České letouny L 410 pro ruské speciální jednotky

L 410 ruského letectva na moskevské výstavě MAKS 2011; větší foto / Aleksandr Medvedev; GFDL

Česká společnost Aircraft Industries dodá ruské armádě 18 turbovrtulových dopravních letadel L 410. O kontraktu informoval náměstek ministra obrany pro vyzbrojováni Jurij Borisov při návštěvě Uralského závodu civilního letectví (UZGA) v Jekatěrinburgu.

Dopravní letouny L 410 jsou v Rusku velmi oblíbené. Ostatně většinový podíl akcií Aircraft Industries v roce 2008 koupila ruská Uralská hornicko-metalurgická společnost (UGMK). Od roku 2013 je UGMK 100% vlastníkem české firmy.

 

 

Letouny L 410 pro ruský trh budou od příštího roku sestavovány a lakovány v nové montážní hale UZGA, která patří UGMK. Komponenty i motory bude dodávat Aircraft Industries, ale spekuluje se o 100% lokalizaci výroby, včetně použití motorů ruské výroby.

 

Česká firma měla podle ruské tiskové agentury TASS dodat do Ruska v roce 2016 devět L 410 a v letošním roce 11 kusů. Samotné ruské letectvo aktivně provozuje 29 letadel L 410 a oficiálně 70 českých letadel je uloženo ve skladech.

 

Ve stejném článku TASS je uvedena statistika nehodovosti L 410, která sice přímo nesouvisí s tématem článku, ale je nepochybně zajímavá – celkově bylo vyrobeno přes 1200 letounů L 410, z toho 862 bylo dodáno do Sovětského svazu. Ztraceno bylo nejméně 117 L 410 a při 106 katastrofách bylo zabito více než 420 lidí.

 

Oblíbenost L 410 v Rusku dokazuje nejnovější objednávka 18 letadel L 410 pro ruské letectvo. Letadla vzniknou v nové montážní hale UZGA, kde stroje získají speciální výbavu pro provoz v náročných klimatických podmínkách. Není ale jasné, zda půjde o letouny L 410 UVP-E20 nebo novější L 410 NG s výkonnějšími motory (viz dále).

 

„Máme pevný kontrakt na 18 letounů. Modifikaci pro přistávání na vodě a na sněhu plánujeme využít i pro potřeby sil speciálních operací,“ uvedl náměstek Borisov. Podle Borisova letouny obdrží plováky pro přistávání na sněhu a vodě. Samozřejmě kvůli nasazení v armádě L 410 získají ruskou avioniku a elektronické/komunikační systémy. Přesný seznam uprav ale není znám.

 

Objednané letouny L 410 mají být využívány především pro převoz ruských speciálních jednotek v obtížných klimatických podmínkách. Lze si tedy dovtípit, že L 410 poslouží zejména k přepravě speciálních sil za polárním kruhem v Arktidě.

 

Aircraft Industries nabízí dvě verze L 410 – L 410 UVP-E20 a L 410 NG. Verze L 410 UVP-E20 je schopna přepravit až 19 cestujících cestovní rychlostí 398 km/h na maximální vzdálenost 1520 km (včetně 45 min dlouhé rezervy). Letoun pohání turbovrtulový motor GE H80-200 o maximálním výkonu 597 kW.

 


 410 NG

 

GE H80-200 vycházejí z několik desítek let starých československých motorů Walter M601. V roce 2008 koupil výrobce motorů Walter M601, pražskou Walter Engines, americký gigant General Electric a přejměnoval ji na GE Aviation. Po vstupu GE do firmy započal vývoj nové pohonné jednotky založené na Walter M601. GE pro vývoj poskytla nejnovější materiály a nejmodernější techniku trojrozměrné aerodynamické konstrukce.

 

Pohonná jednotka dokáže pracovat v rozmezí -50 až +50 °C a také ve velkých nadmořských výškách. Ostatně v roce 2014 letoun L 410 UVP-E20 přistál s novými motory na nepálském vysokohorském letišti Lukla. Letiště se nachází v nadmořské výšce 2860 m. Letištní dráha má délku 460 m a její sklon je 12°. Ostatně označení UVP je ruskou zkratkou pro krátký vzlet a přistání; anglicky STOL).

