Česko-německá spolupráce v oblasti obranného průmyslu přinese českým firmám zakázky za 35 mld. Kč.

BVP Puma; větší foto / PSM

Praha, 14. listopadu 2017: Největší německé zbrojovky uspořádaly v Praze setkání s cílem identifikovat vhodné české partnery pro budoucí spolupráci v oblasti obranného průmyslu. Podíl na výrobě bojového vozidla pěchoty (BVP) PUMA by mohl českým firmám přinést zakázky v hodnotě 35 mld. Kč, dále přísun unikátního technologického know-how, stejně jako podíl na dodávkách do ostatních zemí EU na desítky let.

Participace českého průmyslu se však netýká pouze projektu PUMA, ale poskytuje i možnost uplatnění v širším portfoliu zbraňových platforem využívaných německým Bundeswehrem i jinými armádami. Uveďme například tanky Leopard-2, houfnice PzH-2000 a mnohé další nejmodernější zbraňové systémy evropské provenience.

Průmyslového setkání v hotelu Diplomat Praha v rámci dne Česko-Německé spolupráce v oblasti obranného průmyslu se účastnilo více než 30 českých firem. Hlavním cílem setkání bylo identifikovat vhodné partnery a nastínit možné modely budoucí spolupráce.

„Stejně jako je ČR centrem evropského automobilového průmyslu, mohlo by se v dohledné době stát i průmyslovým centrem evropského obranného průmyslu. Velmi oceňujeme špičkovou kvalitu českých firem a uvažujeme o tom, že do ČR přesuneme část výrobních i vývojových kapacit," říká Mathias Kraus, šéf obchodu a marketingu ze společnosti PSM.

Konsorcium PSM je společný podnik koncernů Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall Landsysteme. Vyrábí BVP PUMA, které je součástí tendru na přezbrojení Armády České republiky. Konsorcium je připraveno zapojit do výroby BVP PUMA významné české firmy a využít jejich kapacit nejen pro případné dodávky pro českou armádu, ale i pro německý Bundeswehr a armády ostatních zemí EU/NATO. Objem vzájemné spolupráce může v horizontu 3 let přesáhnout hodnotu 35 miliard Kč. Spolupráce otevírá potenciál i pro transfer nejmodernějších technologií do ČR.

„K ochraně nejlepších bojových vozidel pěchoty na světě používáme nejlepší pancířové systémy, které kombinují různé technologie, jako např. vícevrstvé pancíře, tzv. AMAP, nebo explozivní reaktivní pancíře (ERA). S těmito pasivními a aktivními pancířovými systémy dosahujeme nejvyšších úrovní ochrany našich vojáků proti zbraním středního kalibru, protitankovým řízeným střelám, protitankovým minám a IED. Uvažujeme o distribuci této technologie do České republiky," doplňuje Mathias Kraus ze společnosti PSM.


Power-pack BVP PUMA; větší foto / PSM

BVP PUMA je komplexní a systémové řešení pro mechanizované jednotky. Zahrnuje logistiku, podpůrné vybavení, do funkčního celku sladěné a ověřené zbraňové systémy, elektronické systémy, výcvikové programy, simulátory, i podpůrné programy výrobce po celou dobu provozu vozidel. Zároveň se nejedná pouze o bojové vozidlo pěchoty, ale o komplexní integrovaný bojový systém společně s tanky a bitevními vrtulníky k vytvoření mohutné bojové síly s maximálním využitím předností všech těchto bojových prostředků.

Vývoj vozidla začal v roce 2002, první prototyp vznikl v roce 2005 a roku 2015 jej zařadil do výzbroje německý Bundeswehr. Celých deset let bylo věnováno detailnímu testování, aby vozidlo splnilo požadavky na BVP budoucnosti s výhledem na použití během dalších 40-50 let ve všech budoucích formách konfliktů. PUMA je zcela nová bojová platforma.

Nejedná se o další modernizaci vozidla, které by konstrukčně vzniklo na konci minulého století, ale o zcela novou technologickou a vývojovou generaci moderního bojového prostředku, kde ochrana osádky a zároveň bojová síla jsou hlavním přednostmi. BVP PUMA se již úspěšně účastnil testů AČR ve Vyškově, VIP prezentace v Přáslavicích či brněnského veletrhu IDET 2017.

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku


Související články

Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků T-72M4 CZ. Nyní lze poměrně levně na leasing získat ...

Německo navyšuje počet provozovaných tanků Leopard 2

Německé ozbrojené síly získají v příštích letech 104 "nových" tanků Leopard 2A7V. Stroje vzniklé ...

Modernizace vozidel Puma pro Bundeswehr

Bundeswehr uzavřel smlouvu se společností Rheinmetall na modernizaci bojových vozidel pěchoty Puma. ...

