České stíhačky JAS-39 Gripen získají přesné zbraně

Český JAS-39 Gripen
Česky JAS-39 Gripen. / Milan Nykodym , CC BY-SA 2.0

Česká republika na summitu NATO podepsala smlouvu na nákup 200 kusů „chytrých bomb“ PGM (Precision-Guided Munition) pro stíhačky JAS-39 Gripen. Munice je nakupována v rámci jednoho balíčku s Dánskem, Norskem, Španělskem, Portugalskem a Řeckem.

Dánské poučení

"Je to typický příklad takzvané chytré obrany, kterou NATO prosazuje," řekl český ministr Martin Stropnický k dohodě, pod niž se podepsal společně s partnery z Dánska, Norska, Španělska, Portugalska a Řecka.

Projekt vede Dánsko, které potřebuje doplnit a rozšířit zásoby přesné munice jak ve skladech, tak ve skladech evropských spojenců. Smlouva umožňuje, aby jednotlivé země v případě potřeby využily zásoby munice i z jiných zemí. Důvodem jsou především neblahé zkušenosti z bombardování Libye v roce 2011, kdy evropským vojenským letectvům rychle docházela přesná munice.

Celkově šest dánských stíhaček F-16 provedlo během bombardování Libye 274 vzletů a shodilo 494 přesně naváděných bomb. Podle dánského deníku Politiken daily se dánské letectvo obávalo, že nebude moc pokračovat v operacích, protože dochází munice.

"Dánské zkušenosti z leteckého provozu nad Libyi v roce 2011 ukázaly, že národní zásoby munice nejsou vždy dostačující ... a nemohou být snadno obnoveny v krátkém časovém horizontu během operace," řekl při současném podpisu mezinárodní smlouvy na nákup přesné munice generálporučík Per Pugholm Olsen, ředitel Dánského národního úřadu pro vyzbrojování. "Musíme usilovat o inovativní a flexibilní přístupy k dodávkám munice a konkrétně k přesně naváděné munici vzduch-země."

Český JAS-39 Gripen

Možnosti výzbroje JAS-39 Gripen; větší obrázek / SAAB

Paveway II nebo JDAM

Přesný typ nakupované munice nebyl oznámen. Podle tiskového oddělení NATO se však jedná o přesně naváděné bomby kategorie PGM (Precision-Guided Munition). Stíhačky JAS-39 Gripen sice mohou nést střely vzduch-země AGM-65 Maverick, ale ty patří do kategorie taktických střel vzduch-země AGTM (Air-to-Surface Tactical Missile).

Původní verze českých stíhaček JAS-39 Gripen neměla potřebné softwarové a hardwarové vybavení pro útoky na pozemní cíle. V rámci nové nájemní smlouvy jsou však české stíhačky modernizovány tak, aby mohly provádět přesné údery na pozemní cíle ve dne i v noci.

GBU-12 Paveway II

GBU-12 Paveway II / US Air Force

České stíhačky JAS-39 Gripen tak pro pozemní údery získají pravděpodobně přesně naváděné bomby Paveway II GBU -10/-12/-16 (Guided Bomb Unit -10/-12/-14) nebo Paveway III GBU -20/-24.

Přesně naváděné bomby Paveway II mají elektro-optickou naváděnou soustavu a Paveway III infračervenou naváděcí soustavu. Pro přesné navádění je však nutné ozařovat cíl laserem, buď z pozemního zdroje nebo pomocí zaměřovacího kontejneru.

Ostatně, pokud jsou zprávy prosakující do médii pravdivé, česká armáda plánuje pro stíhačky JAS-39 Gripen také nákup zaměřovacích kontejnerů schopných navádět bomby Paveway II.

 + GBU-10 Paveway II – Bojová hlavice Mk 84, 900 kg (2000 liber)

 + GBU-12 Paveway II – Bojová hlavice Mk 82, 225 kg (500 liber)

 + GBU-16 Paveway II – Bojová hlavice Mk 83, 450 kg (1000 liber)

 + GBU-22 Paveway III – Bojová hlavice Mk 82, 225 kg (500 liber)

 + GBU-24 Paveway III – Bojová hlavice Mk 84, 900 kg (2000 liber)

Foto: GBU-31 JDAM

GBU-31 JDAM / US Air Force

Druhou možností je nákup přesných bomb JDAM (Joint Direct Attack Munition), které se na cíl zaměřují pomocí navigačního GPS signálu. JDAM využívá stejné bojové hlavice (Mk 82/83/84) jako přesně naváděné bomby Paveway. JAS-39 Gripen je schopen shazovat JDAM bomby GBU-31/ -32/ -38.

+ GBU-31 JDAM - Bojová hlavice Mk-84, 900 kg (2000 liber)

+ GBU-32 JDAM - Bojová hlavice Mk-83, 450 kg (1000 liber)

+ GBU-38 JDAM - Bojová hlavice Mk-82, 225 kg (500 liber)

JAS-39 Gripen unese podvěsenou výzbroj až do celkové hmotnosti 4200 kg. Pot trupem lze umístit zaměřovací pouzdro nebo přidávanou nádrž. Na čtyři závěsníky pod křídla pak samotnou výzbroj, včetně zbraní země-vzduch. Na konci křídel je pak místo pro střely vzduch-vzduch.