 

Nejnovější letoun L 410 NG s motory GE H85-200 o maximálním výkonu 635 kW má schopnost dopravit 19 pasažérů na vzdálenost až 2700 km (+ 45 min). L 410 NG dosáhne cestovní rychlosti 417 km/h a má modernizovanou pilotní kabinu technologií Glass Cockpit (G3000) od společnosti Garmin.

 

Ruská firma UZGA mimo jiné dodala ruské armádě také drony Forpost, ruskou verzi izraelského bezpilotního letounu Searcher Mk II. Jako jediný ruský bezpilotní letoun má schopnosti MALE (Medium-Altitude Long-Endurance), tedy střední operační výšku a dlouhou vytrvalost. Výroba dronu Forpost je postupně zcela lokalizovaná (do roku 2019) v UZGA.

 

UZGA je jedním z největších ruských leteckých podniků Ruské federace. Kromě oprav letecké techniky firma vyrábí/montuje několik typů letadel/vrtulníků, kromě dronu Forprsot a L 410 také lehké turborvrtulové letouny rakouského původu DA 42 a americké vrtulníky Bell 407. UZGA dodal na ruský trh již 30 vrtulníků Bell 407.

 

Zdroj: TASS, Russian planes

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruské bezpilotní letouny na syrském bojišti

Během války s Gruzií v roce 2008 ruské jednotky využívaly jen několik primitivních, těžkopádných a ...

Ruské letadlové lodě: Vojenská nutnost nebo drahý rozmar?

Státní výzkumné středisko Alexeje Nikolajeviče Krylova na veletrhu Armija 2015 představilo model ...

Ruské stíhačky Su-57 s nejnovějšími motory Izdělije 30

Minulý týden ruský výrobce Suchoj, člen Sjednocené letecké korporace (OAK), začal s leteckými testy ...

Barguzin: Rusko jaderný vlak pro konec světa nepostaví

Podle ruského deníku Rossijskaja gazeta ruské ministerstvo obrany definitivně zamítlo stavbu ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • semtam
    22:11 31.12.2017

    Starlight Já už s tebou dnes končím, je Silvestr, rodina a kamarádi... Pointa je v tom, že AI o žádné klíčové či "hlavní" odběratele mimo Rusko nepřišel. Prostě sis to ...Zobrazit celý příspěvek

    Starlight

    Já už s tebou dnes končím, je Silvestr, rodina a kamarádi...

    Pointa je v tom, že AI o žádné klíčové či "hlavní" odběratele mimo Rusko nepřišel. Prostě sis to vymyslel nebo dolož z čeho si čerpal, ať se pobavíme. Proti tvému tvrzení jsou jasným důkazem prodejnost L-410 mimo Rusko.
    A to je hmatatelné.
    Pokud si stále myslíš, že L-410 ztratil významné zákazníky, tak si to mysli. Ale je to blbost.Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    21:59 31.12.2017

    @semtam Tak ještě jednou. Lidé v diskuzích mají často problém přesný význam věty: Já napíšu, že „Personální likvidací Pamca ale také AI přišlo o své nejlepší kontakty mimo ...Zobrazit celý příspěvek

    @semtam

    Tak ještě jednou. Lidé v diskuzích mají často problém přesný význam věty:

    Já napíšu, že „Personální likvidací Pamca ale také AI přišlo o své nejlepší kontakty mimo Rusko“. Zde zdůrazním slova „hlavní“ a „mimo Rusko“. Významový rozbor mé věty: Slovo „hlavní“ nezahrnuje vedlejší, menší, méně významné. Slovo „mimo Rusko“ v této větě znamená, že „hlavní“ kontakty ve světě s výjimkou území Ruska.

    Tak ale dnes v 17:59 napíšeš: „Dobře Starlight, nejlepší kontakty pro Pamco byli Rusové. Máš pocit, že personální likvidací (tvá slova) přišli o ruské odběratele? Ani omylem. Znovu Starlight, export L-410 roste. Pro L-410 je po celou dobu jediným dlouhodobým a stálým zákazníkem RF (potažmo SSSR). Tím pádem tvrzení, že přišli o své nejlepší kontakty je lež, protože nejlepší kontakt je ten, který kupuje“.

