Český cvičný a bitevní letoun L-39NG poprvé ve vzduchu

L-39NG poprvé ve vzduchu./ AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

V pondělí 14. září 2015 provedla tovární posádka AERA Vodochody AEROSPACE a.s. ve složení Miroslav Schützner a Vladimír Kvarda zálet prototypu demonstrátoru L-39NG s novým motorem FJ44-4M firmy Williams International, avionikou postavenou na multifukčních displejích firmy Genesys Aerosystems a HUD displeji společnosti SPEEL Praha.

Jde o letoun, který bude sloužit k ověření zástavby nového motoru a avioniky pro projekt L-39NG. Mezi další patrná vylepšení patří například kompozitové konce křídel namísto původních nádrží.

Prezident společnosti Ladislav Šimek projekt shrnul takto: „Volba motoru FJ44-4M od společnosti Williams International, stejně jako avioniky od firem Genesys Aerosystems a SPEEL Praha, se ukázala jako naprosto správná.Od dodání motoru neuběhly ani tři týdny a letoun úspěšně provedl zálet. Chtěl bych vyjádřit poděkování všem našim partnerům, s nimiž se projekt podařilo zrealizovat v rekordně krátkém čase. Také bych chtěl ocenit práci našich zaměstnanců, kteří při plném vytížení dalšími projekty dokázali udržet velmi náročný harmonogram zástavby a dokončit letoun v termínu, který jsme veřejně přislíbili. Použitím těch nejlepších dostupných prvků, jejichž integraci završil zálet, přineseme na trh bezprecedentně efektivní typ dosažitelný pro široké spektrum uživatelů."

Společnost AERO Vodochody AEROSPACE a.s. dosud vyrobila přes 3000 letounů řady L-39 a projekt L-39NG je novou generací tohoto světově neúspěšnějšího cvičného typu. Kromě nového motoru FJ44-4M a zcela nové avioniky přichází s celou řadou vylepšení, která z něj činí nejefektivnější výcvikový typ dostupný na trhu.

Zájemci o seznámení s letounem budou mít možnost si jej zblízka prohlédnout během ostravských Dnů NATO ve dnech 19. a 20. září 2015. V příštím roce společnost plánuje účast na několika světových leteckých veletrzích.

Bezpečným rozpoznávacím znakem L-39NG je tzv. "mokré křídlo" s integrovanými palivovými nadržemi. / AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

L-39NG

Letoun L-39NG je moderní a efektivní cvičný typ určený jako jednotný a komplexní prostředek pro plnohodnotný výcvik moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení.

Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů.

Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku.


L-39NG je vybaven českým průhledovým displejem HUD-39.

Williams International Inc.

Williams International Inc. je světovým lídr ve vývoji, výrobě a podpoře malých proudových motorů. Společnost sídlí v americkém městě Walled Lake ve státě Michigan. Během více než 60 let své historie společnost vyrobila více než 25 tisíc motorů, jejichž završením je řada FJ44-4 včetně verze 4M určené pro L-39NG.

Rodina FJ44-4 dosud v různých aplikacích naprosto bezpečně nalétala přes 10 milionů letových hodin. Díky kvalitnímu a širokému rozsahu servisních služeb je společnost Williams International Inc. opakovaně hodnocena jako nejlepší výrobce motorů na světě.

Genesys Aerosystems

Genesys Aerosystems je předním poskytovatelem integrovaných avionických systémů pro vojenské i civilní zákazníky. Avionické systémy nabízí Genesys Aerosystems mohou být použity samostatně i jako integrální řešení pro celý kokpit.

Jejich systém syntetického vidění EFIS (Electronic Flight Instrument System) přinesl revoluční zvýšení bezpečnosti při nízkých letech a nyní je schválen již pro více než 700 modelů letounů a vrtulníků.

Displeje řady IDU-450 a IDU-680 patří k nejefektivnějším na trhu v poměru cena/výkon a díky širokému rozšíření uživatelům nabízejí kvalitní poprodejní podporu, vysokou schopnost přizpůsobení specifickým požadavkům zákazníka a snadno dostupnou údržbu.

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Modernizace L-39NG pro americké zákazníky

Americká firma Draken International ve spolupráci s firmou Aero Vododchody nabízí americkým ...

První zákazníci pro L-39NG

Český lehký bitevní a cvičný letoun L-39NG si našel první zákazníky. Společnost LOM Praha ...