Nákup přesných zbraní není levnou záležitostí. Před deseti lety Pentagon za každou JDAM bombu platil 40 000 dolarů (790 000 Kč), později cena klesla na 25 000 dolarů (495 000 Kč). Například GBU-12 Paveway II pak přijde na 22 000 dolarů (430 000 Kč). Samozřejmě hromadný nákup zbraní cenu výrazně snižuje.

Zdroj: NATODefenceWeb

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nový domov pro L-159 ALCA: Draken International

Vláda na svém zasedání ve čtvrtek schválila prodej 28 nepotřebných letounů L-159 ALCA americké ...

Slovensko uvažuje o stíhačkách JAS-39 Gripen

Ve slovenském letectvu již brzy doslouží letité stíhačky MiG-29AS/UBS. I přes částečnou modernizaci ...

MS 20: Modernizace stíhaček JAS-39 Gripen C/D

Švédská firma Saab vyvíjí a intenzivně nabízí na zahraničních trzích svou nejnovější stíhačku JAS-39 ...

Česká armáda modernizuje stíhačky JAS-39 Gripen

Vláda České republiky schválila v polovině března prodloužení pronájmu švédských stíhaček JAS-39 ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • J.D.
    19:45 16.10.2014

    D.i.p asi to je detail ale letadel máme 14 :D i ty 2 cviční spárky uměj střílet :) a to že nakoupíme až se něco bude dít. myslíte že teď někde ve skaldech čeká munice na to až ...Zobrazit celý příspěvek

    D.i.p

    asi to je detail ale letadel máme 14 :D i ty 2 cviční spárky uměj střílet :) a to že nakoupíme až se něco bude dít. myslíte že teď někde ve skaldech čeká munice na to až se uráčí nějaká ČR nakoupit???? Ne, budou je muset vyrobit a mezitím dojede jak těch 24 AMMRAMŮ tak i těch asi 100 až 200 SideWinderů djde a pak už jen zbývaj kanony :DSkrýt celý příspěvek

  • J. Alcatraz
    22:50 09.09.2014

    Má AČR ve skladech pro L159 vůbec nějaké rakety Vzduch-země(na kterou činost by měli být primárně vyzbrojeny) ať řízené nebo neřízené? Na fotkách jsem je viděl jenom se Sidewinder ...Zobrazit celý příspěvek

    Má AČR ve skladech pro L159 vůbec nějaké rakety Vzduch-země(na kterou činost by měli být primárně vyzbrojeny) ať řízené nebo neřízené? Na fotkách jsem je viděl jenom se Sidewinder nebo přídavnou nádrží. Pokud je to nákup aji pro alcy je to docela malý počet.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    13:24 07.09.2014

    Přesně tak. Jsme prostě kolonie, ale krásná. Kolem mě se točila středisková vesnička. Jdu se kochat se psem....když budu mít štěstí, tak mi třeba zase nad hlavou přeletí ohnivá ...Zobrazit celý příspěvek

    Přesně tak. Jsme prostě kolonie, ale krásná. Kolem mě se točila středisková vesnička. Jdu se kochat se psem....když budu mít štěstí, tak mi třeba zase nad hlavou přeletí ohnivá eskadra jako ve čtvrtek - 4x AH-64. Kdoví, jestli vedoucí stroj neřídil Mr. Cage.. :D
    --------------------
    abych nepůsobil tak rezignovaně - jediné v čem mi Ukra konflikt udělal radost bylo, že potvrdil nezastupitelnou účinnost dobře vyzbrojený a bojující infanterie v Evropském typu terénního krytu. A v tomhle snad jdeme nahoru (ne v počtech samozřejmě)...Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    13:15 07.09.2014

    Luky: jenže tenhle článek je svědectvím, že s tím dozásobením to není tak snadné.

    Luky: jenže tenhle článek je svědectvím, že s tím dozásobením to není tak snadné.

  • Luky
    12:59 07.09.2014

    co si pamatuju z hlavy, tak Amramů se bralo tuším 24ks. To je na jedno vyzbrojení jednomístných strojů...spárky poletí se Sidewindery :) Ale tak je jasný, že při hlídkování se ...Zobrazit celý příspěvek

    co si pamatuju z hlavy, tak Amramů se bralo tuším 24ks. To je na jedno vyzbrojení jednomístných strojů...spárky poletí se Sidewindery :)
    Ale tak je jasný, že při hlídkování se vystřelí výjimečně a v případě konfliktu se dozásobíme...Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    12:52 07.09.2014

    Paveway můžou použít i L-159, to je dobré. Takže to vlastně není nákup jen pro Gripeny. Nicméně mám za to, že je potřeba být schopný bránit vlastní vzdušný prostor a až pak můžem ...Zobrazit celý příspěvek

