Českem projede konvoj obrněných vozidel Stryker

Foto: Kolona Strykerů a doprovodných vozidel v Německu; větší foto / U.S. Army
Kolona Strykerů a doprovodných vozidel v Německu; ilustrační foto, větší foto / U.S. Army

Průjezd celkově 516 amerických vojáků v obrněných transportérech Stryker a doprovodných vozidlech přes české území schválila na svém pondělím zasedání vláda České republiky. Učinila tak v souladu s článkem 43 Ústavy ČR. Konvoj putující z cvičení v Estonsku překročí území na hranicích s Polskem. Podle ministra obrany Stropnického se jedná o "důkaz alianční jednoty a to nejmenší, čím můžeme přispět".

Úkazka amerického závazku aliančním spojencům

Přesun amerických vojáků a armádní techniky přitáhl již od počátku pozornost médií a posléze i veřejnosti, a to i přes to, že například v loňském roce se přes naše území přesunul větší počet zahraničních vojáků a přes tři sta kusů techniky. Také vzdušný prostor nad republikou je využíván k nácviku cvičných soubojů aliančních letounů.

Rozdíl dřívějších přesunů a konvoj Strykerů spočívá v medializaci, kterou rozpoutalo sdělení americké strany, že kromě testu údržby a servisu se bude jednat o "ukázku amerického závazku aliančním spojencům" a také ukázku mobility jednotek NATO. Právě demonstraci schopnosti rychlého přesunu označují někteří opoziční politici v čele s KSČM za "provokaci" a někteří aktivisté přímo za "okupaci".

Užití termínu "provokace" poněkud pokulhává ve srovnání počtu amerických vojsk a techniky z Pobaltí s "odvetným" cvičením nařízeným v uplynulých dnech ruským prezidentem Putinem, který v pondělí nařídil prověrku vojsk ruské Severní flotily o síle 40 tisíc mužů, 40 bojových lodí a 15 ponorek, přičemž neváhal vyhlásit stav bojové pohotovosti.

Z takto koncipovaných argumentů vyplývá, že zatímco by měly členské země NATO řešit svá opatření na lékárnických vahách, Rusko svá rozhodnutí váží na decimálce.

Na riziko, že se Rusko nebude chtít vzdát svého vlivu, upozornil v roce 2007 Václav Havel: "Rusko neví, kde začíná a kde končí. Rozpomíná se na své různé historické hranice a území, na nichž bylo přítomno - ať už jako carské nebo sovětské - považuje za své," řekl český exprezident pro Hospodářské noviny

Podle Havla je třeba "jednat s Ruskem jako s rovnocenným partnerem, ale z "jiného civilizačního okruhu", který vždy bude stát mimo Evropu."

Rovnocenné partnerství ale nemůže znamenat, že zatímco jedna země zabírá území a vyhrožuje jaderným arzenálem, druhá, byť menší se zřekne spojenců a nepustí na své silnice několik desítek aut. 

Strykery při přesunu v Německu

Přesun dle českého i mezinárodního práva

Avizovaný přesun Strykerů je skutečně signálem nejen pro občany ale i pro okolní státy, že je Česká republika respektovaným členem aliance, na jejímž území je pohyb vojenské techniky možný. O okupaci se ale v žádném případě nejedná, protože ke vstupu vojsk dojde v souladu jak s mezinárodním právem a plněním závazků vyplývající ze smlouvy s NATO, tak s vnitrostátním právem.

Děje se tak na základě článku 10 Ústavy ČR a Ústavního zákona č. 110/1998 Sbírky o bezpečnosti republiky. Naopak: Sabotáže a útoky na ústavnost republiky, včetně pokusů narušit její obranyschopnost, jsou dle § 310 odst. 1 trestního zákoníku sankcionovány v rozsahu 8 -12 let nebo propadnutí majetku. Totéž se týká i pokusu o zničení samostatnosti země. Znění prvního odstavce tohoto zákona bývá mylně vztahováno pouze k době válečného stavu: Citovaný odstavec se ale týká i doby míru.

