Česko-německá spolupráce v oblasti obranného průmyslu přinese českým firmám zakázky za 35 mld. Kč.
- 14. 11. 2017
- 346 komentářů
- Tisková zpráva
Praha, 14. listopadu 2017: Největší německé zbrojovky uspořádaly v Praze setkání s cílem identifikovat vhodné české partnery pro budoucí spolupráci v oblasti obranného průmyslu. Podíl na výrobě bojového vozidla pěchoty (BVP) PUMA by mohl českým firmám přinést zakázky v hodnotě 35 mld. Kč, dále přísun unikátního technologického know-how, stejně jako podíl na dodávkách do ostatních zemí EU na desítky let.
Participace českého průmyslu se však netýká pouze projektu PUMA, ale poskytuje i možnost uplatnění v širším portfoliu zbraňových platforem využívaných německým Bundeswehrem i jinými armádami. Uveďme například tanky Leopard-2, houfnice PzH-2000 a mnohé další nejmodernější zbraňové systémy evropské provenience.
Průmyslového setkání v hotelu Diplomat Praha v rámci dne Česko-Německé spolupráce v oblasti obranného průmyslu se účastnilo více než 30 českých firem. Hlavním cílem setkání bylo identifikovat vhodné partnery a nastínit možné modely budoucí spolupráce.
„Stejně jako je ČR centrem evropského automobilového průmyslu, mohlo by se v dohledné době stát i průmyslovým centrem evropského obranného průmyslu. Velmi oceňujeme špičkovou kvalitu českých firem a uvažujeme o tom, že do ČR přesuneme část výrobních i vývojových kapacit," říká Mathias Kraus, šéf obchodu a marketingu ze společnosti PSM.
Konsorcium PSM je společný podnik koncernů Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall Landsysteme. Vyrábí BVP PUMA, které je součástí tendru na přezbrojení Armády České republiky. Konsorcium je připraveno zapojit do výroby BVP PUMA významné české firmy a využít jejich kapacit nejen pro případné dodávky pro českou armádu, ale i pro německý Bundeswehr a armády ostatních zemí EU/NATO. Objem vzájemné spolupráce může v horizontu 3 let přesáhnout hodnotu 35 miliard Kč. Spolupráce otevírá potenciál i pro transfer nejmodernějších technologií do ČR.
„K ochraně nejlepších bojových vozidel pěchoty na světě používáme nejlepší pancířové systémy, které kombinují různé technologie, jako např. vícevrstvé pancíře, tzv. AMAP, nebo explozivní reaktivní pancíře (ERA). S těmito pasivními a aktivními pancířovými systémy dosahujeme nejvyšších úrovní ochrany našich vojáků proti zbraním středního kalibru, protitankovým řízeným střelám, protitankovým minám a IED. Uvažujeme o distribuci této technologie do České republiky," doplňuje Mathias Kraus ze společnosti PSM.
Power-pack BVP PUMA; větší foto / PSM
BVP PUMA je komplexní a systémové řešení pro mechanizované jednotky. Zahrnuje logistiku, podpůrné vybavení, do funkčního celku sladěné a ověřené zbraňové systémy, elektronické systémy, výcvikové programy, simulátory, i podpůrné programy výrobce po celou dobu provozu vozidel. Zároveň se nejedná pouze o bojové vozidlo pěchoty, ale o komplexní integrovaný bojový systém společně s tanky a bitevními vrtulníky k vytvoření mohutné bojové síly s maximálním využitím předností všech těchto bojových prostředků.
Vývoj vozidla začal v roce 2002, první prototyp vznikl v roce 2005 a roku 2015 jej zařadil do výzbroje německý Bundeswehr. Celých deset let bylo věnováno detailnímu testování, aby vozidlo splnilo požadavky na BVP budoucnosti s výhledem na použití během dalších 40-50 let ve všech budoucích formách konfliktů. PUMA je zcela nová bojová platforma.
