České letouny L 410 pro ruské speciální jednotky

-
25. 12. 2017
-
87 komentářů
-
Jan Grohmann
Česká společnost Aircraft Industries dodá ruské armádě 18 turbovrtulových dopravních letadel L 410. O kontraktu informoval náměstek ministra obrany pro vyzbrojováni Jurij Borisov při návštěvě Uralského závodu civilního letectví (UZGA) v Jekatěrinburgu.
Dopravní letouny L 410 jsou v Rusku velmi oblíbené. Ostatně většinový podíl akcií Aircraft Industries v roce 2008 koupila ruská Uralská hornicko-metalurgická společnost (UGMK). Od roku 2013 je UGMK 100% vlastníkem české firmy.
Letouny L 410 pro ruský trh budou od příštího roku sestavovány a lakovány v nové montážní hale UZGA, která patří UGMK. Komponenty i motory bude dodávat Aircraft Industries, ale spekuluje se o 100% lokalizaci výroby, včetně použití motorů ruské výroby.
Česká firma měla podle ruské tiskové agentury TASS dodat do Ruska v roce 2016 devět L 410 a v letošním roce 11 kusů. Samotné ruské letectvo aktivně provozuje 29 letadel L 410 a oficiálně 70 českých letadel je uloženo ve skladech.
Ve stejném článku TASS je uvedena statistika nehodovosti L 410, která sice přímo nesouvisí s tématem článku, ale je nepochybně zajímavá – celkově bylo vyrobeno přes 1200 letounů L 410, z toho 862 bylo dodáno do Sovětského svazu. Ztraceno bylo nejméně 117 L 410 a při 106 katastrofách bylo zabito více než 420 lidí.
Oblíbenost L 410 v Rusku dokazuje nejnovější objednávka 18 letadel L 410 pro ruské letectvo. Letadla vzniknou v nové montážní hale UZGA, kde stroje získají speciální výbavu pro provoz v náročných klimatických podmínkách. Není ale jasné, zda půjde o letouny L 410 UVP-E20 nebo novější L 410 NG s výkonnějšími motory (viz dále).
„Máme pevný kontrakt na 18 letounů. Modifikaci pro přistávání na vodě a na sněhu plánujeme využít i pro potřeby sil speciálních operací,“ uvedl náměstek Borisov. Podle Borisova letouny obdrží plováky pro přistávání na sněhu a vodě. Samozřejmě kvůli nasazení v armádě L 410 získají ruskou avioniku a elektronické/komunikační systémy. Přesný seznam uprav ale není znám.
Objednané letouny L 410 mají být využívány především pro převoz ruských speciálních jednotek v obtížných klimatických podmínkách. Lze si tedy dovtípit, že L 410 poslouží zejména k přepravě speciálních sil za polárním kruhem v Arktidě.
Aircraft Industries nabízí dvě verze L 410 – L 410 UVP-E20 a L 410 NG. Verze L 410 UVP-E20 je schopna přepravit až 19 cestujících cestovní rychlostí 398 km/h na maximální vzdálenost 1520 km (včetně 45 min dlouhé rezervy). Letoun pohání turbovrtulový motor GE H80-200 o maximálním výkonu 597 kW.
410 NG
GE H80-200 vycházejí z několik desítek let starých československých motorů Walter M601. V roce 2008 koupil výrobce motorů Walter M601, pražskou Walter Engines, americký gigant General Electric a přejměnoval ji na GE Aviation. Po vstupu GE do firmy započal vývoj nové pohonné jednotky založené na Walter M601. GE pro vývoj poskytla nejnovější materiály a nejmodernější techniku trojrozměrné aerodynamické konstrukce.
Pohonná jednotka dokáže pracovat v rozmezí -50 až +50 °C a také ve velkých nadmořských výškách. Ostatně v roce 2014 letoun L 410 UVP-E20 přistál s novými motory na nepálském vysokohorském letišti Lukla. Letiště se nachází v nadmořské výšce 2860 m. Letištní dráha má délku 460 m a její sklon je 12°. Ostatně označení UVP je ruskou zkratkou pro krátký vzlet a přistání; anglicky STOL).
