České letectvo má nový „prezidentský" vrtulník

Prezidentský vrtulník Mi-8S
Prezidentský Mi-8S. / LOM Praha

Jeden ze salonních vrtulníků Mi-8S pro přepravu ústavních činitelů ze stavu 24. základny dopravního letectva v Praze-Kbelích získal nedávno během generální opravy ve státním podniku LOM PRAHA kompletně nový interiér. Bez nadsázky lze říct, že takto luxusně vybavený vrtulník ještě české letectvo nemělo.

Poslední, nejrozsáhlejší etapa modernizace proběhla v návaznosti na předchozí provedené práce, v jejichž rámci vrtulník získal nové navigační a komunikační systémy. Tentokrát bylo cílem prací, prováděných nad rámec standardní generální opravy, prováděné po osmi letech provozu nebo 2000 letových hodinách, vrtulník opatřit mj. novým, vkusným interiérem.

Za účelem proměny „em-íčka" byl zpracován nový koncept, jehož autorkou je Ing. arch. RadmilaIblová. V rámci jeho realizace byla provedena kompletní výměna koberců, čalounění stěn, stropů apřepážek pilotní kabiny i kabiny cestujících. Zároveň byla provedena výměna protihlukové izolace kabiny, která má značný dopad na zvýšení komfortu cestujících za letu.

Ten násobí také na zakázku vyrobená luxusní kožená sedadla cestujících, zatímco v pilotním prostoru byla instalována nová pilotní sedadla od německé firmy Fischer + Entwicklungen.


Luxusní kožená sedadla zpříjemňují cestování. / LOM Praha

Pro větší komfort cestujících byl rozšířen průchod z kabiny cestujících do zadní části vrtulníku. Do vrtulníku bylo rovněž nainstalováno nové chemické WC, jehož horní okraj je ve výšce standardní toalety. Nechybí madlo pro snadné vstávání.

Pozornost byla věnována též vnitřnímu a vnějšímu osvětlení vrtulníku. V kabině cestujících byla světelná tělesa kompletně vyměněna za nová světla vydávající intenzivnější, teplejší světlo. Dále bylo instalováno osvětlení prostoru nad zadními nouzovými odklopnými dveřmi pro umožnění jednoduššího nouzového opuštění vrtulníku ve tmě.

Zvenčí pak byl vrtulník nově osazen dvěma výklopnými a otočnými světlomety pro snadnější orientaci při pohybu na zemi i ve vzduchu během nočních vzletů a přistání. Jejich ovládání je vyvedeno na páky kolektivního řízení.

Vrtulník získal kompletní nový interiér pro cestující. / LOM Praha

Další provedené práce měly preventivní charakter s ohledem na určení vrtulníku k přepravě prezidenta republiky a dalších ústavních činitelů. Byla provedena výměna veškeré kabeláže v motorovém a reduktorovém prostoru a stejně tak výměna hydraulického vedení. Dále byl vrtulník osazen novým systémem signalizace námrazy SO-121.

České letectvo tak konečně disponuje vrtulníkem, jenž umožňuje přepravu nejvyšších představitelů ČR i případných zahraničních návštěv na skutečně důstojné úrovni a s patřičným komfortem.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Česká armáda modernizuje stíhačky JAS-39 Gripen

Vláda České republiky schválila v polovině března prodloužení pronájmu švédských stíhaček JAS-39 ...

REPORTÁŽ: Vrtulníkový guru LOM PRAHA s.p.

LOM PRAHA,s.p., je významný český státní podnik zajišťující kompletní technickou podporu životního ...

Tak přísaháme!

Státní svátek 28. října 2014: Na Hradčanském náměstí v Praze se v poledne schyluje ke složení ...

Česká armáda hledá nové transportní letouny

České ministerstvo obrany plánuje významné posílení přepravních kapacit českého vojenského letectva. ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • KOLT
    23:34 05.12.2014

    Poslední věc se týká minimi: Jeho použití naprosto chápu. Jen by mě zajímal způsob zástavby a možnost odklopení. Máte někdo odkaz, kde by to bylo dobře vidět a bylo to popsáno? Na ...Zobrazit celý příspěvek

    Poslední věc se týká minimi: Jeho použití naprosto chápu. Jen by mě zajímal způsob zástavby a možnost odklopení. Máte někdo odkaz, kde by to bylo dobře vidět a bylo to popsáno? Na palubnistrelci.cz jsem nic podrobného nenašel. V principu by to snad mělo být možné udělat tak, aby nepřekážel o tolik víc než PKM. Argument, že papá munici, je dle mého lichý. Ano, papá, proto se taky nepoužívá tak často jako klasické kulomety. Ani US Army nemá všude miniguny, jejich provoz je prostě drahý. Na druhou stranu jeho použití v některých případech je více než opodstatněné.

