Český letoun L-39NG je předurčen pro světový úspěch

Foto: L-39 Next Generation / Aero Vodochody
L-39NG; větší foto / Aero Vodochody

Na letecké show Farnborough se široké i odborné veřejnosti prezentuje projekt českého lehkého cvičného letadla L-39 Next Generation (NG). Prezentace se zhostil nový výkonný ředitel Aera Vodochody Giuseppe Giordo.

Jak si všímá deník Defense News, Giuseppe Giordo je bývalý výkonný ředitel italské letecké společnosti Alenia Aeronautica. V italské firmě se Giordo mimo jiné staral o prodej cvičného letadla M-345 a cvičného-bojového M-346 Master.

Giordo ale italskou firmu nuceně opustil v roce 2015 po masivním zeštíhlení řízení podniku, které firmě naordinoval výkonný ředitel firmy Leonardo-Finmeccanica Mauro Moretti.

Právě Alenia je dceřiná firma Leonardo-Finmeccanica. Po zeštíhlení řada zkušených italských manažérů přešla ke konkurenci.

Giuseppe Giordo nakonec odešel do české firmy Aero Vodochody. Jedním z hlavních úkolů italského šéfa bude na světových trzích nabízet nové české cvičné proudové letadlo L-39NG.

“Uvědomil jsem si, že společnost (Aero - pozn. red.) nabízí hodně příležitostí. Penta (česká investiční skupina vlastnící Aero - pozn. red.) má jasnou strategii pro rozvoj společnosti na mezinárodním trhu. Chtějí znovu vidět návrat společnosti do vedoucí role v pokročilém výcviku,” komentuje Giordo své angažmá v Aero Vodochody pro magazín Flight Global.   

Obrovskou konkurenční výhodou L-39NG je obrovské rozšíření původních L-39 - ve světě stále léta více než 800 letadel L-39 u 60 zákazníků.

“Trh uvidí, který (M-345 vs. L-39NG) je lepší. Mít 60 stávajících zákazníků je skutečně výhoda,” komentoval šance L-39NG Giordo. “Bude to jediný letoun pro pokročilý výcvik, který lze změnit v bojové letadlo pouhým stisknutím tlačítka. Vidíme potenciální trh pro 5000 letadel v následujících 15 letech a věříme, že prodáme 250 až 300 letadel.”

Prezentace L-39NG.

“Vyrobili (Aero - pozn. red.) více než 11 000 letadel. Jen několik dalších dosáhlo něčeho podobného ve vojenském segmentu. Stále ve světě létá 800 letadel z Aero Vodochody u 60 různých provozovatelů. S 3000 vyrobenými L-39 pouze stíhačky F-16 a F-4 dosáhly větších prodejních čísel,” připomíná odkaz a prodejní šance L-39 italský šéf.

Podle Giorda bude L-39NG připraven k prodeji v roce 2018. Stejně tak Aero Vodochody nabídne zákazníkům k letounům pokročilé simulátory české firmy LOM Praha.

V současné době Aero Vodochody intenzivně nabízí L-39NG prvním zákazníkům. Giordo pro Flight Global uvedl bez bližšího upřesnění, že ve věci L-39NG již “několik zákazníků” podepsalo s Aero memorandum o porozumění.

Na začátku června například Aero navštívila delegace gruzínských pilotů vedená gruzínským šéfem letectva plukovníkem Davidem Abramshivilim. Během návštěvy gruzínští piloti absolvovali několik seznamovacích zkušebních letů s L-39NG a navštívili i simulační centrum v Pardubicích.

Na začátku června L-39NG otestovali gruzínští piloti; více fotek na stránce MO Gruzie / mod.gov.ge

"Letoun nemá přímého konkurenta ve svém segmentu trhu, navíc celosvětová flotila cvičných letadel potřebuje v blízké budoucnosti masivní modernizaci,” řekl při příležitosti gruzínské návštěvy Michal Hon, generální ředitel české firmy OMNIPOL. Aero Vodochody a OMNIPOL na programu L-39NG úzce spolupracují.

Současně stále běží projekt lehkého bitevního letadla L-159 ALCA. V současné době ALCy slouží v českém a iráckém letectvu a létají také u americké výcvikové soukromé společnosti Draken International.

