Česko-německá spolupráce v oblasti obranného průmyslu přinese českým firmám zakázky za 35 mld. Kč.

BVP Puma; větší foto / PSM

Praha, 14. listopadu 2017: Největší německé zbrojovky uspořádaly v Praze setkání s cílem identifikovat vhodné české partnery pro budoucí spolupráci v oblasti obranného průmyslu. Podíl na výrobě bojového vozidla pěchoty (BVP) PUMA by mohl českým firmám přinést zakázky v hodnotě 35 mld. Kč, dále přísun unikátního technologického know-how, stejně jako podíl na dodávkách do ostatních zemí EU na desítky let.

Participace českého průmyslu se však netýká pouze projektu PUMA, ale poskytuje i možnost uplatnění v širším portfoliu zbraňových platforem využívaných německým Bundeswehrem i jinými armádami. Uveďme například tanky Leopard-2, houfnice PzH-2000 a mnohé další nejmodernější zbraňové systémy evropské provenience.

Průmyslového setkání v hotelu Diplomat Praha v rámci dne Česko-Německé spolupráce v oblasti obranného průmyslu se účastnilo více než 30 českých firem. Hlavním cílem setkání bylo identifikovat vhodné partnery a nastínit možné modely budoucí spolupráce.

„Stejně jako je ČR centrem evropského automobilového průmyslu, mohlo by se v dohledné době stát i průmyslovým centrem evropského obranného průmyslu. Velmi oceňujeme špičkovou kvalitu českých firem a uvažujeme o tom, že do ČR přesuneme část výrobních i vývojových kapacit," říká Mathias Kraus, šéf obchodu a marketingu ze společnosti PSM.

Konsorcium PSM je společný podnik koncernů Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall Landsysteme. Vyrábí BVP PUMA, které je součástí tendru na přezbrojení Armády České republiky. Konsorcium je připraveno zapojit do výroby BVP PUMA významné české firmy a využít jejich kapacit nejen pro případné dodávky pro českou armádu, ale i pro německý Bundeswehr a armády ostatních zemí EU/NATO. Objem vzájemné spolupráce může v horizontu 3 let přesáhnout hodnotu 35 miliard Kč. Spolupráce otevírá potenciál i pro transfer nejmodernějších technologií do ČR.

„K ochraně nejlepších bojových vozidel pěchoty na světě používáme nejlepší pancířové systémy, které kombinují různé technologie, jako např. vícevrstvé pancíře, tzv. AMAP, nebo explozivní reaktivní pancíře (ERA). S těmito pasivními a aktivními pancířovými systémy dosahujeme nejvyšších úrovní ochrany našich vojáků proti zbraním středního kalibru, protitankovým řízeným střelám, protitankovým minám a IED. Uvažujeme o distribuci této technologie do České republiky," doplňuje Mathias Kraus ze společnosti PSM.


Power-pack BVP PUMA; větší foto / PSM

BVP PUMA je komplexní a systémové řešení pro mechanizované jednotky. Zahrnuje logistiku, podpůrné vybavení, do funkčního celku sladěné a ověřené zbraňové systémy, elektronické systémy, výcvikové programy, simulátory, i podpůrné programy výrobce po celou dobu provozu vozidel. Zároveň se nejedná pouze o bojové vozidlo pěchoty, ale o komplexní integrovaný bojový systém společně s tanky a bitevními vrtulníky k vytvoření mohutné bojové síly s maximálním využitím předností všech těchto bojových prostředků.

Vývoj vozidla začal v roce 2002, první prototyp vznikl v roce 2005 a roku 2015 jej zařadil do výzbroje německý Bundeswehr. Celých deset let bylo věnováno detailnímu testování, aby vozidlo splnilo požadavky na BVP budoucnosti s výhledem na použití během dalších 40-50 let ve všech budoucích formách konfliktů. PUMA je zcela nová bojová platforma.

Nejedná se o další modernizaci vozidla, které by konstrukčně vzniklo na konci minulého století, ale o zcela novou technologickou a vývojovou generaci moderního bojového prostředku, kde ochrana osádky a zároveň bojová síla jsou hlavním přednostmi. BVP PUMA se již úspěšně účastnil testů AČR ve Vyškově, VIP prezentace v Přáslavicích či brněnského veletrhu IDET 2017.