Nejnovější letoun L 410 NG s motory GE H85-200 o maximálním výkonu 635 kW má schopnost dopravit 19 pasažérů na vzdálenost až 2700 km (+ 45 min). L 410 NG dosáhne cestovní rychlosti 417 km/h a má modernizovanou pilotní kabinu technologií Glass Cockpit (G3000) od společnosti Garmin.
Ruská firma UZGA mimo jiné dodala ruské armádě také drony Forpost, ruskou verzi izraelského bezpilotního letounu Searcher Mk II. Jako jediný ruský bezpilotní letoun má schopnosti MALE (Medium-Altitude Long-Endurance), tedy střední operační výšku a dlouhou vytrvalost. Výroba dronu Forpost je postupně zcela lokalizovaná (do roku 2019) v UZGA.
UZGA je jedním z největších ruských leteckých podniků Ruské federace. Kromě oprav letecké techniky firma vyrábí/montuje několik typů letadel/vrtulníků, kromě dronu Forprsot a L 410 také lehké turborvrtulové letouny rakouského původu DA 42 a americké vrtulníky Bell 407. UZGA dodal na ruský trh již 30 vrtulníků Bell 407.
Zdroj: TASS, Russian planes
Související články
Ruské bezpilotní letouny na syrském bojišti
Během války s Gruzií v roce 2008 ruské jednotky využívaly jen několik primitivních, těžkopádných a ...
-
07.12.2017
-
42 komentářů
-
Jan Buchar
Ruské letadlové lodě: Vojenská nutnost nebo drahý rozmar?
Státní výzkumné středisko Alexeje Nikolajeviče Krylova na veletrhu Armija 2015 představilo model ...
-
12.12.2017
-
132 komentářů
-
Jan Buchar
Ruské stíhačky Su-57 s nejnovějšími motory Izdělije 30
Minulý týden ruský výrobce Suchoj, člen Sjednocené letecké korporace (OAK), začal s leteckými testy ...
-
15.12.2017
-
115 komentářů
-
Jan Grohmann
Barguzin: Rusko jaderný vlak pro konec světa nepostaví
Podle ruského deníku Rossijskaja gazeta ruské ministerstvo obrany definitivně zamítlo stavbu ...
-
18.12.2017
-
15 komentářů
-
Jan Grohmann
Larry nebyly u L-610 nějaké spory ohledně vlastnických práv? Vím, že tam byly spory minimálně u prototypu L-610G. JInak je vcelku škoda, že L-610 nebyly nabídnuty pro ruskou ...Zobrazit celý příspěvek
Larry nebyly u L-610 nějaké spory ohledně vlastnických práv? Vím, že tam byly spory minimálně u prototypu L-610G.
JInak je vcelku škoda, že L-610 nebyly nabídnuty pro ruskou armádu. Minimálně poslední verze s nákladovou rampou vypadala zajímavě.Skrýt celý příspěvek@Larry „Těsně“ vedle. 1) Cituji „Rusové … zaplatili program modernizace“. Asi budeš překvapen, kdo to skutečně zaplatil. I ty jsi přispěl -:). Vývojový rozpočet pro ...Zobrazit celý příspěvek
@Larry
„Těsně“ vedle.
1)
Cituji „Rusové … zaplatili program modernizace“. Asi budeš překvapen, kdo to skutečně zaplatil. I ty jsi přispěl -:).
Vývojový rozpočet pro L-410NG byl v letech 2010-2016 celkem 539 mil Kč, z toho rozpočet Aircraft Industries (AI) byl celkem 229 mil Kč. Ostatní peníze rozpočtu šly na vrub partnerů projektu – českých leteckých firem, českých státní výzkumných ústavů a české státní vysoké školy.