    Relativně často je v UH-60 možno vidět M240 na jedné a minigun na druhé straně. Tím se ale dostáváme k zásadnější věci – proč tam vůbec máme PKM!? Nic proti, jsou to dobré mašiny, ale M240 nejsou o nic horší, mají jen tu "drobnou" výhodu, že žerou stejnou munici jako miniguny, minimi a další spojenecké zbraně. Těch pár kulometů pro vrtulníkáře snad nestojí tolik, aby si to i naše chudá armáda nemohla dovolit. Navíc u M240 není problém prohodit pažbu za berany, které zase šetří místo. Krom toho s moderními M240 není problém použít mnohé taktické doplňky, s PKM bez další modernizace nepředstavitelné. A modernizace jsou další (zbytečně vyhozené, protože na nekompatibilní zbraň) peníze. Když vezmu celkovou cenu modernizací, tak těch pár M240 by se tam naprosto ztratilo. Včetně slušné montáže, ne té historie, co je tam teď.

    Mmchd, UH-60 má oproti většině ostatních vrtulníků tu výhodu, že palubní střelci mají na obou stranách svoje vlastní okno, takže nijak nepřekáží výsadku. O tom, že pro něj existuje nepředstavitelné množství upgradů a doplňků, o kterých si jiné vrtulníky mohou nechat jen zdát...Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    23:23 05.12.2014

    KOLT Dle mého názoru, máme v ČR špatné pojímání Nata. Nato by nemělo hrát první roli na naší obranné doktríně, ale se pohybovat až na druhém místě. Co tím myslím, je to, že z ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT

    Dle mého názoru, máme v ČR špatné pojímání Nata. Nato by nemělo hrát první roli na naší obranné doktríně, ale se pohybovat až na druhém místě.
    Co tím myslím, je to, že z důvodů členství pro kompatibilitu pořizovat novodobé hlavní zbraně, což se děje. U druhořadých zbraní (ty které my nevyužijem v misích) a spíš poslouží pro teritoriální armádu bych se nebál šáhnout po alternativě, pokud spojenecké zbraně jsou pro svou cenu nedostupné. Ne to řešit rušením útvarů. Pokud budem jen pořizovat věci ze západu za tržní cenu, tak nám zbude jen torzo armády (málo peněz) , sice budem mít možná prestiž, ale naše obranyschopnost stojí a padá s Natem. A článek 5 100% záruku neposkytuje. Pokud ovšem pro zachování obranyschopnosti pořídíme levnější techniku mimo Nato, tak sice už nebudeme vazalem, ale naše členství to neohrozí.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:51 05.12.2014

    Ohledně Mi-171Š a 24: přiznám se, že také nejsem velkým příznivcem pořizování ruské (a nejen té) techniky, čistě ze strategických důvodů, jinak s ní až takový problém nemám. ...Zobrazit celý příspěvek

    Ohledně Mi-171Š a 24: přiznám se, že také nejsem velkým příznivcem pořizování ruské (a nejen té) techniky, čistě ze strategických důvodů, jinak s ní až takový problém nemám. Pořízení ruských vrtulníků v rámci deblokace dluhu v době, kdy jsme byli několik let členy NATO, miproto nepřišlo jako dobrý nápad. Otázka je, jestli by armáda dostala nějaké jiné stroje, kdyby nebyly tyhle "zadarmo". Nicméně teď už je máme a je potřeba s tím počítat.