Kladivo na Islámský stát: Bitevníky L-159 ALCA letí do Iráku

První české bitevníky L-159 ALCA dorazí do Iráku v první polovině záři. Informaci potvrdil iráckým ...

Francie zmanipulovala tendr? České letadlo L-39NG neuspělo

Aero se s novým cvičným letounem L-39NG přihlásilo do francouzského tendru, avšak s ohledem na ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • CerVus
    19:50 16.09.2015

    D.i.p: Vždyť ten motor není špatný. Sice nemá takový maximální tah, ale má mnohem lepší pružnost, spotřebu, životnost a obecně celý servis.

  • skelet
    19:26 16.09.2015

    To je mi pochopitelně známo od roku 1989, kdy o L-59 vyšel článek v časopisu ABC :)
    Ale nebavíme se o L-59, což byla prakticky nová konstrukce, ale o přestavbách L-39. Tedy letounech, které byly poháněny motorem menším a lehčím, než je DV-2. A proč tam rvát DV-2, když tam krásně pasuje FJ44 (Garrett TFE731-4 u L-139)?

  • D.i.p
    19:25 16.09.2015

    Bylo by to krásný, kdyby slováci zvládli vyrábět pořádnej motor, ale žel pro oba státy tomu tak není.

  • Jenda
    16:57 16.09.2015

    skelet:

    Albatros se s DV-2 vyráběl (L-39MS,L-59E,L-59T)....on se pro ten účel vlastně vyvíjel.

  • skelet
    10:52 16.09.2015

    DV-2 je větší jak AI-25TL, neumožňuje snadnou zástavbu do existujících strojů.
    FJ44 je celosvětově rozšířený a prakticky neembargovatelný

    DV-2 a L-159.. nebyl tam problém s výkonností tehdejších verzí? Přeci jen je slabší, než-li F124.

  • belkin
    10:02 16.09.2015

    Karlos73: L39ng s novým motorem nebude nijak výrazně výkonější, (motor se výkony nijak neliší od dosud používaného, pouze díky novému křídlu se zvýší dolet) ale provoz má být podstatně ekonomičtější.

  • pajo
    09:56 16.09.2015

    niko:
    Ceska stranka o leteckych motoroch: http://www.leteckemotory.cz...
    Linky na konkretne motory, o ktorych je zmienka v diskusii:
    http://www.leteckemotory.cz/mo...
    http://www.leteckemotory.cz/mo...
    http://www.leteckemotory.cz/mo...

  • KOLT
    09:47 16.09.2015

    L-159 neměla při prodeji žádný problém s motorem, problém byl s čistě vojenskými "hračkami", především radar a avionika, jestli si dobře pamatuju. Motory od Williemsu létají v kdejaké díře, takže jejich použití naopak výrazně zvyšuje prodejnost. A jak píše Charlie, pokud to neznamenalo zásadní zásah do draku, je stále možné na přání zákazníka tam dát něco jiného.

  • Karlos73
    09:31 16.09.2015

    Charlie, pokracovatelom Povazskych strojarni, Letecke motory, je firma HTC-AED, a.s. , ktora pokracuje vo vyrobe motorov DV-2, a jej derivatov...
    http://www.htc-aed.sk/sk/Hlavn...
    http://www.htc-aed.sk/sk/Hlavn...
    Motor pre Jak-130-Demonštrátor - http://www.htc-aed.sk/sk/Hlavn...

    Pokial L-39NG, zvysi svoje vykonostne a letove parametre na uroven konkurencie, bude to velmi dobry stroj, uvidime...

  • Nesher
    09:30 16.09.2015

    Thorp
    Pominu-li, že DV-2 se už nevyrábí, tak by to ani tak nebyl dobrý nápad.
    DV-2 byla sovětská konstrukce licenčně vyráběná v Povážský strojírnách.
    Vzhledem k tomu, že tato firma neměla s výrobou leteckých motrů žádnou zkušenost, byly obrovské problémy s kvalitou.
    DV-2 a problémy s jeho regulací byl hlavní důvod proč Egypt přestal L 59E prakticky používat. Ze stejného důvodu bylo opuštěno od DV-2 jako pohonu L 159.
    Navíc, DV-2 či jiný produkt ruské či ukrajinské konstrukční školy rozhodně nenabízí možnost globální servisní podpory (to dovede jen pár firem z Západu) a stejně tak ekonomika provozu většinou není nejlepší.