BVP Puma pro Armádu ČR - průmysl, výcvik, cena a spolehlivost

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje za nakup 210 nových bojových vozidel pěchoty (BVP) a dalších ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Rase
    12:54 29.11.2017

    Maximus: Nechci se hádat, jelikož máme opačné názory, ale jedno ti vypíchnu. Pokud hodláš argumentovat splněním primárních požadavků AČR, tak ty nesplňuje ani Lynx. Jelikož AČR ...Zobrazit celý příspěvek

    Maximus:
    Nechci se hádat, jelikož máme opačné názory, ale jedno ti vypíchnu. Pokud hodláš argumentovat splněním primárních požadavků AČR, tak ty nesplňuje ani Lynx. Jelikož AČR chce zavedený stroj u jiných armád. Takhle snadno ti z tendru vypadne jak Puma tak i Lynx a zbyde jen CV90 a ASCOD (!)
    Jelikož nevím co PSM a Rheinmetall přesně nabídne, tak nemíním fantazírovat a hádat se s tebou o detailech. Jelikož je neznám a tak jako ty můžu jen odhadovat.

    Ve výsledku to dopadne tak jak naznačuje PavolR. Zetor v roce 2018 představí prototyp Wolfdogu, vycházející z turecké mašiny (od Otokaru) - tedy Tulpar. Novináři z toho padnou na prdel, bude z toho mediální senzace a Babiš prohlásí že to je "české" BVP, za skvělou cenu, které dokáže konkurovat na trhu a rozhodne o jeho nákupu - teda ne on ale "Karel". Já budu naštvaný že nevyhrála Puma, Maximus a MALI že nevyhrál Lynx a vojáci budou naštvaní že vyhrálo to co vyhrálo. Zase na mě jde trudomyslnostSkrýt celý příspěvek

  • Maximus
    11:40 29.11.2017

    To Rase: Proč to hnát hned do krajnosti, když zatím nevidím nepřítele, proti kterému bych aktuálně potřeboval mechanizovanou brigadu :-))). Podle mne není výrobní linka jako ...Zobrazit celý příspěvek

    To Rase: Proč to hnát hned do krajnosti, když zatím nevidím nepřítele, proti kterému bych aktuálně potřeboval mechanizovanou brigadu :-))).

    Podle mne není výrobní linka jako výrobní linka - klíčové jsou subdodávky komponent a právě podíl domácího průmyslu bude rozdílný u Pumy a Lynxe.
    U Lynxe bude podle mne větší prostor pro vyjednání transferu technologií, know-how i celkového podílu výroby. Tedy pokud se u nás již geopolitika nezrušila stejně "inteligentně" jako genetika v Sovětském svazu za dob Trofima Lysenka.

    Nebudeš se asi divit, že by mi osobně třeba dávalo smysl pořídit do NZ a pro výcvik záloh "čechizovanou" verzi Lynxu, kde by výsledná cena mohla být ještě snížena použitím výrazně levnějších a jednodušších domácích komponent, které by sice nedosahovaly možná tak špičkových parametrů, ale pro daný účel by byly dostačující - bojová hodnota ve výsledku by byla bezesporu vyšší než u parciálně modernizovaných a zgenerálkovaných BVP2 určených pro to samé.

    V případě akutního zhoršení geopolitické situace by bylo možnost vyrábět alespoň něco hned "doma" a dle množství dodávek zahraničních komponent produkovat plnohodnotnou či "ořezanou" verzi.

    Zakázky státu na vyzbrojování by neměly být řešeny jen z aspektů čistě vojenských, ale i ekonomických a geopolitických. Součástí ekonomických úvach by měl být i "pákový systém", kdy smysluplná podpora domácího zbrojního průmyslu generuje sama určitý podíl na státním HDP a zaměstnanost obyvatelstva v sektoru práce s vysokou přidanou hodnotou. Transfér technologií a konw-how je podle mne rovněž základním požadavkem pro klíčové zbraňové systémy pořizované ze zahraničí (samozřejmě s přihlédnutím na počty uvažované techniky, schopnosti domácích firem a ochotě výrobce toto poskytnout) - v budoucnosti se to projeví rovněž pozitivně na HDP. To vše vede k tomu, že vyzbrojování není jen černá díra pro státní rozpočet, ale generuje i určitý zisk a smysluplnou zaměstnanost (nikoliv práci důstojnou tak jen pro jednoduché roboty).

    Jednoduché pravidlo - bohatší země si může dovolit více dražších zbraní při stejných procentech vyčleněných z HDP na obranu :-).

    Aspekt geopolitiký by rovněž neměl být zcela ignorován a zejména u zbraňových systémů s dlouhou životností (IVF klidně i 40 až 50 let) by se mělo uvažovat i nad tím, že za dekádu či dvě může být situace v Evropě úplně jiná. Dodnes si pamatuji na obrovský nápis u nás ve městě "SE SOVĚTSKÝM SVAZEM NA VĚČNÉ ČASY A NIKY JINAK" a stačilo pár let a nápis se stal jen určitým mementem rigidního uvažování a míjení některých vizí s realitou.

