České letouny L 410 chrání polské hranice
- 14. 12. 2021
- 74 komentářů
- Jan Grohmann
Polská Pohraniční stráž (Straz Graniczna) zavedla do operačního nasazení dvojici speciálně upravených českých turbovrtulových letounů L 410 UVP-E20. Do výbavy letounů patří radiolokátor, elektro-optický senzor nebo satelitní spojení.
Podle tiskové zprávy polské Pohraniční stráže dva letouny L 410 hlídají polskou hranici, včetně polsko-běloruské hranice, již několik týdnů.
„Letouny L-410 UVP E-20 mají dva turbovrtulové motory, které umožňují rychlý přístup do prostoru plánovaného průzkumu. V případě poruchy jednoho z motorů umí letadlo pokračovat v letu na nejbližší letiště bez ohrožení posádky a letadla. Vzhledem k vysokému výkonu pohonných jednotek a jejich rozměrům mají letadla velkou nosnost a je proto možné na palubu instalovat systémy nezbytné pro pozorování a průzkum,“ píše se na úvod tiskové zprávy.
Mezi hlavní senzor letounů patří radiolokátor Osprey 30 typu AESA (Active Electronically-Scanned Array). Radar s 360° pokrytím slouží pro prvotní identifikaci objektů na moři, zemi i ve vzduchu. Radiolokátor pracuje v pásmu X, má dosah minimálně 120 námořních mil (220 km) a umí najednou sledovat až 200 cílů.
Palubní přístroje jsou schopné automaticky provést identifikaci plavidla pomocí systému AIS (Automatic Identification System). Vizuální identifikaci zajišťuje elektro-optický senzor MX-15 až na 15 kilometrů. Senzor obsahuje denní a termovizní kameru, plus laserový dálkoměr s dosahem 20 kilometrů.
Polské L 410 UVP-E20
Satelitní komunikační modem umožňuje při letu nad Baltským mořem zahorizontální přenos dat v reálném čase, například hlasovou komunikaci, snímky nebo krátké videozáběry.
Letouny byly zakoupeny v roce 2019 pro námořní část polské Pohraniční stráže (Morski Oddział Strazy Granicznej) a dodány v listopadu 2020 na svou domovskou leteckou základnu v Gdaňsku. Do operačního nasazení se tedy letouny dostaly zhruba po roce od dodání. Letouny budou také nasazeny v rámci operací Frontex k ochraně hranic Evropské unie.
České stroje jsou nejdražšími letouny ve výzbroji polské Pohraničí stráže – stály 110 milionů zlotých (600 milionů Kč), přičemž 90 % nákladů pokryly fondy Evropské unie. Letouny zajistí zejména dohled nad polskou námořní hranicí v Baltském moři.
Dwa nowe samoloty patrolowo-rozpoznawcze L410 już w Straży Granicznej. Wczoraj zakończyły się formalności związane z ich odbiorem. Łączny koszt zakupu samolotów to prawie 110 mln zł.#BiuroLotnictwaSG pic.twitter.com/xC9JP4MMS2
— Straż Graniczna (@Straz_Graniczna) November 6, 2020
L410 UVP E-20 polské Pohraniční stráže
Maximální vzletová hmotnost L410 UVP E-20 je 6600 kg, nosnost 1800 kg (max 19 pasažérů). Cestovní rychlost je 405 km/h a dolet 1500 km (s rezervou 45 minut). Letoun pohání dvojice turbovrtulových motorů GE H80-200 s výkonem 2×597 kW.
Verze L 410 UVP-E20 se začala vyrábět koncem osmdesátých let. Od té doby bylo vyrobeno téměř 200 letounů této modifikace pro více než třicet zemí světa.
Polská Pohraniční stráž má celkově 15 leteckých strojů – čtyři vrtulníky PZL-Kania, po jednom letounu M28 Skytruck a jednom M20 Mewa, čtyři PZL-104MF Wilga 2000 a dva ASP S15-1 Stemme. Letecký personál se skládá z 58 osob, konkrétně 22 pilotů a 36 operátorů / mechaniků. Kromě toho stráž v minulém roce získala vylepšený vrtulník W-3AM Anakonda, který modernizovala ve spolupráci polská firma GB Aircraft s naší Česká letecká servisní (CLS).
„Pokud jde o námořní letectví, to, co máme nyní, bude splňovat naše potřeby na dalších 10 let. I kdyby letadlo Skytruck zestárlo, stále zůstane nezbytnou součástí naší flotily, Anakonda je skvělý vrtulník a letadla LET [L 410] jsou zcela nová,“ říká plukovník Pavel Zurek, šéf letectva Pobřežní stráže.
W-3AM Anakonda
Kromě toho chce polská Pohraniční stráž v příštím roce spustit akvizici dvou nových průzkumných strojů, které nahradí již zcela zastaralé stroje PZL-104MF Wilga 2000. Podle Zurka, z očividných důvodů, potřebuje polská Pohraniční stráž průzkumné stroje s výkonnými elektro-optickými systémy a radiolokátory.
Má se jednat o stroje s vlastnostmi podobnými letadlům Stemme, ale s mnohem vyššími technickými parametry. „Mám na mysli dálkové lety s vysokou autonomií,“ uvedl Zurek.
ASP S15-1 Stemme je zajímavý dvoumístný letoun od německé firmy Stemme AG. Na vývoji se podíleli také polští konstruktéři a některé díly letadla se vyrábějí v polské Bílsko-Bělé nedaleko české hranice. Kromě toho firma Stemme AG, ve spolupráci s francouzskou firmou SAGEM, vyvinula bezpilotní variantu Patroller, která dokáže zůstat ve vzduchu až 24 hodin. Zurek tedy pravděpodobně mluví právě o této bezpilotní verzi.
Zdroj: Straż Graniczna
Související články
Rusové testují český letoun L-410UVP-E20 s plováky
Moskevský Aviatický Institut (OSKBES MAI) začal s leteckými testy speciálně upraveného dopravního ...
- 07.09.2018
- 37 komentářů
- Jan Grohmann
Český letoun L 410 UVP-E20 s radiolokátorem pro polskou pobřežní stráž
Česká společnost Aircraft Industries dokončuje dva patrolovací letouny L 410 UVP-E20 pro polskou ...
