Česko-německá spolupráce v oblasti obranného průmyslu přinese českým firmám zakázky za 35 mld. Kč.

BVP Puma; větší foto / PSM

Praha, 14. listopadu 2017: Největší německé zbrojovky uspořádaly v Praze setkání s cílem identifikovat vhodné české partnery pro budoucí spolupráci v oblasti obranného průmyslu. Podíl na výrobě bojového vozidla pěchoty (BVP) PUMA by mohl českým firmám přinést zakázky v hodnotě 35 mld. Kč, dále přísun unikátního technologického know-how, stejně jako podíl na dodávkách do ostatních zemí EU na desítky let.

Participace českého průmyslu se však netýká pouze projektu PUMA, ale poskytuje i možnost uplatnění v širším portfoliu zbraňových platforem využívaných německým Bundeswehrem i jinými armádami. Uveďme například tanky Leopard-2, houfnice PzH-2000 a mnohé další nejmodernější zbraňové systémy evropské provenience.

Průmyslového setkání v hotelu Diplomat Praha v rámci dne Česko-Německé spolupráce v oblasti obranného průmyslu se účastnilo více než 30 českých firem. Hlavním cílem setkání bylo identifikovat vhodné partnery a nastínit možné modely budoucí spolupráce.

„Stejně jako je ČR centrem evropského automobilového průmyslu, mohlo by se v dohledné době stát i průmyslovým centrem evropského obranného průmyslu. Velmi oceňujeme špičkovou kvalitu českých firem a uvažujeme o tom, že do ČR přesuneme část výrobních i vývojových kapacit," říká Mathias Kraus, šéf obchodu a marketingu ze společnosti PSM.

Konsorcium PSM je společný podnik koncernů Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall Landsysteme. Vyrábí BVP PUMA, které je součástí tendru na přezbrojení Armády České republiky. Konsorcium je připraveno zapojit do výroby BVP PUMA významné české firmy a využít jejich kapacit nejen pro případné dodávky pro českou armádu, ale i pro německý Bundeswehr a armády ostatních zemí EU/NATO. Objem vzájemné spolupráce může v horizontu 3 let přesáhnout hodnotu 35 miliard Kč. Spolupráce otevírá potenciál i pro transfer nejmodernějších technologií do ČR.

„K ochraně nejlepších bojových vozidel pěchoty na světě používáme nejlepší pancířové systémy, které kombinují různé technologie, jako např. vícevrstvé pancíře, tzv. AMAP, nebo explozivní reaktivní pancíře (ERA). S těmito pasivními a aktivními pancířovými systémy dosahujeme nejvyšších úrovní ochrany našich vojáků proti zbraním středního kalibru, protitankovým řízeným střelám, protitankovým minám a IED. Uvažujeme o distribuci této technologie do České republiky," doplňuje Mathias Kraus ze společnosti PSM.


Power-pack BVP PUMA; větší foto / PSM

BVP PUMA je komplexní a systémové řešení pro mechanizované jednotky. Zahrnuje logistiku, podpůrné vybavení, do funkčního celku sladěné a ověřené zbraňové systémy, elektronické systémy, výcvikové programy, simulátory, i podpůrné programy výrobce po celou dobu provozu vozidel. Zároveň se nejedná pouze o bojové vozidlo pěchoty, ale o komplexní integrovaný bojový systém společně s tanky a bitevními vrtulníky k vytvoření mohutné bojové síly s maximálním využitím předností všech těchto bojových prostředků.

Vývoj vozidla začal v roce 2002, první prototyp vznikl v roce 2005 a roku 2015 jej zařadil do výzbroje německý Bundeswehr. Celých deset let bylo věnováno detailnímu testování, aby vozidlo splnilo požadavky na BVP budoucnosti s výhledem na použití během dalších 40-50 let ve všech budoucích formách konfliktů. PUMA je zcela nová bojová platforma.

Nejedná se o další modernizaci vozidla, které by konstrukčně vzniklo na konci minulého století, ale o zcela novou technologickou a vývojovou generaci moderního bojového prostředku, kde ochrana osádky a zároveň bojová síla jsou hlavním přednostmi. BVP PUMA se již úspěšně účastnil testů AČR ve Vyškově, VIP prezentace v Přáslavicích či brněnského veletrhu IDET 2017.

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku


Související články

Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků T-72M4 CZ. Nyní lze poměrně levně na leasing získat ...

