Český cvičný a bitevní letoun L-39NG poprvé ve vzduchu

L-39NG poprvé ve vzduchu./ AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

V pondělí 14. září 2015 provedla tovární posádka AERA Vodochody AEROSPACE a.s. ve složení Miroslav Schützner a Vladimír Kvarda zálet prototypu demonstrátoru L-39NG s novým motorem FJ44-4M firmy Williams International, avionikou postavenou na multifukčních displejích firmy Genesys Aerosystems a HUD displeji společnosti SPEEL Praha.

Jde o letoun, který bude sloužit k ověření zástavby nového motoru a avioniky pro projekt L-39NG. Mezi další patrná vylepšení patří například kompozitové konce křídel namísto původních nádrží.

Prezident společnosti Ladislav Šimek projekt shrnul takto: „Volba motoru FJ44-4M od společnosti Williams International, stejně jako avioniky od firem Genesys Aerosystems a SPEEL Praha, se ukázala jako naprosto správná.Od dodání motoru neuběhly ani tři týdny a letoun úspěšně provedl zálet. Chtěl bych vyjádřit poděkování všem našim partnerům, s nimiž se projekt podařilo zrealizovat v rekordně krátkém čase. Také bych chtěl ocenit práci našich zaměstnanců, kteří při plném vytížení dalšími projekty dokázali udržet velmi náročný harmonogram zástavby a dokončit letoun v termínu, který jsme veřejně přislíbili. Použitím těch nejlepších dostupných prvků, jejichž integraci završil zálet, přineseme na trh bezprecedentně efektivní typ dosažitelný pro široké spektrum uživatelů."

Společnost AERO Vodochody AEROSPACE a.s. dosud vyrobila přes 3000 letounů řady L-39 a projekt L-39NG je novou generací tohoto světově neúspěšnějšího cvičného typu. Kromě nového motoru FJ44-4M a zcela nové avioniky přichází s celou řadou vylepšení, která z něj činí nejefektivnější výcvikový typ dostupný na trhu.

Zájemci o seznámení s letounem budou mít možnost si jej zblízka prohlédnout během ostravských Dnů NATO ve dnech 19. a 20. září 2015. V příštím roce společnost plánuje účast na několika světových leteckých veletrzích.

Bezpečným rozpoznávacím znakem L-39NG je tzv. "mokré křídlo" s integrovanými palivovými nadržemi. / AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

L-39NG

Letoun L-39NG je moderní a efektivní cvičný typ určený jako jednotný a komplexní prostředek pro plnohodnotný výcvik moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení.

Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů.

Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku.


L-39NG je vybaven českým průhledovým displejem HUD-39.

Williams International Inc.

Williams International Inc. je světovým lídr ve vývoji, výrobě a podpoře malých proudových motorů. Společnost sídlí v americkém městě Walled Lake ve státě Michigan. Během více než 60 let své historie společnost vyrobila více než 25 tisíc motorů, jejichž završením je řada FJ44-4 včetně verze 4M určené pro L-39NG.

Rodina FJ44-4 dosud v různých aplikacích naprosto bezpečně nalétala přes 10 milionů letových hodin. Díky kvalitnímu a širokému rozsahu servisních služeb je společnost Williams International Inc. opakovaně hodnocena jako nejlepší výrobce motorů na světě.

Genesys Aerosystems

Genesys Aerosystems je předním poskytovatelem integrovaných avionických systémů pro vojenské i civilní zákazníky. Avionické systémy nabízí Genesys Aerosystems mohou být použity samostatně i jako integrální řešení pro celý kokpit.

Jejich systém syntetického vidění EFIS (Electronic Flight Instrument System) přinesl revoluční zvýšení bezpečnosti při nízkých letech a nyní je schválen již pro více než 700 modelů letounů a vrtulníků.

Displeje řady IDU-450 a IDU-680 patří k nejefektivnějším na trhu v poměru cena/výkon a díky širokému rozšíření uživatelům nabízejí kvalitní poprodejní podporu, vysokou schopnost přizpůsobení specifickým požadavkům zákazníka a snadno dostupnou údržbu.