  • belkin
    09:14 16.09.2015

    Ten motor má být ve své kategorii špička (cena,údržba,spolehlivost,dostupnost...)
    Momentálně hledat alternativy zřejmě nemá smysl.

  • Nikdo
    09:05 16.09.2015

    thorp: Jediný další motor , který mě napadá je AI-222 , ale s Ukrajinci má Aero špatné zkušenosti i vztahy a Saljut v Rusku při současné politické situaci nepřichází v úvahu.Nemluvím o ekonomických aspektech , protože sem nesehnal dostatečné informace o konstrukci tohohle motoru.

  • Charlie
    08:35 16.09.2015

    Pokud jsem správně pochopil, tak instalace FJ-44 do L-39(59) spočívá v instalaci redukce do stávajícího motorového lože (nebo to je možná výměna za lože nové) a pár drobných úprav. Pokud tedy zásadně nepřepracují vnitřek draku, mohla by tu stále být i možnost zástavby ukrajinského motoru.

    Jenže - proč by to někdo dělal? Williams je mezi motory něco jako Toyota mezi pick-upy a ty zvládá taky opravovat kde kdo, navíc FJ-44 je na údržbu jednodušší.

    DV-2 nebo jeho deriváty by nebyla špatná varianta a ten motor měl jít do L-159 (minimálně jako varianta k Honeywellu), jenže pokud se mi povedlo dohledat, Povážske strojárne jsou kaput (poslední zpráva, kterou se mi povedlo vygooglit, byla z roku 1999 a psalo se v ní o smlouvě s Rolls-Roycem ohledně dalšího vývoje).

  • thorp
    23:05 15.09.2015

    omlouvám se DV-2 byl samozřejmě vyráběn min. pro v L-59E

  • thorp
    22:59 15.09.2015

    DV-2 se nikdy sériově nevyráběl, Slováci ho nabízeli pro L-159, možná by Alcu pak koupili, aspoň někdo, když ještě mohlo mít budoucnost.. DV-2 jsem uvedl jako příklad, nechce se mi dohledávat kdo další dělá, fakt je že s americkými díly odpadne spousta potencionálních zákazníků, doufám že nějací zbudou.

  • Nikdo
    20:46 15.09.2015

    DV 2S je minimálně o generaci pozadu a navíc se nevyrábí.Zkuste zadat do googlu: Považské strojárne LETECKÉ MOTORY

  • skelet
    20:38 15.09.2015

    Ten motor, respektive jeho deriváty používá cca 700 civilních letounů. Je to prostě hodně rozšířený motor, který umí opravovat v každé díře, součástky jde lehce sehnat.
    Taky to neznamená, že se v budoucnu nevrátí i k jiným motorům, které se vejdou do draku.

  • thorp
    19:55 15.09.2015

    Nesher: co DV-2 ze Slovenska? Je v L-39MS, které má lepší výkony.

  • Jenda
    19:29 15.09.2015

    Bez těch koncových nádrží mu to už tolik nesluší...

  • Nesher
    16:58 15.09.2015

    thorp
    Ono zase na světě tolik firem motor s globálním servisem a obdobnými technickými a ekonomickými parametry nenabízí. A mimo západní svět už vůbec nikdo.

  • petr.svetr
    16:46 15.09.2015

    Na tom odkaze od Jarda Deml je rozdíl v doletu- 700km L-39 a 1400km L-39NG což je slušný.
    Měl bych dotaz:nevyjádřilo se AERO zda je možné(nebo o tom uvažují) dát závěsník pro raketu na konec křídla místo tý nádrže,ušetřily by se tak dvě místa+jedno místo(když nebude potřeba přídavná nádrž) a hned máme místa pod letounem pro další výzbroj.

  • belkin
    16:24 15.09.2015

    Ten motor je komerční je v M 345, cesně atd.... společnost by měla být americko britská. Nevím jak by US administrativa bránila komerčnímu prodeji.( snad ISIL nebo sev.korea :-)

  • thorp
    16:15 15.09.2015

    belkin: USA si hlídají export techniky dvojího užití.

  • belkin
    16:12 15.09.2015

    Jasné, tak to prezentovali, jako skládačku+nabídku nových se všema novinkama

  • Jura99
    16:08 15.09.2015

    nový L-39NG to určitě není, v lepším případě to je demonstrátor možné modernizace starých L-39. (stávající uživatelé L-39 dodají starý letoun a bude jim vyměněn motor a avionika). Zcela nově postavený L-39NG si ještě nějaký ten rok vyžádá a bude mít mj. mokré křídlo, překryt kabiny bez přední příčky aj.