    Mám podezření, že nějak nikdo na vysokých místech nemá ty koule říct: "OK, bitevní vrtulníky prostě neutahneme, prodejme těch pár, co máme." Hned se samozřejmě ozve hromada lidí, co budou proti. Ale to je chyba. Když si vezmu, co peněz spolykala modernizace KUBů a provozování Mi-24/35, které oboje měly být vyřazeny, mohli jsme mít spoustu nové techniky, s odprodáním té staré by to možná dalo i na novou PVO....Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:36 05.12.2014

    Josef: Docela by mě zajímal zdroj této informace. To samé by totiž muselo +- platit i pro moderní UH-60, které se ale normálně používají pro CSAR, včetně minigunů a ...Zobrazit celý příspěvek

    Josef: Docela by mě zajímal zdroj této informace. To samé by totiž muselo +- platit i pro moderní UH-60, které se ale normálně používají pro CSAR, včetně minigunů a posádky.

    Jinak konečně diskuse, která je o něčem :-) Tak se taky přidám...

    Musím se přiznat, že se mi sice otevírá kudla v kapse, když vidím, jak se tady pořizují sedačky s koženým čalouněním a bigoši nemají ani na obyčejné maskáče. Na druhou stranu nemám problém s tím, že vrcholní představitelé výkonné moci mají trochu toho pohodlí a luxusu (odhlédněme teď od toho, jestli si ho zrovna ti naši zaslouží, budou jiní... no sice moc nevěřím, že o tolik lepší, ale to teď není podstatné). Stejně tak nemám problém s tím, že prezident jakožto vrchní velitel OS ČR má k dispozici speciální vojenský vrtulník. Takže v principu nejsem proti takovýmto incesticím, jen by asi byly lépe obhajitelné, kdyby se "páni nahoře" více snažili pracovat pro "kmány dole".Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    22:16 05.12.2014

    Karlos Děkuji Vám za zajímavé odkazy, i když jsem čekal spíš ty ohledně problémů s Rusy. Ohledně deblokace dluhu, nikdo tu nepíše, že byly darované a ČR si mohla zvolit jiný ...Zobrazit celý příspěvek

    Karlos

    Děkuji Vám za zajímavé odkazy, i když jsem čekal spíš ty ohledně problémů s Rusy.
    Ohledně deblokace dluhu, nikdo tu nepíše, že byly darované a ČR si mohla zvolit jiný typ splátky. Podstatné je, že tyto peníze nejdou z rozpočtu a nebo na úvěr. A od té doby co dluh vznikl, tuším, že na ocel (to už je jedno) jsou v současnosti peníze navrácené spíš jako bonus, ne každý zaplatí jednorázově...
    Pokud Vámi vypočítané modernizace stály cca 35 mil. USD za pouhých osm kusů. Tak jsme na hodně dobré ceně. Zbylým 8 nic v modernizaci nebrání. A pokud jsou modernizovány navíc postupně, tak armádní rozpočet to zatěžuje minimálně.
    Chápe Vaší averzi k českému průmyslu, po té šmelině co se děje se není čemu divit. Ale pokud se zabýváte leteckou technikou, tak musíte zas uznat, že modernizace se povedla (jsou i kompatibilní).
    U MI-35 máte čistou pravdu, přešlapování armády nic dobrého nepřineslo.
    Pokud bychom se rozhodli pořídit Black Hawky, tak ty by nás vyšli minimálně na 0,5 miliardy USD a musíte ještě započítat komplet přecvičení obsluh, servis, zázemí. To už je drahá sranda. A ve finále bychom zjistili, že máme obdobné stroje a spoustu nové práce kolem nich a ranec dolarů fuč. Za ty prachy bychom si mohly pořídit letku bojových vrtulníků.
    NATO, zas tak svobodné o nákupu zbraní neni. Vrtulníky, PTŘS, atd. budiž. Když si Turecko chtělo pořídit čínskou kopii S-300 tak byl kolem toho humbuk nehoráznej.Skrýt celý příspěvek

  • Josef
    21:14 05.12.2014

    Jen na okraj. Mi-171, modernizovaná SOF verze se dvěma miniguny, nevezme v podmínkách Afghanistanu na palubu víc než jednoho plně vyzbrojeného chlapa. Tak velký dopad má tato ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen na okraj. Mi-171, modernizovaná SOF verze se dvěma miniguny, nevezme v podmínkách Afghanistanu na palubu víc než jednoho plně vyzbrojeného chlapa. Tak velký dopad má tato modernizace na nosnost v těchto ztížených podmínkách. Bavíme se tedy o hmotnosti zbraně, munice, lafety, pancéřování atd.Skrýt celý příspěvek