Trestného činu sabotáže dle § 314 odst. 1 trestního zákoníku se může dopustit ten, kdo by "v úmyslu poškodit ústavní zřízení nebo obranyschopnost České republiky anebo poškodit mezinárodní organizaci zneužije svého zaměstnání, povolání, postavení nebo své funkce nebo se dopustí jiného jednání k tomu, aby:
a) mařil nebo ztěžoval plnění důležitého úkolu mezinárodní organizace, orgánu veřejné moci, ozbrojených sil nebo bezpečnostního sboru, hospodářské organizace nebo jiné instituce, nebo
b) způsobil v činnosti takového orgánu anebo takové organizace nebo instituce poruchu nebo jinou závažnou škodu"
 

Těm, kteří dostatečně neuvážili svoje aktivity nelze přičíst k dobru to, že si mylně interpretovali svobodu vyjádření názoru: i ten je třeba vyjádřit v souladu se zákonem. V právním státě je jakékoli jednání posuzováno dle zásady "Neznalost zákona neomlouvá".

Občané ale mají možnost vyjádřit svoji svoji vůli: Prostřednictvím poslanců či senátorů, jejichž nadpoloviční většina všech členů alespoň jedné z komor může zvrátit rozhodnutí vlády. Místo pořádání petic a protestů by bylo účelnější zpravit o své vůli svého zastupitele či příště vybrat jiného.

Aktivistům, kteří se o to pokoušejí například formou internetových výzev, je vhodné připomenout, že naplnění skutkové podstaty trestného činu rozvracení republiky i sabotáže stačí už stádium přípravy.

Elektronicky šířené výzvy k "občanské neposlušnosti" a případné útoky na vojenské cíle by mohl být hodnoceny jako snaha narušit obranu země. Nárok na svobodu slova je i v tomto případě limitován zákonem nejvyšší právní síly Ústavou, čl. 9, odst. 3, na jehož základě "Výkladem právních norem nelze oprávnit odstranění nebo ohrožení základů demokratického státu."

Takhle konvoj Strykerů uvidí čeští řidiči

Vážit svá slova

Problematicky v tomto směru působí i další uskupení, která na svých stránkách přímo zvou na území jak cizí vojska, tak politiky typu prezidenta Putina. K oficiální návštěvě hlavy státu je oprávněn prezident republiky.

Fakt, že je na fotografiích setkání hnutí pozvánka pro prezidenta Putina zvěčněn i poslanec Škromach (třetí osobou: Nejedná se o jeho oblíbené selfie, ale o fotografie třetí osoby) působí hodně rozporuplně: Poslanec a v případě Škromacha i senátor, slibuje při převzetí mandátu dodržovat zákony a Ústavu České republiky.

Spisovatel Jiří Pehe ve svém komentáři pro Novinky,cz případně poznamenává, že v době válečného stavu by mohla být některá vyjádření politiků hodnocena jako zrada. V době míru by bylo ale záhodno vážit slova i činy o to více. Ve chvílích, kdy prezident Ruska přiznává anexi Krymu s tím, že uvažoval použít jaderný arzenál pro získání území, není prostor pro zvažování ekonomických sankcí. 

Lídr krymských Tatarů, dlouholetý vězeň sovětských lágrů a disident Mustafa Džemilev na podzim 2014 řekl: „My jsme v 68. taky věděli, že protest proti okupaci Československa bude mít své následky. Já svůj protest přesto vyjádřil a dostal jsem za to 3 roky vězení. Odseděl jsem si 3 roky za Československo. A dnes, když byla okupována moje vlast, český prezident vyzývá k tomu, abychom se s anexí smířili. Důvod? Česká republika i jiné evropské země by svým protestem v podobě přísnějších sankcí mohly přijít o peníze.“

V případě, kdy by Česká republika rezignovala na demonstraci své suverenity, kterou vyjadřuje armáda a rezignovala na závazky plynoucí ze spojenectví, by dala všanc i svoji svébytnost. Její základy, demokratické zásady naší republiky, se rodily ve Spojených státech, kde byly 30. května 1918 podepsána v Pittsburghu Dohodu o společném státu.