    Stále jsi mi neodpověděl na moje otázky:
    Reálná absence některých verzí IVF požadovaných AČR a BW je v nejbližší době nepožaduje, protože má tyto verze pořešeny na jiných podvozkových platformách.

    Má podle tebe AČR na svoje záměry rezignovat a nebo si zaplatit vývoj a malosériovou výrobu pro AČR via T-72MCZ4?

    Jiná situace by byla, kdyby Puma vyhrála nějaký velký zahraniční tendr a AČR by se s náklady na tyto verze svezla s dalšími zákazníky. Zatím o něčem jistém pro Pumu nevím a tak je to zatím méně reálné než výroba těchto verzí u modulárního Lynxu, u kterého se navíc reálně počítá i s "tankovou verzí", která u Pumy 100% nebude.

    Stejně tak přepravní kapacita Pumy nesplňuje primární požadavky AČR na počet přepravovaného roje, takže opět volba Pumy by byla omezující v koncepci AČR sjednotit velikost roje u pásové a kolové platformy BVP. Rozdíl dvou členů roje se nezdá až tak zásadní, ale při porovnání celkové přepravní kapacity všech uvažovaných IVF (mimo specializované verze) je rozdíl ve stovkách vojáků. To při počtech naší armády zase není tak zanedbatelné a pro jejich přepravu je samozřejmě potřeba více počítat s více IVF (nárůst pořizovací ceny i provozních nákladů) nebo opět se "přizpůsobit".Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    11:26 29.11.2017

    Inak, teraz pozerám, že aj na pakistanskom fóre sa už píše o spolupráci Otokaru a Zetoru, len škoda, že nepíšu aj na základe čoho: ...Zobrazit celý příspěvek

    Inak, teraz pozerám, že aj na pakistanskom fóre sa už píše o spolupráci Otokaru a Zetoru, len škoda, že nepíšu aj na základe čoho: https://defence.pk/pdf/threads... Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    08:45 29.11.2017

    Tulpar není nic moc, to radši Kaplan-30 nebo Khoran - to jsou opticky velice krásné mašiny. Reálně ale nevim nevim a politicky radši ruce pryč .) Osobně u Wlfdoga turecký základ ...Zobrazit celý příspěvek

    Tulpar není nic moc, to radši Kaplan-30 nebo Khoran - to jsou opticky velice krásné mašiny. Reálně ale nevim nevim a politicky radši ruce pryč .) Osobně u Wlfdoga turecký základ nevidím a obávám se, že to opravdu ukuchtili sami - bohužel tomu bude nejspíš odpovídat i výsledek.

    Maximus:
    jestli chceš co největší podíl českých (Slovenských) firem a plnou doběstačnost, tak to musíš koupit Wolfdog, osadit ho tatrováckým motorem, věž Turra 30 s 2A42 atd. jelikož ať už se koupí cokoliv Německého, tak motor, převodovka, kanón, většina elektroniky a celá věž budou stejně Německé. To jestli si dokážeme svařit korbu, vyfrézovat pojezdová kola atd. mi nepřijde moc strategicky důležité. V tomhle je na tom Pumu a Lynx stejně. Vlastně všechna BVP co nám nabízí.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    07:45 29.11.2017

    MALI:
    Časovo áno, ale pre aktuálne potreby diskusie (živenie mojej konšpiračnej teórie) je to zameniteľné. ;-)

    MALI:
    Časovo áno, ale pre aktuálne potreby diskusie (živenie mojej konšpiračnej teórie) je to zameniteľné. ;-)

  • Maximus
    07:44 29.11.2017

    To Dušan: Tak ještě jednou - u konsorcia dvou firem, které mají už výrobní linku, know-how a jistého zákazníka (Bw) nebude velká vůle výrobu klíčových komponent pouštět mimo ...Zobrazit celý příspěvek

    To Dušan: Tak ještě jednou - u konsorcia dvou firem, které mají už výrobní linku, know-how a jistého zákazníka (Bw) nebude velká vůle výrobu klíčových komponent pouštět mimo Německo. Ze strategických důvodů i z hlediska zaměstnávání vlastních lidi to není politicky moc průchozí.

