Český bitevník F/A-259 pro americký projekt OA/X

Vizualizace F/A-259 / Aero Vodochody

Česká firma Aero Vodochody představila na probíhající letecké výstavě Farnborough International Air Show projekt lehkého bojového letounu F/A-259 Striker. Stroj vychází z bitevního letadla L-159 ALCA a je nabízen především pro americký program OA-X (Observation/Attack-X). Zároveň Aero Vodochody uzavřelo zakázky na dodávky L-39NG do USA a Portugalska.

F/A-259 Striker

Americké letectvo plánuje nakoupit 350 lehkých bitevních a průzkumných letadel, a to i přes nedávnou nehodu turbovrtulového letounu A-29 Super Tucano, při které zemřel americký pilot. Po nehodě letectvo předčasně ukončilo demonstrační letecké testování turbovrtulových letounů A-29 a AT-6B Wolverine. Letecké testy měly pomoci letectvu určit přesné požadavky na budoucí stroje OA-X.

 

 

Hlavními požadavky na OA-X jsou především nízké pořizovací a provozní náklady. Cílem je nasazovat letadla OA-X v oblastech bez přítomnosti protivzdušné obrany (PVO) a umožnit pilotům výkonných proudových letadel (zejména F-35 Lightning II) soustředit se na výcvik boje proti vyspělému protivníkovi. Letouny OA-X mohou být například dobře využity v očekávaných rozsáhlých bojích v městské zástavbě.
 

Očekává se, že letectvo vyzve průmysl k předložení nabídek pro program OA-X do konce letošního roku.

 

Aero Vodochody a izraelská IAI (Israel Aerospace Industries) Američanům pro OA-X nabízejí podzvukový stroj F/A-259, což je hloubkově modernizovaná L-159 ALCA. Podle magazínu Flight Global F/A-259 poprvé vzlétne v roce 2020.
 

Výhodou českého letounu (z hlediska podpory ze strany amerického průmyslu) je skutečnost, že je poháněn americkým proudovým motorem Honeywell F124-GA-100. Giuseppe Giordo, italský šéf Aero Vodochody, uvedl, že bojově testovaná L-159 nabízí pro program OA-X „při nízkém riziku cenově nejvýhodnější řešení.“ Podle italského šéfa se navíc s americkou firmou Honeywell vedou rozhovory „na nejvyšší úrovni“ o vývoji vylepšeného motoru F124 pro F/A-259. Navíc pokud dojde k nákupu F/A-259, v USA vznikne výrobní linka.
 

„Je poněkud podivné a ne příliš bezpečné [pro americké piloty - pozn. red.] přesedat z proudového do turbovrtulového letadla, takže nabízíme řešení s proudovým letadlem, díky kterému budou moci piloti pracovat bezpečněji,“ vyjadřuje se Giordo skepticky k nákup turbovrtulových letadel. „Věříme, že piloti USA potřebují nejlepší prostředky pro blízkou leteckou podporu. Tohle není vývojové letadlo. Je operačně nasazeno v reálném bojovém prostředí a umí se zhostit mnoha rolí.“

 

Hlavním vnějším rozpoznávacím znakem F/A-259 je použití tzv. „mokrého“ křídla, tedy křídla se zabudovanými palivovými nádržemi. Použití mokrého křídla zvedlo dolet F/A-259 a umožnilo pod křídla přidat další závěsníky pro zbraně. Bližší údaje o letounu nejsou známy, ale avionika, senzory a zbraňové systémy jsou izraelské výroby (IAI, ELTA Systems). 

 

Podle IHS Janes je kokpit F/A-259 uzpůsoben pro použití brýlí pro noční vidění, pilot má k dispozici dva velké barevné displeje (s taktickou pohyblivou mapou), datalink nebo radiolokátor se syntetickou aperturou (SAR) s indikátorem pozemních pohyblivých cílů (GMTI). Na přání lze F/A-259 vybavit systémem pro pilotní helmy s průhledovým displejem, radiolokátorem s aktivním elektronickým snímáním (AESA), nástavcem pro tankování ve vzduchu a satelitní komunikací.
 

