Český cvičný a bitevní letoun L-39NG poprvé ve vzduchu

-
14. 9. 2015
-
37 komentářů
-
Tisková zpráva
V pondělí 14. září 2015 provedla tovární posádka AERA Vodochody AEROSPACE a.s. ve složení Miroslav Schützner a Vladimír Kvarda zálet prototypu demonstrátoru L-39NG s novým motorem FJ44-4M firmy Williams International, avionikou postavenou na multifukčních displejích firmy Genesys Aerosystems a HUD displeji společnosti SPEEL Praha.
Jde o letoun, který bude sloužit k ověření zástavby nového motoru a avioniky pro projekt L-39NG. Mezi další patrná vylepšení patří například kompozitové konce křídel namísto původních nádrží.
Prezident společnosti Ladislav Šimek projekt shrnul takto: „Volba motoru FJ44-4M od společnosti Williams International, stejně jako avioniky od firem Genesys Aerosystems a SPEEL Praha, se ukázala jako naprosto správná.Od dodání motoru neuběhly ani tři týdny a letoun úspěšně provedl zálet. Chtěl bych vyjádřit poděkování všem našim partnerům, s nimiž se projekt podařilo zrealizovat v rekordně krátkém čase. Také bych chtěl ocenit práci našich zaměstnanců, kteří při plném vytížení dalšími projekty dokázali udržet velmi náročný harmonogram zástavby a dokončit letoun v termínu, který jsme veřejně přislíbili. Použitím těch nejlepších dostupných prvků, jejichž integraci završil zálet, přineseme na trh bezprecedentně efektivní typ dosažitelný pro široké spektrum uživatelů."
Společnost AERO Vodochody AEROSPACE a.s. dosud vyrobila přes 3000 letounů řady L-39 a projekt L-39NG je novou generací tohoto světově neúspěšnějšího cvičného typu. Kromě nového motoru FJ44-4M a zcela nové avioniky přichází s celou řadou vylepšení, která z něj činí nejefektivnější výcvikový typ dostupný na trhu.
Zájemci o seznámení s letounem budou mít možnost si jej zblízka prohlédnout během ostravských Dnů NATO ve dnech 19. a 20. září 2015. V příštím roce společnost plánuje účast na několika světových leteckých veletrzích.
Bezpečným rozpoznávacím znakem L-39NG je tzv. "mokré křídlo" s integrovanými palivovými nadržemi. / AERO Vodochody AEROSPACE a.s.
L-39NG
Letoun L-39NG je moderní a efektivní cvičný typ určený jako jednotný a komplexní prostředek pro plnohodnotný výcvik moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení.
Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů.
Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku.
L-39NG je vybaven českým průhledovým displejem HUD-39.
Williams International Inc.
Williams International Inc. je světovým lídr ve vývoji, výrobě a podpoře malých proudových motorů. Společnost sídlí v americkém městě Walled Lake ve státě Michigan. Během více než 60 let své historie společnost vyrobila více než 25 tisíc motorů, jejichž završením je řada FJ44-4 včetně verze 4M určené pro L-39NG.
Rodina FJ44-4 dosud v různých aplikacích naprosto bezpečně nalétala přes 10 milionů letových hodin. Díky kvalitnímu a širokému rozsahu servisních služeb je společnost Williams International Inc. opakovaně hodnocena jako nejlepší výrobce motorů na světě.
Genesys Aerosystems
Genesys Aerosystems je předním poskytovatelem integrovaných avionických systémů pro vojenské i civilní zákazníky. Avionické systémy nabízí Genesys Aerosystems mohou být použity samostatně i jako integrální řešení pro celý kokpit.
Jejich systém syntetického vidění EFIS (Electronic Flight Instrument System) přinesl revoluční zvýšení bezpečnosti při nízkých letech a nyní je schválen již pro více než 700 modelů letounů a vrtulníků.
Displeje řady IDU-450 a IDU-680 patří k nejefektivnějším na trhu v poměru cena/výkon a díky širokému rozšíření uživatelům nabízejí kvalitní poprodejní podporu, vysokou schopnost přizpůsobení specifickým požadavkům zákazníka a snadno dostupnou údržbu.
Redakčně upraveno
Související články
Modernizace L-39NG pro americké zákazníky
Americká firma Draken International ve spolupráci s firmou Aero Vododchody nabízí americkým ...
-
27.05.2015
-
39 komentářů
-
Jan Grohmann
První zákazníci pro L-39NG
Český lehký bitevní a cvičný letoun L-39NG si našel první zákazníky. Společnost LOM Praha ...