    Paveway můžou použít i L-159, to je dobré. Takže to vlastně není nákup jen pro Gripeny.
    Nicméně mám za to, že je potřeba být schopný bránit vlastní vzdušný prostor a až pak můžem myslet na opětování útoku a jak shazovat někomu bomby na hlavu. Takže logika je nejdřív udělat slušnou zásobu zbraní vzduch - vzduch a země - vzduch, takže hlavně rakety typu AMRAAM. Kolik jich máme?
    Bohužel koncept naší obrany je nakoupit výbavu abychom mohli někomu přidsmrdovat.Skrýt celý příspěvek

  • Nemo
    00:44 07.09.2014

    GAVL: no vida, to jsem přehlédl, to potom vychází obludné množství munice. A přitom ze zprovadajství by nezaujatý divák získal úplně jiný obraz - pár letek letadel vynucovalo ...Zobrazit celý příspěvek

    GAVL: no vida, to jsem přehlédl, to potom vychází obludné množství munice. A přitom ze zprovadajství by nezaujatý divák získal úplně jiný obraz - pár letek letadel vynucovalo bezletovou zónu a tu a tam shodili pár bomb na dělostřelectvo masakrující obyvatele měst. S těmito údaji získává tzv. bezletová zóna uplně jiný rozměr - šlo prakticky o vyhlazovací akci proti libyjské armádě. To se asi Rusové nestačili divit když na to koukali ze satelitu, čemuže to otevřeli stavidla....Skrýt celý příspěvek

  • Fous
    23:11 06.09.2014

    "Je to typický příklad takzvané chytré obrany, kterou NATO prosazuje,"

    Důvodem jsou především neblahé zkušenosti z bombardování Libye v roce 2011

    Ehm....

    "Je to typický příklad takzvané chytré obrany, kterou NATO prosazuje,"

    Důvodem jsou především neblahé zkušenosti z bombardování Libye v roce 2011

    Ehm....

  • GAVL
    22:41 06.09.2014

    Nemo zcela souhlas až na to, že těch pum 500 tam dle článku hodili jen Dáni a co pumy Britů a Frantíků a nakonec i Amíků. Pěkná ždímačka na prachy do kapes zbrojního ...Zobrazit celý příspěvek

    Nemo
    zcela souhlas až na to, že těch pum 500 tam dle článku hodili jen Dáni a co pumy Britů a Frantíků a nakonec i Amíků. Pěkná ždímačka na prachy do kapes zbrojního průmyslu.

    Proč to nekoupit a nenaházet někam bez zisku, dokonce se ztrátou, když to platí bezedná peněženka daňového poplatníka.Skrýt celý příspěvek

  • Nemo
    19:44 06.09.2014

    že mi to nedá - bylo použito skoro 500 chytrých bomb na zničení fungujícího státu a rozšíření radikálního islámu, který se teď bude ještě nákladněji potlačovat - další chytrou ...Zobrazit celý příspěvek

    že mi to nedá - bylo použito skoro 500 chytrých bomb na zničení fungujícího státu a rozšíření radikálního islámu, který se teď bude ještě nákladněji potlačovat - další chytrou municí...

    A k té munici pro nás - je to sice hezké gesto jenže máme poněkud málo použitelných letadel. A po prvním vážném střetu se obávám že by je už nemělo co nést do akce.Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    11:54 06.09.2014

    Paveway dokaží používat i bitevníky L-159.

    Paveway dokaží používat i bitevníky L-159.

  • green_korytnacka
    08:31 06.09.2014

    myslim ze jdam by siel vyrabat aj z nasich skladoviek. bolo by to chytre a za zlomok ceny.

    myslim ze jdam by siel vyrabat aj z nasich skladoviek. bolo by to chytre a za zlomok ceny.

  • semtam
    01:48 06.09.2014

    D.i.p

    Tohle spíš vnímám jako krev do žil našemu letectvu.

    D.i.p

    Tohle spíš vnímám jako krev do žil našemu letectvu.

  • D.i.p
    19:17 05.09.2014

    Mě přijde, že ten nákup je kvůli tomu, aby jsme si mohli příště někde zadovádět se spojencema. Máme puhých 12 nadzvukových letadel a v tak zoufalým počtu by jsme se s nimi měli ...Zobrazit celý příspěvek

    Mě přijde, že ten nákup je kvůli tomu, aby jsme si mohli příště někde zadovádět se spojencema. Máme puhých 12 nadzvukových letadel a v tak zoufalým počtu by jsme se s nimi měli soustředit na jedinou věc - obranu vzdušnýho prostoru ČR. Kdyby raději udělali řádné zásoby vzduch-vzduch.Skrýt celý příspěvek

  • Mrblauman
    13:02 05.09.2014

    200 kusů „chytrých bomb“ - To se docela předali, čekal jsem tak 30 kusů. :D

    200 kusů „chytrých bomb“ - To se docela předali, čekal jsem tak 30 kusů. :D

Načítám diskuzi...