Nejedná se o další modernizaci vozidla, které by konstrukčně vzniklo na konci minulého století, ale o zcela novou technologickou a vývojovou generaci moderního bojového prostředku, kde ochrana osádky a zároveň bojová síla jsou hlavním přednostmi. BVP PUMA se již úspěšně účastnil testů AČR ve Vyškově, VIP prezentace v Přáslavicích či brněnského veletrhu IDET 2017.
Redakčně upraveno
Související články
Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě
Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků T-72M4 CZ. Nyní lze poměrně levně na leasing získat ...
- 23.05.2017
- 274 komentářů
- Jan Grohmann
Německo navyšuje počet provozovaných tanků Leopard 2
Německé ozbrojené síly získají v příštích letech 104 "nových" tanků Leopard 2A7V. Stroje vzniklé ...
- 25.05.2017
- 21 komentářů
- Pavel Vinkler
Modernizace vozidel Puma pro Bundeswehr
Bundeswehr uzavřel smlouvu se společností Rheinmetall na modernizaci bojových vozidel pěchoty Puma. ...
- 17.07.2017
- 55 komentářů
- Radomír Sedláček
BVP Puma pro Armádu ČR - průmysl, výcvik, cena a spolehlivost
Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje za nakup 210 nových bojových vozidel pěchoty (BVP) a dalších ...
- 13.09.2017
- 157 komentářů
- Jan Grohmann
Ja zase nechapu to nadseni z Wolfdoga. Pokud je to opravdu vyvoj Zetoru, tak jakykoliv optimismus neni na miste, protoze Traktor za sebou nema nic, co by k tomu opravnovalo. U ...Zobrazit celý příspěvek
Ja zase nechapu to nadseni z Wolfdoga. Pokud je to opravdu vyvoj Zetoru, tak jakykoliv optimismus neni na miste, protoze Traktor za sebou nema nic, co by k tomu opravnovalo. U Lynxe se jako minus uvadi neodladenost konstrukce a tady to nevadi? Stejne tak se u Pumy uvadi nedostatek jinych modifikaci, ale Zetor nema ani to BVP.Skrýt celý příspěvek
Nechápu tu ideu proč a zač by to Bw měl nás vodit za ručičku? Možná když by nám z PSM domluvili a my si zaplatili nějakou stáž, ale rozhodně Bw nás nepustí "do kuchyně" jen za ...Zobrazit celý příspěvek
Nechápu tu ideu proč a zač by to Bw měl nás vodit za ručičku? Možná když by nám z PSM domluvili a my si zaplatili nějakou stáž, ale rozhodně Bw nás nepustí "do kuchyně" jen za dobré slovo či hezký pohled a někam určitě ne ani za peníze.
Vzhledem i k současné aktivitě BW na našem území opravdu netrpím nějakou přehnanou afinitou či idealizací současného Německa, které bude mít navíc za jednu až dvě dekády svých vnitřních problémů více než dost.Skrýt celý příspěvekRase: No, že rozmerovo s Tulparom tak celkom nesedí, mi bolo jasné odkedy som si prezrel brožúru Wolfdoga (tam je dokonca max 49 ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: No, že rozmerovo s Tulparom tak celkom nesedí, mi bolo jasné odkedy som si prezrel brožúru Wolfdoga (tam je dokonca max 49 ton):
https://docs.wixstatic.com/ugd... Skrýt celý příspěvekPavolR: tak jsem to řešil s kolegou a prý se bavil s šéfkonstruktérem a Wolfdog je prý vlastní vývoj. Údajně se testovaly různá řešení korby (i inspirované Pumou a podobně). ...Zobrazit celý příspěvek
PavolR:
tak jsem to řešil s kolegou a prý se bavil s šéfkonstruktérem a Wolfdog je prý vlastní vývoj. Údajně se testovaly různá řešení korby (i inspirované Pumou a podobně). Wolfdog má být větší a těžší (max 44 tun) než Tulpar. Tak si říkám, pokud vznikne kvalitní prototyp, tak bych byl ochotný ho posunout i nad CV90 a ASCOD. Papírově vypadá opravdu dobře. Realizace nevím, ale tak nějak jim fandím (byť možná ne pro AČR).