    Varianta "Lynx" je pro Rm mnohem výhodnější, protože ji dává jistotu zaplacení privátního vývoje Lynxu a prvního (referenčního) zákazníka, u ktereho má navíc potenciál vybudovat výrobní linku nejen pro ACR, ale i pro případné další zákazníky - výhoda kvalitní a zároveň levná výroba v ČR (Rm to výrazně neodcerpa výrobní kapacity v Německu a ani tam nevezme pracovní místa)

    Pro nás by tato varianta byla výhodná z hlediska lokace výrobních kapacit většiny části IVF na našem území s potenciálem pro výrobu dalších strojů dle aktuálních potřeb AČR (kdyby se geopoliticka situace v Evropě výrazně zhoršila, kdo asi bude přednostně odebírat Pumy?), možnost servisu a modernizace vlastními kapacitami je rovněž velmi strategická záležitost a udrží v domácích firmách výrobu s vysokou přidanou hodnotou.

    Svěřovat korby, dodávat čočky pro německé přístroje a kabelové svazky podle mne rozhodne není pro česky průmysl adekvatni výzva a pro ČR je z geopolitickeho hlediska důležité získat co nejkompletnejsi výrobní linku perspektivní platformy IVF na našem území třeba i za cenu toho, ze to bude v některých aspektech "jen" druhé nejlepší řešení na světě.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    23:02 28.11.2017

    To kazd: jak Vám již odpověděl PavolR, jednalo se v podstatě o takový větší a důkladnější "průmyslový den" v tomto případě spíš "průmyslový měsíc" a bylo by netaktické teď, ještě ...Zobrazit celý příspěvek

    To kazd:
    jak Vám již odpověděl PavolR, jednalo se v podstatě o takový větší a důkladnější "průmyslový den" v tomto případě spíš "průmyslový měsíc" a bylo by netaktické teď, ještě před zahájením akvizičního procesu, někoho vylučovat. Názor jsme si udělali a o to šlo.

    To PavolR:
    Turci s Tulparem na startovní čáře už asi nebudou... a není to náhodou obráceně - že Wolfdog se podobá Tulparu?Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    22:49 28.11.2017

    kazd:
    Akurát, že toto ešte nebol začiatok, iba oťukávanie. Na začiatku budú na štartovacej čiare napr. aj Turci s Tulparom (vizuálne podobným Wolfdogovi) a Kaplanom ...

    kazd:
    Akurát, že toto ešte nebol začiatok, iba oťukávanie. Na začiatku budú na štartovacej čiare napr. aj Turci s Tulparom (vizuálne podobným Wolfdogovi) a Kaplanom ...

  • MALI
    22:48 28.11.2017

    To Dušan: se zapojením Rh v PSM máte pravdu, ale PSM není jen "prodejce" je to Joint Venture, založená za účelem zabezpečení vývoje a výroby vozidla Puma pro BW, navíc, některá ...Zobrazit celý příspěvek

    To Dušan:
    se zapojením Rh v PSM máte pravdu, ale PSM není jen "prodejce" je to Joint Venture, založená za účelem zabezpečení vývoje a výroby vozidla Puma pro BW, navíc, některá jejich řešení jsou v detailech osobitá, ale to už jsou opravdu detaily.
    Měl jsem na mysli výrobní kapacity na celé BVP (tj. volný výrobní závod jakým je např. v ČR VOP CZ). Pravdu máte v tom, že pokud si AČR vybere jedno z těch vozidel, Rh se může "radovat" v obou případech, ale v případě Lynxu asi poněkud víc.
    Podle mého názoru, jak jsem si měl možnost podvozek Lynxu sice jen jednou, zato ale velmi dobře prohlédnout, tak je to podvozek Marderu jen podle koncepce. Navíc jsem k tomu měl názory specialistů. Srovnejte si jen hmotnosti Lynxu a Marderu, jejich rozměry, výkon jejich motorů, jejich transmisi - o "faceliftu" nemůže být řeč.
    Souhlasím s Vámi, že Puma by pro nás byla "sázka na jistotu" ale bohužel na dost drahou jistotu (jedině, že by tu cenu srazily ty evropské fondy ale protože s nimi mám jisté zkušenosti, tak tomu zatím moc nevěřím, ale třeba to PSM dovede využít lépe, než my) a PSM by nám dalo nadstandardní podmínky pro transfer technologií.
    Zavedení obou vozidel by bylo z hlediska zkoušek výhodnější u Pumy (ale jen u varianty BVP - ta je již zavedená v armádě NATO, takže by postačovaly zkrácené VZ; možná i velitelské varianty, ale tam to není jisté), zavedení ostatních variant vozidel by však vyšlo levněji zase u Lynxu (díky jeho dobré modularitě, rovněž tak vývoj a výroba specializovaných variant vozidel) . Na údržbu je však Puma náročnější (tj. její údržba bude dražší); logistická základna BW nám bude např, v Afgh. úplně k ničemu a že by celá 7.mb jezdila z Moravy na výcvik do Německa - nezlobte se na mne, ale to je z ekonomického hlediska utopie. Pokud ovšem BW neposkytne AČR své výcvikové a logistické kapacity zdarma - a to je podle mého názoru už úplný nesmysl. Nevím,kde jste k tomu přišel - tuto možnost nám totiž nikdo z PSM oficiálně nenabídl. Zatím se to přetřásá jen v diskuzi na AN.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    22:21 28.11.2017