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku


Související články

Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků T-72M4 CZ. Nyní lze poměrně levně na leasing získat ...

Německo navyšuje počet provozovaných tanků Leopard 2

Německé ozbrojené síly získají v příštích letech 104 "nových" tanků Leopard 2A7V. Stroje vzniklé ...

Modernizace vozidel Puma pro Bundeswehr

Bundeswehr uzavřel smlouvu se společností Rheinmetall na modernizaci bojových vozidel pěchoty Puma. ...

BVP Puma pro Armádu ČR - průmysl, výcvik, cena a spolehlivost

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje za nakup 210 nových bojových vozidel pěchoty (BVP) a dalších ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • petres
    16:09 20.11.2017

    Chtěl bych se zastavit u některých technických informací týkajících se motoru Pumy, které tady v diskuzi zazněly. MALI "...Mě zase u Pumy víc vadí její malý dojezd daný velkou ...Zobrazit celý příspěvek

    Chtěl bych se zastavit u některých technických informací týkajících se motoru Pumy, které tady v diskuzi zazněly.

    MALI
    "...Mě zase u Pumy víc vadí její malý dojezd daný velkou spotřebou jejího bezesporu výborného motoru."

    Podle mne je otázka, jakou spotřebu bude mít výkonnější 800 kW motor v Lynxu. Nyní můžeme pouze srovnávat s podstatně méně výkonným motorem, který měl Lynx na Libavé. Rozhodující je měrná spotřeba (g/kWh) a tam si myslím, že může být rozdíl cca 10% (bohužel bližší údaje v tomto o motoru Liebherr nejsou k dispozici). Pravdou je, že motor MTU V10 MT 892 Ka-501 z Pumy nemá nejlepší měrnou spotřebu, to např. V12 MTU MB 873 Ka-501 z Leopardu 2 ji má lepší.Ten Lynx ve výkonější verzi bude také docela žravý. Ale asi bude mít větší prostor na umístění větších nádrží.

    Dušan
    "...Navíc na DSEI 2017 představila firma MTU pro BVP PUMA nový motor, který je opravdu vymazlený (je zcela identický s rozměry, spotřebou, hmotností apod. s aktuální verzí motoru PUMA, má ale již výkon 1050 kW (stávající motor v PUMA má výkon 800 kW).
    Nový motor prochází certifikací a je určen pro speciální verze vozidla PUMA, případně pro druhou sérii těchto BVP, kterou hodlá Bundeswehr kupovat od roku 2020, tj. zhruba ve stejné době, co BVP plánuje koupit ČR."

    Pokud onen 1 050 kW motor by byl MTU V10 MT 892 Xa-500 (1 000 kW) z tohoto datasheetu:
    https://www.google.cz/url?sa=t...

    tak to by se MTU povedl větší technický zázrak - při zvýšení výkonu o více než 30% zachovat stejnou spotřebu, tomu říkám pokrok (tím říkám, že to asi nebude tak ideální)

    Ale to hlavní je otázka, to chtějí Němci u BVP, které má jeden z nejlepších poměrů výkon/váha, ho ještě o těch 30% zlepšovat při zachování maximální hmotnosti 43 t? Nebo je to předzvěst toho, že u oněch specializovaných verzí počítají s větší hmotností (čti ještě lepší balistickou ochranou) a nebo budou ony verze nejenom těžší, ale i větší (delší)?Skrýt celý příspěvek

  • Dušan
    14:36 20.11.2017

    Je pravda, že cena bude hrát v tendru velkou, možná bohužel hlavní roli. Osobně si nedovedu představit, že sami výrobci tu cenu mohou dát našemu MO v nabídce zcela přesně, snad ...Zobrazit celý příspěvek