  • belkin
    16:07 15.09.2015

    Te motor je ale z bizjetů, komerčně dostupný, bez nějakých armádních omezení.

  • thorp
    15:26 15.09.2015

    Americký motor, super odpadne 80% potencionálních zákazníků. :( Člověk by čekal, že se po L-159 poučí.

  • Luky
    15:21 15.09.2015

    Bylo by taky fajn, aby to mohlo Plamenem pálit i v zatáčce...stará L39 měla myslím omezovač, aby nedocházelo k pumpáži při střelbě GŠ...

    Jinak hezčí to není (ale hezký je stále dost).... určitě to bude s mokrým křídlem znatelně lepší.

  • Muž, co zírá na kozy
    14:18 15.09.2015

    Nesher to uvedl na pravou míru. L39NG má, kromě nového křídla, mít i odlišný dvoudílný překryt kabiny a jiný tvar svislé ocasní plochy bez toho elegantního obloučku na vrcholu. První let je plánován až někdy příští rok.

  • Nesher
    13:17 15.09.2015

    Myslím, že se jedná o nedorozumnění, tenhle letoun nemá ještě nové křídlo.
    Je to předělané starší letadlo z majetku Aera, které má jen nový motor a avioniku.
    Křídlo je původní, jen z něj sňali přídavné nádrže a místo toho má kompozitové konce. Zde cituji ze oficiální zprávy Aera :Jde o letoun, který bude sloužit k ověření zástavby nového motoru a avioniky pro projekt L-39NG. Mezi další patrná vylepšení patří například kompozitové konce křídel namísto původních nádrží.

    Nové křídlo má přijít na řadu až v další fázi.

    Celá zpráva zde: http://www.aero.cz/cz/defence-...

  • Jarda Deml
    11:07 15.09.2015

    http://www.l-39ng.cz/program-l...

    porovnání parametrů 39/39NG. Jinak občas vycházejí i nějaké články v LK nebo ATM, ale uznávám, že to si asi každý nekupuje.. Novýmu Albatrosu přeju úspěchy, ale lehké to mít nebude. Myslím si, že u vojenských letectev jsou šance minimální(pár kusů). Ale asi to půjde "na dračku" zejména u civilních provozovatelů..

  • niko
    11:07 15.09.2015

    To s tou aerodinamikou je logicke. No o tych palivovych nadrziach som nevedel. Dik za info. No uvidime. Zatial o letovych parametroch NG Vela nevieme.

  • Arccos
    10:48 15.09.2015

    niko: Nové křídlo obsahuje vnitřní palivové nádrže, což pžedchozí nemělo a nahrazovalo to právě těmi koncovými. Nové provedení tak určitě nemá míň paliva, naopak spíš víc (přesná čísla neznám). Odstraněním koncových nádrží navíc klesl aerodynamický odpor a snížilo se namáhání křídla (hmotnost se přesunula z konců křídel a rozložila po jeho délce). Neboli: Jak letově tak funkčně si NG určitě polepší.
    Ale líp to nevypadá...

  • niko
    10:44 15.09.2015

    Mne sa to povodne krydlo pacilo tiaz viac. No da sa predpokladat, ze nove krydlo bude mat lepsie letove vlastnosti, kedze je aerodynamickejsie. Otazka je, ci ma novy motor o tolko nizsiu spotrebu, ze dodatocna zasoba paliva nie je potrebna, alebo ci sa znizil dolet.

  • Arccos
    10:30 15.09.2015

    Aha, tak překvapení. Nečekal jsem, že tento demostrátor už bude mít nové křídlo.

    Nicméně, pořád se nemůžu zbavit dojmu, že původní provedení s koncovými nádržemi prostě vypadalo líp (důrazňuji "vypadalo", ne, že líp fungovalo nebo létalo). Moc atraktivně to na mě nepůsobí.

  • D.i.p
    10:06 15.09.2015

    Jen by si mohli trochu víc pohrát s tím křídlem.

  • Muhaha
    09:50 15.09.2015

    Pokud neexistují nějaká závažnější vývozní omezení (včetně souhlasu subdodavatelů), potom by ten letoun v zemích, jako je Bolívie, Alžírsko, nebo Irák, uspět mohl. Poměr cena/výkon, náklady na údržbu i schopnosti jsou odpovídající.