- 18.11.2019
- 9 komentářů
- Jan Grohmann
L-39NG na hodnotících letech v Maďarsku
Letoun L-39NG navštívil 59. leteckou základnu maďarských ozbrojených sil v Kecskemétu, aby ...
- 23.11.2020
- 101 komentářů
- Tisková zpráva
Český letoun L-39NG pro vietnamský Výcvikový pluk 910 „Julius Fučík“
Česká společnost Omnipol dodá vietnamskému ministerstvu obrany komplexní letecký výcvikový systém ...
- 16.02.2021
- 126 komentářů
- Jan Grohmann
V situacích jake se dějí na Polsko-Beloruske hranici a dít v budoucnu budou na vicero místech doufam že ten nás projekt stratom je porad v běhu a bude co nejdrive..Vzducholod ...Zobrazit celý příspěvek
V situacích jake se dějí na Polsko-Beloruske hranici a dít v budoucnu budou na vicero místech doufam že ten nás projekt stratom je porad v běhu a bude co nejdrive..Vzducholod která může v prostoru viset celé měsíce mi prijde lepší a ve finale levnejší varianta.Skrýt celý příspěvek
Ako je na tom 410NG. Predstavený bol už dávnejšie a od vtedy je akosi ticho. Aj Poliaci nakúpili "starší" model E20 namiesto perspektívneho NG.
Ako je na tom 410NG. Predstavený bol už dávnejšie a od vtedy je akosi ticho. Aj Poliaci nakúpili "starší" model E20 namiesto perspektívneho NG.
Ten model pre Poľsko je predpokladám špeciál. NG by mal byť sériový
Ten model pre Poľsko je predpokladám špeciál. NG by mal byť sériový
Nebyl, byly to úplně běžné UVP-E20, jen se zohlednila možnost instalace průzkumného vybavení. Navíc AI byly jen subdodavatel, stejně jako německý dodavatel průzkumného vybavení. ...Zobrazit celý příspěvek
Nebyl, byly to úplně běžné UVP-E20, jen se zohlednila možnost instalace průzkumného vybavení. Navíc AI byly jen subdodavatel, stejně jako německý dodavatel průzkumného vybavení. Oficiálním dodavatelem byla polská firma (v reálu jen překupník), soutěžilo se na cenu a UVP-E20 požadavky SG v pohodě splnila a stojí míň. I tak z toho byla v PL aféra, jenže to platila EU, tak nešlo u druhého tendru (první vyhrál PZL, ale byl pro očividné manipulace zrušen) to přihrát domů.Skrýt celý příspěvek
Jeden se staví. Problém s NG je, že ji Rusáci nechtějí, museli by přeškolit piloty a techniky, přeci jen NG není úplně stejné. A to oni neradi, tohle kdysi zabilo ČKD Tatra, Rusák ...Zobrazit celý příspěvek
Jeden se staví. Problém s NG je, že ji Rusáci nechtějí, museli by přeškolit piloty a techniky, přeci jen NG není úplně stejné. A to oni neradi, tohle kdysi zabilo ČKD Tatra, Rusák co by hlavní klient zatvrzele odmítal nové tramvaje a trval na T3, protože na ní byli zvyklí. A tak se ještě v 80. letech chrlily stovky kusů T3SU, byť už byly beznadějně zastaralé.Skrýt celý příspěvek
Pre ruský trh to chápem. Ale práve pre Poliakov by som naozaj očakával, že to bude to najlepšie, čo vie Let dodať. Pre NG by to bola výborná reklama.
Pre ruský trh to chápem. Ale práve pre Poliakov by som naozaj očakával, že to bude to najlepšie, čo vie Let dodať. Pre NG by to bola výborná reklama.
zrovna T3 bych na Rusy úplně neházel, ta tramvaj se paradoxně vyrábí bezmála dodnes, rekonstrukce na částečnou nízkopodlažnost má totiž nově vyrobenou skříň. To už je obsese s ...Zobrazit celý příspěvek
zrovna T3 bych na Rusy úplně neházel, ta tramvaj se paradoxně vyrábí bezmála dodnes, rekonstrukce na částečnou nízkopodlažnost má totiž nově vyrobenou skříň. To už je obsese s 60let starou tramvají. Rusové spíš uvedli do zatracena podnik JAWA, když trvali na starých modelech.Skrýt celý příspěvek
Já na ně nesvadím T3, ale T3SU, to SU znamená Soviet Union. Ty se vyráběly ve stovkách v 80. letech na ruskou objednávku. Přitom ČKD nabízelo novou, částečně nízkopodlažní ...Zobrazit celý příspěvek
Já na ně nesvadím T3, ale T3SU, to SU znamená Soviet Union. Ty se vyráběly ve stovkách v 80. letech na ruskou objednávku. Přitom ČKD nabízelo novou, částečně nízkopodlažní tramvaj, ale Rusák nechtěl, musel by se učit něco nového a nešlo by to spravovat kladivem. Tak se na to vykašlali a i Praha, která původně T3 už nechtěla, musela kupovat další T3 CSU. Protože vývoj nové tramvaje jen pro ČSSR nebyl rentabilní.Skrýt celý příspěvek
SSSR jim nebránilo aby vyvíjeli jinou verzi pro západní trhy. To, že pro východní trhy vystačily desítky let s jedním modelem neomlouvá nekompetentnost a nulovou iniciativu na ...Zobrazit celý příspěvek
SSSR jim nebránilo aby vyvíjeli jinou verzi pro západní trhy. To, že pro východní trhy vystačily desítky let s jedním modelem neomlouvá nekompetentnost a nulovou iniciativu na české straně. Ale jednodušší je vždycky všechno hodit na Rusáky ... jak jinakSkrýt celý příspěvek
tak Rusák pochopitelně za tu věc může globálně. Uvrhnul nás do nesmyslné ideologie na 40let, vyškolil KSČ gangstry, kteří ukradli majetky, vyhnali schopné lidi a zrušili tržní ...Zobrazit celý příspěvek
tak Rusák pochopitelně za tu věc může globálně. Uvrhnul nás do nesmyslné ideologie na 40let, vyškolil KSČ gangstry, kteří ukradli majetky, vyhnali schopné lidi a zrušili tržní hospodářství.Skrýt celý příspěvek
Nikam nás neuvrhnuli. Komanče tu volili progresivní milovníci pokroku a nucené solidarity z měst nejen dobrovolně, ale i s velkým nadšením. Konzervativní venkovani byli tradičně ...Zobrazit celý příspěvek
Nikam nás neuvrhnuli. Komanče tu volili progresivní milovníci pokroku a nucené solidarity z měst nejen dobrovolně, ale i s velkým nadšením.
