České letouny L-159 se stanou agresory při výcviku pilotů britských RAF

České letouny L-159 se stanou agresory při výcviku pilotů britských RAF
L-159E / AERO Vodochody AEROSPACE (Zvětšit)

Český výrobce letadel Aero Vodochody a specialista na bojový letecký výcvik, britská společnost Draken Europe, oznámili podpis dohody o spolupráci při podpoře projektu Red Air Aggressor Training Service (IRAATS) britských Královských vzdušných sil (RAF). Kontrakt byl oznámen v rámci mezinárodní airshow The Royal International Air Tattoo, konané na základně RAF Fairford ve dnech 15. – 17. 7. 2022.

Osmičlenná flotila L-159E společnosti Draken Europe začne brzy létat jako „protivník/agresor“ proti nejlepším pilotům britských ozbrojených sil v souladu s nedávno podepsanou smlouvou mezi Draken Europe a RAF. Služba je první svého druhu ve Spojeném království a představuje zcela nové výcvikové možnosti v oblasti leteckého výcviku příslušníků RAF. Spolupráce mezi oběma subjekty nejen podpoří projekt IRAATS, ale zaměří se také na rozvoj možností dlouhodobé údržby, modernizace, školení a logistické podpory pro letku letounů L-159E, přezdívaných v kódu NATO jako „Honey Badger“ (Medojed).

„Ze spolupráce s Draken Europe máme velkou radost. Jsme rádi, že Draken přenáší prověřený výcvikový koncept z USA do Evropy. Spolupráce s Draken Europe je zároveň skvělou referencí pro celé Aero. Naše letouny jsou vysoce oceňovány ze strany našich zákazníků, a právem tak patří mezi nejlepší letouny ve své kategorii na světě,“ řekl Viktor Sotona, prezident a generální ředitel společnosti Aero Vodochody, a dodal: „Český bitevník L-159 je všeobecně považován za velkého pracanta. To, že si Draken přivezl tuto letku z USA s sebou do Evropy, tak jen potvrzuje vynikající kvality letounu L-159.“


Paul Armstrong a Viktor Sotona; větší foto / AERO Vodochody AEROSPACE

„L-159E Honey Badger je osvědčené, odolné a flexibilní lehké bojové a cvičné letadlo, které naši kolegové z Draken US používají již řadu let k poskytování bezpečného a vysoce specializovaného výcviku „agilních agresorů“. Jsme hrdí na to, že tuto službu přinášíme také do Spojeného království, což umožní další možnosti pro stále užší spolupráci s výrobcem těchto výborných letadel,“ řekl Paul Armstrong, generální ředitel Draken Europe.

L-159 Alca je letounem, který znamenal kvalitativní skok v oblasti vývoje a výroby nových letounů v Aeru. Týkalo se to změn ve všech oblastech od konstrukce letounu, integrace nových avionických systémů včetně tzv. „glass cockpit“, systémů pasivní ochrany a také integrace západních zbraňových systémů včetně řízených střel Air-to-Air známých AIM-9 Sidewinder. Kabina je navržena podobným způsobem, jako je tomu u letounů F-16, včetně filozofie ovládání jednotlivých systémů s využitím HOTAS, tedy tak, aby pilot mohl ovládat všechny důležité systémy bez toho, aniž by musel sundat ruce z řídících prvků letounu. Letadlo je také vybaveno výkonným radarem.

„Nasazení letounů L-159 do výzbroje AČR v roce 2000 umožnilo pilotům taktického letectva se plnohodnotně zapojit do aliančních cvičení vzdušných sil a získat tak neocenitelné znalosti a zkušenosti v oblasti plánování a provádění vzdušných operací. Letouny L-159 se také osvědčily při výcviku leteckých návodčích pro podporu pozemních sil ve dne i v noci,“ uvedl generálmajor (v. v.) Bohuslav Dvořák, externí poradce společnosti Aero. „Letoun L-159 je podzvukový letoun a tomu odpovídá spektrum úkolů, které může plnit a přispět tak k operačním schopnostem vzdušných sil. V rámci ochrany vzdušného prostoru je efektivní proti pomalým a nízkoletícím cílům – včetně bezpilotních prostředků. Velkou výhodou je kvalitní palubní radar,“ doplnil Bohuslav Dvořák.

O svých operačních schopnostech přesvědčil letoun L-159 v Iráku. Zde má za sebou již stovky bojových letů a plně se osvědčil při ničení pozemních cílů s využitím různých druhů munice.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nový domov pro L-159 ALCA: Draken International

Vláda na svém zasedání ve čtvrtek schválila prodej 28 nepotřebných letounů L-159 ALCA americké ...

Aero a Draken: Nová šance pro L-159 ALCA

Firmy AERO Vodochody a americká Draken International před pár dny podepsaly dohodu o široké ...

Aero předalo společnosti Draken první letoun L-159

Ve středu 30. září 2015 AERO Vodochody AEROSPACE slavnostně předalo společnosti Draken International ...