Pokud byly v USA dány základy naší státnosti, kterou USA za téměř sto let nikdy nezpochybnily, ani nenarušily, není důvod, aby konvoj jejich několika desítek obrněných transportérů neprojel naší zemí.

Nahlásit chybu v článku


Související články

ANALÝZA: Důkazy ruské vojenské intervence na Ukrajině

Konflikt na Donbasu je již od svého počátku provázen diskuzí o zapojení Ruské armády. První tábor ...

NÁZOR: Věrohodné zdroje nejistoty

Redakce Armádní novin oslovila Mgr. Radoslavu Schmelzovou s nelehkou otázkou, o které přemýšlime ...

Angažmá Petra Pavla v NATO

Armádní generál a náčelník Generálního štábu Armády ČR Petr Pavel nastoupí 26. června 2015 na post ...

Evropské federální vojenské letectvo

Předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker se před pár dny vyslovil pro vytvoření společné ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • veterán
    10:14 18.03.2015

    Rád bych upozornil některé diskutující nevojáky. Není v silách a schopnostech některých krajských velitelství vůbec obeslat těch pár aktivních záložáků povolávacím rozkazem na ...Zobrazit celý příspěvek

    Rád bych upozornil některé diskutující nevojáky. Není v silách a schopnostech některých krajských velitelství vůbec obeslat těch pár aktivních záložáků povolávacím rozkazem na cvičení. NIKDY NEBUDEME JAKO ŠVÝCARSKO. Pro něj jsou fungující zálohy v systému obrany země důležité.Skrýt celý příspěvek

  • Superme
    10:02 18.03.2015

    Adanedhel - Ale noták. Však si to tu stačí pročíst a musíte sám vidět, že minimálně v jednom příspěvku toto padlo. Chtěl bych se Vás zeptat. Vy považujete vyjádření svého ...Zobrazit celý příspěvek

    Adanedhel - Ale noták. Však si to tu stačí pročíst a musíte sám vidět, že minimálně v jednom příspěvku toto padlo.

    Chtěl bych se Vás zeptat. Vy považujete vyjádření svého názoru jako ostudu? Alespoň tak jsem to pochopil. Ostuda přeci není vyjádřit svůj i(když jiný než mají třeba naše media) názor. Ano, nemyslím si, že by se na ty vojáky - kteří pouze plní své rozkazy - mělo něco házet nebo tak podobně. To by poté ostuda jistě byla. Ale pokud tam někdo příjde s nějakými nápisy, nebo je jen jednoduše vypíská, potom to přeci nebude ostuda, ale pouze vyjádření svého názoru. O tom snad ta demokracie - jak nám stále tvrdí - přeci je.

    Myslíte si, že Švýcarsko to bohatství získalo nic neděláním nebo korupcí? Myslíte si snad, že Švýcarsko to mělo zadarmo? Ne, oni si to vydřeli poctivou prací. Jsme si se Švýcarskem v mnohém podobní, jen tím nejdůležitějším - tedy poctivostí a nevazalstvím bohužel ne.