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku


Související články

Modernizace L-39NG pro americké zákazníky

Americká firma Draken International ve spolupráci s firmou Aero Vododchody nabízí americkým ...

První zákazníci pro L-39NG

Český lehký bitevní a cvičný letoun L-39NG si našel první zákazníky. Společnost LOM Praha ...

Kladivo na Islámský stát: Bitevníky L-159 ALCA letí do Iráku

První české bitevníky L-159 ALCA dorazí do Iráku v první polovině záři. Informaci potvrdil iráckým ...

Francie zmanipulovala tendr? České letadlo L-39NG neuspělo

Aero se s novým cvičným letounem L-39NG přihlásilo do francouzského tendru, avšak s ohledem na ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • CerVus
    19:50 16.09.2015

    D.i.p: Vždyť ten motor není špatný. Sice nemá takový maximální tah, ale má mnohem lepší pružnost, spotřebu, životnost a obecně celý servis.

    D.i.p: Vždyť ten motor není špatný. Sice nemá takový maximální tah, ale má mnohem lepší pružnost, spotřebu, životnost a obecně celý servis.

  • skelet
    19:26 16.09.2015

    To je mi pochopitelně známo od roku 1989, kdy o L-59 vyšel článek v časopisu ABC :) Ale nebavíme se o L-59, což byla prakticky nová konstrukce, ale o přestavbách L-39. Tedy ...Zobrazit celý příspěvek

    To je mi pochopitelně známo od roku 1989, kdy o L-59 vyšel článek v časopisu ABC :)
    Ale nebavíme se o L-59, což byla prakticky nová konstrukce, ale o přestavbách L-39. Tedy letounech, které byly poháněny motorem menším a lehčím, než je DV-2. A proč tam rvát DV-2, když tam krásně pasuje FJ44 (Garrett TFE731-4 u L-139)?Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    19:25 16.09.2015

    Bylo by to krásný, kdyby slováci zvládli vyrábět pořádnej motor, ale žel pro oba státy tomu tak není.

    Bylo by to krásný, kdyby slováci zvládli vyrábět pořádnej motor, ale žel pro oba státy tomu tak není.

  • Jenda
    16:57 16.09.2015

    skelet:

    Albatros se s DV-2 vyráběl (L-39MS,L-59E,L-59T)....on se pro ten účel vlastně vyvíjel.

    skelet:

    Albatros se s DV-2 vyráběl (L-39MS,L-59E,L-59T)....on se pro ten účel vlastně vyvíjel.

  • skelet
    10:52 16.09.2015

    DV-2 je větší jak AI-25TL, neumožňuje snadnou zástavbu do existujících strojů. FJ44 je celosvětově rozšířený a prakticky neembargovatelný DV-2 a L-159.. nebyl tam problém s ...Zobrazit celý příspěvek

    DV-2 je větší jak AI-25TL, neumožňuje snadnou zástavbu do existujících strojů.
    FJ44 je celosvětově rozšířený a prakticky neembargovatelný

    DV-2 a L-159.. nebyl tam problém s výkonností tehdejších verzí? Přeci jen je slabší, než-li F124.Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    10:02 16.09.2015

    Karlos73: L39ng s novým motorem nebude nijak výrazně výkonější, (motor se výkony nijak neliší od dosud používaného, pouze díky novému křídlu se zvýší dolet) ale provoz má být ...Zobrazit celý příspěvek

    Karlos73: L39ng s novým motorem nebude nijak výrazně výkonější, (motor se výkony nijak neliší od dosud používaného, pouze díky novému křídlu se zvýší dolet) ale provoz má být podstatně ekonomičtější.Skrýt celý příspěvek

