Český bezpilotní letoun CANTAS

-
15. 11. 2016
-
22 komentářů
-
Jan Grohmann
Excalibur International, dceřiná společnost holdingu Czechoslovak Group (CSG), vyvíjí v rámci projektu CANTAS tři víceúčelové drony pro vojenské i civilní použití. Všechny tři drony vycházejí ze stejné konstrukce, liší se ale svým pohonem i posláním.
CSG postavila a testuje několik prototypů bezpilotních letadel CANTAS. Nejsou však informace o stavu testů ani o tom, kdy se můžeme dočkat prvního sériového, operačně nasaditelného dronu.
Model letounu CANTAS mohli návštěvníci poprvé vidět na nedávné indonéské vojenské výstavě Indodefence 2016.
V rámci projektu vznikají tři letouny: vysokorychlostní dron CANTAS S; dron s kolmým startem/přistáním CANTAS A; dron s velkou výdrží a s kolmým startem/přistáním CANTAS E.
Konstrukce všech tří verzí vychází z kachní koncepce se zadními delta křídly. Na křídlových gondolách jsou umístěny svislé ocasní plochy. Široké použití kompozitů údajně snižuje riziko odhalitelnosti/zaměřitelnosti dronu radiolokátory protivníka.
První typ CANTAS S (Speed) je proudový víceúčelový dron určený pro vzdušné mise vyžadující velkou rychlost. Dron pohání malý český proudový motor TJ40-G1. Motor o maximálním tahu 395 N byl vyvinut nejen pro bezpilotní letadla, ale i pilotované kluzáky.
Výkon motoru prozrazuje příslušnost dronů CANTAS k menším taktickým strojům. Maximální startovací hmotnost verze “S” je 63 kg a velikostně (kromě rozpětí) a hmotnostně odpovídá americkému stroji RQ-21 Blackjack. Rozpětí “eskové” verze je 2,8 m, délka 2,4 m.
CANTAS A na výstavě Indodefence 2016; větší foto / CSG
Nosnost českého dronu je 10 kg. Veškerý náklad - elektro-optické senzory a další speciální vybavení - je umístěn do oddělitelného příďového kontejneru.
Do vzduchu se CANTAS S dostane díky mechanickému katapultu a přistání zajišťuje vstřelovací padák. Maximální rychlost je 460 km/h, výdrž ve vzduchu 40 min a dolet maximálně 150 km. Prakticky dostup letounu je 3000 m.
Díky velké rychlosti a dobré manévrovatelnosti lze “esko” využít například jako cvičný cíl pro stíhací piloty a pozemní jednotky protivzdušné obrany. Na základě CANTAS S lze také případně vyvinout tzv. kamikadze dron s bojovou hlavicí - cíl je zničen pomocí “sebevražedného” náletu. Podobný koncept nabízí například izraelský kamikadze dron IAI Harop.
Letoun ovládá autopilot nebo operátor z pozemní stanice. Datalink je schopen zajistit přenos informací, včetně živého videa z palubních senzorů, až na vzdálenost 100 km. Operátor má k dispozici plnohodnotnou pracovní stanici, kde se zobrazuje 3D poloha letounu v prostoru, poloha letounu na digitální mapě, výstupy ze senzorů/čidel a také všechny nezbytné letové údaje nutné k řízení.
CANTAS A je dron s kolmým startem a přistáním. / CSG
Druhý typ CANTAS A (Advanced) je dron s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing). Konstrukce CANTAS A vychází z “eskové” verze s tím rozdílem, že je použitá kombinace proudového motoru a elektrických motorů pohánějící rotory v zadní části křídlových gondol.
Áčková verze startuje pomocí elektrických motorů (MVVS E100) kolmo vzhůru s podporou proudového motoru. Následně dojde k překlopení do horizontálního letu, kdy letoun pohání pouze proudový motor TJ40-G1.
Díky této koncepci dron operuje ve výrazně širším rozsahu rychlostí a letových manévrů než běžný konvenční letoun.
Rozpětí “áčkové” verze je 3,3 m, délka 2,4 m. Maximální startovací hmotnost je 75 kg a nosnost 10 kg.
CANTAS A vyvine maximální rychlost 380 km/h a vystoupá do výšky 3000 m. Proudový motor dokáže letoun pohánět až 40 minut do vyčerpání paliva. Systémy a možnosti řízení dronu odpovídají “S” verzi.
CANTAS E zůstane ve vzduchu až 18 h. / CSG
Díky schopnostem VTOL lze CANTAS A vypouštět prakticky z jakéhokoliv vozidla nebo omezeného prostoru. Dron je určen pro situace, kdy je vyžadována rychlá reakce - díky vlastnostem VTOL je letoun okamžitě schopen odstartovat, vysokou cestovní rychlostí (350 km/h) se dostat do oblasti zájmu a pomocí palubních senzorů monitorovat situaci.
Dron CANTAS E (Endurance) je určen pro dlouhodobé pozorování, sledování nebo průzkum - například při ochraně hranic.
Letoun má hybridní pohon - dron přímo pohání dvojice elektrických motorů MVVS E100 jako u “áčkové” verze. Proudový motor je ale nahrazen malým spalovacím motorem, který přes malý generátor dobíjí trakční akumulátory.
CANTAS E rovněž disponuje schopností VTOL - po dosažení potřebné výšky přechází do horizontálního letu.
Rozpětí dronu je 5 m a délka 2,4 m. Maximální startovací hmotnost je 65 kg a letoun v příďovém kontejneru pojme náklad o hmotnosti 10 kg.
Letoun vyvine cestovní rychlost 160 km/h, doletí do výšky 3000 m a zůstane ve vzduchu až 18 h. Systémy a možnosti řízení dronu odpovídají “S” verzi.
Související články
České Gripeny "útočily" na námořní lodě
Začátek druhého týdne působení českého „Air Policingu“ na Islandu přinesl po několika letech našim ...
Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii
Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního moře letadlovou loď Admirál Kuzněcov a sedm ...
-
27.10.2016
-
273 komentářů
-
Jan Grohmann
Protivzdušná obrana České republiky - čtyři kandidáti
O modernizaci české protivzdušné obrany (PVO) má zájem pět firem - Lockheed Martin, MBDA, Kongsberg, ...
-
09.11.2016
-
89 komentářů
-
Jan Grohmann
Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?
Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ministerstvo obrany buduje lehké a vysoce mobilní brigády ...
-
13.11.2016
-
71 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Načítám diskuzi...