    V tvé větě zcela chybí kontext slova „mimo Rusko“. Naopak to právě celé stavíš na Rusku. To je ale přesně to státní území, které jsem ze své věty o ztrátě kontaktů Pamca vyloučil. Zato se tam ve tvé větě objevuje slovo lež. Promiň, nevím kolik jsi to dnes už vypil, ale čti pořádně. Slovo manipulace bych si dovili použít, jenom pokud by jsi toto udělal záměrně. Pokud nejsi rodilý Čech nebo jsi tu dlouho nepoužíval češtinu jako hlavní komunikační jazyk, tak se ti dopředu omluvám.

    Pokud nejsi rodilý Čech nebo jsi tu dlouho nepoužíval češtinu jako hlavní komunikační jazyk, tak se ti dopředu omluvám.

    Co se týče tvého odkazu http://www.oskovo.cz/aktuality... s datem EASA certifikace 20.12.2017. Nechtěl jsem zabředávat do těchto detailů, ale budiž. Já mám typový certifikát EASA pro L-410/L 410NG v ruce a tam je datum planosti certifikace uvedeno 19.12.2017. Ten jeden den vzniknul, tím, že tu informaci vystavili až následujíc den. Ale úředně platí od 19.12.2017.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    21:45 31.12.2017

    Starlight

    A mimochodem, ano uvedl jsem před 2 měsíci. Ty jsi přišel s 19.12.2017 a nakonec já s 20.12.2017 plus odkaz.

    Viz. diskuze. Je vidět, že zase manipuluješ.

    Starlight

    A mimochodem, ano uvedl jsem před 2 měsíci. Ty jsi přišel s 19.12.2017 a nakonec já s 20.12.2017 plus odkaz.

    Viz. diskuze. Je vidět, že zase manipuluješ.

  • semtam
    21:25 31.12.2017

    Starlight Omluvím se velmi rád a mé pochybení není z mé hlavy, že bych si něco vymyslel, ale ze zdrojů ze kterých jsem čerpal. Navíc není to nic klíčového Podobně jak zde Jan ...Zobrazit celý příspěvek

    Starlight

    Omluvím se velmi rád a mé pochybení není z mé hlavy, že bych si něco vymyslel, ale ze zdrojů ze kterých jsem čerpal. Navíc není to nic klíčového

    Podobně jak zde Jan Grohmann mylně uvedl, že L-410NG je již v ruském letectvu. Po mém upozornění, že je to časově nereálné již text opravil.

    Je rozdíl udělat chybu v termínu či počtu a něco si vymyslet.

    V tom je rozdíl mezi mnou a tebou. Já své pochybení přiznám a omluvím se pokud jsem někoho zmátl. Ty nikoliv, radši se budeš urážet a vykecávat jak malé děcko..Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    21:06 31.12.2017

    @semtam Mlčeti zlato. Měl jsi zůstat při tvém posledním příspěvku. Ale když to tak chceš. Ještě 26.12. 2017 jsi tvrdil, že L-410 NG měla EASA certifikaci před 2 měsíci ...Zobrazit celý příspěvek

    @semtam

    Mlčeti zlato. Měl jsi zůstat při tvém posledním příspěvku. Ale když to tak chceš.

    Ještě 26.12. 2017 jsi tvrdil, že L-410 NG měla EASA certifikaci před 2 měsíci (skutečnost - typový certifikát EASA je platný od 19.12.). 26. 12. jsi dále tvrdil, že ruské letectvo dříve koupilo 4 stroje (skutečnost 11-15 strojů, z toho dodáni 11 ještě před sankcemi). A budu klidně pokračovat. Ale to očividně nemá cenu. Informace, které jsi očividně neměl správné, jsem ti přinesl přímo pod nos. Kdyby byl jako ty, tak jsem hned v dalším příspěvku žádal tvoji omluvu za „zavádějící a lživé informace“. Kdyby to tak dělal každý, tak se v diskuzi nikam neposuneme.

    Když ale na tom nyní trváš. Tak tvé informace už praskly. Doufám, že si vezmeš svá slova příkladem a omluvíš se? Myslím, že nikoliv.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    20:37 31.12.2017

    Je slušné dávat zavádějící a lživé informace do diskuze. A ani po prasknutí se neomluvit?

    Myslím, že nikoliv.

    Je slušné dávat zavádějící a lživé informace do diskuze. A ani po prasknutí se neomluvit?

    Myslím, že nikoliv.