Německo navyšuje počet provozovaných tanků Leopard 2

Německé ozbrojené síly získají v příštích letech 104 "nových" tanků Leopard 2A7V. Stroje vzniklé ...

Modernizace vozidel Puma pro Bundeswehr

Bundeswehr uzavřel smlouvu se společností Rheinmetall na modernizaci bojových vozidel pěchoty Puma. ...

BVP Puma pro Armádu ČR - průmysl, výcvik, cena a spolehlivost

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje za nakup 210 nových bojových vozidel pěchoty (BVP) a dalších ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Rase
    23:31 20.01.2018

    Jara:
    když se lidi od Zetoru domluví třeba se Rheinmetallem, že komponety co jsou v Lynxu, budou ve Wolfdogu (jen jiný základní svařenec), tak to bude lepší stroj než Lynx.

    Jara:
    když se lidi od Zetoru domluví třeba se Rheinmetallem, že komponety co jsou v Lynxu, budou ve Wolfdogu (jen jiný základní svařenec), tak to bude lepší stroj než Lynx.

  • Rase
    23:28 20.01.2018

    JiriR: pokud chceme experimentovat a jít vlastní cestou (což je vlastně i lynx a různá exotika) tak bych taky byl rovnou pro Wolfdog. Počítejme ale s tím, že cena bude jako u ...Zobrazit celý příspěvek

    JiriR:
    pokud chceme experimentovat a jít vlastní cestou (což je vlastně i lynx a různá exotika) tak bych taky byl rovnou pro Wolfdog. Počítejme ale s tím, že cena bude jako u Pumy, bude nutné dořešit funkční osazení všemi komponenty (byť lidi od Zetoru tvrdí že to zadají výrobcům samotných dílů) a tedy se může dost protáhnout doba kdy armáda převezme stroje se vším co mají mít. Většina BVP má problém integrovat PTŘS, na což je potřeba si dát pozor. Většina vystavených vozidel měla jen makety. Pokud by měl Wolfdog osazenou věž Lance (nebo Kongsberg atd.), ověřené komponenty a podobně, tak by to mohl být dobrý stroj. Počítejme ale s tím, že to nebude levné a tak jako u všech mašin a jejich výroby v ČR, by mohlo dojít k nečekaným průšvihům a zdržením.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    20:43 20.01.2018

    V porovnání jak vypadá podpora průmyslu ČR od bae systems. Česká firma zabývající se laserovým vypalovanim plechu dostala zakázku na minomety mjolner..... to co nabízejí Němci s ...Zobrazit celý příspěvek

    V porovnání jak vypadá podpora průmyslu ČR od bae systems.
    Česká firma zabývající se laserovým vypalovanim plechu dostala zakázku na minomety mjolner..... to co nabízejí Němci s pumou se mi zda zajímavější

    JiriR
    Wolfdog je perspektivní? To je asi vtip ? Co má za výzbroj,systém řízení palby, pancéřování, motor?? Proste ČR nemůže stavět bvp (kouknete na Poláky s borsukem) tím neříkám ze není třeba podpořit zbrojní průmysl ale účast v nějakém programu jako je puma je ted přínosnějšíSkrýt celý příspěvek

  • JiriR
    11:10 18.01.2018

    Wolfdog je celkem dost perspektivní- jeho perspektivu určila neperspektiva CV90 a Ascod. Konkrétně chybí hydraulické odpružení a velký vnitřní prostor. IMHO i nabízený pancíř ...Zobrazit celý příspěvek