  • pajo
    09:56 16.09.2015

    niko: Ceska stranka o leteckych motoroch: http://www.leteckemotory.cz... Linky na konkretne motory, o ktorych je zmienka v ...Zobrazit celý příspěvek

    niko:
    Ceska stranka o leteckych motoroch: http://www.leteckemotory.cz...
    Linky na konkretne motory, o ktorych je zmienka v diskusii:
    http://www.leteckemotory.cz/mo...
    http://www.leteckemotory.cz/mo...
    http://www.leteckemotory.cz/mo... Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    09:47 16.09.2015

    L-159 neměla při prodeji žádný problém s motorem, problém byl s čistě vojenskými "hračkami", především radar a avionika, jestli si dobře pamatuju. Motory od Williemsu létají v ...Zobrazit celý příspěvek

    L-159 neměla při prodeji žádný problém s motorem, problém byl s čistě vojenskými "hračkami", především radar a avionika, jestli si dobře pamatuju. Motory od Williemsu létají v kdejaké díře, takže jejich použití naopak výrazně zvyšuje prodejnost. A jak píše Charlie, pokud to neznamenalo zásadní zásah do draku, je stále možné na přání zákazníka tam dát něco jiného.Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    09:31 16.09.2015

    Charlie, pokracovatelom Povazskych strojarni, Letecke motory, je firma HTC-AED, a.s. , ktora pokracuje vo vyrobe motorov DV-2, a jej ...Zobrazit celý příspěvek

    Charlie, pokracovatelom Povazskych strojarni, Letecke motory, je firma HTC-AED, a.s. , ktora pokracuje vo vyrobe motorov DV-2, a jej derivatov...
    http://www.htc-aed.sk/sk/Hlavn...
    http://www.htc-aed.sk/sk/Hlavn...
    Motor pre Jak-130-Demonštrátor - http://www.htc-aed.sk/sk/Hlavn...

    Pokial L-39NG, zvysi svoje vykonostne a letove parametre na uroven konkurencie, bude to velmi dobry stroj, uvidime...Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    09:30 16.09.2015

    Thorp Pominu-li, že DV-2 se už nevyrábí, tak by to ani tak nebyl dobrý nápad. DV-2 byla sovětská konstrukce licenčně vyráběná v Povážský strojírnách. Vzhledem k tomu, že tato ...Zobrazit celý příspěvek

    Thorp
    Pominu-li, že DV-2 se už nevyrábí, tak by to ani tak nebyl dobrý nápad.
    DV-2 byla sovětská konstrukce licenčně vyráběná v Povážský strojírnách.
    Vzhledem k tomu, že tato firma neměla s výrobou leteckých motrů žádnou zkušenost, byly obrovské problémy s kvalitou.
    DV-2 a problémy s jeho regulací byl hlavní důvod proč Egypt přestal L 59E prakticky používat. Ze stejného důvodu bylo opuštěno od DV-2 jako pohonu L 159.
    Navíc, DV-2 či jiný produkt ruské či ukrajinské konstrukční školy rozhodně nenabízí možnost globální servisní podpory (to dovede jen pár firem z Západu) a stejně tak ekonomika provozu většinou není nejlepší.Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    09:14 16.09.2015

    Ten motor má být ve své kategorii špička (cena,údržba,spolehlivost,dostupnost...)
    Momentálně hledat alternativy zřejmě nemá smysl.

    Ten motor má být ve své kategorii špička (cena,údržba,spolehlivost,dostupnost...)
    Momentálně hledat alternativy zřejmě nemá smysl.

  • Nikdo
    09:05 16.09.2015

    thorp: Jediný další motor , který mě napadá je AI-222 , ale s Ukrajinci má Aero špatné zkušenosti i vztahy a Saljut v Rusku při současné politické situaci nepřichází v ...Zobrazit celý příspěvek

    thorp: Jediný další motor , který mě napadá je AI-222 , ale s Ukrajinci má Aero špatné zkušenosti i vztahy a Saljut v Rusku při současné politické situaci nepřichází v úvahu.Nemluvím o ekonomických aspektech , protože sem nesehnal dostatečné informace o konstrukci tohohle motoru.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    08:35 16.09.2015

    Pokud jsem správně pochopil, tak instalace FJ-44 do L-39(59) spočívá v instalaci redukce do stávajícího motorového lože (nebo to je možná výměna za lože nové) a pár drobných úprav. ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud jsem správně pochopil, tak instalace FJ-44 do L-39(59) spočívá v instalaci redukce do stávajícího motorového lože (nebo to je možná výměna za lože nové) a pár drobných úprav. Pokud tedy zásadně nepřepracují vnitřek draku, mohla by tu stále být i možnost zástavby ukrajinského motoru.

