Česko-německá spolupráce v oblasti obranného průmyslu přinese českým firmám zakázky za 35 mld. Kč.

BVP Puma; větší foto / PSM

Praha, 14. listopadu 2017: Největší německé zbrojovky uspořádaly v Praze setkání s cílem identifikovat vhodné české partnery pro budoucí spolupráci v oblasti obranného průmyslu. Podíl na výrobě bojového vozidla pěchoty (BVP) PUMA by mohl českým firmám přinést zakázky v hodnotě 35 mld. Kč, dále přísun unikátního technologického know-how, stejně jako podíl na dodávkách do ostatních zemí EU na desítky let.

Participace českého průmyslu se však netýká pouze projektu PUMA, ale poskytuje i možnost uplatnění v širším portfoliu zbraňových platforem využívaných německým Bundeswehrem i jinými armádami. Uveďme například tanky Leopard-2, houfnice PzH-2000 a mnohé další nejmodernější zbraňové systémy evropské provenience.

Průmyslového setkání v hotelu Diplomat Praha v rámci dne Česko-Německé spolupráce v oblasti obranného průmyslu se účastnilo více než 30 českých firem. Hlavním cílem setkání bylo identifikovat vhodné partnery a nastínit možné modely budoucí spolupráce.

„Stejně jako je ČR centrem evropského automobilového průmyslu, mohlo by se v dohledné době stát i průmyslovým centrem evropského obranného průmyslu. Velmi oceňujeme špičkovou kvalitu českých firem a uvažujeme o tom, že do ČR přesuneme část výrobních i vývojových kapacit," říká Mathias Kraus, šéf obchodu a marketingu ze společnosti PSM.

Konsorcium PSM je společný podnik koncernů Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall Landsysteme. Vyrábí BVP PUMA, které je součástí tendru na přezbrojení Armády České republiky. Konsorcium je připraveno zapojit do výroby BVP PUMA významné české firmy a využít jejich kapacit nejen pro případné dodávky pro českou armádu, ale i pro německý Bundeswehr a armády ostatních zemí EU/NATO. Objem vzájemné spolupráce může v horizontu 3 let přesáhnout hodnotu 35 miliard Kč. Spolupráce otevírá potenciál i pro transfer nejmodernějších technologií do ČR.

„K ochraně nejlepších bojových vozidel pěchoty na světě používáme nejlepší pancířové systémy, které kombinují různé technologie, jako např. vícevrstvé pancíře, tzv. AMAP, nebo explozivní reaktivní pancíře (ERA). S těmito pasivními a aktivními pancířovými systémy dosahujeme nejvyšších úrovní ochrany našich vojáků proti zbraním středního kalibru, protitankovým řízeným střelám, protitankovým minám a IED. Uvažujeme o distribuci této technologie do České republiky," doplňuje Mathias Kraus ze společnosti PSM.


Power-pack BVP PUMA; větší foto / PSM

BVP PUMA je komplexní a systémové řešení pro mechanizované jednotky. Zahrnuje logistiku, podpůrné vybavení, do funkčního celku sladěné a ověřené zbraňové systémy, elektronické systémy, výcvikové programy, simulátory, i podpůrné programy výrobce po celou dobu provozu vozidel. Zároveň se nejedná pouze o bojové vozidlo pěchoty, ale o komplexní integrovaný bojový systém společně s tanky a bitevními vrtulníky k vytvoření mohutné bojové síly s maximálním využitím předností všech těchto bojových prostředků.

Vývoj vozidla začal v roce 2002, první prototyp vznikl v roce 2005 a roku 2015 jej zařadil do výzbroje německý Bundeswehr. Celých deset let bylo věnováno detailnímu testování, aby vozidlo splnilo požadavky na BVP budoucnosti s výhledem na použití během dalších 40-50 let ve všech budoucích formách konfliktů. PUMA je zcela nová bojová platforma.

