České letouny L 410 pro ruské speciální jednotky

-
25. 12. 2017
-
87 komentářů
-
Jan Grohmann
Česká společnost Aircraft Industries dodá ruské armádě 18 turbovrtulových dopravních letadel L 410. O kontraktu informoval náměstek ministra obrany pro vyzbrojováni Jurij Borisov při návštěvě Uralského závodu civilního letectví (UZGA) v Jekatěrinburgu.
Dopravní letouny L 410 jsou v Rusku velmi oblíbené. Ostatně většinový podíl akcií Aircraft Industries v roce 2008 koupila ruská Uralská hornicko-metalurgická společnost (UGMK). Od roku 2013 je UGMK 100% vlastníkem české firmy.
Letouny L 410 pro ruský trh budou od příštího roku sestavovány a lakovány v nové montážní hale UZGA, která patří UGMK. Komponenty i motory bude dodávat Aircraft Industries, ale spekuluje se o 100% lokalizaci výroby, včetně použití motorů ruské výroby.
Česká firma měla podle ruské tiskové agentury TASS dodat do Ruska v roce 2016 devět L 410 a v letošním roce 11 kusů. Samotné ruské letectvo aktivně provozuje 29 letadel L 410 a oficiálně 70 českých letadel je uloženo ve skladech.
Ve stejném článku TASS je uvedena statistika nehodovosti L 410, která sice přímo nesouvisí s tématem článku, ale je nepochybně zajímavá – celkově bylo vyrobeno přes 1200 letounů L 410, z toho 862 bylo dodáno do Sovětského svazu. Ztraceno bylo nejméně 117 L 410 a při 106 katastrofách bylo zabito více než 420 lidí.
Oblíbenost L 410 v Rusku dokazuje nejnovější objednávka 18 letadel L 410 pro ruské letectvo. Letadla vzniknou v nové montážní hale UZGA, kde stroje získají speciální výbavu pro provoz v náročných klimatických podmínkách. Není ale jasné, zda půjde o letouny L 410 UVP-E20 nebo novější L 410 NG s výkonnějšími motory (viz dále).
„Máme pevný kontrakt na 18 letounů. Modifikaci pro přistávání na vodě a na sněhu plánujeme využít i pro potřeby sil speciálních operací,“ uvedl náměstek Borisov. Podle Borisova letouny obdrží plováky pro přistávání na sněhu a vodě. Samozřejmě kvůli nasazení v armádě L 410 získají ruskou avioniku a elektronické/komunikační systémy. Přesný seznam uprav ale není znám.
Objednané letouny L 410 mají být využívány především pro převoz ruských speciálních jednotek v obtížných klimatických podmínkách. Lze si tedy dovtípit, že L 410 poslouží zejména k přepravě speciálních sil za polárním kruhem v Arktidě.
Aircraft Industries nabízí dvě verze L 410 – L 410 UVP-E20 a L 410 NG. Verze L 410 UVP-E20 je schopna přepravit až 19 cestujících cestovní rychlostí 398 km/h na maximální vzdálenost 1520 km (včetně 45 min dlouhé rezervy). Letoun pohání turbovrtulový motor GE H80-200 o maximálním výkonu 597 kW.
410 NG
GE H80-200 vycházejí z několik desítek let starých československých motorů Walter M601. V roce 2008 koupil výrobce motorů Walter M601, pražskou Walter Engines, americký gigant General Electric a přejměnoval ji na GE Aviation. Po vstupu GE do firmy započal vývoj nové pohonné jednotky založené na Walter M601. GE pro vývoj poskytla nejnovější materiály a nejmodernější techniku trojrozměrné aerodynamické konstrukce.
Pohonná jednotka dokáže pracovat v rozmezí -50 až +50 °C a také ve velkých nadmořských výškách. Ostatně v roce 2014 letoun L 410 UVP-E20 přistál s novými motory na nepálském vysokohorském letišti Lukla. Letiště se nachází v nadmořské výšce 2860 m. Letištní dráha má délku 460 m a její sklon je 12°. Ostatně označení UVP je ruskou zkratkou pro krátký vzlet a přistání; anglicky STOL).
Nejnovější letoun L 410 NG s motory GE H85-200 o maximálním výkonu 635 kW má schopnost dopravit 19 pasažérů na vzdálenost až 2700 km (+ 45 min). L 410 NG dosáhne cestovní rychlosti 417 km/h a má modernizovanou pilotní kabinu technologií Glass Cockpit (G3000) od společnosti Garmin.
Ruská firma UZGA mimo jiné dodala ruské armádě také drony Forpost, ruskou verzi izraelského bezpilotního letounu Searcher Mk II. Jako jediný ruský bezpilotní letoun má schopnosti MALE (Medium-Altitude Long-Endurance), tedy střední operační výšku a dlouhou vytrvalost. Výroba dronu Forpost je postupně zcela lokalizovaná (do roku 2019) v UZGA.