    Jinak Majdan začal konflikt na Ukrajině, proto si nemyslím, že by to bylo něco zbytečného.Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    10:02 18.03.2015

    Díky za článek, také mám názor, že musíme spoléhat na naši armádu, ale jako platného člena alianční obrany a bez podmínek se hlásit ke svým závazkům. Uvidíme jaké bude počasí a ...Zobrazit celý příspěvek

    Díky za článek, také mám názor, že musíme spoléhat na naši armádu, ale jako platného člena alianční obrany a bez podmínek se hlásit ke svým závazkům.
    Uvidíme jaké bude počasí a přesný čas průjezdu, možná bych vzal kluky zamávat amíkům, ale zatím to vypadá bohužel na všední den.Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    09:51 18.03.2015

    Supreme: To, že bychom se ubránili vlastními silami je holý nesmysl. Každý potenciální protivník, by nás rozmetal (resp. srazil na kolena) během pár dní. To je prostě holý fakt. A ...Zobrazit celý příspěvek

    Supreme: To, že bychom se ubránili vlastními silami je holý nesmysl. Každý potenciální protivník, by nás rozmetal (resp. srazil na kolena) během pár dní. To je prostě holý fakt. A můžeme být jak chceme hrdí patrioti a zpívat národní písničky do haleluja.
    Někde jsem četl (jsou to už ale roky), že dvě ruské stíhačky Su-35 by si poradily s českou protivzdušnou obranou, zasadily jaderné údery na všechny větší města a vrátili se zpátky.
    Vždyť jen ruské střely Iskander s doletem 300+ km můžou bezpečně vyřadit všechny naše elektrárny a vltavskou kaskádu od hranic. Jak se proboha chcete proti tomu sám bránit? Resp. kde chcete na to vzít?
    Nebo chceme hřešit jako Rakousko, že kolem nás jsou státy, které neváhají investovat miliardy do obrany a v podstatě tím dotují naší obranu? Ano, můžeme být černý pasažér a smát se pod nosem v hospodě, to je určitě možnost.

    Měli bychom rychle opustit naši falešné sebevědomí (takových je na hřbitovech plno), že jsme něco extra a že se ubráníme sami. Jedinou cestou je spolupráce s ostatně smyšlejícími státy.

    Navíc Švýcarsko, jako na pokladničku celého světa nemá nikdo zájem zaútočit. Se Švýcarském ČR nesrovnávejte, to je úplně jiný svět. Už jen kvůli jeho velmi výhodné geografické poloze.Skrýt celý příspěvek

  • Adanedhel
    09:48 18.03.2015

    Nikdo nechce aby tu byli "vítáni". Jen by bylo záhodno, aby nějaký dutohlav neudělal ostudu sobě nebo našemu národu (vím, takoví lidé vůbec slovo stud neznají) a aby někoho ...Zobrazit celý příspěvek

    Nikdo nechce aby tu byli "vítáni". Jen by bylo záhodno, aby nějaký dutohlav neudělal ostudu sobě nebo našemu národu (vím, takoví lidé vůbec slovo stud neznají) a aby někoho nezranil, ať už sám sebe nebo našeho vojáka, nebo cizího vojáka. Tyto neustálé kecy o tom, abychom byli jako Švýcarsko, opomíjejí fakt, že když dva dělají totéž, není to totéž. Nemáme ani banky střežící atronomické bohatství, nemáme ani zemi izolovanou ze všech stran a máme spoustu pofidérních jedinců, kteří by naši zemi prodali a ani by za to nic nehctěli. Takže pro to. Řeči o Majdanu už jsou jen taková prázdná floskule.Skrýt celý příspěvek

  • Superme
    09:38 18.03.2015

    Mohl by mi někdo říct jeden jediný důvod, proč bychom tu měli Američany vítat? Dobře, ať si projedou, pokud zde nezůstanou. Upřímně se ale děsím názorů typu "mohli by se zde i ...Zobrazit celý příspěvek

    Mohl by mi někdo říct jeden jediný důvod, proč bychom tu měli Američany vítat? Dobře, ať si projedou, pokud zde nezůstanou. Upřímně se ale děsím názorů typu "mohli by se zde i usadit". Jedna část tleskala v minulosti komunistům, ta druhá část dnes tleská Američanům a bohužel, ta 3, která zde nechce ani jedny je v menšině. Evidentně jsme si zvykli na jednu věc - být vazaly.

