Česko-německá spolupráce v oblasti obranného průmyslu přinese českým firmám zakázky za 35 mld. Kč.

BVP Puma; větší foto / PSM

Praha, 14. listopadu 2017: Největší německé zbrojovky uspořádaly v Praze setkání s cílem identifikovat vhodné české partnery pro budoucí spolupráci v oblasti obranného průmyslu. Podíl na výrobě bojového vozidla pěchoty (BVP) PUMA by mohl českým firmám přinést zakázky v hodnotě 35 mld. Kč, dále přísun unikátního technologického know-how, stejně jako podíl na dodávkách do ostatních zemí EU na desítky let.

Participace českého průmyslu se však netýká pouze projektu PUMA, ale poskytuje i možnost uplatnění v širším portfoliu zbraňových platforem využívaných německým Bundeswehrem i jinými armádami. Uveďme například tanky Leopard-2, houfnice PzH-2000 a mnohé další nejmodernější zbraňové systémy evropské provenience.

Průmyslového setkání v hotelu Diplomat Praha v rámci dne Česko-Německé spolupráce v oblasti obranného průmyslu se účastnilo více než 30 českých firem. Hlavním cílem setkání bylo identifikovat vhodné partnery a nastínit možné modely budoucí spolupráce.

„Stejně jako je ČR centrem evropského automobilového průmyslu, mohlo by se v dohledné době stát i průmyslovým centrem evropského obranného průmyslu. Velmi oceňujeme špičkovou kvalitu českých firem a uvažujeme o tom, že do ČR přesuneme část výrobních i vývojových kapacit," říká Mathias Kraus, šéf obchodu a marketingu ze společnosti PSM.

Konsorcium PSM je společný podnik koncernů Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall Landsysteme. Vyrábí BVP PUMA, které je součástí tendru na přezbrojení Armády České republiky. Konsorcium je připraveno zapojit do výroby BVP PUMA významné české firmy a využít jejich kapacit nejen pro případné dodávky pro českou armádu, ale i pro německý Bundeswehr a armády ostatních zemí EU/NATO. Objem vzájemné spolupráce může v horizontu 3 let přesáhnout hodnotu 35 miliard Kč. Spolupráce otevírá potenciál i pro transfer nejmodernějších technologií do ČR.

„K ochraně nejlepších bojových vozidel pěchoty na světě používáme nejlepší pancířové systémy, které kombinují různé technologie, jako např. vícevrstvé pancíře, tzv. AMAP, nebo explozivní reaktivní pancíře (ERA). S těmito pasivními a aktivními pancířovými systémy dosahujeme nejvyšších úrovní ochrany našich vojáků proti zbraním středního kalibru, protitankovým řízeným střelám, protitankovým minám a IED. Uvažujeme o distribuci této technologie do České republiky," doplňuje Mathias Kraus ze společnosti PSM.


Power-pack BVP PUMA; větší foto / PSM

BVP PUMA je komplexní a systémové řešení pro mechanizované jednotky. Zahrnuje logistiku, podpůrné vybavení, do funkčního celku sladěné a ověřené zbraňové systémy, elektronické systémy, výcvikové programy, simulátory, i podpůrné programy výrobce po celou dobu provozu vozidel. Zároveň se nejedná pouze o bojové vozidlo pěchoty, ale o komplexní integrovaný bojový systém společně s tanky a bitevními vrtulníky k vytvoření mohutné bojové síly s maximálním využitím předností všech těchto bojových prostředků.

Vývoj vozidla začal v roce 2002, první prototyp vznikl v roce 2005 a roku 2015 jej zařadil do výzbroje německý Bundeswehr. Celých deset let bylo věnováno detailnímu testování, aby vozidlo splnilo požadavky na BVP budoucnosti s výhledem na použití během dalších 40-50 let ve všech budoucích formách konfliktů. PUMA je zcela nová bojová platforma.

Nejedná se o další modernizaci vozidla, které by konstrukčně vzniklo na konci minulého století, ale o zcela novou technologickou a vývojovou generaci moderního bojového prostředku, kde ochrana osádky a zároveň bojová síla jsou hlavním přednostmi. BVP PUMA se již úspěšně účastnil testů AČR ve Vyškově, VIP prezentace v Přáslavicích či brněnského veletrhu IDET 2017.

