Česko-německá spolupráce v oblasti obranného průmyslu přinese českým firmám zakázky za 35 mld. Kč.

BVP Puma; větší foto / PSM

Praha, 14. listopadu 2017: Největší německé zbrojovky uspořádaly v Praze setkání s cílem identifikovat vhodné české partnery pro budoucí spolupráci v oblasti obranného průmyslu. Podíl na výrobě bojového vozidla pěchoty (BVP) PUMA by mohl českým firmám přinést zakázky v hodnotě 35 mld. Kč, dále přísun unikátního technologického know-how, stejně jako podíl na dodávkách do ostatních zemí EU na desítky let.

Participace českého průmyslu se však netýká pouze projektu PUMA, ale poskytuje i možnost uplatnění v širším portfoliu zbraňových platforem využívaných německým Bundeswehrem i jinými armádami. Uveďme například tanky Leopard-2, houfnice PzH-2000 a mnohé další nejmodernější zbraňové systémy evropské provenience.

Průmyslového setkání v hotelu Diplomat Praha v rámci dne Česko-Německé spolupráce v oblasti obranného průmyslu se účastnilo více než 30 českých firem. Hlavním cílem setkání bylo identifikovat vhodné partnery a nastínit možné modely budoucí spolupráce.

„Stejně jako je ČR centrem evropského automobilového průmyslu, mohlo by se v dohledné době stát i průmyslovým centrem evropského obranného průmyslu. Velmi oceňujeme špičkovou kvalitu českých firem a uvažujeme o tom, že do ČR přesuneme část výrobních i vývojových kapacit," říká Mathias Kraus, šéf obchodu a marketingu ze společnosti PSM.

Konsorcium PSM je společný podnik koncernů Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall Landsysteme. Vyrábí BVP PUMA, které je součástí tendru na přezbrojení Armády České republiky. Konsorcium je připraveno zapojit do výroby BVP PUMA významné české firmy a využít jejich kapacit nejen pro případné dodávky pro českou armádu, ale i pro německý Bundeswehr a armády ostatních zemí EU/NATO. Objem vzájemné spolupráce může v horizontu 3 let přesáhnout hodnotu 35 miliard Kč. Spolupráce otevírá potenciál i pro transfer nejmodernějších technologií do ČR.

„K ochraně nejlepších bojových vozidel pěchoty na světě používáme nejlepší pancířové systémy, které kombinují různé technologie, jako např. vícevrstvé pancíře, tzv. AMAP, nebo explozivní reaktivní pancíře (ERA). S těmito pasivními a aktivními pancířovými systémy dosahujeme nejvyšších úrovní ochrany našich vojáků proti zbraním středního kalibru, protitankovým řízeným střelám, protitankovým minám a IED. Uvažujeme o distribuci této technologie do České republiky," doplňuje Mathias Kraus ze společnosti PSM.


Power-pack BVP PUMA; větší foto / PSM

BVP PUMA je komplexní a systémové řešení pro mechanizované jednotky. Zahrnuje logistiku, podpůrné vybavení, do funkčního celku sladěné a ověřené zbraňové systémy, elektronické systémy, výcvikové programy, simulátory, i podpůrné programy výrobce po celou dobu provozu vozidel. Zároveň se nejedná pouze o bojové vozidlo pěchoty, ale o komplexní integrovaný bojový systém společně s tanky a bitevními vrtulníky k vytvoření mohutné bojové síly s maximálním využitím předností všech těchto bojových prostředků.

Vývoj vozidla začal v roce 2002, první prototyp vznikl v roce 2005 a roku 2015 jej zařadil do výzbroje německý Bundeswehr. Celých deset let bylo věnováno detailnímu testování, aby vozidlo splnilo požadavky na BVP budoucnosti s výhledem na použití během dalších 40-50 let ve všech budoucích formách konfliktů. PUMA je zcela nová bojová platforma.

Nejedná se o další modernizaci vozidla, které by konstrukčně vzniklo na konci minulého století, ale o zcela novou technologickou a vývojovou generaci moderního bojového prostředku, kde ochrana osádky a zároveň bojová síla jsou hlavním přednostmi. BVP PUMA se již úspěšně účastnil testů AČR ve Vyškově, VIP prezentace v Přáslavicích či brněnského veletrhu IDET 2017.