Konzervativní venkovani byli tradičně rozumnější a volili lidovce, ale rozhoduje se holt v Praze.Skrýt celý příspěvekPovl, ktery slysi na "sousedovi sice ta koza nechcipla, ale my mu ji sebereme a kolektivne sezereme, decka vykopneme ze skol a jeho za trest zavreme" nebyl a neni jen ve mestech, ...Zobrazit celý příspěvek
Povl, ktery slysi na "sousedovi sice ta koza nechcipla, ale my mu ji sebereme a kolektivne sezereme, decka vykopneme ze skol a jeho za trest zavreme" nebyl a neni jen ve mestech, ale i na venkove. Podle mych zkusenosti je to casto vicemene vyrovnane, rozdily vyplyvaji spis z toho, ze jedinci, u kterych podobne Pavlovovy reflexy nefunguji, se stahuji do mest, protoze v odlehlych oblastech je pro ne mene prace.Skrýt celý příspěvek
JirkaM: komanči vyhráli volby 1946, nemá smysl příliš rozebírat proč a jak. Dokonce se dal ještě ustát puč 1948 a zhruba 15let cesty zpátky, ovšem v půlce šedesátek už tu ten ...Zobrazit celý příspěvek
JirkaM: komanči vyhráli volby 1946, nemá smysl příliš rozebírat proč a jak. Dokonce se dal ještě ustát puč 1948 a zhruba 15let cesty zpátky, ovšem v půlce šedesátek už tu ten bordel nechtěl nikdo a nebýt zásahu okupantů zvenčí, ČSR by se vrátila mezi svobodné státy a ještě by se těch 20let omylu dalo snadno napravit. Takže hlavní roli sehrála okupace 68. Dnes už se zase zvedáme a pomalu by se to dalo odkázat do dějin, nebýt toho, že na východě opět jeden bývalý taxikář lituje rozpadu impéria, které kdysi založil bankovní lupič z Gruzie a dělá kroky pro to, aby ten nesmysl vrátil.Skrýt celý příspěvek
Jura: Paradoxom je, že my na Slovensku sme s ruskou mafiou v 90-tych rokoch úspešne bojovali a podarilo sa nám ju vytlačiť k vám, a s tým ste sa u vás dodnes nejak nevysporiadali ...Zobrazit celý příspěvek
Jura: Paradoxom je, že my na Slovensku sme s ruskou mafiou v 90-tych rokoch úspešne bojovali a podarilo sa nám ju vytlačiť k vám, a s tým ste sa u vás dodnes nejak nevysporiadali :DSkrýt celý příspěvek
Jura: "ČSR by se vrátila mezi svobodné státy a ještě by se těch 20let omylu dalo snadno napravit". Myslis, ze pod vedenim tech bolsevickych zlodeju a vrahu by nas, bez invaze VS, ...Zobrazit celý příspěvek
Jura: "ČSR by se vrátila mezi svobodné státy a ještě by se těch 20let omylu dalo snadno napravit".
Myslis, ze pod vedenim tech bolsevickych zlodeju a vrahu by nas, bez invaze VS, cekala demokracie a trzni ekonomika? To je naivni a zcela mimo realitu. Maximalne bychom se z obdoby KLDR stali Kubou ci Venezuelou - stejne nefunkcni model, stejna bida, jenom spolecensky mene utazene srouby.
To vychodni imperium nezalozil gruzinsky bankovni lupic (i kdyz se z tohoto smeru rad nechaval portretovat). Jenom se dostal do jeho cela a pripravil jeho obyvatelum ta nejcernejsi desetileti od dob mongolske invaze.
Rozpad SSSR taky neni tak jednoznacne pozitivni. Zanik komunizmu rozhodne ano, nezavislost (kdyz budu brat za relevantni pouze nazor kazdeho z nove samostatnych narodu - jak by to myslim melo byt) Pobalti jiste taky. Uz u Ukrajiny nebo Beloruska je to trochu s otaznikem, na Kavkaze okamzite vypukli valky a ve stredni Asii placou dodnes...Skrýt celý příspěvek@Scotty Na mysli som mal mafiu v tom násilnom slova zmysle. Začiatkom 90-tych rokov k nám začala prenikať ruská mafia. Domácej mafii sa podarilo ruskú aj albánsku mafiu od nás ...Zobrazit celý příspěvek
@Scotty
Na mysli som mal mafiu v tom násilnom slova zmysle. Začiatkom 90-tych rokov k nám začala prenikať ruská mafia. Domácej mafii sa podarilo ruskú aj albánsku mafiu od nás vytlačiť. Preto to u nás bolo divokejšie ako u vás a preto to aj bolo čiastočne tolerované štátom lebo polícia si s tým poradiť nedokázala. Preto sa Rusáci začali viac orientovať na ČR lebo tam to mali kľudnejšie. Viď príklad Karlových VarovSkrýt celý příspěvekMiroslav: to jsou nějaké dezinformace, je sice možné, že slovenská policie se ruské mafie bála, ale česká policie jim ukázala, kde je jejich místo známou razií U Holubů. Ruská ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav: to jsou nějaké dezinformace, je sice možné, že slovenská policie se ruské mafie bála, ale česká policie jim ukázala, kde je jejich místo známou razií U Holubů. Ruská mafie zde působila(í) spíš ve smyslu legalizace a ukládání majetků nabytých jinde a pak samozřejmě má rozvědný úkol, koneckonců jsme už západ, ale s výhodou jim známého prostředí. O mafii u vás je zbytečné se rozepisovat a nořit se do žumpy, je to k nevíře jak strašně se mohly mentality CZ a SK lišit, navzdory 80let společného státu.Skrýt celý příspěvek
The88: pochopitelně, že by se socialismus s lidskou tváří velmi rychle přetvořil v tržní ekonomiku a politickou pluralitu. Byla zrušena cenzura, zavedena svoboda projevu, svoboda ...Zobrazit celý příspěvek
The88: pochopitelně, že by se socialismus s lidskou tváří velmi rychle přetvořil v tržní ekonomiku a politickou pluralitu. Byla zrušena cenzura, zavedena svoboda projevu, svoboda cestování a učiněny první kroky k drobnému podnikání. Nebýt nájezdu zdivočelých mongolotatarů, tak jsme v řádu měsíců zpět v demokracii. Bankovní lupič založil onu ultranásilnou podobu impéria, kdy každý vraždil každého, jinak samozřejmě u zrodu stál především ten německý agent, s úkolem rozložit carské Rusko.Skrýt celý příspěvek
Jura: o tom "samozrejmem prerodu" nasinci radi fantazirujou. Ale neni zadny skutecny duvod se domnivat, ze je to realne. Nikdy a nikde se to nestalo. Spolu s nemeckym agentem ma ...Zobrazit celý příspěvek
Jura: o tom "samozrejmem prerodu" nasinci radi fantazirujou. Ale neni zadny skutecny duvod se domnivat, ze je to realne. Nikdy a nikde se to nestalo.