-
17.06.2015
-
6 komentářů
-
Jan Grohmann
Kladivo na Islámský stát: Bitevníky L-159 ALCA letí do Iráku
První české bitevníky L-159 ALCA dorazí do Iráku v první polovině záři. Informaci potvrdil iráckým ...
-
08.09.2015
-
51 komentářů
-
Jan Grohmann
Francie zmanipulovala tendr? České letadlo L-39NG neuspělo
Aero se s novým cvičným letounem L-39NG přihlásilo do francouzského tendru, avšak s ohledem na ...
-
09.09.2015
-
144 komentářů
-
Tisková zpráva
D.i.p: Vždyť ten motor není špatný. Sice nemá takový maximální tah, ale má mnohem lepší pružnost, spotřebu, životnost a obecně celý servis.
D.i.p: Vždyť ten motor není špatný. Sice nemá takový maximální tah, ale má mnohem lepší pružnost, spotřebu, životnost a obecně celý servis.
To je mi pochopitelně známo od roku 1989, kdy o L-59 vyšel článek v časopisu ABC :) Ale nebavíme se o L-59, což byla prakticky nová konstrukce, ale o přestavbách L-39. Tedy ...Zobrazit celý příspěvek
To je mi pochopitelně známo od roku 1989, kdy o L-59 vyšel článek v časopisu ABC :)
Ale nebavíme se o L-59, což byla prakticky nová konstrukce, ale o přestavbách L-39. Tedy letounech, které byly poháněny motorem menším a lehčím, než je DV-2. A proč tam rvát DV-2, když tam krásně pasuje FJ44 (Garrett TFE731-4 u L-139)?Skrýt celý příspěvekDV-2 je větší jak AI-25TL, neumožňuje snadnou zástavbu do existujících strojů. FJ44 je celosvětově rozšířený a prakticky neembargovatelný DV-2 a L-159.. nebyl tam problém s ...Zobrazit celý příspěvek
DV-2 je větší jak AI-25TL, neumožňuje snadnou zástavbu do existujících strojů.
FJ44 je celosvětově rozšířený a prakticky neembargovatelný
DV-2 a L-159.. nebyl tam problém s výkonností tehdejších verzí? Přeci jen je slabší, než-li F124.Skrýt celý příspěvekKarlos73: L39ng s novým motorem nebude nijak výrazně výkonější, (motor se výkony nijak neliší od dosud používaného, pouze díky novému křídlu se zvýší dolet) ale provoz má být ...Zobrazit celý příspěvek
Karlos73: L39ng s novým motorem nebude nijak výrazně výkonější, (motor se výkony nijak neliší od dosud používaného, pouze díky novému křídlu se zvýší dolet) ale provoz má být podstatně ekonomičtější.Skrýt celý příspěvek
niko: Ceska stranka o leteckych motoroch: http://www.leteckemotory.cz... Linky na konkretne motory, o ktorych je zmienka v ...Zobrazit celý příspěvek
niko:
Ceska stranka o leteckych motoroch: http://www.leteckemotory.cz...
Linky na konkretne motory, o ktorych je zmienka v diskusii:
http://www.leteckemotory.cz/mo...
http://www.leteckemotory.cz/mo...
http://www.leteckemotory.cz/mo... Skrýt celý příspěvekL-159 neměla při prodeji žádný problém s motorem, problém byl s čistě vojenskými "hračkami", především radar a avionika, jestli si dobře pamatuju. Motory od Williemsu létají v ...Zobrazit celý příspěvek
L-159 neměla při prodeji žádný problém s motorem, problém byl s čistě vojenskými "hračkami", především radar a avionika, jestli si dobře pamatuju. Motory od Williemsu létají v kdejaké díře, takže jejich použití naopak výrazně zvyšuje prodejnost. A jak píše Charlie, pokud to neznamenalo zásadní zásah do draku, je stále možné na přání zákazníka tam dát něco jiného.Skrýt celý příspěvek
Charlie, pokracovatelom Povazskych strojarni, Letecke motory, je firma HTC-AED, a.s. , ktora pokracuje vo vyrobe motorov DV-2, a jej ...Zobrazit celý příspěvek
Charlie, pokracovatelom Povazskych strojarni, Letecke motory, je firma HTC-AED, a.s. , ktora pokracuje vo vyrobe motorov DV-2, a jej derivatov...
http://www.htc-aed.sk/sk/Hlavn...
http://www.htc-aed.sk/sk/Hlavn...
Motor pre Jak-130-Demonštrátor - http://www.htc-aed.sk/sk/Hlavn...
