Český letoun L 410 UVP-E20 s radiolokátorem pro polskou pobřežní stráž

Český letoun L 410 UVP-E20 s radiolokátorem pro polskou pobřežní stráž
L 410 UVP-E20 v barvách polské pobřežní stráže / Aircraft Industries (Zvětšit)

Česká společnost Aircraft Industries dokončuje dva patrolovací letouny L 410 UVP-E20 pro polskou pobřežní stráž. Letouny získají pro úkoly ostrahy námořní hranice radiolokátor a optoelektronické pozorovací systémy.

Na začátku letošní roku polská média informovala o zakoupení dvou českých dopravních letadel L 410 UVP-E20 pro polskou pobřežní stráž. Cena zakázky dosahuje 110 milionů zlotých, tj. 654 milionů Kč. Dodávky letounů pro pobřežní stráž zajišťuje polská firma JB Investments.

V současné době je první L 410 zaletán, zálet druhého stroje se očekává do konce listopadu. Letouny následně získají průzkumné systémy ‒ předávka polské pobřežní stráži přitom musí proběhnout do října 2020. Nákup letounů je financován z prostředků Evropské unie.

Ostatně Polsko L 410 nenasadí jen k ochraně námořní hranice Polska, ale také k monitorování námořní hranice Evropské unie ve Středozemním moři, a to pod hlavičkou eurounijní agentury Frontex.

Letectvo polské pobřežní stráže již ve dvou misích ve Středozemním moři působilo. V květnu 2018 jeden vrtulník W-3AM Anakonda a 12 členný kontingent působil na řeckém ostrově Lesbos a v srpnu stejný vrtulník (a desetičlenný tým) působil na řeckém ostrově Chios.


L 410 UVP-E20; větší foto / Aircraft Industries

Polská pobřežní stráž má v současné době 13 letadel a vrtulníků. Kromě letounů L 410 ještě letos převezme nové vrtulníky Robinson R44 (typ RAVEN II) a Airbus H135.

Je zajímavé, že původně zakázku vyhrál polsko-rakouský tým Parasnake / Airborne Technologies s polským letadlem M28 Bryza. Avšak polský soud pro veřejné zakázky KIO (Krajowa Izba Odwolawcza) 22. srpna 2018 vítězství letounů M28 Bryza anuloval. Pobřežní stráž nakonec ze tří zbývajících nabídek vybrala polsko-český tým.

KIO zdůvodnil vyřazení polsko-rakouského týmu následovně:„Dodavatel, který v důsledku lehkomyslnosti nebo nedbalosti poskytl informace, které zadavatele uvádějí v omyl a mohou mít významný dopad na rozhodnutí veřejného zadavatele v zadávacím řízení, je z postupu zadávání zakázky vyloučen.“


Vnitřní uspořádaní patrolovací verze L 410 UVP-E20; větší foto / Aircraft Industries

Letoun L 410 UVP-E20 pro polskou pobřežní stráž získá následující speciální průzkumnou technikou:

Radiolokátor s 360° pokrytím umožňující identifikaci objektů na vodní hladině, na zemi i ve vzduchu. Radiolokátor musí pracovat v pásmu X, mít dosah minimálně 120 námořních mil (222 km) a být schopen najednou sledovat až 200 cílů.

Druhým klíčovým senzorem bude optoelektronická pozorovací hlavice s dosahem 15 km. Pobřežní stráž požaduje HD denní kameru, termovizní kameru třetí generace a laserový dálkoměr s dosahem minimálně 20 kilometrů. Podmínkou je i automatické sledování daného objektu.


L 410 UVP-E20 estonské pohraniční stráže (2015). Letoun je vybaven pracovní konzolí MSS-6000, optoelektronickou hlavicí a radiolokátory (válcová tělesa) s bočním vyzařováním; větší foto / Anna Zvereva, CC BY-SA 2.0

Letoun rovněž získá satelitní datalink (zejména pro přenos videa a fotek) a námořní automatický identifikační systém (AIS). Na palubě letounu bude také speciální vybavení nutné pro přežití posádky na vodní hladině, pokud dojde k nehodě letadla.

V každém případě nejde o první případ, kdy L 410 získá radiolokátor a optoelektronický senzor. V podobné konfigurací L 410 létá u estonské pobřežní stráže.