    Místo toho, abychom se stále spoléhali na USA, bychom se měli vydat stejným směrem, kterým se vydalo Švýcarsko (jeden z mála důvodů, proč je tam, kde je). My bychom se měli zaměřit na svou vlastí obranyschopnost, né se spoléhat na někoho jiného.

    Jinak souhlasím s Lukym. Nějaký článek o Majdanu by se mi také líbil.Skrýt celý příspěvek

  • jancz
    09:26 18.03.2015

    jako by nestačilo jak se zapsal do podvědomí světa V. Klaus (Mr. propiska) a co dělá a jak se chová M. Zeman, teď ještě k tomu budou dělat hloupé protesty i normální občané, obrat ...Zobrazit celý příspěvek

    jako by nestačilo jak se zapsal do podvědomí světa V. Klaus (Mr. propiska) a co dělá a jak se chová M. Zeman, teď ještě k tomu budou dělat hloupé protesty i normální občané, obrat o 180 stupňů oproti První republice, kam jsme to dopracovali jako národSkrýt celý příspěvek

  • jancz
    09:21 18.03.2015

    byl jsem se podívat na FB stránku skupiny Přátelé Ruska, stačilo mi pár minut pročítat komentáře.... opravdu mi tohle vadí, a stydím se za to, je mi hrozně z představy, že by ...Zobrazit celý příspěvek

    byl jsem se podívat na FB stránku skupiny Přátelé Ruska, stačilo mi pár minut pročítat komentáře....

    opravdu mi tohle vadí, a stydím se za to, je mi hrozně z představy, že by tito lidé měli někde na cestě vytvořit zátaras a začali dělat problémy projíždějícímu konvoji, protože pak to uvidí celý svět a co si o tom bude myslet, bude to hodně trapné

    doufám, že k tomu nedojde :-/Skrýt celý příspěvek

  • Adanedhel
    08:45 18.03.2015

    No jo, on někdo haraší paragrafy a někdo haraší jadernýma zbraněma. Luky, a ostatní Kremrole, je ale vidět, že vás to tady baví, protože jinak byste sem nechodily a netrávili svůj ...Zobrazit celý příspěvek

    No jo, on někdo haraší paragrafy a někdo haraší jadernýma zbraněma. Luky, a ostatní Kremrole, je ale vidět, že vás to tady baví, protože jinak byste sem nechodily a netrávili svůj čas.Skrýt celý příspěvek

  • TomScharf
    08:43 18.03.2015

    Větší otázka ovšem je, kolik z těchle příšernejch a pomocí korupce koupenejch plechovek se jménem Stryker, se na našem území sesype. No snad nebudou muset vyjet menší kopeček nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    Větší otázka ovšem je, kolik z těchle příšernejch a pomocí korupce koupenejch plechovek se jménem Stryker, se na našem území sesype. No snad nebudou muset vyjet menší kopeček nebo snad jedna z těch super XML1500 nerupne.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    08:35 18.03.2015

    Bezva článek. Američany vítám, mohli by se tu i usadit. Na rozdíl od SA by nám to prospělo i ekonomicky. Celkem dost mi vadí, že prezident Zeman nechce přiznat chybu, takže trvá na ...Zobrazit celý příspěvek

    Bezva článek. Američany vítám, mohli by se tu i usadit. Na rozdíl od SA by nám to prospělo i ekonomicky. Celkem dost mi vadí, že prezident Zeman nechce přiznat chybu, takže trvá na tom, že Rusové na Ukrajině nejsou, i když to sami Rusové nakonec přiznávají. Ruská technika s ruskou posádkou (byť na dovolené) je prostě ruská invaze. Také zdůvodnění cesty do Moskvy 9.května je poněkud nepřesné. Při osvobozování ČSR nepadlo 150tis. Rusů (jak cestu zdůvodňuje Ovčáček na twitteru), ale 150tis. sovětských vojáků, tedy pestrá směs národností, v neposlední řadě i desítky tisíc Ukrajinců. Zeman by proto stejně tak dobře mohl uctít jejich památku v Kijevě, Minsku, Tbilisi atd...Popřípadě by mohl uctít památku desítek tisíc občanů ČSR, kteří byli ihned po skončení války odvlečeni do SSSR, aniž by se čehokoliv dopustili.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    08:34 18.03.2015