    Je pravda, že cena bude hrát v tendru velkou, možná bohužel hlavní roli. Osobně si nedovedu představit, že sami výrobci tu cenu mohou dát našemu MO v nabídce zcela přesně, snad možná cenové rozpětí s nějakými garancemi. Jediný, kdo asi bude znát tu cenu přesněji je BAe s CV-90, a asi i GDLS s ASCOD (pokud jim projde konečně nějaká věžová nástavba), protože to mají dlouhodobě zaběhlé a vědí přesně co budou nabízet, vědí také které technologie mohou v Čechách realizovat a zhruba za kolik. PUMA má jít s cenou dolů na druhé německé dodávce (neví se o kolik), čerpáním fondů EDA (také se neví kolik) a integrací českého průmyslu - počítání to tedy nebude zrovna jednoduché. LYNX je zatím technologický demonstrátor, tj. logicky aktuálně nejdražší vozidlo ze všech nabízených/předvedených kusů, protože nejde o sériovou výrobu, ale o jedno BVP na kterém pracovalo dlouho mnoho lidí, je tam započítán vývoj, ruční práce apod. Pokud Rheinmetall vypočítá na plánovaný rozsah českých BVP jednotkovou cenu, tak bude také střílet od boku, protože nemá zatím postavenou výrobní linku s tím, že bude li stavět linku v Německu, určitě bude cena BVP na výstupu jiná než z linky v Čechách (jenže ono to bude v nějakém poměru, tj. ani vše tady, ani vše tam, zcela jiný poměr bude na začátku výroby a jiný po pěti letech na jejím konci kdy si postupem času více a více českých firem již osvojí nové výrobní technologie). Skutečná cena LYNX tak bude někde v oblacích (stejně jako náklady na jeho provoz) a tím pádem bych u LYNXU netvrdil, že bude např. cenově srovnatelný s CV 90 nebo ASCOD, protože to skutečně dnes ještě nikdo neví a vědět nemůže.
    Každopádně to ale pro nás může být výzva kterou si myslím, že tady i díky naším tradicím zvládneme a je lepší investovat do nových technologií, než do výběhových typů. Přeci jen asi každý z nás nese těžce, když si o něm jiný myslí, že jsme ještě banana republik a mohou nám nacpat jejich "druhou ligu" a ještě jim budeme vděčni.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    14:18 20.11.2017

    MALI: Taky tak nějak očekávám, že Zetor by nejspíš spolupracoval s CSG, osobně bych byl ale radši, pokud by se jejich kapacity plně věnovaly výrobě kolových vozidel a nefušovali ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI:
    Taky tak nějak očekávám, že Zetor by nejspíš spolupracoval s CSG, osobně bych byl ale radši, pokud by se jejich kapacity plně věnovaly výrobě kolových vozidel a nefušovali do pásů. Přeci jen lidí mají málo už teď a nestíhají. Z pohledu CSG by ale bylo zajímavější víc spolupracovat se Zetorem, než s GDELS (společně nabízeli ASCOD pro AČR). Lidi od Zetoru tvrdili, že pokud by zákazník neměl výrobní kapacity, tak by je mohli zastat v traktorové výrobně (což si neumím představit).

    ps. mě u Pumy fascinovala taková blbůstka, jako je zavírání poklopu řidiče. Řidič jen zašoupl takový "plastový" dekl a pancéřový poklop se zasunul automaticky. Je to běžné řešení i u jiných BVP ?Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    13:20 20.11.2017

    MALI: vztahoval jsem to na samotné podvozky k BVP. Podívejte se, do historie. Celou dobu se snažili na trhu udat ojeté Mardery, pak přišli s posíleným a překopaným podvozkem ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI:
    vztahoval jsem to na samotné podvozky k BVP. Podívejte se, do historie. Celou dobu se snažili na trhu udat ojeté Mardery, pak přišli s posíleným a překopaným podvozkem Marder EVO a cca rok na to přišli s Lynxem, což je opět jen překopaný Marder. Jasně, je to jen demonstrátor a nová mašina by byla lepší, ale mě to nějak nenadchlo. Tím tvrdím, že konstruktéři Rheinmetallu se vyhýbají fungl novým konstrukcím podvozků BVP a radši se drží těch zavedených. V tomhle je Wolfdog zajímavější než Lynx.
    ps. Zetor není česká firma a je mi dost šumák. Přeci jen nenabízí žádné zajímavé technologie a v tomhle by byli jen překupníky. Právě technologie beru jako nejzajímavější přidanou hodnotu co nabízí Němci, ať již KMW, Rheinmetall atd.

