Česko-německá spolupráce v oblasti obranného průmyslu přinese českým firmám zakázky za 35 mld. Kč.

BVP Puma; větší foto / PSM

Praha, 14. listopadu 2017: Největší německé zbrojovky uspořádaly v Praze setkání s cílem identifikovat vhodné české partnery pro budoucí spolupráci v oblasti obranného průmyslu. Podíl na výrobě bojového vozidla pěchoty (BVP) PUMA by mohl českým firmám přinést zakázky v hodnotě 35 mld. Kč, dále přísun unikátního technologického know-how, stejně jako podíl na dodávkách do ostatních zemí EU na desítky let.

Participace českého průmyslu se však netýká pouze projektu PUMA, ale poskytuje i možnost uplatnění v širším portfoliu zbraňových platforem využívaných německým Bundeswehrem i jinými armádami. Uveďme například tanky Leopard-2, houfnice PzH-2000 a mnohé další nejmodernější zbraňové systémy evropské provenience.

Průmyslového setkání v hotelu Diplomat Praha v rámci dne Česko-Německé spolupráce v oblasti obranného průmyslu se účastnilo více než 30 českých firem. Hlavním cílem setkání bylo identifikovat vhodné partnery a nastínit možné modely budoucí spolupráce.

„Stejně jako je ČR centrem evropského automobilového průmyslu, mohlo by se v dohledné době stát i průmyslovým centrem evropského obranného průmyslu. Velmi oceňujeme špičkovou kvalitu českých firem a uvažujeme o tom, že do ČR přesuneme část výrobních i vývojových kapacit," říká Mathias Kraus, šéf obchodu a marketingu ze společnosti PSM.

Konsorcium PSM je společný podnik koncernů Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall Landsysteme. Vyrábí BVP PUMA, které je součástí tendru na přezbrojení Armády České republiky. Konsorcium je připraveno zapojit do výroby BVP PUMA významné české firmy a využít jejich kapacit nejen pro případné dodávky pro českou armádu, ale i pro německý Bundeswehr a armády ostatních zemí EU/NATO. Objem vzájemné spolupráce může v horizontu 3 let přesáhnout hodnotu 35 miliard Kč. Spolupráce otevírá potenciál i pro transfer nejmodernějších technologií do ČR.

„K ochraně nejlepších bojových vozidel pěchoty na světě používáme nejlepší pancířové systémy, které kombinují různé technologie, jako např. vícevrstvé pancíře, tzv. AMAP, nebo explozivní reaktivní pancíře (ERA). S těmito pasivními a aktivními pancířovými systémy dosahujeme nejvyšších úrovní ochrany našich vojáků proti zbraním středního kalibru, protitankovým řízeným střelám, protitankovým minám a IED. Uvažujeme o distribuci této technologie do České republiky," doplňuje Mathias Kraus ze společnosti PSM.


Power-pack BVP PUMA; větší foto / PSM

BVP PUMA je komplexní a systémové řešení pro mechanizované jednotky. Zahrnuje logistiku, podpůrné vybavení, do funkčního celku sladěné a ověřené zbraňové systémy, elektronické systémy, výcvikové programy, simulátory, i podpůrné programy výrobce po celou dobu provozu vozidel. Zároveň se nejedná pouze o bojové vozidlo pěchoty, ale o komplexní integrovaný bojový systém společně s tanky a bitevními vrtulníky k vytvoření mohutné bojové síly s maximálním využitím předností všech těchto bojových prostředků.

Vývoj vozidla začal v roce 2002, první prototyp vznikl v roce 2005 a roku 2015 jej zařadil do výzbroje německý Bundeswehr. Celých deset let bylo věnováno detailnímu testování, aby vozidlo splnilo požadavky na BVP budoucnosti s výhledem na použití během dalších 40-50 let ve všech budoucích formách konfliktů. PUMA je zcela nová bojová platforma.

Nejedná se o další modernizaci vozidla, které by konstrukčně vzniklo na konci minulého století, ale o zcela novou technologickou a vývojovou generaci moderního bojového prostředku, kde ochrana osádky a zároveň bojová síla jsou hlavním přednostmi. BVP PUMA se již úspěšně účastnil testů AČR ve Vyškově, VIP prezentace v Přáslavicích či brněnského veletrhu IDET 2017.

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku


Související články

Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků T-72M4 CZ. Nyní lze poměrně levně na leasing získat ...

Německo navyšuje počet provozovaných tanků Leopard 2

Německé ozbrojené síly získají v příštích letech 104 "nových" tanků Leopard 2A7V. Stroje vzniklé ...

Modernizace vozidel Puma pro Bundeswehr

Bundeswehr uzavřel smlouvu se společností Rheinmetall na modernizaci bojových vozidel pěchoty Puma. ...