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku


Související články

Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků T-72M4 CZ. Nyní lze poměrně levně na leasing získat ...

Německo navyšuje počet provozovaných tanků Leopard 2

Německé ozbrojené síly získají v příštích letech 104 "nových" tanků Leopard 2A7V. Stroje vzniklé ...

Modernizace vozidel Puma pro Bundeswehr

Bundeswehr uzavřel smlouvu se společností Rheinmetall na modernizaci bojových vozidel pěchoty Puma. ...

BVP Puma pro Armádu ČR - průmysl, výcvik, cena a spolehlivost

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje za nakup 210 nových bojových vozidel pěchoty (BVP) a dalších ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Rase
    11:01 20.12.2017

    kazd: udat Lynx potřebuje primárně Rheinmetall. Německé vládě je to šumák, jelikož se musí starat o Pumu a zajímá je tak spíš její prodej a rozmělnění nákladů k ní a její výrobu. ...Zobrazit celý příspěvek

    kazd:
    udat Lynx potřebuje primárně Rheinmetall. Německé vládě je to šumák, jelikož se musí starat o Pumu a zajímá je tak spíš její prodej a rozmělnění nákladů k ní a její výrobu. Představ si, že kdyby Lynx pořídili češi, chorvati, bulhaři, rumuni a nevím do ještě, tak z toho bude profitovat primárně Rheinmetall, což je soukromá firma. Pokudu tedy Bundeswehr nevyhodí Pumy a místo nich nepořídí Lynx, tak německá vláda bude spíš podporovat Pumu. a Rheinmetallu je to jedno, jelikož oni si přijdou k penězům ať už vyhraje jedno nebo druhé. Hlavně si nechtějí rozházet vztahy s Berlínem, jelikož by jim nemuseli přiklepnout nějaké jiné zbrojní zakázky a dát je konkurenčnímu KMW. Pokud tedy Berlín řekne že pro ČR zvýhodní Pumu nad Lynxem, tak lidi od Rheinmetallu srazí paty a zasalutuje :))Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    10:54 20.12.2017

    Moc se mě nechce věřit zde uváděným teoriím, že můžem v Lynxu zůstat sami nebo si ho nakonec vůbec nikdo nekoupí.. Podle mého tento projekt němci neodepíšou v současné bezp. ...Zobrazit celý příspěvek

    Moc se mě nechce věřit zde uváděným teoriím, že můžem v Lynxu zůstat sami nebo si ho nakonec vůbec nikdo nekoupí..
    Podle mého tento projekt němci neodepíšou v současné bezp. situaci a půjdou s cenou na krev aby ho udrželi (resp. zapojí jiné zdroje - EU atd.)
    Takže nevěřím, že si Lynx nenajde zákazníky.
    Daleko větší riziko je jak si dokáže AČR smluvně zajistit své požadavky.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    10:42 20.12.2017

    MALI: doposud AČR provozovala vozidla v konfiguraci 3+6, tak by to nějak taky zvládli. U toho požadavku na 1-2 nouzová místa mi to přijde jako taková "rozežranost" a vize. Doposud ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI:
    doposud AČR provozovala vozidla v konfiguraci 3+6, tak by to nějak taky zvládli. U toho požadavku na 1-2 nouzová místa mi to přijde jako taková "rozežranost" a vize. Doposud si poradili bez toho a ti lidé taky neběhali za vozidlem (byť u AČR je možné cokoliv). Pokud jde o displeje, tak on rozdíl mezi černobílým a barevným nebude tak velký. To samé novější díly a nový kulomet (7,62), kamery jsou detail a co bych oželel je věžička TSWA. Pokud chceme ušetřit, tak bych oželel i MUSS, ale aby jej bylo možno dodatečně dokoupit a osadit (v budoucnu) - třeba na mise atd. to samé hard-kill systém.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    10:18 20.12.2017