Spolu s nemeckym agentem ma na vsem obri podil trotl Miky Dvojka. Nebo mozna ten anarchista, co zabil reformniho Sasu.Skrýt celý příspěvekThe88: to je samozrejme nesmysl, ze by se komunismus nikdy a nikde nepretvoril. Pretvoril se prakticky vsude, kde nezaniknul, protoze jinak nemuze fungovat a vede k hladomoru a ...Zobrazit celý příspěvek
The88: to je samozrejme nesmysl, ze by se komunismus nikdy a nikde nepretvoril. Pretvoril se prakticky vsude, kde nezaniknul, protoze jinak nemuze fungovat a vede k hladomoru a ekonomickemu kolapsu. S komunismem uz to nema nikde moc co spolecneho, spis jde o centralisticke jednopartajni rezimy s trznim hospodarstvim (Cina, Vietnam). KLDR je diktatura a snad Kuba ma nejbliz k socialismu jaky zname, s prvky perestrojky.Skrýt celý příspěvek
Jura: Komunizmus se ale v tech pripadech, co uvadis, pretvoril v jiny ekonomicky model, nikdy ale ne spolecensky, smerem k demokracii. Takze to zadna samozrejmost neni, ani trochu. ...Zobrazit celý příspěvek
Jura: Komunizmus se ale v tech pripadech, co uvadis, pretvoril v jiny ekonomicky model, nikdy ale ne spolecensky, smerem k demokracii. Takze to zadna samozrejmost neni, ani trochu. Nikde a nikdy k tomu nedoslo. Bud se zhroutil, nebo do sebe vstrebal, pod kuratelou strany, kapitalizmus, aby ve sve (umensene, to je pravda) zrudnosti mohl pokracovat. Je nicmene dobre si pripomenout, ze k tomu doslo vzdy az v x-te generaci aparatciku. U nas bys to ocekaval od 2 garnitury prvni generace.Skrýt celý příspěvek
The88: blablabla. V Asii a na Kubě valná tradice demokracie není, u nás by komunisti už nevyhráli volby v 1948 nebýt puče. Proces v 1968 by jednoznačně vypadnul komunistům z rukou, ...Zobrazit celý příspěvek
The88: blablabla. V Asii a na Kubě valná tradice demokracie není, u nás by komunisti už nevyhráli volby v 1948 nebýt puče. Proces v 1968 by jednoznačně vypadnul komunistům z rukou, nebýt zásahu zvenčí. Zkrátka by ten experiment skončil, nebyla tu síla, která by ho udržela. Stejně jako jim vypadla perestrojka z rukou.Skrýt celý příspěvek
Ne, Juro, změny v roce 1968 by nevedly k demokracii a prosperitě. Vedly by k inflaci, krachům a chudobě, jako se to stalo v Jugoslávii. A mizerná ekonomika by lidi vedla k ...Zobrazit celý příspěvek
Ne, Juro, změny v roce 1968 by nevedly k demokracii a prosperitě. Vedly by k inflaci, krachům a chudobě, jako se to stalo v Jugoslávii. A mizerná ekonomika by lidi vedla k nostalgii po komunistickém monopolu.
Šikovy reformy byly ekonomicky naprosto zcestné.Skrýt celý příspěvek
Ony se snad tramvaje z východu dodávaly na Západ? Tramvaje s v rámci RVHP dělaly u nás a v Rusku a ještě v Polsku (pro vnitřní trh). Takže se vyrábělo co chtěl Rusák a ten chtěl to ...Zobrazit celý příspěvek
Ony se snad tramvaje z východu dodávaly na Západ?
Tramvaje s v rámci RVHP dělaly u nás a v Rusku a ještě v Polsku (pro vnitřní trh). Takže se vyrábělo co chtěl Rusák a ten chtěl to co i Ivan po lahvi vodky dokázal obsloužit.