BVP Puma pro Armádu ČR - průmysl, výcvik, cena a spolehlivost

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje za nakup 210 nových bojových vozidel pěchoty (BVP) a dalších ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Rase
    21:34 19.11.2017

    Maximus: to že nejsou specializované verze Pumy ani na papíře máte od kus ? Lidi od PSM tvrdí něco zcela opačného. PSM plní požadavky Bundeswehru, jelikož ten si to taky platí. ...Zobrazit celý příspěvek

    Maximus:
    to že nejsou specializované verze Pumy ani na papíře máte od kus ? Lidi od PSM tvrdí něco zcela opačného.
    PSM plní požadavky Bundeswehru, jelikož ten si to taky platí. Nevidím důvod, proč by společnost (vlastně jakákoliv) neměla plnit požadavky AČR - jen jde o to, že pokud budeme chtít něco jiného než BW, tak si to taky zaplatíme. Za fialky nikdo pracovat nebude - nejsou to státní firmy. To samé s počeštěním těch vozidel atd. Zkrátka dostaneme to co si zaplatíme a je jedno, jestli to bude od GDELS, PSM, BAE nebo Rheinmetallu atd.

    Ve Washingtonu tvrdí, že se Evropské armády musí víc snažit a modernizovat. Tyto státy s tím souhlasí a teď se snaží onu modernizaci armád nějak koordinovat v rámci EU (23 států s tím souhlasilo - mimo jiné i ČR). Navrhujete, aby si každý hrál na vlastním písečku, ale v reálu je situace jiná. Američané nás nechtějí tahat za ručičku, tak mě přijde logické, že Evropská část nato se snaží ukázat, že nejsme tak úplně neschopní.Skrýt celý příspěvek

  • Maximus
    21:13 19.11.2017

    Edit: Garantem bezpečnosti střední a východní Evropy není EU, ale především NATO a jednotlivé národní státy jako takové.

    Edit: Garantem bezpečnosti střední a východní Evropy není EU, ale především NATO a jednotlivé národní státy jako takové.

  • Maximus
    21:08 19.11.2017

    To Dušan: Bohužel výrobce Pumy nemá v současnosti všechny AČR požadované verze ani na papíře. Je možné, že jednou k tomu dojde, ale naše armáda potřebuje toto řešit v určitém ...Zobrazit celý příspěvek

    To Dušan: Bohužel výrobce Pumy nemá v současnosti všechny AČR požadované verze ani na papíře. Je možné, že jednou k tomu dojde, ale naše armáda potřebuje toto řešit v určitém časovém horizontu a pokud sami nezaplatíme (a to opravdu hodně) vývoj těchto verzí, tak prostě v požadované době nebudou.

    Primárně musíme při výběru klíčové vojenské techniky řešit i naši schopnost daný systém alespň částečně vyrobit a především servisovat, případně i "bohemizovat" či jinak modernizovat.

    Co se týká účasti BW na vývoji německé techniky, tak je tam jisté negativum v podobě toho, že výrobce Pumy primárně bude plnit požadavky BW a nikoliv AČR, která by byla více méně v roli statistů a cokoliv odlišného od specifikací BW by se tvrdě platilo.

    Co se týká oné pomyslné česko-německé integrace, tak svůj názor jsem zde již psal několikrát - pokud jsme politicky i ekonomicky provázaní s Německem, tak alespoň v oblasti vojenské, resp. obranné by jsme si měli zachovat alespoň elementární autonomii. To neznamená, že nějakou německou techniku či spolupráci některých jednotek nelze realizovat, ale ve výsledku "integrovat" AČR do BW není zrovna ideální scénář pro budoucnost.

    Garantem bezpečnosti střední a východní Evropy není EU ale především NATO.Skrýt celý příspěvek

  • Dušan
    20:17 19.11.2017

    To MALI: O tom, že LYNX kupovat Bundeswehr nebude jsem přesvědčen, protože BW se vždy přímo podílí na specifikaci, vývoji a zkouškách své hlavní bojové techniky, viz. PzH 2000, ...Zobrazit celý příspěvek

    To MALI: O tom, že LYNX kupovat Bundeswehr nebude jsem přesvědčen, protože BW se vždy přímo podílí na specifikaci, vývoji a zkouškách své hlavní bojové techniky, viz. PzH 2000, Leo-2, Boxer, Fenek, samozřejmě PUMA apod. BW je i tak aktivní, že např. když se Leo-2 posouvá do další modernizační řady, aktivně se na jeho přípravě a realizaci podílí experti Bundeswehru. LYNX je skutečně jen soukromá iniciativa Rheinmetallu. I kdybychom připustili, že o tom někdy někdo uvažoval, tak to nepůjde do realizační fáze, protože pak by Němci jinými slovy řekli, že těch 20 let co strávili všichni v Německu na Pumě bylo k ničemu, nehledě na to tento krok vysvětlit německým daňovým poplatníkům.
    Jak jsem již psal o tom novém motoru MTU, tak právě ten je určen na nové platformy PUMA (nejen BVP), které mají být k BW zařazeny ve druhé sérii od roku 2020. BW počítá s Pumou jako universální pásovou platformou pro celé své pozemní síly - stejně tak jako Boxer má být universální platformou kolovou. A pak, pokud by podvozek PUMA byl možný pouze v roli BVP a neadaptovatelný pro jiné platformy, myslím, že by se sem do toho tenderu PSM vůbec nehlásilo. Od počátku snad doufám všichni uchazeči ví, co po nich AČR bude žádat, v RFI to bylo určitě napsáno a když vezmu německou preciznost a poctivost, tak pochybuji, že by se sem PSM hlásilo jen tak do počtu. Pro Rheinmetall je samozřejmě lepší, když se o tom teoreticky mluví, protože vždy základ k úspěchu velkých mezinárodních tenderů je právě mít výrobek zařazen ve výzbroji domácích ozbrojených sil. To ale v tomto případě určitě nebude... Pokud vybereme LYNX, musíme s tím být předem smířeni a počítat s tím, že to bude pouze mezi námi a výrobcem, tj. žádná vyšší integrace s jinou armádou apod.Skrýt celý příspěvek

