Český letoun L-39NG je předurčen pro světový úspěch

Foto: L-39 Next Generation / Aero Vodochody
L-39NG; větší foto / Aero Vodochody

Na letecké show Farnborough se široké i odborné veřejnosti prezentuje projekt českého lehkého cvičného letadla L-39 Next Generation (NG). Prezentace se zhostil nový výkonný ředitel Aera Vodochody Giuseppe Giordo.

Jak si všímá deník Defense News, Giuseppe Giordo je bývalý výkonný ředitel italské letecké společnosti Alenia Aeronautica. V italské firmě se Giordo mimo jiné staral o prodej cvičného letadla M-345 a cvičného-bojového M-346 Master.

Giordo ale italskou firmu nuceně opustil v roce 2015 po masivním zeštíhlení řízení podniku, které firmě naordinoval výkonný ředitel firmy Leonardo-Finmeccanica Mauro Moretti.

Právě Alenia je dceřiná firma Leonardo-Finmeccanica. Po zeštíhlení řada zkušených italských manažérů přešla ke konkurenci.

Giuseppe Giordo nakonec odešel do české firmy Aero Vodochody. Jedním z hlavních úkolů italského šéfa bude na světových trzích nabízet nové české cvičné proudové letadlo L-39NG.

“Uvědomil jsem si, že společnost (Aero - pozn. red.) nabízí hodně příležitostí. Penta (česká investiční skupina vlastnící Aero - pozn. red.) má jasnou strategii pro rozvoj společnosti na mezinárodním trhu. Chtějí znovu vidět návrat společnosti do vedoucí role v pokročilém výcviku,” komentuje Giordo své angažmá v Aero Vodochody pro magazín Flight Global.   

Obrovskou konkurenční výhodou L-39NG je obrovské rozšíření původních L-39 - ve světě stále léta více než 800 letadel L-39 u 60 zákazníků.

“Trh uvidí, který (M-345 vs. L-39NG) je lepší. Mít 60 stávajících zákazníků je skutečně výhoda,” komentoval šance L-39NG Giordo. “Bude to jediný letoun pro pokročilý výcvik, který lze změnit v bojové letadlo pouhým stisknutím tlačítka. Vidíme potenciální trh pro 5000 letadel v následujících 15 letech a věříme, že prodáme 250 až 300 letadel.”

Prezentace L-39NG.

“Vyrobili (Aero - pozn. red.) více než 11 000 letadel. Jen několik dalších dosáhlo něčeho podobného ve vojenském segmentu. Stále ve světě létá 800 letadel z Aero Vodochody u 60 různých provozovatelů. S 3000 vyrobenými L-39 pouze stíhačky F-16 a F-4 dosáhly větších prodejních čísel,” připomíná odkaz a prodejní šance L-39 italský šéf.

Podle Giorda bude L-39NG připraven k prodeji v roce 2018. Stejně tak Aero Vodochody nabídne zákazníkům k letounům pokročilé simulátory české firmy LOM Praha.

V současné době Aero Vodochody intenzivně nabízí L-39NG prvním zákazníkům. Giordo pro Flight Global uvedl bez bližšího upřesnění, že ve věci L-39NG již “několik zákazníků” podepsalo s Aero memorandum o porozumění.

Na začátku června například Aero navštívila delegace gruzínských pilotů vedená gruzínským šéfem letectva plukovníkem Davidem Abramshivilim. Během návštěvy gruzínští piloti absolvovali několik seznamovacích zkušebních letů s L-39NG a navštívili i simulační centrum v Pardubicích.

Na začátku června L-39NG otestovali gruzínští piloti; více fotek na stránce MO Gruzie / mod.gov.ge

"Letoun nemá přímého konkurenta ve svém segmentu trhu, navíc celosvětová flotila cvičných letadel potřebuje v blízké budoucnosti masivní modernizaci,” řekl při příležitosti gruzínské návštěvy Michal Hon, generální ředitel české firmy OMNIPOL. Aero Vodochody a OMNIPOL na programu L-39NG úzce spolupracují.

Současně stále běží projekt lehkého bitevního letadla L-159 ALCA. V současné době ALCy slouží v českém a iráckém letectvu a létají také u americké výcvikové soukromé společnosti Draken International.