Dotace projektu L-410NG ze státního rozpočtu na podporu vědy a výzkumu v letech 2010-2014 byla celkem 237 mil Kč. Z toho 62 mil Kč dostal AI. Jinými slovy, AI platil z vlastního „jen“ 167 mil Kč. Tedy z celkového vývojového rozpočtu projektu do roku 2016 AI hradil ze svého jen cca 31 %.
AI už byla státními orgány důrazně upozorněna, že poskytnutí dotace na L-410NG je podmíněno ponecháním L-410NG v ČR. Což se ale netýká L-410 UVP.
Ale ostatní partneři, kteří si vývoj spolufinancovali ze svého, nemají důvod jen tak někam výrobu zadarmo převádět. A pro L-410NG platí stejné dotační omezení jako na letoun.
2)
Aero Vodochody žádné podvozky pro F/A-18 nikdy nevyrábělo, tudíž to tam zaměstnávalo přesně nula lidí. Podvozkové nohy pro L-410 a L-410NG jsou duševním vlastnictvím Aera, takže nevím, co tu povídáš. Stejně tak to je s dalšími dodávanými komponenty z ČR – například hydraulika, motory, vrtule.Skrýt celý příspěvekCo se čílíte, je to fabrika s ruskými majiteli, když byla ametrická a poté česká, šla na hubu, Rusové ji díky L410 zachránili protože ty éra potřebují do svých stepí.. kdyby ...Zobrazit celý příspěvek
Co se čílíte, je to fabrika s ruskými majiteli, když byla ametrická a poté česká, šla na hubu, Rusové ji díky L410 zachránili protože ty éra potřebují do svých stepí.. kdyby nebylo rusů, tak fabrika nejpozději v roce 2008 zbankrotovala.
A ty letadla pro ruskou armádu už jsou vyexpedované do Ruska v letech 2016 a 2017, jen se na nich nyní provedou požadované úpravy, proto si myslím, že to zveřejnili.
Když se seznámíte s "posametovou" historií LETu, tak zjistite, že z Východu přišla záchrana, ze Západu sankce....
A pokud bude řev tuze velký a přibudou sankce proti LETu, tak to tady rusové zavřou komplet a přesunou k sobě či jinde., už předloni, po sankcích na Rusko měli v Kunovicích namále, pochopte, že vlastně celá produkce jde nyní do Ruska a SNS.Skrýt celý příspěvekŘeči o kooperaci českých firem pro AI jsou dost úsměvné. Dnes jsou firmy rády za každou dobře zaplacenou zakázku. To jsou i podvozky pro L-410 atd... Zjistěte asi kolik D živí ...Zobrazit celý příspěvek
Řeči o kooperaci českých firem pro AI jsou dost úsměvné.
Dnes jsou firmy rády za každou dobře zaplacenou zakázku. To jsou i podvozky pro L-410 atd... Zjistěte asi kolik D živí kolik THP výrobou podvozků pro F/A-18 v Aeru.
Projektová dokumentace je jistě vlastnictvím AI. přešlo to z vlastnictví LETu jeho privatizací, dalším prodejem. Stejně jako další dokumentace u externích dodavatelů.
V Rusku, pokud umí vyrábět podvozky Iljushin, Sukhoi, zvládnou i podvozky pro AI.
Na východě zvládají leteckou výrobu a mají tam letecký průmysl.
Takže pro dodavatelské firmy platí "ber nebo běž...." to platí i ohledně cen komponentů pro AI.
To není jediný případ.
Explosia dodavatelsky vyrábí pro Aero pyropatrony a pyrotechniku do L-39/159.
Shodné vyrobky nabízí po světě i jiná firma z Balkánu a má je také certifikované.
A jsou při shodných parametrech značné cenové rozdíly. To je zajímavé zejména pro zákazníky z "třetích zemí" s pozáručním servisem.