  • Starlight
    20:34 31.12.2017

    Milý Luky, děkuji ti za projevenou důvěru. Bohužel Abrams ani Venom jsme dosud nekoupili, takže z toho nic hmotného nemám :-). Zato musím se škodolibostí přiznat, že mě ...Zobrazit celý příspěvek

    Milý Luky,

    děkuji ti za projevenou důvěru. Bohužel Abrams ani Venom jsme dosud nekoupili, takže z toho nic hmotného nemám :-).

    Zato musím se škodolibostí přiznat, že mě těší, že jedinci se sklonem k vedení diskuze mimo pravidla slušnosti (například vulgarismy, nevyžádané politické preference) mají dobrý pocit z toho, že se nám svěří a odhalí své pravé já. Hned je pak jasnější, co lze od další diskuze očekávat. Tedy pokud administrátor neusoudí, že silných slov už bylo dost a jako dárek rozdá tropické ovoce u nás známé jako banán -:).

    Dalším z dobrých pravidel slušné diskuze bývá, diskutovat co nejblíže k tématu článku – v tomto případě jsme probírali letoun L-410 a jeho vazby na Rusko. Sankční omezení vůči Rusku byla a ale jen část příspěvků. Proto jsme neměli potřebu diskutovat jiná zbraně, regiony, konflikty a embarga.

    Pokud chceš tebou uvedené problémy diskutovat, najdi si příslušné článek a diskuzní vlákno, nebo dokonce si článek napiš vlastní. Pan šéfredaktor ho určitě rád posoudí a případně zveřejní. Jen se pokus se být při tom milý. Jinak se může sandno stát, že nikoho nebude vážně zajímat, co píšeš.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    19:47 31.12.2017

    Mě přijde směšný, jak si tu hrajete na poslední spravedlivý - RPG-75 a Pádla v rukách džihádistů vám nevadí, to je v pořádku... a že proti nim naši bojují v Afgánistánu, Mali a ...Zobrazit celý příspěvek

    Mě přijde směšný, jak si tu hrajete na poslední spravedlivý - RPG-75 a Pádla v rukách džihádistů vám nevadí, to je v pořádku... a že proti nim naši bojují v Afgánistánu, Mali a bůhví kde jinde je vám fuk, to přejdete mlčením. Že ale někdo poškodí tuzemskou firmu, která je schopná produkovat výrobek s vysokou přidanou hodnotou, to vás nedojme a ještě se přetrhnete v "dokazování".

    Přitom pokrytci co sankce vymysleli se chovají naprosto pragmaticky. Sebe nikdy nepoškodí, uvalují tam, kde je jim to jedno.
    ------------
    V USA mají zákony, že lobisti a agenti můžou působit, ale musí uvézt za koho kopou. Když to samý zaváděli Rusáci, média kvičela. Onehdá tu liberál žralok kopal za Westinghouse(navzdory krachování), ale budiž mu ke cti že napsal, že pro ně dělá/dělal.
    Já nechci být nepříjemný, ale možná by nám Starlight mohl naznačit, jaká že je jeho dlouhodobá role ve vojenském průmyslu (zatím tu byla sofistikovaná obhajoba/lobbing za Venom, Abrams a made in USA zbraně obecně. Za naše výrobce zatím slovo neztratil (vždy spíš výsměch nebo poznámka o zaostalosti, případně vlezdoprdelácké upozornění, že něco není košer).

    Hezký nový rok "proruským trollům" a ostatní ať se nemůžou vysrat, až zase zvolí Zemana.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    19:13 31.12.2017

    Nesher Jistě že by přesun komplet výroby byl ekonomický nesmysl, jenže z dlouhodobého hlediska by pro Rusko to mělo smysl. Spíš by vznikl nový letoun vycházející z L-410. Zcela ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesher

    Jistě že by přesun komplet výroby byl ekonomický nesmysl, jenže z dlouhodobého hlediska by pro Rusko to mělo smysl. Spíš by vznikl nový letoun vycházející z L-410. Zcela jistě by to velmi poškodilo Kunovice a krach firmy by se skloňoval všemi pády. Navíc L-410NG by se mohl projevit jako zmařená investice.

    To si nikdo soudný nepřeje.

    Ohledně sankcí, jak jsem již zmínil, není to jednoznačné a i v jednom z minulých příspěvků jsem reálnost plného dodržení vysvětloval.