Na Severní Asii není třeba nic házet, ta spolehlivě jede už po staletí v každé myslitelné prasarně. A tohle bylo to samé, Rusák to nechtěl, tak ÚV (což byla jen prodloužená ruka Severní Asie) nepřidělilo peníze na vývoj.Skrýt celý příspěvekUV snad byla složená z občanu SSSR? Ne, byli to čeští a slovenští hloupí a (ještě navíc připosraní) komunisti. Klidně mohli vyrábět tramvaje nebo cokoliv jiného do zaostalého SSSR ...Zobrazit celý příspěvek
UV snad byla složená z občanu SSSR? Ne, byli to čeští a slovenští hloupí a (ještě navíc připosraní) komunisti. Klidně mohli vyrábět tramvaje nebo cokoliv jiného do zaostalého SSSR a tramvaje jiné úrovně pro export na západ. To jim v SSSR nikdo nezakazoval. Ale ono bylo jednodušší plnit plán a nestarat se o vývoj.Skrýt celý příspěvek
Clinabanarius ÚV byl jen loutka ruského ÚV. My jsme byli okupovanou zemí, víme? A když to nechtěl Rusák, tak vývoj nedával smysl. A znovu opakuji, na Západ se mj. díky Severní Asii ...Zobrazit celý příspěvek
Clinabanarius
ÚV byl jen loutka ruského ÚV. My jsme byli okupovanou zemí, víme? A když to nechtěl Rusák, tak vývoj nedával smysl. A znovu opakuji, na Západ se mj. díky Severní Asii nadiktovanému ekonomickému modelu dopravní strojírenství nevyváželo. O RVHP si slyšel? To byl způsob jak Severní Asie ekonomicky vysávala svoje satelity.Skrýt celý příspěvekJá jsem v RVHP žil dvě dekády mě tady nemusíš vysvětlovat svoje vyčteninky z knížek. To co tady píšeš jsou nesmysly. Okupovanou zemí jsme nebyli, protože tady nebyla žádná okupační ...Zobrazit celý příspěvek
Já jsem v RVHP žil dvě dekády mě tady nemusíš vysvětlovat svoje vyčteninky z knížek. To co tady píšeš jsou nesmysly. Okupovanou zemí jsme nebyli, protože tady nebyla žádná okupační vojenská správa s vlivem na řízení země. Veškerá ekonomická rozhodnutí byla dělána vládou ČSSR takže tady neplácej svoje domněnkySkrýt celý příspěvek
Clibanarius Žil v RVHP dvě dekády s stejně ho obhajuje. Úchylka? Jistě víte že na západě nebyla po produkci východního bloku zrovna velká poptávka, takže stavět něco pro "západní ...Zobrazit celý příspěvek
Clibanarius
Žil v RVHP dvě dekády s stejně ho obhajuje. Úchylka? Jistě víte že na západě nebyla po produkci východního bloku zrovna velká poptávka, takže stavět něco pro "západní trhy" nepřicházelo v úvahu.
Jenže ta vlády byla závislá zcela na libovůli Moskvy. Tímhle pohledem jsme nebyli okupovaní ani za Protektorátu.Skrýt celý příspěvekScotty Já nic neobhajuji a už vůbec ne RVHP ale Nesher tady tapetuje takové snůšky nesmyslů a polopravd, že se musím ohradit prot jeho zjevným lžím. A vidím že ve vašem příspěvku ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Já nic neobhajuji a už vůbec ne RVHP ale Nesher tady tapetuje takové snůšky nesmyslů a polopravd, že se musím ohradit prot jeho zjevným lžím. A vidím že ve vašem příspěvku je to stejné - naaštěstí díky naprosto elementární neznalosti historie je snadné vás argumentačně znemožnit. Za protektorátu tady byl říšský protektor s naprosto volnou rukou, která byla poslední instance a vláda ČSR se musela podřídit. Byla snad za ČSSR nějaká obdoba tohoto postu? Nebyla tak tady nemelte tyhle hovadiny.
Export na západ nikdo neomezoval naopak byl žádoucí .....Skrýt celý příspěvekClibanarius
Za bolševiků seděl říšský protektor v Moskvě. Je to opravdu taková změna? Tam se totiž rozhodovalo kdo u nás bude vládnout a co při tom bude dělat.Clibanarius
Za bolševiků seděl říšský protektor v Moskvě. Je to opravdu taková změna? Tam se totiž rozhodovalo kdo u nás bude vládnout a co při tom bude dělat.Clibanarius: meleš nesmysly, není důležité, že ruský okupant sám sebe nazýval přítelem a osvoboditelem, důležitý je totiž obsah. V roce 68 nás Rusáci vojensky okupovali, právě ...Zobrazit celý příspěvek
Clibanarius: meleš nesmysly, není důležité, že ruský okupant sám sebe nazýval přítelem a osvoboditelem, důležitý je totiž obsah. V roce 68 nás Rusáci vojensky okupovali, právě proto, že čs. vláda přestala být poslušná a hodlala si zemi řídit bez bolševických mongolotatarů. Takže možná ses za těch 20let nechal zmást, protože bolševická lest je ještě vynalézavější než nordická lest, ale okupovaní jsme jednoznačně byli.Skrýt celý příspěvek
Clinabanarius Nesmysly tu tapetuješ ty. Protože jak nazvat ozbrojený vpád do země, spojený s únosem státních představitelů, trvalým umístěním okupačních jednotek a následné znovu ...Zobrazit celý příspěvek
Clinabanarius
Nesmysly tu tapetuješ ty. Protože jak nazvat ozbrojený vpád do země, spojený s únosem státních představitelů, trvalým umístěním okupačních jednotek a následné znovu podřízení veškerého dění v zemi zájmům Severní Asie? Přátelská výpomoc? Tak vás to ostatně na Vinylu učili, že?Protektor seděl v Moskvě. Rozkazy chodily buď přímo, nebo prostřednictvím severoasijského velvyslanectví.
Jinak RVHP (= Severní Asie) samozřejmě rozhodovalo o tom co a kde se bude vyrábět, mj. aby nevznikla "nežádoucí konkurence". Díky tomu jsme my vyráběly ty tramvaje a v NDR musela výroba skončit. Bulhaři vyráběli vysokozdvižné vozíky. Tak tu prosím nelži.Skrýt celý příspěvekOny se na západ dodávat mohly, ale kromě Rusů ty naše křápy nikdo nechtěl. Rusové za to platili Ropou, kterou klidně mohli prodat za dolary, ale komanči měli potřebu dotovat ...Zobrazit celý příspěvek
Ony se na západ dodávat mohly, ale kromě Rusů ty naše křápy nikdo nechtěl.