    Wolfdog je celkem dost perspektivní- jeho perspektivu určila neperspektiva CV90 a Ascod. Konkrétně chybí hydraulické odpružení a velký vnitřní prostor. IMHO i nabízený pancíř (materiál a typ) je zastaralý. Puma zase není vhodná z důvodu mnoha mínusů- vysoká cena, velmi náročná údržba, absence PTRS, necentrální usazení věže, nízký převážený výsadek, absence specializovaných verzí…naopak plusem je vysoká balistická odolnost a pokročilá elektronika. Ale těch záporů je mnoho- možná proto si ji zatím nikdo neobjednal. Lynx je zase prototyp s německou cenovkou vycházející v mnohém z Marderu. Nu a pokud z MO a GŠ unikají do novin hlášky typu mozek volí Lynx a srdce PUMU ..tak fakt nevím, jestli náhodou někomu nekulhají závěry na obě nohy…
    Co se týče perspektivity..očekávám, že získáme přístup i k nějaké jiné aktivní ochraně, než je česká kosa- kdo kdy držel v rukou kosu (na trávu) tak chápe proč byla pojmenována takto. Bohužel vzhledem k tomu, že odpaluje směrovou trhavinu ze statického místa pod úhlem 225 st., řeší tím jen přímé RPG a PTRS. Neřeší APFSDS (reakce proti granátu ve 180 st.) a neřeší shora působící PTRS- otázkou je zda by bylo možné kosu otočit a odpalovat i v úhlu 135 st, (nutno řešit ochranu volného výsadku), popř. útok PTRS a jiných projektilů působících ze shora kolmějším čelním kontaktem či minometných IČ projektilů…. řešit nahoru vymeteným střepinovým granátem (nutno řešit antény a horní opanceřování optiky)
    Dále chybí (alespoň záměr) spolupráce BVP s vezenými drony (průzkum a navádění PTRS) a REB, plus jednoduché kinetické ničení cizích dronů –nutný vyšší náměr kanónu a výbušná munice. Protože mechanizovaný prapor, který nebude takto vybaven, bude jednoduše zmasakrován.
    Dále je tady i politický aspekt- brát zbraně od Evropských států, kde začínají být známky občasné války (nevím jak jinak nazvat stav ve Francii a začínající pohyb v Německu) či k bankrotu se blížící USA, které vždy vynikalo násilnou projekcí svého názoru (který byl prozatím naštěstí více méně demokratický- otázkou zda takový zůstane).Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    19:49 20.12.2017

    MALI: tak v pumě jsou ty místa taky 4 na jedné straně a 2 na druhé. Dvě místa zabírají ony věci pod věží atd. myslím ale že ono rozvržení osádky sme už řešili .)) Víc bysme se v ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI:
    tak v pumě jsou ty místa taky 4 na jedné straně a 2 na druhé. Dvě místa zabírají ony věci pod věží atd. myslím ale že ono rozvržení osádky sme už řešili .)) Víc bysme se v tom asi už plácali.
    Onoho Wolfdoga vytahuju jen s nadsázkouSkrýt celý příspěvek

  • MALI
    19:24 20.12.2017

    To Rase: Oprava: 2 + 2x 4 osoby (omlouvám se...)

    To Rase: Oprava: 2 + 2x 4 osoby (omlouvám se...)

  • MALI
    19:22 20.12.2017

    To Rase: no, řekl bych, že lidé z BW si o Lynxu mohou myslet co chtějí - protože oni mají Pumu. Já jsem se jich na to neptal a asi ani nebudu. Možná (spíš je to pravděpodobné) že ...Zobrazit celý příspěvek

    To Rase:
    no, řekl bych, že lidé z BW si o Lynxu mohou myslet co chtějí - protože oni mají Pumu. Já jsem se jich na to neptal a asi ani nebudu. Možná (spíš je to pravděpodobné) že momentálně o tom Lynxu toho víme víc my (ale to si také jen myslím).

    K přepravitelnosti osob u Lynxu: už jsem to tady (na AN) minimálně 2x psal. Představený KF31 má šest sedaček a osádkovou věž, která lze řešit jako bezosádková, navíc je vevnitř dostatečně široký na to, aby se tam napříč vyšly tři sedačky vedle sebe, ale to by ani nebylo potřeba, protože při osazení bezosádkovou věží LANCE (nebo tam lze osadit LANCE RC) dozadu dostanete 2+4 osoby (to si nemyslím, to vím).

    PS: nezlobte stále s tím Wolfdogem (v tomto stavu v jakém je teď by klidně mohli tvrdit, že bude třeba i plavat, kdyby to někdo chtěl) - zatím s ním ještě nic nepředvedli a před ním vyráběli traktory - to je trochu dost rozdíl. S firmami, ve kterých se dělala dobře civilní produkce a jejich manažeři si mysleli, že okamžitě přejdou na vojenskou a budou v ní špičkoví, mám bohužel dost negativních zkušeností a žádnou pozitivní.
    Mimochodem, to že jste neviděl modernizovanou Pumu Vám nevadí?Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    18:48 20.12.2017