    Starlight tu navíc rozebírá letouny, na které se žádné sankce ani nemohli uplatnit.
    Nakonec podle něj budeme sankcionovat Lesní správu Morávky, že jejich dřevo prošlo papírenským závodem a nyní si jím ruští vojáci vytírají řitě. :D

    No nic, myslím, že zaznělo v diskuzi mnohé.

    Přeji všem diskutujícím, hlasujícím, čtenářům i redakci PF 2018.

    Vše dobré do nového roku i firmě Aircraft Industries (potažmo Let Kunovice UGMK)Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    18:35 31.12.2017

    Semtam Zajímavý postoj, porušení zákona se špatně prokazuje, tedy zákon ignorujme. Zajímalo by mě zda byste to tvrdil i kdyby v tom nefigurovalo Rusko. Jinak, přenos výroby do ...Zobrazit celý příspěvek

    Semtam
    Zajímavý postoj, porušení zákona se špatně prokazuje, tedy zákon ignorujme. Zajímalo by mě zda byste to tvrdil i kdyby v tom nefigurovalo Rusko.
    Jinak, přenos výroby do Ruska je nesmysl, AI ani zdaleka nevyrábí všechny komponenty (na výrobě L 410 se podílí téměř celý český letecký průmysl), tedy se Rusové nemají šanci dostat k výrobě všech nezbytných komponentů. A konstruovat nové a potom je draze certifikovat je ekonomický nesmysl i v Rusku. A i kdyby to udělali, stejně jim to nevyřeší základní problém, motory. Rusové podobný nemají a silně pochybují, že by jim GE prodalo licenci.
    Krach by samozřejmě byl reálný, ale pokud firma není schopná přežít bez obcházení zákona, tak se nedá nic dělat. Ostatně jsem přesvědčen, že by AI v konkursu dlouho nezůstal, např. Penta už v minulosti projevovala zájem. Spojení s Aerem by dávalo smysl a též by řešilo nepříjemný problém s ruským vlastníkem.Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    18:27 31.12.2017

    Zatímco se Semtam myšlenkově zacyklil v definici toho, na co vztahují sankce a na co ne, a plevelí tu diskusi obhajobou neobhájitelného (časově bude rychlejší si přečíst příslušné ...Zobrazit celý příspěvek

    Zatímco se Semtam myšlenkově zacyklil v definici toho, na co vztahují sankce a na co ne, a plevelí tu diskusi obhajobou neobhájitelného (časově bude rychlejší si přečíst příslušné úřední dokumenty, už jsem je tu citoval), tak tu máme pár dalších novinek.

    Protože ruské pravoslavné Vánoce jsou jindy než ty evropské, tak o našich vánoční svátcích přišly z Ruska další zajímavé informace ohledně L-410.

    UZGA představila ruskému ministrovi obrany letoun L 410UVP-E20 s ruskou avionikou (minimálně displeje v kokpitu). Letoun v hale UGZA je v oné diskutované generické civilní kamufláži, má trupové číslo 001 a na přídi má měřící sondu (tedy zkušební zařízení). Poznámka: Letoun trupového čísla 002 se v dubnu účastnil zkoušek lyžového podvozku u severního pólu. Tak myslí si někdo, že toto UZGA zvládla bez asistence (v definici zákona služeb) Aircraft Industries?

    Displeje jsou identické s těmi, kterou jsou instalované v modifikovaných licenčních letounech Diamond DA42T. Ruské MO objednalo celkem 35 cvičných letounů z UZGA (2017 -3 ks, 2018 -17 ks, 2019 -15 ks). Dále se potvrdilo, že v UGZA vyrobily okolo 30 licenčních izraelských UAV Forpost (IAI Searcher II, na tři letouny je jedna řídící stanice). Dosud jich byl potvrzeno jen tucet. Od roku 2019 už mají produkovat rusifikované UAV. Jinými slovy UZGA s licenčními produkty pro MO RF jede už opravdu ve velkém.

    Foto letounu L-410UVP-20 trupového čísla 001: https://media.tvzvezda.ru/news...

    Foto kokpitu L-410UVP-20 trupového čísla 001: https://media.tvzvezda.ru/news...

    Foto kokpitu Diamondu DA42T: https://media.tvzvezda.ru/news...