    To Starlight: ... no, Já jsem si ty informace k LCC přečetl v jistém dokumentu, který zahrnoval výsledky z matematického modelu, do kterého se mimo jiné dává životnost ...Zobrazit celý příspěvek

    To Starlight:
    ... no, Já jsem si ty informace k LCC přečetl v jistém dokumentu, který zahrnoval výsledky z matematického modelu, do kterého se mimo jiné dává životnost jednotlivých součástek, jejich cena, náročnost údržby a oprav, k tomu vybudování servisních pracovišť atd. Ale ten program osobně neobsluhuji a data do něj nedávám, nicméně věřím těm specialistům, kteří ten program spravují.

    Máte pravdu v tom, že Puma je sázka na jistotu (doplním - zcela určitě teď víme, že na drahou jistotu), je však možné, že na jednu stranu se podaří třeba zapojit evropské fondy - pak by mohla jít cena Pumy dolů a už to nebude drahá jistota..., na druhou stranu, totéž může udělat i Rhm s Lynxem (mají o něj zájem i jiné země v EU, ale zájem ještě nic neznamená, u Pumy už jsou dodávky).
    Z technicko - ekonomického hlediska je však otázkou, jak se ty "displejové a jiné"(mimochodem dost finančně náročné) modernizace projeví v ceně Pumy. Pak ještě to, že AČR v podstatě požaduje jiné vozidlo (asi by AČR nejprve musela změnit své základní požadavky, nebo by se Puma musela zásadně upravit a to by také něco stálo). No, máme ještě zhruba jeden rok, tak časem snad uvidíme...jak jsem již několikrát napsal - v AČR by mi nevadilo ani jedno z těch dvou vozidel. Jde o to, které bude pro nás výhodnější.Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    02:12 20.12.2017

    @MALI Parameter Life Cycle Cost (LCC) či ještě lépe Total Cost of Onwnership (TOC) v rozsahu 20-30 let je hlavním důvodem proč PUMA (tedy za předpokladu, co nejshodnější ...Zobrazit celý příspěvek

    @MALI

    Parameter Life Cycle Cost (LCC) či ještě lépe Total Cost of Onwnership (TOC) v rozsahu 20-30 let je hlavním důvodem proč PUMA (tedy za předpokladu, co nejshodnější konfigurace s Bundeswehrem).

    Nevím, co do toho zahrnuješ, ale pokud do toho správně zahrneš i vývojové náklady, náklady na industrializaci (zavedením první výrobní linky – neplést se zavedením druhé licenční výrobní linky) a zejména náklady na zastarávání součástek a výrobců (tzv. obsolescence) po celou dobu života produktu, tak se držet stejného produktu, jako má a bude ve velkém Bundeswehr, je jediná šance pro ČR jak budoucí BVP udržet v chodu cvo nejdéle s co nejmenšími náklady.

    Jen odstrašujících příkladů z AČR na téma obsolescence je tu obrovské množství. Z pozemních sil T-72M4CZ nebo ASPR dělostřelectva. Z našeho letectva je to L-159 (ten špatný) vs. JAS-39 Gripen (ten dobrý), kdy by MO ČR do budoucna nejraději všechno řešili cestou Gripen. Prakticky o nic se nestarají a řešení obsolescence i zvyšování bojové účinnosti finančně a manažersky za ně řeší velké zahraniční letectvo s OEM. A i tak jsou jednou za mnoho let doslova vyděšení z nutnosti udělat nákladné rozhodnutí, jestli si platformu upgradovat na stejný standard jako velký uživatel, aby to fungovalo i nadále.

    To je v jisté obdobě právě model Puma-Bundeswehr. Němci budou ten velký uživatel a navíc bohatý, který bude celý systém a výrobní a servisní řetězec držet v chodu. A my se s nimi povezeme. Přesným opakem je zatím KF31/KF41. V tom bychom zatím byli sami a to skončí špatně (draze) nebo úplně špatně (kanibalizace až předčasný konec).