Rusové za to platili Ropou, kterou klidně mohli prodat za dolary, ale komanči měli potřebu dotovat spřátelené národy.Skrýt celý příspěvekJirkaM
Oni nám neplatili ropou, ale volně převoditelný rublem ve značné výhodném kursu (pro Severní Asii) 1:1 s USD. Ceny zboží centrálně stanovoval a opět Severní Asie.JirkaM
Oni nám neplatili ropou, ale volně převoditelný rublem ve značné výhodném kursu (pro Severní Asii) 1:1 s USD. Ceny zboží centrálně stanovoval a opět Severní Asie.JirkaM: "křápy nikdo nechtěl". Přijde na to v jaké době. Třeba Jawa kejvačka byla etalonem motocyklů své doby. Zkrátka nebýt okupace a poroby po 1968, tak se dalo ještě ledacos ...Zobrazit celý příspěvek
JirkaM: "křápy nikdo nechtěl". Přijde na to v jaké době. Třeba Jawa kejvačka byla etalonem motocyklů své doby. Zkrátka nebýt okupace a poroby po 1968, tak se dalo ještě ledacos zachránit. Stále žilo mnoho původních vlastníků firem ještě v produktivním věku, bylo komu vracet majetky a stupeň zaostávání nebyl velký. Bohužel přijela východní svoloč a udělala z nás gubernii, kde jediným východiskem pro mnohé lidi bylo emigrovat nebo se uchlastat.Skrýt celý příspěvek
Clinabarius: nekompetentnost a nulova iniciativaje jsou velmi silna slova. V realu zadna iniciativa nesla realizovat: 1. Technologicky vyvoj v socialistickych zemich cim dal tim ...Zobrazit celý příspěvek
Clinabarius: nekompetentnost a nulova iniciativaje jsou velmi silna slova. V realu zadna iniciativa nesla realizovat:
1. Technologicky vyvoj v socialistickych zemich cim dal tim vic pokulhaval za vyvojem v kapitalistickych zemich. Sance prodat nejakou techniku na Zapade byla z toho duvodu nepatrna. Pocatkem 80-tych letech strana razila heslo "dohnat a predehnat" (mineno Zapad). O par let pozdeji se to podle tehdejsich vtipu zmenilo na "sledovat stopu".
2. Veskera produkce v celem RVHP byla planovana. Tam nebyl zadny prostor na nestabilni (nezaruceny) vyrobu a prodej na Zapad. Produkce jela podle planu na doraz. Takze jednotlive staty si objednaly tolik a tolik takovych a takovych tramvaji na pristich 5 let a to se sotva stacilo splnit. Muselo se take naplanovat, ze ti a ti subdodavatele dodaji pristich 5 let tolik a tolik oceli, plechu, motoru, sedacek a dalsiho.
V takto svazanem hospodarstvi s existujici urovni technologii byl vyvoj nezavisly na RVHP odberatelich nemozny. A CCCP odebirala, pocitam, naprostou vetsinu nasich tran´mvaji.
A jeste poznamka na konec: ja zil v bolsevistanu 30 let.Skrýt celý příspěvekV rámci určitého zjednodušení jsem použil silnější výrazy než by odpovídalo přesnému popisu situace. Nevztahovalo se samozřejmě na všechny zodpovědné řídící články, podniky ...Zobrazit celý příspěvek
V rámci určitého zjednodušení jsem použil silnější výrazy než by odpovídalo přesnému popisu situace. Nevztahovalo se samozřejmě na všechny zodpovědné řídící články, podniky apod.
1 ) souhlasím ale to neznamená, že se na západ nevyváželo. Ačkoli bylo Československo součástí RVHP, tak jen asi 60 – 80 % obchodu se odehrávalo s východními zeměmi. Zbylých 20 – 40 % zahraničního obchodu probíhalo s tržními ekonomikami a to nejen ve vývozu surovin ale i strojů a zařízení. Typickým příkladem je automobilový průmysl který vyvážel i do západní Evropy ( Škoda - vývoz na západ 54 tis ks, východ 16 tis, 1984, zbytek domácí trh)
2 ) To vše je pravda ovšem to neznamená že se nedalo dělat nic. Naopak je spousta příkladů lidí s osobní odvahou kteří se nebáli postavit nepružnému systému a prosadit vývoj. I na úrovní jednotlivých států se mohlo prosadit mnohé - viz příklad Polska a soutěž na standartní výcvikový letoun pro VS. Jak-30 a L-29 Delfin nas stejné úrovni , Rusové ustoupili a podpořili L-29, Poláci si postavili hlavu a TS-11 Jiskra šel do výroby pro Polsko také. A co se stalo? NicSkrýt celý příspěvekClinabarius: ad1./ Jo, neco se vyvazelo. Je otazka do jakych zemi s trzni ekonomikou to bylo - casto to byly rozvojove zeme s malymi naroky na kvalitu a take vetsinou mizernymi ...Zobrazit celý příspěvek
Clinabarius:
ad1./ Jo, neco se vyvazelo. Je otazka do jakych zemi s trzni ekonomikou to bylo - casto to byly rozvojove zeme s malymi naroky na kvalitu a take vetsinou mizernymi platebnimi zvyky. Jestli se vyvazelo na Zapad 54 tis. aut nevim, ponekud o tomto cisle pochybuji. Ovsem nizkou kvalitu bylo nutne vykompenzovat velmi nizkou cenou. Proste si ty osobaky na Zapade obcas nekdo chudsi koupil.
ad 2./ Vsechno se vyrabelo v ramci petileteho planu, ktery byl zakonem. Nesplneni planu bylo v podstate trestne. Reditel narodniho podniku si nemohl vyrabet co chtel, ale musel vyrabet to, co bylo v 5. let. planu. Petilety plan tvorila strana a vlada. Kdyz bolsevik rozhodl, ze se neco vyrabet nebude, tak se to nevyrabelo. A Polske Jiskry? No polska komunisticka strana proste rozhodla a Jiskry vyrabela. Zrejme slo spis o narodni hrdost nez o kseft. No a u nas strana a vlada rozhodla, ze tramvaje budou na kseft a ne na narodni hrdost. V danem ekonomickem systemu nemelo ekonomicky smysl vyrabet neco, co se neuplatnilo v ramci RVHP.Skrýt celý příspěvek
O RVHP pán nikdy neslyšel? 20 let žil v socialismu a neví, co je to centrální plánování?