Známe detaily smlouvy: Iráčané zaplatí za L-159 ALCA 4 miliardy Kč

Na iráckých vojenských diskuzních fórech se před několika dny objevily detaily smlouvy dodávek L-159 ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • MaraKM
    23:22 19.07.2022

    Jsem jediny koho napadlo, ze by mohlo byt vse tak trochu jinak okolo porizeni novych stihacek? Co kdyz soucasne “uniky” okolo “jasneho” vyberu F-35 jsou jen jistou odvetou za ...Zobrazit celý příspěvek

    Jsem jediny koho napadlo, ze by mohlo byt vse tak trochu jinak okolo porizeni novych stihacek?
    Co kdyz soucasne “uniky” okolo “jasneho” vyberu F-35 jsou jen jistou odvetou za jednani Svedska v poslednim prodlouzeni pronajmu a vytvareni jiste paky a pozice v ramci jednani “na posledni” chvili ?!
    Tak mne napada, co kdyby Alky opravdu byly vyrazeny a jejich “pozice” plne nahradily soucasne gripeny “jen” za cenu modernizace a idealne co nejlepe vyjednana podpora servisu (soucasna nasaditelnost gripenu je pravdepodobne dlouhodobe vyssi nez 70% nebo ne?) apod s tim, ze F-35 by bylo objednano 12-18 s jistou opci az treba k onomu naplneni snad stale ocekavanych / potrebnych trech letek? Infrastruktura pripravena, starsi piloti by v klidu doletaly, na air policing by byla ekonomicka varianta a poskytlo by to cas - treba tech cca 10-15 let na postupne plne zavadeni a pripavu vseho okolo pro F-35A.Skrýt celý příspěvek

    • JVit
      07:55 20.07.2022

      nemyslim ze by ony "uniky" mely byt z nasi strany nejaky zpusob jak tlacit na Svedy. Podle me bylo fakticky rozhodnuto o F-35 pri navsteve ministrine v USA. Co se tyka Saabu, tak ...Zobrazit celý příspěvek

      nemyslim ze by ony "uniky" mely byt z nasi strany nejaky zpusob jak tlacit na Svedy. Podle me bylo fakticky rozhodnuto o F-35 pri navsteve ministrine v USA.
      Co se tyka Saabu, tak ti totalne zaspali s lobingem.
      Doporucuji pekny clanek na
      https://czechairforce.com/news... Skrýt celý příspěvek

    • 2DaChoppa
      07:58 21.07.2022

      paka by to ze strany Svedska byla, kdyby oddalovalo odpoved na poptavku. v situaci, kdy ministryne leta domlouvat obchod bez informovani stavajiciho dodavatele sluzby je to proste ...Zobrazit celý příspěvek

      paka by to ze strany Svedska byla, kdyby oddalovalo odpoved na poptavku. v situaci, kdy ministryne leta domlouvat obchod bez informovani stavajiciho dodavatele sluzby je to proste jen zoufala snaha skrze "patou velmoc" tlacit na vladu - a ze strany CZE naprosto tradicni postup "provalilo se ze jsme domluveni" +*a mame nakapsovano*Skrýt celý příspěvek

  • Warnost
    21:12 19.07.2022

    Nevite nekdo, co je verze E? Vim, te je ti specialne pro Draken, ale nikde jsem se nedocetl nejaky dalsi info.

    Nevite nekdo, co je verze E? Vim, te je ti specialne pro Draken, ale nikde jsem se nedocetl nejaky dalsi info.

    • Dan B.
      11:59 21.07.2022

      Pardon, omylem jsem klikl na červenou místo zelené ručičky.

      Pardon, omylem jsem klikl na červenou místo zelené ručičky.

  • JP--
    12:56 19.07.2022

    ALCA je mrtvá a měla být pohřbena už dávno. Mašiny jsou pomalé bez AF, nemají ráhno na palivo, radar je nyní jakej je, bez integrace podů, bez munice, bez perspektivy. Alcy bez ...Zobrazit celý příspěvek

    ALCA je mrtvá a měla být pohřbena už dávno. Mašiny jsou pomalé bez AF, nemají ráhno na palivo, radar je nyní jakej je, bez integrace podů, bez munice, bez perspektivy. Alcy bez milosti pomalu zaříznout a od Aera dokoupit buď T2ky nebo NG tak, aby bylo alespoň 12 cvičnejch letadel a soustředit se buď na nový nadzvuky nebo Gripeny v počtu aspoň 16+.Skrýt celý příspěvek

  • lychnis
    23:30 18.07.2022

    Nevíte někdo, kolik jich ještě máme ve skladech? Nedaly by se případně vytáhnout a školit na nich piloty pro budoucí F35?

    Nevíte někdo, kolik jich ještě máme ve skladech? Nedaly by se případně vytáhnout a školit na nich piloty pro budoucí F35?

    • skelet
      06:49 19.07.2022

      sklady jsou již prázdné

      sklady jsou již prázdné

  • SYN_
    21:33 18.07.2022

    pardon smazat prosím...

    pardon smazat prosím...