Draken plánuje L-159 ALCA nasazovat v rámci společných cvičení se všemi složkami Ozbrojených sil Spojených států. Irák prozatím získal pět letadel L-159 a do konce roku získá pět dalších. L-159 se již v Iráku zapojily do bojových akcí.

“Nabízíme něco lehčího a levnějšího zemím, které nechtějí kupovat stíhačky čtvrté nebo páté generace,” komentuje postavení L-159 na trhu Giordo. Podle italského šéfa, Aero plánuje do L-159 ALCA “přidat nějaké nové schopnosti” a v případě potřeby - pokud bude na trhu zájem- vyrobit další L-159. 

Aero Vodochody L-39NG vs. Alenia Aeronautica M-345 

 

L-39NG

M-345

Délka

12,03 m

9,85 m

Rozpětí

9,56 m 

8,47 m

Výška

4,77 m (údaj L-39)

3,74 m

Prázdná hmotnost

3100 kg

2300 kg

Max startovací hmotnost

5800 kg

4500 kg

Tah motoru

16,87 kN

16,87 kN

Max dopředná rychlost

775 km/h

777 km/h

Dostup

11 580 m

12 190 m

Přeletová vzdálenost

2590 km

1778 km

Rychlůsot stoupání 

23 m/sec

26,5 m/sec

Zdroj: Flight GlobalDefense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Český cvičný a bitevní letoun L-39NG poprvé ve vzduchu

V pondělí 14. září 2015 provedla tovární posádka AERA Vodochody AEROSPACE a.s. ve složení Miroslav ...

L-39NG pro země Visegrádské skupiny a Švédska?

Aero se s novým letounem L-39NG zúčastnilo konference velitelů letectev a politických ředitelů MO, ...

L-159 ALCA se na cvičení Trident Juncture 2015 střetl s ptákem

28. říjen 2015 byl pro čáslavskou jednotku v Zaragoze dnem velkého štěstí. V odpoledních hodinách se ...

České bitevníky L-159 ALCA konečně v Iráku

Ve čtvrtek ráno přistála na irácké základně Balád první dvě bitevní letadla L-159 ALCA iráckých ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • janek
    09:38 07.06.2018

    Chtěl bych vám říci jednu věc. Četli jste srovnání parametrů "vyvíjené" "nové" L39 (z roku 1980 tehdejší Vlčkova konstrukce) s přídomkem NG? Mě to vychází, že na cvičák bych si koupil raději Alenii i přes její menší dolet. Genialita dnešních "tvůrců" Engéčka spočívá v osazení silnějším motorem, proti Alenii většími palivovými nádržemi a modlitbou, aby po "ekonomickém" prozkoumání (vědecky na ÚT AVČR, což je další nezákonný armádní partner lampasáckého léna Aero Vodochody) vlastností opět jen dovezeného motoru (přes nedávnou komedii s prodejem walterováckého vyvinutého, spíše ale jakousi svazáckou partou z Motorletu opajcovaného, někdejšího motoru zahraničnímu partnerovi, který nás zbavil někdejší soudní žaloby právě za to opajcování po vyhození tehdejšího schopného a proto pro bolševika nebezpečného hlavního konstruktéra) nerozpadlo jednou ve vzduchu. Možná by o tom věděl něco soudruh Miška nebo jak se vlastně jmenuje ten člen tehdejšího likvidačního komanda schopného ze vzteku a zakomplexovanosti i nechávat ničit dokonce i rodinné hroby svých třídních nepřátel a osnovat proti nim sprosté intriky. Trest ho jistě jednou nemine, tak obrátíme od této typované lidské nuly list. Pokud jde o dvojku, čí toho Itala najatého na vedení Aera neschopným lampasáckým establišmentem roky už destruujícím tuto někdejší slavnou českou firmu, jde jen o čiré zoufalství našich hrdinných "obránců vlasti", kteří jsou přeborníky v alkoholických dýcháncích a strachu, aby je jednou někdo jako profesionály neposlal do skutečného boje a skutečně pro obranu vlasti. Tito mohli by vytvořit na takové hypotetické frontě klub nočníkářů, jak jsem někde jednou také četl. I zde si snaží tímto zoufalým krokem zachránit kůži před poněkud drsnějším bojovníkem Gen. Opatou. V něm pan prezident Zeman našel po desetiletích konečně jednoho skutečného vojáka a bojovníka po všech těch gurmánech za státní prachy. A propos, ještě k těm marketingovým prognózám. To si vážně myslíte, že předpoklad a o více než řád nižší odhad prodeje tohoto dalšího oprášeného skoro 50 let starého výkřiku módy vám odborná veřejnost sežere? Vážení, přestaňte si už jednou po bolševicku lhát z huby do úst a konečně odejděte, tentokrát ale všichni, a vedení firmy ponechte skutečným odborníkům, které ale posoudí někdo jiný než vy. Jen skromný dotaz: připomenu nedávnou Ficovu aférku na Slovensku. Zkoumal někdo, zda se AV nedostane do rukou Cossy Nostry nebo jiné italské mafie (to je jen trpký žert). Docela by mě zajímala jejich bezpečnostní prověrka (je jich tam několik). No, jinak vzkaz pro mé už sporadické přátele z Vodochod: Na shledanou v lepších časech, vážení. Zatím vás pořád lituji, že musíte pracovat pro takové (snad) lidi. Jen tak pro ekonomy: pokryjí aspoň náklady od roku 1989 už nalité do AV vesměs zbytečně jeho skutečnou produkcí?