    Zejména moderní (vojenská) elektronika zastarává výrobně neuvěřitelně rychle. To už postihlo prakticky skoro novou Pumu. Proto ty displejové a jiné modernizace, které Bundeswehr už objednal. Proto všechny ostatní konkurenční vozidla v tendru jsou zásadně s novou generací EO a dalších elektronických systémů. To ne proto, že by měli pocit, že AČR je tak moc high-tech. Nebo že by se na to české porovnávací zkoušky a výsledná zpráva VTÚ nějak soustředila a dávala za to body navíc. Ale prostě proto, že v horizontu dodávek do AČR by řešení použitá u předchozích zákazníků (to se samozřejmě netýká KF31/41) už prostě nevyrobily.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    01:03 20.12.2017

    To Rase: když se zamyslím nad vaší otázkou, tak po pravdě musím odpovědět, že Lynx mě vlastně ničím neohromil (ohromení si však ani nemohu dovolit). Opravdu, teoreticky jsem od ...Zobrazit celý příspěvek

    To Rase:
    když se zamyslím nad vaší otázkou, tak po pravdě musím odpovědět, že Lynx mě vlastně ničím neohromil (ohromení si však ani nemohu dovolit). Opravdu, teoreticky jsem od něj zprvu čekal víc. Jenže, někdy stačí na to, aby jste zvítězil v sérii závodů, být stále stříbrný (a třeba jednou zlatý). Favorit třeba vícekrát vyhraje, ale jindy zase vůbec neboduje a ve výsledku nakonec bude druhý. A to je, řekl bych, případ "souboje" Lynxu s Pumou (ostatní jim jenom z různé dálky dýchají na záda).
    Když si totiž "atomizujete" požadavky AČR a přiřazujete jim plnění jednotlivými kandidáty, tak nakonec Vám vyjde to, co vyšlo mě (Lynx je plní nejlépe)...
    Ohledně podvozku Lynxu máte pravdu v tom, že koncepčně bezesporu vychází z Marderu (není to však opískovaný Marder - pamatujete?) - nenašel jsem na něm nic převratného (což mě tak nějak navádí k názoru, že snad nebude mít dětské nemoci, které se třeba u technicky převratného podvozku Pumy odstraňovaly několik let a stejně tam nakonec všechny nejsou...). Podvozek Lynxu má však pro nás (ČR) jednu dost důležitou vlastnost - modularitu v pro nás výhodné úrovni - která je pro nás tím rozhodujícím "bonusem", protože lze stávající požadavky AČR na různé verze v podstatě splnit dvěma typy podvozků (KF31 a KF41), které budou mít maximální dědičnost a zaměnitelnost dílů (snad kromě korby) a umožní osazování specializovaných modulů vyvíjených zcela samostatně (u nás). Jiná otázka je, zda je jejich volba optimální (myslím těch variant - například já bych se přimlouval za úplně jinou strukturu z hlediska požadovaných verzí...)
    Lynx má na rozdíl od Pumy podstatně příznivější vnitřní prostor, v případě, že by se jeho věž řešila jako bezosádková, se i do verze KF31 vejde AČR požadovaný počet lidí, o KF41 ani nehovořím, ale ten už je dražší, jen tam musí být ten silnější motor - bez něj ani ránu. KF41 využít jen pro ženijní a zdravotnickou verzi (možná ještě pro střední tank). Navíc, jednotková cena Lynxu vůbec není špatná, bude však záležet i na dalších okolnostech (například zapojení průmyslu ČR - tam to zatím vypadá +/- rovnocenně - ještě uvidíme) a na zabezpečení LCC (tam zatím vychází Lynx znatelně líp - ale zase: přesně to uvidíme až v případě konkrétní nabídky).