    Kdybych měl nějaké ideály o MO, tak napíšu, že nechápu jak mohly všechny vozidla splnit základní požadavky. Chápu že vyloučit někoho na začátku dává vetší šanci těm zbylým ...Zobrazit celý příspěvek

    Kdybych měl nějaké ideály o MO, tak napíšu, že nechápu jak mohly všechny vozidla splnit základní požadavky. Chápu že vyloučit někoho na začátku dává vetší šanci těm zbylým šroubovat cenu, což nechcem. Ale ty vozidla jsou tak generačně odlišné, že tím základním požadavkem tedy muselo být "má to pásy a střílí to"
    Postup AČR / MO signalizuje, že když se přitlačí vezmem cokoli a to je prostě špatně.
    Tak jako se u vrtulníků měl vyloučit venom protože nemá PTŘS, měli se hned vyloučit některá BVPSkrýt celý příspěvek

  • Rase
    21:51 28.11.2017

    Dušan: na Idetu mě ohledně BVP nejvíc překvapil přístup lidí od BAE, PSM a překvapivě Zetoru. Ti opravdu dělali nadstandard a dalo se dlouho mluvit. Největším zklamáním byli lidi ...Zobrazit celý příspěvek

    Dušan:
    na Idetu mě ohledně BVP nejvíc překvapil přístup lidí od BAE, PSM a překvapivě Zetoru. Ti opravdu dělali nadstandard a dalo se dlouho mluvit. Největším zklamáním byli lidi od GDELS a překvapivě Rheinmetallu. Nekomunikovali a přišlo mi že se jim ani nelíbí když kolem jejich vozidel člověk moc očumoval - nedej bože okukoval podvozek. Vnitřní prostor Lynxu byl zavřený. oproti tomu na Dnech NATO se děti mohly točit na pozorovacích přístrojích atd. :DSkrýt celý příspěvek

  • Dušan
    21:43 28.11.2017

    To Maximus: uvedl jste že "Nebyl bych si rozhodně jist, že PSM nabídne více benefitů a transferů technologií než samotný RM". Jenže Rh je 50% akcionář PSM (druhý 50% akcionář PSM ...Zobrazit celý příspěvek

    To Maximus: uvedl jste že "Nebyl bych si rozhodně jist, že PSM nabídne více benefitů a transferů technologií než samotný RM". Jenže Rh je 50% akcionář PSM (druhý 50% akcionář PSM je KMW) a Rh reálně vyvíjí a vyrábí části BVP PUMA. Tj. já osobně bych se přiklonil k tomu, že pokud Rh nabídne benefity ČR, tak jejich rozsah bude přibližně stejný jako u LYNXu. Ano, můžeme se domnívat, že LYNX je jejich vlastní produkt a kdyby hodně v Rh chtěli, mohou nabídnout více než u PUMY. Ale to samé lze říci i opačně, tj. že KMW tvořící druhou část PSM prostě nabídne také něco navíc - ale to je teoretická diskuse, protože Rh je v obou případech integrován.

    To MALI: uvedl jste, že "Upozorňuji jen, na to, že Rh nemá k dispozici výrobní kapacity tak jako PSM". To ale není pravda a vlastně jsem odpověděl v té vrchní reakci Maximovi. Rh reálně vyrábí všechny části BVP které jí koncepčně přísluší, tj. především podvozkovou část, části pancéřování a zbraňovou stanici. PSM je společnost typu s.r.o. (GmbH) která je odpovědná pouze za kontraktační a komunikační strategii ke svému hlavnímu zákazníkovi, tj. k Bundeswehru a dále na marketování tohoto vozidla na zahraničních trzích. Když se bavíte s lidmi z PSM, tak jednou je to člověk delegovaný z KMW, podruhé z Rh, není PSM bez těchto dvou firem a to je důležité si říci. Jinými slovy pokud vyhraje LYNX, vyhraje Rh (už jen v objemu výroby - pokud je PUMA dražší než LYNX), pokud PUMA, tak Rh vyhraje stejně. Takže taková menší schizofrenie dalo by se říci:-)

    To Rase: podle mého laického názoru jak jsem si měl možnost LYNX několikrát prohlédnout, tak je to podvozek Marder, faceliftovaný, ale Marder.