L410 UVP E-20 měří na délku 14,5 metru a má rozpětí křídel 20 metrů. Maximální vzletová hmotnost je 6600 kg, nosnost 1800 kg (max 19 pasažérů). Cestovní rychlost je 405 km a dolet 1500 km (s rezervou 45 minut). Letoun pohání dvojice turbovrtulových motorů GE H80-200 s výkonem 2×597 kW.

Verze L 410 UVP-E20 se začala vyrábět koncem osmdesátých let. Od té doby bylo vyrobeno téměř 200 letounů této modifikace, které létají ve více než třiceti zemích po celém světě.

Zdroj: AI, Infosecurity24

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Český letoun L 410 dobývá Mount Everest

Česká letecká společnost Aircraft Industries boduje. Do Nepálu firma letos dodá dva letouny L 410 ...

První vzlet prototypu L 410 NG

V návaznosti na oslavu „ROLL OUT" prototypu L 410 NG, která proběhla 15. 7. 2015 na firemním letišti ...

Rusové testují český letoun L-410UVP-E20 s plováky

Moskevský Aviatický Institut (OSKBES MAI) začal s leteckými testy speciálně upraveného dopravního ...

Oživení československého letadla L 610 přijde na 25 miliard rublů

Dle ruského deníku Kommersant ruské ministerstvo průmyslu hodlá vydat 20 až 25 miliard rublu (7,2 až ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • danny
    12:49 21.11.2019

    Pěkný úspěch. Působení ve středozemí pod hlavičkou Frontexu může být dobrá reklama.

  • Starlight
    21:27 20.11.2019

    @Storm

    Rádoby chytré poznámky na téma nasazení polských sil při střežení hranic EU si raději odpusť. Nic ti do toho není a hlavně máš podle všeho velké mezery ve znalostech o mezinárodním působení Policie ČR při ochraně vnějších hranic EU včetně ostrovů ve středozemním moři:

    https://www.policie.cz/clanek/...

    https://ct24.ceskatelevize.cz/...

    • Storm
      16:13 21.11.2019

      Spolehni se, že o tom něco vím ;) A ke zbytku toho tvého textu/názoru se vyjadřovat nebudu :)

  • Storm
    14:32 19.11.2019

    No nevím, po přečtení článku si kladu hlavně otázku proč by Polsko mělo plýtvat svými zdroji a nasazovat své letadla na ochranu hranice EU ve středozemním moři místo té své, za kterou jsou zodpovědní. Místo těch zemí, které by to dělat měly především a minimálně na první pohled to nedělají...
    A to že to zřejmě nedělají je někdy až do očí bijící, protože jak jinak si lze vysvětlit to, že když si půjdete zaplavat za bojky na Libijské pláži, tak se taky může stát, že vás lodě neziskovek násilím vytáhnou zvody a odvlečou nechápajícího do evropy... Jistě, napsal jsem to s nadsázkou... Ale Polsko by mělo být především zodpovědné za svou hranici.... A né za tu ve středozemním moři...

    • lorgarius
      07:13 20.11.2019

      no pise sa tam aj to, ze nakup strojov zafinancuje EU, tak si myslim, ze to nerobia len preto aby sa poliakom urobili radost. v pripade potreby budu poliaci posobit v oblasti stredozemneho mora. ja na tom nic zleho nevidim.

      • Storm
        08:59 20.11.2019

        No vidíš to? A já do teď myslel že každá země na které je hranice EU dostává peníze za to že ji chrání... Takže Poláci dostávají peníze za ochranu te své a jižní státy zase dostávají za hlídání té jižní... Nebo tak jsem si to původně myslel... Dík žes mi otevřel oči a žes mě přesvědčil, že Poláci dostávají a jsou tedy zodpovědní i za hranici EU v například Itálii nebo v Řecku...

        Abych jen nerýpal... Jsem rád že u Poláků vyhrál Turbík... Jen se mi prostě nelíbí politika ochrany Hranice EU...

  • Luky
    19:35 18.11.2019

    Gratulace do Kunovic....podobné zprávy vždy potěší.

  • Flader
    15:46 18.11.2019

    Pekný to stroj.

  • tryskac
    15:37 18.11.2019

    Pekné. Nebolo by ale prínosné použiť (aspon) krídlo z NGcka, pri patrolovani sa hodí každá minúta vo vzduchu..