    Ptal jste se na věže těchto vozidel - Já lépe hodnotím věž LANCE. Věž LANCE je totiž ve srovnání s věží RCT-30 modernější, má modernější zaměřovací a pozorovací přístroje, je lépe vybavená (pokud nepočítám MUSS, který bych osobně stejně nahradil dvěma Hard-Kill systémy). Na rozdíl od RCT-30 je LANCE již vybavena PTRK SPIKE-LR, 7,62 mm kulometem RMG a primárně je konstruována na jejich 35 mm kanón Wotan-35, ta třicítka (MK30-2/ABM) tam byla osazená speciálně kvůli AČR (+je možnost i 40 mm CTAS, ale ten jen na přání zákazníka - tj. za jeho peníze), dále umožňuje osazení těžkého kulometu/automatického granátometu, automaticky zaměřovaného pomocí přístroje velitele, což u Pumy zatím není a podle informací od PSM ani nejde. Co je z praktického hlediska důležité - věž LANCE umožňuje doplňování munice do zásobníků kanónu a kulometu zevnitř - bez nutnosti opuštění vozidla (RCT-30 ne). Dále LANCE umožňuje osazení dvěma radiostanicemi, což bude výhodné z hlediska uvolnění místa v korbě a na stropu korby nebudou překážet dvě antény (může tam překážet něco jiného... a tak bych mohl ještě pokračovat).

    Ohledně Wolfdogu: já jsem od nich viděl jen "umělecky ztvárněný" vnější pohled a dřevotřískový model průřezu korby (to je tak na úrovni ideového projektu), až bude stát alespoň nějaký funkční demonstrátor, tak je začnu brát vážně (zatím je vážně neberu, i když bych jim to přál).Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    08:18 19.12.2017

    MALI: jak je řešen podvozek Lynxu ? Má nějaké torzní tyče, nebo vše uchyceno vně korby tak jako u Pumy nebo Wolfdoga. Na pohled to ale vypadá, že spodek korby je identický jako u ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI:
    jak je řešen podvozek Lynxu ? Má nějaké torzní tyče, nebo vše uchyceno vně korby tak jako u Pumy nebo Wolfdoga. Na pohled to ale vypadá, že spodek korby je identický jako u Marderu - nebo použili jen stejné díly.
    Někdy si tak říkám, čím vás vlastně ten Lynx tak ohromil - zda jízdní vlastnosti, střelby, cena nebo jen ona modularita. Mě se líbil na fotkách, v reálu jsem ale byl z něho více než zklamaný. Možná má něco zázračného, ale já to pořád nevidím. Mě osobně se tak nějak víc než Lynx líbí i ten Wolfdog - a to jsem ho ještě ani neviděl :DSkrýt celý příspěvek

  • Maximus
    07:48 19.12.2017

    To Potížista: Nemám moc rád diskutující, kteří nemají tu základní slušnost a neprojdou si předešlou diskusi, kde je už spousta odpovědí na jejich otázky. Také by jsi pochopil, že ...Zobrazit celý příspěvek

    To Potížista: Nemám moc rád diskutující, kteří nemají tu základní slušnost a neprojdou si předešlou diskusi, kde je už spousta odpovědí na jejich otázky. Také by jsi pochopil, že tu jsou lidé, kteří byli osobně u testování kandidátů na nové IVF (samozřejmě nemohou vše "vykecat" a tak alespoň naznačují), případně jsou tu diskutující, kteří v těch vozidlech alespoň seděli a diskutovali na zde probírané témata přímo se zástupci výrobců a armády.
    Samozřejmě pak jsou tu diskutující, kteří mají načteno něco z netu případně z ATM a ti mají většinou nejvíc jasno :-)

    Pokud se vrátím k meritu tématu, tak je obrovský rozdíl, jestli podíl českého průmyslu na nových IFV budou tvořit subdodávky komponentů (kabelové svazky, drobné součástky bez výrazné komplexity a využití moderního know-how), které se budou až v Německu kompletovat do celků a posílat zpět do ČR nebo tuzemský průmysl bude kompletovat tyto celky přímo a domácí průmysl bude schopný realizovat dodávky významné části náhradních dílů, servis techniky a podílet se v budoucnosti na její modernizaci.