    Můj osobní názor je ten, že pokud je LYNX levnější, bude dražší na zavedení a možná na počáteční provoz. PUMA bude jistě dražší v nákupu (pokud nebudou využity EDA fondy), ale AČR půjde více na jistotu, protože nebude do výzbroje zavádět zcela nové vozidlo, které ještě nikde není zavedeno a nikdo neví jak to pak dopadne. Přeci jen mít logisticko-výcvikovou a technickou základnu Bundeswehru pár kilometrů za hranicí je pořád lepší než vše řešit s továrními techniky Rh, o misích nebo mezinárodních cvičeních ani nemluvě. Každopádně by to ale mělo být německé řešení, protože to ostatní (CV-90, ASCOD 35 na který jsem tak nějak v úvodu vsázel ve verzi ASCOD 42) je vlastně výběhová technika nemající pro náš zamýšlený účel perspektivy.Skrýt celý příspěvek

  • Argel
    21:23 28.11.2017

    PavolR Typ 89 je pro mne nejnádhernější BVP, a to, co jste napsal by byla jako zpráva z nebe. Škoda, že to neprojde, a ani se o tom neuvažuje(důvodů je hromada), kdyby byly ty ...Zobrazit celý příspěvek

    PavolR
    Typ 89 je pro mne nejnádhernější BVP, a to, co jste napsal by byla jako zpráva z nebe. Škoda, že to neprojde, a ani se o tom neuvažuje(důvodů je hromada), kdyby byly ty peníze.....Bohužel Babiš je lhář na n-tou, tak jako vždy nepřekvapil. Sliboval menšinovou vládu s nestraníkáma na ministerstvech, kteří budou odborníci ve svém oboru. Jde vidět, že ze Šlechtovou lhal.(Možná odborník na poslouchání svého pána?) a to ještě nevíme zbytek. Teď jen musíme počkat, zda to je z bláta do louže nebo v tom blátě zůstaneme a budeme pokračovat stejným směrem, lepší to dle mne nebude. Bohužel co čekat od člověka, který je vedený v záznamech StB, obchází dotační zákony apod.?

    Nechcete vy Slováci si pro Babiše přijet a vzít si ho zpátky? :DSkrýt celý příspěvek

  • PavolR
    21:14 28.11.2017

    Možno nakoniec zahlásia, že podpísali zmluvu s Mitsubishi o vývoji českého BVP založenom na Type89 a bude sa to potom predávať aj do samotného Japonska. ;-) Šplhli by si u ...Zobrazit celý příspěvek

    Možno nakoniec zahlásia, že podpísali zmluvu s Mitsubishi o vývoji českého BVP založenom na Type89 a bude sa to potom predávať aj do samotného Japonska. ;-)
    Šplhli by si u Okamuru. :-DSkrýt celý příspěvek

  • Rase
    20:51 28.11.2017

    MALI: nevěřím tomu, že představený Lynx je nově vyrobený stroj. Zmiňuji to, že Marder je mnohem kvalitnější základ, troufnou si tvrdit i poměrně nadčasová konstrukce která je ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI:
    nevěřím tomu, že představený Lynx je nově vyrobený stroj. Zmiňuji to, že Marder je mnohem kvalitnější základ, troufnou si tvrdit i poměrně nadčasová konstrukce která je pořád hodně zajímavá. Rheinmetall ale prodává kde co všechno a tohle je jen další položka v portfóliu. Nestojí na tom jejich společnost. Já jsem k tomu Lynxu dost rezervovaný, ale jak píšete stát nás to bude všechno stejně. tedy souhlasím do puntíku. Ve výsledku je mi asi jedno jaký "němec" vyhraje - každý má nějaké plus a Lynx se stotřicítkou by mě mohl obměkčit :))) Uvidíme co nabídnou za bonusy, německo má ale v ruce největší trumfy.

    Rozhodně souhlasím s tím ASCODem, oni ten tendr u GDELS neskutečně podcenili a přivezli k nám levný šunt. Poskládaný z toho nejlevnějšího co ve skladě našli - to se opravdu nehodí jako pilíř pozemních sil AČR. BAE se snažilo, ale základ už zkrátka není moderní, ať ho vylepší jakkoliv. Musí se jim ale nechat, že umějí svůj výrobek prezentovat. To že si můžeme svařit věž a Meopta dodá optiku, mi tak nějak nestačí. Švýcarský tendr budiž varováním - tam vlastně taky nevyhrálo, ale bylo levné.Skrýt celý příspěvek

  • Arthur
    20:37 28.11.2017

    Akurát som videl správy a vypadá to, že budete mať ministryni obrany v připravované menšinové vládě. zdroj: ...Zobrazit celý příspěvek

    Akurát som videl správy a vypadá to, že budete mať ministryni obrany v připravované menšinové vládě.

    zdroj: http://zpravy.e15.cz/domaci/po...