  • pjek
    14:47 31.07.2016

    ->Larry
    Nemám rád komentáře ohledně nastupujících nových manažerů. Ty je třeba hodnotit podle reálných výsledků až po několika letech, až se prokáže, že to nebylo na úkor delšího období. Pokud Giordio prosadí pro Aero a jeho zákazníky vzájemně výhodné kontrakty, pak je zcela jedno, co dokázal nebo zbabral v minulosti.

  • pjek
    13:25 31.07.2016

    Zase PR jako noha. Cesta k realitě je přes obnovu vztahů k bývalým odběratelům bez ohledu na politické předsudky.

  • Larry
    18:36 14.07.2016

    Pozorovatele a zákazníky zajímají změny ve vedení firmy Aero.
    Proč zaměstnali "druhořadého" ??? managera Giuseppe Giordio který je bývalý výkonný ředitel italské letecké společnosti Alenia Aeronautica. V italské firmě se Giordio podílel na vývoji M-345/346 takže zkušenosti z branže by měl mít.
    jsou 2 možná vysvětlení.
    1/ Aero "ušetřilo" a najalo manažera "druhé ligy" protože z takového postu jako měl pan Giorio se neodchází a co bylo za jeho nuceným odchodem?? (např. nezvádnutí prac. úkolů???)
    2/ Aero má problémy s vývojem L-39NG způsobené technickými potížemi a tudíž časovým zpožděním projektu. Vlastník Aera očekává změnou v managementu
    vyřešení této situace. tak nakoupili levně to co bylo k dispozici z možného. (pan G.)

  • skelet
    18:06 13.07.2016

    "Teď by měla následovat snaha o zabudování výkonějšího motoru, digitalizování kokpitu a snad i radaru, kterým disponuje T-50."

    čímž se vracíme k L-159 :)

  • CerVus
    17:54 13.07.2016

    Podle mě je tohle letadlo povedené. L159 byl omyl, který stál náš stát neuvěřitelné množství peněz, ale tímhle se konečně Aero vydalo na správnou cestu. Holt tehdy byli tvrůrci letounu poněkud naivní, teď už otevřeli oči.
    Každopádně to je na té cestě jen takový první krok. Teď by měla následovat snaha o zabudování výkonějšího motoru, digitalizování kokpitu a snad i radaru, kterým disponuje T-50.

  • stirling
    11:16 13.07.2016

    Hmm někdy mě přijde, že někteří když vznikne něco u nás hned uvažují co je špatně a naopak obdivují vše zahraniční, jsem rád, že to je menšina, takhle by jsme to daleko nedotáhli. Případ SR-10 to jasně dokumentuje, kdo viděl to video z prvního letu co bylo i zde tak i laickým okem musel vidět, že oproti L39 je to takový "papíráček" a vůbec se to nemůže zařadit do stejné kategorie.

  • Tom90
    21:40 12.07.2016

    Co se tyce SR - 10 tak samozřejmě, že hlavni konstruktér nezmíní nedostatky letounu, vždyť by byl sám proti sobě.

    Mi osobně se třeba zdá uchycení podvozku poměrně netradiční a zajímalo by mě, jak se bude chovat co se týče únavy a zatížení při tvrdších přistáních a provozu na nezpevněných dráhách, nehledě na fakt, že riziko poškození motoru bordelem nasátým z dráhy je tu nepoměrně větší než u L39.