Letoun dokáže nést řízené i neřízené pumy, řízené a neřízené rakety vzduch-země a také střely vzduch-vzduch krátkého dosahu. Pod křídla lze podvěsit kontejner s dvojicí českých 20mm kanónů Plamen a také zaměřovací a průzkumná pouzdra. Maximální rychlost je  Mach 0,82, rychlost stoupání 3170 metrů za minutu a dostup 13 106 metrů.

 

Je třeba připomenout, že letouny Alca již ve Spojených státech létají, a to u společnosti Draken International. V současné době Draken operuje s flotilou svých L-159 na základně Kingsley Field (Oregon), kde Alcy hrají letouny protivníka a pomáhají cvičit piloty stíhaček F-15 ze 173. stíhacího křídla (173rd Fighter Wing).

 

„Je rozhodně menší než F-15, které vidíte každý běžný den létat, ale přesto nám poskytne dobrou realistickou replikaci a kvalitní výcvik,“ říká o L-159 kapitán Chris DuBois, instruktor a pilot 173. stíhacího křídla. Letecký výcvik pilotů F-15 proti L-159 začne v roce 2019.
 

L-39NG

Zároveň se Aeru Vodochody podařilo prorazit s novým cvičným letounem L-39NG (L-39 Next Generation). Na letecké výstavě Farnborough byla podpisem stvrzena dodávka 12 L-39NG pro americkou firmu RSW Aviation (včetně modernizace šesti L-39 na verzi L-39CW) a pro portugalskou SkyTech deset L-39NG (včetně opce na šest dalších L-39NG).

 

Již dříve se Aeru podařilo prodat čtyři L-39NG (pro vedení boje vzduch-země) do Senegalu. Aero plánuje v roce 2020 dodat šest L-39NG a od roku 2023 vyrábět až 20 L-39NG ročně. Již dříve Giordo uvedl, že ambicí firmy je v příštích deseti letech prodat 150 letadel, což je podle něj přibližně asi deset procent světového trhu s cvičnými letadly bez USA a Ruska. Cena L-39NG má být do 10 milionů dolarů.

 

„Jsme hrdí na to, že v návaznosti na podpis kontraktu se Senegalem, jsme podepsali další závaznou dohodu, jež nám navyšuje počet objednávek na 38 letounů  [32 L-39NG a šest L-39CW - pozn. red.]  k dodání mezi lety 2020 až 2022 a přichází od mezinárodního zákazníka. Dohoda se SkyTechem pro nás představuje strategické partnerství a start nové éry proudového výcviku v době, kdy mají všechny vzdušné síly urgentní potřebu výcviku při nízkých nákladech, a současně zvýšených požadavcích na čas a kapacitu,“ uvedl Giordo.

 

Roll-out prvního L-39NG se očekává první říjnový týden letošního roku a s leteckými testy se začne v listopadu. Senegal jako první zákazník dostane L-39NG v roce 2020.
 

Je zajímavé, že Spojené státy jsou již nyní domovem více než 300 strojů L-39 s licencemi pro civilní účely, a to v celé řadě různých konfigurací.

 

Zdroj: Aviation Week

Nahlásit chybu v článku


Související články

Aero zahájilo výrobu prvních letounů L-39NG

V uplynulých týdnech se v Aeru Vodochody naplno rozjela výroba nových dílů na letoun L-39NG, novou ...

Aero Vodochody po 20 letech prodává nové letouny do zahraničí

Prezident republiky Senegal Macky Sall oznámil během oslav Dne nezávislosti, připadajícího na 4. ...

Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu

Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských ...