Dušan:
jen doplním, že podle lidí od PSM na Pumu nejde dát kanón kvůli tomu, že se do korby nevejde výsadek... což je opravdu hloupé, jelikož místo výsadku by byl stejně nabíjecí automat a munice :D
Jinak Rheinmetall už nacpal na Marder i tankovou věž s kanónem ráže 105 mm a existuje i Argentinský tank odvozený z Marderu - zrovna modernizace TAM 2IP vypadá skvěle.Skrýt celý příspěvekTo Maximus: samozřejmě souhlas s tím, že BW je zcela jiné situaci s tanky než AČR a nemá potřebu takové vozidlo palebné podpory požadovat. Já spíš reagoval na to, že zde proběhlo, ...Zobrazit celý příspěvek
To Maximus: samozřejmě souhlas s tím, že BW je zcela jiné situaci s tanky než AČR a nemá potřebu takové vozidlo palebné podpory požadovat. Já spíš reagoval na to, že zde proběhlo, že PUMA jako vozidlo palebné podpory nepůjde. Osobně jsem se ptal v květnu na IDETu na PSM, zda může být PUMA vybavena jinou ráží než 30 mm a odpověď zněla, že ne. A je listopad a na PUMĚ je 35 mm kanon (pravděpodobně od Rh) - a to žádný zákazník za tuto změnu nezaplatil, asi jen proto, že tuto konfiguraci požaduje Austrálie (a to ještě neznamená že PUMA s 35mm kanonem vyhraje a PSM ty peníze dostane zpátky).
Nevím zda české MO dalo do požadavků také vozidlo palebné podpory na podvozku BVP. Je mi také jasné, že "přehodit" z originál 30 mm kanonu na ráži 35mm nebo 120 mm bude zcela o něčem jiném. Ale jak jsem již psal o tom novém motoru na PUMU, tak si to Bundeswehr asi nenechal vyvinout u MTU jen tak z plezíru. A každý trochu technicky znalý člověk potvrdí, že právě vývoj pohonných jednotek se může vléct roky, proto možná to na PUMĚ testují už teď protože ta nová série PUMA u BW může být složená z ledasčehos - i když si osobně myslím, že to bude asi jen pro vyprošťovací verze PUMA.
Naopak u toho LYXU mám nepříjemný pocit, že to sice bude na nákup levnější, ale tak jak toto vozidlo není nikde zavedeno (a dlouho asi nebude), tak nevíme co to bude dělat v provozu. A všichni známe kauzy OMNI... ohledně servisu RBS-70 kdy si účtovali za hodinu servisního technika 10 000,- Kč/hodina. Přeci jen kupuje se přes dvěstě vozidel a nebude to logisticky žádná legrace. Proto každopádně raději za zády Bundeswehr než soukromou firmu - byť nabízí vyšší modularitu.Skrýt celý příspěvekTo Dušan: BW je v jiné situaci než AČR, protože má stovky Leo2 a čeká na "Leo3", které dostane pochopitelně prioritně. Proto není pro Němce vozidlo palebné podpory zajímavé nyní a ...Zobrazit celý příspěvek
To Dušan: BW je v jiné situaci než AČR, protože má stovky Leo2 a čeká na "Leo3", které dostane pochopitelně prioritně. Proto není pro Němce vozidlo palebné podpory zajímavé nyní a ani za dekádu. My žádné smysluplně modernizovatelne tanky nemáme a tak je nejen podle mne zajímavá alternativa využít novou platformu IVF v roli vozidla palebné podpory/středního tanku jako řešení akutního problémů v počtu +- 30 kusů primarne pro výcvik a udržení schopností. Pak dle porovnání s finální verzi Leo3 rozhodnout, jak pokračovat dál.
