam operuje z dosti čísly ohledně "aera". A v jakých relacích se pohybuješ si snad dokážeš spočítat sám.Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    13:39 23.07.2018

    logik: O M346 je zájem hlavně jako o cvičný stroj. Nějaký velký zájem o bitevník jsem nezaregistroval. L-259 aspiruje na bitevní využití než k výcviku. Takže jde o to, jestli se ...Zobrazit celý příspěvek

    logik: O M346 je zájem hlavně jako o cvičný stroj. Nějaký velký zájem o bitevník jsem nezaregistroval. L-259 aspiruje na bitevní využití než k výcviku. Takže jde o to, jestli se najdou státy, které tomu dají prostor. I v tom USA to může dopadnout tak, že celý projekt OA/X smetou ze stolu.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    10:35 23.07.2018

    jirosi: a) Ty jsi tvrdil, že to vyčteš z výročních zpráv, nikoli z titulků novin, jak se teď z toho snažíš vykecat. A z výročních zpráv prostě nic takového nevyčteš. A Aero je ...Zobrazit celý příspěvek

    jirosi:
    a) Ty jsi tvrdil, že to vyčteš z výročních zpráv, nikoli z titulků novin, jak se teď z toho snažíš vykecat. A z výročních zpráv prostě nic takového nevyčteš.
    A Aero je česká firma, takže kupodivu podléhá českým zákonům.

    b) Dělat ekonomickou rozvahu z čísla takto střeleného do médií v rámci marketingu nového letadla je.... no, když nepoužiju slovní spojení obsahující slovo nesmysl, tak dejmetomu diplomaticky "velmi odvážné".

    c) Pořád jsi nedoložil, z kterého prstu sis vycucal, jakou mají na jednom letadle marži: a tím směrem mířila má kritika (viz "znáš ceny vstupů"?) Tvého komentáře především. Něco takového totiž neumí odhadnout ani velmi dobrý odborník v oboru, natož laik. Ono žádná "standardní marže" neexistuje - každý výrobce nějak zahrnuje vývojové náklady do ceny, a to nikoli "standardním procentem", ale čistě tím, co mu dovolí trh a pravděpodobně i v Aeru bude jen pár lidí schopno říci, kolik opravdu na jednom prodaném letadle ve skutečnosti vydělají.

    flnaker:
    1) jo, a taky by se hodilo mít místo L159 hvězdu smrti. Tvé myšlenky o "nadzvuku" jsou bohužel naprosto mimo realitu. Zaprve by to bylo letadlo podstatně dražší - a AČR měla problém jen s cenou která byla takhle.
    Zadruhé Aero v devadesátých jentaktak zvládlo vyvinout podzvukový bitevník. Na to udělat nadzvuk v rozumné cenové hladině nemělo...

    2) Situace na zbrojním trhu se podstatně změnila, že před deseti lety nebyl zájem o letadlo nějakého typu neznamená, že ten zájem nebude v následujících

    3) Ano, integrovat elektroniku šlo i do 159. Jen to chtělo peníze na vývoj, které Aero nemělo. Teď když ten vývoj z nemalé části zaplatily kupci NGčka, tak je naprosto logické, že se upgradovala i 159. Jestli tomu dají název block 2 nebo zvednou typové označení je detail.

    4) L259 má potenciál být srovnatelná či i lepší než M346 (jeden motor bývá na provoz ekonomičtější než dva slabší) při nižší ceně. Pokud je zájem o M346, pak je šance prodat i 259.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    23:49 22.07.2018

    Madrabbit: to je pouze marketing. F16 je pořád F16 a mezi verzi A a V je ještě delší doba. Na tento marketing uloví pouze AČR. Když už máme z původního počtu letadel sotva ...Zobrazit celý příspěvek

    Madrabbit: to je pouze marketing. F16 je pořád F16 a mezi verzi A a V je ještě delší doba.
    Na tento marketing uloví pouze AČR.
    Když už máme z původního počtu letadel sotva čtvrtinu, tak by bylo lepší mít nadzvuk.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 13