    Jenže - proč by to někdo dělal? Williams je mezi motory něco jako Toyota mezi pick-upy a ty zvládá taky opravovat kde kdo, navíc FJ-44 je na údržbu jednodušší.

    DV-2 nebo jeho deriváty by nebyla špatná varianta a ten motor měl jít do L-159 (minimálně jako varianta k Honeywellu), jenže pokud se mi povedlo dohledat, Povážske strojárne jsou kaput (poslední zpráva, kterou se mi povedlo vygooglit, byla z roku 1999 a psalo se v ní o smlouvě s Rolls-Roycem ohledně dalšího vývoje).Skrýt celý příspěvek

  • thorp
    23:05 15.09.2015

    omlouvám se DV-2 byl samozřejmě vyráběn min. pro v L-59E

    omlouvám se DV-2 byl samozřejmě vyráběn min. pro v L-59E

  • thorp
    22:59 15.09.2015

    DV-2 se nikdy sériově nevyráběl, Slováci ho nabízeli pro L-159, možná by Alcu pak koupili, aspoň někdo, když ještě mohlo mít budoucnost.. DV-2 jsem uvedl jako příklad, nechce se mi ...Zobrazit celý příspěvek

    DV-2 se nikdy sériově nevyráběl, Slováci ho nabízeli pro L-159, možná by Alcu pak koupili, aspoň někdo, když ještě mohlo mít budoucnost.. DV-2 jsem uvedl jako příklad, nechce se mi dohledávat kdo další dělá, fakt je že s americkými díly odpadne spousta potencionálních zákazníků, doufám že nějací zbudou.Skrýt celý příspěvek

  • Nikdo
    20:46 15.09.2015

    DV 2S je minimálně o generaci pozadu a navíc se nevyrábí.Zkuste zadat do googlu: Považské strojárne LETECKÉ MOTORY

    DV 2S je minimálně o generaci pozadu a navíc se nevyrábí.Zkuste zadat do googlu: Považské strojárne LETECKÉ MOTORY

  • skelet
    20:38 15.09.2015

    Ten motor, respektive jeho deriváty používá cca 700 civilních letounů. Je to prostě hodně rozšířený motor, který umí opravovat v každé díře, součástky jde lehce sehnat. Taky to ...Zobrazit celý příspěvek

    Ten motor, respektive jeho deriváty používá cca 700 civilních letounů. Je to prostě hodně rozšířený motor, který umí opravovat v každé díře, součástky jde lehce sehnat.
    Taky to neznamená, že se v budoucnu nevrátí i k jiným motorům, které se vejdou do draku.Skrýt celý příspěvek

  • thorp
    19:55 15.09.2015

    Nesher: co DV-2 ze Slovenska? Je v L-39MS, které má lepší výkony.

    Nesher: co DV-2 ze Slovenska? Je v L-39MS, které má lepší výkony.

  • Jenda
    19:29 15.09.2015

    Bez těch koncových nádrží mu to už tolik nesluší...

    Bez těch koncových nádrží mu to už tolik nesluší...

  • Nesher
    16:58 15.09.2015

    thorp
    Ono zase na světě tolik firem motor s globálním servisem a obdobnými technickými a ekonomickými parametry nenabízí. A mimo západní svět už vůbec nikdo.

    thorp
    Ono zase na světě tolik firem motor s globálním servisem a obdobnými technickými a ekonomickými parametry nenabízí. A mimo západní svět už vůbec nikdo.

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2