  • Karlos
    21:03 05.12.2014

    Pokusim se tedy naposledy reagovat. Zajimam se o letectvo potazmo armadu desitky let. Samozrejme cerpam informace jen z volne dostupnych prostredku (knihy, ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokusim se tedy naposledy reagovat.
    Zajimam se o letectvo potazmo armadu desitky let. Samozrejme cerpam informace jen z volne dostupnych prostredku (knihy, casopisy,internet).
    Rikat, ze vrtulniky nebyly nakoupene a zaplacene je ciry nesmysl, s prominutim. Zadarmo neni nic a je jedno ze to byl dluh z minulosti, proste to byly nase penize.
    Nasel jsem nadherne stranky -clanek, kde je popsana cela historie tohoto obchodu (http://www.vrtulnik.cz/mil/mod...
    Chtel bych jen pripomenout, ze se psal rok 2005 a byli jsme 6 let v NATO.
    Dalsi clanek (http://www.acr.army.cz/scripts... vedeli jsme ze se budou muset modernizovat, ale modernizace neexistovala a nebyli na ni vyclenene penize. Jak to dopadlo vime, pise se konec roku 2014, MI34 nemodernizovane vubec a budou vyrazeny, tj. se skoro 10 let vynakladaji penize na provoz a vycvik zbytecne (obrovske penize). MI 171 modernizovano 8 kusu pokud jsem pocital dobre a dalsi pravdepodobne nebudou modernizovany vubec. Modernizace, nejsem schopen spocitat, ale rekl bych ze budeme nekde okolo 3/4 miliardy korun za polovinu vrtulniku. Tj. operovat tady s nejakou prepravni kapacitou, kdyz nevim kolik vrtulniku jsem schopen nasadit, kdy provozuju ruzne stupne vybaveni, ktere nejsou kompatibilni je zcela zcestne. Taky je zcestne se ohanet ze jini provozuji ruskou techniku a jsou v NATO. Ano at si provozuji, kdyz na to maji. NATO nam nic nenarizuje, je ciste na nas co si koupime. Ruska technika, ok, ale pak si budeme muset vse zabezpecit sami, budeme na Rusku zavisly, vydiratelny a neverohodny v ocich spojencu. A propos my ani tu ruskou techniku neumime nakupovat, kdyz Venezuela, Brazilie ci jine staty nakoupili uplne jine verze nez my. Plati opet ono zname ceske, my si to vymyslime sami a lepe. Jen tedy shrnuti, roky leti hrozne rychle, proto doufam, ze konecne nekdo rozhodne rozumne a vyhrabeme se jednou pro vzdy z tohoto zacarovaneho kruhu. Mejte se hezky a nebudte sprosti.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    12:55 05.12.2014

    Karlos Napodruhé, MI-171 nebyly koupeny! Ale pořízeny v rámci deblokace ruského dluhu. Tudíž nás to nestálo ani kačku. Dluh vznikl ještě v dobách hluboké studené války. Tak pro ...Zobrazit celý příspěvek

    Karlos

    Napodruhé, MI-171 nebyly koupeny! Ale pořízeny v rámci deblokace ruského dluhu. Tudíž nás to nestálo ani kačku. Dluh vznikl ještě v dobách hluboké studené války. Tak pro armádu je jenom plus, že se umožnilo zaplatit dluh pomocí vojenské techniky.
    PČR zastává úplně jiné úkoly než AČR. Tam by MI-17 byl opravdu mimo.
    Co se týče Vašich připomínek, že Rusové nám blokují modernizace, tak nevím, ale pokud by to mu tak bylo, tak žádná modernizace se nekoná a neexistuje. Můžete prosím sdělit zdroj odkud čerpáte. Předem děkuji.
    Ohledně pancéřování, je logické, čím lehčí je tím lepší. Nosnost vrtulníku s minigunem se samozřejmě zmenší, ale nebude to tak drastické jak popisujete. To by se UH-60 nemohl odlepit od země. A nebude u všech vrtulníků zaveden. U dalších bohatě postačí PKM.
    Ohledně lehkých vyzbrojených vrtulníků. Je pravda ta, že málo typů je vyzbrojeno. Protože tento druh zbraně není moc rozšířen. Jinak vyzbrojení není tolik nákladné. Samotný AH-6i létá snad jen v Saúdské Arábii.Skrýt celý příspěvek