    Podíl českého průmyslu na těchto zakázkách může být tedy kvalitativně velmi rozdílný při stejném finančním objemu spolupráce.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    00:08 19.12.2017

    To Potizista: no, zrovna s tím minometem a vyprošťovákem máte pravdu, tam by to asi (no, spíš určitě) beze změny korby nešlo. U Lynxu lze uvažovat u výměně modulů BVP, velitelské ...Zobrazit celý příspěvek

    To Potizista:
    no, zrovna s tím minometem a vyprošťovákem máte pravdu, tam by to asi (no, spíš určitě) beze změny korby nešlo. U Lynxu lze uvažovat u výměně modulů BVP, velitelské verze, obou průzkumných verzí (i když tam fakt nevím proč AČR trvá na tomto podvozku)- vše by šlo realizovat na jednom podvozku KF-31, dále ženijní verze a verze ambulance (obě se zvýšeným modulem, ale podle mého by tomělo být na KF-41), ten vyprošťovák ale Rhm nabízí jako jednu z vlastních verzí (stejně, jako vozidlo s TK), takže ty by se nemusely vyvíjet.

    Bohužel, pro Sh minomety zatím AČR poodvozky nepožaduje, což je podle mého názoru velká chyba).

    Něco mi říká, že AČR si ASCOD nevybere, alespoň ne ten, který byl v předváděn ČR (ani není nejlevnější) a těžko to GD v ČR uplatí podruhé (i když, kdo ví...).Skrýt celý příspěvek

  • Potizista
    22:57 18.12.2017

    Mali Tak nějak je to pro mě těžko představitelem když korba zůstává jako obal přece nemůžete použit stejnou korbu pro bvp minomet nebo vyprostovak? A ne s porsche nejezdim mám ...Zobrazit celý příspěvek

    Mali
    Tak nějak je to pro mě těžko představitelem když korba zůstává jako obal přece nemůžete použit stejnou korbu pro bvp minomet nebo vyprostovak?
    A ne s porsche nejezdim mám Citroen a při každým předjíždění mě sere ze nemá vic koni:)))) a s tou cenou pumy jen tohle nikdo z nás tady přesnou cenu neví ale sere mě to ze v mediich neustále koluje ze puma je něco nedosazitelneho..... podle mého se jen připravuje veřejné mínění na nákup té nejhorší varianty ano ascood a odůvodnil se to nejlepší cenouSkrýt celý příspěvek

  • MALI
    22:45 18.12.2017

    To Potizista: ... ano Lynx má modularitu řešenou stejně, jako Boxer (ale musí být zachována základní korba jako obal, výměnné moduly se mají dávat do ní (ty šrouby tam fakt ...Zobrazit celý příspěvek

    To Potizista:
    ... ano Lynx má modularitu řešenou stejně, jako Boxer (ale musí být zachována základní korba jako obal, výměnné moduly se mají dávat do ní (ty šrouby tam fakt jsou).
    ... někdo možná ví víc, než může napsat...
    ... zavedení Pumy v BW je nesporná výhoda, kterou ostatní nemají (např. Lynx není zaím zaveden nikde).
    Ano, motor v Pumě je výborný, také to tvrdím. Na ukázce byl nejlepší ze všech, o tom není sporu. Je to takové Porsche mezi mainstreamem (jezdíte v Porsche?) Já bych klidně jezdil, ale protože moje rodina má zcela jiné priority, tak jezdím v tom mainstreamu.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    22:33 18.12.2017

    Cestou k Pumě pro AČR by muselo být: 1. Snížení požadavku AČR na počet převážených osob na 3+6 (s tím ovšem vyvstane problém, kam s velitelem čety a s jeho zástupcem, případně s ...Zobrazit celý příspěvek

    Cestou k Pumě pro AČR by muselo být:
    1. Snížení požadavku AČR na počet převážených osob na 3+6 (s tím ovšem vyvstane problém, kam s velitelem čety a s jeho zástupcem, případně s volnými místy pro FO/FAC, resp. pracoviště operátorů bezosádkových systémů);
    2. Snížení počtu variant: tj. na podvozku Pumy mít jen bojovou a velitelskou verzi, zbylé verze řešit na jiných vozidlech (dovedl bych si to představit u obou Pz verzí, Ženijní i Zdravotnické, ale ne u vyprošťovací- ta by se asi musela vyvíjet, výroba nových VT-72 je nesmysl, nákup VT na bázi Leo také);
    3. Snížení ceny Pumy - třeba prostřednictvím evropských fondů - zatím na ni totiž nemáme (myslím tím nákup včetně LCC);
    4. pak už jen vyřešit a především zaplatit drobné detaily, jako dílčí modernizace elektroniky věže Pumy, zvýšení dojezdu, doplnění PTRK, záměna kulometu a také její "bohemizace" (v tom jsou takové cenové pralinky jako taktické rdst, systém C3, rušičky atd.- ale to se bude muset udělat u všech nových BVP).Skrýt celý příspěvek