    MALI: myslím. Přijde mi to logické, důvod jsem napsal. Jak Rheinmetall tak i KMW jsou soukromé podniky. Chápu že vláda bude kopat za obě strany, když je v tendru konkurence. Pokud ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI:
    myslím. Přijde mi to logické, důvod jsem napsal. Jak Rheinmetall tak i KMW jsou soukromé podniky. Chápu že vláda bude kopat za obě strany, když je v tendru konkurence. Pokud by se ale mělo rozhodovat jen mezi Rh a Rh+KMW (PSM), tak mě nenapadá důvod, proč by měli upřednostnit samostatný Rh a jejich Lynx. Do Pumy už vláda nalila až moc peněz, aby ten projekt hodila přes palubu a podporovala stroj na kterém nemají zájem.
    Vlastně by mě i docela dost zajímalo, co si myslí o Lynxu němci - vojáci a lidi z armády. Tu modernizaci jsem bral z našeho pohledu, tedy kdy nemusíme nic vyměňovat (to musí jen BW), ale jde jen o to, že nám ta nová vozidla budou dodány rovnou v modernější výbavě.
    Pokud jde o ten výsadek a osádku, tak pokud to dobře chápu, tak Lynx KF31 má taky jen 3+6, stejně jako puma. Teprve delší Lynx KF41 zvládne 3+8. zatím ale mluvíte o tom, že máme nakoupit jen KF31 jako standardní vozidlo a KF41 jen pro speciální verze. Pokud tedy máme mít všechna vozidla KF41 co zvládnou 3+8 tak to už jsem osobně proti. Vybírat jako hlavní vozidlo stroj který nikdo zatím neviděl a nevyzkoušel, tak to už si rovnou můžeme počkat na Wolfdog, který má mít taky 3+8Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    18:13 20.12.2017

    To Rase, 10:42: podle mého názoru je ten požadavek AČR na 3+2+6 oprávněný. Mimochodem, zatím AČR provozuje BVP-2, které převeze 1+1+2+6=10 osob, Vy by jste je chtěl ještě omezit ...Zobrazit celý příspěvek

    To Rase, 10:42:
    podle mého názoru je ten požadavek AČR na 3+2+6 oprávněný. Mimochodem, zatím AČR provozuje BVP-2, které převeze 1+1+2+6=10 osob, Vy by jste je chtěl ještě omezit na 9 osob. Ten požadavek AČR na ta 2 místa nejsou nouzová místa (nevím, kde jste to vzal) - je to požadavek na jedno pracoviště VČ/ZVČ + jedno plnohodnotné přepravní místo pro blíže neurčeného specialistu (žádná nouzovka). Podle mého názoru by to dokonce mělo být pracovní místo - perspektivně pro operátora UxS.

    K problematice displejů u Pumy: nestačí vyměnit černobílý CRT displej (analogový) za barevný digitální TFT a zbytek nechat (pokud to někdo myslí takto, tak tomu rozumí, s odpuštěním, asi tak, jak koza hvězdám). Ten displej je jen rozhraní pro operátora. K tomu musíte vyměnit i kamery a v současnosti už nepostačí jen vyměnit černobílé za barevné analogové. Pokud by se Puma měla vyrovnat ostatním moderním BVP, musí přejít na plně digitální systém. To znamená, že by se musel vyměnit vyměnit celý TV řetězec, včetně kabeláže a hlavně řídícího počítače - teprve pak by ta modernizace dávala smysl - a to nebude bez problémů a nebude to levné. Proti tomu je záměna kulometu obyčejný servisní zásah. Dále, pokud myslíte kamery inteligentního přehledového 360°systému, jak má třeba Lynx, tak Vám musím oponovat v tom, že to zcela určitě nepodstatný detail NENÍ a to jak z hlediska zásadního přínosu pro orientaci osádky na bojišti, tak z hlediska ceny a zapojení do systému.
    TWA bych zcela určitě neoželel, naopak bych ji vyžadoval - je to další palebný prostředek. který má velitel osádky přímo k dispozici a který umožňuje postřelovat cíle i v náměru vyšším, než +45° (třeba odstřelovače v horských oblastech, nebo na výškových budovách, nebo otravné UAV). O tyto komponenty se nám zvýší stávající cena vozidla (ještě nezapomeňte připočítat MELLS).
    MUSS bych také oželel (a priori) a namísto něj bych okamžitě instaloval celokruhový Hard-Kill systém (ale ten nemělo na zkouškách žádné BVP, i když CV-90CZ jej na IDETu mělo osazený).