Klíčové modernizační projekty Armády ČR

Náčelník Generální štábu (GŠ) generálporučík Aleš Opata představil ambiciózní program modernizace ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Jirosi
    23:25 22.07.2018

    logik:"nic takového jako celkové vývojové náklady NGčka vyčíst fakt nejde. Tak si prosím nevymýšlej. Další Tvůj omyl je, že povinnost zveřejňovat výroční zprávu nebo závěrku nějak ...Zobrazit celý příspěvek

    logik:"nic takového jako celkové vývojové náklady NGčka vyčíst fakt nejde. Tak si prosím nevymýšlej. Další Tvůj omyl je, že povinnost zveřejňovat výroční zprávu nebo závěrku nějak souvisí s burzou, tato povinnost je daná zákonem a platí pro všechny firmy, ať už obchodované či neobchodované."

    Prosím tě zkus přestat přemýšlet jen v rámci CR a jejích zákonů.

    Občas nemusíš být "geniální", stačí se zeptat googlu..
    https://zpravy.aktualne.cz/eko... Skrýt celý příspěvek

  • madrabbit
    22:01 22.07.2018

    flanker: Nepodceňoval bych "marketingovou" změnu označení. L-159 a L-259 se dají prezentovat jako dvě různá letadla. S ohledem na datum prvního vzletu L-159 je to navíc docela ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker: Nepodceňoval bych "marketingovou" změnu označení. L-159 a L-259 se dají prezentovat jako dvě různá letadla. S ohledem na datum prvního vzletu L-159 je to navíc docela žádoucí.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    17:17 22.07.2018

    logik: 259 nepřinese o mnoho více než 159, když si odmyslím nové křídlo s nádržemi uvnitř, tak není nic co by bránilo v tom mít elektronickou výbavu a zbraně jakou tu uvádí pro ...Zobrazit celý příspěvek

    logik: 259 nepřinese o mnoho více než 159, když si odmyslím nové křídlo s nádržemi uvnitř, tak není nic co by bránilo v tom mít elektronickou výbavu a zbraně jakou tu uvádí pro 259. A vzhledem k tomu, jaký je "velký zájem" o 159, tak to bude velmi podobné i s 259.
    Zájem podobnou kategorii letadel je, ale evidentně je větší například o M 346 a Jak 130, prototyp vzlétnul zhruba ve stejné době jako L 159, ale koncepce je odlišná.
    Raději ať se soustředí řádně na cvičné stroje.

    Co se týká ceny, tak prý byla u nových strojů pro letectvo, díky nevhodnému kurzu dolaru, někde na hranici 16 mil USD, v době kdy je AČR pořizovala. Pro Irák to bylo něco okolo 9,5 mil USD. Pro Draken je dávala ČR s nadsázkou zadarmo, některé kusy levnější než cena nového motoru v tom letadle.
    A 259, si myslím, že nepůjde pod 20.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    16:20 22.07.2018

    jirosi: pokud dokážeš ze závěrky vyvodit takové údaje, tak se nech zaměstnat jako senior analytik v S&P. Anebo spíše jako věštec z křišťálové koule. Z výroční zprávy (viz ...Zobrazit celý příspěvek

    jirosi: pokud dokážeš ze závěrky vyvodit takové údaje, tak se nech zaměstnat jako senior analytik v S&P. Anebo spíše jako věštec z křišťálové koule.
    Z výroční zprávy (viz např.
    http://www.aero.cz/underwood/d...
    )
    nic takového jako celkové vývojové náklady NGčka vyčíst fakt nejde. Tak si prosím nevymýšlej. Další Tvůj omyl je, že povinnost zveřejňovat výroční zprávu nebo závěrku nějak souvisí s burzou, tato povinnost je daná zákonem a platí pro všechny firmy, ať už obchodované či neobchodované.

    flanker.jirka:
    Odhad je v podstatě nemožný. Určitě to bude více než za NGčko (radar silnější motor atd....), tedy přes deset milionů, ale o kolik? Myslím, že nejlepší odhad je možné udělat z toho, že NGčko je cíleno být levnější alternativou pro M-345, takže bych čekal, že cílem pro 259 bude podstřelit cenu M-346, která je odhadována na dvacet milionů, takže se dá čekat cena někde kolem 16milionů.