Svět letectví není černobílý.Skrýt celý příspěvekUž by asi bylo dobré pochopit, že v AI nepatří EU, ČR, NATO ani chlapcům z CSG. Od r.2008 mají Rusové dost zkušeností a možností. Zaplatili program modernizace. Řadu let jim vše ...Zobrazit celý příspěvek
Už by asi bylo dobré pochopit, že v AI nepatří EU, ČR, NATO ani chlapcům z CSG.
Od r.2008 mají Rusové dost zkušeností a možností. Zaplatili program modernizace.
Řadu let jim vše 100% patří. Izraelci zachránili Kunovice před bankrotem.
To co se vyrobí v Kunovicích bude pro EU, co se vyrobí v Jekatěrinburgu bude pro trhy v Rusku, Asii, Africe a jižní a střední Americe. ( tam licenci OSD jak bylo správně napsáno nepotřebují)
Rusové se jinak dostali i k dokumentaci létajících prototypů L-610, které byli ještě v půli 90tých let nabízeny AČR a dokonce veřejně předváděny (CIAF) jistě to nenechali bez povšimnutí.
L-410 ve službách ruského letectva např.
https://www.planespotters.net/...
a deklarují počty.
29 letuschopných z total 99.
a jeden docela zajímavý list.
https://russianplanes.net/plan... Skrýt celý příspěvekdusan Podobný kachen ohledně zbrojních kontraktů je plný svět. Mylné informování se dopouští často novináři, kdy si slova či různá prohlášení chápou svým způsobem a různé ...Zobrazit celý příspěvek
dusan
Podobný kachen ohledně zbrojních kontraktů je plný svět.
Mylné informování se dopouští často novináři, kdy si slova či různá prohlášení chápou svým způsobem a různé fámy šíří také lidi, co nechápou význam textu.
Třeba SU-35S pro Pákistán jsem si našel na často zde odkazovaném Sputniku, že probíhají jednání. Tím pádem je každému průměrnému jedinci trochu znalého různých armádních kontraktů jasné, že se o tvrdou objednávku nejedná, ale jen běží jednání. Tzn. výsledek nejasný.
https://sputniknews.com/milita...
Čas ukázal, že Pákistán o SU-35S nejeví zájem, ale může mít v hledáčku jiné zbraně.
https://quwa.org/2017/02/15/pa...
Tím pádem zde šíříte falešné zprávy.Skrýt celý příspěvekStarlight Menší detail, závěrečný certifikát EASA byl vydán 20.12,2017 http://www.oskovo.cz/aktuality... Ohledně sankcí to nebude tak ...Zobrazit celý příspěvek
Starlight
Menší detail, závěrečný certifikát EASA byl vydán 20.12,2017
http://www.oskovo.cz/aktuality...
Ohledně sankcí to nebude tak horké.
Všechny verze L-410 v Rusku montované budou odebírat z drtivé většiny ruští dopravci. Je prakticky nemožné uhlídat skutečného cílového zákazníka. Tudíž je skutečně možné, že se stane jak píšete, že se papírově napíše dodávka na nějakou firmu a posléze tato firma letadla prodá VKS.
Pokud by chtěla ať už česká strana nebo vlastník výroby motorů tomuto efektivně zamezit, jediná cesta je neposkytovat díly pro Jekatěrinburg. Následek by mohl být pro Let Kunovice a GE Aviation katastrofální.
Paradox sankcí si můžeme přiblížit na tomto smyšleném případu.
Firma prodá čepele nožů do Ruska, v Rusku je osadí střenkami a následně prodají do ruské armády. Prakticky nejde zamezit tomu, aby všechny čepele putovali výlučně do nevojenského sektoru.Skrýt celý příspěvek§ 410 tak má ten náš turbolet i vlastní paragraf.... Si vzpomínám, jak jsme s německým kolegou dělali ty interiéry malých i velkých letadel, tak jsme byli i něco prezentovat v ...Zobrazit celý příspěvek
§ 410
tak má ten náš turbolet i vlastní paragraf....