Draken plánuje L-159 ALCA nasazovat v rámci společných cvičení se všemi složkami Ozbrojených sil Spojených států. Irák prozatím získal pět letadel L-159 a do konce roku získá pět dalších. L-159 se již v Iráku zapojily do bojových akcí.

“Nabízíme něco lehčího a levnějšího zemím, které nechtějí kupovat stíhačky čtvrté nebo páté generace,” komentuje postavení L-159 na trhu Giordo. Podle italského šéfa, Aero plánuje do L-159 ALCA “přidat nějaké nové schopnosti” a v případě potřeby - pokud bude na trhu zájem- vyrobit další L-159. 

Aero Vodochody L-39NG vs. Alenia Aeronautica M-345 

 

L-39NG

M-345

Délka

12,03 m

9,85 m

Rozpětí

9,56 m 

8,47 m

Výška

4,77 m (údaj L-39)

3,74 m

Prázdná hmotnost

3100 kg

2300 kg

Max startovací hmotnost

5800 kg

4500 kg

Tah motoru

16,87 kN

16,87 kN

Max dopředná rychlost

775 km/h

777 km/h

Dostup

11 580 m

12 190 m

Přeletová vzdálenost

2590 km

1778 km

Rychlůsot stoupání 

23 m/sec

26,5 m/sec

Zdroj: Flight GlobalDefense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Český cvičný a bitevní letoun L-39NG poprvé ve vzduchu

V pondělí 14. září 2015 provedla tovární posádka AERA Vodochody AEROSPACE a.s. ve složení Miroslav ...

L-39NG pro země Visegrádské skupiny a Švédska?

Aero se s novým letounem L-39NG zúčastnilo konference velitelů letectev a politických ředitelů MO, ...

L-159 ALCA se na cvičení Trident Juncture 2015 střetl s ptákem

28. říjen 2015 byl pro čáslavskou jednotku v Zaragoze dnem velkého štěstí. V odpoledních hodinách se ...

České bitevníky L-159 ALCA konečně v Iráku

Ve čtvrtek ráno přistála na irácké základně Balád první dvě bitevní letadla L-159 ALCA iráckých ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • hurvo
    10:58 11.07.2016

    penta je ceska investicna skupina? No bodaj by bola, uprimne vam to prajem. A ceskych-slovenskych zbrani predurcenych na svetovy uspech tu uz bolo az dost. Takze si na buduci ...Zobrazit celý příspěvek

    penta je ceska investicna skupina? No bodaj by bola, uprimne vam to prajem.

    A ceskych-slovenskych zbrani predurcenych na svetovy uspech tu uz bolo az dost.
    Takze si na buduci mesiac precitame v ATM aky je to uzasny stroj, a o rok si v ATM precitame clanok o spiknuti proti aeru a jeho stroju, podobne ako minuly mesiac bol clanok o uzasnej veste CZUB a spiknuti proti nej.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    10:47 11.07.2016

    L-39NG je perspektivni ero, mozna, ale i cvicna era jsou a budou nakupy ktere se budou resit jako jakakoliv jina technika, kde o parametry, pomer cena/vykon atd. pujde az na ...Zobrazit celý příspěvek

    L-39NG je perspektivni ero, mozna, ale i cvicna era jsou a budou nakupy ktere se budou resit jako jakakoliv jina technika, kde o parametry, pomer cena/vykon atd. pujde az na poslednim miste a na prvnim bude politika. A v takovem svete bych se uspechu Aera divil. O zapadni zakazniky se poperou zapadni firmy, o "vychodni zakazniky" kam bude L-39NG mirit predevsim se popere s Ruskem a Cinou a v takovem souboji vidim uspech Aera taky spis v kusovkach, nez v procentech trhu.Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    10:45 11.07.2016

    Bez ohledu na to,zda je lepší M-345,nebo L-39NG tipuju,že prodejně úspěšnější bude italský stroj.Už ted o něj projevuje zájem řada států západní Evropy a představa,že by L-39 ...Zobrazit celý příspěvek

