Český bezpilotní letoun CANTAS

Vizualizace proudového dronu CANTAS S. / CSG

Excalibur International, dceřiná společnost holdingu Czechoslovak Group (CSG), vyvíjí v rámci projektu CANTAS tři víceúčelové drony pro vojenské i civilní použití. Všechny tři drony vycházejí ze stejné konstrukce, liší se ale svým pohonem i posláním.

CSG postavila a testuje několik prototypů bezpilotních letadel CANTAS. Nejsou však informace o stavu testů ani o tom, kdy se můžeme dočkat prvního sériového, operačně nasaditelného dronu.

Model letounu CANTAS mohli návštěvníci poprvé vidět na nedávné indonéské vojenské výstavě Indodefence 2016.

V rámci projektu vznikají tři letouny: vysokorychlostní dron CANTAS S; dron s kolmým startem/přistáním CANTAS A; dron s velkou výdrží a s kolmým startem/přistáním CANTAS E.

Konstrukce všech tří verzí vychází z kachní koncepce se zadními delta křídly. Na křídlových gondolách jsou umístěny svislé ocasní plochy. Široké použití kompozitů údajně snižuje riziko odhalitelnosti/zaměřitelnosti dronu radiolokátory protivníka.

První typ CANTAS S (Speed) je proudový víceúčelový dron určený pro vzdušné mise vyžadující velkou rychlost. Dron pohání malý český proudový motor TJ40-G1. Motor o maximálním tahu 395 N byl vyvinut nejen pro bezpilotní letadla, ale i pilotované kluzáky.

Výkon motoru prozrazuje příslušnost dronů CANTAS k menším taktickým strojům. Maximální startovací hmotnost verze “S” je 63 kg a velikostně (kromě rozpětí) a hmotnostně odpovídá americkému stroji RQ-21 Blackjack. Rozpětí “eskové” verze je 2,8 m, délka 2,4 m.

CANTAS A na výstavě Indodefence 2016; větší foto / CSG

Nosnost českého dronu je 10 kg. Veškerý náklad - elektro-optické senzory a další speciální vybavení - je umístěn do oddělitelného příďového kontejneru.

Do vzduchu se CANTAS S dostane díky mechanickému katapultu a přistání zajišťuje vstřelovací padák. Maximální rychlost je 460 km/h, výdrž ve vzduchu 40 min a dolet maximálně 150 km. Prakticky dostup letounu je 3000 m.

Díky velké rychlosti a dobré manévrovatelnosti lze “esko” využít například jako cvičný cíl pro stíhací piloty a pozemní jednotky protivzdušné obrany. Na základě CANTAS S lze také případně vyvinout tzv. kamikadze dron s bojovou hlavicí - cíl je zničen pomocí “sebevražedného” náletu. Podobný koncept nabízí například izraelský kamikadze dron IAI Harop.

Letoun ovládá autopilot nebo operátor z pozemní stanice. Datalink je schopen zajistit přenos informací, včetně živého videa z palubních senzorů, až na vzdálenost 100 km. Operátor má k dispozici plnohodnotnou pracovní stanici, kde se zobrazuje 3D poloha letounu v prostoru, poloha letounu na digitální mapě, výstupy ze senzorů/čidel a také všechny nezbytné letové údaje nutné k řízení.

CANTAS A je dron s kolmým startem a přistáním. / CSG

Druhý typ CANTAS A (Advanced) je dron s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing). Konstrukce CANTAS A vychází z “eskové” verze s tím rozdílem, že je použitá kombinace proudového motoru a elektrických motorů pohánějící rotory v zadní části křídlových gondol.

Áčková verze startuje pomocí elektrických motorů (MVVS E100) kolmo vzhůru s podporou proudového motoru. Následně dojde k překlopení do horizontálního letu, kdy letoun pohání pouze proudový motor TJ40-G1.

Díky této koncepci dron operuje ve výrazně širším rozsahu rychlostí a letových manévrů než běžný konvenční letoun.

Rozpětí “áčkové” verze je 3,3 m, délka 2,4 m. Maximální startovací hmotnost je 75 kg a nosnost 10 kg.

CANTAS A vyvine maximální rychlost 380 km/h a vystoupá do výšky 3000 m. Proudový motor dokáže letoun pohánět až 40 minut do vyčerpání paliva. Systémy a možnosti řízení dronu odpovídají “S” verzi.

CANTAS E zůstane ve vzduchu až 18 h. / CSG

Díky schopnostem VTOL lze CANTAS A vypouštět prakticky z jakéhokoliv vozidla nebo omezeného prostoru. Dron je určen pro situace, kdy je vyžadována rychlá reakce - díky vlastnostem VTOL je letoun okamžitě schopen odstartovat, vysokou cestovní rychlostí (350 km/h) se dostat do oblasti zájmu a pomocí palubních senzorů monitorovat situaci.

Dron CANTAS E (Endurance) je určen pro dlouhodobé pozorování, sledování nebo průzkum - například při ochraně hranic.

Letoun má hybridní pohon - dron přímo pohání dvojice elektrických motorů MVVS E100 jako u “áčkové” verze. Proudový motor je ale nahrazen malým spalovacím motorem, který přes malý generátor dobíjí trakční akumulátory.

CANTAS E rovněž disponuje schopností VTOL - po dosažení potřebné výšky přechází do horizontálního letu.

Rozpětí dronu je 5 m a délka 2,4 m. Maximální startovací hmotnost je 65 kg a letoun v příďovém kontejneru pojme náklad o hmotnosti 10 kg.

Letoun vyvine cestovní rychlost 160 km/h, doletí do výšky 3000 m a zůstane ve vzduchu až 18 h. Systémy a možnosti řízení dronu odpovídají “S” verzi.

Nahlásit chybu v článku


Související články

České Gripeny "útočily" na námořní lodě

Začátek druhého týdne působení českého „Air Policingu“ na Islandu přinesl po několika letech našim ...

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního moře letadlovou loď Admirál Kuzněcov a sedm ...

Protivzdušná obrana České republiky - čtyři kandidáti

O modernizaci české protivzdušné obrany (PVO) má zájem pět firem - Lockheed Martin, MBDA, Kongsberg, ...

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ministerstvo obrany buduje lehké a vysoce mobilní brigády ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • RiMr71
    16:08 15.11.2016

    "CANTAS A je schopný kolmého startu a přistání. "

    ...ehm... je, nebo je zamýšleno? Páč přání je často otcem myšlénky... :)

    "CANTAS A je schopný kolmého startu a přistání. "

    ...ehm... je, nebo je zamýšleno? Páč přání je často otcem myšlénky... :)

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2