  • Karlos
    12:38 05.12.2014

    Doporucuji se podivat na fotky na palubnistrelci.cz, uvidite, ze Minigun blokuje fastrope a je umisten v jeho uchytech. UH60 nosi Minigun u US jen obvykle specializovane verze, ...Zobrazit celý příspěvek

    Doporucuji se podivat na fotky na palubnistrelci.cz, uvidite, ze Minigun blokuje fastrope a je umisten v jeho uchytech. UH60 nosi Minigun u US jen obvykle specializovane verze, jinak normalne M240. Minigun casteji najdete Ch47 ktery nema takovy problem s unostnosti.
    Ja to pisu jen proto, abychom videli ten tunel penez - koupene nove stare vrtulniky a porad se do nich sype a porad nesplnuji to co chceme.Skrýt celý příspěvek

  • Karlos
    12:25 05.12.2014

    Bohuzel s Vami v mnoha bodech nemuzu souhlasit. Pokud to myslime s vyzbrojenim armady vazne i s ohledem na soucasne a budouci hrozby, tak proste ruske vrtulniky misto v nasi armade ...Zobrazit celý příspěvek

    Bohuzel s Vami v mnoha bodech nemuzu souhlasit. Pokud to myslime s vyzbrojenim armady vazne i s ohledem na soucasne a budouci hrozby, tak proste ruske vrtulniky misto v nasi armade nemaji a byla chyba,ze se nakupovaly. PCR tohle pochopila hned v 90.letech a zbavila se jich a ted je nekde jinde. To same plati o bitevnich vrtulnicich, na ne proste nikdy mit nebudeme. Nicmene dostatek malych vrtulniku vyzbrojenych stejne jako L159 nam muze odvest perfektni praci. Ostatne bezte se zeptat dnesnich nasich pilotu,kdo chce jit valcit,kdyz leta na bitevnim vrtulniku. A co se tyka vhodneho typu, vsichni kdo se touto problematikou zajimaji,tak vi, ze zadna Augusta neni vyzbrojena PTRS,ktere jdou pouzit i na letadle. V soucastnosti jsou to myslim jen Hellfire, ktere jsou i vice verzi, takze volba US vrtulniku jasna. Stredni kategorie NH90 drahy, Aw149 vojenska verze prototyp, Bell 412, Super Puma a Blackhawk. Myslim ze neni co resit. UAV budou pro nas vzdy jen v roli pro zisk informaci. A jeste k zminovane modernizaci Mi171, hmotnost je hlavni vec co se u ni resila, jelikoz jak jsem zminil,prepravni kapacita klesla neuveritelne, proto ted taky novy lehci pancir. A Rusove prave blokuji pri modernizaci spoustu veci, viz. ucinejsi zapadni filtry,ktere nedovolili. No uvidime, davam tomu tak 20% ze se neco zlepsi a nakup bude mit hlavu a patu.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    12:24 05.12.2014

    Karlos: vaše příspěvky ohledně zástavby Minigunů do Mi-171 jsou snůška blbostí a jedovatých slin. Naoprosto ignorujete fakt, že UH-60 nosí stejnou dvojici jako nyní naše Mi-171, ...Zobrazit celý příspěvek

    Karlos: vaše příspěvky ohledně zástavby Minigunů do Mi-171 jsou snůška blbostí a jedovatých slin. Naoprosto ignorujete fakt, že UH-60 nosí stejnou dvojici jako nyní naše Mi-171, přičemž šesedátka má nižší nosnost i vnitřní prostor než MiL - to je totiž trochu těžší vrtulník (nosnost 4 tuny proti 1,2 u Američana). Navíc, sama armáda si je vědoma výhod i nevýhod Minigunů, takže PKM stále zůstávají jako varianta, pokud bude nutný fastrope nebo větší nosnost (ono ten fastrope se nevyužívá zas tak často). Pokud jde o zadní rampu vs dveře, pokud je mi známo, byli i případy provozu Mi17 s odmontovanýma zadníma dveřma (kvůli snažšímu opuštění vrtulníku, snížení hmotnosti), nevím jak je to s předpisy na provoz u našeho letectva.