Nejedná se o další modernizaci vozidla, které by konstrukčně vzniklo na konci minulého století, ale o zcela novou technologickou a vývojovou generaci moderního bojového prostředku, kde ochrana osádky a zároveň bojová síla jsou hlavním přednostmi. BVP PUMA se již úspěšně účastnil testů AČR ve Vyškově, VIP prezentace v Přáslavicích či brněnského veletrhu IDET 2017.

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku


Související články

Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků T-72M4 CZ. Nyní lze poměrně levně na leasing získat ...

Německo navyšuje počet provozovaných tanků Leopard 2

Německé ozbrojené síly získají v příštích letech 104 "nových" tanků Leopard 2A7V. Stroje vzniklé ...

Modernizace vozidel Puma pro Bundeswehr

Bundeswehr uzavřel smlouvu se společností Rheinmetall na modernizaci bojových vozidel pěchoty Puma. ...

BVP Puma pro Armádu ČR - průmysl, výcvik, cena a spolehlivost

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje za nakup 210 nových bojových vozidel pěchoty (BVP) a dalších ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Clanek
    22:02 14.11.2017

    @Luky Dost slabomyslne. @Pavel1 Mam to z vic zdroju, v pameti mi utkvel treba Ladislav Karel Feierabend a jeho Politicke vzpominky. Vzpominal mimojine na to, ze po odebrani ...Zobrazit celý příspěvek

    @Luky
    Dost slabomyslne.
    @Pavel1
    Mam to z vic zdroju, v pameti mi utkvel treba Ladislav Karel Feierabend a jeho Politicke vzpominky. Vzpominal mimojine na to, ze po odebrani sudet prislo CSR o vice nez 80% chemickeho prumyslu a vyjmenovaval i dalsi odvetvi... ted tu publikaci nemam po ruce a najit ji nekde online se mi nedari, tak nechci zavadet, ale nemel jsem duvod jeho cislum neverit. Nakonec, zil, pracoval a neceho dosahl (nejen) v te dobe.
    Pamatuju jeste publikaci nejakych zahranicnich autoru, ve ktere jsem zachytil informaci popisujici vykon HDP zejmena z pohledu generovani prijmu statniho rozpoctu CSR, ktery pochazel ze 70% ze sudet. Tedy 3mil nemcu v tehda 13mil CSR melo 70% podil na prosperite mezivalecneho CSR. Tu se ale zjevne neprinutim o jaky zdroj slo (knizni), pokusim se zapatrat abych to mohl dolozit. A taky si uz nevzpomenu o jakych letech se v teto knize bavilo, jestli primo po rozpadu RU, nebo slo o udaje behem nektereho z mezivalecnych cyklu, nebo agregovane za cele mezivalecne obdobi... ? Po tom se musim znovu kouknout
    Tezky prumysl tedy klidne mohl skutecne cesky a ne jen v ceskych zemich se vyskytujici, ale zjevne jej nebylo z pohledu celkove CSR ekonomiky tolik aby mel nejaky zcela zasadni vyznam. Nezapominejme ze spousta tech dnes az bajnych vzpominek na to jak CSR mezivojnove prosperovalo je dost prikrasleno, obcas mi to prijde jako baje a legendy, ale realita tak ruzova nebyla. Na vyvoz slo furt vic polotovaru a surovin nez koncoveho zbozi. Vyvazelo se vic na nenarocne (jihoamericke, vychodni, jizni) trhy atd.

