Český Tichý strážce vidí i neviditelná letadla

Silent Guard
Foto: Silent Guard / ERA

Pardubická firma ERA dokončila funkční demonstrátor nového typu pasivního radiolokátoru, který dokáže sledovat i letouny nevysílající žádné elektromagnetické vlny. Potřebuje k tomu jen běžné rádiové vysílání v éteru a mobilní anténu se speciálním softwarem. Tato novinka je spolu s osvědčeným radiolokátorem VERA součástí mobilního předváděcího systému zvaného Tichý strážce. Firma již novou technologii předvedla Armádě České republiky při vojenském cvičení, veřejnosti ji poprvé představí koncem měsíce na výstavě obranných technologií IDET v Brně.

Nový sledovací systém využívající principu Passive Coherent Location (PCL) je stejně jako známá VERA-NG elektromagneticky neviditelný pro případného protivníka, protože nic nevysílá. Avšak na rozdíl od zmíněného vojenského systému je tato technologie schopna sledovat i letadla, která se nacházejí v tzv. režimu „radiového ticha“ (nevyzařují žádné elektromagnetické pulsy), včetně tzv. „neviditelných“ letadel. Díky tomu bude možné využít nový typ radiolokátoru jak v oblasti vojenské (např. mise, či ostraha hranic), tak i v oblasti civilní při ochraně obyvatelstva před teroristickými hrozbami - při hlídání strategických objektů typu jaderná elektrárna nebo při velkých sportovních akcích.

silent guard Foto: Silent Guard / ERA

Systém PCL, který ERA vyvíjí, navíc nepotřebuje ve srovnání s klasickým radarem pracovat s odrazem vlastního vyslaného signálu, ale může pouze „parazitovat“ na rozhlasovém nebo digitálním televizním vysílání v okolí, která mu vlny pro odraz nevědomky poskytují.



„Pro případ, že by bylo veřejné vysílání vypnuto, pracujeme také na alternativě, kdy systém doplní vlastní, vhodně rozmístěné vysílače. Jsem přesvědčen, že tato technologie v kombinaci s našimi dalšími systémy na bázi multilaterace představuje budoucnost pro sledování vzdušného prostoru,“ řekl generální ředitel ERA Viktor Sotona.

Foto: Silent Guard / ERA Foto: Silent Guard / ERA

Takto vylepšený systém bude schopen vidět i letadla ve velmi nízkých letových hladinách, a mohl by se tak stát vítaným doplňkem klasických primárních radarů i při řízení civilního letového provozu, případně je úplně nahradit za zlomek nákladů na jejich pořízení a provozování. ERA již přislíbila svůj nový PCL demonstrátor k testování Řízení letového provozu České republiky na letišti v Praze.

Kromě civilního sektoru má nový sledovací systém ambice uspět i u vojenských zákazníků. O novou technologii projevila zájem i Armáda České republiky, jejíž zástupci se s novinkou v oblasti pasivní radiolokace měli možnost seznámit při vojenském cvičení na západě Čech koncem dubna, kterého se mobilní demonstrátor Tichý strážce účastnil. V rámci tohoto cvičení ERA poprvé v historii předvedla spolehlivost sledování cílů, které kombinace systémů PCL a VERA-NG umožňuje.

Foto: Silent Guard / ERA Foto: Silent Guard / ERA

O demonstrátoru ERA Tichý strážce

PCL systém vyvinutý v ERA používá všesměrovou anténní řadu a jako „ozařovače“ komerční rádiové vysílače na frekvenci FM v  pásmu 87,5 až 108MHz. Jeho mobilní verze tvoří spolu se systémem VERA-NG a potřebným softwarem implementovaným do společného automobilu předváděcí pojízdný demonstrátor zvaný Tichý strážce.