    Bez ohledu na to,zda je lepší M-345,nebo L-39NG tipuju,že prodejně úspěšnější bude italský stroj.Už ted o něj projevuje zájem řada států západní Evropy a představa,že by L-39 nakoupila třeba Francie je nereálná.Zájem států bývalého východního bloku se předpokládal už u L-159 a přes různé náznaky zájmu ji nakonec nekoupil žádný.
    Věřím,že o remotorizaci zájem docela bude,ale prodej samotných nových letadel vidím tak v počtu několika desítek strojů.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    09:49 11.07.2016

    Pepa: i přestavba stávajících L-39 je úspěch, protože ty éra mají už něco nalítáno a dřív či pozdějc dojde těm drakům životnost, ale už budou mít nakoupený motory, avioniku a další ...Zobrazit celý příspěvek

    Pepa: i přestavba stávajících L-39 je úspěch, protože ty éra mají už něco nalítáno a dřív či pozdějc dojde těm drakům životnost, ale už budou mít nakoupený motory, avioniku a další systémy, který se nechaj použít i do 39NG, takže tyhle uživatele to bude "nutit" si pořídit NGčko s tím, že se část těhle systémů "znovupoužije" a o to jim samo klesne cena - a ten motor je hodně drahá součástka.

    Mimochodem o NGizaci mají dost zájem i soukromí majitelé v USA, pro které je samo lacinější servisovat Williamse než Ivčenka (a navíc ušetřit na palivu).

    Těch 5000 letadel není předpokládaný prodej L-39NG, ale velikost trhu trainerů týhle kategorie. I kdyby se jim z toho povedlo získat 10%, tak je to mazec a přestavby stávajících 39tek taky znamenaj slušněj vejvar.

    A nemylme se - 39 je perspektivní éro. Je jednoduchý, nenáročný na údržbu, přitom uživatelsky přívětivý, ale už je to prouďák a uživatele nestojí tolik jako pokročilý západní trainery, navíc se na něj i nechá podvěsit určitá výzbroj, takže může honit pašeráky a podobně.Skrýt celý příspěvek

  • dan.straka@post.cz
    09:43 11.07.2016

    OK, povíme si za pět let, ano? Podle mě se prodají mimo ČR maximálně jednotky kusů "na vyzkoušení" (a tedy pod nákladovou cenou) a dalšího pokračování to mít nebude... Destr

    OK, povíme si za pět let, ano? Podle mě se prodají mimo ČR maximálně jednotky kusů "na vyzkoušení" (a tedy pod nákladovou cenou) a dalšího pokračování to mít nebude... Destr

  • Pepa
    09:19 11.07.2016

    Já předpokládám, že se podaří spíš realizovat přestavby stávajících kusů než výroba nových.

    Já předpokládám, že se podaří spíš realizovat přestavby stávajících kusů než výroba nových.

  • Rase
    08:41 11.07.2016

    K počtům bych byl taky skeptický, ale potenciální úspěch by mohl být v zemích jako je zmíněná Gruzie, Kazachstán, a okolní země, možná i některé státy v Asii, Irák, Kurové (:)) ...Zobrazit celý příspěvek

    K počtům bych byl taky skeptický, ale potenciální úspěch by mohl být v zemích jako je zmíněná Gruzie, Kazachstán, a okolní země, možná i některé státy v Asii, Irák, Kurové (:)) Ještě mě napadá Brazílie, přeci jen Aero s nimi spolupracuje a chceme nakoupit pár KC-390, navíc by se zužitkovalo ono propojení Gripenu (který bude sloužit u jejich letectva) a L39. Tady potenciál vidím.Skrýt celý příspěvek

  • lorgarius
    08:24 11.07.2016

    ehm no odsudene na uspech bodaj by. ale komu by to ako chceli predat? konkurencie je v danom segmente dost, tam kde by mohli mat zaujem to bude povacsinou politicky nepriechodne. ...Zobrazit celý příspěvek

    ehm no odsudene na uspech bodaj by. ale komu by to ako chceli predat? konkurencie je v danom segmente dost, tam kde by mohli mat zaujem to bude povacsinou politicky nepriechodne. bez politickej podpory a zaujímavého offset programu, bude mat sancu maximalne v priestore strednej europy, pripadne Kaukazu a aj o tom dost pochybujem.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2