Nějak nevěřím, že s pořízením jakehokoliv z německých strojů prevezmeme i jejich logistický a výběrový systém. To by by znamenalo v podmínkách AČR doslova revoluci a tu nikdo "zodpovědný" nepřipustí :-(.Skrýt celý příspěvekTo Maximus: uvedl jste že" Jen faktická poznámka na závěr, která vychází z dlouhodobých znalostí reálií AČR - v naší armádě není až tak problém pořídit novou techniku, ale je ...Zobrazit celý příspěvek
To Maximus: uvedl jste že" Jen faktická poznámka na závěr, která vychází z dlouhodobých znalostí reálií AČR - v naší armádě není až tak problém pořídit novou techniku, ale je problém ji pak udržet v provozuschopném stavu daném špatnou logistikou, špatnou volbou dodavatelů a různých "překupníků", nedostatečným a nekvalifikovaným servisem, nedostatkem financí, nezájmem zainteresovaných a zodpovědných osob, korupcí, etc." ale tohle nám zaručí PUMA než LYNX, protože LYNX bude mít jedinečné ND dodávané Rh (monopol) a PUMA má již svůj dodavatelský řetězec daný a tvrdě kontrolovaný německým Úřadem pro vyzbrojování - a tam se soutěží marže, nikoliv cena, tj. vyzbrojovací úřad Bundeswehru pečlivě kontroluje ceny ND na všechny ve výzbroji zavedené zbraňové systémy Bundeswehru - tohle při vší úctě u nás tak dokonale neumí a pokud bychom zavedli PUMU, určitě si může naše MO něco podobného vyhradit - (a nebude to řešit sítí překupníků kteří paralyzují provoz) a toto u LYNXe takto nepůjde - věřte, že vím o čem je řeč.
K té PUMĚ obecně: jak kdo dnes ví, že PUMA nebude i ve verzi Palebné podpory? Protože se někdo zeptal na výstavě IDET nebo během testů "někoho" z PSM a ten "někdo" zaskočen otázkou řekl že ne? PSM se váže na zakázky Bundeswehru, takže pokud to Bundeswehr neobjedná, tak samozřejmě žádné takové vozidlo v 11/2017 není a není o něm uvažováno. Ale co např. v 11/2020 kdy BW bude zavádět další nové PUMY? To stejné se týká i dalších verzí PUMA které musely být v českém RFI, tj. PSM o nich musí vědět a těžko by se zrovna Němci hlásili do něčeho o čem ví, že předem nesplní.
Mě však zajímá spíše to, jak to celé uchopí sám Rh, protože když mu zbudou ve výběru obě vozidla, tak to bude ještě docela zajímavé.Skrýt celý příspěvekTak o tom jsem se bavil už se skeletem, na vyprošťovací vozidla by se daly přestavět T-72 - miníimálně jako provizorní řešení. Pokud jde o výsadek tak to je blbé, ale ono dneska ...Zobrazit celý příspěvek
Tak o tom jsem se bavil už se skeletem, na vyprošťovací vozidla by se daly přestavět T-72 - miníimálně jako provizorní řešení.
Pokud jde o výsadek tak to je blbé, ale ono dneska jsou vojáci obložení vším možným a tak se pěšáků vozí obecně méně než je udáváno - narážím na CV90 nebo Mardery v Afgánistánu. Osobně s tím zkrátka problém nemám, přesně kvůli tomu co píšeš - menší ztráty v případě zničení. Pokud MO trvá na 3+8 tak musí hledat jinde no, nebo prodloužit Pumu - což není fajn nápad .))Skrýt celý příspěvekRase tak ještě jednou - ekvivalent VPV pro nové IVF bude muset být dodán už během dodávek prvních strojů. Takže buď bude Puma v této verzi dostupná, nebo by neměla mít šanci. ...Zobrazit celý příspěvek
Rase tak ještě jednou - ekvivalent VPV pro nové IVF bude muset být dodán už během dodávek prvních strojů. Takže buď bude Puma v této verzi dostupná, nebo by neměla mít šanci.
Stále čekám na tvůj názor na 6 vs. 8 členů roje a z toho plynoucí "komplikace". 90 kusů bvp s rojem s osmi vojáky musíš nahradit 120 stroji s 6-členným rojem . I při jednotkové ceně podobné u obou strojů je cena za primární funkci IVF, tj. transport vojáků logicky vyšší u strojů s menším rojem. O náročnější logistice v zázemí i v boji netřeba spekulovat.