    Zrejme bude dôležité, ktorá strana a strany v opozícii budú držať vládu (neviem či tam máte národnú stranu ako my, ktorá by mala podmienku zapojenie v čo najväčšej miere český zbrojní průmysl).
    Tak či onak, zrejme pri menšinovej vláde asi nebudete "pušťať žilou" finančné prostriedky a asi budete pri modernizácii pozemného vojska (pásových BVP) optimalizovať. Takže možno tomu českému BVP Wolfdog (prípadne ešte lacnejšiemu BVP Šakal II) neušiel vlak...
    Pekne sa to potencionálne zamotáva pričom máte zaujímavo našľápnutý tender kde súťažia Puma vs Linx vs ASCOD vs CV-90. To Vám na SK môžme len závidieť.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    20:19 28.11.2017

    To Rase: můžete nám prosím přiblížit jaký je podle Vás rozdíl v tom "vybudování úplně všeho" u Pumy a u Lynxu? Pod tím si totiž může představovat každý něco jiného. Já si ...Zobrazit celý příspěvek

    To Rase:
    můžete nám prosím přiblížit jaký je podle Vás rozdíl v tom "vybudování úplně všeho" u Pumy a u Lynxu? Pod tím si totiž může představovat každý něco jiného. Já si například myslím, že nás to (ČR) v konečném důsledku z hlediska technologií vyjde nastejno. Půjde o to, který výrobce dá lepší podmínky a který zapojí víc český průmysl do výroby pro AČR i případně (no, spíš hlavně) do zahraničí. Upozorňuji jen, na to, že Rh nemá k dispozici výrobní kapacity tak jako PSM.
    Zcela s Vámi nesouhlasím s názorem, že Lynx je německý Šakal (to je poněkud hodně přehnané tvrzení). Srovnejte si prosím pancéřovou odolnost, nosnost podvozku Lynxu a Šakala, užitný prostor, použité technologie a hlavně věžový komplet. Upozorňuji Vás, že pokud si myslíte, že Lynx je "opískovaný Marder" tak se zcela pletete. Ten Šakal by se tak dal nazvat. K vašemu tvrzení, že pokud si vybereme Lynx, budeme platit dovývoj (čeho se to týká - pokud si vybereme Pumu, tak budeme platit dovývoj všech ostatních variant (tedy kromě té velitelské), které nejdou udělat tak jednoduše, jak u modulárního Lynxu. Ohledně toho osazování nástaveb větších rozměrů na Pumu - všechno jde, když se najde zákazník, který to zaplatí...a kam do Pumy dáte ty dva lidi navíc a další nádrže na naftu?
    K výrobě speciálních nástaveb (na jakékoliv BVP) - ono to totiž pro výrobce BVP není žádné terno (dělat vývoj a následné úpravy například 15-i kusů vozidel, pokud je zrovna nemá alespoň vyvinuté), tak nám to klidně nechají udělat, ať se s nimi potrápíme sami (ostatně totéž udělal i Steyer u Pandurů);
    Souhlasím s vaším názorem ohledně CV90 - to vozidlo bylo staré a nemodernizovatelné už pro britskou armádu před několika lety. To si radši vzali ASCODA a totálně jej doteď předělávají na ASCOD-42. Já bych pro AČR rád viděl jen ten ASCOD-42, to, co se snaží AČR vnutit teď (ASCOD-35) ať si prodají někam do třetích zemí. Na ten podvozek toho už ani moc nedají (věž, příslušenství), protože už je zatížený na hranici jen tím přídavným pancéřováním, aby splnil požadavky AČR (takže to je právě ten Šakalův příbuzný).
    Proto jsou podle mého názoru pro nás (AČR) přijatelné nejvíce ty dva německé stroje. Ale aktivní pérování neměl ani jeden z nich, Puma měla silnější motor (zatím), Lynx zase lepší elektroniku (zatím), výzbroj má ale o krapet lepší Lynx. Puma je ale víc BVP (nemá modulární konstrukci z hlediska různých nástaveb) Lynx je zase víc univerzální platforma, Puma neuveze požadovaný počet lidí. Když bych to za sebe shrnul: "srdce volí Pumu, rozum volí Lynx". Lynx je také o dost levnější už v rovině akvizice, a vychází rovněž o dost levnější z hlediska ceny životního cyklu. A peníze jsou v AČR aktuálně potřeba minimálně na deseti místech současně - v tom se snad shodneme. Ale někdo může mít jiný názor. Důležité však podle mne budou ty ekonomicko hospodářské podmínky.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    19:33 28.11.2017