    Foto UAV Forpost: https://media.tvzvezda.ru/news... Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    18:05 31.12.2017

    A neboj, tebe nevynechám, protože mystifikovat diskutující se nemá. Třeba jako objednávka L-410 pro armádu RF a tvé podezírání, jak jí maskují. Pokud by si znal obsah sankcí, ...Zobrazit celý příspěvek

    A neboj, tebe nevynechám, protože mystifikovat diskutující se nemá.

    Třeba jako objednávka L-410 pro armádu RF a tvé podezírání, jak jí maskují.

    Pokud by si znal obsah sankcí, zjistil by si, že v případě těchto objednávek se žádné extenpóre dělat nemusí, protože na objednávky či dohody před 12.9. 2014 se snakce nevztahují.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    17:59 31.12.2017

    Starlight Dobře Starlight, nejlepší kontakty pro Pamco byli Rusové. Máš pocit, že personální likvidací (tvá slova) přišli o ruské odběratele? Ani omylem. Znovu Starlight, ...Zobrazit celý příspěvek

    Starlight

    Dobře Starlight, nejlepší kontakty pro Pamco byli Rusové. Máš pocit, že personální likvidací (tvá slova) přišli o ruské odběratele? Ani omylem.
    Znovu Starlight, export L-410 roste. Pro L-410 je po celou dobu jediným dlouhodobým a stálým zákazníkem RF (potažmo SSSR).

    Tím pádem tvrzení, že přišli o své nejlepší kontakty je lež, protože nejlepší kontakt je ten, který kupuje.

    Rozumíš uvozovkám, nejspíš ne, jinak by jsi mi nepsal, ty tvoje hlody. Lyžiny se na L-410 používají hlavně v oblastech kolem Arktidy...

    No a co se týká sankcí, myslím, že jsem na to odpověděl Nesherovi, tudíž j tvé jančení kolem mých znalostí sankcí bezpředmětné.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    17:46 31.12.2017

    Nesher Umělý problém. L-410 a všechny jeho komponenty jsou vedeny jako civilní zboží. Nevojenské, ne dvojího použití, ale jako civilní. Pro koho vyrábí AI díly? Pro svoji ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesher

    Umělý problém. L-410 a všechny jeho komponenty jsou vedeny jako civilní zboží. Nevojenské, ne dvojího použití, ale jako civilní.

    Pro koho vyrábí AI díly? Pro svoji mateřskou UGMK. Je UGMK zprostředkovatel? Nikoliv, kdyby byl, je to problém na který se vztahují sankce.
    UGMK je vlastník AI.
    Takže znovu, jak jsem již psal, jak prakticky dokáže ČR zamezit prodeji L-410 do armády RF? Jediné řešení je zakázat komplet prodej L-410 do RF. Co by to znamenalo pro AI jsou dvě možnosti. 1. krach, 2. přesun výroby do Ruska. Navíc by ČR jednala nad rámec sankcí a mohla by být na ní uvalena žaloba...

    Daleko zajímavější řešit sankce je v případě vozů Škoda Auto (potažmo VW Group) ve službách ruských ozbrojených sil.Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    17:44 31.12.2017

    @semtam Tímto se ti dopředu velice omluvám, za následující tvrzení. Jediný kdo tady mystifikuje čtenáře, jsi bohužel ty. A klidně to házej na mne, já to unesu. Pokud napíšu, ...Zobrazit celý příspěvek

    @semtam

    Tímto se ti dopředu velice omluvám, za následující tvrzení. Jediný kdo tady mystifikuje čtenáře, jsi bohužel ty. A klidně to házej na mne, já to unesu.

    Pokud napíšu, že „Personální likvidací Pamca ale také AI přišlo o své nejlepší kontakty mimo Rusko“, tak ty napíšeš, že „Z čeho posuzuješ, že AI po personální likvidaci jak píšeš, ztratilo ostatní zákazníky mimo Ruska“. Abys porozuměl mému psanému textu, musíš nejdříve pochopit rozdíl slov „nejlepší kontakty“ a „všechny kontakty“. Když ruské letectvo vystaví na výstavě MAKS 2017 L-410UVP-E20 v šedivé vojenské kamufláži (dodané z AI před sankcemi) s lyžemi volně položenými okolo letounu, tak to opravdu není letadlo v „arktické“ verzi.