Výhodou strojů s menší kapacitou roje jsou o něco málo menší rozměry a fakt, že při fatálním zásahu vozidla zemře méně přepravovaných vojáků :-(Skrýt celý příspěvekRase: Díky. Nabyl jsem z diskuze dojem, že budem muset platit extra účet za verze, které nemá případný výherce připravené. Takhle mi to nepřijde jako velký problém. Specifikujeme ...Zobrazit celý příspěvek
Rase:
Díky.
Nabyl jsem z diskuze dojem, že budem muset platit extra účet za verze, které nemá případný výherce připravené. Takhle mi to nepřijde jako velký problém. Specifikujeme požadavky a ty bude muset dodavatel dodržet.
Btw, koupili jsme si i velitelské a spojovací Pandury, aniž by je někdo v reálu viděl a testoval...Skrýt celý příspěvekMaximus: Modulární platforma je v podstatě i T-84M, jelikož ukrajinci na jeho základě navrhli BVP Berserk. On ani ten Lynx není tak modulární jako třeba Boxer, u něhož jde ...Zobrazit celý příspěvek
Maximus:
Modulární platforma je v podstatě i T-84M, jelikož ukrajinci na jeho základě navrhli BVP Berserk. On ani ten Lynx není tak modulární jako třeba Boxer, u něhož jde odepnout celou nástavbu (modul) a přesunout. U G5 se vymění strop k němuž je připevněný vnitřek. U Lynxe nevím jak to mají vymyšlené, ale asi jako u G5. U Pumy asi taky tak.
Pokud jde o údržbu, tak motor Lynxe bude možná dostupnější a levnější - záleží ale co do něj budeme chtít - i MALI zmínil, že Lynx může mít motor z Pumy. Pokud jde o elektroniku, tak té je nejvíc ve věži a ta je stejné jak u Pumy, tak i Lynxe (Lance jen jiná verze dle konfigurace). Pumu prodražuje zavěšení podvozku a protiminová ochrana. Svařenec bude drahý obdobně. Zajímavost je že Puma má ocelové pásy, Lynx gumové (ty mám radši). Hodně vychytávek u Pumy bych oželel neb jsou drahé a zbytečné, ale pořád tvrdím, že na výrobu budou obě vozidla, ve stejné konfiguraci, i velice podobně drahá. Provozní náklady budou záležet na konfiguraci. Přeci jen Britové si ASCOD překopali tak, že je draží než Puma (u BW). U nás se může stát, že Lyne nebo CV9é bude dražší než Puma (u BW). Taky ale můžeme mít Pumu levnější než co je Puma u Bundeswehru
Márten:
očekávám, že to bude tak jak píšeš. "Chceme tohle a tohle, napište nám cenu a nějak to zařiďte". Počítejme s tím, že pokud budeme chtít vidět všechna vozidla v konfiguraci přesně dle požadavků AČR, tak si je i zaplatíme. Tak jako se myslím platila munice, palivo atd. co se projela na vojskových zkouškáchSkrýt celý příspěvekDíky za reakci na první část otázky: Pracuje se na naprodloužené Pumě a má být příští rok prototyp jako u KF41? - ne. Je současná Puma modulární platformou, která je ...Zobrazit celý příspěvek
Díky za reakci na první část otázky:
Pracuje se na naprodloužené Pumě a má být příští rok prototyp jako u KF41? - ne.
Je současná Puma modulární platformou, která je koncipována od začátku pro jednoduchou úpravu jednotlivých verzí? - ne.
Má zájem konsorcium PSM vyvíjet nějakou verzi Pumy v jinak běžném spektru verzí IVF bez toho, aniž by to někdo požadoval a předem zaplatil? - ne (minimálně ne před rokem 2020)
Je BVP - VPV schopno podporovat nové IVF - ne.
Máme dostatečné počty VT-72, které by byly schopné VPV zastoupit - ne.