Pokial L-39NG, zvysi svoje vykonostne a letove parametre na uroven konkurencie, bude to velmi dobry stroj, uvidime...Skrýt celý příspěvekThorp Pominu-li, že DV-2 se už nevyrábí, tak by to ani tak nebyl dobrý nápad. DV-2 byla sovětská konstrukce licenčně vyráběná v Povážský strojírnách. Vzhledem k tomu, že tato ...Zobrazit celý příspěvek
Thorp
Pominu-li, že DV-2 se už nevyrábí, tak by to ani tak nebyl dobrý nápad.
DV-2 byla sovětská konstrukce licenčně vyráběná v Povážský strojírnách.
Vzhledem k tomu, že tato firma neměla s výrobou leteckých motrů žádnou zkušenost, byly obrovské problémy s kvalitou.
DV-2 a problémy s jeho regulací byl hlavní důvod proč Egypt přestal L 59E prakticky používat. Ze stejného důvodu bylo opuštěno od DV-2 jako pohonu L 159.
Navíc, DV-2 či jiný produkt ruské či ukrajinské konstrukční školy rozhodně nenabízí možnost globální servisní podpory (to dovede jen pár firem z Západu) a stejně tak ekonomika provozu většinou není nejlepší.Skrýt celý příspěvekthorp: Jediný další motor , který mě napadá je AI-222 , ale s Ukrajinci má Aero špatné zkušenosti i vztahy a Saljut v Rusku při současné politické situaci nepřichází v ...Zobrazit celý příspěvek
thorp: Jediný další motor , který mě napadá je AI-222 , ale s Ukrajinci má Aero špatné zkušenosti i vztahy a Saljut v Rusku při současné politické situaci nepřichází v úvahu.Nemluvím o ekonomických aspektech , protože sem nesehnal dostatečné informace o konstrukci tohohle motoru.Skrýt celý příspěvek
Pokud jsem správně pochopil, tak instalace FJ-44 do L-39(59) spočívá v instalaci redukce do stávajícího motorového lože (nebo to je možná výměna za lože nové) a pár drobných úprav. ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud jsem správně pochopil, tak instalace FJ-44 do L-39(59) spočívá v instalaci redukce do stávajícího motorového lože (nebo to je možná výměna za lože nové) a pár drobných úprav. Pokud tedy zásadně nepřepracují vnitřek draku, mohla by tu stále být i možnost zástavby ukrajinského motoru.
Jenže - proč by to někdo dělal? Williams je mezi motory něco jako Toyota mezi pick-upy a ty zvládá taky opravovat kde kdo, navíc FJ-44 je na údržbu jednodušší.
DV-2 nebo jeho deriváty by nebyla špatná varianta a ten motor měl jít do L-159 (minimálně jako varianta k Honeywellu), jenže pokud se mi povedlo dohledat, Povážske strojárne jsou kaput (poslední zpráva, kterou se mi povedlo vygooglit, byla z roku 1999 a psalo se v ní o smlouvě s Rolls-Roycem ohledně dalšího vývoje).Skrýt celý příspěvekDV-2 se nikdy sériově nevyráběl, Slováci ho nabízeli pro L-159, možná by Alcu pak koupili, aspoň někdo, když ještě mohlo mít budoucnost.. DV-2 jsem uvedl jako příklad, nechce se mi ...Zobrazit celý příspěvek
DV-2 se nikdy sériově nevyráběl, Slováci ho nabízeli pro L-159, možná by Alcu pak koupili, aspoň někdo, když ještě mohlo mít budoucnost.. DV-2 jsem uvedl jako příklad, nechce se mi dohledávat kdo další dělá, fakt je že s americkými díly odpadne spousta potencionálních zákazníků, doufám že nějací zbudou.Skrýt celý příspěvek
Ten motor, respektive jeho deriváty používá cca 700 civilních letounů. Je to prostě hodně rozšířený motor, který umí opravovat v každé díře, součástky jde lehce sehnat. Taky to ...Zobrazit celý příspěvek
Ten motor, respektive jeho deriváty používá cca 700 civilních letounů. Je to prostě hodně rozšířený motor, který umí opravovat v každé díře, součástky jde lehce sehnat.
Taky to neznamená, že se v budoucnu nevrátí i k jiným motorům, které se vejdou do draku.Skrýt celý příspěvekthorp
Ono zase na světě tolik firem motor s globálním servisem a obdobnými technickými a ekonomickými parametry nenabízí. A mimo západní svět už vůbec nikdo.thorp
Ono zase na světě tolik firem motor s globálním servisem a obdobnými technickými a ekonomickými parametry nenabízí. A mimo západní svět už vůbec nikdo.
Načítám diskuzi...