Tady někdo kecá a nebo píše z Petrohradu.O RVHP pán nikdy neslyšel? 20 let žil v socialismu a neví, co je to centrální plánování?
Tady někdo kecá a nebo píše z Petrohradu.Směšujete pane dvě věci. Centrální plánování neznaenalo diktát a rezignaci na další vývoj. Ostatně je dost příkladů kdy si jednotlivé ústavy, podniky i státy vyvzdorovaly změnu ...Zobrazit celý příspěvek
Směšujete pane dvě věci. Centrální plánování neznaenalo diktát a rezignaci na další vývoj. Ostatně je dost příkladů kdy si jednotlivé ústavy, podniky i státy vyvzdorovaly změnu nebo pokračování projektu. Vše je o lidech.Skrýt celý příspěvek
Clibanarius: to jsou hrozné hlody, už něco vyvinout je hromada invence a ještě další stejnou energii věnovat na leštění těch správných klik, tak asi úspěch výrobku nemůže efektivně ...Zobrazit celý příspěvek
Clibanarius: to jsou hrozné hlody, už něco vyvinout je hromada invence a ještě další stejnou energii věnovat na leštění těch správných klik, tak asi úspěch výrobku nemůže efektivně fungovat. Zkrátka ten systém byl zcela vadný, fungoval na bázi nakradených aktiv z roku 48, které ale vystačily jen na omezenou dobu. Pak začalo vše padat na hlavu, viz. bytový fond v Praze, soudruzi měli jen jediné řešení, bourat a nahrazovat panelovou výstavbou.Skrýt celý příspěvek
tak proto Tatra musela zastavit vývoj lehčích náklaďáků a Poláci vůbec nebrblali, když jsme si chtěli vyvinout vlastní vrtulník.. bo to nebyl diktát.
tak proto Tatra musela zastavit vývoj lehčích náklaďáků a Poláci vůbec nebrblali, když jsme si chtěli vyvinout vlastní vrtulník.. bo to nebyl diktát.
V rámci RVHP se vyrábělo a dodávalo to, co soudruzi v Moskvě naplánovali na 5 let dopředu. A to i v případě, že to odebírající země nechtěla. Státní podnik nehospodaří se svým ...Zobrazit celý příspěvek
V rámci RVHP se vyrábělo a dodávalo to, co soudruzi v Moskvě naplánovali na 5 let dopředu. A to i v případě, že to odebírající země nechtěla. Státní podnik nehospodaří se svým majetkem (žádný nemá) nýbrž s majetkem státu a tedy nesmí, na to je trestní odpovědnost, nesmí utratit státní peníze za vývoj něčeho, co stát, potažmo RVHP, tedy Moskva, neobjednal.Skrýt celý příspěvek
Nesher Na odkaze, který jsem našel na wiki se píše, že prvním zákazníkem pro NG má být někdo v ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher
Na odkaze, který jsem našel na wiki se píše, že prvním zákazníkem pro NG má být někdo v Rusku.
https://byznys.hn.cz/c1-660675...
Jestli ono to nebude také tím, že to co jim tam v současnosti lítá, jim stačí a má to část životnosti stále před sebou.
Každopádně pro Polsko je to docela škoda, ale asi to bude o penězích. Přece jen, NG má vytrvalost až 10,5 hodin, což už je jiné pro patroly s radarem o dosahu 220 km.Skrýt celý příspěvekRuský trh pojme cca 15 L 410 ročně, jedna NG je nic. Oni opravdu preferují UVP.
Ruský trh pojme cca 15 L 410 ročně, jedna NG je nic. Oni opravdu preferují UVP.
Na kolik to má rozdílnou logistiku a náhradní díly? ...má to jiné křídlo, motory avioniku. Možná se jim to nerentuje. Spíše by mně zajímalo, zda do toho půjde někdo v ČR? ... AČR, ...Zobrazit celý příspěvek
Na kolik to má rozdílnou logistiku a náhradní díly? ...má to jiné křídlo, motory avioniku. Možná se jim to nerentuje.
Spíše by mně zajímalo, zda do toho půjde někdo v ČR? ... AČR, MV ČR. Dolet 2500 km je pěkný a mohly by s tím vozit i politiky po Evropě.Skrýt celý příspěvekNo tak na některé výlety by to asi stačilo, ale když je cestujících víc, nebo chtějí dál... CASA je větší a letí dál, a teď jich máme i relativně dost... ta to je fakt otázka ...Zobrazit celý příspěvek
No tak na některé výlety by to asi stačilo, ale když je cestujících víc, nebo chtějí dál... CASA je větší a letí dál, a teď jich máme i relativně dost... ta to je fakt otázka jestli to není moc drahá podpora...
Jako jestli to má půlku dílů jinejch a jiný pilotní papíry, tak vlastně moc nezáleží že je ve jménu 410, je to prostě jinej model, klidně tomu mohli říkat třeba 420.Skrýt celý příspěvekflanker Zhruba 35% dílů není stejných. Kromě jiných ND by museli znovu školit techniky a piloty. Kdežto na UVP jsou už desetiletí zvyklí. MV určitě ne, co by s tím dělali. A VS ...Zobrazit celý příspěvek
flanker
Zhruba 35% dílů není stejných. Kromě jiných ND by museli znovu školit techniky a piloty. Kdežto na UVP jsou už desetiletí zvyklí.