    Kazdopadne ztocit diskusi timto smerem jsem nechtel, trocha narodni hrdosti je urcite na miste (a zvlast ted kdy CR snad kazdy makroekonomicky ukazatel ukazuje jak CR exceluje), ale budme taky trochu soudni v tom kdo za tu prosperitu muze (tahlo ji kdysi, tahne ji dnes i ji bude tahnout i v budoucnu predevsim Nemecko).Skrýt celý příspěvek

  • Argonaut.CZ
    22:01 14.11.2017

    Puma je jistě progresivní řešení. Nicméně než se pustíme do porcování medvěda, zajímalo by mě, zda MO udělalo úvahu, která zbrojní výroba je pro CZ klíčová a kterou by bylo dobré ...Zobrazit celý příspěvek

    Puma je jistě progresivní řešení. Nicméně než se pustíme do porcování medvěda, zajímalo by mě, zda MO udělalo úvahu, která zbrojní výroba je pro CZ klíčová a kterou by bylo dobré podporovat. případně ve kterých oblastech chceme rozvíjet know how (myšleno s podporou státu).

    Uvažuji v tom rámci, že si nikdo nedokázal představit, že bude první, natož druhá světová. Dnes si málokdo umí představit následky masové migrace, případného rozpadu EU. A za mě by bylo rozumné si říci, co vždy chceme vyrábět sami i za cenu velkých nákladů a kde chceme a musíme kooperovat a to z toho prostého důvodu, že rozsáhlé dodavatelské řetězce mohou přestat fungovat a v některých oblastech bychom měli umět alespoň základ, nebo opravy.

    Nesouvisí to sice přímo s BVP, ale opravdu mi chybí nějaká strategie navázaná na možnosti a rozvoj domácího průmyslu.

    Jinak obvyklý model německých firem je v CZ výroba a finální montáž a prodej v Německu tak, aby max. marže byla tam. viz např. Siemens.

    Je to sice logické, ale stát tuto hru s mými daněmi hrát nemusí:)

    Historicky jsme vedle Německa či předchůdců staletí a ne vždy to byl láskyplný vztah. Rozhodně není dobré zapomínat.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    21:19 14.11.2017

    ... ou, pardon, prehliadol som, že bola reč o Nemecku, keďže sa to tu točí toľko okolo Česka ... :-D Ale USA sú aj tak priveľké a schopnosť Británie a Japonska nejednoznačná ...Zobrazit celý příspěvek

    ... ou, pardon, prehliadol som, že bola reč o Nemecku, keďže sa to tu točí toľko okolo Česka ... :-D Ale USA sú aj tak priveľké a schopnosť Británie a Japonska nejednoznačná (Británie s tankmi prešľapuje a ako základ pre pásové BVP si nevybrala domácu konštrukciu...)Skrýt celý příspěvek

  • Valda1(valda)
    21:17 14.11.2017

    Proč mi mizí komentáře ???

    Proč mi mizí komentáře ???

  • PavolR
    21:08 14.11.2017

    Argel
    Vzhľadom na to, že Jirosi sa pýtal na štát "alespoň srovnatelné velikosti", ste Česko teda riadne nafúkli. ;-p

    Argel
    Vzhľadom na to, že Jirosi sa pýtal na štát "alespoň srovnatelné velikosti", ste Česko teda riadne nafúkli. ;-p

  • Argel
    20:52 14.11.2017

    Jirosi
    Jaký stát světa to dokáže? USA, GB. Jaký stát světa to dokáže na lepší úrovnii? Např. Japonci(Toyota)

    Jirosi
    Jaký stát světa to dokáže? USA, GB. Jaký stát světa to dokáže na lepší úrovnii? Např. Japonci(Toyota)

  • Pavel1
    20:12 14.11.2017

    ..nejvic prumyslove v tehdejsim CSR bylo sudety ... To máte odkud? Každopádně, ať už je to odkudkoliv, je to blbost. Sudety, dokud tam žila německá populace, byly známy především ...Zobrazit celý příspěvek

    ..nejvic prumyslove v tehdejsim CSR bylo sudety ... To máte odkud? Každopádně, ať už je to odkudkoliv, je to blbost. Sudety, dokud tam žila německá populace, byly známy především lehkým průmyslem, tj. textilky, sklárny a výroba hraček. Strojírenský průmysl byl situován ve vnitrozemí ČSR a nacházel se převážně v českých rukou. To za prvé. Za druhé, Sudety byly extrémně postižené hospodářskou krizí, mnohem více než zbytek republiky, a to právě díky struktuře tehdejšího sudetského průmyslu.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    20:04 14.11.2017

    Herr Clanek, souhlasím s Lemkin a Rase.
    A nečtou pane už ty neosudeťácký internety a brožůry....