    Škoda, že L159 není supersonik.... jistě kdyby za stejnou cenu byl supersonik, tak ok. Jenže supersonik by byl jiné a dražší letadlo, kterou odhadnout nedokážu už vůbec.... Aby mělo smysl, muselo by podstřelit cenu F-50, teda se vejít někam do cca 25 melounů. Jestli je to reálné to za tu cenu postavit, je otázka, ale jestli to bude Aero někdy dělat, tak IMHO zcela jistě pouze v případě, kdy bude mít úspěch s 259, nebo se podstatě změní jiné okolnosti na trhu.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    17:46 21.07.2018

    logik: Jakou odhadujete cenu za F/A 259 Striker? T 50 - FA 50 Golden Eagle je supersonik, dražší určitě je, ale také skoro dvakrát více unese a zastane i air policing. A v ...Zobrazit celý příspěvek

    logik: Jakou odhadujete cenu za F/A 259 Striker? T 50 - FA 50 Golden Eagle je supersonik, dražší určitě je, ale také skoro dvakrát více unese a zastane i air policing. A v současném stavu má i dost integrované munice na AG.
    Upřímně, je škoda mít na palubě špičkový radar a koukat jak vám ulétá i civilní linka. Dopadne to stejně jako L 159, Irák je vzal jenom protože byly rychle k mání, protože tu nadbytečně stály uložené.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    08:43 21.07.2018

    Logic: Možná tě to překvapí, ale existuje takové věc a jmenuje se Burza. Tam firmy co se tam obchodují(většina) zveřejňují svoje uzávěrky. Tedy obrat a zisk. Opimistický, ...Zobrazit celý příspěvek

    Logic: Možná tě to překvapí, ale existuje takové věc a jmenuje se Burza. Tam firmy co se tam obchodují(většina) zveřejňují svoje uzávěrky. Tedy obrat a zisk.

    Opimistický, protože jedna věc jsou plány. Tedy výroba 22 letadle ročně, druhá skutečné naplnění linky.

    Zkus se podívat jak málo se liší NG vs L-39 a pak ti možná dojde, že když v něm všechno vyměníš. Případně musíš otestovat bojové vybavená náklady ti vyskočí trošku jinam.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    00:54 21.07.2018

    - Proč by měl stát vývoj x krát tolik, když se jen vezme to co je vyvinuté pro NGčko? Vždyť ta letadla jsou rozměrově skoro stejná. - Optimistický zisk? Z čeho vycházíš? Ty znáš ...Zobrazit celý příspěvek

    - Proč by měl stát vývoj x krát tolik, když se jen vezme to co je vyvinuté pro NGčko? Vždyť ta letadla jsou rozměrově skoro stejná.
    - Optimistický zisk? Z čeho vycházíš? Ty znáš cenu vstupů Aera? Podělíš se s náma?
    Anebo si prostě jen koukl do křišťálové koule a z čajových lístků vyvěštil cifru?

    PS: Ještě bych chápal Tvé kategorické výhrady, kdybys byl expert na marketing vojenských letadel, nebo letecký konstruktér. Takhle se mi zdá, že děláš typický český sport: "nic o tom vlastně nevím, ale vím, že to dělaj blbě...."Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    00:09 21.07.2018

    Logic: Pokud vývoj L-39 stál miliardu a prodává se za 220milionů, optimistický zisk je 10% tedy 22 milionů. Tak se bude splácet 45 letadel. Kolik asi bude stát vývoj L-259, kterou ...Zobrazit celý příspěvek

    Logic: Pokud vývoj L-39 stál miliardu a prodává se za 220milionů, optimistický zisk je 10% tedy 22 milionů. Tak se bude splácet 45 letadel. Kolik asi bude stát vývoj L-259, kterou si nejspíše zase nikdo nekoupí? 2x-5x tolik?Skrýt celý příspěvek

  • logik
    23:53 20.07.2018

    Jirosi: - Vývoj 259 s tím, co už Aero má hotový je relativně levnej. Určitě si aspoň něco z toho objedná AČR atd.... A to co vyvine se zas může hodit i na NGčko. A i jen ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi:
    - Vývoj 259 s tím, co už Aero má hotový je relativně levnej. Určitě si aspoň něco z toho objedná AČR atd.... A to co vyvine se zas může hodit i na NGčko.
    A i jen takovádle marketingová zpráva o tom, že je účastníkem tendru má pro Aero poměrně velkou cenu - nikdo nekupuje letadla od někoho, kdo to "nemyslí vážně". Všechny firmy v tomdle obobru vyvíjej do šuplíku, že to jednou prodaj.