    Další věcí je ten šíp křídla. Negativní šíp ma samozřejmě kladné vlastnosti, nicméně často se negativním šípem řeší problém s polohou těžiště, osobně by mě zajímalo, proč ho zvolili, zda kvůli těžišti nebo těm kladným vlastnostem.

    Další věcí je fakt, že to měl být, co jsem četl, původně civilní akrobatický letoun. Tudíž nosnost je naprosto minimální, víceméně jen palivo plus posádka. Takže na tom nemůžete da facto nic podvěsit a na takový výcvik nějakého pozemního útoku nebo něčeho podobného je to tedy nepoužitelné. Musíte mít druhý typ, kde to budete školit. O použití toho letadla jako lehkého bitevníku nemluvím už vůbec.

    A poslední věcí je výroba a zavedení do výzbroje. Že něco tvrdí, ještě neznamená, že to tak udělají. Přece jen měnit zázemí, znovu vycvičit personál apod něco stojí a podle těch projektů co chtějí v Rusku dělat a plánují....rozpočet není nekonečnej a pochybuji, že tohle letadlo bude na prvních místech seznamu pro nákup. Plus schopnost továrny vyrobit ten daný počet letadel, v požadované kvalitě, v požadované ceně a s požadovaným komplexním zázemím je poměrně nejistá.

  • skelet
    20:59 12.07.2016

    Ale kde že.. PC-11, PC-9, T-6 umožňují přímý přestup na tryskáče. L-39NG a ani M345 se od nich výkonnostně až tak moc neliší. Jak-130/M346 je už těžší kategorie pro bohatší zákazníky. Proti nim míří Hawk a naše L-159.
    L-39NG míří právě i na ten civilní trh. Tam lítá přes 250 letounů, takže i kdyby ukecali deset procent uživatelů na přestavbu, tak se jim to oplatí.
    Potenciál SR-10 na civilním trhu je možný, ale i tam bude mít konkurenci. Například Saker S-1 apod.

  • Larry
    20:38 12.07.2016

    Může být. samozřejmě JAK-130 je jiný level nicméně ho deklarují jako lehký cvičný proudový letoun. to samé platí o italech.

    U Aera je jasně vidět ztráta moernizačního potenciálu Navíc od poloviny 90tých let vyklidili světový trh, což konkurence uvítala.
    předpokládám, že jedinou zemí NATO kde mají jakousi šanci kromě ČR a možná SR je Bulharsko.

    Co je ovšem velkou ztrátou je ruský trh a státy SNS.
    SAT SR-10 je zajímavý projekt. našel jsem rozhovor s hlavním konstruktérem, kde byla spousta zajímavých info. Samozřejmě v ruštině a redakce AN jej ani nezmínila.
    Výrobce tvrdí, že ve světě je "místo" pro 200 letadel civvilní verze SR-10.
    S tím, že udělali důkladnou analýzu trhu.
    Hongdu K8 má možnost exportu do jižní a střední Ameriky a Afriky.
    V Evropě třeba Srbsko.
    Cena je mimořádně dobrá. Cca 10mil USD/ks.

    Turbovrtule bych vynechal. tohle je kategorie cvičných letadel pro piloty, kteří budou přecházet na supersoniky. A turbovrtule jsou vhodné skutečně pro elementární letecký výcvik. To je o výcviku ala lokální aeroklub. I tykový je však potřeba.

  • skelet
    19:59 12.07.2016

    ad 1) SR-10 je celkem dosti lehký, ale může být. Nicméně pro ty co hledají i letouny s možnosti COIN to nebude to pravé ořechové. A takových zákazníků bude dost.
    ad 2) K-8 je obdoba L-39ZO/ZA/NG. Takže zde je to plychta, a jako bonus nemá ČLR dobré vztahy s asisjskými potencionálními zákazníky
    ad3) M346 je cenově a výkonnostně mimo. Je to zkrátka jiný level. M345 není rovněž nová konstrukce, ale modernizovaný S.211, který extra velkou díru do světa neudělal.
    ad4) pro Jak-130 platí to samé co pro M346

    zapomněl jsi na turbovrtuláče, což bude hlavní konkurence pro M345/L-39NG + netřeba zapomínat na argentýnský IA-63 Pampa.
    Nikdo si nemyslí, že to L-39NG bude mít snadné, bude to mít těžké. Ale na rozdíl od konkurence má lehkou výhodu. Ale je otázkou jak moc ji využije.