    Co se týče ceny, tak to není tak dávno, co lidi od Rh mluvili o tom, že cenu Lynxe nedokáží udržet výrazně niží než konkurence - asi chtěli být levnější než CV90 a ASCOD. Zaváděcí ceně u Lynxe nevěřím, a musela by se zařídit kompletně nová výrobní linka, což by nebylo levné. U ostatních vozidel se dá v případě nouze ledasco přivést z Německa, Švédska nebo Španělska atd.
    Jako pokud by vyhrál Lynx, rozhodně nebudu brečet a jeden čas jsem mu hodně fandil, je tam ale dost "ale" na které je potřeba nezapomínat.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    13:11 20.11.2017

    To Rase (pokračování) nějak jsem ještě zapomněl uvést, že by Zetor mohl požádat o spolupráci CSG. Ti výrobní kapacity mají a nemají zase ty vývojové. Asi by měli i ty peníze na ...Zobrazit celý příspěvek

    To Rase (pokračování)
    nějak jsem ještě zapomněl uvést, že by Zetor mohl požádat o spolupráci CSG. Ti výrobní kapacity mají a nemají zase ty vývojové. Asi by měli i ty peníze na vývoj, ale hlavně by to výsledné vozidlo asi byli schopni prodat. Protože to bude podle mého názoru u Wolfdogu dost velký problém. Ale CSG by jim tam zase přistrčilo věž Turra-30 (takže nic moc, ale snad už má Bushmaster 2 - pokud to ovšem nebyla maketa), anebo možná Samson-2 (což sice také není nic moc, ale bude podstatně lepší jak Turra).Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    12:58 20.11.2017

    To JiriR: německá technika bývá sice většinou dražší, to máte pravdu, zvlášť je to patrné u Pumy, ale třeba u Lynxu je možné počítat i s něčím takovým, jako je "zaváděcí cena" a ...Zobrazit celý příspěvek

    To JiriR:
    německá technika bývá sice většinou dražší, to máte pravdu, zvlášť je to patrné u Pumy, ale třeba u Lynxu je možné počítat i s něčím takovým, jako je "zaváděcí cena" a na to lze z naší strany hrát. Lynx sice apriori nemá hydrodynamické odpružení podvozku a speciální, jak píše tuším Dušan -"vymazlený" motor MTU, ale z hlediska takticko technických parametrů je na tom podstatně lépe, než ostatní dva předvedené stroje: CV-90 a ASCOD-35 a na rozdíl od pumy plní všechny základní požadavky AČR.
    Těch 120M je však na nový stroj málo v současnosti málo. Asi by se muselo tak 40M přidat - pak by to bylo reálné.
    S tím Wolfdogem plně souhlasím s KOLTem a PavolemR: Zetor je pouze konstrukční kancelář, bez výrobního zázemí, s nulovou zkušeností ve zbrojním průmyslu. Zatím ukázali jen stánek na IDETu s překližkovým řezem korby a obyčejné nakreslené obrázky BVP.
    Vzhledem k tomu, že program náhrady BVP-2 nákupem nových strojů se v AČR připravuje už třetí rok, znamenalo by to vše zrušit a začít znovu: tj. dva roky přípravy
    zadání vývojového programu (s využitím výsledků zatímních prací), třetí rok zadání, pak minimálně 4 roky na vývoj a zavedení. Když všechno dobře půjde, tak sedm let. Pak by se rok předávala technologie (která však vlastně není) výrobnímu závodu, sepsaly a schválily technické podmínky na výrobu ověřovací série. Čili v roce 2026 by mohl být první termín, kdy by vyjelo první vozidlo pro AČR. Reálně si k tomu ještě přidejte dva až tři roky. A to je za předpokladu, že vývoj bude probíhat bez problémů (ještě jsem takový vývoj nezažil a u Zetoru to jaksi vůbec nepředpokládám).
    Pak je tu ještě zásadní otázka, zda by se našel někdo, kdo bude takový vývoj financovat. Pokud by to měla být ČR, muselo by to být rozhodnutí na úrovni vlády ČR a někdo by to té vládě musel navrhnout. A kdo by to měl být - ministr obrany (no, ten asi ne), takže asi ministr průmyslu a obchodu - myslíte si, že by to navrhl?