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku


Související články

Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků T-72M4 CZ. Nyní lze poměrně levně na leasing získat ...

Německo navyšuje počet provozovaných tanků Leopard 2

Německé ozbrojené síly získají v příštích letech 104 "nových" tanků Leopard 2A7V. Stroje vzniklé ...

Modernizace vozidel Puma pro Bundeswehr

Bundeswehr uzavřel smlouvu se společností Rheinmetall na modernizaci bojových vozidel pěchoty Puma. ...

BVP Puma pro Armádu ČR - průmysl, výcvik, cena a spolehlivost

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje za nakup 210 nových bojových vozidel pěchoty (BVP) a dalších ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • petres
    17:38 27.11.2017

    Jura99 jenom upřesnění ke Kawasaki C-2. Je to stejná kategorie jako A-400, má stejnou nosnost. Těch 60 t je výmysl české Wikipedie, to by se již blížil C-17 (mimochodem C-2 je ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99
    jenom upřesnění ke Kawasaki C-2. Je to stejná kategorie jako A-400, má stejnou nosnost. Těch 60 t je výmysl české Wikipedie, to by se již blížil C-17 (mimochodem C-2 je někdy nazýván jako malý C-17 - 2 vs 4 motory, podobné tvary). Vývoj tohoto letounu sledují několik let a zatím vypadá dobře, bez technických problémů. Jenom mne nepříjemně překvapila poslední uváděná cena (ale to dělá ten započítaný vývoj). Předtím to vypadalo, že bude o něco málo levnější než A-400).Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    09:02 27.11.2017

    Juro, s tou Šlechtovou jste mě rozsekal :-D Myslíte, že když jí řeknou, že se na to Kawasaki vejdou dva panduři, že si prostě bude myslet, že je to dvoumístná mašina? ;-)

    Juro, s tou Šlechtovou jste mě rozsekal :-D Myslíte, že když jí řeknou, že se na to Kawasaki vejdou dva panduři, že si prostě bude myslet, že je to dvoumístná mašina? ;-)

  • Rase
    08:53 27.11.2017

    Starlight: nedělej z našich koumáků neználky. Ono zrovna Vojenský výzkumný ústav (VVU) v Brně vyvíjel nemálo z oněch speciálních panířů "AMAP" - konkrétně AMAP-T (transparency) - ...Zobrazit celý příspěvek

    Starlight:
    nedělej z našich koumáků neználky. Ono zrovna Vojenský výzkumný ústav (VVU) v Brně vyvíjel nemálo z oněch speciálních panířů "AMAP" - konkrétně AMAP-T (transparency) - tedy neprůstřelné sklo a i nějaké keramické. To jsou projekty co financuje EDA a to že výsledek odkupuje IBD Deisenroth Engineering je jejich věc. Stejně dobře by je mohly vyrábět i tuzemské firmy, ale ty očividně nemají zájem, prostředky nebo výrobní kapacity.
    Jinak VVU Brno spolupracuje s Univerzitou obrany, VUT Brno, Masarykovou univerzitou Brno, Akademií věd ČR a s předními českými výrobci zbraní, munice a ochranných prostředků.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    08:15 27.11.2017

    Dušan: jak píše Rase, ty dvě CASA nejspíš budou a nemá to mít vliv na pořízení či nepořízení většího letadla. To Kawasaki je velký stroj, hned pro dva Pandury a hmotnost nákladu ...Zobrazit celý příspěvek

    Dušan: jak píše Rase, ty dvě CASA nejspíš budou a nemá to mít vliv na pořízení či nepořízení většího letadla. To Kawasaki je velký stroj, hned pro dva Pandury a hmotnost nákladu 60t (např. KC-390 má 26t, C-130 20t, A-400M 37t). Ovšem nejspíš to je v té rovině, že se v Dubaji na výstavě to Kawasaki našim "hodně líbilo". To má k nákupu sakra daleko. Šlechtová je fanda do motorek, značka Kawasaki by ji mohla zaujmout a nemuselo by jí dojít, že se nekupuje motorka ale letadlo :-).
    Pronájem německých A-400M s německými posádkami má pro nás asi stejný význam jako pronájem ukrajinských Ruslanů, záleží kdo bude levnější.Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    23:57 26.11.2017