  • Larry
    18:41 12.07.2016

    Vzhledem k situaci je dnes konkurence napřed, 20 let "nespala na vavřínech"
    Hlavní konkurence na možných trzích (nepředpokládám armády NATO)

    1/ ruský projekt SAT SR-10 . VKS RF již mají 4ks k dispozici a probíhají vojskové zkoušky. projekt je zajímavý použitím kompozitních materiálů a využitím zkušeností z demonstrátoru SU-47. projekt vyvýjí čistě soukromé konsorcium bez podpory státu.
    Předpokládá se, že nahradí L-39 v e výzbroji VKS-RF.
    2/ čínsko-pakistánský projekt Hongdu K8 Karakorum
    hotové a vyzkoušené, létá více než 600 ks, řada provozovatelů ve světě.
    3/ italský M345/346 derivát vývoje s JAKem.
    4/ ruský Jak-130, které nakoupil i Alžír.

    L-39NG se právě potýká s modernizací avioniky a náhradou motory Williams.
    Navíc přichází pozdě.
    Prosazení L-39NG ve světě bude velmi obtížné a prodej bude nových letadel bude jak tady již kdosi napsal, max. v řádech desítek ks.

    Z dostupných informací je zřejmé že se do vývoje snaží zasahovat "vojáci" z čehož vyplývá možná "nadstandartní" podpora státu a vlády.
    Protože historie se opakuje projekt L-159 by měl být varováním.
    Přinejmenším z obchodního hlediska to bylo fiasko.

  • Larry
    18:06 12.07.2016

    Vzhledem k mým profesním zkušenostem, budu trochu kritický k Aeru. Ale zaslouží si to.
    Počátkem 90tých let manažeři Aera vykřikovali do světa, že budou vyrábět nová letadla.
    Co dokázali???
    Za 25let vyvinuli pouze L-159, kde neexistence exportní verze (kde se nemusí ptát na re-exportní povolení dodavatelů některých technologií ala RWR atd...)
    "zařízlo" projekt do úrovně národní záležitosti. Pro L-159 hledali s potížemi 20 let zákazníka mimo MO ČR. To je skutečnost, která by v normálně fungující privátní společnosti "zlomila vaz" a vedla ke krachu firmy.
    Do toho došlo k hledání strategického partnera Aera. Tím se stala firma Boeing.
    pánové z boeingu prohlásili, že se v aeru žádná letadla vyrábět nebudou a nechali z pozice vlastníky sešrotovat některá unikátní zařízení nutná pro výrobu. např. "kopyto pro výrobu překrytu kabiny pilota"
    V Aeru se vyrábělo dodavatelsky např. podvozkové nohy pro F18.
    Výroba nových letadel skončila, firma se zaměřila zejména na servis provozuschopných L-39 po světě.
    Poslední dodávky nových L-39 byli v polovině 90tých let do Alžíru.
    ---------------------
    Zákazníci po 20ti a více letech se již začínají zajímat o modernizace.
    Jenže: ukrajinské události na východě země způsobili konec výroby a nedostupnost originálních motorů od firmy Motor Sič typu DV 2.
    Aero v ten moment nedokázalo nabídnout anio nové pohonné jednotky.
    Chyběla i řada jiných komponentů. Na přelomu tisíciletí nebylo možné objednat nové pyro motory systémů katapultáže (URM-1) do sedaček VS-2 .
    jejich životnost byla v mnoha případech překročena zákazníci požadovali dodávky nových URM-1.

    V dúsledku toho provozovatel L-39 Bangladéšské letectvo vypsalo tendr a nakoupilo:
    ruské Jak-130 a čínsko-pakistánské Hongdu K8 karakorum.
    dále čínské J-7 což modernizovaný a licenčně vyráběný MiG-21 v Číně.
    obchodníci Aera naprosto "vycouvali" z Bangladéše. Neměli co nabídnout!!!
    ----------------------------------------

  • Tom90
    19:14 11.07.2016

    Dle meho nazoru nikdo z Aera od toho rozhodne neocekava, ze obsadi trh poloviny zapadni Evropy a z L39NG se stane trhak. Nicmene zase na druhou stranu je to soukroma iniciativa Aera, tudiz lze ocekavat, ze si zpracovali pruzkum trhu, poptali se provozovatelu a pomerne dukladne vyhodnotili rizika, kdyz toho vkladaji vlastni penize, neni v tmo zadny statni dotacni program apod.. Tudiz v tomhle smeru bych spise duveroval Aeru nez tvrdil, ze se to letadlo nechytne nebo ho prodaji jen par kusu, myslim, ze v Aeru tomu vyhodnoceni venovali vic casu nez jen clanek tady na AN a odstavec v diskuzi.