  • JerzyŔ
    20:45 18.07.2022

    osazenstvo AN zrovna el stopadesát devítkám není nakloněno. Smím vědět pročpak? O těch všelijakých obchodně politických nehezkých kulišárnách něco vím, tedy jen málo z ...Zobrazit celý příspěvek

    osazenstvo AN zrovna el stopadesát devítkám není nakloněno. Smím vědět pročpak?
    O těch všelijakých obchodně politických nehezkých kulišárnách něco vím, tedy jen málo z otevřených zdrojů případně neověřených zákulisních informací, táhne mi na 60 a už v té době jsem byl docela history a military knihami a časopisy sečtělý.
    V té době se na obou stranách opony prudce odzbrojovalo a plány byly nahradit 500 nebo kolík sůcek 22 a 25 a migů 23 v bitevní úpravě právě těmi 70-ti L159 a 300 nebo kolik migů 21 , 23 stíhací verze, a 29 , nějakými 50-ti nadzvuky, které se teprv vyberou.
    Nakonec se to všechno rozdrbalo, a i těch 70 bylo moc. Nadzvuků i nula bylo v té době až příliš, z více jak 1000 tanků zůstalo ne rozumných řekněme 200 rozumně udržovaných a modernizovaných, ale 30, a dalších 100 na náhradní díly.
    Lidí z 300 000 plus milión zalozaku zůstalo místo 50 až 100 000 nějakých 18 000 , zalozaku nula
    . Atd
    .
    Odhlédneme od těchto záležitostí.
    Technický, koncepčně, operačné je to dobrý typ. Lehký stíhací bombardér a bitevník, případně průzkumník a omezeně stíhač .
    Na rozdíl od konkurence má radar ale zase nemá optický ani termo senzor. Ale to v té době neměly ani západní plnotučné stihačky.
    Kabina pancéřovaná, nádrže chránený.
    Celkem odolný, přistane i na trávě. Předpokládám, že i vzlétne.

    Kde se mýlím? Mýlit se zcela určitě mohu, letadlo jsem nepilotoval, neopravoval, nevyráběl, nekonstruoval. Informace mám jen z četby .Skrýt celý příspěvek

    • SYN_
      21:34 18.07.2022

      Problém L-159 je v tom že za cenu (řekněme) půl F-16 neodvede zdaleka tolik práce, navíc stál ještě k tomu slušný balík na "podporu vývoje" a vzhledem k tomu jak málo se ho ...Zobrazit celý příspěvek

      Problém L-159 je v tom že za cenu (řekněme) půl F-16 neodvede zdaleka tolik práce, navíc stál ještě k tomu slušný balík na "podporu vývoje" a vzhledem k tomu jak málo se ho vyrobilo tak ty všechny ceny šly ještě nahoru (rozpočítané na malou sérii). A protože ještě víc peněz už do toho stát nehodlal nalít v žádném případě, tak došlo k integraci jen celkem omezeného spektra zbraní, a tím pádem je bojová síla dost omezená, i na trénink to není dobře...
      Kdyby se byla prodala někam série aspoň 10 kusů (ne téměř zadara z přebytků českého letectva, ale z novovýroby) tak by se zintegrovaly aspoň nějaké další zbraně a mohlo to být trošku užitečné, ale takhle... co s podzvukovým strojem (který ani není na rozdíl od Su25/A10 vybaven slušným pancířem kabiny) který má útočit na pozemní cíle z bezprostřední vzdálenosti neřízenými bombami?? Si ho podá každý s MANPADem...Skrýt celý příspěvek

    • skelet
      21:37 18.07.2022

      Ta nechuť je způsobena tím, že mnozí si neuvědomují tehdejší koncepci rozvoje AČR, tedy L-159 dávají magickou moc, že může za to, že jsme dlouho lítaly na "21" místo na F-18 (ty ...Zobrazit celý příspěvek

      Ta nechuť je způsobena tím, že mnozí si neuvědomují tehdejší koncepci rozvoje AČR, tedy L-159 dávají magickou moc, že může za to, že jsme dlouho lítaly na "21" místo na F-18 (ty letectvo tehdy preferovalo).
      Většina lidí tady věci hodnotí stylem "po bitvě je každý generál"Skrýt celý příspěvek

      • JerzyŔ
        22:13 18.07.2022

        děkuji SYNovi a Skeletovi, upřímně v něčem nesouhlasím, tedy ve vší úctě a bez nároku na mojí pravdu, v něčem ano, ale v nocí vstávám tak nejdu polemizovat ale spát.

        děkuji SYNovi a Skeletovi, upřímně v něčem nesouhlasím, tedy ve vší úctě a bez nároku na mojí pravdu, v něčem ano, ale v nocí vstávám tak nejdu polemizovat ale spát.

    • Náhodný kolemjdoucí
      22:43 18.07.2022

      Je to problematický projekt, který je veřejností vnímán často jen jako jako snaha vlády zachránit Aero po kolapsu jeho trhů. Vznikl tak stroj, který dost těžko nějak zařadit a ...Zobrazit celý příspěvek

      Je to problematický projekt, který je veřejností vnímán často jen jako jako snaha vlády zachránit Aero po kolapsu jeho trhů.
      Vznikl tak stroj, který dost těžko nějak zařadit a který vlastně v ničem moc nevyniká. Jako COIN drahé, jako bitevník slabé, jako stíhací bombardér omezené, jako stíhač pomalé atd. Část toho možná jde za nedokončeným vývojem, jak tu píší jiní, ale část je prostě dědictví L-39, protože na zcela nové letadlo nebyly čas a peníze.
      Paradoxně nejzajímavější je asi verze T2, která se vrací ke kořenům u cvičného L-39, ale ponechává si novinky L-159 ... a která samozřejmě vznikla až dodatečně. I když i tam by v případě nových strojů ale visel otazník u ceny.
      Ale já jen jdu náhodou okolo, takže nemůžu mluvit za osazenstvo AN.Skrýt celý příspěvek