    Dotaz: ty vztahy německého průmyslu a německé vlády (ve vašem posledním příspěvku) - to skutečně víte, nebo si to jen myslíte?Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    11:22 20.12.2017

    Nemůžete se dívat optikou ČR na Německo. Německo bude Pumu podporovat i kdyby ji mělo jen samo a naopak jako největší světový exportér bude podporovat i Lynx. Optikou ČR jde o ...Zobrazit celý příspěvek

    Nemůžete se dívat optikou ČR na Německo.
    Německo bude Pumu podporovat i kdyby ji mělo jen samo a naopak jako největší světový exportér bude podporovat i Lynx.
    Optikou ČR jde o velké zbrojní kontrakty optikou německa jde o šedou rutinu. Připomínám, že když se diskutovala 2 % na armádu, tak němci chtěli zahrnout humanitární pomoc do těch 2 %, protože 2% jejch HDP je tak obrovské číslo, že sami neví jak by ho měli dlouhodobě utrácet.
    Rozmělňování nákladů na Pumu není úkol dne.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    11:01 20.12.2017

    kazd: udat Lynx potřebuje primárně Rheinmetall. Německé vládě je to šumák, jelikož se musí starat o Pumu a zajímá je tak spíš její prodej a rozmělnění nákladů k ní a její výrobu. ...Zobrazit celý příspěvek

    kazd:
    udat Lynx potřebuje primárně Rheinmetall. Německé vládě je to šumák, jelikož se musí starat o Pumu a zajímá je tak spíš její prodej a rozmělnění nákladů k ní a její výrobu. Představ si, že kdyby Lynx pořídili češi, chorvati, bulhaři, rumuni a nevím do ještě, tak z toho bude profitovat primárně Rheinmetall, což je soukromá firma. Pokudu tedy Bundeswehr nevyhodí Pumy a místo nich nepořídí Lynx, tak německá vláda bude spíš podporovat Pumu. a Rheinmetallu je to jedno, jelikož oni si přijdou k penězům ať už vyhraje jedno nebo druhé. Hlavně si nechtějí rozházet vztahy s Berlínem, jelikož by jim nemuseli přiklepnout nějaké jiné zbrojní zakázky a dát je konkurenčnímu KMW. Pokud tedy Berlín řekne že pro ČR zvýhodní Pumu nad Lynxem, tak lidi od Rheinmetallu srazí paty a zasalutuje :))Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    10:54 20.12.2017

    Moc se mě nechce věřit zde uváděným teoriím, že můžem v Lynxu zůstat sami nebo si ho nakonec vůbec nikdo nekoupí.. Podle mého tento projekt němci neodepíšou v současné bezp. ...Zobrazit celý příspěvek

    Moc se mě nechce věřit zde uváděným teoriím, že můžem v Lynxu zůstat sami nebo si ho nakonec vůbec nikdo nekoupí..
    Podle mého tento projekt němci neodepíšou v současné bezp. situaci a půjdou s cenou na krev aby ho udrželi (resp. zapojí jiné zdroje - EU atd.)
    Takže nevěřím, že si Lynx nenajde zákazníky.
    Daleko větší riziko je jak si dokáže AČR smluvně zajistit své požadavky.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    10:42 20.12.2017

    MALI: doposud AČR provozovala vozidla v konfiguraci 3+6, tak by to nějak taky zvládli. U toho požadavku na 1-2 nouzová místa mi to přijde jako taková "rozežranost" a vize. Doposud ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI:
    doposud AČR provozovala vozidla v konfiguraci 3+6, tak by to nějak taky zvládli. U toho požadavku na 1-2 nouzová místa mi to přijde jako taková "rozežranost" a vize. Doposud si poradili bez toho a ti lidé taky neběhali za vozidlem (byť u AČR je možné cokoliv). Pokud jde o displeje, tak on rozdíl mezi černobílým a barevným nebude tak velký. To samé novější díly a nový kulomet (7,62), kamery jsou detail a co bych oželel je věžička TSWA. Pokud chceme ušetřit, tak bych oželel i MUSS, ale aby jej bylo možno dodatečně dokoupit a osadit (v budoucnu) - třeba na mise atd. to samé hard-kill systém.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    10:18 20.12.2017

    To Starlight: ... no, Já jsem si ty informace k LCC přečetl v jistém dokumentu, který zahrnoval výsledky z matematického modelu, do kterého se mimo jiné dává životnost ...Zobrazit celý příspěvek

    To Starlight:
    ... no, Já jsem si ty informace k LCC přečetl v jistém dokumentu, který zahrnoval výsledky z matematického modelu, do kterého se mimo jiné dává životnost jednotlivých součástek, jejich cena, náročnost údržby a oprav, k tomu vybudování servisních pracovišť atd. Ale ten program osobně neobsluhuji a data do něj nedávám, nicméně věřím těm specialistům, kteří ten program spravují.