    Na jednu stranu tu orodujete za vyřazení věšeho z východu a nákup vámi milovaných UH-60, když pak získáme NATO kompatibilní výzbroj, tak se vám zase něco nelíbí. Navíc jsem zvědav, jestli by nám Amíci vyměnili jednu Sedmnáctku za tři Blackhawky, abychom zachovali kapacitu přepravy. Spíš si myslím že ne.

    Jinak pokud jde o to NATO a výzbroj - Řekové již dlouhou dobu provozují sovětské/ruské PVO systémy Tor a nikdo jim hlavu neutrhl, tak nevím, proč by se měli zbláznit z našich MiLů, navíc samo NATO a USA spojenci si cení jejich schopností, stejné platí u Mi-24.Skrýt celý příspěvek

  • Muž, co zírá na kozy
    12:22 05.12.2014

    Karlos: Ten minigun je odlehčená titanová verze, s lafetou a se schránkou na 3000 nábojů váží 200 kg. Uchycený je v podlaze ve standardních záchytných bodech, takže fastrope by to ...Zobrazit celý příspěvek

    Karlos: Ten minigun je odlehčená titanová verze, s lafetou a se schránkou na 3000 nábojů váží 200 kg. Uchycený je v podlaze ve standardních záchytných bodech, takže fastrope by to nemělo omezovat.
    A jak už jsem psal, je to pro vrtulníky určené na operace SOF, které určitě nebudou létat s maximálním obsazením.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    10:20 05.12.2014

    Nesher Ohledně bojových vrtulníků jsem hlavně myslel na zachování druhu zbraně jako takové. Nelíbí se mi rušení druhů vojsk, bez sebemenší reflexe zda je někdy v budoucnu budem ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesher
    Ohledně bojových vrtulníků jsem hlavně myslel na zachování druhu zbraně jako takové. Nelíbí se mi rušení druhů vojsk, bez sebemenší reflexe zda je někdy v budoucnu budem opět potřebovat. Snažil jsem se najít možnou cestu, jak tento druh zbraně zachovat. Předpokládám, že v budoucnu s nástupem bojových dronů, půjde cena vrtulníků dolu. A poté již dosáhnem na západní stroje.
    Máte pravdu, že v případném hypotetickém konfliktu s Ruskem jsou k ničemu, ale svět není konstantní už i během 20. století jsme potenciálního nepřítele změnili několikrát.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    09:54 05.12.2014

    Semtam Vaše vývody jsou vcelku logické, ale v případě těch ruských strojů, obzvláště Mi 28 zapomínáte na jednu celkem podstatnou věc. Pokud AČR vůbec někdy nasadí do bojové ...Zobrazit celý příspěvek

    Semtam
    Vaše vývody jsou vcelku logické, ale v případě těch ruských strojů, obzvláště Mi 28 zapomínáte na jednu celkem podstatnou věc.
    Pokud AČR vůbec někdy nasadí do bojové operace větší jednotku (BÚU), která bude potřebovat vlastní vzdušnou bojovou podporu, tak to bude někde ve východním Polsku a na druhé straně bude stát ruská armáda. V takovém případě nám budou Mi 28 platné jak mrtvému zimník. Pro zdejší "ruskou" úderku, nevolám po válce s Ruskem, jen říkám, že bitevní vrtulníky nám k něčemu budou jen v otevřené válce a jediný potencionální nepřítel v takové válce (a to ještě hypoteticky) je Rusko. Ostatní typy operací, kterých se AČR účastní či v nejbližších 20 letech účastnit bude (zahraniční mise, podpora IZS) vyžadují spíše univerzální vrtulníky.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    08:08 05.12.2014