O principu multistatického radaru

PCL systém, jinak též zvaný multistatický primární přehledový radar, pracuje na principu, kdy přijímač a vysílače jsou od sebe prostorově výrazně vzdáleny. Tato konfigurace je zvláště výhodná pro detekci cílů, které nevysílají elektromagnetické vlny a jsou proto jinými systémy pasivní radiolokace nezachytitelné. 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Reportáž z ERA Pardubice

Přinášíme vám reportáž z ERA Pardubice, výrobce pasivních radiolokátorů pro civilní i vojenské účely. Co se změnilo od roku 2011, kdy Omnipol odkoupil firmu od americké společnosti SRA International a čím jsou výrobky společnosti tak výjimečné? Na to vše nám odpoví pan Ondřej Chlost, obchodní ředitel ERA.

ERA představila obranné technologie studentům vojenské akademie z Velké Británie

Pardubickou firmu ERA navštívila minulý týden skupina padesáti studentů britské Defence Academy ze Shrivenhamu. Hlavním cílem návštěvy 50 důstojníků různých národností bylo seznámení s technologiemi v oboru pasivní radiolokace, které ERA úspěšně vyváží do celého světa, především s unikátním radiolokátorem VERA-NG.  Při prohlídce výrobních kapacit společnosti byli důstojníci z britské akademie seznámeni s možnostmi využití pasivních přehledových systémů jak pro bezpečnost civilních letišť, tak pro vzdušnou obranu států. 

Švédské Gripeny hlídají naše nebe. Na zemi je střeží technika českého původu

Hlavním úkolem českých stíhačů je zabezpečit ochranu a suverenitu vzdušného prostoru České republiky. V rámci Integrovaného systému protivzdušné obrany NATO vytváří pomyslný deštník nad partnerskými zeměmi Aliance a spolupodílejí se na ochraně zemí, které nedisponují vlastním stíhacím letectvem. O tom, jak jsou chráněny letouny po přistání, se již tolik nemluví. Pokud hostitelská základna neposkytne dostatečnou ostrahu, pomáhá sofistikovaná mobilní technika tuzemské výroby. Armáda na ni nedá dopustit.

IDEX 2013 - Pardubická ERA vystavovala ve Spojených arabských emirátech

Pardubická společnost ERA se v druhé polovině února prezentovala na největší výstavě obranné techniky Středního východu IDEX 2013 ve Spojených arabských emirátech. Celkově česká oficiální účast čítala 23 firem, které představily svoje produkty z oblasti vojenského vybavení, technologií a materiálu.

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 2
  • PhDr Jiří Dolanský
    22:17 20.06.2013

    Mám takovou představu, že by se na tomto principu daly detekovat případné technické závady na vozidlech, třebba před vjezdem do tunelů. Mohlo by to být malé, nemuselo by to být moc drahé a jmjohlo by to zachránit lidi před upečením třeba v tunelu. Na závadu by se přišlo dřív, než si toho řidič vůbec všimne, třeba zadřená ložiska, příliš teplá místa, nefunkční čerpadla a filtry atd. Mohly by to užívat i třeba v STK. Mohl by to být skvělý obrovský obchod, protože by šlo o veleužitečné zaařízení. Už několikrát mě napadlo něco, co se pak třeba i po dlouhých letech realizovalo. Hezký den Jd.

  • Ultramarinus
    17:01 20.05.2013

    A stačí k nim (vysilacum) přidělat plovák, nebo heliovy balonek na to, aby to po hodiny az tydny rozumne pokrylo danou oblast more... S tim, ze se plavidlo nevystavuje prime odvete protiradiolokacnimi strelami. Podle meho to na mori, obzvlast ve chvili, kdy se materska lod snazi nevytrubovat do stovek kilometru svoji presnou polohu, ale zaroven si hlidat okoli a navadet vlastni palubni letouny, muze byt uzitecne docela dost. Na awacsu uz by to ale asi fungovalo s vice zadrheli - ledaze by si s sebou vezl vlastni zasobu vysilacu shazovanych na padaccich...?