  • Potizista
    22:32 18.12.2017

    To Rase dík za linky

    To Rase dík za linky

  • Potizista
    22:31 18.12.2017

    To Mali ještě jednu velkou výhodu má puma a to motor!!!

    To Mali ještě jednu velkou výhodu má puma a to motor!!!

  • Potizista
    22:30 18.12.2017

    To Mali Jak to myslíte s těmi moduly? Něco jako má například Boxer?? Já se opravdu ptám? Protože jestli lynx není vyřešen podobně jako boxer tak je to přeci kravina ze se bvp ...Zobrazit celý příspěvek

    To Mali
    Jak to myslíte s těmi moduly? Něco jako má například Boxer?? Já se opravdu ptám?
    Protože jestli lynx není vyřešen podobně jako boxer tak je to přeci kravina ze se bvp změní třeba na minomet bez úpravy korby
    Jak jste přišel na to ze MO se dotazováno na to jestli puma s leo 3 bude sdílet komponenty?
    A jinak k lynxu v zásadě nic nemám jen proste vidím výhodu v tom ze pumu má i bw Němce úplně nežeru a vím jaké to je s nima spolupracovat na vývoji.... ale prosťe je pravda ze si od nich mužem hodně vzítSkrýt celý příspěvek

  • MALI
    22:16 18.12.2017

    To Potizista: ... jenže ta modularita Pumy, jak ji popisujete je hlavně dobrá pro výrobce/resp. pro jeho konstrukční kancelář, pro uživatele, jakým bude ČR už tak přitažlivá ...Zobrazit celý příspěvek

    To Potizista:
    ... jenže ta modularita Pumy, jak ji popisujete je hlavně dobrá pro výrobce/resp. pro jeho konstrukční kancelář, pro uživatele, jakým bude ČR už tak přitažlivá není. Pro nás je spíš přitažlivější koncept Lynx, kde budete moci měnit celé specializované moduly do univerzálního podvozku a tím dostanete různé verze vozidel.
    Ohledně jiných variant Pumy - pokud vím, tak zatím se PSM oficiálně nevyjádřila, že by nám na konkrétní varianty požadované AČR alespoň dala nabídku. Připustili jen možný další vývoj na základě naší objednávky (tj. vše za naše peníze).
    Ohledně té torzky: pokud do bojového prostoru prolítne přes horní pancíř dna korby při výbuchu miny pod vozidlem torzní tyč, tak u to bude těm, co sedí uvnitř jedno...;
    Máte pravdu, že by bylo dobré, kdyby se český průmysl mohl podílet na L3, ono to ani není takový problém: stačí se do tohoto programu přihlásit, zaplatit příslušnou sumu a pak se můžeme podílet na vývoji L3 (adekvátně té sumě). Obávám se, že tu sumu bychom v ČR dohromady nedali.
    Je celkem možné, že podvozek L3 bude vycházet z podvozku Pumy, nicméně to zatím nikdo z PSM nepotvrdil, přesto, že byli na něco podobného ze strany MO ČR oficiálně dotázáni. Proč asi?