    Herr Clanek, souhlasím s Lemkin a Rase.
    A nečtou pane už ty neosudeťácký internety a brožůry....

  • Standa
    19:26 14.11.2017

    Je to jedině dobře. Z historického hlediska jsme byli vždy (jj, někdy válka, ale ta byla i uvnitř Německých států) ve vlivu Německa a hospodářská spolupráce se vyplácela. Směr ...Zobrazit celý příspěvek

    Je to jedině dobře. Z historického hlediska jsme byli vždy (jj, někdy válka, ale ta byla i uvnitř Německých států) ve vlivu Německa a hospodářská spolupráce se vyplácela. Směr východ nic perspektivního není. Když člověk hodí za hlavu minulé křivdy, tak musí uznat, že spolupráce je oboustranně výhodná.
    Mnozí budou říkat, že se vyvádějí zisky pryč a bla bla.....tak tam nepracujte a nekupujte jejich výrobky a služby.....no ale máte blbý, že jsou prostě lepší, než zbytek Evropy.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    19:08 14.11.2017

    Lemkin Ted nevim jestli je to mysleno jako sarkasmus, ironie, nebo nedejboze smrtelne vazne... ? Tak jen pokud je to to posledni tak jen dve technicke. To nejvic prumyslove v ...Zobrazit celý příspěvek

    Lemkin
    Ted nevim jestli je to mysleno jako sarkasmus, ironie, nebo nedejboze smrtelne vazne... ?

    Tak jen pokud je to to posledni tak jen dve technicke. To nejvic prumyslove v tehdejsim CSR bylo sudety, ty tvorili dokonce nejvetsi cast prijmu rozpoctu celeho CSR. Tak nevim jestli na zaklade toho tvrdit "co Cesi umi", ono to totiz bylo "co v Cesku zijici Nemci umi".

    Ad Skoda, ta ma pak s tim co umi Cesi spolecne jeste min. Firma nemcema zachranena, zadotovana obrovskou financni injekci,s naimportovanou nemeckou kulturou, dnes sklizejici uspech s nemeckyma platformama, motorama, prevodovkama, vedenim a strategii primo z Wolfsburgu je sice "ceskym klenotem", ano, ale kdyz zustaneme u tohoto prirovnani tak znovu, ten kdo tomu klenotu dal brus (a minimalne to) byl znovu Nemec.Skrýt celý příspěvek

  • lemkin
    18:52 14.11.2017

    Němci moc dobře vědí, co Češi umí. Historicky za CK jsme byly průmyslovou základnou a Áda to věděl taky...... Pro Rheinmetall a KMW je taky ostatně lepší jejich virtuál PSM ...Zobrazit celý příspěvek

    Němci moc dobře vědí, co Češi umí. Historicky za CK jsme byly průmyslovou základnou a Áda to věděl taky......

    Pro Rheinmetall a KMW je taky ostatně lepší jejich virtuál PSM přesunout někam, kde to udělají levněji. Klíčové technologie zůstanou jim, ale montáž se udělá v levném Česku. Navíc Česká hlava vždy časem přijde s něčím, co Němčour nevymyslí - stačí nám dát jen příležitost a trochu najíst. Rázem pak máte v koncernu klenot typu Škoda Auto.

    PSM jako takové vidím spíš jako dveře pro další spolupráci v rámci projektů s Rheinmetallem a KMW, což by nebylo vůbec špatné.Skrýt celý příspěvek

  • Imax-CZ
    18:47 14.11.2017

    Mimochodem ví se už, které bvp bylo/bude vybráno pro náhradu BVP-2?