Si vzpomínám, jak jsme s německým kolegou dělali ty interiéry malých i velkých letadel, tak jsme byli i něco prezentovat v Dornieru těsně předtím, než zkrachoval. Ve fabrice měli celkem přísný bezpečnostní opatření a s kolegou jsme si dělali srandu, že to je jako by jsme se představili von Kunowitz, agent von Kunowintz :)
Mimochodem jejich Do 228 se vyráběl i v Indii a je to v té kategorii. NG verze má EASA a s Indy spolupracují nadále (už ale RUAG).
Oni by se k tomu Rusové stejně nějak dostali, je lepší, když jim to dodáme my.Skrýt celý příspěvekTie "bombastické" správy z východu je treba brať s rezervou .... https://cz.sputniknews.com/slo... Tak isto ruské štátne médiá ...Zobrazit celý příspěvek
Tie "bombastické" správy z východu je treba brať s rezervou ....
https://cz.sputniknews.com/slo...
Tak isto ruské štátne médiá vyhlasujú, že Thajsko odstúpilo od zmluvy a nechce T-84 ... a pritom dodávky ... i keď pomaly pokračujú a budúci rok by mali byť ukončené.
Tak isto sa zjavili správy o dodávkach Su-35S do Pakistanu a následne boli dementované ...
Zrejme má pravdu Starlight, že Rusi to chcú oficiálne nakúpiť "civilne" a tam nie je problém. Ak by im v EÚ stopli tak budú mať i tak argument, že "vidíte, ako Vám škodia sankcie" ....Skrýt celý příspěvek1) Certifikace EASA L 410NG s motory GE H85-200 BC04 obdržel typový certifikát EASA dne 19. prosince 2017. Formálně je to formou rozšíření společného typového certifikátu L-410 ...Zobrazit celý příspěvek
1) Certifikace EASA
L 410NG s motory GE H85-200 BC04 obdržel typový certifikát EASA dne 19. prosince 2017. Formálně je to formou rozšíření společného typového certifikátu L-410 všech verzí certifikovaných EASA.
Letoun je certifikován pro VFR a IFR provoz ve dne i v noci. Má povoleno létat do námrazových podmínek. Může převážet pasažéry nebo s cargo kitem i 1700 kg nákladu v kabině, je k dispozici i „Passenger to cargo quick change“ kit se sklopnými sedadly, kit pro parašutisty a ambulance kit až pro 9 ležících pacientů.
Je tam ale jedno velké ale. Výrobce (zatím) nepředložil tzv. „Operational Suitability Data“. Letoun proto nemůže být registrován u provozovatele v EU. Pro provoz v Rusku to nevadí, ale v EU si to letadlo (zatím) nikdo nekoupí.
U letounu L 410 UVP-E20 s motory GE H80-200 bylo 26. září 2017 aktualizováno, že tento model letounu může být vyráběn v Rusku. Ale s poznámkou, že letouny vyrobené v Rusku nemohou být registrovány v EU.
Poznámka: v současnosti stále existuje pouze jediný exemplář verze L 410NG a to prototyp OK-NGA, který je na všech videích a fotkách.
2) Embargo na vývoz vojenského materiálu do Ruska
To bude ještě hodně zajímavé, jak se to vyvine. Normálně civilní letoun jako L-410 nebo motory GE H80/H85 nepodléhají exportním omezením, protože nejsou charakterizovány ani jako vojenský materiál nebo materiál dvojího použití.
Poznámka: něco jiného by byly technologie na vývoj, zkoušení a výrobu leteckých motorů a jejich elektrinických regulací.
Vše ale změnili sankce vůči Rusku. Od 1. srpna 2014 platí „.. se zakazuje prodávat, dodávat, převádět nebo vyvážet zboží a technologie dvojího užití jakékoli fyzické nebo právnické osobě, subjektu nebo orgánu v Rusku nebo pro použití v Rusku, pokud uvedené položky jsou nebo by mohly být celé nebo z části určeny pro vojenské použití nebo pro vojenské koncové uživatele. Jsou—li koncovým uživatelem ruské vojenské síly, považuje se veškeré jim dodávané zboží a technologie za zboží a technologie dvojího užití určené pro vojenské použití.“ Plné znění a výklad lze nalézt zde: https://www.mpo.cz/dokument405...