    To Rase:
    to je zajímavé, jaký je u vás Lynx krám a nedodělek a naproti tomu Wolfdog super bojové vozidlo. Dále, když už tedy tvrdíte, že se Zetor podobá Rheinmetallu, tak se podívejte alespoň na jejich webové stránky a přečtěte si jejich historii a portfolio (případně si srovnejte jejich obrat) - srovnáváte totiž nesrovnatelné. Ono, našince sice potěší, když se "domácí" firma nebojí problémů a snaží se prosadit, ale nesmí to být nováčci v oboru o kterém evidentně nic nevědí. To je pak pro člověka z oboru spíš na povzdechnutí. Mohu Vám sdělit, že jsem u nás zažil již několik obdobných případů a vždycky bohužel dopadly špatně.
    Jak si myslíte, že by byl Zetor úspěšný, kdyby požádal o spolupráci vámi doporučovaný Rheinmetall, nebo například PSM - vždyť ti už mají svoje podvozky, tak proč by podporovali konkurenci? Maximálně jim jde o výrobu jejich strojů v ČR (u Rh podle jejich vyjádření asi ano - ti prý hledají výrobní kapacity, u PSM to bude otázka ceny - ve VOP-CZ bude výroba určitě levnější, než u KMW/Rh), ale vývoj? Pokud by se už měl Zetor na někoho obrátit s žádostí o spolupráci, tak ať se obrátí na renomované výrobce věží (CMI, Elbit, Kongsberg, HSW), kteří mu ty věže dodají.Skrýt celý příspěvek

  • Poutnik
    12:42 20.11.2017

    Ja jen doufam že při vyberu bud' Němce nebo Nemce MO nezkrouhne počet kusu.

    Ja jen doufam že při vyberu bud' Němce nebo Nemce MO nezkrouhne počet kusu.

  • Rase
    11:19 20.11.2017

    Tak tentokrát se trochu zastanu Zetoru. Ona konstrukce se kterou přišli vypadá hodně dobře - lépe než Lynx, ASCOD a CV90. kdyby s něčím podobným přišlo BAE, Rheinmetall nebo GDELS, ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak tentokrát se trochu zastanu Zetoru. Ona konstrukce se kterou přišli vypadá hodně dobře - lépe než Lynx, ASCOD a CV90. kdyby s něčím podobným přišlo BAE, Rheinmetall nebo GDELS, bylo by to skvělé vozidlo... Když budu optimista, tak řeknu, že třeba Woldog II by mohl být kvalitní jako Bren II, akorát že BVP není jako puška, která se dát k zálohám nebo poslat spojencům do tramtárie a místo nich dokoupit druhou sérii s vychytanýma mouchama. Jelikož Zetor má jen ty technologie co nakoupí jinde, tak i v tom se podobá Rheinmetallu (Lynx má být složený z komerčně dostupných dílů). Za mě by bylo ideální, pokud by Zetor požádal o spolupráci Rheinmetall - přeci jen věž Lance je top a RH má i další zajímavé komponenty. Rheinmetallu ale nikdy moc nešly podvozky - i ty BVP pro Indycký tendr měly sice super věž ale podvozek jen upravený z BMP-1/2. To samé u Lynxe, který očividně vychází z Marderu. V tomhle směru je Wolfdog zajímavějšíSkrýt celý příspěvek

  • KOLT
    09:51 20.11.2017

    Ne, Wolfdog není zajíc ani kočka v pytli, to je v tuhle chvíli leda prázdný pytel. A ČR by musela zaplatit cenu britské modré s papíry, aby z toho bylo něco bylo – načež by z pytle ...Zobrazit celý příspěvek