    Osobne myslim, ze jdou na to sikovne, vicemene ekonomika provozu dotlaci provozovatele soucasnych L39 k vymene motoru atd a tim ziska urcitou konkurencni vyhodu nad ostatnimi pote co puvodni drak L39 doleta, protoze ze stareho letounu muzu nektere upravy pouzit i na L39NG. Nehlede jak tu jiz nekdo zminoval, mam na to vycvicene piloty, pozemni obsluhu, vim co to letadlo zada, jak se chova apod. A o jiste nadcasovosti L39 svedci jiz to, ze ji pouzivaji stale ruzne akrobaticke skupiny plus pomerne vysoky pocet provozovatelu.

    A srovnavat L39 se Super Tucanem....myslim, ze to lze jen v nekterych parametrech. Turbovrtulovy letoun se prece jen chova trosku odlisneji nez proudovy letoun. Navic porizovaci cena NG by mela byt podobna SuperTucanu, rozdil bude v cene letove hodiny, ta se da predpokladat vyssi cena u NG. Ovsem zase zalezi na co ten letoun chcete a k cemu jej budete vyuzivat.

  • Argonaut.CZ
    17:08 11.07.2016

    Osobně jim držím palce. Jenom mám obavu, aby nedojeli jako L159 na nutnosti schvalovat USA komponenty a jejich vývoz.

  • Luky
    14:41 11.07.2016

    Tak třeba bez Tvrdíkovo keců a s tím novým Talijánem (ne že by byl Šimek špatný) něco do světa prodají. Těch trainerů menší státy nepotřebují zas tolik, aby to vždy rozhodly strategické offsety. Jsou předurčeni k úspěchu. Třeba i někteří afričani to můžou provozovat jako jediný typ (podobně jak v pobaltí). Nedávno jsem koukal na baltské včely a myslím, že vás svezou asi za 45000 kč na dvacet minut nebo tak...si tak přivydělávají.
    Mokrý křídlo je sakra třeba, i když mě se ty nádrže vždycky hrozně líbily.

  • Rase
    14:03 11.07.2016

    skelet:
    myslel jsem to hlevně tak, že L-39NG by mohl být pro Brazilce vhodným výcvikovým strojem na Gripeny (pokud by jim nestačilo Tucano). Vzhledem k tomu, jak je Aero (a české firmy obecně) neschopné propagovat své výrobky, tak asi opravdu zůstane jen u vylepšování již provozovaných L-39

  • niko
    14:01 11.07.2016

    No povedzme si uprimne. Z tohoto asi nejaky velky exportny uspech nebude. Nie zeby to bolo zle lietadlo, ale konkurencia je prisilna. V kazdom pripade drzim palce. Neviete, ci sa enchysta aj bitevna verzia L 39 NG ?

  • skelet
    13:00 11.07.2016

    Export do Brazilie bude takřka nulový, protože ta vyrábí ve shodné kategorii své deriváty Tucano. A pro L-39NG nebude hlavním konkurentem M345 (které nikdy nebylo prodejním šlágrem), ale především turbovrtuláče a lá Tucano, T-6 Texan II, Pilatusy PC-7/9/11 apod.
    Výhodou L-39NG je především ta, že si současní státní, ale i soukromí uživatelé mohou vyzobkat co chtějí na stávajících letounech modernizovat, a pak plynule obměňovat letecký park bez vícenákladů, které by zákonitě přišly s přechodem na zcela nový typ.
    L-159 je úplně jiný příběh, protože to je jiná kategorie letadel. A v této kategorii s ní soupeří Bae Hawk, Jak-130, M346.

  • Míša
    11:47 11.07.2016

    Potenciál mají, vytrvalost a dolet je lepší, jak u konkurence. Ostatní +- na stejné úrovni. Ovšem je možná i částečná modernizace stávajících L-39 a tak vývoj se nedá uplně dobře predikovat. Jsem zvědav!!!