  • Wirbelwind
    19:52 19.11.2017

    Pozeram, ze aky je vlastne stav konkurencie na poli IFV a veru vlastne ani niet z coho velmi vyberat. :) Americania na M2 (co je vlaste este "starsie" ako CV90) povesali certa aj ...Zobrazit celý příspěvek

    Pozeram, ze aky je vlastne stav konkurencie na poli IFV a veru vlastne ani niet z coho velmi vyberat. :) Americania na M2 (co je vlaste este "starsie" ako CV90) povesali certa aj diabla pri verzii A3 a pretazili platformu. Tak nedavno prisla modfikacia ECP1, ktora ma priechodnost terenu vratit do povodneho stavu. Podmotorovanie ma riesit az ECP2 - novy motor, prevodovka a zdroj elektrickej energie pre buduce elektronicke systemy - nasadzovanie az od roku 2018. Takze s nimi zrejme planuju este zopar rokov vydrzat. Ako vyvozny artikel to vyzera nepredajne, aj ked asi ide o bojom najepsie preverenu zapadnu platformu. Zaujimave, ako dlho vydrzia tie veci v armadnej prevadzke (ked sa to porovna so zivotnostou a rychlostou zastaravania v civilnom sektore - elektronika, auta, telko..) Veru, nechcel by som byt v kozi clena vyberovej komisie. :)Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    19:43 19.11.2017

    MALI: píšu až teď, tak to bude trochu trhané. Musíme brát i širší pohled. Přeci jen ČR se hodlá zapojit do prohlubování vojenských vazeb s ostatními státy EU. Logické by tak bylo, ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI:
    píšu až teď, tak to bude trochu trhané. Musíme brát i širší pohled. Přeci jen ČR se hodlá zapojit do prohlubování vojenských vazeb s ostatními státy EU. Logické by tak bylo, pořídit Pumu, nebo i to CV90 - kvůli rozšířenosti. Lynx nikdo kolem nemá, tak by to by sme si dál hráli na vlastním písečku a měli něco unikátního. Tomu, že by Bundeswehr pořídil Lynx k Pumám nevěřím, dokud se tak nestane. když sme to nadhodili jako možná cesta pro AČR, tak to prakticky všichni vyhodnotili jako hloupost (logisticky). Z pohledu BW by to bylo stejné. Pochybuju i o tom, že by Poláci měli o Lynx zájem - přeci jen ti mají zájem o všechno možné. Do Austrálie byl přivezen jako bonus (iniciativa Rheinmetallu) - pásák budou vybírat až dořeší kolová vozidla (KBVP). Jedná se o program Land 400 Phase 3 - na pořízení 450 pásových IFV (myslím, že se bude účastnit i Puma atd.). Pořád hodnotím Lynx hodně vysoko, ale je to soukromý projekt Rheinmetallu a ti kuchtí všechno možné. Nejsem z té mašiny tak nadšený, jelikož nevím, co všechno se u něj musí dovyvinout a dodělat, než bude v plně použitelné podobě (přeci jen je venku dost krátce).
    Výhodou Lynxe je i to, že na té platformě může snadno vznikat víc variant i kvůli tomu, že si to Rheinmetall řeší všechno sám. V PSM jsou dvě firmy a je komplikovanější cokoliv projednat atd. To je nejspíš i problém, proč to s těmi verzemi je jaké je. přijde mi že PSM dělá na objednávku, samotné firmy jako RH kuchtí co by se mohlo podařit prodat. Proto je problém srovnat oba přístupy.
    Tanku na jeho podvozku věřím i kvůli tomu, že Rheinmetall nabízí i Marder s kanónem ráže 105 mm, tak se nebojí podobných experimentů. Počítejme ale s tím, že ten tank by nebyl levnější něž MBT - držme se tedy s počty při zemi (koncept se mi ale líbí).

    pokud jde o Brity, tak Ajax bude ve verzích odvozených od bojového vozidla (s věží ale bez výsadku) a verze OT bez věže ale s výsadkem. BVP jak ho známe nebudou mít, k této úloze modernizují Warriory.Skrýt celý příspěvek

  • Maximus
    18:53 19.11.2017

    Obavy z "nevyzkoušeného" IVF měl v situaci, kdyby za ním nestála renomovaná firma jako Rheinmetall Landsysteme. Pro případný exporní úspěch a tím pádem ekonomickou návratnost ...Zobrazit celý příspěvek

    Obavy z "nevyzkoušeného" IVF měl v situaci, kdyby za ním nestála renomovaná firma jako Rheinmetall Landsysteme. Pro případný exporní úspěch a tím pádem ekonomickou návratnost projektu tohoto IVF je klíčové najít prvního spokojeného zákazníka a pokud významnou část výrobní a vývojové kapacity navíc umístní do této země, která je tradičním subdodavatelem pro německé firmy se základním benefitem v podobě kvalitní práce za nižší mzdu než v Německu, tak to dává docela smysluplný "byznys plán".