UZGA je jedním z největších ruských leteckých podniků Ruské federace. Kromě oprav letecké techniky firma vyrábí/montuje několik typů letadel/vrtulníků, kromě dronu Forprsot a L 410 také lehké turborvrtulové letouny rakouského původu DA 42 a americké vrtulníky Bell 407. UZGA dodal na ruský trh již 30 vrtulníků Bell 407.
Zdroj: TASS, Russian planes
Související články
Ruské bezpilotní letouny na syrském bojišti
Během války s Gruzií v roce 2008 ruské jednotky využívaly jen několik primitivních, těžkopádných a ...
-
07.12.2017
-
42 komentářů
-
Jan Buchar
Ruské letadlové lodě: Vojenská nutnost nebo drahý rozmar?
Státní výzkumné středisko Alexeje Nikolajeviče Krylova na veletrhu Armija 2015 představilo model ...
-
12.12.2017
-
132 komentářů
-
Jan Buchar
Ruské stíhačky Su-57 s nejnovějšími motory Izdělije 30
Minulý týden ruský výrobce Suchoj, člen Sjednocené letecké korporace (OAK), začal s leteckými testy ...
-
15.12.2017
-
115 komentářů
-
Jan Grohmann
Barguzin: Rusko jaderný vlak pro konec světa nepostaví
Podle ruského deníku Rossijskaja gazeta ruské ministerstvo obrany definitivně zamítlo stavbu ...
-
18.12.2017
-
15 komentářů
-
Jan Grohmann
Vyhledávání platí pro hlavní příspěvky, ale zobrazeny jsou vždy celá vlákna. Hodnoty vyhledání jsou: Klíčové slovo, autor a časové období. Hodnoty lze kombinovat.
Jan Grohmann SIPRI bude mít asi chybu, protože L-410 teprve před 2 měsíci získal certifikaci EASA. To by bylo hodně rychlý a určitě by jsme to zaznamenali, že L-410NG má ...Zobrazit celý příspěvek
Jan Grohmann
SIPRI bude mít asi chybu, protože L-410 teprve před 2 měsíci získal certifikaci EASA.
To by bylo hodně rychlý a určitě by jsme to zaznamenali, že L-410NG má prvního zájemce.
Enki
Jo smutný to asi je, jenže který výrobce se může pochlubit komplet domácí výrobou. Moc jich nebude.Skrýt celý příspěveksematam: v seznam transferu vojenského materiálu SIPRI (http://armstrade.sipri.org/arm... z ČR do Ruska stojí u letadel poznámka L 410NG. Ale raději ...Zobrazit celý příspěvek
sematam: v seznam transferu vojenského materiálu SIPRI (http://armstrade.sipri.org/arm... z ČR do Ruska stojí u letadel poznámka L 410NG. Ale raději jsem tu poznámku z článku odstranil, aby nedocházelo k mystifikaci.Skrýt celý příspěvek
Trochu divné nazývat toto letadlo českým. Ruská firma, americké motory...trochu smutný příbéh
Slyšel jsem, že se o LET zajímá CSG, nevíte o tom někdo něco bližšího.Trochu divné nazývat toto letadlo českým. Ruská firma, americké motory...trochu smutný příbéh
Slyšel jsem, že se o LET zajímá CSG, nevíte o tom někdo něco bližšího.Ve středu 15. července 2015 proběhl na letišti v Kunovicích takzvaný „roll-out“ nového českého letadla společnosti Aircraft Industries. Jmenuje se L 410 NG, je určeno pro přepravu ...Zobrazit celý příspěvek
Ve středu 15. července 2015 proběhl na letišti v Kunovicích takzvaný „roll-out“ nového českého letadla společnosti Aircraft Industries. Jmenuje se L 410 NG, je určeno pro přepravu až 19 cestujících a dvou členů posádky. Podle výrobce je připraveno i na provoz v extrémních teplotních podmínkách.
Teoreticky teda tí Rusi NG mať môžu ale nezdá sa mi toSkrýt celý příspěvekJan Grohmann Jste si opravdu jist, že L-410NG již slouží u ruského letectva? Pokud je mi známo, tak sériová výroba L-410NG má být odstartována až v příštím roce. A bohužel ...Zobrazit celý příspěvek
Jan Grohmann
Jste si opravdu jist, že L-410NG již slouží u ruského letectva?
Pokud je mi známo, tak sériová výroba L-410NG má být odstartována až v příštím roce. A bohužel zatím nic nenasvědčuje tomu, že zrovna tyto letadla poputují k ruskému letectvu.
Mohl by jste prosím uvést zdroj informací ohledně L-410NG v ruském letectvu?
DěkujiSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...