    Ne, Wolfdog není zajíc ani kočka v pytli, to je v tuhle chvíli leda prázdný pytel. A ČR by musela zaplatit cenu britské modré s papíry, aby z toho bylo něco bylo – načež by z pytle vytahla toulavou třínohou potvoru, která ani neumí chytat myši.... Od tohohle řešení ruce pryč!Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    09:42 20.11.2017

    JiriR: To by splnil aj LINX a pozor, za Wolfdogom, keby to nakoniec bolo aj akokoľvek šikovne poskladané vozidlo, nestojí zatiaľ oficiálne žiadny výrobca (Zetor Engineering je ...Zobrazit celý příspěvek

    JiriR:
    To by splnil aj LINX a pozor, za Wolfdogom, keby to nakoniec bolo aj akokoľvek šikovne poskladané vozidlo, nestojí zatiaľ oficiálne žiadny výrobca (Zetor Engineering je konštrukčná kancelária), tak aby nakoniec nedošlo k prekvapeniu, kto to bude vyrábať, s využitím akého know-how, kde a z čoho. Z tejto stránky tak troška mačka vo vreci.Skrýt celý příspěvek

  • JiriR
    09:08 20.11.2017

    Německá techniky byla vždy cenové náročná na pořízení a na servis (nezvládá to ani BW). Jedině brát za pár euro něco ze skladů s politickou (cenovou) podporou německé vlády. ...Zobrazit celý příspěvek

    Německá techniky byla vždy cenové náročná na pořízení a na servis (nezvládá to ani BW). Jedině brát za pár euro něco ze skladů s politickou (cenovou) podporou německé vlády. Americká technika se z důvodů velké série zavedené v US army a letectvu „vyznačuje :-)“ neustálými upgrady letitých konstrukcí- nic pro malou armádu. Abyste se tady neuhádali, stanovte klíč- konstrukce mladší jak 10 let, odolnost, modulárnost konstrukce (PUMA out), nové materiály, cenově přijatelná (ks max. 120 mil. Kč), hydro odpužení podvozku, dostatečná nosnost („ochcání MBT“) a…nevyjde vám z těch kandidátu nikdo. Na Wolfdog, pokud do vývoje nevstoupí stát a AČR- není možné spoléhat- ale pokud stát poskytne finance a AČR zformuluje požadavky…..za mně jít tímto směrem. První várku Wolfdodů (max. 6 ks) otestovat, po roce vytvořit verzi 2. Historie se opakuje. PS: celkem zajímavé know-how je v Srbsku a netýká se jen děl a nábojů.Skrýt celý příspěvek

  • Larry
    08:12 20.11.2017

    No, jestli to budou offsety jako zde http://www.army.cz/scripts/det... Tak s ničím nepočítejte. viz Aliachem, dnes Explosia Pardubice. Jediný test katapultu pilota, ...Zobrazit celý příspěvek

    No, jestli to budou offsety jako zde
    http://www.army.cz/scripts/det...

    Tak s ničím nepočítejte. viz Aliachem, dnes Explosia Pardubice. Jediný test katapultu pilota, žádná výroba a nic více v programu Gripen nebo pro BAE.
    U jiných firem nápodobně. Pokud by jste snad o něčem věděli, napište.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    07:17 20.11.2017

    To Jirosi: Nejsou úplně vycucané z prstu, jsou vypočítané na základě údajů od výrobce, pravdu máte v tom, že z hlediska vstupních parametrů výpočtu jde víceméně o odhad (na rozdíl ...Zobrazit celý příspěvek

    To Jirosi:
    Nejsou úplně vycucané z prstu, jsou vypočítané na základě údajů od výrobce, pravdu máte v tom, že z hlediska vstupních parametrů výpočtu jde víceméně o odhad (na rozdíl od CV-90 a ASCOD, kde už provozní data jsou - tyto stroje jsou však na jiné úrovni, než Puma a Lynx), u Pumy však ale relevantní data zatím nejsou k dispozici, takže tam se dalo vyjít také jen z údajů poskytnutých výrobcemSkrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    05:31 20.11.2017

    MALI: "Rovněž hodnocení ceny zabezpečení životního cyklu u něj vychází cenově lépe." Tady budu trošku rozporovat, ale u PUMY a ostatních kandidátů, už máme reálného uživatele co ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI: "Rovněž hodnocení ceny zabezpečení životního cyklu u něj vychází cenově lépe."