    - Aero samozřejmě spoustu věcí nedělalo dobře, nejdřív se vůbec muselo naučit moderní postupy výroby a vývoje, procesy atd.... Ale v jednu dobu česká politická scéna bohužel cíleně sabotovala spolupráci Aera a Boeingu, protože byly podplacený konkurencí, co tu Boeing nechtěla. Je to samozřejmě kdyby, ale s rozumnou podporou české vlády (kterou má každá úspěšná zbrojovka, bez podpory vlastního státu moc zbraně prodávat nejde) by se s nemalou pravděpodobností nějaká ta Alka prodala.

    - Co se týče ceny NG, dnešní dolar a tehdejší dolar se příliš srovnávat nedá. Pokud stojí stejnou sumu, tak teď NGčko stojí polovinu, co se tehdy prodávala Alca. Ale obecně tehdejší cena za Alcu byla "smluvní včetně vývoje" a ceně za NGčko někde z netu bych příliš nevěřil (a i kdyby byla správně, tak je otázca, co vše je v ceně).

    Skelet:
    - to nebylo poblouznění americkýma součástkama. Ono např. ohledně motoru, ale i některých částí avioniky, tam stejně nebylo co dát jiného, obzvlášť když to mělo být zároveň pro AČR, takže ruské komponenty také nebyly průchozí. Navíc v tu dobu na tom bylo Rusko tak, že brát cokoli od nich byl poměrně velký hazard.
    - To od Tvrdíka bohužel nebyla jen blbost, tehdy to vláda cíleně potápěla.

    flanker.jirka:
    T-50 je řádově dražší než Alka a o polovinu těžší, takže prostor mezi T-50 a Alkou je poměrně velký. Ale jak píšu - něco takového je zatím scifi.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    23:04 20.07.2018

    skelet: Chtěl bych mít váš optimismus. " tak si modernizaci L-159 objedná Irák, Draken a ČR". Na Irák a Draken rovnou zapomeňtě, oba dva si ten stroj koupily protože byl ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet: Chtěl bych mít váš optimismus.

    " tak si modernizaci L-159 objedná Irák, Draken a ČR".

    Na Irák a Draken rovnou zapomeňtě, oba dva si ten stroj koupily protože byl "zadarmo". Jakýkoliv update by tohle v podstatě znehodnotil.

    CR, upřímně doufám že někdo v armádě bude mít mozek a tohle nikdy neschválí.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    22:45 20.07.2018

    logik: to letadlo již existuje, FA 50. Jen není České.
    https://www.airforce-technolog...

    logik: to letadlo již existuje, FA 50. Jen není České.
    https://www.airforce-technolog...

  • skelet
    22:38 20.07.2018

    O L-159 jsem psal níže. L-159A byla obdoba Hawk 200, který byl úspěšně exportován. Problém L-159A byl: a) "to letadlo je nebezpečnější pro vlastní piloty, než pro nepřítele" ...Zobrazit celý příspěvek