    Harašení paragrafy je tu novinkou. Bylo by taky fajn udělat právní rozbor Majdanu, když se tak vyznáte. Nebo analyzovat neustálé útoky na hlavu státu ze strany ČT a jiných zarytých ...Zobrazit celý příspěvek

    Harašení paragrafy je tu novinkou. Bylo by taky fajn udělat právní rozbor Majdanu, když se tak vyznáte. Nebo analyzovat neustálé útoky na hlavu státu ze strany ČT a jiných zarytých "aktivistů".

    K tomu historickému exkurzu bych jen rád poznamenal, že Američané demokracii nevynalezli. Že ji ale ve svém mladém státě v určité formě zavedli je samozřejmě chválihodné. Před 14 lety ji ale uřízli ruce a nohy. To spolu s faktem, že nejvlivnější instituce (např.FED) jsou v rukou několika rodů, dává jejich formě demokracie nádech oligarchie. Je to vlastně mediokratická oligarchie s možností výběru politiků.

    A Rusáci jsou jak Pandořani - divocí, násilničtí, jsou prostě jiný civilizační okruh. Oni také byli tak arogantní, asi protože byli silnější? (stačí si srovnat velikost). Jejich klanové uspořádání a silná vrozená agresivita jim dávala bezprecedentní nutkání útočit na civilní a neozbrojené stroje. Nevzdělatelná rasa, která kvůli svým vládcům nebyla schopna přijmout nataženou ruku s pomocí a podporou na vybudování infrastruktury a demogracijé.Skrýt celý příspěvek

  • Adanedhel
    08:28 18.03.2015

    Ještě bych rád podotkl, že letos bude přes naši republiku přejíždět i armáda RF a ČLR, to aby to nebylo některým líto. Můžu zde dát link, ale dokument je v PDF ...Zobrazit celý příspěvek

    Ještě bych rád podotkl, že letos bude přes naši republiku přejíždět i armáda RF a ČLR, to aby to nebylo některým líto. Můžu zde dát link, ale dokument je v PDF http://img.cz.prg.cmestatic.co... Skrýt celý příspěvek

  • Vrata
    08:26 18.03.2015

    upozornen autorce:
    1.chybka v nadpisu (Strkyer)
    2. vozidel v kolone neni 516 ale pouze cca 118 - pres 500 je pocet prevazenych vojaku. (dle Lidovych novin)

    upozornen autorce:
    1.chybka v nadpisu (Strkyer)
    2. vozidel v kolone neni 516 ale pouze cca 118 - pres 500 je pocet prevazenych vojaku. (dle Lidovych novin)

  • Adanedhel
    08:06 18.03.2015

    Velmi článeck chválím a souhlasím s ním. Souhlasím i se samotným aktem projetí onoho konvoje. Facebooková skupina Přátelé Ruska v české republice otevřeně plánují ozařováni vozidel ...Zobrazit celý příspěvek

    Velmi článeck chválím a souhlasím s ním. Souhlasím i se samotným aktem projetí onoho konvoje. Facebooková skupina Přátelé Ruska v české republice otevřeně plánují ozařováni vozidel laserovými ukazovátky, manifestace na různých místech v uniformách LM, zaznívají zde výroky "půjdu se na ně podívat, abych jim plivl do ksichtu" a podobně. Ta skupina je veřejná, takže to může číst kdokoli. Já jen doufám, že žádný z nich svoje silácké výroky nedotáhne do konce. Doufám, že celá operace proběhne bez problémů a bez nehod.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 10 z 10