Podle mého osobního výkladu, ruskému ministerstvu obrany a podobně, včetně prostředníků, nesmí subjekty z EU prodat ani psací potřeby. To samé platí o ruských státních podnicích uvedených na sankčním seznamu EU.
3) Bude vývoz L 410 a jejich dílů do Ruska ČR embargován?
Pokud je zpráva o kontraktu mezi UGZA a MO Ruska pravdivá, tak veřejné oznámení z Ruska, který bylo zřejmě určeno jako PR pro domácí ruské publikum, je problém nejen pro Aircraft Industries (AI), ale i pro český stát.
Kdybych mohl radit, tak měli Rusové zvolit více konspirace. Letouny vyrobit oficiálně pro nějaké ruské státní aerolinky nebo ministerstvu pro mimořádné situace a podobně, které by za nějaký čas letouny předali vojákům. Tím by přikryli jak AI, tak i UGZA a do budoucna by nic nerušilo další obchody a dodávky náhradních dílů. Rusové ale zřejmě potřebovali domácí PR o úspěších vlastního průmyslu a zvyšování zaměstnanosti a tím to provalili.
Kdyby to Rusové nedali do medií, tak AI i celá ČR mohla vesele vyvážet. A až by se to za pár let provalilo, tak se mohlo v klidu tvrdit, že nikdo nic nevěděl a šlo by to zpětně hodit na nekorektnost ruské strany. Teď si ale budou muset v AI připravit první vlnu obrany – nějaký oficiální dopis od UZGA, že všechno co z Čech koupí je určeno pro civilní ruský trh a v žádném případě není zákazníkem MO Ruské federace a podobně.
Ze strany AI je to asi v pořádku, ale peška má pak na sobě český stát. Na jedné straně zaměstnanost, odvody, daně. Na druhé straně zachování autority státu a mezinárodní kritika na úrovni EU a NATO za neschopnost. Co si český stát (tedy jak politici ve funkcích, tak armáda úředníků) vybere. Nechá to být, nebo zakročí?
Extrémním nástrojem je například trestní zákoník (Zákon č. 40/2009 Sb.) a paragraf § 410 „Porušení mezinárodních sankcí“ se sazbou až 8 let odnětí svobody, pokud bude čin spáchán (příprava trestná není). AI nebo jednotlivé fyzické osoby se pak můžou třeba u soudu obhajovat, protižalovat a třeba i sdoudní proces vyhrát, ale ten obchod a asi i vlastní AI by to zničilo.
4) Bude vývoz motorů GE H80/85 do Ruska omezen?
Čeští výrobci, kteří dodávají Aircraft Industries jsou legálně krytí, protože vnitřní obchod v rámci státu nepodléhá žádné významné regulaci i u čistě vojenského materiálu, natož civilního. To se týká například Aera Vodochody, které před pár lety pohltilo pražskou Technometru Radotín, a tak je výrobce podvozků pro L-410. Tedy při dodávkách v rámci ČR se nemusí vůbec zajímat, kdo je koncový uživatel. To je problém až toho, kdo tento materiál bude chtít exportovat z ČR.
Horší to má výrobce motorů GE Aviation Czech. Je sice českou formou, ale na jeho amerického vlastníka se vztahují zákony a nařízení USA. A pokud se nepletu, tak ty zahrnují i dceřiné společnosti mimo území USA. A v USA mají řadu precedentů s vysokými pokutami a dalšími sankcemi (a následnými dlouhými soudními spory) za nedodržování pravidel exportu. Navíc v USA jsou včetně veřejnosti velmi „nabroušeni“ na neschválené kontakty s ruskou vládou a zbrojními koncerny na zakázaných seznamech.