    • CerVus
      08:50 19.07.2022

      Protože se po započítání nákladů na vývoj a výrobu dostáváme na jednotkovou cenu F-16. S tím, že bylo implementováno minimum zbraní, letadlo bylo po dokončení obchodu téměř ...Zobrazit celý příspěvek

      Protože se po započítání nákladů na vývoj a výrobu dostáváme na jednotkovou cenu F-16. S tím, že bylo implementováno minimum zbraní, letadlo bylo po dokončení obchodu téměř pohřbeno jak vládami, tak i mateřskou firmou. Investice s ním spojené se nikde neprojevily. V přebytku po konci studené války, platební neschopností všech minulých zákazníků a agresivní konkurencí se stalo neprodejným. Prostě si jedna skupina lidí, kteří za ním stáli za vývojem vzali velký kus koláče a druhá, která je měla řídit projevila svou absolutní neschopnost. Ono jde do šasi naházet zahraniční komponenty, ale jejich sladění, náklady na výrobu a následný prodej výrobku je už věc druhá. Ale to samé se týká T-72M4.Skrýt celý příspěvek

      • skelet
        10:20 19.07.2022

        T-72M4 je jiná kapitola. To bylo klasický politický zásah ve stylu "je to drahé, seškrtáme to. Cože ono je to teď dražší? Seškrtáme to ještě víc! Cože ono je to teď ještě dražší?!" Zobrazit celý příspěvek

        T-72M4 je jiná kapitola. To bylo klasický politický zásah ve stylu "je to drahé, seškrtáme to. Cože ono je to teď dražší? Seškrtáme to ještě víc! Cože ono je to teď ještě dražší?!"Skrýt celý příspěvek

        • CerVus
          12:00 19.07.2022

          Společný jmenovatel tech dvou projektů je neschopnost manažerů as představitelů resortu. U 159 si měli ověřit možnosti exportu na základě použitých technologií a vůbec platební ...Zobrazit celý příspěvek

          Společný jmenovatel tech dvou projektů je neschopnost manažerů as představitelů resortu. U 159 si měli ověřit možnosti exportu na základě použitých technologií a vůbec platební možnosti potencionálních zákazníků s ohledem se situací na trhu. Tím pádem měli včas couvnout a soustředit se na vylepšení ZA. Nové NG není ostatně ničím jiným než pokračovatelem ZA. A u těch tanků Italové už při prvním seškrtání plánů varovali, před tím, že to nebude ekonomicky rentabilní. Někdo ten projekt měl včas zastavit.Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            15:19 19.07.2022

            M4Cz se v prvé řadě neměl "zmenšovat". O tom, že to byla chyba se přesvědčujeme nyní. Ony všechny problémy M4Cz jsou odvozeny od těch škrtů. Co se týče L-159, tak nejvíce jí ...Zobrazit celý příspěvek

            M4Cz se v prvé řadě neměl "zmenšovat". O tom, že to byla chyba se přesvědčujeme nyní. Ony všechny problémy M4Cz jsou odvozeny od těch škrtů.
            Co se týče L-159, tak nejvíce jí ublížila neiintegrace zbraní, a také nepodpora L-159B. Viz. indický tendr, který bouchl na rozdílů vládní podpory ČR a UK (na rozdíl od mýtů o americkém motoru).
            První westernizace nebyla L-159, ale L-139, která byla vyvinuta pro JPATS a pak neúspěšně nabízená.
            Jinak souhlas. Oba projekty byly hrubě poznamenány manažerskými dovednostmi státních manažerů a hlavně politiků.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    19:08 18.07.2022

    Je pomalu na čase letku Drakenu o pár letounů posílit. Alespoň se AČR zbaví jedné ze svých koulí na noze.

    Je pomalu na čase letku Drakenu o pár letounů posílit. Alespoň se AČR zbaví jedné ze svých koulí na noze.

    • Nesher
      20:30 18.07.2022

      Naopak, alespoň část předělat na T2. Pilotů budeme potřebovat víc, 213. letka by měla mít min. 12 strojů a L 159 je jako cvičná platforma k nezaplacení.

      Naopak, alespoň část předělat na T2. Pilotů budeme potřebovat víc, 213. letka by měla mít min. 12 strojů a L 159 je jako cvičná platforma k nezaplacení.

      • SYN_
        21:38 18.07.2022

        Však na tom se pracuje ne? Ale jako bojový by se měl definitivně odpískat (pokud nebude AČR potlačovat povstání křováků). I na ten výcvik ta letka bohatě stačí, nemá cenu ...Zobrazit celý příspěvek

        Však na tom se pracuje ne? Ale jako bojový by se měl definitivně odpískat (pokud nebude AČR potlačovat povstání křováků). I na ten výcvik ta letka bohatě stačí, nemá cenu donekonečna "hoblovat" na typu jiném než s kterým půjdou piloti do boje.Skrýt celý příspěvek

        • Nesher
          22:08 18.07.2022

          Právě, že ne. Zatím se jen chystá modernizace T1 na T2, aby byly všechny na stejně úrovni. Nicméně T je jen 8. Takže alespoň 4 další by bodly.