    To jsou ale jen drobnosti. Co mě ale u tebe už nezaráží je neustálé bagatelizování platných sankcí proti Ruské federaci, tedy platných zákonů ČR a v rámci toho neustále zdůrazňování, že na případné nové smluvní dodávky českých L-410 ruskému MO po srpnu 2014, a to i přes řadu prostředníků, se sankce nevztahují. Opravdu chápeš písemný text českých zákonů a nařízení? Chápat je sice nemusíš, ale to na jejich platnosti nic nemění.

    Skoro každý v této diskuzi, kdo tyto základy pochopil, ví, že to může být velký problém. Tedy pokud se to toho vloží český stát. Pak může být z úspěchu AI přesný opak. A jako čtenář Armádních novin jistě znáš vojensko-politické reálie současného okolního světa. Připadá ti tedy správné, že případné (zdá se, že ty ale o tom pochybnosti nemáš) české dodávky pro ruské MO jsou jaksi v přímém logickém rozporu s tím, že současně my, naši spojenci v NATO a EU vynakládáme čím dál větší peníze na zbrojení proti tomu samému ruskému MO? Ty jásáš, ale nemáme spíš plakat?

    A abys mě nebral za slovo, tak já nikde netvrdím, že AI něco porušuje. Jen se pozastavuji nad některými skutečnostmi, které jsou veřejně dostupné. A nejsme očividně jediný, kdo při jejich spatření má pochybnosti, co se to tady vlastně děje. Za to ty pochybnosti o tom, kde ty letadlo přesně končí, vůbec nemáš. A ještě mě stihneš obvinit, že já tady vytvářím kouřové clony. Opravdu chceš takto vést nadále diskuze? Pokud ano, tak mě příště už vynechej.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    17:22 31.12.2017

    semtam Podle podmínek sankcí vůči RF jako reakce na okupaci Krymu a invazi na Donbas je to mimo jiné vše co slouží jako výbava ozbrojených složek (nejen armády), ostatně to tu už ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam
    Podle podmínek sankcí vůči RF jako reakce na okupaci Krymu a invazi na Donbas je to mimo jiné vše co slouží jako výbava ozbrojených složek (nejen armády), ostatně to tu už psal Starlight. Tedy podle mě mícháte (pravděpodobně záměrně) dvě věci.Na L 410 (jako na jakékoli jiné civilní letadlo) se sankce nevztahují s výjimkou toho kdy by
    měly sloužit v rámci ozbrojených složek. A to se netýká jen letadel, ale prakticky všeho. Pokud nějaký výrobek (lhostejno zda letadlo, autobus, software.....) slouží jako výbava ozbrojených složek, jedná se o zboží dvojího určení, které se do Ruska exportovat nesmí. Tedy pokud si prokazatelně objedná L 410 ruská regionální aerolinka někde "in the middle of nowhere", je to OK. Pokud si je objedná, byť přes civilního prostředníka, ruská armáda je to obcházení sankcí (zákona) a stát je povinen konat.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    16:48 31.12.2017

    Nesher Zde je otázka, co je to zboží dvojího určení. Prakticky vzato, jedná se o výrobky, které mohou bez problémů sloužit jako vojenské zbraně či komponenty k nim. Nejlepším ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesher

    Zde je otázka, co je to zboží dvojího určení. Prakticky vzato, jedná se o výrobky, které mohou bez problémů sloužit jako vojenské zbraně či komponenty k nim. Nejlepším případem jsou softwary.

    Poku by jsme šli do důsledku, tak zboží dvojího určení je obrovská škála. Jsou to PB lahve, zapalovací svíčky, kuchyňské nože, automobily? Co třeba Toyota Hilux a její předcházející typy. Ty prakticky vyhráli mnoho válek...

    Reálně vzato, vůči Rusku se na L-410 sankce nevztahují. Protože L-410 je brán jako civilní stroj a jeho prodej v Rusku stále běží.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    16:33 31.12.2017

    starlight 1) Z čeho posuzuješ, že AI po personální likvidaci jak píšeš ztratilo ostatní zákazníky mimo Ruska. Když ze všech dat je zřejmé, že prodejnost L-410 po vstupu UGMK ...Zobrazit celý příspěvek

    starlight

    1) Z čeho posuzuješ, že AI po personální likvidaci jak píšeš ztratilo ostatní zákazníky mimo Ruska. Když ze všech dat je zřejmé, že prodejnost L-410 po vstupu UGMK roste a to nejen v Rusku, ale i mimo něj.