    MALI: dobrý večer - ne nepřešlo .)) Teda přešlo, ale u ostatních mám ještě horší názor. Došel jsem k tomu (čímž odpovím i Maximovi) že Lynx je možná pěkný, ale zaplatíme ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI:
    dobrý večer - ne nepřešlo .)) Teda přešlo, ale u ostatních mám ještě horší názor. Došel jsem k tomu (čímž odpovím i Maximovi) že Lynx je možná pěkný, ale zaplatíme vybudování kompletně všeho, navíc hrozí, že se budou muset řešit dětské nemoci. Já v tom zkrátka vidím takového Šakala, jen Německého a na lepším základě. Oni i tvůrci museli přiznat, že ve výsledku není o tolik levnější než ostatní BVP. Zkrátka Lance je drahá, elektronika taky a u pohonu a plechařiny nic moc neušetří. navíc s tím, že se musí vybudovat kompletně všechno, tak nás může vyjít poměrně draze - aby ne i dráž než "Puma". Jasně, něco by mohlo ušetřit, pokud nám budou posílat opískované díly z Marderů a vydávat je jako fungl nové...
    Další věcí je, že Rheinmetall toho moc do Lynxe nemusel investovat. prostě vzali Lynx s posíleným podvozkem (z Marder EVO), osadili věží Lance a faceliftovali. Nic moc finančně náročného. Pokud jej ale vybereme, budeme platit dovývoj. Pokud jde o nástavby, tak prý to co zvládá Lynx, jde i na Pumu - stejně to osadí nejspíš Rheinmetall, tak ti vědí co dělají.

    Kabeláž - tu už myslím děláme, teda RayService ADE, co jsem zachytil, tak minimálně by se tady dělaly ony speciální nástavby, nejspíš i co zvládne MEOPTA (to mělo v plánu i BAE).

    Osobně je pro mě největší propadák CV90 musel by se překopat tak jako u švýcarů a ještě víc. Moc rád bych viděl ASCOD v lepší výbavě, přeci jen si mohli vypůjčit věž z Warriorů NG s kanónem CT40 a byl by to nářez. Puma má vady, jelikož je až moc BVP a málo platforma. Lynx je pěkný, ale když jsem ho viděl, tak mi přišel takový "maketový" a bojím se kompletního dovývoje. kdybych ta vozidla viděl na živo při pohybu a střelbách, asi bych mluvil jinak. Celkově mám docela smíšené pocity.
    Hlavně mi jde o to, mít BVP s aktivním pérováním, AMAP, silným motorem, top elektronikou a pořádnou výzbrojí. Tohle ale jde aplikovat na všechna vozidlaSkrýt celý příspěvek

  • MALI
    18:31 28.11.2017

    ... nějaký čas jsem zde nebyl..., jak vidím, diskuze je zde stále živá, přeskočím některé straší příspěvky pokud jsem některé opomněl, předem se omlouvám), jen reakce na některé ...Zobrazit celý příspěvek

    ... nějaký čas jsem zde nebyl..., jak vidím, diskuze je zde stále živá, přeskočím některé straší příspěvky pokud jsem některé opomněl, předem se omlouvám), jen reakce na některé nejmladší:
    To Rase:
    jak vidím, tak Vás ještě to nadšení z Pumy nepřešlo..., no, nic ve zlém, ale někdy se mi zdá, že je u Vás "přání otcem myšlenky". K munici 35/50 SuperShot: reálně se nevyrábí, stejně tak, jako munice 30/40 SuperShot a to přes skutečnost, že je již několik let ukončen její vývoj. Zkusme se zamyslet nad důvody proč ji zatím ještě nikdo reálně nezavedl, když je papírově tak dobrá? Nabízí se již minimálně 7 let. Že by nižší životnost hlavní díky vysokým tlakům? Jak jistě víte, tak samotné ATK MK44 na tom nejsou z hlediska životnosti nic moc. Uvědomte si také, že "standardní optronika Pumy" je v současnosti již poněkud zastaralá...

    To Maximus:
    plně s Vámi souhlasím.... a ohledně toho transferu technologií: pokud vím, tak PSM nám reálně nabídlo, že pro Pumu bychom mohli dělat kabeláž, možná třeba Rase ví i o něčem dalším, ale Já ne....

    To PavolR:
    pokud vím, tak Austrálie v L 400 Phase 3 zatím projevila zájem jen o čistě BVP, zatím další varianty nebyly zveřejněny (ale možná nemám úplně aktuální informace);
    Pokud vím, tak oficiální informace NGŠ AČR zněla, že všechna vozidla splňují minimální požadavky AČR = funkční BVP - některá je splňují více, některá méně, nedělají se celý měsíc praktické zkoušky, jen pro to, aby se vyhodnotilo jen to, zda jsou představená BVP funkčními stroji. A zcela chápu NGŠ, že nevyhlásil, které konkrétní vozidlo splňuje požadavky AČR nejvíc.Skrýt celý příspěvek

  • petres
    17:47 28.11.2017

    Krátká informace mimo téma.
    Z izraelskými radary to nebude zas tak jednoduché:
    http://forum24.cz/strnadovo-im...

    Krátká informace mimo téma.
    Z izraelskými radary to nebude zas tak jednoduché:
    http://forum24.cz/strnadovo-im...

Načítám diskuzi...

Stránka 7 z 18