          Právě, že ne. Zatím se jen chystá modernizace T1 na T2, aby byly všechny na stejně úrovni. Nicméně T je jen 8. Takže alespoň 4 další by bodly.

  • flanker.jirka
    17:44 18.07.2022

    L 159 je projekt, který se po zhroucení východního bloku stále snažil valit před sebou jako ten brouk svou kuličku bez zpětné vazby z vývoje. Budu se opakovat, v době, kdy se L ...Zobrazit celý příspěvek

    L 159 je projekt, který se po zhroucení východního bloku stále snažil valit před sebou jako ten brouk svou kuličku bez zpětné vazby z vývoje.
    Budu se opakovat, v době, kdy se L 159 pořizovaly mohlo místo 72 letadel být v AČR minimálně 24 kusů F 16.

    Občas zde vidím názory, že je to letadlo do konfliktů nízké intenzity, tak jak tomu bylo v Afghanistánu, za 20 let se nenašel nikdo, kdo by to letadlo chtěl v Afghánistánu použít. Irák to bral jako znouzectnost, protože u nás letadla stála ve skladech a nové objednané FA 50 musely teprve vyrobit.Skrýt celý příspěvek

    • skelet
      17:54 18.07.2022

      v době, kdy se pořizovaly L-159, tak byla stále platná koncepce 108 bojových letounů, a to 36 nadzvukových a 72 letounů podzvukových. L-159 je čistá obdoba kategorie Hawk. L-159A ...Zobrazit celý příspěvek

      v době, kdy se pořizovaly L-159, tak byla stále platná koncepce 108 bojových letounů, a to 36 nadzvukových a 72 letounů podzvukových.
      L-159 je čistá obdoba kategorie Hawk. L-159A byla obdoba Hawk 200, který se normálně exportoval a L-159B byla obdoba Hawk 100.
      L-159A nevznikla do konfliktů nízké intenzity, ale byl při jejím vývoji kladen důraz na "inteligentní výzbroj", což se díky zásahům Luftjardy nepodařilo dotáhnout do konce, a zavedly se jen GBU-10/12 a AGM-65B.Skrýt celý příspěvek

      • Pavka
        22:29 18.07.2022

        Takhle, hned na počátku na obranu této koncepce AČR je třeba objektivně říci, že takovou zhovadilost v podobě lehkého podzvukového bitevníku naplánovali v té době i jiné západní ...Zobrazit celý příspěvek

        Takhle, hned na počátku na obranu této koncepce AČR je třeba objektivně říci, že takovou zhovadilost v podobě lehkého podzvukového bitevníku naplánovali v té době i jiné západní země, ale zase jinde to neštěstí alespoň nevyhnaly do extrému tak vysokými počty. Dnes již máme s jistotou potvrzeno, že koncepce lehkého podzvukového bitevníku byla nesmyslná a nikde na západě se neosvědčila a už se nikdy ani neosvědčí. Pokud bychom chtěli dále kopat do mrtvoly, tak se můžeme ještě bavit o tom, jestli to ti odpovědní mohli tenkrát předpokládat (dle mého názoru nejenom mohli, ale především měli!). Co je teď důležité je se z toho poučit a další podobnou chybu v dohledné době pokud možno neopakovat (kupř. pořízení Gripenů E).

        Co se týče Luftjardy, tak konflikt na Ukrajině naopak vdechl nový život jeho slovům z roku 2001 "že L-159 je v určité nadsázce nebezpečnější pro uživatele než potenciálního nepřítele". ˇŽádná výzbroj nikdy nemohla vyrovnat fundamentální nedostatky koncepce lehkého podzvuku a tedy neinvestovat do již vyrobených L-159 bylo správné, naopak je třeba se ptát proč se objednaly pouze jednomístné verze a nebyl k nim objednán ekvivalent verze T2. Prostě celá anabáze s L-159 byl jeden velký zmar a agónie.Skrýt celý příspěvek

        • skelet
          23:11 18.07.2022

          Poslední odstavec je nesmysl.

          Poslední odstavec je nesmysl.

        • Maximus
          09:19 19.07.2022

          Finové mají ve výzbroji 43 kusů BAe Hawk Mk.51/51A/66 a počítá se s nimi kromě výcviku i jako s lehkými bitevníky. To jen ke komentářům "Nikdo lehké bitevníky nemá". Jinak kromě ...Zobrazit celý příspěvek

          Finové mají ve výzbroji 43 kusů BAe Hawk Mk.51/51A/66 a počítá se s nimi kromě výcviku i jako s lehkými bitevníky. To jen ke komentářům "Nikdo lehké bitevníky nemá".

          Jinak kromě několika cvičných L-159 nemá toto letadlo v AČR budoucnost. To už je lepší si místo nich nechat naši letku Gripenů, pokud by nám byla nabídnuta za symbolickou cenu, bez vnucování JAS-39 E/F, jen za náklady na modernizaci pro dolétání minimálně do roku 2035. Na nízkonákladový air-policing není lepší volby.

          K tomu samozřejmě optimálně dvě letky F-35 - z 24 strojů a při stále velice slušné nasaditelnosti +-70% bude k dispozici jen cca 17 strojů. Pokud tyto letadla dedikujeme i na airpolicing, tak pro výcvik a reálné využití kapacit tohoto stroje zůstane příliš málo strojů.