    Tak nákup od Chrovatů by umožnil jen získat další MI-171 se sklopnou rampou. Asi máte pravdu v tom, že by se to asi nevyplatilo. Ale propočítat, zda by to nakonec nebylo výhodné ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak nákup od Chrovatů by umožnil jen získat další MI-171 se sklopnou rampou. Asi máte pravdu v tom, že by se to asi nevyplatilo. Ale propočítat, zda by to nakonec nebylo výhodné není na škodu. Evektory se mohou jako levnější varianta používat pro kondiční lety, výcvik výsadku a mnoho dalších věcí. Ovšem záleží na požadavcích a potřebách armády.
    U MI-28 bych se tolik nebál ruské strany, vrtulník je zamýšlen hlavně jako exportní artikl a sami Rusové ví, že to není žádná špička. Problémy bych viděl u KA-52 a i jeho cena dosahuje záp. protějšků. Pokud dovolují modernizace MI-24, tak nevidím problém u MI-28 ba naopak by získal lepší možnosti exportu na což Rusko slyší i samotné SU-30MKI indického letectva používají francouzskou a myslím, že i izraelskou avioniku. A pokud vynecháme elektroniku jakou má MI-28 tak se jedná o kvalitní stroj.
    Blud už bohužel vidím v tom, že by AČR potažmo naše politická reprezentace se začala chovat k armádě zodpovědně.Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    07:47 05.12.2014

    Nákup dalších Mi-171 od Chorvatů je zbytečný,protože těch 16 strojů nám v této kategorii bohatě stačí.Stejný nesmysl je nákup Evektorů,které nemají prakticky žádné využití pro ...Zobrazit celý příspěvek

    Nákup dalších Mi-171 od Chorvatů je zbytečný,protože těch 16 strojů nám v této kategorii bohatě stačí.Stejný nesmysl je nákup Evektorů,které nemají prakticky žádné využití pro armádu.To samé nemá cenu řešit bitevní stroje A 129,protože na ně peníze už prostě nebudou.
    Mi-28 už je úplný blud.Když pomineme,že v dnešní době je nákup ruské techniky už vyloučený,tak stejně ten vrtulník je poměrně problémový co se týká avioniky,takže nelze čekat,že by westernizace vrtulníku byla jednoduchý,navíc Rusové u takto nové techniky stejně nepovolují takové zásahy.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    07:26 05.12.2014

    Dovolím si ještě jednu úvahu. Odkoupit od Chorvatska Mi-171 (cena by se mohla pohybovat 8-10 mil. USD, možná i míň, pokud bychom se rozhodli pořídit Evektory, můžem zkusit i ...Zobrazit celý příspěvek

    Dovolím si ještě jednu úvahu.
    Odkoupit od Chorvatska Mi-171 (cena by se mohla pohybovat 8-10 mil. USD, možná i míň, pokud bychom se rozhodli pořídit Evektory, můžem zkusit i výměnu) tím budem mít 18 Mi-171 se sklopnou rampou (modernizovat je můžem postupem času ať to nezatěžuje rozpočet). Zbylých 8 Mi-171 poslouží jako zdroj náhradních dílů a zbylé MI-17 a MI-24 prodat. Vše záleží na cenách...
    Nákup lehčích vrtulníků se již plánuje. A pokud AW109 stojí 6,5 mil USD tak by to rozpočet nemělo významně zatížit.
    Ohledně bojových vrtulníků, zakoupit cca 10 AH-6i, ten stojí snad 2 mil. USD
    Dále zauvažovat kolik by stálo pořízení klasických bojových vrtulníků. Nejlevnější západní vrtulník je A129 cca 25 mil. USD, ale vybavenost je zhruba průměrná. Propočítat, zda by nebylo lepší pořídit nevybavené MI-28 jejichž cena by klesla pravděpodobně hluboko pod 15 mil. USD a dohodnout s Izraelem (má výborné zkušenosti a cenově dostupný) dovybavení vtrulníků, LOM by samozřejmě nezůstal taky stranou. Pokud cena za kus by se pohybovala kolem 20 mil. USD, tak máme hodně muziky za málo peněz. Pokud by se kompabilita s Nato prodražila, tak by se nekonala. Stroje by sloužili hlavně na obranu ČR a je myslím opravdu lepší mít nějaké stroje než žádné.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    06:22 05.12.2014

    Karlos Ztráta u přepravy 2-3 osob je zanedbatelná, stále může přepravit víc osob než Black Hawk. Fastrope je opravdu asi jediná nevýhoda, proto bude u zachována možnost použití ...Zobrazit celý příspěvek