    To Rase:
    1. s tím GDELS jste to fakt přehnal...
    2. promiňte, ale Vaše řečnická otázka by měla stát jinak: "O kolik se zvedne cena věže RCT-30, když do ní dáte elektroniku z věže LANCE?"Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    20:35 18.12.2017

    Potizista: co si budeme povídat, taky tak nějak čekám, že nový tank bude využívat spoustu dílů z Pumy. Ono by nebylo ani potřeba mít delší podvozek. Přeci jen když byl zavrhnut ...Zobrazit celý příspěvek

    Potizista:
    co si budeme povídat, taky tak nějak čekám, že nový tank bude využívat spoustu dílů z Pumy. Ono by nebylo ani potřeba mít delší podvozek. Přeci jen když byl zavrhnut projekt NGP (náhrada za všechny pásáky) těžká potvora, pracovalo se ještě nějaký čas na projektu tanku - EGS (Experimentalwanne Gesamtschutz). Vznikl jen podvozek a místo věže bylo závaží. Počítalo se s váhou kolem 48 tun a dvoučlennou osádkou. Výzbroj měl tvořit nový kanón NPzK-140 ráže 140 mm, tedy osadit stotřicítku by nebyl problém. Takhle nějak si představuju minimálně korbu nového tanku. Tento lehčí koncept totiž splňuje i požadavky francouzů. Uvidíme jaká bude ona bezosádková věž - na to jsem hodně zvědavý.
    ps. není to tak dávno (max pár let) co zbytky demonstrátoru EGS někam převáželi na přívěsu

    http://www.palba.cz/album/disp...

    http://www.palba.cz/album/disp... Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    20:19 18.12.2017

    Maximus:
    Iba pripomínam - aj pôvodné ASCODy majú excentrickú vežu. A čo má byť?

    Maximus:
    Iba pripomínam - aj pôvodné ASCODy majú excentrickú vežu. A čo má byť?

  • Potizista
    20:08 18.12.2017

    Tak jsem doma v klidu tak bych se ještě rozepsal o pume.... Žádné technické řešení, které by omezovalo modularitu pumy tady koukám nevisí jak jsem čekal :-))) puma je totiž jediný ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak jsem doma v klidu tak bych se ještě rozepsal o pume....
    Žádné technické řešení, které by omezovalo modularitu pumy tady koukám nevisí jak jsem čekal :-))) puma je totiž jediný opravdu modulární systém na trhu.hned vysvětlím....
    puma totiž vychází z programu bw na náhradu pásových obrněných vozidel, byla vymýšlena modulární koncepce, která měla nahradit tanky leopard a bvp marder plus na nich odvozené verze. Program byl však zastaven avšak jednotlivé konstrukční celky byly již hotovy a pak přichází puma.....
    Ano minuly program byl zastaven a bw aktuálně požadoval pouze náhradu za mardery.
    Ale jen při pohledu na podvozkové moduly je jasné ze konstruktéři oprasily starý projekt a ten dopracovalo do podoby bvp.
    A ted v čem spočívá ta opravdova modularita oproti konkurentům? Klasická koncepce korby bvp musí obsahovat kotveni podvozkových části a ve většině případu třeba torzni tyče prochází zkrz korbu což omezuje vnitřní prostor a také se s tím musí počítat při montáži zařízení ( vemte si jak vás v kufru auta omezují podbehy).
    Oproti tomu puma má podvozek skládající se ze samostatných modulu. Dále každý podvozkovy modul je složen z kol a pruzicich jednotek ty jsou všechny totožné a podvozkovy modul se tedy nechá složit z libovolného počtu kol a pruzicich jednotek.
    Tady je ta modularita.... nehledě na to ze se radikálně zvýší protiminova ochrana protože korba je samostatná struktura. ( například vás při výbuchu nezrani ta torzni tyč kterou mate pod zadkem v klasickém bvp)
    A ta geniální myšlenka pumy spočívá v tom ze stačí vzít powerpack a podvozkové moduly a ty připojit na jakoukoli korbu kterou si pro určitou aplikaci můžete nakonfigurovat bez omezení.
    Všichni se těší jak bude vypadat leo3 ale já se vsadim ze na jeho hlavní části se už dlouho díváme
    A nebylo by skvěle kdyby nás průmysl mohl pracovat na takovýchto projektech?Skrýt celý příspěvek

  • Potizista
    14:05 18.12.2017

    Rase
    S tím GDELS jste to ale hodně přehnal :-))))))

    Rase
    S tím GDELS jste to ale hodně přehnal :-))))))

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 18