Lze srovnávt finální nákup 30 kusů T-72MCZ4 a nové platformy IVF s nejméně 210 odebranými kusy? - podle mne ne (pochybuji, že by někdo v současné situaci ponižoval v současnosti uvažované počty této techniky - spíš do budoucna lze očekávat navyšování stavu)
Jen faktická poznámka na závěr, která vychází z dlouhodobých znalostí reálií AČR - v naší armádě není až tak problém pořídit novou techniku, ale je problém ji pak udržet v provozuschopném stavu daném špatnou logistikou, špatnou volbou dodavatelů a různých "překupníků", nedostatečným a nekvalifikovaným servisem, nedostatkem financí, nezájmem zainteresovaných a zodpovědných osob, korupcí, etc. Proto cokoliv drahého a komplikovaného na provoz je horší volbou pro naši armádu než verze jednodušší, provozně levnější a se zajištěným domácím servisem.
Osobně jsem chtěl jenom znát tvé odpovědi na dané otázky, protože si vážím tvých názorů. Až na toto téma se většinou nějak názorově shodneme a v tomto případě několik příštích let ukáže, které z našich teoretizování je blíže realitě :-))).Skrýt celý příspěvekRase: Mám malý dotaz. Už po několikáté tu zaznělo, že vývoj toho či onoho si budeme muset zaplatit. Nejsem odborník, ale předpokládal jsem, ze výběrko proběhne stylem: ...Zobrazit celý příspěvek
Rase:
Mám malý dotaz. Už po několikáté tu zaznělo, že vývoj toho či onoho si budeme muset zaplatit.
Nejsem odborník, ale předpokládal jsem, ze výběrko proběhne stylem: Potřebuji takovou a takovou verzi, v takovém a takovém počtu. Zn: Nabídněte cenu.
Pak by si výrobci nemohli dovolit náklady na vývoj naůčtovat celé nám, protože by jednoduše nevyhráli. Nebo je to jinak?Skrýt celý příspěvekuž mě to tady sice bylo jednou vysvětleno (že se jedná o předváděčku, prakticky nezávislou na tendru) ale dle ofiko vyjádření to tak není. Tak abychom nebyli překvapeni. „Armáda ...Zobrazit celý příspěvek
už mě to tady sice bylo jednou vysvětleno (že se jedná o předváděčku, prakticky nezávislou na tendru) ale dle ofiko vyjádření to tak není. Tak abychom nebyli překvapeni.
„Armáda to dělá velmi pečlivě, jedná se o celou škálu parametrů, váhu, brodivost, rozměry, nakládání materiálu,“ uvedl náčelník generálního štábu Josef Bečvář. Jakmile vojáci s podrobným testováním skončí, na konci srpna předloží závěry ministru obrany.
Koncem roku už chce mít obrana jasno, který z pěti nabízených strojů je pro armádu nejvhodnější. „Mohli bychom se dostat do akviziční fáze už na podzim, uvidíme, jak to bude s volbami, ale nová vláda to bude mít připravené. Není to uzavřená množina, ale všichni vědí, že chceme vozidla fyzicky vidět, otestovat je a potvrdit deklarovaná data“ konstatoval náměstek ministra obrany Daniel Koštoval.Skrýt celý příspěvekTaky nezapomente, ze to, co ted bylo na te predvadecce se nejspis bude dost lisit od toho, co pujde do tendru. Minimalne Puma tam ma jit v te novejsi verzi, kterou ma od 2020 ...Zobrazit celý příspěvek
Taky nezapomente, ze to, co ted bylo na te predvadecce se nejspis bude dost lisit od toho, co pujde do tendru. Minimalne Puma tam ma jit v te novejsi verzi, kterou ma od 2020 odebirat Nemecko a da se ocekavat, ze i dalsi upravi svoje nabizena vozidla podle toho, jak se pozmeni/upresni pozadavky z nasi strany.Skrýt celý příspěvek
Maximus: dobře, snažil jsem se to nějak ukočit smířlivou cestou. Viděl si v reálu ony verze na Lynxu ? - ne. Viděl si v reálu Lynx KF 41 ? - ne. Tedy to je stejné fantazírování, ...Zobrazit celý příspěvek
Maximus:
dobře, snažil jsem se to nějak ukočit smířlivou cestou.