    Pro Rheinmetall je zásadní nabízet komlexní platformu IVF, která pokud bude doplněna o tank či vozidlo palebné podpory (vozidlo ve váhové kategorii T-72 a blížící se T-14 bych se neodvážil nazývat lehkým tankem), tak mimo jiné umožní budovat či alespoň navázat na Reconnaissance Strike Group dle Macgregora, který původně počítal právě s platformou Puma, která se ale nakonec stala pouze skvělým IVF specializovaným jen na svoji primární úlohu.

    Právě tato komplexita - modularita je jednou z mála věcí, kterými Lynx jednoznačně může na světových trzích konkurovat Pumě. Ta je totiž typickým produktem německé konsrukční školy - odlolná a funkční konstrukce se spoustou nových technických řešení, které jsou skvělé přesně do doby, než se musí řešit jejich oprava v polních podmínkách a ekonomika provozu. To celé začíná už u pořizovací ceny a končí provozními náklady po celou dobu životnosti vozidla.

    Kdo zná realitu AČR a její chronické problémy udržovat všechny klíčové platformy pozemní techniky v provozuschopném stavu, tak ocení možnost postavit "pásy" na jednom podvozku a to vše doplněné o vybudování výrobních i servisních kapacit v rámci našeho státu.

    Osobně si nemyslím, že by mělo smysl dlouhodobě používat paralelně nové BVP a starou platformu T-72. Snad jen po dobu, než by byly vyrobeny potřebnější verze IVF a VT-72 nahrazovat v průběhu, až by jejich počty byly limitující.

    BVP-2 s nějakou bazální modernizací do NZ má smysl držet maximálně dvě dekády a pak už nebude nikdo, kdo by na těchto strojích ještě "uměl a mohl bojovat" a T-72 je z tohoto hlediska ještě méně perspektivnější.

    V současnosti se z NZ musely vytáhnout staré T-72M v nemodernizované podobě, aby tankisté měli vůbec s čím jezdit. V této situaci by byl LYNX s bezosádkovou věží se 130 mm kanónem, moderním sřp, senzory, moderním přídavným panceřováním a případně i hard-kill systémem proti tomu jak raketoplán Columbia vs. USS Enterprise Jean-Luc Picarda :-).Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    17:03 19.11.2017

    MALI, děkuji, je mi jasné, že detaily sem psát nemůžete. O nemožnosti využití některých funkcí harrisek v ČR jsem vlastně slyšel. Ono v případě konfliktu by se takové věci asi ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI, děkuji, je mi jasné, že detaily sem psát nemůžete. O nemožnosti využití některých funkcí harrisek v ČR jsem vlastně slyšel. Ono v případě konfliktu by se takové věci asi neřešily a armáda by dostala v étheru přednost před civilním vysíláním, ale nemožnost to používat v rámci výcviku je tak jako tak naprd. Jak jsem psal, k R&Sch mám poměrně pozitivní vztah, místní si je jako zaměstnavatele dost chválí. Čili věřím, že v případě nákupu techniky od nich by u nás zůstala slušná část peněz i nějaké to know-how. Předpokládal bych, že tohle by se mělo významně řešit při nákupu spojovacích ap. pandurů a titusů... ale možná jsem jen nemístný optimista.

    Pavka: Trefně napsáno.

    PavolR: To máte jedno, T-72M4CZ za chíli nebude pojízdný ani jeden :-/ Jde o to, že máme ve skladech řádově desítky tanků ve slušném stavu a máme na ně zázemí, zkušenosti s nimi atd. Mostní i ženijní/vyprošťovací "nástavby" pro ně existují snad by nemusely být zrovna drahé. Čili bych raději na podvozku nového BVP koupil minomety než tuto techniku, kterou bychom mohli levněji uvést do provozu pomocí těch tankových podvozků.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    17:03 19.11.2017

    MALI, děkuji, je mi jasné, že detaily sem psát nemůžete. O nemožnosti využití některých funkcí harrisek v ČR jsem vlastně slyšel. Ono v případě konfliktu by se takové věci asi ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI, děkuji, je mi jasné, že detaily sem psát nemůžete. O nemožnosti využití některých funkcí harrisek v ČR jsem vlastně slyšel. Ono v případě konfliktu by se takové věci asi neřešily a armáda by dostala v étheru přednost před civilním vysíláním, ale nemožnost to používat v rámci výcviku je tak jako tak naprd. Jak jsem psal, k R&Sch mám poměrně pozitivní vztah, místní si je jako zaměstnavatele dost chválí. Čili věřím, že v případě nákupu techniky od nich by u nás zůstala slušná část peněz i nějaké to know-how. Předpokládal bych, že tohle by se mělo významně řešit při nákupu spojovacích ap. pandurů a titusů... ale možná jsem jen nemístný optimista.