    O L-159 jsem psal níže.
    L-159A byla obdoba Hawk 200, který byl úspěšně exportován. Problém L-159A byl:
    a) "to letadlo je nebezpečnější pro vlastní piloty, než pro nepřítele" (génius Tvrdík)
    b) poblouznění americkými součástkami, což zarazilo minimálně jeden export do Latinské Ameriky
    c) nulová síla české diplomacie (Indie)
    d) prozíravost AČR, která nechtěla dvoumístnou verzi, a tedy L-159B přišla pozdě. Tedy v době, kdy se už nepotýkala jen s Hawk 100, ale i s M346 a Jak-130
    e) změnila se povaha COIN akcí. V době kdy vznikal Hawk 200 a L-159A, tak probíhaly konflikty, kde se letouny pohybovaly i v silné protiletadlové obraně ZPU-4, ZU-23-2, Redeye, Stinger, Strela apod. Tam klasický COIN letoun neměl šanci. Posílat na ty cíle letouny typu F-16 bylo zase drahé. Východiskem tedy byly právě Hawk 200 a L-159A, respektive Hawk 100 a L-159B. Nadupané elektronikou schopné pojmout nejmodernější výzbroj a schopné operací ve dne i v noci.
    Nicméně tyto akce vymizely, protože se povstalcům dosti zredukoval přístup k protiletadlové obraně. A na tyhle cíle stačily A-29, PC-9, AT-6, práškovací letadla. Pro Hawk 200 a L-159A zde rázem nebylo místo. Respektive dostaly se do podobné pozice jako ty F-16. Na dané cíle se neoplatily, a tak nastal boom vrtulových COIN letounů. No a toto se zase změnilo po Arabském jaru, kdy se mezi povstalce zase dostaly MANPADS, protiletadlová děla apod. A proto najednou zase všichni oprašují lehké bitevní varianty svých cvičných letounů.

    Aero nemá se svým projektem L-259 co ztratit, když nic jiného, tak si modernizaci L-159 objedná Irák, Draken a ČR.
    A navíc L-159 žádný vývoj L-39 nezbrzdil. L-39 se co by L-139 nabízela souběžně s L-159, nicméně L-39 se dostala do podobné situace jako prakticky i jiné letouny své kategorie, které rovněž "vymizely". Proč? Protože se objevil názor (tuším, že po JPATS), že na vše stačí letouny typu PC-9, z kterých jde rovnou skočit do nadzvuků. A co se děje dnes? Objevují se oprášené projekty jako L-39, M345 apod.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    22:11 20.07.2018

    Skelet: " no nemůže se prodávat, když ji teprve začali nabízet." L-159? O L-39 tu nikdo asi nepochybuje, pohybnosti jsou ohledně zbytečných investic L-159(prodává se už skoro ...Zobrazit celý příspěvek

    Skelet: " no nemůže se prodávat, když ji teprve začali nabízet."

    L-159?

    O L-39 tu nikdo asi nepochybuje, pohybnosti jsou ohledně zbytečných investic L-159(prodává se už skoro 20. let) a jeho nástupcem. Která zbrzdila vývoj nástupce L-39 o skoro 20 let.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    21:54 20.07.2018

    Jirosi: no nemůže se prodávat, když ji teprve začali nabízet. A na L-39NG mají už předobjednávky. Kdo by to před dvěma roky řekl..

    kdo se bojí, sere v síni ;)

    Jirosi: no nemůže se prodávat, když ji teprve začali nabízet. A na L-39NG mají už předobjednávky. Kdo by to před dvěma roky řekl..

    kdo se bojí, sere v síni ;)

  • Jirosi
    21:40 20.07.2018

    Skelet: "Dneska se prodává co by COIN prakticky všechno co má vrtule." To je pro mně novinka, že L-259 bude mít vrtuli... Tedy prodává se všechno, až na jakoukoliv verzi L-39, ...Zobrazit celý příspěvek

    Skelet: "Dneska se prodává co by COIN prakticky všechno co má vrtule."

    To je pro mně novinka, že L-259 bude mít vrtuli... Tedy prodává se všechno, až na jakoukoliv verzi L-39, L-159... jako by to něco naznačovalo.