          Pak je tu i jeden geopolitický aspekt - o naši letku Gripenů mají zájem Maďaři a za symbolickou cenu si ji rádi převezmou. Chceme takto posílit orbánovské Maďarsko, které se evidentně vrátilo k zpochybňování Trianonu?

          To je bohužel realita.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            09:34 19.07.2022

            Mimo to mají finove přes 60 F18 Hornet, které jsou schopny ty bitevniky krýt.

            Mimo to mají finove přes 60 F18 Hornet, které jsou schopny ty bitevniky krýt.

          • Matesaax
            22:48 19.07.2022

            O tom,že v případě nákupu F-35 naše Gripeny skončí v Madarsku vůbec nepochybuju.To mi je jasné od začátku co se začala řešit F-35.Švédsko ty letadla nepotřebuje a Madaři za ...Zobrazit celý příspěvek

            O tom,že v případě nákupu F-35 naše Gripeny skončí v Madarsku vůbec nepochybuju.To mi je jasné od začátku co se začala řešit F-35.Švédsko ty letadla nepotřebuje a Madaři za minimální náklady zdvojnásobí své taktické letectvo.Takovouhle šanci je škoda nevyužít.
            Ještě mě překvapuje,že už kolikátý příspěvěk tu řeší,že by bylo fajn koupit F-35 a naše Gripeny si také nechat,když nám je nabízí zadarmo.Vždyt je jasné,že pokud koupíme F-35,tak nám je tady zadarmo rozhodně nenechají,tahle nabídka se Gripenů zdarma je samozřejmě vázaná pokračováním Gripenu v naší armádě.Skrýt celý příspěvek

          • SYN_
            23:01 19.07.2022

            flanker.jirka: Hmhm, proč ale rovnou neútočit těmi F18, nota bene když jich je i víc než Hawků? Nebo je to myšleno tak že F18 budou mít "plné ruce práce" při vybojování vzdušné ...Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka: Hmhm, proč ale rovnou neútočit těmi F18, nota bene když jich je i víc než Hawků? Nebo je to myšleno tak že F18 budou mít "plné ruce práce" při vybojování vzdušné nadvlády a na protizemní útoky zbydou už jen Hawky?
            A jen tak mimochodem, nebudou oni Finové pro své letectvo potřebovat asi tak 5x tolik pilotů než má v plánu Česko, a to při prakticky poloviční populaci? To vypadá jako "co Fin, to pilot"...Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            09:49 20.07.2022

            protože počítají s konfliktem vysoké intenzity. Takže těch nadzvukáčů nebudou mít dost. Lehký bitevník není žádné novum. Luftwaffe své lehké bitevníky vyřadilo až v devadesátých ...Zobrazit celý příspěvek

            protože počítají s konfliktem vysoké intenzity. Takže těch nadzvukáčů nebudou mít dost. Lehký bitevník není žádné novum. Luftwaffe své lehké bitevníky vyřadilo až v devadesátých letech, Britové v protivzdušné obraně počítali se svými Hawk apod.Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        09:33 19.07.2022

        skelet
        To sexvavite o koncepci psané na míru Aeru, monitoru, Kalouskovi.
        72 L 159 ve výsledku nahradilo cca 30 kusů letadel typů su22 a su25.

        skelet
        To sexvavite o koncepci psané na míru Aeru, monitoru, Kalouskovi.
        72 L 159 ve výsledku nahradilo cca 30 kusů letadel typů su22 a su25.

        • skelet
          10:18 19.07.2022

          koncepce vznikla v roce 1992, respektive 1993.

          koncepce vznikla v roce 1992, respektive 1993.

          • flanker.jirka
            17:31 19.07.2022

            A co původní projekt Sokol? Mně připadá, že šlo o pokračování tohoto projektu.

            A co původní projekt Sokol? Mně připadá, že šlo o pokračování tohoto projektu.

          • skelet
            09:48 20.07.2022

            to s tím nemá absolutně nic společného

            to s tím nemá absolutně nic společného

        • TF_HU
          11:09 19.07.2022

          Jak mohla L159 nahradit něco jako bylo Su22 či Su25, když to nemá ani rychlost, ani nosnost a ani pořádný radar? Jako výcvik platforma ok, jako bitevník nula...

          Jak mohla L159 nahradit něco jako bylo Su22 či Su25, když to nemá ani rychlost, ani nosnost a ani pořádný radar? Jako výcvik platforma ok, jako bitevník nula...

          • flanker.jirka
            16:49 19.07.2022

            V Čechách bylo/je možné vše :-) Zkratka ALCA Advanced Light Combat Aircraft

            V Čechách bylo/je možné vše :-) Zkratka ALCA Advanced Light Combat Aircraft

          • Maximus
            18:35 19.07.2022

            Pamatuji si na clanky v ATM z pocatku 90. let, které dokladovaly perspektivu a schopnosti lehkých bitevniku. To letadlo melo smysl s Brimstone a podobnou sofistikovanou munici, ...Zobrazit celý příspěvek

            Pamatuji si na clanky v ATM z pocatku 90. let, které dokladovaly perspektivu a schopnosti lehkých bitevniku.