    Pavka: Trefně napsáno.

    PavolR: To máte jedno, T-72M4CZ za chíli nebude pojízdný ani jeden :-/ Jde o to, že máme ve skladech řádově desítky tanků ve slušném stavu a máme na ně zázemí, zkušenosti s nimi atd. Mostní i ženijní/vyprošťovací "nástavby" pro ně existují snad by nemusely být zrovna drahé. Čili bych raději na podvozku nového BVP koupil minomety než tuto techniku, kterou bychom mohli levněji uvést do provozu pomocí těch tankových podvozků.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    15:45 19.11.2017

    To Dušan: psal jsem o firmách, nikoliv o vozidlech, Pumu vyrábí PSM, což je Joint Venture s 50% účastí KMW a 50% účastí Rheinmetallu, takže ty zkušenosti tam budou v obou firmách; ...Zobrazit celý příspěvek

    To Dušan:
    psal jsem o firmách, nikoliv o vozidlech, Pumu vyrábí PSM, což je Joint Venture s 50% účastí KMW a 50% účastí Rheinmetallu, takže ty zkušenosti tam budou v obou firmách; ...a jste si tak jistý tím, že BW nezvažuje pořídit Lynx ve verzi KF41?
    No, minule jste psal sice o ventilátorech, výklopné rampě a o PPZ, ale dobrá, zkoušky, o kterých píšete teď jsou součástí standardních kontrolních zkoušek, které si dělá MO ČR prostřednictvím státní zkušebny ve VTÚ. Vozidla by se měla zkoušet na teplotní rozmezí -32°C až +44°C, zkouší se i prach, déšť (ale ne dlouhodobě). Pokud chcete srovnávat Lynx z s Pumou, tak např. v Afghánistánu nebylo nasazeno ani jedno z těchto vozidel. Mimochodem, Lynx by měl mít podle informací od výrobce ještě širší rozsah teplotního použití, než Puma. Dále, Lynx zatím skutečně ještě nikdo nekoupil (je starý něco přes rok), nicméně zájem o něj je mimo Austrálie i v Evropě (např. Polsko, ale i další, i když zájem se ještě nerovná nákup).
    Také mne mrzí absence ASCOD-42, jenže tam zatím ani neexistuje definitivně hotový prototyp BVP (zatím stále pracují na vývoj průzkumné, nikoli bojové verze). Na rozdíl od Pumy by i odvezl AČR požadovaný počet lidí a VB plánuje výrobu všech v AČR potřebných variant. Cenově by však ASCOD-42 nejlépe nevyšel (jeho cena by naopak byla velmi blízká ceně Pumy) a je otevřenou otázkou, zda by nám jej vůbec uvolnili. VB také vystupuje z EU, takže by se do ceny také promítlo clo z dovážených komponent (ASCOD-42 je od GD-UK). ASCOD-35 je sice původem z rakouské odnože = GDELS (jeho věž je ale z Izraele, takže zase mimo EU), ale ASCOD-35 AČR vůbec nevyhovuje (a svými výkony asi ani nepřesvědčil), osobně se vůbec divím, že se GD po kauze Pandurů, vůbec odvažuje ještě něco AČR nabízet.Skrýt celý příspěvek

  • Dušan
    13:57 19.11.2017

    To MALI: zmínil jste "Ohledně toho procesu v BW - v případě, že by nové BVP pro 7.mb dodávala jedna z německých firem, tak ty se na tom procesu v BW do jisté míry podílely... ". to ...Zobrazit celý příspěvek

    To MALI: zmínil jste "Ohledně toho procesu v BW - v případě, že by nové BVP pro 7.mb dodávala jedna z německých firem, tak ty se na tom procesu v BW do jisté míry podílely... ". to si myslím, že platí jen pro PUMU, ale ne pro LYNX. BW nemá LYNX ve výzbroji a ani to neplánují, je to pro něj de facto cizí vozidlo.

    Ohledně těch zkoušek ano, máte pravdu v ideálním případě se to snad za rok stihnout dá, ale takto velký projekt myslím z podstaty věci ideální nebude. Já jsme ale měl na mysli i jiné zkoušky a testování. Řekněme, že během toho roku co LYNX dostane všechny mandatorní dokumenty by měl být testován i provozně, protože ho vlastně nikdo nikdy neprověřil - není nikde zaveden ve výzbroji (na rozdíl třeba od CV 90, PUMA nebo ASCOD). Provozovatel se na základě základní dokumentace nikdy nedozví, zda až pošle svá BVP do Pobaltí, že tam při -30°C nebudou problémy s motorem, pryžovými částmi a těsněním, nebudou se rosit nebo zamrzat důležité elektronické součástky apod., v Afghánistánu u + 45°C a ve velké nadmořské výšce budou motory táhnout jak mají, neuvaří se nebo nezadřou od prachu. To všechno chce svůj čas a pokud se toto bude řešit až za provozu, tak to nebude pro AČR uživatelsky zrovna "standardní prostředí". A tohle trvat rok nebude, to jsem si jist.