    Karlos

    Ztráta u přepravy 2-3 osob je zanedbatelná, stále může přepravit víc osob než Black Hawk.
    Fastrope je opravdu asi jediná nevýhoda, proto bude u zachována možnost použití PKM, kde lafeta je menší a fastrope nebrání. Navíc má výhodu, že PKM lze snadno demontovat a použít pro výsadek.
    Jinak máte pravdu, že AČR neumí moc hospodařit, ale v případě MI-171 si myslím, že nejsou tato podezření na místě.
    Obávám se, že výměna za UH-60 by dopadla skoro nastejno jako Sokol a MIG-29 (i když s odstupem času, to tak zle už nevypadá).
    Pokud je pravdou, že Chorvatsko chce vyřadit své MI-171 spíš bych je od nich odkoupil. Protože 8 ks MI-171 nemá sklopnou rampu. Pokud Poláci opustili od modernizace MI-17 není se čemu divit, mají olétané stroje zhruba stejné jako jsme darovali Afgháncum.Skrýt celý příspěvek

  • Karlos
    05:48 05.12.2014

    Tak jsem si dal praci a nasel fotky i udaje o Miniganu. Vypada to, ze tam mame americkou zastavbu, ktera by mela obnaset zasobnik na 3000 nebo 4000 naboju. Tohle by vsechno mojim ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak jsem si dal praci a nasel fotky i udaje o Miniganu. Vypada to, ze tam mame americkou zastavbu, ktera by mela obnaset zasobnik na 3000 nebo 4000 naboju. Tohle by vsechno mojim odhadem i s montazi mohlo vazit 300-350kg, takze jsme ztratili moznost prepravovat 2-3 vojaky. Samozrejme podle fotek je to v miste pro montaz na fastrope, takze dalsi ztrata. Moc hezka modernizace, nekdo by mel dostat hvezdicku na celo. Zajimalo by me, zda se super modernizaci kabiny snizila osadka o pana mackajiciho tlacitka uprostred nebo tam ta mrtva vaha porad sedi. A napadl me skvely obchod, vymenme vsechny Mi s US za Blackhawky, oni ziskaji nove vrtulníky pro AFG a my pro sebe zapadni stroje. Ja myslim ze by do toho sli.Skrýt celý příspěvek

  • Karlos
    02:09 05.12.2014

    Cinani shaneji motory jen v pripade, ze jim je Rusove odmitnou prodat. Motory jsou pro Cinany jediny problem, ktery nezvladaji okopirovat a to jak do letadel, tak i do ...Zobrazit celý příspěvek

    Cinani shaneji motory jen v pripade, ze jim je Rusove odmitnou prodat. Motory jsou pro Cinany jediny problem, ktery nezvladaji okopirovat a to jak do letadel, tak i do vrtulniku.

    Muz, co zira na kozy: nemas odkaz na fotky s tim MINIGANEM. Ja jedine ktere jsem kdy videl, tak byly z leve strany vrtulniku, kde jsou dvere mensi nez prave a ty tedy zabiral kulomet cele. V pravych si myslim, ze to bude obdoba, jen vic mista pro obsluhu, ale urcite ne dost pro vystup vystrojeneho vojaka, nedej boze ze by mel batoh. To by se prvne zadrhnul ve dverich a pak by se zabil padem z vysky, protoze by tam nebyly schudky. No a v pravych dverich musi MINIGAN zakonite zabirat misto pro ukotveni fastropu. A pak by me zajimalo, kde ma ten MINIGAN munici, protoze to budou pekne krabice, ktere taky vezmou prostor. Jediny positivum na tom celem je ta raze kulometu a kompatibilita s NATO. Nicmene na misi by ti tak prispeli jen US, kteri maji dost, ostatni ti ohnou loket pri tom mnozstvi ktere by jsi chtel. O cvicenich ani nemluve, tam ti nikdo nic neda. Takze si myslim, ze to zase letectvo pekne podelalo a misto toho aby zustalo pri zemi, tak se vznasi v kosmu. Vlastne u letectva je dost penez. Jeste ze si tam nedali 12,7mm co chteli, jak jsem nekde cetl, zjistili, ze by pak neuvezli ani sebe samotne. A nouzove opusteni je neco jineho nez normalni, predpokladam, ze je tam nejaky rychly odhoz kulometu a tim volne dvere. Videl jsem nekde fotky ze zkousek MINIGANU v Polsku na MI17, myslim dva roky stare,ale nakonec sli od toho, co tedy vim.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 4