Viděl si v reálu ony verze na Lynxu ? - ne. Viděl si v reálu Lynx KF 41 ? - ne. Tedy to je stejné fantazírování, jako ony verze odvozené od Pumy. Zdá se, že PSM ty návrhy má, jen je nezveřejnili. Rheinmetall ano, rozdíl v tom ale není. Beztak ty nástavby zpracovali stejní lidé... Pokud lidi věří na KF 41, proč by nemohli i ve vylepšenou Pumu, která už nebude mít problém s nástavbami. Operuješ s tím, že budeme muset platit dovývoj Pumy, ale já si to nemyslím. Spolufinancovat to budeme, ale s Němci, možná i australany, rozhodně to nebude hned - uvidíme co bude v roce 2020. U Lynxe počítej s tím, že dovývoj budeme muset zaplatit my celý, teda pokud Australané nevyberou Lynx, což je možné. Já spíš čekám, že se scénář T-72M4CZ bude opakovat u Lynxe, pokud jej nikdo jiný nevybere. U Pumy je výhoda alespoň v tom, že specializované verze chce i Bundeswehr (po roce 2020). To že zatím mají specializované verze na jiných vozidel je mimo, jelikož teprve dokončují výrobu bojové verze a speciály budou až v druhé várce.
AČR taky přebírala modernizovanou Sněžku před pár lety a nejspíš taky bude nějaký čas sloužit vedle nových BVP. Takže takSkrýt celý příspěvekTo Rase: Rovněž se nehodlám hádat, ale požadavek na techniku "zavedenou a v boji prověřenou" považuji za jeden z nejhloupějších požadavků, co lze klást na moderní a hlavně ...Zobrazit celý příspěvek
To Rase: Rovněž se nehodlám hádat, ale požadavek na techniku "zavedenou a v boji prověřenou" považuji za jeden z nejhloupějších požadavků, co lze klást na moderní a hlavně perspektivní zbraňový systém západní provenience. Samozřejmě v korupčním prostředí AČR je to požadavek pochopitelný z vícero stran.
Stále se ale vyhýbáš odpovědi na moje snad srozumitelně uvedené argumenty proti Pumě.
Myslím si, že se zrovna my dva se obejdeme docela dobře bez fantazírování, ale je potřeba si nalít čistého vína.
Sice dost silně pochybuji, že Wolfdog bude v roce 2018 existovat v podobě funkčního demonstrátoru, který zvládne konkurovat již představeným modelům, ale pokud by se stal zázrak a srovnávací zkoušky by nedopadly špatně v porovnání s CV90 či ASOD, tak bych kvůli jeho volbě rozhodně naštvaný nebyl. Tohle je ale spíš to fantazírování ;-).Skrýt celý příspěvekPavolR: Možná, ale vysvětluje to proč se Otokar a možná i FNSS stáhly z tendru a ani nepředstavily svoje vozidla na IDET 2017. Politicky by zkrátka neprošly a zabrnkání na ...Zobrazit celý příspěvek
PavolR:
Možná, ale vysvětluje to proč se Otokar a možná i FNSS stáhly z tendru a ani nepředstavily svoje vozidla na IDET 2017. Politicky by zkrátka neprošly a zabrnkání na "českou" strunu je tak logické. V podstatě to vysvětluje i to, kdo ze zahraničí Zetoru pomohl s konstrukcí. Rovněž lidi od Zetoru byli klidní a tvrdili že tendr se protáhne a všechno v pohodě stihnou. Velký comeback Wolfdogu je tak docela možný (!) uvidíme příští rok no .))Skrýt celý příspěvekDodatok k môjmu predošlému komentáru: medzi dňami 13. - 15. 7. 2017 preletela správa o spolupráci Otokaru a Tulparu po niekoľkých gréckych weboch, no bez ďalších podrobností. ...Zobrazit celý příspěvek
Dodatok k môjmu predošlému komentáru: medzi dňami 13. - 15. 7. 2017 preletela správa o spolupráci Otokaru a Tulparu po niekoľkých gréckych weboch, no bez ďalších podrobností. Tureckú verziu tejto správy som našiel iba jednu.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...