    Třeba se po druhém pokusu už poučí a žádná L-359 už nevznikne.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    21:30 20.07.2018

    Jirosi: nesmysl. L-159 byla vyrobena, tak jak byl ochoten ji zaplatit zákazník (AČR). Dvoumístnou verzi pohřbil nezájem AČR a nedostatek financí Aera Vodochody. Jinak to byl ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: nesmysl. L-159 byla vyrobena, tak jak byl ochoten ji zaplatit zákazník (AČR). Dvoumístnou verzi pohřbil nezájem AČR a nedostatek financí Aera Vodochody. Jinak to byl srovnatelný projekt s hlavním tehdejším konkurentem Hawk 100.
    L-259 má výhodu v tom, že na základě L-159 dokáže Aero Vodochody nabídnout jednomístný bitevník. dvoumístný cvičný letoun schopný i bitevních misí a dokonce dvoumístný cvičný letoun vybavený radarem. Takže dokáže pokrýt prakticky celé spektrum výcviku + bitevní verzi.
    To že by o to nikdo neměl zájem je rovněž nesmysl. Podobné verze avizuje Leonardo, Bae atd. Dneska se prodává co by COIN prakticky všechno co má vrtule. Od práškovacího letadla po C295.
    A opět. Aero Vodochody především tlačí L-39NG, nikoliv L-259.

    Flanker.jirka: pochopitelně, že by té avionice slušel nadzvuk. Ale kde sebrat peníze na ten vývoj? A jediný "volný" partner na trhu je AIDC, což jsem psal níže.

    Flanker.jirkaSkrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    19:49 20.07.2018

    Flader: Na internetu se uvádí, že cena vývoje L-39GN je 1 mld Kc, prodejní cena 10 milionu UDS/kus. Tedy podobně jako kdysi Alca. Pro L-259 je to dost otázka, vzhledem k tomu ...Zobrazit celý příspěvek

    Flader: Na internetu se uvádí, že cena vývoje L-39GN je 1 mld Kc, prodejní cena 10 milionu UDS/kus. Tedy podobně jako kdysi Alca.

    Pro L-259 je to dost otázka, vzhledem k tomu jak moderní technologie se hodlají použít.Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    19:33 20.07.2018

    Vedel by niekto odhadnúť ako to bude s cenou F/A 259 vs. L-39NG?

    Vedel by niekto odhadnúť ako to bude s cenou F/A 259 vs. L-39NG?

  • Jirosi
    19:27 20.07.2018

    Nezapomeň na jednu podstatnou věc, pokud by armáda stihla vystornovat zakázku a vyrobilo by se jen těch 25, respektive 27 kusů. Tak by ten projekt byl prostě jen černá díra. Ve ...Zobrazit celý příspěvek

    Nezapomeň na jednu podstatnou věc, pokud by armáda stihla vystornovat zakázku a vyrobilo by se jen těch 25, respektive 27 kusů. Tak by ten projekt byl prostě jen černá díra.

    Ve skutečnosti i pro naši armádu by dnes bylo výhodnější přes zbrojit, na L-39NG se schopností nést munici. V zahraničí jsou stejně alky nenasaditelné. Takže slouží a sloužit budou jen k výcviku. Ušetřené peníze investovat, do více nadzvuků, i jediný na víc by značně zvedl schopnosti letectva.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    19:07 20.07.2018

    Logic: "Realistický scénář je (a i ten je hodně velkej úspěch), že se budou prodávat NGčka, optimistikej scénář je, že se prodá i nějaká 259. To, že by se v blízké době vyvinul a ...Zobrazit celý příspěvek

    Logic: "Realistický scénář je (a i ten je hodně velkej úspěch), že se budou prodávat NGčka, optimistikej scénář je, že se prodá i nějaká 259. To, že by se v blízké době vyvinul a prodal nadzvuk je IMHO sci-fi."

    V tu chvíli by bylo jakékoliv investovaní do projektu L-259 jen vyhazovaní peněz oknem.

    Vláda to nepodělalo, podělalo si to Aero samo tím, že se spolehlo na jediného zákazníka. A vyrobilo co nikdo nechtěl. Teď vyrobí něco co nikdo nechce ve verzi 2.0. Opět se tu totiž koná vývoj něčeho, co nemá ani potenciálního kupce.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 5 z 13