Americký seznam obsahuje (na rozdíl od seznamu EU) i ruský koncern v angličtině známý jako „United Engine Corporation“, který je spoluvlastníkem UGZA. A díky tomu UGZA málem žádné vrtulníky Bel407GXP vyrábět nemohla. Nakonec tento obchod od sankcí uchránila skutečnost, že United Engine Corporation vlastní jen 48,6% UGZA. Více zde https://www.rbth.com/science_a...
Bude GE riskovat svoje jméno a potencionální trable na domácí půdě v USA a půjde přes českou dceru do tohoto obchodu?
V oblasti malých turbovrtulových motorů jsou Rusové v pasti. Kdysi toto odvětví svěřili Československu (Walter Jinonice, motory M601 a nedokončený M602, prý to začalo jako „kompenzace“ za ukončení československého vývoje a výroby AI-25 a nástupců pro L-39). Dnes je bývalý Walter součástí amerického GE.
Dalšími výrobci v této kategorii jsou kanadský Pratt&Whitney Canada (motory PT6 jsou jedinou odzkoušenou alternativou na některých verzích L-410) vlastněný americkým koncernem, americký Honeywell (motory Garrett TPE331). Na Východě se nejdál dostali s motorem řady AI-450 Ukrajinci (turbovrtulová verze ale stále nemá výkon jako M601 nebo GE HE80-200), kteří ale také uplatňují sankce na Rusko.Skrýt celý příspěvekTryskac: Nevím, že by bylo Rusko nepřítel. Navíc když může Siemens dodávat na Krym turbíny, tak proč by si nemohl Ruský vlastník AI u sebe doma postavit vlastní letadlo. Jsem ...Zobrazit celý příspěvek
Tryskac:
Nevím, že by bylo Rusko nepřítel. Navíc když může Siemens dodávat na Krym turbíny, tak proč by si nemohl Ruský vlastník AI u sebe doma postavit vlastní letadlo.
Jsem rád, že je tady fabrika, co dokáže postavit komplet letadlo. Pod Křídly CSG a nebo Aera, by jim ale bylo lépe.....Skrýt celý příspěvekNie su na Rusko uvalene sankcie? Minimalne na tovar dvojiteho /civilny,vojensky/ vyuzitia? Alebo ako sa da vysvetlit vyzbrojovanie nepriatela?
Nie su na Rusko uvalene sankcie? Minimalne na tovar dvojiteho /civilny,vojensky/ vyuzitia? Alebo ako sa da vysvetlit vyzbrojovanie nepriatela?
Luky Mluvené slovo ve videu není. To co tě zaujalo je nejspíš jen graficky pojatá simulace maximální vzletové hmotnosti. Doslovně je tam napsáno: Maximální komerční zátěž. ...Zobrazit celý příspěvek
Luky
Mluvené slovo ve videu není. To co tě zaujalo je nejspíš jen graficky pojatá simulace maximální vzletové hmotnosti.
Doslovně je tam napsáno: Maximální komerční zátěž.
Což odpovídá maximální hmotnosti přepravovaného nákladu.Skrýt celý příspěvekNemám tu teď zvuk a po rusky jsem stejně dost zapomněl - co to je proboha za konťák na videu v 2:30? To je pro ilustraci k popiskům, kolik ty verze uvezou? Je to docela nešťastný ...Zobrazit celý příspěvek
Nemám tu teď zvuk a po rusky jsem stejně dost zapomněl - co to je proboha za konťák na videu v 2:30? To je pro ilustraci k popiskům, kolik ty verze uvezou?