    2) V tomto bodě narážíš na ruské sankce. L-410 se do Ruska stále vyváží a tím pádem nespadá do sortimentu zboží na které jsou uvaleny sankce (i dvojího určení). Mimochodem ve vozovém parku různých armádních složek najdeš i vozy Škoda Auto... a mohli bychom pokračovat.

    To, že nejsi líný si dohledávat informace je chválihodné a kéž by to činili i jiný diskutující, jenže neumíš s informacemi nakládat. Přesněji do přepsaných informací rád vkládáš svůj text a tím chceš mystifikovat čtenáře. Není to poprvé.

    Abych to shrnul, L-410 se do RF nadále vyváží a tím pádem sankce se na něj nevztahují.
    Koupě AI firmou UGMK jen prospěla a export L-410 se zvýšil jak do Ruska (klíčové), tak i mimo něj.
    V "arktické" verzi byl L-410 vystavován i na výstavě MAKS 2017 a měl zbarvení typické pro VKS Ruska.
    Výrobní linka v Jekatěrinburgu bude upravovat L-410 pro lepší provoz v polárních oblastech a koncový zákazník je armáda RF.

    Pokud si ale přečtete Starlighta, tak zjistíte i přes uváděná data, že L-410 ztratil zákazníky mimo Rusko. A jak je to vlastně vše špatně, informace slouží jen jako kouřová clona pro tato tvrzení.

    Jen pro osvěžení, jako první jsem na AN informoval o nákupu 18 L-410 já a to v minulém článku, když tento ještě neexistoval. Takže ano, vnímám to jako úspěch českého průmyslu , jak jsem již psal.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    16:18 31.12.2017

    Pokud je to tak jak naznačuje Starlight, což je i vzhledem k fotografiím, které níže přikládám pravděpodobné, tak by měl stát reagovat a min. situaci prověřit. A pokud by se ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud je to tak jak naznačuje Starlight, což je i vzhledem k fotografiím, které níže přikládám pravděpodobné, tak by měl stát reagovat a min. situaci prověřit. A pokud by se ukázalo, že konečným uživatelem je ruské MO či jiný silový rezort (byť objednatelem je subjekt embargu nepodléhající), tak další vývoz těchto letadel do RF (vyjma strojů jejichž civilní užití je nezpochybnitelné) zastavit.

    http://www.planes.cz/cs/photo/...
    http://www.planes.cz/cs/photo/...
    http://www.planes.cz/cs/photo/...
    http://www.planes.cz/cs/photo/... Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    14:40 31.12.2017

    Konec roku 2017 je tu. A jsou k dispozici hrubá data o letošních prodejích L-410. Pravděpodobně se jich prodalo 10 kusů (a 11. kus provedl v prosinci zálet). Z toho jeden šel do ...Zobrazit celý příspěvek

    Konec roku 2017 je tu. A jsou k dispozici hrubá data o letošních prodejích L-410. Pravděpodobně se jich prodalo 10 kusů (a 11. kus provedl v prosinci zálet). Z toho jeden šel do Indonésie a zbytek (9) do Ruska.

    Ruské stroje – 3 šly prokazatelně dvěma ruským regionálním aerolinkám přímo v jejich barvách, 1 stroj šel bez označení v bílém nátěru. Nejzajímavějších je ale 5 strojů (plus šestý na záletu), které odešly ve stejné generické civilní kamufláži ala „starý Aeroflot“ jako čtveřice strojů z roku 2016. A těchto kamuflovaných strojů z roku 2016 AI uvádí jako zákazníka firmu UGZA. Lze předpokládat, že to bude stejné i pro ty z roku 2017. Jsou to letouny určené nakonec pro ruský stát? Nebo dokonce přímo ty, o nichž pojednává tento článek na Armádních novinách?

    Dle ruských zdrojů (blog BMPD), že při dodávkách MO RF mohla dělat prostředníka letecká společnost (aerolinky) „Aviokompanija UKTUS“, která spadá do holdingu UGMK. UKTUS sama provozuje An-74 a jeden L-410UVP-20 ve VIP konfiguracích a jeden L-410UVP-20 v normální konfiguraci. UKTUS je zřejmě jediným autorizovaným servisním centrem na L-410.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 5