            To letadlo melo smysl s Brimstone a podobnou sofistikovanou munici, kde by schopnostmi prekryvalo i bitevní vrtulniky - v porovnani s nimi ma zase větší nosnost a je i výrazně rychlejší.
            V dog fightu umí pro zmenu i docela potrápit i F-16 a proto je hvezda ruznych agresorskych letek a to samozřejmě s benefitem, že byly skoro zadarmo a i provozně vychazi relativně dobře.

            Tato doba se propasla a nema smysl nastupovat do vlaku, ktery ma takové zpoždění.Skrýt celý příspěvek

  • Oliver
    14:01 18.07.2022

    na jednu každá zakázka dobrá, ale imitovat při cvičení roli jejich nepřítele je spíš urážlivé a je vidět kam vše na východ od Německa škatulkují. Na jednu stranu je moderní ...Zobrazit celý příspěvek

    na jednu každá zakázka dobrá, ale imitovat při cvičení roli jejich nepřítele je spíš urážlivé a je vidět kam vše na východ od Německa škatulkují.
    Na jednu stranu je moderní západní vybavení včetně motoru plus, ovšem při potenciálním prodeji už se musí ptát o povolení u cizinců. Jeden obchod na tohle právě dojel, že nechtěli dát svolení k exportu motoru. V Iráku se osvědčil, tak by to měla být pro ostatní zákazníky z BV a Afriky či Asie skvělá reference, ale obvykle se to zadrhne a prohlášení už se nevydávají. To vede k domněnce jestli opět nezaúřadovaly problémy s patřičným povolením k exportu a tak se důsledně mlží.
    V ČR by Alky mohly být částečnou náhradou za helikoptéry kdy nových bude velmi málo ale spektrum úkolů se částečně překrývá.Skrýt celý příspěvek

    • skelet
      15:10 18.07.2022

      letky agresorů fungují na všem co lítá a je k dispozici. Tedy od Hornetů a F-16, přes Mirage F1, po L-39. Není to nic o lokaci výroby, ale o dostupnosti a kvalitě daného letounu. ...Zobrazit celý příspěvek

      letky agresorů fungují na všem co lítá a je k dispozici. Tedy od Hornetů a F-16, přes Mirage F1, po L-39. Není to nic o lokaci výroby, ale o dostupnosti a kvalitě daného letounu.
      Jinými slovy to je zase hejslovanství ;)Skrýt celý příspěvek

  • ggtt
    12:46 18.07.2022

    Nieco podobne mi napada s ceskymi Gripenmi a ich pilotmi, ktory by mali byt uzemneny alebo presunuty na L-159 - vytvorit z nich cesku verziu plateneho agresora pre krajiny v EU. ...Zobrazit celý příspěvek

    Nieco podobne mi napada s ceskymi Gripenmi a ich pilotmi, ktory by mali byt uzemneny alebo presunuty na L-159 - vytvorit z nich cesku verziu plateneho agresora pre krajiny v EU. Vam by sa zachovali lietadla a piloti, ktori sa v pripade potreby daju pouzit aj inak, ako len na vycvik.Skrýt celý příspěvek

    • Laci
      16:59 18.07.2022

      Jinak všechno v pořádku?

      Jinak všechno v pořádku?

      • ggtt
        17:17 18.07.2022

        Starsich pilotov, ktory sa uz nebudu cvicit na F35 poslete lietat na L-159 alebo za stol. Gripenov, ktorych ste podla SWE velvyslanca uz "v podstate zaplatili" sa zbavite ...Zobrazit celý příspěvek

        Starsich pilotov, ktory sa uz nebudu cvicit na F35 poslete lietat na L-159 alebo za stol. Gripenov, ktorych ste podla SWE velvyslanca uz "v podstate zaplatili" sa zbavite potrasenim ruk.
        Preco ich nevyuzit? Nevravim, ze mate spravit cesky top gun. Len mi to pride ako skoda aj strojov aj potencialu tych pilotov.
        A to, ze rozmyslam, ako ten potencial zachovat... ano, vsetko v poriadku.Skrýt celý příspěvek

        • MeV6
          19:08 18.07.2022

          To by nám někdo ty Gripeny musel zadarmo nechat i v případě, že se rozhodneme pro jinou možnost. V tenhle moment totiž budou zadarmo jen pokud si je u SAABu necháme modernizovat a ...Zobrazit celý příspěvek

          To by nám někdo ty Gripeny musel zadarmo nechat i v případě, že se rozhodneme pro jinou možnost.
          V tenhle moment totiž budou zadarmo jen pokud si je u SAABu necháme modernizovat a vezmeme druhou letku 12ti Gripenů E.Skrýt celý příspěvek

          • ggtt
            19:24 18.07.2022

            Aj v pripade, ze by ste Gripeny nadobro odmietli, je to o dohode a spolupraci so SWE. Aj oni budu rozmyslat, ci sa na ne budu len pozerat v hangaroch. To, co som pisal bolo za ...Zobrazit celý příspěvek

            Aj v pripade, ze by ste Gripeny nadobro odmietli, je to o dohode a spolupraci so SWE. Aj oni budu rozmyslat, ci sa na ne budu len pozerat v hangaroch.
            To, co som pisal bolo za predpokladu vaseho nakupu 24 F35 - ako s tej situacie spravit nieco dalsie pozitivne pre CZ aj SWE. Som v pohode s tym, ze som mnou nikto nesuhlasi. Je to alternativny scenar na zamyslenie sa.Skrýt celý příspěvek

          • Náhodný kolemjdoucí
            20:04 18.07.2022

            Právě ta modernizace a pozdější údržba by něco stály, takže zadarmo by to nebylo ani bez Gripen E.