    @ Dušan Můžeš být konkrétní v tom, který český zbrojní podnik (minus VÚT) tady bude asi něco mít společného s pancéřováním Pumy a na čem přesně pak bude těžit? Jak si ...Zobrazit celý příspěvek

    @ Dušan

    Můžeš být konkrétní v tom, který český zbrojní podnik (minus VÚT) tady bude asi něco mít společného s pancéřováním Pumy a na čem přesně pak bude těžit?

    Jak si konkrétně představuješ úlohu Univerzity obrany na realizaci výroby nových bojových vozidel pěchoty a variant?

    P.S.: Všichni zpátky na stromy. Němci ani nikdo jiný tady žádné nové haly, fabriky, výzkumná a vývojová centra stavět nebudou. Budou využívat už existujících schopností našich podniků a ústavů. Pokud bude některý z těchto českých subjektů skočit o nějaký malý technologický level nebo několik levelů výše bude si muset příslušný český subjekt zainvestovat ze svého (s tím, že si to splatí ze sériových zakázek). Jen bude mít výhodu v tom, že mu vítěz soutěže poradí, co potřebuje, aby se neinvestovala naslepo.

    Nepočítejte, že se k nám nedostane klíčové know-how a duševní vlastnictví. Budou to pro nás jen „černé skřínky“, které budeme podle jejich dokumentace vyrábět (respektive jen komponenty do vyšších sestav), možná se české podniky dozví něco nového o technologii výroby, kontrole kvality. Ale drtivé většiny součástí a sestav zůstane tajemstvím, jak je to navrženo, spočítáno, zkoušeno, atd. Navíc ze zkušenosti vím, že to detailní pohled na některé nové věci bude na českou stranu působit, jako by spatřila UFO, bez šance něco takového pochopit, natož replikovat.

    P.S.: Protože není jasné, kdo a kdy (!) vyhraje, tak všechno je stále v teoretické rovině i pro český průmysl. Kromě různých memorand, nikdo nemá žádné reálné smlouvy, zakázky a reálné peníze související s novými BVP. Tedy nikdo nic nepřipravuje, nic zbytečně neinvestuje.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    22:18 26.11.2017

    článek EURA je dost zveličený ve více směrech An unnamed engineer involved in the KC-390 project stated to Brazilian Aero Magazine that part of the test measuring equipment in ...Zobrazit celý příspěvek

    článek EURA je dost zveličený ve více směrech

    An unnamed engineer involved in the KC-390 project stated to Brazilian Aero Magazine that part of the test measuring equipment in the main cabin came loose, sliding to the rear of the cabin. This would have caused a shift in the aircraft's centre of gravity at a critical phase of flight.
    Embraer did not confirm this and stated that the cause of the loss of altitude is still under investigation.Skrýt celý příspěvek

  • Dušan
    21:39 26.11.2017

    To Rase: ano, o pronájmu německých A-400M se také nějakou dobu mluví, těžko ale říci jak to dopadne. Spíše si ale budeme ty letouny pronajímat na jednotlivé úkoly přímo od ...Zobrazit celý příspěvek

    To Rase: ano, o pronájmu německých A-400M se také nějakou dobu mluví, těžko ale říci jak to dopadne. Spíše si ale budeme ty letouny pronajímat na jednotlivé úkoly přímo od německého letectva než, že bychom na ně vycvičili naše české osádky.