    Tady budu trošku rozporovat, ale u PUMY a ostatních kandidátů, už máme reálného uživatele co ty náklady platí. Takže se dá něco odhadovat, ale u Lynxu, kde ani nejsou tyhle data, jsou provozní náklady jen vycucané z prstu. Jedna verze existuje v jednom kuse a druha je ve vývoji!Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    00:06 20.11.2017

    To KOLT: přibližně tak nějak to je, s mírným rozdílem, že auta začala s fyzickým předváděním o něco dříve, ale ještě není studie proveditelnosti, u BVP začalo předvedení později, ...Zobrazit celý příspěvek

    To KOLT:
    přibližně tak nějak to je, s mírným rozdílem, že auta začala s fyzickým předváděním o něco dříve, ale ještě není studie proveditelnosti, u BVP začalo předvedení později, ale studie proveditelnosti je už napsaná (viz. oficiální stránky MO ČR).Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    23:56 19.11.2017

    Pochopil-li jsem správně situaci, momentálně jsme zhruba na úrovni RFI. A to jak v případě BVP, tak LOV a teréňáků. BVP tedy asi byla projeta o něco důkladněji, ne?

    Pochopil-li jsem správně situaci, momentálně jsme zhruba na úrovni RFI. A to jak v případě BVP, tak LOV a teréňáků. BVP tedy asi byla projeta o něco důkladněji, ne?

  • MALI
    23:36 19.11.2017

    To tomas.kotnour: žádné výběrové řízení na nová pásová BVP pro AČR zatím opravdu neprobíhalo, byl to jen takový důkladný průmyslový den (nebo spíš průmyslový měsíc), reálně ještě ...Zobrazit celý příspěvek

    To tomas.kotnour:
    žádné výběrové řízení na nová pásová BVP pro AČR zatím opravdu neprobíhalo, byl to jen takový důkladný průmyslový den (nebo spíš průmyslový měsíc), reálně ještě program nových BVP není spuštěn, zatím jde jen o přípravnou fázi (probíhá už delší dobu) a tahle diskuze na AN je poněkud v předstihu. Vlastní výběr se předpokládá realizovat až v příštím roce.Skrýt celý příspěvek

  • tomas.kotnour
    23:21 19.11.2017

    MALI: Je vůbec možné, aby toto výběrového řízení vyhrál KF41, Tedy vozidlo, které se testů neúčastnilo a které bude mít nezanedbatelnou část parametrů jiných, než KF31? Tak ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI: Je vůbec možné, aby toto výběrového řízení vyhrál KF41, Tedy vozidlo, které se testů neúčastnilo a které bude mít nezanedbatelnou část parametrů jiných, než KF31?

    Tak nějak ale předpokládám, že proběhlé testování bylo spíše seznamovacího charakteru, tedy přesvědčit se, zda jsou nabízená vozidla vůbec schopna splnit naše požadavky a nemuset se spoléhat jenom na proklamace výrobců.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    23:12 19.11.2017

    To Rase 21:34: mám na Vás otázku: když tedy má PSM specializované verze Pumy už na "papíře", tak proč je tedy v létě nepředstavilo v ČR alespoň virtuálně? Rase, Vy jste je snad ...Zobrazit celý příspěvek

    To Rase 21:34:
    mám na Vás otázku: když tedy má PSM specializované verze Pumy už na "papíře", tak proč je tedy v létě nepředstavilo v ČR alespoň virtuálně? Rase, Vy jste je snad reálně viděl?
    Ale souhlasím s tím, že pro AČR je dopředu nikdo nic dělat nebude (pokud to už nemá hotové). A ani státní firmy nepracují za fialky... Nezlobte se na mne, ale Američanům jde jen o to, aby si Evropa koupila co nejvíce zbraní od nich, nebo už jste zapomněl na hlavní heslo prezidenta Trumpa se kterým šel do voleb?