MV určitě ne, co by s tím dělali. A VS možná až budou obnovovat stávající flotilou, tedy ne dříve jak za nějakých 12-15 let. Navíc tím, že to nemá přetlakovou kabinu je to na VIP lety poněkud obtížné použitelné.Skrýt celý příspěvek
Nechci být rejpal, ale aircraft industries vlastní Rusové a to tuším dokonce s L410 jako takovou. I projekt L610 patří jim. Nebo se pletu? Motory zas mají v režii Američané. I ...Zobrazit celý příspěvek
Nechci být rejpal, ale aircraft industries vlastní Rusové a to tuším dokonce s L410 jako takovou. I projekt L610 patří jim. Nebo se pletu? Motory zas mají v režii Američané. I když se vyrábí zde v ČR.Na 410 už tak nějak není nic českéhoSkrýt celý příspěvek
L410 je většinově český výrobek i když Walter patří GE a samotný LET Rusům. Ale ani MTU už není německá ale patří RR. Spíš vidím jako důvod k zamyšlení, že má stále 90% zákazníků ...Zobrazit celý příspěvek
L410 je většinově český výrobek i když Walter patří GE a samotný LET Rusům. Ale ani MTU už není německá ale patří RR. Spíš vidím jako důvod k zamyšlení, že má stále 90% zákazníků na východních trzích. Že by v USA někdo koupil L410? - radši čekají na novou Cessnu.Skrýt celý příspěvek
jestli Rusové zaútočí na UA, tak bych kromě zákazu vstupu ruských pasů do EU na neurčito rovněž zmrazil veškeré ruské majetky, převodem do nějakého EU fondu. Z výnosů by se ...Zobrazit celý příspěvek
jestli Rusové zaútočí na UA, tak bych kromě zákazu vstupu ruských pasů do EU na neurčito rovněž zmrazil veškeré ruské majetky, převodem do nějakého EU fondu. Z výnosů by se financoval nákup zbraní pro UA.Skrýt celý příspěvek
LET není ruský majetek tzn majetek ruského státu ale ruského soukromého subjektu.
LET není ruský majetek tzn majetek ruského státu ale ruského soukromého subjektu.
když je válka, tak se týká i soukromníků. Nebo myslíš, že třeba české soukromé podniky z Protektorátu mohly obchodovat s Británií ?
když je válka, tak se týká i soukromníků. Nebo myslíš, že třeba české soukromé podniky z Protektorátu mohly obchodovat s Británií ?
A ona se EU nebo USA připravují na vyhlášení války? Biden to popřel .... A ohledně velkokapitálu, akcií a obchodování za války - máš za domácí úkol referát na toto téma. Evidentně ...Zobrazit celý příspěvek
A ona se EU nebo USA připravují na vyhlášení války? Biden to popřel .... A ohledně velkokapitálu, akcií a obchodování za války - máš za domácí úkol referát na toto téma. Evidentně z tebe mluví naprostá neznalostSkrýt celý příspěvek
Clibanarius: Ty si musel byť za komunistov nejaký politruk, inak by nebolo možné, aby si robil zo seba ehm ako by som to slušne - neznalého. EU a USA sa reálne pripravujú na ...Zobrazit celý příspěvek
Clibanarius: Ty si musel byť za komunistov nejaký politruk, inak by nebolo možné, aby si robil zo seba ehm ako by som to slušne - neznalého.
EU a USA sa reálne pripravujú na ohrozenie a nielen vojenské. Už dávno skončili časy, keď sa všetci po skončení studenej vojny objali a šli spoločne budovať kozmickú budúcnosť.
V dobe covidu, vlastne už pár rokov predtým sa USA a hlavne EU konečne rozležalo v hlave, čo znamená byť závislý skoro vo všetkom na východnej ázii. A v energetike na Rusku (plyn, jadro). Dnes žne Europa výsledky svojej vlastnej tuposti od90tych rokov a narýchlo investuje do rôznych technických oblastí. Bohužiaľ v energetike sa stále nepoučila, tam EU súdruhovia dokatovali čo sa dalo.Skrýt celý příspěvek
Hmmm v ČR je firem s ruským majitelem asi kvadrilion a zaměstnávají dost lidí. V leteckém průmyslu je to třeba ještě Blaník. Za další nevěřím, že to povolí Amík, protože by musel ...Zobrazit celý příspěvek
Hmmm v ČR je firem s ruským majitelem asi kvadrilion a zaměstnávají dost lidí. V leteckém průmyslu je to třeba ještě Blaník. Za další nevěřím, že to povolí Amík, protože by musel zavřít tu fabriku GE u nás, která tak docela žije z prodeje a servisu motorů do 410. Případně by to stačilo hodit k mezinárodnímu soudu. Investory dost odrazuje, když si stát úmyslí, že bude zabavovat majetky z nějakých nepsaných důvodů. Takhle to fakt nefungujeSkrýt celý příspěvek
Zmrazit a zabavit není to samé. Továrna GE bude brzy mít i jiný program než řadu H. A ty sankce vyhlásí, jako první právě USA. A jedna z možností jak zasáhnout Severní Asii opravdu ...Zobrazit celý příspěvek
Zmrazit a zabavit není to samé. Továrna GE bude brzy mít i jiný program než řadu H. A ty sankce vyhlásí, jako první právě USA. A jedna z možností jak zasáhnout Severní Asii opravdu silně, je embargo na veškerý letecký vývoz (do půl roku to zastaví většinu ruského civilního provozu). Takže si Severní Asie musí rozmyslet co chce, válku nebo obchod. Obojí nejde, takhle to fakt nefunguje.Skrýt celý příspěvek
"brzy" v případě GE (Walter) znamená v řádech několika příštích let. LET přežívá v podstatě jen z ruských zakázek takže v obou případech by to mohl spíš znamenat hrob našeho ...Zobrazit celý příspěvek
"brzy" v případě GE (Walter) znamená v řádech několika příštích let. LET přežívá v podstatě jen z ruských zakázek takže v obou případech by to mohl spíš znamenat hrob našeho leteckého průmyslu.
Írán je pod tímhle embargem už desítky let a Fokkery F100 tam stále lítají......Skrýt celý příspěvekOmyl
Vývoj je téměř hotov.
A 320 nebo B 777 není Fokker, ty potřebují kvalitní servis, když budou sankce, nebudou ND a Rusáci mají smůlu.Omyl
Vývoj je téměř hotov.
A 320 nebo B 777 není Fokker, ty potřebují kvalitní servis, když budou sankce, nebudou ND a Rusáci mají smůlu.
Vzhledem k tomu, že zápaďáci toho v Rusku vlastní minimálně 10x tolik, je tohle zatím nejhloupější nápad roku :-)
Vzhledem k tomu, že zápaďáci toho v Rusku vlastní minimálně 10x tolik, je tohle zatím nejhloupější nápad roku :-)
Načítám diskuzi...