  • hurvo
    10:58 11.07.2016

    penta je ceska investicna skupina? No bodaj by bola, uprimne vam to prajem.

    A ceskych-slovenskych zbrani predurcenych na svetovy uspech tu uz bolo az dost.
    Takze si na buduci mesiac precitame v ATM aky je to uzasny stroj, a o rok si v ATM precitame clanok o spiknuti proti aeru a jeho stroju, podobne ako minuly mesiac bol clanok o uzasnej veste CZUB a spiknuti proti nej.

  • Clanek
    10:47 11.07.2016

    L-39NG je perspektivni ero, mozna, ale i cvicna era jsou a budou nakupy ktere se budou resit jako jakakoliv jina technika, kde o parametry, pomer cena/vykon atd. pujde az na poslednim miste a na prvnim bude politika. A v takovem svete bych se uspechu Aera divil. O zapadni zakazniky se poperou zapadni firmy, o "vychodni zakazniky" kam bude L-39NG mirit predevsim se popere s Ruskem a Cinou a v takovem souboji vidim uspech Aera taky spis v kusovkach, nez v procentech trhu.

  • Matesaax
    10:45 11.07.2016

    Bez ohledu na to,zda je lepší M-345,nebo L-39NG tipuju,že prodejně úspěšnější bude italský stroj.Už ted o něj projevuje zájem řada států západní Evropy a představa,že by L-39 nakoupila třeba Francie je nereálná.Zájem států bývalého východního bloku se předpokládal už u L-159 a přes různé náznaky zájmu ji nakonec nekoupil žádný.
    Věřím,že o remotorizaci zájem docela bude,ale prodej samotných nových letadel vidím tak v počtu několika desítek strojů.

  • Charlie
    09:49 11.07.2016

    Pepa: i přestavba stávajících L-39 je úspěch, protože ty éra mají už něco nalítáno a dřív či pozdějc dojde těm drakům životnost, ale už budou mít nakoupený motory, avioniku a další systémy, který se nechaj použít i do 39NG, takže tyhle uživatele to bude "nutit" si pořídit NGčko s tím, že se část těhle systémů "znovupoužije" a o to jim samo klesne cena - a ten motor je hodně drahá součástka.

    Mimochodem o NGizaci mají dost zájem i soukromí majitelé v USA, pro které je samo lacinější servisovat Williamse než Ivčenka (a navíc ušetřit na palivu).

    Těch 5000 letadel není předpokládaný prodej L-39NG, ale velikost trhu trainerů týhle kategorie. I kdyby se jim z toho povedlo získat 10%, tak je to mazec a přestavby stávajících 39tek taky znamenaj slušněj vejvar.

    A nemylme se - 39 je perspektivní éro. Je jednoduchý, nenáročný na údržbu, přitom uživatelsky přívětivý, ale už je to prouďák a uživatele nestojí tolik jako pokročilý západní trainery, navíc se na něj i nechá podvěsit určitá výzbroj, takže může honit pašeráky a podobně.

  • dan.straka@post.cz
    09:43 11.07.2016

    OK, povíme si za pět let, ano? Podle mě se prodají mimo ČR maximálně jednotky kusů "na vyzkoušení" (a tedy pod nákladovou cenou) a dalšího pokračování to mít nebude... Destr

  • Pepa
    09:19 11.07.2016

    Já předpokládám, že se podaří spíš realizovat přestavby stávajících kusů než výroba nových.

  • Rase
    08:41 11.07.2016

    K počtům bych byl taky skeptický, ale potenciální úspěch by mohl být v zemích jako je zmíněná Gruzie, Kazachstán, a okolní země, možná i některé státy v Asii, Irák, Kurové (:)) Ještě mě napadá Brazílie, přeci jen Aero s nimi spolupracuje a chceme nakoupit pár KC-390, navíc by se zužitkovalo ono propojení Gripenu (který bude sloužit u jejich letectva) a L39. Tady potenciál vidím.

  • lorgarius
    08:24 11.07.2016

    ehm no odsudene na uspech bodaj by. ale komu by to ako chceli predat? konkurencie je v danom segmente dost, tam kde by mohli mat zaujem to bude povacsinou politicky nepriechodne. bez politickej podpory a zaujímavého offset programu, bude mat sancu maximalne v priestore strednej europy, pripadne Kaukazu a aj o tom dost pochybujem.