    To Dušan, Rase:
    ten Lynx KF41 pro BW jsem položil jen hypoteticky, jako řečnickou otázku, v protipólu kategorickému tvrzení Dušana, v žádném případě to netvrdím.

    To Rase 19:43:
    jsem toho názoru, že pokud pro nás bude Lynx dostatečně výhodný (cenově), tak má smysl jej pro AČR pořídit (a to právě z logistického hlediska - kvůli jejich modularitě a případnému dalšímu využití podvozků). Nevím, kdo všechno se tady shodl na tom, že je to hloupost. Myslím, že Vás ani nemusím přesvědčovat, o tom že Lynx je levnější, než Puma (jedině, jak jsem už dříve psal, že by se PSM další Pumy povedlo zapojit do evropských fondů, které by srazily jejich ceny o 20 až 25%). Rovněž hodnocení ceny zabezpečení životního cyklu u něj vychází cenově lépe. A pokud se budeme jen ohlížet, abychom si koupili něco, co mají i jinde - Já tak nějak v tomto přístupu reálně nevidím smysl. Nebo si fakt myslíte, že nám bude např, norská, nebo dánská armáda posílat náhradní díly na CV-90 Mk3b (když jich dohromady nemají ani tolik, co jich budeme chtít my), nebo nám BW poskytne svoji součástkovou základnu pro Pumu? Nikdo nám to zatím nenabídl. Když, tak výcvikové zařízení BW pro Pumy možná, ale to bude za peníze a ne malé (pokud bude zrovna nevytížené).Skrýt celý příspěvek

  • Maximus
    22:41 19.11.2017

    To Rase: Některé verze samozřejmě jsou, jiné naopak PSM zatím nemá, protože je BW nepožaduje a tank/vozidlo palebné podpory určitě nebude dle osobního zdělení zástupce ...Zobrazit celý příspěvek

    To Rase:
    Některé verze samozřejmě jsou, jiné naopak PSM zatím nemá, protože je BW nepožaduje a tank/vozidlo palebné podpory určitě nebude dle osobního zdělení zástupce firmy.

    Samozřejmě že každý dostane co si zaplatí (pokud pomineme korupci a další faktory ovlivňující cenu), jen nesdílím nadšení některých diskutujících, že spolupráce BW na vývoji Pumy nám nutně ušetří peníze, když si zvolíme Pumu. Ve výsledku také může chudá AČR zaplatit vývoj některých verzí Pumy pro BW, který si je bude chtít pořídit později.

    U nového stroje vyráběného z větší části u nás může být konstrukce a vývoj některých systémů už primárně řešen dle požadavků AČR.
    RM, pokud chce najít zákazníka pro Lynx, tak musí vyjít daleko víc vyjít vstříc a více se podílet na nákladech na vývoj. U Pumy nic takového PSM činit nemusí, protože "svoje jisté" už mají u BW, který více méně ochoně zaplatí vše co bude požadovat.

    Rozhodně nenavrhuji, aby si každý hrál na vlastním písečku, jen bazální zodpovědnost za svoji bezpečnost je na každém státu a na jeho schopnosti vytvářet a dodržovat obranné aliance a dobře vycházet se sousedy. Nedílnou součástí geopolitiky je i nutnost počítat s tím, že situace ve vnímání přítel/nepřítel může být za jednu či dvě dekády dosti odlišná a obrana státu s tím musí počítat a nelze vše vsadit "na jednu kartu" či obranu jednoduše "outsourcovat" jiným státem.

    Efektivní spolupráce na vývoji a výrobě nejen zbraní je v rámci evropských zemí NATO samozřejmě potřebná a nanejvýše žádoucí. Ovšem spolupráce to musí být vyvážená a respektující i potřeby a zájmy menších zemí tohoto společenství. Že ta budoucí spolupráce není spolupráce zatím úplně košér vám potvrdí třeba Prezident Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR Jiří Hynek:
    http://www.parlamentnilisty.cz... Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 12 z 18