    Navíc jestli budeme nebo zůstaneme třeba 10 let s LYNXEM jediní kdo jej budou mít ve výzbroji (nevím, kdo by v dohlednu BVP v NATO ještě kupoval, Maďaři mají jít příští rok do kolových OT, Austrálii nemohu počítat, i kdyby to tam LYNX vyhrál), tak nám v zahraničních misích nebo na velkých mezinárodních cvičeních s ND ani opravami nikdo nepomůže, budeme si tam (tj. nejen doma) muset vždy budovat poměrně velkou a finančně náročnou logistiku - vše daň za to, že budeme první.

    Ale souhlasím s Vám v tom, že nové CV 90 (v jakékoliv moderní verzi) nemá pro ČR smysl. Není to sice provozně špatné BVP, ale v této době (rok 2020 a dále) už jen pro ty, co jej mají ve výzbroji a plánují rozšířit počty svých BVP nebo modernizovat stávající flotilu CV-90. Pro nového uživatele, který plánuje kompletní přezbrojení jako my a provoz v horizontu 40 + let, tj. ca do roku 2060 to není řešení.

    Osobně mě mrzí ten ASCOD, že nám výrobce nenabídl novější ASCOD 2 a že tradičně nemají v GDLS vyřešenu kvalitně tu střeleckou část. Nevím sice jak by fungovalo spojení s Brity (to už asi Němec kterého také neznáme bude lepší), ale perspektivu by mělo a cenově by vyšlo asi nejlépe.Skrýt celý příspěvek

  • Pavka
    13:48 19.11.2017

    Dušan: S obecnou proklamací, že vozidlo by mělo projít podrobnými testy lze jenom souhlasit. Na druhou stranu je třeba jasně říci, že toto "razítkovací kolečko" není vůbec žádná ...Zobrazit celý příspěvek

    Dušan: S obecnou proklamací, že vozidlo by mělo projít podrobnými testy lze jenom souhlasit. Na druhou stranu je třeba jasně říci, že toto "razítkovací kolečko" není vůbec žádná garance toho, že daná výzbroj bude bezproblémová. Opět je třeba poukázat na akvizici nové útočné pušky pro AČR, která byla zcela prokazatelně fyzicky nedovyvinutá v době akvizice, nebyla nikde zavedena a dnes nikdo nepochybuje o tom že BREN1 nejenže nemá tak skvělé vlastnosti jaké CZUB deklarovalo, ale že jde o vysloveně nepovedený produkt bez možnosti nápravy největších neduhů. Ostatně jako takový byl velmi rychle nahrazen zcela novým typem BREN 2 i vlastním výrobcem. Přesto všechno BREN1 prošel toto "razítkovací kolečko" bez ztráty kytičky, protože zde prostě byla politická vůle aby jím prošel.

    Podle mne jako laika a nadšence pro vojenskou techniku je velmi důležité se podívat na produkční, dodavatelskou a servisní historii uvažovaných dodavatelů/výrobců nových BVP. Když konkrétně hodnotíme Lynx od výrobce RL tak na webu jsem nenašel mnoho kauz o kritických problémech s jeho předchůdcem Marder, či zásadní problémy u relativně nového vývojového typu vozidla Boxer. Naopak u CZUB bylo historicky dobře zmapováno jak strašlivě a extrémně problémově dopadly v podstatě všechny předchozí akvizice do ČSLA i AČR, (včetně mých osobních velmi špatných zkušeností s jejich produkty) a teď se spousta lidí stále ještě diví že BREN1 dopadl opět stejně špatně.

    Pokud se spustím na pole naprosto nesmyslných subjektivních příměrů, tak pokud třeba taková Škodovka dokázala vyvinout bezproblémový model Yeti, tak opravdu nemám obavu z toho že Karoq bude katastrofa. Čili s Lynxem, za kterým stojí RL osobně nemám žádný problém, ale naopak bych byl extrémně obezřetný u Wolfdogu od Zetoru.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    12:07 19.11.2017

    To Dušan: netvrdím, že zavádění nového vozidla, jako je např Lynx, nebo ASCOD-42 bude stejně jednoduché, jako zavádění např. CV-90 (viz můj předchozí příspěvek). Ale myslím si, že ...Zobrazit celý příspěvek

    To Dušan:
    netvrdím, že zavádění nového vozidla, jako je např Lynx, nebo ASCOD-42 bude stejně jednoduché, jako zavádění např. CV-90 (viz můj předchozí příspěvek). Ale myslím si, že zavést do AČR na dalších 30+ let výběhový typ BVP jen proto, že je to pohodlnější, není dobrá cesta. Nějaké technologické nadšení u mne v tomto případě nehrozí, BVP není žádná kosmická technologie (tudíž ani Lynx), ale spíš taková "poctivá kovářská práce". Ty technologie do toho BVP teprve přijdou (i když ne úplně kosmické) a víceméně jdou instalovat (+/-) do většiny moderních BVP (do některého snadněji, do některého obtížněji, ale jde to).