    Co se týče pancéřování PUMY, tak právě tyto technologie by bylo perfektní, společně s výrobou tohoto vozidla dostat k nám do Čech, do zbrojních podniků, do výzkumných ústavů (VTÚ apod), na naší Universitu obrany. Našich firem je tu spousta co by z toho mohlo těžit na dalších mnoho let do budoucna a následně nejen pro účely výroby PUMA jako takové, ale i na jiné projekty, např modernizační balíčky Pandur, Titus apod.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    21:09 26.11.2017

    Dušan: Embraer KC-390 nedávno pohořel s podivnou závadou, kvůli níž testovaný letoun téměř havaroval. Další CASA jsou téměř jisté, ale tohle je trochu jiná kategorie. zdá se že ...Zobrazit celý příspěvek

    Dušan:
    Embraer KC-390 nedávno pohořel s podivnou závadou, kvůli níž testovaný letoun téměř havaroval. Další CASA jsou téměř jisté, ale tohle je trochu jiná kategorie. zdá se že zástupci se o C-2 docela zajímají. Alternativou je pronájem letounů Airbus A400M. Tato možnost se taky řešila, ale co vím, tak němci ještě nepřišli s oficiální nabídkou.
    Puma měla naposled osazené bloky AMAP-B (proti kinetický střelám) a AMAP-SC (proti kumulativním střelám). Jinak díky za informace.Skrýt celý příspěvek

  • Dušan
    20:50 26.11.2017

    To Jura99: to je poměrně překvapivé zjištění. Ono totiž si MO ČR dlouhodobě pohrávalo s myšlenkou zakoupit v této kategorii brazilský letoun Embraer KC-390 který má jít příští rok ...Zobrazit celý příspěvek

    To Jura99: to je poměrně překvapivé zjištění. Ono totiž si MO ČR dlouhodobě pohrávalo s myšlenkou zakoupit v této kategorii brazilský letoun Embraer KC-390 který má jít příští rok do sériové výroby. Náš průmysl se na jeho přípravách také podílel, konkrétně tuším Aero Vodochody a Latecoere z Letňan. myslím ale, že se nakonec AČR stejně vydá cestou nákupu dalších letounů CASA a z tohoto mráčku pršet nebude.

    To Rase: Na dodávkách pancéřování pro podvozek BVP PUMA se podílí několik německých firem. Různé typy pancířů typu AMAP jsou dodávány společností Deisenroth, Rheinmetall dodává pasivní pancéřování Chempro, Dynamit Nobel má zodpovědnost za složené výbušné pancéřování (údajně jde o další generaci ERA uzpůsobenou proti tandemovým kumulativním hlavicím, ne jen o krabičku s plastickou trhavinou známou z našich T-72M4CZ) a Geke je zodpovědná za proti minovou ochranu spodní části vozidla. Němci musí tuto modularitu pancéřování zcela jistě mít připravenou i na jiné podvozky PUMA které připravují do výroby s její druhou sérií.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    20:23 26.11.2017

    Teď jsem našel, že Puma byla od počátku navržena pro použití modulárního pancéřování a tak je základní konstrukce korby vyrobena metodou "Dünnblech-Biegetechnologie" (thin metal ...Zobrazit celý příspěvek

    Teď jsem našel, že Puma byla od počátku navržena pro použití modulárního pancéřování a tak je základní konstrukce korby vyrobena metodou "Dünnblech-Biegetechnologie" (thin metal bending technology), tedy technologie ohýbání "tenkých" plechů. Ta šetří velké množství svárů, má pozitivní vliv na hmotnost a strukturální pevnost. V podstatě by tak neměl být problém vyrábět ony specializované verze, jelikož základní korba nemusí být posvařovaná z pancéřových plátů.

    Kawasaki C-2 by byly hodně zajímavé a byl bych rád, kdyby sme s Japonci začali víc spolupracovat. Přeci jen přidat k technologiím od Němců i technologie od Japonců by byl nářez. Když se zasním, tak takový podvozek Pumy s věží z tanku Type 10 by byl nářez - berte to s rezervou, ale i tak :))Skrýt celý příspěvek

  • Dušan
    19:24 26.11.2017

    To KOLT: ano díky, přesně tak. To Argel: jak psal již KOLT já jsem samozřejmě nemyslel šrot = ruská vojenská pozemní technika. Pokud bych tady psal, že Terminator, Kurganěc, ...Zobrazit celý příspěvek

    To KOLT: ano díky, přesně tak.