  • Longsword
    17:30 17.05.2013

    2 Coffin Corner: snazil jsem se vysvetlit ten co nejejednodussi princip (pro tech nekolik malo z lidi na tomto webu, kteri s touto technologii nemaji zadne zkusenosti), v soucasnosti samozrejme existuji mnohem sofistikovanejsi systemy, viz. tento clanek.
    Take nevidim duvod proc by pasivni radar nemohl navadet PLRS, v okamziku, kdy strelu detekuje a vypusti smerem k cili je to v podstate "prace" strely, pripadnych update z nejakeho "dispozibilniho" vysilace k pasivnimu radaru pripojenemu. To je IMHO nejlepsi a nejefektivnejsi reseni.
    BTW ty sumove vysilace, staveli jsme je na skole v ramci vyuky, cena za jeden je cca 100Kc pri vykonu dostatecnem k pokryti oblasti desitek az stovek km2 a velikosti (zalezi na napajeni) moderniho mobilu ... zkuste pak znicit kazdy z nich, kdyz doslova stovky muze v pripade nouze shodit na padaccich vysoko letici letadlo (a vitr je roznese po kraji), nebo rozvezt na kole kdejaky sikula ...

  • Coffin Corner
    20:48 16.05.2013

    Charlie: To je vlastně pravda, bod pro vás :)

    JaM: Cituji vaše slova z jiné diskuze:
    "...Strela sa odpali, no nemusi byt kontrolovana nepretrzite radarom lietadla ktore ju odpalilo - AMRAAM pocas letu dostane niekolko updatov polohy ciela, ktore maju strelu naviest do oblasti kde sa nachadza ciel..... posledne verzie AMRAAM-D by sa mali dat updatovat aj cez unilink. v poslednej faze letu sa AMRAAM prepne do aktivneho modu a strelu na ciel navadza vlastny radar v hlavici...."
    Konec citátu.
    A teď se zeptám, proč by to samé nešlo provést prostřednictvím pasivního PCL radiolokátoru, proti stealth cíli? Když zachytí cíl, pošle data dál, ať už pozemní PVO, nebo stíhači, kteří mohou prostřednictvím datalinku navádět protiletadlovou střelu do prostoru cíle, kde si v koncovém navedení, zapne vlastní radiolokátor a bum....
    Řekl bych, že nastává doba, kdy i dosud nepřemožitelný stealth superstíhač, ochutná svoji vlastní medicínu. ;)

  • Jirka
    20:41 16.05.2013

    Nedělejte z komára velblouda, technologie a teorie bistatické lokalizace cílů je stará a známá všem na světě, vývoj tak probíhá po celém světě. Jediné co chybělo byla nejspíše výpočetní kapacita, tak aby to fungovalo, pokud možno, v reálném čase. Co se týče zachycení cílů s velmi nízkými odraznými plochami, tak na to fungují klasické radiolokátory používající frekvenční pásmo VHF a UHF. V české republice se tyto přístroje vyřadily z provozu, příkladem mohou být radary P 18, P 14, mimochodem radar P 18 sloužil jako přehledový radar pro systém S 125 Něva, který má na svém kontě i letoun F117. Multistatický systém má velko slabinu právě v tom, že potřebuje obsadit více stanovišť a případně je mezi sebou i zabezpečit spojením, Tamara a spol tak má mezi stanovišti rádiová pojítka.
    Každopádně hodně štěstí při vývoji!