    Ohledně zkoušek:
    všechny Vámi uváděné certifikáty už v ČR musí mít vojenské vozidlo (technika), která jde do kontrolních a schvalovacích zkoušek, včetně těch balistických. Jinak by neprošla etapou KZ (vlastně by se ani nemohly zahájit). To znamená, že je zabezpečuje výrobce na své náklady. Totéž katalogizace (zde můžeme uvažovat jen s NSN). V KZ se už jen ověřují parametry, které nejsou ověřeny v NATO akreditovanou zkušebnou (to je výhoda členství v NATO). Mimochodem, do smlouvy se dá zahrnout i financování KZ výrobcem... Vzhledem k tomu, že teď končí rok 2017 a dodávka prvních vozidel se předpokládá od roku 2020 (když všechno v ČR bude hladce fungovat - kéž by), tak případný výrobce má na ty certifikáty dost času (dá se to zvládnout za rok - to vím z praxe).
    Pravdu máte s těmi logistickými a výcvikovými manuály, to sice lze dát do smlouvy, ale až praxe ukáže, jestli jsou správné. Ohledně toho procesu v BW - v případě, že by nové BVP pro 7.mb dodávala jedna z německých firem, tak ty se na tom procesu v BW do jisté míry podílely...
    Samozřejmě, že proces zavádění nových BVP do AČR nebude jednoduchý. To tady snad ani nikdo netvrdí. Ale pokud chceme pro AČR nové BVP, tak zcela se vyhnout rizikům asi nepůjde. Například: když si vezmete zavedené vozidlo s hotovými provozními manuály, tak bude buď zastaralé (CV-90), nebo moderní, ale hodně drahé (Puma). Ani jedno z těchto vozidel zcela neplní požadavky AČR. Takže buď změní AČR své požadavky, pak nám tato vozidla vyhoví a budeme si moci vybrat mezi levným starým strojem, nebo drahým, relativně moderním strojem a na obou pak udělat modernizaci. V případě CV-90 to bude moci pár let počkat ale asi už to bude poslední modernizace, časem ale možná budeme mít problém s náhradními díly; v případě Pumy by se musela dílčí modernizace udělat hned, ale pak už by to bylo v pohodě a Puma má perspektivu ještě na hodně, hodně let. V případě Pumy bychom ale museli do jisté míry také změnit strukturu PozS AČR.
    Nebo můžeme koupit moderní vozidlo, které splní požadavky AČR a které má modernizační potenciál s případnou vazbou na další bojovou techniku PozS AČR. Samozřejmě s riziky, které s tím souvisí. S tím s Vámi plně souhlasím.

    PS: Spousta křiku tady (v ČR) bude vždycky (hlavně od těch, kteří tomu vůbec nerozumí a píší do bulvárních plátků). Ten křik by dokonce byl i kdybychom si namísto nových strojů nechali staré BVP-2 (ale byl by menší).Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    11:15 19.11.2017

    tomas.kotnour: nejde o to co máme, ale co budeme mít ;) A pokud nekoupíme Leopardy 2 a velký počet Büffelu, tak mi to zatím přijde jako rozumnější cesta. Než tříštít vývojové a ...Zobrazit celý příspěvek

    tomas.kotnour: nejde o to co máme, ale co budeme mít ;)
    A pokud nekoupíme Leopardy 2 a velký počet Büffelu, tak mi to zatím přijde jako rozumnější cesta. Než tříštít vývojové a výrobní kapacity nových BVP.Skrýt celý příspěvek

  • Dušan
    11:02 19.11.2017

    To MALI: chápu vaše technologické nadšení z LYNXu, i mě se líbí. Nemohu však souhlasit s tím, že jeho zavádění do naší výzbroje by to bylo stejné, jako při zavedení jakéhokoli ...Zobrazit celý příspěvek