    To Argel: jak psal již KOLT já jsem samozřejmě nemyslel šrot = ruská vojenská pozemní technika. Pokud bych tady psal, že Terminator, Kurganěc, BMP-3, Koalicia nebo Armata je šrot, tak bych asi ztratil soudnost. Pokud bych to přirovnal k západní technice, tak pokud by měla AČR dnes ve výzbroji ještě M-60A3CZ nebo M-113M-4 CZ, tak by to byl také šrot, o tom žádná.
    A k tomu, aby za 3-5 let měla AČR k dispozici svou vlastní protiváhu těch ruských zbraní vyjmenovaných výše nemůže do nekonečna používat pseudomodernizované T-72M4CZ, BVP-2, plánovat přejít na BVP Šakal, střílet modernizovanými Danami z konce 70. let apod. To opravdu budeme všem jen k smíchu.

    Pokud ale bude mít AČR ve své výzbroji třeba Pumu o které je tento článek, tak to samozřejmě vzbudí u potencionálních protivníků úplně jiný respekt a dodá konečně prestiž i našim mechanizovaným jednotkám v zahraničních misích, cvičeních, případně soutěžích. Navíc se dostane do našeho zbrojního průmyslu zcela nový vítr a můžeme velmi rychle akcelerovat v dosud nám nedostupných technologiích, financování náročných projektů (nejen EDA) a provázat se mnohem více na další zakázky zajišťované Německem a na něj navázanými státy, které s ním velmi těsně spolupracují ve vyzbrojovacích nebo vývojových programech (Holandsko, Belgie, Dánsko, Francie atd.)Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    17:05 26.11.2017

    Na euru píšou o zájmu AČR o dopravní Kawasaki C-2. To by byla bomba, ale už je to celkem velký letadlo, větší než A-400...Šlechtový bych se tak nebál, je dost urputná, viz. jak ...Zobrazit celý příspěvek

    Na euru píšou o zájmu AČR o dopravní Kawasaki C-2. To by byla bomba, ale už je to celkem velký letadlo, větší než A-400...Šlechtový bych se tak nebál, je dost urputná, viz. jak skočila po Rossim nebo jak prosadila novelu stavebního zákona, kde zrušili spolkům právo účasti v řízeních, to jí museli developeři pochválit.Skrýt celý příspěvek

  • Takeda
    16:54 26.11.2017

    Kolt: Souhlas.

    Kolt: Souhlas.

  • Argel
    13:47 26.11.2017

    KOLT, tak to jsem rád, že jsme si vyrozuměli a potom se Vám omlouvám.

    KOLT, tak to jsem rád, že jsme si vyrozuměli a potom se Vám omlouvám.

  • KOLT
    13:42 26.11.2017

    Argel, jenže Dušan to psal právě o té staré ruské technice, která skutečně šrot je. Ne proto, že je ruská, ale protože je stará a moc se o ni nepečovalo (čímž nepopírám snahu ...Zobrazit celý příspěvek

    Argel, jenže Dušan to psal právě o té staré ruské technice, která skutečně šrot je. Ne proto, že je ruská, ale protože je stará a moc se o ni nepečovalo (čímž nepopírám snahu vojáků od té techniky, ale když není zájem nahoře, nemůžete dole čekat zázraky). On nenapsal, že je šrot, protože je ruská. Napsal ale, že je chybou, že stále máme spoustu ruské techniky. Což je pravda jak v tom smyslu, že používáme techniku státu, který nás označuje za svého hlavního nepřítele, tak v tom smyslu, že většina té techniky je stará, takže je to šrot.

    OT: Máme takové politiky, jaké jsme si zvolili. Demokraticky, takže žádná pseudodemokracie. Zatím ještě to demokracie je, ačkoliv Babiš se vcelku obstojně snaží, aby ji podkopal. Že mu na to lidi skočili je jejich blbost. A ačkoliv si o spoustě našich politiků myslím jen to nejhorší, tak s komunistickými pohlaváry bych to nesrovnával, to byla jiná liga...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 11 z 24