  • hovorka11
    08:44 16.05.2013

    Jsem zvědav na vývoj ve firmě ERA.
    Po době úpadku, kdy je koupila americká konkurenční firma SRA Internationalje se dostali do vlastnictví české obchodní olečnosti Omnipol kdy takřka okamžitě se z úpadku dostali do slušného zisku a vývojovému skoku.
    Dokonce vyhráli tendr na nákup cca 100 radarů pro NATO. Nově je ale kolem toho najednou ticho. ERA v současnosti nerozšiřuje výrobu a má zájem pouze o nové vývojáře hardweru a softweru zřejmě ve vývojovém prostředí MATLAB.
    Systém sledování je známý, ale ojedinělost je v kompletu pozorovacích schopností, proto vyhráli konkurs.
    Na vývoji pracuji starší osvědčení pracovníci z bývalého ÚVR Opočinek a uplatňují tak zkušenosti z vývoje pasivního lokátoru Věra a předchozí Tamary.
    ÚVR Opočinek a krach Tesly Pardubice byl dílem politických zákazů z USA prosazovaných přes Václava Havla. Tesla prodělala stovky miliónů a to ji položilo na kolena. Otázka je, jak je i nyní silná zahraniční lobby na jimi vyhraný tendr.
    Dokonce se říkalo, že tam brousí ruští špióni a snaží se zjistit maximum o systému- docela bych tomu věřil.
    Obdobný systém je montován v Německu.

    http://ekonomika.idnes.cz/radaru-vera-prokleti-tamary-nehrozi-d76-/ekonomika.aspx?c=A040528_114007_ekonomika_ven

  • Charlie
    22:51 15.05.2013

    Coffin: od tý doby co se TV a rádiovysílače používají k detekci letadel :)

    Každopádně je to pěkná technologie. V kombinaci s klasickou pasivkou a radarem to dává zajímavý možnosti detekce.

  • JaM
    20:44 15.05.2013

    Andrej: pretoze je toto stale len detekcia.. tento radar neumoznuje navadzat strely, rovnako ako vacsina pasivnych radarov. navyse, STEALTH predstavuje problem pre navadzaciu sustavu radarom navadzanych striel (zvycajne maju vlastny radar v hlavici a ten STEALTH ciel nezachyti iba na extremne kratke vzdialenosti, kedze ma radar v hlavici velmi malu aperturu.)

  • Coffin Corner
    20:38 15.05.2013

    Charlie: Od kdy spadá ničení infrastruktury, jako jsou TV a rozhlasové vysílače, pod SEAD? :) Navíc v článku se jasně píše, že ERA řeší svůj PCL systém, tak, že při výpadku, nebo zničení terestriálních vysílačů je schopna je nahradit vlastními šumovými vysílači. Ty mají výhodu v tom, že se špatně zaměřují a lehce nahrazují.

    Longsword: Triangulace u PCL možná zpřesní zaměření, ale není potřeba. Důležitější je počet vysílacích zdrojů, které je schopen sledovat. Například německý Cassidian u svého PCL systému zaručuje, při současném zpracování signálu z osmi vysílačů, zjištění 3D vzdušné situace, až s pěti sty cíli, i z jednoho jediného senzoru.

  • Charlie
    16:35 15.05.2013

    Také je otázkou, kolik je na otevřeném moři potřebných zdrojů signálu, aby takovéhle zařízení mělo vůbec s čím pracovat. Navíc - právě na moři není problém pokrýt nízké hladiny, jelikož na moři nejsou kopce, lesy (záleží samozřejmě na výšce vln), takže radioloktory mají až na horizont volné pole působnosti.

    Ono tyhle pasivní systémy aktivní radary nejspíš nikdy nevytlačí úplně, protože v případě války není nic snazšího než jako první při SEAD zničit televizní a radiové vysílače nepřítele - jsou to věšinou nemobilní zařízení, jejich poloha je dobře známá a nejsou zodolněné. Pak su budete zase muset spolehnout na klasické radary, nejlépe mobilní, vysoce odolné proti rušení a schopné přežít na bojišti pokrytém PRŘS, s doplněním o pasivní sytémy typu TAMARA/V2RA, které vám poskytnou situační přehled i v případě, že budete mít páteřní přehledové radiolokátory vypnuté nebo vyřazené z provozu/zničené.

Stránka 1 z 2