    To MALI: chápu vaše technologické nadšení z LYNXu, i mě se líbí. Nemohu však souhlasit s tím, že jeho zavádění do naší výzbroje by to bylo stejné, jako při zavedení jakéhokoli jiného typu BVP, který již ve výzbroji států NATO je. Na tomto vozidle se především musí udělat spoustu zkoušek a to jak ve státních zkušebnách (samotné zkoušky výrobce - průmyslové zkoušky - nestačí), tak v nezávislých laboratořích. V BVP je mnoho systémů, které bezprostředně souvisí s ohranou osádky, od balistiky začínaje a ventilátorů a sklopnou rampou konče, protipožárních testů atd - a na všechny tyto systémy je potřeba udělat spoustu různých zkoušek (vydání certifikátů, tedy certifikaci - i když to slovo nechcete používat). Aby jen byly provedeny balistické zkoušky, musí se do toho BVP taky vystřelit a ne jednou (tj. musí být více prototypů, nejen jeden technologický demonstrátor na kterém se ověřuje funkčnost jednotlivých celků)... To vše zabere spoustu času. Je samozřejmě nejlepší, kdyby tyto práce mohl celé udělat náš VTÚ který již BVP testoval, ale je tam potřeba také standardizace (STANAG), katalogizace (NSN, popř. KČM) a to všechno ty ostatní sériová vozidla již mají, o vypracování logistických, provozních a výcvikových manuálech ani nemluvě. Pokud jen v Německu na Pumě tento proces trval Bundeswehru skoro šest let, tak i kdyby zde to byla polovina, tak jsme v roce 2021 a to už jsme tuším za horizontem plánu nákupu AČR (navíc ta verze KF 41 stále fyzicky není). Pokud se tam má ještě měnit něco tak podstatného jako motor, nebude to zrovna jednoduchá záležitost. První zákazník jak to tak bývá opravdu odnese ty porodní nedostatky vozidla finančně, zvlášť když projekt nabere zpoždění. U tak složitých systémů jako současné BVP dnes je by to byl zázrak, kdyby to byl např. pouze jeden rok. A z akvizičního a kontraktačního pohledu by to pak mohl být pro MO docela horor. A je obecně známo, jak na tom dnes akviziční část MO je. Neříkám, že u ostatních vozidel nebudou problémy - zcela jistě budou, protože ten projekt je obrovský a BVP tady nikdo dlouho nekupoval, ale je tam víc známých než neznámých. Tím nechci říci "LYNX ne", jen se chci vrátit zpět k tomu co jsme tady už psal, tj. vojáci si musí vybrat, zda chtějí novou technologii s riziky a finančními vícenáklady, nebo zavedený systém bez větší perspektivy relativně v klidu. Nová BVP kupujeme spíše do budoucnosti, takže za mě klidně LYNX, ale dopředu si musíme říci, že v to v pohodě rozhodně nebude, cesta to bude trnitá, známe rizika a pokoušíme se jim vyhnout. Eliminuje se pak to, že jak pak tady bude spousta křiku kolem, že jsme to vybrali špatně, že je to dražší, že to ještě nefunguje nebo nejsou ND, že na to bude armáda připravena.Skrýt celý příspěvek

  • tomas.kotnour
    10:39 19.11.2017

    Skelet: naše ženijní zabezpečení pracuje s MT-55. MT-72 se dokončoval po revoluci a podle toho také dopadl, takže existují dva kusy, které mají OSSR. Také se domnívám, že by se ...Zobrazit celý příspěvek

    Skelet: naše ženijní zabezpečení pracuje s MT-55. MT-72 se dokončoval po revoluci a podle toho také dopadl, takže existují dva kusy, které mají OSSR. Také se domnívám, že by se vyprošťovací verze nových BVP měla spíše přibližovat možnostem VPV či DTP-90 (M) s příslušenstvím pro řezání, svařování, hydraulikou a převáženým zámečnickým nářadím.

    PavolIR: s největší pravděpodobností bude 9 kusů VT-72B uloženo v Rančířově pro těch našich 9 rezervních tankových rot.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    10:31 19.11.2017

    Těžko říct.. M88A2 má podstatně o dost nižší maximálku, než Abrams. A je otázkou jestli to Amíky zdržovalo.

    Těžko říct.. M88A2 má podstatně o dost nižší maximálku, než Abrams. A je otázkou jestli to Amíky zdržovalo.

  • Imax-CZ
    10:24 19.11.2017

    PavolR: Myslím, že takový problém moc nehrozí, neboť žádná akce (a už vůbec ne bojová ) se nevede při maximální rychlosti. Takže pokud by mostní tank/y čekaly za frontovou linií, ...Zobrazit celý příspěvek

    PavolR:
    Myslím, že takový problém moc nehrozí, neboť žádná akce (a už vůbec ne bojová ) se nevede při maximální rychlosti. Takže pokud by mostní tank/y čekaly za frontovou linií, tak si myslím, že zdržení bude minimální ( maximálně v minutách ).Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    08:57 19.11.2017

    skelet: A nemôže vyvstať problém v rozdielnej rýchlosti týchto vozidiel? Nové BVP, nech sa vyberie ktorékoľvek, bude mať maximálnu rýchlosť zhruba 70 km/h, kým VT-72 v akejkoľvek ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet: A nemôže vyvstať problém v rozdielnej rýchlosti týchto vozidiel? Nové BVP, nech sa vyberie ktorékoľvek, bude mať maximálnu rýchlosť zhruba 70 km/h, kým VT-72 v akejkoľvek modifikácii maximálne 61 km/h. Neudržia s nimi tempo.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    08:33 19.11.2017

    KOLT přesně tak jsem to myslel. Ať už vyhraje jakýkoliv typ, tak tyto dvě verze by se musely vyvinout, přičemž potřebujeme vyvinout i "podstatnější" verze jako velitelské, ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT přesně tak jsem to myslel. Ať už vyhraje jakýkoliv typ, tak tyto dvě verze by se musely vyvinout, přičemž potřebujeme vyvinout i "podstatnější" verze jako velitelské, průzkumné, zdravotnické, minometné a asi i protiletecké. Navíc linka pojede naplno, aby stihla pokrýt hlavní verze.
    Přijde mi tedy zbytečné v současné době vyvíjet a vyrábět mostní a vyprošťovací verzi, když máme skladem desítky nadbytečných uloženek a jsou i vyvinuty. Jestli nástavbu dodají Slováci nebo Poláci je už celkem jedno.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 13 z 18