    Mimochodem ví se už, které bvp bylo/bude vybráno pro náhradu BVP-2?

  • Rase
    18:38 14.11.2017

    Osobně nemám rád, když se háží procenta zapojení do zbrojních zakázek, přeci jen většina dílů se stejně dováží od třetích stran, byť zrovna Němci se většinu vyrábí sami. Navíc ...Zobrazit celý příspěvek

    Osobně nemám rád, když se háží procenta zapojení do zbrojních zakázek, přeci jen většina dílů se stejně dováží od třetích stran, byť zrovna Němci se většinu vyrábí sami. Navíc některé věci pro SPz Puma již z ČR dodává, byť je to spíš na úrovni subdodavatelů u subdodavatelů. Stejně tak ale nemám rád offsety ve stylu "návratnost 100%, 70% atd." Proto se mi hodně líbí, že by byl český průmysl mohl získat jak know-how, tak především převedení částí výrobních, ale hlavně vývojových kapacit (!) Vzhledem k tomu, že v EU to míří k unifikaci výzbroje, zvyšují se zbrojní nákupy a projekty nových zbraní (většinou je do nich nějak zapojeno Německo) tak by bylo velice výhodné, získat byť jen část, těchto kapacit pro tuzemské podniky. Přeci jen když půjdou nahoru oni, my se svezeme s nimi (tak jako v automobilovém průmyslu atd.). Tím ale netvrdím, že musíme rezignovat na vlastní vývoj ale on náš vojenská průmysl není jen Czechoslovak Group, ale i menší podniky, často státní (VOP CZ, výzkumné ústavy) ale i samostatné podniky jako Meopta atd. kterým by transfer know-how mohl nemálo pomoct (impulz k dalšímu vývoji). Netvrdím, že máme lézt Němcům do zádele, ale když nám nabízejí tyto zajímavé "pobídky" tak proč jich nevyužít. Navíc Puma není špatné vozidlo, tak by ostudu u AČR asi neudělalo a to ani v zahraničí.

    ps. chystá se modernizace Leopardů, tak by bylo velice zajímavé, kdyby se zapojily naše podniky i do ní. Pokud jde o vývoj, tak zde si umím představit, že by se zde vyvíjely specializované verze vozidel na platformě Puma. Zmiňované PzH 2000 moc nechápu, ale asi je to narážka na to, že hledáme i nové houfnice (něco s moduly AGM by znělo lépe).Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    18:31 14.11.2017

    marfolodej: Nielen nachytrejší, ale ani priemerne chytrí, ba trúfam si tvrdiť, že ani väčšine podpriemerne chytrých by neprišla na um takáto hovadina. V Čechách sa neplatia dane? ...Zobrazit celý příspěvek

    marfolodej:
    Nielen nachytrejší, ale ani priemerne chytrí, ba trúfam si tvrdiť, že ani väčšine podpriemerne chytrých by neprišla na um takáto hovadina. V Čechách sa neplatia dane? Pracuje sa zadarmo? Na akúkoľvek vec si pomyslíte, tak sa pred vami hneď zhmotní? A čo sa výnosu z čistého profitu týka - ten by zrejme nebol utratený v Čechách bez ohľadu na národnosť profitujúceho.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    18:30 14.11.2017

    marfolodej: Nikdo ti nebrání ty podniky od těch zlých Němců začít kupovat zpět. A ukázat jim jak se to děla. Který stát světa alespoň srovnatelné velikosti je schopen si ...Zobrazit celý příspěvek

    marfolodej: Nikdo ti nebrání ty podniky od těch zlých Němců začít kupovat zpět.
    A ukázat jim jak se to děla.

    Který stát světa alespoň srovnatelné velikosti je schopen si takové vozidla vyvíjet sám a držet na špičce ?Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 23 z 24