Je to docela nešťastný a trochu to evokuje, jakoby se z toho stal VTOL :)
No ještě by mohli pod konťák při staru nacpat skateboardy...Skrýt celý příspěvekIkdyž se L-410 pro ruské letectvo narozdíl od první série z roku 2012 nekompletuje v ČR, může nás alespoň těšit že je to spolu L-39 jediný zahraniční letoun ve výzbroji ruského ...Zobrazit celý příspěvek
Ikdyž se L-410 pro ruské letectvo narozdíl od první série z roku 2012 nekompletuje v ČR, může nás alespoň těšit že je to spolu L-39 jediný zahraniční letoun ve výzbroji ruského letectva, nepočítám-li ukrajinské Antonovy.Skrýt celý příspěvek
Oněch 70 uložených strojů je asi nepoužitelných, když místo modernizace sáhli po nákupu zcela nových mašin. Pokud jde o samotný L 410 NG, tak s tím čumákem to není zrovna krasavec ...Zobrazit celý příspěvek
Oněch 70 uložených strojů je asi nepoužitelných, když místo modernizace sáhli po nákupu zcela nových mašin. Pokud jde o samotný L 410 NG, tak s tím čumákem to není zrovna krasavec (a to i oproti původní verzi) ale bylo by hezké, pokud by se na trhu uchytil. Tedy obdobně jako L 39 NG a jednou snad i L 159 NGSkrýt celý příspěvek
Myslím, že ty obavy jsou poněkud přehnané. Zcela určitě půjde o verzi UVP-20, NG je zatím v několika prototypech. Dále se v Rusku mají montovat letadla pouze pro ruský trh a ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím, že ty obavy jsou poněkud přehnané.
Zcela určitě půjde o verzi UVP-20, NG je zatím v několika prototypech.
Dále se v Rusku mají montovat letadla pouze pro ruský trh a prozatím pouze stará verze UVP, letadla pro zbytek světa (+komponenty pro ruskou montáž) bude vyrábět LET.
Řeči o 100% rusifikaci jsou nesmysl, znamenalo by to totiž to letadlo podstatně překonstruovat, LET totiž spoustu komponentů nakupuje u dalších českých firem (zahraniční je jenom digitální avionika), silně pochybuji, že by např. Aero a další dotčené firmy mlčky přešly, že Rusové vyrábí jejich komponenty. Tedy by Rusové museli vyvinout vlastní a pak je draze certifikovat, případně nakoupit licence, což se nemusí 100% podařit a levné by to nebylo, a to vše pro výrobu stroje, kterého je ruský trh schopen pojmout v nejlepším případě cca 20 kusů ročně. A pořád je tu problém s motory, jednak žádný nemají (o vývoji vlastního mluví už několik let a stále nic), GE by jim licenci prodalo asi těžko. A i kdyby se jim něco vyvinout podařilo, tak to jednak budou muset zase draho certifikovat a je otázka jak kvalitní by ten motor byl. Rusům, narozdíl od vojenských, civilní motory nikdy zrovna moc nešly. I motor pro dnes jediné jakžtakž konkurenceschopné civilní letadlo SSJ, jim museli vyvinout Francouzi a Italové.
A ty řeči, že 410 není české letadlo jsou nesmysl. Veškeré komponenty s výjimkou digitální avioniky (analogovou vyrábíme doma) jsou vyrobeny v ČR, a to včetně motorů. Který stát naší velikosti to umí?Skrýt celý příspěvekMyslím, že dnes by Aircraft industries spasil Strnad, ale bohužel,...
Do budoucna je toto varování, jak mohou dopadnout firmy, pokud je koupí třeba ČíňanéMyslím, že dnes by Aircraft industries spasil Strnad, ale bohužel,...
Do budoucna je toto varování, jak mohou dopadnout firmy, pokud je koupí třeba ČíňanéSkelet Ano, je to uvedeno i v článku. Jan Grohmann SIPRI to má určitě špatně, protože se uvádí datum objednávky rok 2012 a datum plnění 2013-2014. L-410NG vzlétl poprvé ...Zobrazit celý příspěvek
Skelet
Ano, je to uvedeno i v článku.
Jan Grohmann
SIPRI to má určitě špatně, protože se uvádí datum objednávky rok 2012 a datum plnění 2013-2014. L-410NG vzlétl poprvé 2015.
Ruské letectvo koupilo 4 L-410 E-20, které byly doručeny v roce 2012. Tak nejspíš zde vznikla u SIPRI ta chyba.
https://www.ruaviation.com/new... Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...