    Máte pravdu v tom, že Puma je sázka na jistotu (doplním - zcela určitě teď víme, že na drahou jistotu), je však možné, že na jednu stranu se podaří třeba zapojit evropské fondy - pak by mohla jít cena Pumy dolů a už to nebude drahá jistota..., na druhou stranu, totéž může udělat i Rhm s Lynxem (mají o něj zájem i jiné země v EU, ale zájem ještě nic neznamená, u Pumy už jsou dodávky).
    Z technicko - ekonomického hlediska je však otázkou, jak se ty "displejové a jiné"(mimochodem dost finančně náročné) modernizace projeví v ceně Pumy. Pak ještě to, že AČR v podstatě požaduje jiné vozidlo (asi by AČR nejprve musela změnit své základní požadavky, nebo by se Puma musela zásadně upravit a to by také něco stálo). No, máme ještě zhruba jeden rok, tak časem snad uvidíme...jak jsem již několikrát napsal - v AČR by mi nevadilo ani jedno z těch dvou vozidel. Jde o to, které bude pro nás výhodnější.Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    02:12 20.12.2017

    @MALI Parameter Life Cycle Cost (LCC) či ještě lépe Total Cost of Onwnership (TOC) v rozsahu 20-30 let je hlavním důvodem proč PUMA (tedy za předpokladu, co nejshodnější ...Zobrazit celý příspěvek

    @MALI

    Parameter Life Cycle Cost (LCC) či ještě lépe Total Cost of Onwnership (TOC) v rozsahu 20-30 let je hlavním důvodem proč PUMA (tedy za předpokladu, co nejshodnější konfigurace s Bundeswehrem).

    Nevím, co do toho zahrnuješ, ale pokud do toho správně zahrneš i vývojové náklady, náklady na industrializaci (zavedením první výrobní linky – neplést se zavedením druhé licenční výrobní linky) a zejména náklady na zastarávání součástek a výrobců (tzv. obsolescence) po celou dobu života produktu, tak se držet stejného produktu, jako má a bude ve velkém Bundeswehr, je jediná šance pro ČR jak budoucí BVP udržet v chodu cvo nejdéle s co nejmenšími náklady.

    Jen odstrašujících příkladů z AČR na téma obsolescence je tu obrovské množství. Z pozemních sil T-72M4CZ nebo ASPR dělostřelectva. Z našeho letectva je to L-159 (ten špatný) vs. JAS-39 Gripen (ten dobrý), kdy by MO ČR do budoucna nejraději všechno řešili cestou Gripen. Prakticky o nic se nestarají a řešení obsolescence i zvyšování bojové účinnosti finančně a manažersky za ně řeší velké zahraniční letectvo s OEM. A i tak jsou jednou za mnoho let doslova vyděšení z nutnosti udělat nákladné rozhodnutí, jestli si platformu upgradovat na stejný standard jako velký uživatel, aby to fungovalo i nadále.

    To je v jisté obdobě právě model Puma-Bundeswehr. Němci budou ten velký uživatel a navíc bohatý, který bude celý systém a výrobní a servisní řetězec držet v chodu. A my se s nimi povezeme. Přesným opakem je zatím KF31/KF41. V tom bychom zatím byli sami a to skončí špatně (draze) nebo úplně špatně (kanibalizace až předčasný konec).

    Zejména moderní (vojenská) elektronika zastarává výrobně neuvěřitelně rychle. To už postihlo prakticky skoro novou Pumu. Proto ty displejové a jiné modernizace, které Bundeswehr už objednal. Proto všechny ostatní konkurenční vozidla v tendru jsou zásadně s novou generací EO a dalších elektronických systémů. To ne proto, že by měli pocit, že AČR je tak moc high-tech. Nebo že by se na to české porovnávací zkoušky a výsledná zpráva VTÚ nějak soustředila a dávala za to body navíc. Ale prostě proto, že v horizontu dodávek do AČR by řešení použitá u předchozích zákazníků (to se samozřejmě netýká KF31/41) už prostě nevyrobily.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 24