            Právě ta modernizace a pozdější údržba by něco stály, takže zadarmo by to nebylo ani bez Gripen E.

          • Maximus
            11:54 19.07.2022

            Mame tu nutnost Mid-life modernizace L-159 a možnost modernizovat JAS39 C/D. To vnucovani verze E/F je otazkou jednání, o ktere se nikdo ani zatim nepokusil. Investice do JAS-39 ...Zobrazit celý příspěvek

            Mame tu nutnost Mid-life modernizace L-159 a možnost modernizovat JAS39 C/D. To vnucovani verze E/F je otazkou jednání, o ktere se nikdo ani zatim nepokusil.

            Investice do JAS-39 C/D dava daleko větší smysl než Mid-life modernizace L-159.
            Vyuziti Gripenu pro airpolicing a pripadne CAS by uvolnilo prostor pro rychle ziskani a plné využití schopnosti F-35.

            K roku 2035 by pak slo uvažovat na základě zkušeností s F-35 o nahrade letky Gripenu dalsi letkou F-35/ drony kategorie "Loyal Wingman" / případně zjistíme ze nejaka low cost stihacka ala FA50 dava smysl.

            To ale nevime, dokud se nebude jednat se Švedy.

            Kombinace F35 a JAS-39 je mnohem lepsi volba než F-35 a L-159 bez integrace moderní munice, ktera uz v druhé pulce zivotnosti letadla a nakupem modernich bitevnich vrtulníků ztrácí jakykoliv vyznam.Skrýt celý příspěvek

  • havlluk
    12:18 18.07.2022

    Nevíte, jaký je osud těch tří L159, které jsou zapsané u Lewis Air Legends?

    Nevíte, jaký je osud těch tří L159, které jsou zapsané u Lewis Air Legends?

  • zdeno
    12:09 18.07.2022

    při současném vývoji válečnictví se pro ALCU naskýtá další a mnohem lepší bojové uplatnění - je to skvělý lovec dronů, doufejme že to zůročí i obchodně

    při současném vývoji válečnictví se pro ALCU naskýtá další a mnohem lepší bojové uplatnění - je to skvělý lovec dronů, doufejme že to zůročí i obchodně

    • The Pale Emperor
      13:44 18.07.2022

      Skvělý lovec dronů jsou MANPADS, jiné drony, nebo EW-zbraně, určitě ne ALCA. ALCA je skvělá možná tak jako budoucí památník někde v kopřivách u letiště.

      Skvělý lovec dronů jsou MANPADS, jiné drony, nebo EW-zbraně, určitě ne ALCA. ALCA je skvělá možná tak jako budoucí památník někde v kopřivách u letiště.

    • SYN_
      21:45 18.07.2022

      Leda by se ty drony naučili spolehlivě sundávat palubním kanonem, jinak po výstřelu i jen Sidewinderem je na tom ekonomicky v mínusu... Takže lovec možná, ale přinejlepším nouzový. Zobrazit celý příspěvek

      Leda by se ty drony naučili spolehlivě sundávat palubním kanonem, jinak po výstřelu i jen Sidewinderem je na tom ekonomicky v mínusu...
      Takže lovec možná, ale přinejlepším nouzový.Skrýt celý příspěvek

      • Náhodný kolemjdoucí
        22:57 18.07.2022

        zdeno možná myslel, že díky stále celkem slušnému radaru by ALCA měla možnost detekce dronů. Pokud by byla velká snaha, tak by asi šlo nějak integrovat na ALCA i Stinger ve verzi ...Zobrazit celý příspěvek

        zdeno možná myslel, že díky stále celkem slušnému radaru by ALCA měla možnost detekce dronů. Pokud by byla velká snaha, tak by asi šlo nějak integrovat na ALCA i Stinger ve verzi vzduch-vzduch, ale je to trochu snaha vymyslet nějaké uplatnění, než že by to bylo nějak zvlášť praktické nebo přímočaré.Skrýt celý příspěvek

        • SYN_
          23:13 19.07.2022

          Tak jde ledasco, ale ta představa že stačí "trošku" investovat, a budu mít "levný" sestřelovač dronů... pořád je z toho cítit "nechci slevu zadarmo" :-) Právě pracujeme na tom ...Zobrazit celý příspěvek

          Tak jde ledasco, ale ta představa že stačí "trošku" investovat, a budu mít "levný" sestřelovač dronů... pořád je z toho cítit "nechci slevu zadarmo" :-)
          Právě pracujeme na tom abysme měli poměrně kvalitní pokrytí repobliky radary PVO, takže se mi zdá že by Alca našla ve vzduchu neočekávaně doposud neviděný dron taková... dost náhodná. Stát se to asi může, ale aby to nebylo jen vyjímečně tak by jich muselo nepřetržitě takových 10-20 nepřetržitě hlídkovat jako procesí podél hranic...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...